Reference : Introduction à la démarche spirituelle des moines errants de l'Egypte copte (250-451)...
Dissertations and theses : Doctoral thesis
Arts & humanities : Religion & theology
Arts & humanities : Languages & linguistics
Arts & humanities : Classical & oriental studies
http://hdl.handle.net/2268/105211
Introduction à la démarche spirituelle des moines errants de l'Egypte copte (250-451). Une étude fondée sur la "Mission de Paphnuce" et les principales sources littéraires du monachisme errant de l'époque concernée
French
[en] Introduction to the Spiritual Step of the Wanderers Monks in Coptic Egypt (250-451). A Study based on the 'Mission of Paphnutius' and the Principal Literary Sources of the Wanderer Monasticism of the above Period mentioned
Malevez, Marc [Université de Liège - ULg > > > Doc. lang. & lettres (Bologne)]
3-Dec-2011
Université de Liège, ​​Belgique
Doctorat en langues et lettres
736+135+67+147
Bauden, Frédéric mailto
Dubois, Jean-Daniel
Flusin, Bernard
Den Heijer, Johannes
Hirsch, Bertrand
[fr] monachisme ; xeniteia ; errant ; politeia ; démarche spirituelle ; Evagre
[en] Having given the definition of the words "monks" and "wanderer", the thesis try to demonstrate that the spiritual step as it is presented by Evagrius Ponticus corresponding to the reality that was in the spirit of the wanderer monks in Coptic Egypt and not a philosophical construction, based mainly on his experience outside Egypt.
We will reconstitute and put in order the essential anachoristic monastic step, since the renouncement of marriage and fatherhood until the final getting of the Charism of the perfect and a saint on earth, as it appears from the main literary sources of that era.
The thesis is also based on three Coptic manuscripts, three Arabic Manuscripts and five Ethiopian Manuscripts of the "Mission of Paphnutius", a travel story written in the fourth century.
The thesis demonstrates also the characteristic idiorrhytmic and without doubt essentially reasonable of the step of the monks.
[fr] Après la définition des termes « moine » et « errant », la thèse consiste à prouver que la démarche spirituelle telle que présentée par Evagre le Pontique correspond bien à la réalité de celle qui se trouve à l’esprit des moines errants de l’Egypte copte de son époque et qu’il ne s’agit donc pas d’une construction essentiellement philosophique, reposant notamment sur son expérience hors d’Egypte. Nous reconstituons donc et ordonnons l’ensemble de la démarche monastique anachorétique, depuis le renoncement au couple et à la parenté, jusqu’à l’obtention finale des charismes du parfait, saint sur cette terre, telle qu’elle se dégage de l’essentiel des sources littéraires de l’époque. La thèse s’appuie notamment fortement sur trois manuscrits coptes, trois manuscrits arabes et cinq manuscrits éthiopiens de la « Mission de Paphuce », récit de voyage élaboré à la fin du quatrième siècle. La thèse démontre aussi notamment le caractère à la fois idiorrythmique et sans doute essentiellement raisonnable de la démarche de ces moines.
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/2268/105211

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THESE 3 (1-306).pdfPremière partie du volume 1Author preprint2.01 MBRequest copy
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