References of "External report"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailPredicting Internet Path Dynamics and Performance with Machine Learning
Wassermann, Sarah ULg; Casas, Pedro; Cuvelier, Thibaut ULg et al

Report (2017)

In this paper, we study the problem of predicting Internet path changes and path performance using traceroute measurements and machine learning models. Path changes are frequently linked to path inflation ... [more ▼]

In this paper, we study the problem of predicting Internet path changes and path performance using traceroute measurements and machine learning models. Path changes are frequently linked to path inflation and performance degradation; therefore, predicting their occurrence is highly relevant for performance monitoring and dynamic traffic engineering. We introduce NETPerfTrace, an Internet Path Tracking system capable of forecasting path changes and path latency variations. By relying on decision trees and using empirical distribution based input features, we show that NETPerfTrace can predict (i) the remaining life time of a path before it actually changes and (ii) the number of path changes in a certain time-slot with high accuracy. Through extensive evaluation, we demonstrate that NETPerfTrace highly outperforms DTRACK, a previous system with the same prediction targets. NETPerfTrace also offers path performance forecasting capabilities. In particular, it can predict path latency metrics, providing a system which could not only predict path changes but also forecast their impact in terms of performance variations. As an additional contribution, we release NETPerfTrace as open software to the networking community. [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (3 ULg)
See detailProposals for a further expansion of day surgery in Belgium
Leroy, Roos; Camberlin, Cécile; Lefevre, Mélanie ULg et al

Report (2017)

Detailed reference viewed: 10 (4 ULg)
Full Text
See detailAnalyse de l’impact social des IDESS
Vanmeerbeek, Perrine ULg; Fallon, Catherine ULg; Italiano, Patrick ULg et al

Report (2017)

Ce rapport présente les résultats de recherche d'une analyse de l'impact social et des externalités positives des Initiatives de Développement de l'Emploi dans le secteur des Services de Proximité à ... [more ▼]

Ce rapport présente les résultats de recherche d'une analyse de l'impact social et des externalités positives des Initiatives de Développement de l'Emploi dans le secteur des Services de Proximité à finalité Sociale (IDESS). Les IDESS ont un double objectif : l'aide sociale à une population précarisée, et l'insertion socioprofessionnel de personnes éloignées du monde de l'emploi. Trois modèles-types de fonctionnement des IDESS sont développés dans ce rapport, et permettent d'appréhender à la fois les objectifs, les logiques d'action, et les impacts des IDESS. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (1 ULg)
Full Text
See detailConstruire un système de reconnaissance de l'économie sociale en Wallonie. Analyse des résultats issus des ateliers scénarios menés dans le cadre du projet SECOIA
Stassart, Isalyne ULg; Erpicum, Martin ULg; Fallon, Catherine ULg et al

Report (2017)

Quelles sont les pratiques communes aux entreprises d’économie sociale ? Quelles sont les dimensions qui pourraient les distinguer des autres entreprises dites capitalistiques ? Les membres actifs de ... [more ▼]

Quelles sont les pratiques communes aux entreprises d’économie sociale ? Quelles sont les dimensions qui pourraient les distinguer des autres entreprises dites capitalistiques ? Les membres actifs de l’économie sociale peuvent-ils proposer un ou plusieurs systèmes de reconnaissance de leurs spécificités ? Et sur base de quels indicateurs ? Tel était l’objet du troisième volet du projet SECOIA (projet de 22 mois commandité par la Région wallonne) qui visait à élaborer de manière participative et itérative un ou plusieurs système(s) de reconnaissance des entreprises de l’économie sociale. L’analyse de trois ateliers scénarios menés en décembre et février dernier avec 32 participants représentant les petites, moyennes et grandes entreprises de l’économie sociale en Région wallonne met en évidence une dimension transversale, et six dimensions spécifiques propres à l’économie sociale. [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (5 ULg)
Full Text
See detailDevelopment of Specifications and Performance Criteria for Surface Preparation Based on Issues Related to Bond Strength
Bissonnette, Benoît; Courard, Luc ULg; Garbacz, Andrzej et al

Report (2017)

In addition to the development of a satisfactory test procedure and recommendations to improve the overall quality of concrete repair works, the authors of this proposal intend to collaborate with various ... [more ▼]

In addition to the development of a satisfactory test procedure and recommendations to improve the overall quality of concrete repair works, the authors of this proposal intend to collaborate with various representatives from public agencies and from the industry to facilitate technological transfer. Presentations will be made in conferences and workshops in North America and Europe. At the end of the project, the results shall include two MSc theses and at least two papers in major journals, such as Concrete International or ACI Materials Journal. Also, the project should provide the basis towards a standard procedure for the evaluation of superficial cohesion of concrete, in relation with surface preparation and concrete removal techniques. Finally, recommendations and specifications could be incorporated in future versions of the ACI-ICRI Manual of Concrete Repairs as well as in DOT’s specifications. [less ▲]

Detailed reference viewed: 22 (3 ULg)
Full Text
See detailLe système d’accueil et les formations initiales des professionnel-le-s de l’enfance (0-12 ans) au Québec
Housen, Marie ULg; Pirard, Florence ULg

Report (2017)

Dans le suivi de la recherche sur les formations initiales dans l'accueil de l'enfance (Pirard al., 2015), ce rapport présente le système éducatif et de formation au Québec ainsi qu'un programme de ... [more ▼]

Dans le suivi de la recherche sur les formations initiales dans l'accueil de l'enfance (Pirard al., 2015), ce rapport présente le système éducatif et de formation au Québec ainsi qu'un programme de formation novateur mis en place au Collège d’enseignement général et professionnel (Cégep) de Saint-Hyacinthe depuis 2005. Ce programme, unique au Québec, vise à pallier aux difficultés de transfert des compétences des étudiantes en situation réelle complexe grâce à un accompagnement in situ des enseignantes centré sur les processus de la pratique réflexive. Ce rapport fait suite à la journée d'étude du 22 juin 2016 avec la contribution de la Pr Nathalie Bigras (Université du Québec à Montréal) et Lise Tétreau (enseignante au niveau collégial). [less ▲]

Detailed reference viewed: 28 (0 ULg)
Full Text
See detailGREDOR. Outcomes and recommendations
Cornélusse, Bertrand ULg; Ernst, Damien ULg

Report (2017)

Detailed reference viewed: 215 (7 ULg)
See detailBenchmark et analyse des écarts pour la planification d'urgence externe relative au risque Seveso
Thiry, Aline ULg; Verhaegen, Marlies; Fallon, Catherine ULg et al

Report (2017)

La recherche commanditée par le SPF Intérieur a mobilisé différentes méthodologies: au total près de 200 acteurs industriels et acteurs publics - de la planification d’urgence et de la gestion de ... [more ▼]

La recherche commanditée par le SPF Intérieur a mobilisé différentes méthodologies: au total près de 200 acteurs industriels et acteurs publics - de la planification d’urgence et de la gestion de crise en Belgique ont été invités à participer à l’enquête à travers des entretiens et un questionnaire Mesydel en ligne. Un benchmark a également été effectué dans 5 pays voisins à l’aide de questionnaires écrits et d’entretiens téléphoniques. L’objectif a été de mettre en évidence les difficultés rencontrées en matière de planification d’urgence externe pour les entreprises Seveso seuil haut en Belgique et d’identifier les (bonnes) pratiques dans les pays voisins. [less ▲]

Detailed reference viewed: 18 (3 ULg)
See detailAnnexe B: analyse du Mesydel / Benchmark et analyse des écarts pour la planification d'urgence externe relative au risque Seveso
Thiry, Aline ULg; Verhaegen, Marlies; Fallon, Catherine ULg et al

Report (2017)

Ce rapport de recherche – annexe du rapport final intégré - présente l’analyse des réponses aux deux tours du questionnaire en ligne Mesydel. Sur base des éléments récoltés lors des entretiens ... [more ▼]

Ce rapport de recherche – annexe du rapport final intégré - présente l’analyse des réponses aux deux tours du questionnaire en ligne Mesydel. Sur base des éléments récoltés lors des entretiens exploratoires avec des personnes ressources (premier volet de la recherche), l’équipe de recherche a réalisé un Mesydel - questionnaire en ligne selon la méthodologie Delphi - avec divers acteurs industriels et acteurs publics en Wallonie, en Flandre et à Bruxelles. Un des objectifs de cette phase participative a été de permettre aux acteurs directement concernés de s’exprimer sur le mode de l’écrit et donc de favoriser la prise en compte des connaissances, idées, expériences et appréciations de ceux-ci. Les questions ont été rédigées par les chercheurs sur base des résultats obtenus lors des entretiens. Ce travail de rédaction des questions est un travail de conceptualisation important qui a été réalisé par l’équipe de recherche. Le questionnaire a abordé les différentes dimensions : la planification d’urgence, la formation et les exercices, le matériel et la communication envers le public. Les questions essentiellement qualitatives invitent les participants à se positionner par rapport aux éléments, tout en laissant la possibilité d’ouvrir la discussion à de nouvelles dimensions importantes. Un des objectifs est de mettre en évidence les difficultés/manquements identifiés par ces différents acteurs en Belgique et d’envisager les solutions éventuelles. Le second tour du questionnaire a eu pour objectif de valider les éléments récoltés lors du premier tour. [less ▲]

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
See detailAnnexe A : Benchmark / Benchmark et analyse des écarts pour la planification d'urgence externe relative au risque Seveso
Verhaegen, Marlies; Fallon, Catherine ULg; Thiry, Aline ULg et al

Report (2017)

Ce rapport de recherche – annexe A du rapport final - présente les résultats du benchmark pour les cinq pays suivants : l’Allemagne, le Danemark, la France, la Hollande et la Suisse. L’objectif de ce ... [more ▼]

Ce rapport de recherche – annexe A du rapport final - présente les résultats du benchmark pour les cinq pays suivants : l’Allemagne, le Danemark, la France, la Hollande et la Suisse. L’objectif de ce deuxième volet de la recherche a été de fournir une vue globale de la manière dont la planification d’urgence Seveso externe est organisée dans les pays voisins que ce soit au niveau de la planification d’urgence stratégique, de la formation et des exercices, du matériel et de la communication. Une étude de la littérature (règlementation, littérature scientifique, rapports d’évaluation, etc.) a été complétée par des entretiens téléphoniques. Le premier objectif de cette phase de la recherche a été de mettre en évidence des exemples de bonnes pratiques dans les domaines où des difficultés/manquements ont été identifiés en Belgique. Pour ce faire, ce deuxième volet s’est déroulé de manière transversale par rapport à l’enquête menée en Belgique (Mesydel – voir annexe B). Cette phase internationale a permis d’ouvrir l’horizon d’analyse en incluant une dimension comparative entre les pratiques relatives à la planification d’urgence externe en matière de risques Seveso en Belgique et les pratiques relatives au même domaine dans cinq pays voisins. [less ▲]

Detailed reference viewed: 15 (0 ULg)
Full Text
See detailSystèmes d'informations foncières et politiques publiques : rapport scientifique 2015-2016
Hendrickx, Sébastien ULg; Grandjean, Martin; Marlier, Catherine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 30 (3 ULg)
See detailOverview of challenges of residential nearly Zero Energy Buildings (nZEB) in Southern Europe
Attia, Shady ULg; Eleftheriou, P; Xeni et al

Report (2016)

In times of great transition of the European construction sector to energy efficient and nearly zero energy buildings (nZEBs), a market observation containing qualitative and quantitative indications ... [more ▼]

In times of great transition of the European construction sector to energy efficient and nearly zero energy buildings (nZEBs), a market observation containing qualitative and quantitative indications should help to fill out the enormous information gaps concerning the EU 2020 carbon targets. Next to the economic challenges, there are equally important factors that hinder renovating the existing residential building stock and adding newly constructed high performance buildings. Under these circumstances this paper summarizes the findings of a cross-comparative study of the societal and technical barriers of nZEBs implementation in 7 Southern European countries. The aim of the study was to enhance the understanding and provide and overview on future challenges of residential nZEBs in Southern Europe. The result presents an overview of challenges and provides recommendations based on available empirical evidence to further lower those barriers in the European construction sector. The paper finds that the most Southern European countries are poorly prepared for nZEBs implementation and especially for existing buildings. It is essential creating a common approach to further develop nZEBs concepts and definitions in adaptation with the climatic, societal and technical state of progress in Southern Europe. The paper provides suggestions for minimum energy efficiency and renewable energy thresholds to shift the identified gaps into opportunities for future development in deep renovation of buildings. [less ▲]

Detailed reference viewed: 101 (6 ULg)
See detailNew forms of employment / Strategic employee sharing Belgium. Case study 4: Policy analysis.
Naedenoen, Frédéric ULg

Report (2016)

This report is part of the project “In-depth analysis on specific new forms of employment: employee sharing” conducted by the Public Policy and Management Institute for Eurofound. It aims to update the ... [more ▼]

This report is part of the project “In-depth analysis on specific new forms of employment: employee sharing” conducted by the Public Policy and Management Institute for Eurofound. It aims to update the evolution of the employer group arrangement in Belgium with a focus on favourable and hindering characteristics for its implementation on structural, company and worker-levels. [less ▲]

Detailed reference viewed: 22 (1 ULg)
See detailLe centre monumental de Baelo Claudia. Rapport 2015-2016
Brassous, Laurent; Deru, Xavier ULg; Rodríguez Gutiérrez, Oliva et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 24 (4 ULg)
Full Text
See detailSOLINDIC : Etude de l’activité biologique du système « Sol-Plante » en vue de préserver les fonctionnalités des sols agricoles
Blondel, Alodie; Durenne, B.; Mingeot, D. et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 28 (2 ULg)
See detailL'entreprise libérée : que faut-il comprendre ? Que faut-il entreprendre ?
Fox, Fanny ULg; Pichault, François ULg; Dalle, Bertrand et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 78 (5 ULg)
Full Text
See detailLe rôle des limites et des risques dans la construction de la relation entre les professionnel-le-s et les familles dans les Centres d’Éducation et d’Accueil des Jeunes Enfants de 0 à 3 ans : le point de vue de puéricultrices
Sharmahd, Nima ULg; Pirard, Florence ULg

Report (2016)

Ce rapport présente les résultats d'une recherche centrée sur le point de vue de professionnelles de la petite enfance sur les relations établies avec les familles dont elles accueillent les enfants dans ... [more ▼]

Ce rapport présente les résultats d'une recherche centrée sur le point de vue de professionnelles de la petite enfance sur les relations établies avec les familles dont elles accueillent les enfants dans le milieu d'accueil. Il met en évidence une série de tensions entre lesquelles ces professionnelles sont prises: être sûres/ouverture à l'incertitude, être protégées/être reconnues... Il propose une série de pistes de réflexion et d'action qui reconnaissent la complexité d'une activité professionnelle souvent méconnue. [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (7 ULg)
Full Text
See detailAnalyse dynamique de la durabilité vécue et mise en œuvre par les acteurs des circuits courts wallons
Plateau, Lou; Holzemer, Laurence; Nyssens, Thiago et al

Report (2016)

« Quels sont les déterminants, les freins et les leviers permettant d’améliorer la durabilité des circuits courts ? » « Comment favoriser la réappropriation de ces connaissances par les acteurs de terrain ... [more ▼]

« Quels sont les déterminants, les freins et les leviers permettant d’améliorer la durabilité des circuits courts ? » « Comment favoriser la réappropriation de ces connaissances par les acteurs de terrain ? » Telles sont les questions pour lesquelles il a été demandé à l’équipe de recherche d’apporter des éléments de réponse. L’analyse livrée est le fruit d’une recherche menée par le Centre d’Études Économiques et Sociales de l’Environnement de l’Université Libre de Bruxelles entre 2015 et 2016, financée par la Région wallonne et coordonnée par la Fédération Inter-Environnement Wallonie. L’approche avec laquelle la durabilité a été abordée dans ce projet est singulière et se démarque explicitement d’une approche qui serait centrée sur les trois piliers (économique, social et environnemental) et leurs intersections. Cet affranchissement conceptuel a été traduit par une méthode itérative et inductive qui a permis d’aboutir à un ensemble de connaissances et de constats en provenance directe de différents acteurs impliqués dans les filières en circuits courts. L’approche a permis, dans le même temps, d’augmenter le caractère réappropriable des données récoltées. La durabilité des circuits courts a été abordée au travers de sujets et d’enjeux appartenant à la réalité quotidienne des acteurs et de leurs métiers. La durabilité dont il est question ici est celle vécue et mise en oeuvre quotidiennement par les acteurs. Cette approche implique de questionner de fil en aiguille les modèles d’entreprenariat, les interactions socioéconomiques mais aussi les différentes motivations, conceptions du monde et valeurs. La démarche a cherché à adopter une perspective qui soit en résonnance avec la réalité des personnes au sein de leurs activités. [less ▲]

Detailed reference viewed: 13 (1 ULg)
Full Text
See detailGiser: Gestion intégrée sol-érosion-ruissellement - Rapport d'activités 2015-2016
Bielders, Charles; Degré, Aurore ULg; Demarcin, Pierre ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 47 (7 ULg)
Full Text
See detailEtude "Cancer du sein et emploi"
Mairiaux, Philippe ULg; Schippers, Nathalie; Van Hoof, Elke

Report (2016)

Objectives Due to increasing treatment efficiency, more breast cancer patients can consider work resumption. Because of its multifactorial nature, return to work (RTW) remains a challenge. The objective ... [more ▼]

Objectives Due to increasing treatment efficiency, more breast cancer patients can consider work resumption. Because of its multifactorial nature, return to work (RTW) remains a challenge. The objective of this study is to explore facilitators and barriers to the RTW process as experienced by breast cancer patients and to describe their return to work trajectories. Methods Women under treatment in 4 Belgian oncology centres were invited to participate in the survey. Inclusion criteria were primary breast cancer; stage I, II or III; aged between 18 and 60; working at the time of diagnosis as employee or civil servant. Participating patients completed a questionnaire at inclusion (within 3 months of diagnosis) and underwent an in-depth interview six months later. The interview focused on experiences of being work disabled and (preparation of) return to work. The interviews were fully transcribed and a thematic analysis was carried out by two independent researchers. Results A total of 44 women could be included in the study between July 2014 and February 2015. By the time of the interview, 18 women had returned to work; 3 had resumed work while being in treatment; and 11 women had a therapeutic RTW on part-time basis. Breast cancer patients report feelings of fear, guilt, and pressure concerning work resumption. They have complaints of pain, fatigue and loss of concentration. They feel ill-informed about financial implications of being work disabled and of partial work resumption and about possibilities to resume work in a flexible way. They are in favour of a more flexible work schedule at the workplace. Some women aspire to a career transition but feel that such a transition is not realistic at the time being due to their health status, energy level or financial situation. Conclusion Better information from healthcare professionals is needed to support women’s work resumption. Idiosyncratic work resumption trajectories point to the need of an individual approach of work resumption management. [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (3 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Austria. Country Report. Children and adolescents
Ehgartner, Reinhard; Gangl, Verena; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 24 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Belgium (Flanders. Country Report. Short Version
Van Acker, Tania; de Krosse, Hedwig; Kuypers, Tine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Austria. Country Report. Short Version
Ehgartner, Reinhard; Gangl, Verena; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 11 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Belgium (French Community). Country Report - Children and Adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Annette; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 31 (8 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Czech Republic. Country Report - Children and Adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Annette; Laufkova, Veronika et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 57 (4 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Lithuania. Country Report - Children and Adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Annette; Masiulienė, Laura et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 44 (2 ULg)
Full Text
See detailThe evidentiary effects of authentic acts in the Member States of the European Union, in the context of successions - Report for Belgium
Wautelet, Patrick ULg

Report (2016)

The EU Succession Regulation (Regulation 650/2012) allows for cross-border circulation of authentic instruments in a matter of succession. Authentic instruments are documents created by authorised ... [more ▼]

The EU Succession Regulation (Regulation 650/2012) allows for cross-border circulation of authentic instruments in a matter of succession. Authentic instruments are documents created by authorised authorities which benefit from certain evidential advantages. As this Regulation does not harmonise Member State substantive laws or procedures concerning succession the laws relating to the domestic evidentiary effects of succession authentic instruments remain diverse. Article 59 of the Succession Regulation requires the Member States party to the Regulation to give succession authentic instruments the evidentiary effects they would enjoy in their Member State of origin. The only limits on this obligation being public policy or the irreconcilability of the authentic instrument with a court decision, court settlement or another authentic instrument. This report, which was commissioned by the University of Aberdeen in the framework of a request of the Committee on Legal Affairs, provides an information resource for legal practitioners concerning the evidentiary effects of succession authentic instruments in Belgium. [less ▲]

Detailed reference viewed: 28 (1 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Croatia. Country Report. Short Version
Cupar, Drahomira; Cunovic, Kristina; Radonic, Marija et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 3 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Cyprus. Country Report. Children and adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Dominique ULg; Michaelidou, Athena et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 8 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in England. Country Report. Children and adolescents
Buddeberg, Klaus; Dombey, Henrietta; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 39 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Ireland. Country Report. Children and adolescents
Curtin, Alicia; Garbe, Christine; Hall, Cathy et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in the Netherlands. Country Report. Children and adolescents
Garbe, Christine; de Krosse, Hedwig; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 17 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Germany. Country Report. Short Version
Garbe, Christine; Lafontaine, Dominique ULg; Mallows, David et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Denmark. Country Report. Short Version
Arnadottir, Erna; Kristmundsson, Gudmundur; Shiel, Gerry et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 9 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in England. Country Report. Short Version
Dombey, Henrietta; Garbe, Christine; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Cyprus. Country Report. Short version
Balbinot, Valeria; Heracleous, Maria; Manolitsis, George et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 4 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in France. Country Report. Children and adolescents
Jonhson, Sandra; Jonhson, Rod; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 11 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in France. Country Report. Short Version
Jeantheau, Jean-Pierre; Johnson, Sandra; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Germany. Country Report. Children and adolescents and adults
Garbe, Christine; Grotluschen, Anke; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Hungary. Country Report. Children and adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Dominique ULg; Shiel, Gerry et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 9 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Bulgaria. Country Report. Children and adolescents.
Dachkova, Lydia; Garbe, Christine; Georgieva, Natalia et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Denmark. Country Report. Children and adolescents
Arnadottir, Erna; Garbe, Christine; Kristmundsson, Gudmundur et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 6 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Estonia. Country Report. Children and adolescents
Garbe, Christine; Kerge, Krista; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 2 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Malta. Country Report. Children and adolescents
Mifsud, Charles; Petrova, Rositsa; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 11 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Slovenia. Country Report. Children and adolescents
Doupona Horvat, Marjeta; Garbe, Christine; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 20 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Bulgaria. Country report. Short version.
Dachkova, Lydia; Georgieva, Natalia; Tzvetkova, Marieta et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 2 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Romania. Country Report.
Valtin, Renate; Garbe, Christine; Toia, Maria et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 2 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Croatia. Country Report. Children and adolescents
Cupar, Drahomira; Cunovic, Kristina; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 3 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Italy. Country Report. Children and adolescents
Balbinot, Valeria; Cunha, Juliana; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Finland. Country Report. Children and adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Dominique ULg; Shiel, Gerry et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 30 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Iceland. Country Report. Children and adolescents
Arnadottir, Erna; Garbe, Christine; Kristmundsson, Gudmundur et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 23 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Greece. Country Report. Children and adolescents
Garbe, Christine; Koutsogiannis, Dimitris; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 15 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Norway. Country Report. Children and adolescents
Garbe, Christine; Kovacs, Maria; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 27 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Portugal. Country Report. Children and adolescents
Arqueiro, Ana; Cunha, Juliana; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 11 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Scotland. Country Report. Children and adolescents
Jonhson, Sandra; Young, Myra; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 20 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Sapin. Country Report. Children and adolescents
Benitez Sastre, Laura; D'Angelo Menendez, Estela; Garbe, Christine et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 25 (0 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Sweden. Country Report. Children and adolescents
Garbe, Christine; Lafontaine, Dominique ULg; Persson, Ulla-Britt et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 13 (1 ULg)
Full Text
See detailLiteracy in Belgium (Flanders). Country Report. Children and adolescents
van Acker, Tania; Garbe, Christine; de Krosse, Hedwig et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 17 (0 ULg)
Full Text
See detailEtat des lieux de l’activité professionnelle des médecins généralistes francophones diplômés entre 1999 et 2013
Lenoir, Anne-Laure ULg; Cayn, Marion; Fraipont, Bénédicte et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 22 (4 ULg)
See detailResponses to Death, Care and Family Relations in Urban Senegal
Evans, Ruth; McCarthy, Jane Ribbens; Bowlby, Sophie et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 20 (3 ULg)
Full Text
See detailThe English Experience of Soft Densification (Les expériences anglaises en matière de densification douce). Phase II Draft Report
Bibby, Peter; Dunning, Richard; Ferrari, Ed et al

Report (2016)

This report is the second phase of research into the English Experience of Soft Densification and builds upon the quantitative data analysis undertaken in phase I. Adopting an intensive qualitative case ... [more ▼]

This report is the second phase of research into the English Experience of Soft Densification and builds upon the quantitative data analysis undertaken in phase I. Adopting an intensive qualitative case study approach two local authorities, the London Borough of Ealing and Bristol City Council, are considered in detail. Ealing represents a suburban area that experienced concurrently significant soft densification and de-conversion of existing stock in the period 2001 to 2011, whilst Bristol over the same period experienced a high level of housing growth. [less ▲]

Detailed reference viewed: 125 (11 ULg)
Full Text
See detailLa formation initiale à l’extramuros des enseignants du primaire : Premières recommandations pour un curriculum innovant dans la perspective de son élargissement à cinq ans
Partoune, Christine ULg

Report (2016)

La recherche Extramuros repose sur le constat suivant: le milieu proche de l’école est de moins en moins exploité par les enseignants du primaire, même en milieu rural où il est beaucoup plus facile ... [more ▼]

La recherche Extramuros repose sur le constat suivant: le milieu proche de l’école est de moins en moins exploité par les enseignants du primaire, même en milieu rural où il est beaucoup plus facile d’envisager des sorties. Il s’agit pourtant d’un enjeu majeur, tant pour le développement global de l’enfant que pour le développement local. [less ▲]

Detailed reference viewed: 17 (1 ULg)
Full Text
See detailFLYCOAT - Programme d'excellence : Rapport scientifique et technique 1°phase 1er Mars 2015 au 29 Février 2016
Dedry, Olivier ULg; Mertens, Anne ULg; Lecomte-Beckers, Jacqueline ULg

Report (2016)

Le projet FLYCOAT innovera dans les domaines suivants : - Résistance à l’usure : améliorer les revêtements existants par des procédés de fabrication innovants, pour répondre à des propriétés spécifiques ... [more ▼]

