[en] While 3D cinema is becoming more established, little effort has focused on the general problem of producing a 3D sound scene spatially coherent with the visual content of a stereoscopic-3D (s-3D) movie. The perceptual relevance of such spatial audiovisual coherence is of significant interest. In order to carry out such experiments, it is necessary to have an appropriate s-3D movie and its corresponding 3D audio track. This paper presents the procedure followed to obtain this joint 3D video and audio content from an existing animated s-3D film, problems encountered, and some of the solutions employed.
Research center :
LIMSI-CNRS INTELSIG
Disciplines :
Computer science
Author, co-author :
Evrard, Marc ; Université de Liège - ULiège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Exploitation des signaux et images
André, Cédric ; Université de Liège - ULiège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore)
Verly, Jacques ; Université de Liège - ULiège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Exploitation des signaux et images
Embrechts, Jean-Jacques ; Université de Liège - ULiège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Techniques du son et de l'image
Katz, Brian F.G.
Language :
English
Title :
Object-Based Sound Re-Mix for Spatially Coherent Audio Rendering of an Existing Stereoscopic-3D Animation Movie