Article (Scientific journals)
Dire et écrire pour aller lire en géographie
Partoune, Christine
1993In Bulletin de la Société Géographique de Liège, 28, p. 33-40
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
BSGLg-1993-28-06_PARTOUNE--.pdf
Publisher postprint (971.35 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
mental representations; differentiated educational methods; play techniques; représentations mentales; pédagogie différenciée; techniques ludiques
Abstract :
[en] Texts, maps and the various documents that we use at school are almost all basically rational and cut off from reality. Before tackling them, it is proposed that we first delve into this "reality" by means of fiction. Verbal expression gaines and written games enable us to explore beforehand the mental representation of pupils and provide us with interesting questions for subsequent research. Two approaches of this type are detailed here in order to propose a discussion of their interest and of their relevance.
Research center :
Laboratoire de méthodologie de la géographie
Disciplines :
Human geography & demography
Education & instruction
Author, co-author :
Partoune, Christine ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Didactique des sciences géographiques
Language :
French
Title :
Dire et écrire pour aller lire en géographie
Alternative titles :
[en] To speak and to write before reading in geography
Publication date :
1993
Journal title :
Bulletin de la Société Géographique de Liège
ISSN :
0770-7576
eISSN :
2507-0711
Publisher :
Société Géographique de Liège, Liège, Belgium
Volume :
28
Pages :
33-40
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Additional URL :
Commentary :
Les textes, les cartes et les divers documents que nous utilisons en classe sont pour la plupart essentiellement rationnels, coupés de toute réalité vécue. Avant de les aborder, nous proposons de plonger d'abord dans cette réalité par le biais de la fiction. Des jeux d'expression verbale et des jeux d'écriture permettent préalablement d'explorer les représentations mentales des élèves et de susciter un questionnement fécond pour la recherche ultérieure. Deux démarches de ce type sont détaillées ici afin de proposer une discussion sur leur intérêt et leur pertinence.
Available on ORBi :
since 05 January 2012

Statistics


Number of views
77 (1 by ULiège)
Number of downloads
95 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi