Article (Scientific journals)
Auto-observation des modalites d'apprentissage en situation de projet. Metacognition mathetique au cours de PARMs; L'universite, un espace d'innovation pedagogique ?
Leclercq, Dieudonné; Denis, Brigitte
2001In Revue des Sciences de l'Education, 27 (2), p. 421-440
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Leclercq_Denis_metacognition.pdf
Publisher postprint (384.4 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
metacognition; project; higher education; métacognition; projet; enseignement supérieur
Abstract :
[en] This article presents the training objectives (motivational, metacognitive, instrumental, and disciplinary) of a pedagogical method known as PARMs (multimedia reciprocal animation project) and procedures for self-observation of learning as experienced by university students. The authors describe a series of didactic-mathetic activities related to training objectives, as well as those learning strategies promoted in the PARMs course. Two instruments to measure metacognitive thinking are presented: « Questionnaire on progress » and « Questionnaire on mathetical self-description ». The results of these questionnaires is then discussed.
[fr] Cet article présente les objectifs (motivationnels, métacognitifs, instrumentaux et disciplinaires) d’une formation, une méthode pédagogique, appelée les projets d’animations réciproques multimédias (PARMs) et les procédures d’auto-observation de leur façon d’apprendre vécues par des étudiants universitaires. Le texte rapporte plusieurs activités didacticomathétiques liées aux objectifs de formation, il rappelle les stratégies d’apprentissage préconisées dans les PARMs, puis il présente deux instruments de réflexion métacognitive utilisés à cette fin, soit le « Questionnaire de progrès subjectif » et le « Questionnaire d’autodescription mathétique ». Viennent enfin les résultats consécutifs à l’utilisation de chacun des questionnaires.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Leclercq, Dieudonné  ;  Université de Liège - ULiège > Département d'éducation et formation > Technologie de l'éducation
Denis, Brigitte ;  Université de Liège - ULiège > Département d'éducation et formation > Technologie de l'éducation
Language :
French
Title :
Auto-observation des modalites d'apprentissage en situation de projet. Metacognition mathetique au cours de PARMs; L'universite, un espace d'innovation pedagogique ?
Publication date :
2001
Journal title :
Revue des Sciences de l'Education
ISSN :
0318-479X
eISSN :
1705-0065
Publisher :
Revue des Sciences de l'Education, Montréal, Canada
Special issue title :
L'université, un espace d'innovation pédagogique ?
Volume :
27
Issue :
2
Pages :
421-440
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 16 April 2009

Statistics


Number of views
272 (12 by ULiège)
Number of downloads
205 (9 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi