Paper published in a book (Scientific congresses and symposiums)
Adaptation mutuelle du processus de conception, du rôle de l’enseignant et de la qualité de la collaboration dans une situation de conception collaborative à distance.
Safin, Stéphane; Verschuere, Aurélie; Burkhardt, Jean-Marie et al.
2010In Nyssen, Anne-Sophie (Ed.) Fiabilité, Adaptation et Résilience. SELF’2010, Congrès International d’Ergonomie
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Safin_SELF2010.pdf
Publisher postprint (2.1 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Processus sociaux et comportementaux; convivialité; facteurs groupaux; éducation; utilisabilité et acceptabilité de système; Behavioural and social processes,; Group factors; education; System friendliness; usability and acceptability
Abstract :
[fr] Cet article présente les résultats d’une étude des modes de collaboration dans un dispositif d’atelier de conception architecturale à distance, effectué par des groupes d’étudiants français et belges. Cette activité de plusieurs mois a été outillée notamment par le Studio Digital Collaboratif, dispositif multimodal de collaboration à distance visant à reproduire les conditions de la coprésence. Nous investiguons de manière longitudinale et comparative trois variables et leurs interrelations : la qualité de la collaboration, le processus de conception collective et la posture spontanément adoptée par l’encadrant. Nous montrons que ces variables sont étroitement dépendantes les unes des autres.
[en] This paper presents the results of a study on the collaboration modalities in a architectural design remote studio, gathering students from France and Belgium. This several months activity has been supported by the Collaborative Design Studio, a multimodal collaboration setting aiming at re-creating, remotely, the conditions of the copresence. We investigate, on a longitudinal basis and with a comparative approach, three variables and their inter-relations: the quality of the collaboration, the collaborative design process and the role spontaneously adopted by the teacher. We show that these variables are closely interdependent.
Disciplines :
Social, industrial & organizational psychology
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Architecture
Author, co-author :
Safin, Stéphane ;  Université de Liège - ULiège > Département Argenco : Secteur TLU+C > Lucid - Lab for User Cognition & Innovative Design
Verschuere, Aurélie;  Université de Liège - ULiège
Burkhardt, Jean-Marie;  Université Paris Descartes
Détienne, Françoise;  Télécom ParsiTech
Language :
English
Title :
Adaptation mutuelle du processus de conception, du rôle de l’enseignant et de la qualité de la collaboration dans une situation de conception collaborative à distance.
Publication date :
2010
Event name :
45ème congres de la Société Ergonomique de Langue Française
Audience :
International
Main work title :
Fiabilité, Adaptation et Résilience. SELF’2010, Congrès International d’Ergonomie
Editor :
Nyssen, Anne-Sophie ;  Université de Liège - ULiège > Adaptation, Résilience et CHangement (ARCH)
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 28 January 2012

Statistics


Number of views
214 (5 by ULiège)
Number of downloads
202 (4 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi