Article (Scientific journals)
Motivation et volition: une distinction incontournable
Broonen, Jean-Paul
2006In Education Formation, 284 (December), p. 62-71
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Article volition.pdf
Publisher postprint (2.01 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
will; action control strategies; executive control; vouloir; stratégies de contrôle de l'action; contrôle exécutif
Abstract :
[en] Firstly, in this paper the historical analysis of volition as a specific construct in front of motivation and conation is developed. From the middle of the eighties volition is focused in empirical literature as a central concept in goal-directed learning behaviours, especially when goals are difficult to reach. Secondly, limits of motivation (values, expectations) to explain reaching complex learning goals which imply overcoming internal or external obstacles are heightened and volition (action control strategies and implementation intentions) is proved to basically contribute to initiate goal-directed actions and bring them to a successful conclusion.
[fr] L'article fait d'abord l'analyse historique du construit de volition par rapport à ceux de motivation et de conation. Depuis le mileu des années '80, la volition fait l'objet dans la littérature empirique de mises en évidence qui attestent son caractère central dans les conduites finalisées d'apprentissage, en particulier dans les cas de poursuite d'objectifs difficiles à atteindre. Ensuite, on marque les limites du construit de motivation (attentes, valeurs) pour la réalisation d'objectifs d'apprentissages complexes impliquant de surmonter des obstacles internes ou externes et on soutient que la volition (stratégies de contôle de l'action et intentions d'exécution) apporte une contribution essentielle au lancement d'actions dirigées vers le but et à leur persistance jusqu'à l'atteinte du but.
Disciplines :
Theoretical & cognitive psychology
Education & instruction
Author, co-author :
Broonen, Jean-Paul ;  Université de Liège - ULiège > Administration de l'enseignement et des étudiants > AEE : Orientation universitaire
Language :
French
Title :
Motivation et volition: une distinction incontournable
Alternative titles :
[en] Motivation and volition: A must distinction
Publication date :
2006
Journal title :
Education Formation
ISSN :
0776-9431
Publisher :
CIFFUL, Liège, Belgium
Volume :
284
Issue :
December
Pages :
62-71
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 05 December 2011

Statistics


Number of views
1841 (27 by ULiège)
Number of downloads
2204 (28 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi