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See detail"Divided families, fractured schooling, in Mexico: educational consequences of children exposition to international migration”
Zuniga, Victor; Vivas Romero, Maria ULg

Report (in press)

This cahier aims to identify and analyze the consequences of international migration movements on the school itineraries and aspirations of children who have been exposed to international migration ... [more ▼]

This cahier aims to identify and analyze the consequences of international migration movements on the school itineraries and aspirations of children who have been exposed to international migration between Mexico and the U. S. Some of these children are active actors of migratory flows because they moved from one country to another. Others are not active migrants; however, given the fact that they belong to divided families due to international migration, they are exposed to the impacts of their family members’ decisions. Consequently, two critical components of their migratory experiences will be the focus of our analysis. Firstly, we will analyze their school trajectory and secondly the family dispersion due to their migratory decisions. [less ▲]

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See detailTracing Migrant-Mothers’ ‘Return’ Narratives in the Mexico-U.S and Peru-Belgium Migratory Circuits.
Vivas Romero, Maria ULg; Sanchez-Martinez, Anabela

Report (in press)

How do contemporary migrant mothers strategize return to their home countries? And how does the social protections available for their bi-national children in sending and destination countries factor in ... [more ▼]

How do contemporary migrant mothers strategize return to their home countries? And how does the social protections available for their bi-national children in sending and destination countries factor in the decision to return? Through this contribution, we aimed to tackle these questions. We draw from the analysis of two longitudinal migratory careers and argue that our participant’s return decisions were influenced both by their children’s effective access to social protection and their subjective perceptions of ‘good-motherhood’. This Trans-Atlantic comparison shows how different situated-institutional-contexts, cultures of care and motherhood resulted into different patterns of mobility for these women and their families. [less ▲]

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See detailLe centre monumental de Baelo Claudia. Rapport 2015-2016
Brassous, Laurent; Deru, Xavier ULg; Rodríguez Gutiérrez, Oliva et al

Report (2016)

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See detailSOLINDIC : Etude de l’activité biologique du système « Sol-Plante » en vue de préserver les fonctionnalités des sols agricoles
Blondel, Alodie; Durenne, B.; Mingeot, D. et al

Report (2016)

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See detailLe rôle des limites et des risques dans la construction de la relation entre les professionnel-le-s et les familles dans les Centres d’Éducation et d’Accueil des Jeunes Enfants de 0 à 3 ans : le point de vue de puéricultrices
Sharmahd, Nima ULg; Pirard, Florence ULg

Report (2016)

Ce rapport présente les résultats d'une recherche centrée sur le point de vue de professionnelles de la petite enfance sur les relations établies avec les familles dont elles accueillent les enfants dans ... [more ▼]

Ce rapport présente les résultats d'une recherche centrée sur le point de vue de professionnelles de la petite enfance sur les relations établies avec les familles dont elles accueillent les enfants dans le milieu d'accueil. Il met en évidence une série de tensions entre lesquelles ces professionnelles sont prises: être sûres/ouverture à l'incertitude, être protégées/être reconnues... Il propose une série de pistes de réflexion et d'action qui reconnaissent la complexité d'une activité professionnelle souvent méconnue. [less ▲]

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See detailGiser: Gestion intégrée sol-érosion-ruissellement - Rapport d'activités 2015-2016
Bielders, Charles; Degré, Aurore ULg; Demarcin, Pierre ULg et al

Report (2016)

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See detailLiteracy in Belgium (French Community). Country Report - Children and Adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Annette; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

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See detailLiteracy in Czech Republic. Country Report - Children and Adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Annette; Laufkova, Veronika et al

Report (2016)

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See detailLiteracy in Lithuania. Country Report - Children and Adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Annette; Masiulienė, Laura et al

Report (2016)

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See detailThe evidentiary effects of authentic acts in the Member States of the European Union, in the context of successions - Report for Belgium
Wautelet, Patrick ULg

Report (2016)

The EU Succession Regulation (Regulation 650/2012) allows for cross-border circulation of authentic instruments in a matter of succession. Authentic instruments are documents created by authorised ... [more ▼]

The EU Succession Regulation (Regulation 650/2012) allows for cross-border circulation of authentic instruments in a matter of succession. Authentic instruments are documents created by authorised authorities which benefit from certain evidential advantages. As this Regulation does not harmonise Member State substantive laws or procedures concerning succession the laws relating to the domestic evidentiary effects of succession authentic instruments remain diverse. Article 59 of the Succession Regulation requires the Member States party to the Regulation to give succession authentic instruments the evidentiary effects they would enjoy in their Member State of origin. The only limits on this obligation being public policy or the irreconcilability of the authentic instrument with a court decision, court settlement or another authentic instrument. This report, which was commissioned by the University of Aberdeen in the framework of a request of the Committee on Legal Affairs, provides an information resource for legal practitioners concerning the evidentiary effects of succession authentic instruments in Belgium. [less ▲]

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See detailResponses to Death, Care and Family Relations in Urban Senegal
Evans, Ruth; McCarthy, Jane Ribbens; Bowlby, Sophie et al

Report (2016)

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See detailThe English Experience of Soft Densification (Les expériences anglaises en matière de densification douce). Phase II Draft Report
Bibby, Peter; Dunning, Richard; Ferrari, Ed et al

Report (2016)

This report is the second phase of research into the English Experience of Soft Densification and builds upon the quantitative data analysis undertaken in phase I. Adopting an intensive qualitative case ... [more ▼]

This report is the second phase of research into the English Experience of Soft Densification and builds upon the quantitative data analysis undertaken in phase I. Adopting an intensive qualitative case study approach two local authorities, the London Borough of Ealing and Bristol City Council, are considered in detail. Ealing represents a suburban area that experienced concurrently significant soft densification and de-conversion of existing stock in the period 2001 to 2011, whilst Bristol over the same period experienced a high level of housing growth. [less ▲]

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See detailLa formation initiale à l’extramuros des enseignants du primaire : Premières recommandations pour un curriculum innovant dans la perspective de son élargissement à cinq ans
Partoune, Christine ULg

Report (2016)

La recherche Extramuros repose sur le constat suivant: le milieu proche de l’école est de moins en moins exploité par les enseignants du primaire, même en milieu rural où il est beaucoup plus facile ... [more ▼]

La recherche Extramuros repose sur le constat suivant: le milieu proche de l’école est de moins en moins exploité par les enseignants du primaire, même en milieu rural où il est beaucoup plus facile d’envisager des sorties. Il s’agit pourtant d’un enjeu majeur, tant pour le développement global de l’enfant que pour le développement local. [less ▲]

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See detailCiments ternaires à haute teneur en calcaire
Pierre, Christian; VanHamme, Géraldine; Lauch, Kim-Séang et al

Report (2016)

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See detailBehaviour of composite joints under combined bending moments and axial loads - Deliverable D.9 - Robustimpact
D'Antimo, Marina ULg; Demonceau, Jean-François ULg; Jaspart, Jean-Pierre ULg

Report (2016)

The present work is dedicated to the behaviour of composite joints under combined bending moments and axial loads. The results presented in this part have been mainly developed in [1]. The component ... [more ▼]

The present work is dedicated to the behaviour of composite joints under combined bending moments and axial loads. The results presented in this part have been mainly developed in [1]. The component method is a nowadays widely recognized procedure for the evaluation of the design properties of structural joints. It is used as a reference method in the Eurocodes and the proposed rules in these codes are mainly devoted to the characterization of joints subjected to bending moments and shear forces. However, in some situations, these joints can be subjected to combined axial loads and bending moments, for instance in frames subjected to an exceptional event leading to the loss of a column, situation where significant tying forces can developed in the structural beams above the lost column. The purpose of this work is to present and validate a design model, founded on the component method, aiming at predicting the behaviour of composite joints subjected to combined axial loads and bending moments. In particular, in the following the validation of this model through comparisons to recent experimental tests performed on steel composite beam-to-column joints at University of Stuttgart will be presented. The proposed method is mainly adapted from the former research work of Demonceau [2]. Some changes are made in order to improve the former method and also to extend it to the type of joints used in the framework of the current European project (Deliverable 5). Beam to column composite joints with flush-end-plate connection are mainly investigated hereinafter. The work will manly focus on the behaviour of joints under sagging moments, as it has not been widely researched yet in comparison to joints under hogging moment. An excel-based routine of the proposed method has been developed; it has been designed to be adaptable to different types of composite joints, with the objective to facilitate the verification and/or the application of the above-mentioned design model. [less ▲]

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See detailDélivrable D3.3 Bilans hydrogéologiques
Schmit, Flore; Hallet, Vincent; Briers, Pierre ULg et al

Report (2016)

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See detailDetailed results of the experimental tests - Deliverable D.5a - Robustimpact
Hoffmann, Nadine; Kuhlmann, Ulrike; Vanvinckenroye, Hélène ULg et al

Report (2016)

At the Institute for Steel Structures crash tests on columns were carried out to investigate the dynamic response of the member during the impact as well as the dynamic interaction of the member with the ... [more ▼]

At the Institute for Steel Structures crash tests on columns were carried out to investigate the dynamic response of the member during the impact as well as the dynamic interaction of the member with the surrounding structure. The tests' campaign planned by the Università degli Studi di Trento comprises of: - two full-scale tests on 3D specimens representative of the reference buildings; From two reference structures selected as cases study two representative substructures characterised by the same overall dimensions but by a symmetric and an asymmetric configuration (i.e., column layout), respectively, have been identified. The substructures, built in laboratory, are tested reproducing the collapse of a central column. The aim of the tests is to investigate the influence of the biaxial membrane effect associated with the concrete slab in a framed structure when the collapse of a column happens. - 20 tensile tests on T-stubs related to the beam-to-column joint adopted in the reference structures and in the full-scale specimens. T-stubs associated to both the column (10 specimens) and the end-plate (10 specimens) are tested. The tests are performed at two different loading speeds aiming at investigating the influence of strain rate effects on the joint performance, with particular reference to the deformation capacity. As a reference, also quasi-static tests are planned. At the Institute of Structural Design experimental tests were carried out investigating the behaviour of 2D-frames under a column loss. In addition the behaviour of composite joints under high speed loading was examined. Within the framework of the project, two tests on composite frames were tested as well as four tests on composite joints. The 2D substructure tests planned at USTUTT have the objective to evaluate the benefit of the concrete slab compared to the behaviour of the composite frame structure concerning the development of a membrane effect. For this purpose, the results of the composite frame tests will be compared to the 3D substructure tests performed at UTRE. Therefore, the test specimens of the 2D substructure tests are adapted to the 3D substructure tests. In order to compare also the results of the composite joint tests to the behaviour of the frames and to observe the influence of the joints on each other the test specimens for the joint tests are also adapted to the frame tests. Experimental impact tests were planned at the University of Liege (ULg): 22 tests on beam-to-column joints with 5 different joint configurations and 22 tests on column base joints with 4 different joint configurations. One of the objectives of the performed study was to propose realistic joints and column bases which could fit with the laboratory facilities of ULg, what induced a downscaling of the dimension of the members in comparison to the dimension of the ones met in the reference building. With the designed specimens, it is possible to investigate the response of different joint components under impact loading, for different levels of energy (small, medium and high levels), and to compare this response to the one obtained through a static test to highlight the dynamic effects. These static tests are performed for each type of specimens and will be used to clearly determine the different level of energy to be used for the impact tests. The general test setup for all tests was derived in Work Package 3 and can be found in the deliverable D.4.1 [18] of the project. [less ▲]

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See detailDesign guidlines - Deliverable D.13 - Robustimpact
Charlier, Marion; Hanus, François; Vassart, Olivier et al

Report (2016)

The present document details the design guidelines which emanates from the RobustImpact project. The reasoning used is depicted below in Figure 1-1. The first step is to define the impact scenario and its ... [more ▼]

The present document details the design guidelines which emanates from the RobustImpact project. The reasoning used is depicted below in Figure 1-1. The first step is to define the impact scenario and its key parameters. Then the impact can be characterized as a hard impact or as a soft impact. The first option assumes that the kinetic energy of the impactor is absorbed by the impactor itself while the second option assumes that the kinetic energy of the impactor is mainly absorbed by the column, thus leading to plastic deformations and the activation of geometrical non-linear effects in the column. If the soft impact is considered, the buckling resistance of the column must be examined in order to evaluate if the impacted column shows sufficient residual resistance after the impact. If this is not the case, the structure will resist if it is able to sustain the load initially carried by the impacted column by redistributing it in the damaged structure, i.e. if it is able to activate alternative load path. The resistance brought by other structural elements will then be evaluated. If the impacted column is a peripheral column, the yield line theory is used to evaluate the resistance of both slab and beams. In case of a central column, Bailey’s method evaluating the slab resistance taking into account the membrane effect is used to determine the contribution of the slab. The contribution of the beams is then quantified by evaluating the corresponding P-u curve. All the methods have been validated using FEM softwares. Since the project concerns structures whose columns are impacted by vehicles, the accidental load combination must be considered. In addition, the yield strength of the steel should be considered as 𝑓𝑦,𝑑𝑦𝑛= 𝜇.𝑓𝑦> 𝑓𝑦 . Indeed was proved than the steel mechanical properties are better under dynamic loading. Nevertheless, there is for the moment no available quantification for the majoring coefficient that should apply to 𝑓𝑦 : this could be done realizing tests. [less ▲]

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See detailSimplified equivalent static approach and results for deriving structural requirements - Deliverables D.11 and D.12 - Robustimpact
Demonceau, Jean-François ULg; D'Antimo, Marina ULg; Huvelle, Clara et al

Report (2016)

Deliverable 11 and 12 have been merged in the present document which can be seen as the main outcome of the activities conducted with Work Package 9 of the Robustimpact project. Section 2 presents first ... [more ▼]

Deliverable 11 and 12 have been merged in the present document which can be seen as the main outcome of the activities conducted with Work Package 9 of the Robustimpact project. Section 2 presents first the sophisticated numerical investigations conducted on a reference structure subjected to impacts of vehicles. Then, Section 3 presents in details the simplified analytical models/tools developed within the present project to predict the response of a structure (or a part of a structure) further to the impact of a vehicle. With the presented models, it is demonstrated that an accurate prediction of the structural results may be obtained and that all the parameters influencing this response are mastered. Section 4 introduces the different parametric studies which have been conducted (partly using the models/tools presented in Section 3) on 2D and 3D steel and composite structures or on composite floors. Finally, Section 5 highlights the structural requirements which can be proposed as an outcome of the performed investigations. Through this document, it is demonstrated that the different objectives of Work Package 9 have been reached in the framework of this project. [less ▲]

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See detailVerification of analytical and numerical tools - Deliverable D.5b - Robustimpact
Hoffmann, Nadine; Kuhlmann, Ulrike; Vanvinckenroye, Hélène ULg et al

Report (2016)

The numerical recalculation performed on the slab, beam and joint tests as well as the analytical recalculation of these tests have been employed as support for the experimental investigations represented ... [more ▼]

The numerical recalculation performed on the slab, beam and joint tests as well as the analytical recalculation of these tests have been employed as support for the experimental investigations represented within the previous chapter. In particular, numerical and analytical analysis have been performed to design the experimental test and the test setup for the symmetric and the asymmetric 3D test performed by UTRE. For the 2D-frame tests a numerical simulation was performed and the analytical model was validated. In addition to the recalculation of the experimental investigations on composite joints some parameters were varied in order to evaluate the influence on the behavior of the composite joints. Furthermore an analytical approach to predict the response of joints subjected to M-N-loading was investigated. In addition, analytical calculations have been performed in order to predict the results of the static and dynamic experimental tests. [less ▲]

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See detailDesign report of the specimens for all the experimental analyses - Deliverable D.4.1 - Robustimpact
Hoffmann, Nadine; Kuhlmann, Ulrike; Huvelle, Clara et al

Report (2016)

The present report focuses on the design of the experimental analysis that are going to be performed within the ROBUSTIMPACT project (Grant Agreement Number: RFSR-CT-2012-00029). The project focuses on ... [more ▼]

The present report focuses on the design of the experimental analysis that are going to be performed within the ROBUSTIMPACT project (Grant Agreement Number: RFSR-CT-2012-00029). The project focuses on the behavior of composite steel and concrete framed buildings against accidental actions. Within the project, several experimental analyses are going to be performed spanning from the local to the global behavior. The report is divided in 4 parts, each one describing the preliminary work of each partner of the project. In particular:  Part A reports the work performed by USTUTT (University of Stuttgart) including the design of four experimental tests on composite joints and two experimental tests on composite frames. In particular, the composite joints will be investigated in order to better understand the behavior in terms of activation of catenary actions. The tests on composite frames are performed investigating the influence of the high speed loading and strain rate effects on the deformation capacity of these structures.  Part B reports the work performed by ULg (University of Liege) including the design of 44 experimental impact tests on beam-to-column joints and column base joints. With these tests will be possible to investigate the response of different joint components under impact loading for different level of energy.  Part C reports the work performed by UTRE (Università degli Studi di Trento) including the design of the case study reference structures and the design of the experimental tests. In particular, two 3D full scale tests will be performed by simulating to total loss of the impacted column in order to investigate the redundancy of the 3D slab system in terms of activation of membrane effects.  Part D reports the work performed by RWTH (University of Aachen) including the design of six crash tests on columns that are going to be performed in order to investigate the residual strength of the damaged member after the impact. The aim is to determine the response of the member during the impact as well as the dynamic interaction of the member with the surrounding structure. [less ▲]

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See detailDevelopment of Specifications and Performance Criteria for Surface Preparation Based on Issues Related to Bond Strength
Bissonnette, Benoît; Courard, Luc ULg; Garbacz, Andrzej et al

Report (2016)

In addition to the development of a satisfactory test procedure and recommendations to improve the overall quality of concrete repair works, the authors of this proposal intend to collaborate with various ... [more ▼]

In addition to the development of a satisfactory test procedure and recommendations to improve the overall quality of concrete repair works, the authors of this proposal intend to collaborate with various representatives from public agencies and from the industry to facilitate technological transfer. Presentations will be made in conferences and workshops in North America and Europe. At the end of the project, the results shall include two MSc theses and at least two papers in major journals, such as Concrete International or ACI Materials Journal. Also, the project should provide the basis towards a standard procedure for the evaluation of superficial cohesion of concrete, in relation with surface preparation and concrete removal techniques. Finally, recommendations and specifications could be incorporated in future versions of the ACI-ICRI Manual of Concrete Repairs as well as in DOT’s specifications. [less ▲]

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See detailParlement Citoyen Climat en Province de Luxembourg
Stassart, Pierre M ULg

Report (2016)

Detailed reference viewed: 21 (2 ULg)
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See detailAmélioration des performances des recyclés en domaine routier par optimisation des unités de traitement
Van der Wielen, Audrey; Grégoire, Colette; Janssens, Benoît et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 10 (4 ULg)
See detailANNUAL SCIENTIFIC REPORT - Climate change and Antarctic microbial biodiversity (CCAMBIO)
Tytgat, Bjorn; Willems, Anne; Sweetlove, Maxime et al

Report (2015)

Detailed reference viewed: 36 (9 ULg)
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See detailThe role of companies in « smart and sustainable city » initiatives in Belgium
André, Anne-Marie; Crutzen, Nathalie ULg

Report (2015)

Detailed reference viewed: 14 (1 ULg)
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See detailRapport de l’étude visant à évaluer le dispositif appliqué en sciences médicales
Detroz, Pascal ULg; Monseur, Christian ULg; Romainville, Marc et al

Report (2015)

Detailed reference viewed: 105 (17 ULg)
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See detailTechniques for nutrient recovery from household and industrial wastes
Camargo-Valero, Miller; Bamelis, Lies; De Clercq, Lies et al

Report (2015)

Detailed reference viewed: 15 (3 ULg)
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See detailTechniques for nutrient recovery from digestate derivatives
Bamelis, Lies; Blancke, Stieven; Camargo-Valero, Miller et al

Report (2015)

Detailed reference viewed: 17 (0 ULg)
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See detailTechniques for nutrient recovery from manure and slurry
Camargo-Valero, Miller; De Clercq, Lies; Delvigne, Frank ULg et al

Report (2015)

Detailed reference viewed: 33 (1 ULg)
See detailLes études de genre. Histoire des femmes et histoire du genre
Dor, Juliette ULg

Report (2015)

Débats sur « la théorie du genre » dans les manuels scolaires en France. Jalons chronologiques d'une définition du genre. "La place des femmes dans l’histoire. Une histoire mixte" (Mnémosyne). "Hommes et ... [more ▼]

Débats sur « la théorie du genre » dans les manuels scolaires en France. Jalons chronologiques d'une définition du genre. "La place des femmes dans l’histoire. Une histoire mixte" (Mnémosyne). "Hommes et femmes au Moyen Âge, Histoire du genre, XIIe-XVe siècle". [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (2 ULg)
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See detailMéthodologie de diagnostic environnemental autour de captages d’eau potabilisable sensibles qualitativement du point de vue nitrate
Vandenberghe, Christophe ULg; Bah, Boubacar Billo ULg; Orban, Philippe ULg et al

Report (2015)

Le projet s’inscrit dans le cadre des « contrats de captages » dont la mise en oeuvre est assurée par la SPGE (Société Publique de Gestion de l’Eau) et ce, conformément au contrat de gestion qui lie cette ... [more ▼]

Le projet s’inscrit dans le cadre des « contrats de captages » dont la mise en oeuvre est assurée par la SPGE (Société Publique de Gestion de l’Eau) et ce, conformément au contrat de gestion qui lie cette dernière avec le Gouvernement wallon. L’objectif se décline en trois phases : 1. établir une méthodologie commune de détermination et priorisation des actions à entreprendre autour de captages en vue d’y préserver ou de restaurer la qualité de l’eau ; 2. tester la méthodologie (définition des actions à entreprendre) sur six situations jugées représentatives sur des captages de la SWDE (Société Wallonne des Eaux) ; 3. proposer et coordonner des actions à mettre en oeuvre sur deux ou trois des six sites pilotes. La méthodologie est traduite en logigrammes d’actions qui proposent des démarches communes de diagnostic et d’actions à entreprendre autour de captages en vue d’y préserver ou de restaurer la qualité de l’eau. [less ▲]

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See detailFiscalité et Aménagement du Territoire
Bianchet, Bruno ULg; Xhignesse, Guillaume ULg; Copée, Pierre ULg et al

Report (2015)

Cette recherche consiste en une réflexion sur la fiscalité en tant qu'outil d'aménagement du territoire et en tant que moyen de recontrer les défis du développement territorial, dans le contexte wallon ... [more ▼]

Cette recherche consiste en une réflexion sur la fiscalité en tant qu'outil d'aménagement du territoire et en tant que moyen de recontrer les défis du développement territorial, dans le contexte wallon. Elle s'intègre dans le contexte des débats qui entourent la sixième réforme de l'Etat belge. Elle a pour objectif l'établissement d'un cadre utilisable pour l'évaluation de certains effets territoriaux suite à la mise en oeuvre ou à la modification de politiques fiscales. In fine, elle aboutira à des propositions d'adaptation ou de mise au point de nouvelles mesures en vue de rencontrer les défis territoriaux. Afin d'atteindre ces objectifs, elle se concentre également sur la mise en évidence des liens existants entre le système fiscal en place et certains défis territoriaux. Son objet est restreint au logement et à l'aménagement en lien avec le logement. [less ▲]

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See detailThe English Experience of Soft Densification (Les expériences anglaises en matière de densification douce). Phase I Draft Report
Bibby, Petter; Phillips, Andrew; Halleux, Jean-Marie ULg et al

Report (2015)

The first work package of our programme of work is a quantitative overview of the varying incidence of soft densification across England emphasizing outcomes in the period between 2001 and 2011. Its aim ... [more ▼]

The first work package of our programme of work is a quantitative overview of the varying incidence of soft densification across England emphasizing outcomes in the period between 2001 and 2011. Its aim is to introduce the policy framework which allowed or encouraged soft densification, to explore its relationship to underlying associated variation in physical and economic conditions, and to suggest the broad contours of its socio-economic effects. In addition to its principal role of providing a framework helping to guide subsequent more detailed examinations, this body of work seeks to address a series of questions close to PUCA's key concerns: · within a policy framework conducive to soft densification, what is the extent of its contribution to the flow of additional dwelling units? · under such a regime, what influences variation in the scale of that contribution from place to place? · and finally, what needs are met by the units generated by soft densification, and what are the associated changes in the social and demographic composition of neighbourhoods? [less ▲]

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See detailLe remplacement des F-16 belges : une analyse exploratoire
Dumoulin, André ULg; Henrotin, Joseph; Struys, Wally

Report (2015)

Ce rapport indépendant analyse les tenants et les aboutissants du débat actuel sur le choix d'un remplaçant aux chasseurs-bombardiers F-16 de la composante aérienne belge, dans ses aspects stratégiques ... [more ▼]

Ce rapport indépendant analyse les tenants et les aboutissants du débat actuel sur le choix d'un remplaçant aux chasseurs-bombardiers F-16 de la composante aérienne belge, dans ses aspects stratégiques, technologiques, militaires, économiques et politiques [less ▲]

Detailed reference viewed: 54 (1 ULg)
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See detailLes formations initiales des professionnel-le-s de l’enfance (0-12 ans) et des équipes d’encadrement : enjeux et perspectives
Pirard, Florence ULg; Dethier, Anne ULg; Francois, Nathalie ULg et al

Report (2015)

Aujourd’hui de nombreuses publications scientifiques et professionnelles soulignent l’importance des compétences professionnelles pour accueillir de jeunes enfants (Urban et al., 2011). Elles sont ... [more ▼]

Aujourd’hui de nombreuses publications scientifiques et professionnelles soulignent l’importance des compétences professionnelles pour accueillir de jeunes enfants (Urban et al., 2011). Elles sont relayées par une série d’organismes internationaux tels que l’Organisation de Coopération et de Développement Économiques (OECD, 2012) et la Commission Européenne (European Commission, 2014). Elles reconnaissent la complexité d’une activité qui a très longtemps reposé sur des qualités présupposées féminines alors qu’elle fait appel en réalité à des savoirs pluridisciplinaires de haut niveau, évolutifs, mobilisables en fonction de la singularité des situations et amenant les professionnel-le-s à gérer des dilemmes éthiques. Elles relèvent l’importance d’assurer un niveau et une orientation adéquats de la formation ainsi que des conditions statutaires et de travail à la hauteur des exigences du métier, en cohérence avec les conditions de professionnalisation octroyées aux autres professionnel-le-s de l’éducation, en particulier les enseignant-e-s préscolaires. En Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB), région pionnière dans l’élaboration et l’accompagnement de curriculums pédagogiques (Pirard 2013 ; 2014) qui font transparaître une dimension psychoéducative des services d’accueil dans un secteur marqué historiquement par le poids d’une tradition hygiéniste, il n’existe paradoxalement aucune formation de niveau supérieur spécifique à l’accueil de l’enfance. Ce rapport de recherche financé par l’Office de la Naissance et de l’Enfance vise à mieux définir les compétences nécessaires pour l’accueil des enfants de 0 à 12 ans en dehors de l’enseignement ainsi que pour les fonctions d’encadrement et de direction. Il propose une série de principes et de recommandations pour une réforme des formations initiales et des conditions nécessaires à un développement professionnel continu en FWB. Pour ce faire, il s'appuie sur une démarche de recherche participative qui a impliqué différents acteurs de l'accueil, de la formation et de l'enseignement qui ont eu l'occasion de se décentrer des réalités locales et de découvrir d’autres systèmes éducatifs et de formation européens : la France, dont la formation d’éducateurs de jeunes enfants est largement reconnue sur la scène internationale (François et al., 2014) ; la Flandre, où un bachelier développant des compétences d’accueil pour les enfants de 0 à 12 ans et de coaching pour les professionnel-le-s a été créé en 2011 (François et al., 2015) ; l’Angleterre, où une série de réformes des services d’accueil et de la formation ont été initiées dès la fin des années 90 (Pools et al., 2015a) et enfin la Suède, caractérisée par une offre intégrée de services universels et un système de formation cohérent pour l’ensemble des professionnel-le-s orientés vers un educare qui combine soin et éducation (Pools et al., 2015b). [less ▲]

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See detailActualisation de l'inventaiore des Sites à réaménager - Rapport de synthèse
Lambotte, Jean-Marc ULg; Bastien, Benoit; Engels, Thierry

Report (2015)

Le présent rapport de synthèse est un complément au rapport détaillé présentant les résultats et difficultés rencontrées lors de la mission d'actualisation de l'inventaire des SAR. Cette synthèse vise les ... [more ▼]

Le présent rapport de synthèse est un complément au rapport détaillé présentant les résultats et difficultés rencontrées lors de la mission d'actualisation de l'inventaire des SAR. Cette synthèse vise les objectifs suivants : 1) expliquer les différentes phases réalisées par le consortium au cours de la mission notamment le développement de la méthodologie mise en oeuvre ; 2) compiler, sous forme de feedback, les différents éléments positifs et négatifs liés à l'exécution de la mission ; 3) analyser les premiers résultats de l'inventaire par le biais d'un traitement des données enregistrées dans la base de données ; 4) émettre différentes recommandations principalement en vue de l'optimisation de la méthodologie et de l'actualisation permanente de l'inventaire. [less ▲]

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See detailEvaluation du décret du 30 avril 2009 relatif au développement des pratiques de lecture organisé par le réseau public de la lecture et les bibliothèques publiques. Troisième rapport : deuxième partie : premières pistes de conclusion
Fallon, Catherine ULg; Halin, Jordan ULg; Italiano, Patrick ULg et al

Report (2015)

This report presents conclusions of an external evaluation of reading public service in Wallonia-Brussel Federation. The evaluation is about implementation of the "décret du 30 avril 2009 relatif au ... [more ▼]

This report presents conclusions of an external evaluation of reading public service in Wallonia-Brussel Federation. The evaluation is about implementation of the "décret du 30 avril 2009 relatif au développement des pratiques de lecture organisé par le réseau public de la lecture et les bibliothèques publiques". Several qualitatives methods were used: Delphi online method, case studies and focus groups. [less ▲]

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See detailEvaluation du décret du 30 avril 2009 relatif au développement des pratiques de lecture organisé par le réseau public de la lecture et les bibliothèques publiques. Troisième rapport : première partie : Enquête Delphi, analyse du deuxième tour
Fallon, Catherine ULg; Halin, Jordan ULg; Italiano, Patrick ULg et al

Report (2015)

This report presents results of a Delphi online (Mesydel software) survey about evaluation of "décret du 30 avril 2009 relatif au développement des pratiques de lecture organisé par le réseau public de la ... [more ▼]

This report presents results of a Delphi online (Mesydel software) survey about evaluation of "décret du 30 avril 2009 relatif au développement des pratiques de lecture organisé par le réseau public de la lecture et les bibliothèques publiques" in Wallonia-Brussel Federation. This survey in two rounds questionned a hundred public libraries about the implementation of the decret. [less ▲]

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See detailActualisation de l'Inventaire des Sites à réaménager - Rapport final
Lambotte, Jean-Marc ULg; Bastien, Benoit; Engels, Thierry et al

Report (2015)

Le présent rapport final présente dans le détail la méthode mise en oeuvre ainsi que les résultats et difficultés rencontrées lors de la mission d'actualisation de l'inventaire des SAR. Ce rapport ... [more ▼]

Le présent rapport final présente dans le détail la méthode mise en oeuvre ainsi que les résultats et difficultés rencontrées lors de la mission d'actualisation de l'inventaire des SAR. Ce rapport exhaustif, complété par ailleurs par un second rapport de synthèse de 42 p., vise les objectifs suivants : 1) expliquer les différentes phases réalisées par le consortium au cours de la mission notamment le développement de la méthodologie mise en oeuvre et le détail de l'exécution des différentes phases opérationnelles - phase de développements préparatoires (phase 0), phase de contact avec les communes et de prévalidation des sites (phase 1), phase de caractérisation des sites (phase 2) et phase d'édition finale (phase 3) ; 2) compiler, sous forme de feedback, les différents éléments positifs et négatifs liés à l'exécution de la mission ; 3) analyser les premiers résultats de l'inventaire par le biais d'un traitement des données enregistrées dans la base de données ; 4) émettre différentes recommandations principalement en vue de l'optimisation de la méthodologie et de l'actualisation permanente de l'inventaire. [less ▲]

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See detailétude du positionnement des caméras ANPR en province de Liège
Trotta, Marie ULg; Donnay, Jean-Paul ULg

Report (2015)

The objective of this study is the positioning of ANPR cameras sites (Automatic Number Plate Recognition) on the road network of the province of Liege. Besides their use for the management of traffic ... [more ▼]

The objective of this study is the positioning of ANPR cameras sites (Automatic Number Plate Recognition) on the road network of the province of Liege. Besides their use for the management of traffic, they can also be used in criminal investigations goals by identifying suspicious vehicles on certain road segments. [less ▲]

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See detailRéponse de la fertilisation azotée en culture de maïs sur les sols crayeux et limoneux de la région de Givry et suivi du reliquat azoté
Vandenberghe, Christophe ULg; Oost, Jean-François; Colinet, Gilles ULg

Report (2015)

In 2014, the CIPF and Grenera (Gembloux Agro-Bio Tech ULg) conducted an experiment to measure the response (quantitative and qualitative) corn yield to fertilization (mineral and / or organic) increasing ... [more ▼]

In 2014, the CIPF and Grenera (Gembloux Agro-Bio Tech ULg) conducted an experiment to measure the response (quantitative and qualitative) corn yield to fertilization (mineral and / or organic) increasing (6 items 4 repeats). The experimental plots consisted of two geographically close but different in texture (silty and chalky). The objectives were to assess:  the impact of nitrogen fertilization and soil texture on performance,  the impact of the texture on the production of nitrogen by the ground and the manure (provided in the spring) and  the relevance of REQUASUD Nitrawal-fertilization advice. Monitoring of the remaining nitrogen in bare soil (with or without application of manure in four repetitions) highlighted in the context of a rainy year, the greater sensitivity of chalky soil nitrate leaching during the period vegetation. Comments (yield & nitrogen balance) performed at harvest have confirmed the quality of fertilization advice REQUASUD-Nitrawal: a near maximum yield with a remaining nitrogen to very low harvest (about 40 kg NO3-N /Ha). This suggests that it is possible to get a fairly low APL in a chalky context, contrary to reports commonly APL observations under the control commissioned by the SPW. Regarding the quality of fertilization advice, estimating the nitrogen supply by the compartments 'soil' and 'manure' seem to be respectively undervalued and over priced in the chalky and generally quite good in the context silty context. Finally, for the same levels of fertilization, loamy soil yielded 15-20% more yield compared to a chalky soil. [less ▲]

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See detailSurvey surfaces agricoles. Etablissement des APL de référence 2014.
Vandenberghe, Christophe ULg; De Toffoli, Marc; Bachelart, Florent ULg et al

Report (2015)

Soil nitrate nitrogen residue standards for sugar beat, wheat, corn, potatoes, ... in the walloon region (Belgium) in 2014

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See detailSuivi de la minéralisation vernale en culture de froment et colza. Résultats d’expérimentations menées à GxABT
Vandenberghe, Christophe ULg; Meza Morales, Walter ULg; Cartrysse, Christine et al

Report (2015)

In 2014, Grenera was inserted in two experiments in the Gembloux region by the Crop Unit Temperate Regions of Gembloux Agro-Bio Tech (ULg) and the APPO respectively on winter wheat and oilseed rape ... [more ▼]

In 2014, Grenera was inserted in two experiments in the Gembloux region by the Crop Unit Temperate Regions of Gembloux Agro-Bio Tech (ULg) and the APPO respectively on winter wheat and oilseed rape 'winter. The objectives of such monitoring were  to measure the mineralization of humus in order to contribute to the validation of fertilization tips and more specifically the term relating to the production of nitric nitrogen by the vegetation being ground;  to confirm that fertilization does not lead to leave in the soil at harvest, a nitrogen balance significantly higher than that observed in the presence of reduced or no fertilization. In 2014, following an unusually mild winter, vegetation recovery was rapid and early in winter oilseed rape and winter wheat. The observations made during these experiments have confirmed the second argument in the context of two cultures followed. As regards the mineralization potential of the soil, a difference was observed between winter wheat and winter rape plots. In the latter, the production of nitric nitrogen vegetation being was only slightly exceeds 50 kg NO3-N / ha while the winter wheat parcel, the mineralization of humus soil brought some 90 kg NO3-N / ha during the same period (February-July 2014); these two values ​​are however higher than expected as estimated by the harmonized method REQUASUD - Nitrawal (about 30 kg NO3-N / ha for rapeseed and 60 kg NO3-N / ha for wheat). These observations, coupled with those made earlier this year by Grenera and UCL scientists Nitrawal members will contribute to the validation or adaptation of the references used for the nitrogen fertilization advice to achieve an optimal agronomic performance and environmental impact minimum. [less ▲]

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See detailRecherche concernant les formations initiales des professionnel(le)s de l’enfance (0-12 ans) et des équipes d’encadrement. À la découverte d’autres systèmes éducatifs européens : Suède
Pools, Elodie ULg; Francois, Nathalie ULg; Pirard, Florence ULg

Report (2015)

Le présent rapport propose une synthèse des éléments retenus du système éducatif et de formation suédois : des informations relatives à l’organisation du système éducatif et aux qualifications requises ... [more ▼]

Le présent rapport propose une synthèse des éléments retenus du système éducatif et de formation suédois : des informations relatives à l’organisation du système éducatif et aux qualifications requises pour les fonctions d’accueil, d’encadrement et de direction ainsi qu’à l’organisation des services pour l'enfance dans une optique d'educare qui combine soin et éducation. La Suède constitue le quatrième système éducatif européen retenu dans le cadre de la recherche 123 pour repenser les formations liées aux fonctions d’accueil, d’encadrement et de direction dans le secteur de l’enfance en Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB). Il s'agit d'un des pays européens reconnus pour son système éducatif intégré où interviennent des professionnel-le-s de formation de niveau supérieur aidé-e-s d’auxiliaires moins qualifié-e-s dans des services organisés majoritairement en collectivité et où le travail concerté en équipe est central (Oberhuemer, Schreyer & Neuman, 2010 ; Urban et al., 2011). [less ▲]

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See detailConsultation citoyenne européenne sur la consommation durable du 25 octobre 2014. Rapport sur la consultation citoyenne organisée le 25 octobre 2014 à l'échelle de la Wallonie
Delvenne, Pierre ULg; Macq, Hadrien ULg; Parotte, Céline ULg et al

Report (2015)

Le 25 octobre 2014, une vaste consultation citoyenne s’est déroulée simultanément dans 11 pays européens sur le thème de la consommation durable. Au total, ce sont un peu plus d’un millier de participants ... [more ▼]

Le 25 octobre 2014, une vaste consultation citoyenne s’est déroulée simultanément dans 11 pays européens sur le thème de la consommation durable. Au total, ce sont un peu plus d’un millier de participants qui ont pris part à la discussion à travers l’Europe. En Belgique, l’évènement se déroulait à l’échelle de la Wallonie et le panel citoyen a réuni 105 participants, sélectionnés selon des critères liés au genre, à l’âge, à la répartition géographique, au niveau d’études et à la catégorie socio-professionnelle. Les résultats de cette enquête participative montrent que tous, aussi bien citoyens-consommateurs, producteurs que décideurs politiques ont un rôle à jouer dans la consommation durable. Plus précisément, les participants ont exprimé la volonté que les élus encouragent la consommation durable et rendent son accès plus aisé aux citoyens. En conclusion, les 105 citoyens participant à cette journée se sont largement exprimés concernant leurs habitudes mais aussi leurs demandes vis-à-vis des pouvoirs publics concernant la consommation durable, un sujet auquel une écrasante majorité s’est déclarée très sensible. Outre les demandes citoyennes mises en exergue ci-dessus (éduquer et inciter à l’action quotidienne en faveur de la consommation durable, la rendre moins coûteuse, améliorer et renforcer l’offre de transports en commun), les participants ont également émis le souhait d’être davantage consultés dans la prise des décisions politiques, par le biais de mécanismes participatifs élargis au sein desquels ils peuvent jouer un rôle actif en soutien aux processus politiques. [less ▲]

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See detailSummary report of the EGOLF round-robin nr. TC2 14-1 in fire resistance on steel beam
Dumont, Fabien ULg; Boström, Lars; Łukomski, Marek et al

Report (2015)

This document summarizes the statistical analysis conducted on the raw data issued from the TC2 14-1 round-robin performed by 16 fire testing laboratories members of EGOLF. The test specimen is a HEB300 ... [more ▼]

This document summarizes the statistical analysis conducted on the raw data issued from the TC2 14-1 round-robin performed by 16 fire testing laboratories members of EGOLF. The test specimen is a HEB300 hot rolled steel beam tested according to EN 1365-3. [less ▲]

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See detailQuestionnaire d’analyse de la charge psychosociale de la population des Titres-Services : Analyse de la validité psychométrique
Babic, Audrey ULg; Lothe, Benoit ULg; Hansez, Isabelle ULg

Report (2015)

L’objet de ce rapport est de vérifier la qualité des items des différents questionnaires qui composent l’outil élaboré par Trace dans la perspective de mise en place d’une démarche d’analyse des risques ... [more ▼]

L’objet de ce rapport est de vérifier la qualité des items des différents questionnaires qui composent l’outil élaboré par Trace dans la perspective de mise en place d’une démarche d’analyse des risques psychosociaux au moyen d’une méthode valide. Pour ce faire, une analyse psychométrique approfondie de l’outil développé par Trace a été réalisée. Après avoir étudié la fiabilité des différentes composantes, des analyses factorielles exploratoires ont été effectuées afin d’examiner la possibilité d’une structure sous-jacente à un ensemble d’items corrélés. Il s’agissait donc de faire émerger des facteurs sur base des items. Ces analyses ont été effectuées sur base des données fournies par Trace relatives à la passation de cet outil auprès d’une population d’Aide-Ménagère travaillant en Titres-Services en Wallonie (729 répondants). Suite à ces analyses, des suggestions de modifications ont été proposées afin d’améliorer la validité psychométrique des questionnaires utilisés dans l’outil élaboré par Trace (i.e., suppression de certains items). Afin de permettre à Trace une exploitation cohérente des données récoltées tout en respectant les considérations des analyses, une adaptation des formules de scoring des sous-échelles concernées par les suggestions de modifications a été proposée. [less ▲]

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See detailRecherche concernant les formations initiales des professionnel(le)s de l’enfance (0-12 ans) et des équipes d’encadrement. À la découverte d’autres systèmes éducatifs européens : Angleterre
Pools, Elodie ULg; Francois, Nathalie ULg; Pirard, Florence ULg

Report (2015)

L’Angleterre constitue le troisième système éducatif européen retenu dans le cadre de la recherche 123 pour repenser les formations liées aux fonctions d’accueil, d’encadrement et de direction dans le ... [more ▼]

L’Angleterre constitue le troisième système éducatif européen retenu dans le cadre de la recherche 123 pour repenser les formations liées aux fonctions d’accueil, d’encadrement et de direction dans le secteur de l’enfance en Fédération Wallonie-Bruxelles (FWB). Il s'agit d'un pays européen où les enjeux de professionnalisation des fonctions d’accueil et d’encadrement ont été affirmés de manière récente avec, dès la fin des années nonante, une volonté politique de parvenir à un système de formation intégré. L’objectif était de parvenir à constituer des réseaux de professionnel-le-s de l’enfance dans lesquels se retrouveraient des professionnel-le-s de différents secteurs (accueillant-e-s, enseignant-e-s, travailleurs/-euses de la santé...) prenant en charge des enfants et leur famille. Un noyau commun définissant des compétences centrales nécessitant à la fois des aptitudes et des savoirs pour travailler auprès des enfants et de leur famille traverse ces formations. Cette volonté politique de revaloriser l’ensemble du secteur de l’enfance et d’augmenter le niveau global de formation des professionnel-le-s est associée au développement d’une offre d’accueil de qualité, avec notamment la création de nombreux centres intégrés comme celui du centre de Penn Green (Pascal & Bertram, 2010). Une série de réformes et d’innovations ont été initiées pour professionnaliser des personnes sans qualification, notamment grâce à des systèmes qualifiants combinant valorisation des acquis de l’expérience et formation en alternance (Lumsden, 2012a). Parmi les réformes importantes, citons aussi l’extension du curriculum national au secteur de la petite enfance, guidant désormais les pratiques des professionnel-le-s prenant en charge les enfants de 0 à 5 ans (Early Years Foundation Stage : Department for Education, 2014). [less ▲]

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See detailGISER- Gestion intégrée Sol Erosion Ruissellement - rapport d'activités année 4
Demarcin, Pierre ULg; Dewez, Arnaud; Maugnard, Alexandre et al

Report (2015)

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See detailState-of-the-art report. Childlesness in Europe
Naziri, Despina ULg

Report (2015)

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See detailProjet SYLOS en région liégeoise-Rapport d'activités 2014
Belche, Jean ULg; Duchesnes, Christiane ULg; Buret, Laetitia ULg et al

Report (2015)

Le modèle SYLOS (Système Local de Santé) est un modèle de concertation structurée entre représentants des deux lignes de soins d’un territoire. Il vise, au départ d’incidents critiques, à améliorer le ... [more ▼]

Le modèle SYLOS (Système Local de Santé) est un modèle de concertation structurée entre représentants des deux lignes de soins d’un territoire. Il vise, au départ d’incidents critiques, à améliorer le travail des professionnels au bénéfice des patients. Le projet de 2014 consistait en deux volets et c’est sur cette base que le présent rapport est structuré : d’une part, la poursuite des activités entamées entre le Centre Hospitalier Régional de la Citadelle et le cercle de médecine générale, et, d’autre part, un nouveau champ de travail pour envisager l’implication des autres professionnels de la première ligne dans le processus SYLOS. [less ▲]

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See detailPresentation of the results of the fire resistance round robin on steel beam (EGOLF)
Dumont, Fabien ULg

Report (2015)

This presentation reports the statistical analysis conducted on the raw data issued from the TC2 14-1 round-robin performed by 16 fire testing laboratories members of EGOLF. The test specimen is a HEB300 ... [more ▼]

This presentation reports the statistical analysis conducted on the raw data issued from the TC2 14-1 round-robin performed by 16 fire testing laboratories members of EGOLF. The test specimen is a HEB300 hot rolled steel beam tested according to EN 1365-3. [less ▲]

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See detailREPORT OF THE EGOLF ROUND-ROBIN NR. TC2 14-1 IN FIRE RESISTANCE TESTING
Dumont, Fabien ULg; Boström, Lars; Łukomski, Marek et al

Report (2015)

This document reports the statistical analysis conducted on the raw data issued from the TC2 14-1 round-robin performed by 16 fire testing laboratories members of EGOLF. The test specimen is a HEB300 hot ... [more ▼]

This document reports the statistical analysis conducted on the raw data issued from the TC2 14-1 round-robin performed by 16 fire testing laboratories members of EGOLF. The test specimen is a HEB300 hot rolled steel beam tested according to EN 1365-3. [less ▲]

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See detailResearch Self-Evaluation Report of the Department ArGEnCo
Collin, Frédéric ULg; Dewals, Benjamin ULg; Elsen, Catherine ULg et al

Report (2015)

Evaluation is nowadays a general trend in the European Universities. At the University of Liège, the evaluation process is threefold: fist there is the evaluation of the bachelor and master degrees, then ... [more ▼]

Evaluation is nowadays a general trend in the European Universities. At the University of Liège, the evaluation process is threefold: fist there is the evaluation of the bachelor and master degrees, then the second evaluation concerns the internal administrations and finally Research activities are being evaluated. This quality policy at the different levels of the Institution is organized by the Vice-Rector for Quality, Pr. Freddy Coignoul and the SMAQ service (Service de Management et d’Accompagnement à la Qualité), which aims to promote, coordinate and disseminate within the University of Liège a culture of the Quality, founded on the values of the Institution. The Research assessment is a procedure undertaken by the University in order to promote the quality of the research in the Departments or research centres. Within the Faculty of Applied Sciences, the evaluation of the Bachelor and Master degrees in Engineering was carried out in 2013 by the AEQES (Agence pour l’Evaluation de la Qualité de l’Enseignement) and CTI (Commission des Titres d’Ingénieur - France). The present report is dedicated to the evaluation of research led in the Education and Research Department (DER) ArGEnCo. The present evaluation report proposes a global presentation of all our research activities. At the Department level, one of the elected members of the Executive Bureau is in charge of the Research, covering both evaluation and quality policy. In October 2013, the Executive bureau appointed a research steering committee, whose fist task was to coordinate the present evaluation report, following the guidelines of the SMAQ service. The draft of such a document arises from the work of the steering committee but also from the contributions of all Department members, who were asked to contribute to the report or to complete databases. The progress of this evaluation report was presented by the Steering committee to the Department Council and during the General Assembly of the Department. Moreover, two Focus groups were organized by the SMAQ service, in order to get the feedback of technician and administrative members on one hand and scientific members on the other hand, on the general organization of the research in the ArGEnCo Department. The reports of these two Focus groups (Appendix 4 in French) underpinned our thinking about our research management. This report is therefore the fist evaluation of the research led in the Department, the present effort should be pursued, and deepened, within the coming years. Some of the databases necessary for the evaluation have been developed in the frame of this procedure. This has resulted in a huge amount of work for every Department members to collect all the data. New procedures in the management of the Department will help establishing the next research evaluation reports systematically, in particular for the collection of the complete dataset. Following the guidelines of the SMAQ service, this evaluation report is divided into two main parts: the fist one focuses on a self-evaluation report of the research activities and the second part presents the Action Plan of the Department for the next five years to come. The self-evaluation report is composed of four Sections: Section one presents the Research organization and topics of the Department, Section two focuses on the Research activities, Section three gives an overview of the mobility (in and out), the attractiveness and the scientific recognition of the Department and finally Section four is dedicated to the resources available in ArGEnCo Department. Each Section ends up with a SWOT analysis. The Action Plan proposed by the Steering Committee results from the analysis of the self-evaluation report, insofar as it synthesizes and prioritizes the actions of the Department for the next fie years. These priorities are formulated as proposals following a contractual approach between research entities and Institution authorities, to whom the report will be presented. [less ▲]

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See detailRecherche concernant les formations initiales des professionnel(le)s de l’enfance (0-12 ans) et des équipes d’encadrement. À la découverte d’autres systèmes éducatifs européens : Flandre
Francois, Nathalie ULg; Pools, Elodie ULg; Pirard, Florence ULg

Report (2015)

Ce rapport a été produit dans le cadre d'une recherche-action, menée en Fédération Wallonie Bruxelles (Belgique) de novembre 2013 à juin 2015, et qui propose un cadre de réflexion pour repenser les ... [more ▼]

Ce rapport a été produit dans le cadre d'une recherche-action, menée en Fédération Wallonie Bruxelles (Belgique) de novembre 2013 à juin 2015, et qui propose un cadre de réflexion pour repenser les formations initiales dans le champ de l'accueil de l'enfance (0-12 ans) inscrites dans un système compétent (Urban et al., 2011) en tenant compte des recommandations internationales, des savoirs scientifiques, des valeurs, de l’analyse d’expériences européennes de référence dans le domaine. Ce deuxième rapport est centré sur le cas de la Flandre où une série de réformes ont été engagées, dont certaines sont encore en cours actuellement. Citons la parution en septembre 2014 du premier curriculum socio-psycho-pédagogique pour l’accueil de la petite enfance et en matière de formation, depuis l’année académique 2011-2012, l’implémentation d’une formation coaching (bachelier en pédagogie du jeune enfant 0-12 ans - Bachelor pedagogie van het jonge kind) alliant approche éducative et sociale dans l’accueil 0-12 ans. Ce rapport fait suite à celui consacré à la France. Deux autres rapports porteront ensuite sur le cas de l'Angleterre et de la Suède. La partie des rapports consacrées à une analyse des consultations des participants à partir des systèmes européens reste à usage interne et n'est pas diffusée. [less ▲]

Detailed reference viewed: 70 (28 ULg)