Le projet FLYCOAT innovera dans les domaines suivants : - Résistance à l’usure : améliorer les revêtements existants par des procédés de fabrication innovants, pour répondre à des propriétés spécifiques, comme la tenue à l’érosion et à l’impact (grêle, gravillonnage) - Protection anti-corrosion : obtenir des performances équivalentes aux systèmes actuels en l’absence de chromates - Propriétés électriques : conférer des propriétés antistatiques - Propriétés thermiques : améliorer la résistance à la thermo-oxidation et au cyclage thermique. - Résistance aux liquides aéronautiques. [less ▲]

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
See detailLitteratie en Belgique francophone. rapport court
Garbe, Christine; Géron, Stéphanie ULg; Lafontaine, Dominique ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 11 (1 ULg)
See detailRéalisation d'une étude du potentiel d'efficacité en matière de chaleur et de froid en Région de Bruxelles-Capitale - Cartographier les besoins de chaleur et de froid
Reiter, Sigrid ULg

Report (2016)

Ce rapport décrit la méthodologie de mise en oeuvre d'une carte portant sur le territoire de la Région bruxelloise et représentant les points de demande de chaleur et de froid, les infrastructures ... [more ▼]

Ce rapport décrit la méthodologie de mise en oeuvre d'une carte portant sur le territoire de la Région bruxelloise et représentant les points de demande de chaleur et de froid, les infrastructures existantes et prévues de réseaux de chaleur et de froid ainsi que les points d’approvisionnement potentiels en chaleur et en froid à l'échelle de la ville. Les cartes produites sont également présentées dans ce rapport. [less ▲]

Detailed reference viewed: 11 (0 ULg)
Full Text
See detailSocial enterprises and their eco-systems: A European mapping report. Updated country report: Belgium
Huybrechts, Benjamin ULg

Report (2016)

This report provides an overview of the roots, concept, legal evolution, numbers and eco-system of social enterprise in Belgium and the challenges it faces. In the first section, a number of roots and ... [more ▼]

This report provides an overview of the roots, concept, legal evolution, numbers and eco-system of social enterprise in Belgium and the challenges it faces. In the first section, a number of roots and drivers are described that have paved the way for the current understanding and landscape of social enterprise in Belgium. These roots include the associative tradition, the cooperative movement, the tradition of mutuals, the (new) social economy and the more recent business-oriented approach. The role of public policies and philanthropic actors is also discussed. In the second section, the legal evolution of social enterprise is sketched out, and three main ideal types are identified based on their underlying dynamics: (i) the entrepreneurial approach to the general interest (typically embodied by associations and foundations); (ii) the combination of mutual and general interest (typically embodied by cooperatives and mutuals); and (iii) the more borderline case of businesses that combine private and general interest. In this section, the social purpose company framework is presented, as well as a number of certification schemes. In the third section on measuring social enterprises, two approaches are distinguished: bottom-up and inclusive. Figures are presented based on studies following each approach, with the inclusive approach providing the most comprehensive number of more than 18 000 social enterprises in Belgium. Figures on employment, growth rates, legal forms and activity sectors are also presented. The fourth section reviews the main actors in the social enterprise eco-system in Belgium and its various regions. Significant attention is devoted to public authorities and public policies at the federal and regional levels. Networks and federations of different types are also presented, as well as advice and consultancy organisations, universities, observatories, incubators, etc. Finally, the need for and supply of social finance are presented and the gaps between demand and supply are discussed. Finally, the last section discusses some of the debates, obstacles and opportunities around social enterprise in Belgium. Four trends and challenges are also discussed: diversification, market recognition, social impact and communication/visibility. The annexes include the EU operational definition of social enterprise, five illustrations relating to different fields of activity, and a list of references for further exploration of the social enterprise landscape in Belgium. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (2 ULg)
Full Text
See detailCiments ternaires à haute teneur en calcaire
Pierre, Christian; VanHamme, Géraldine; Lauch, Kim-Séang et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 13 (4 ULg)
Full Text
See detailBehaviour of composite joints under combined bending moments and axial loads - Deliverable D.9 - Robustimpact
D'Antimo, Marina ULg; Demonceau, Jean-François ULg; Jaspart, Jean-Pierre ULg

Report (2016)

The present work is dedicated to the behaviour of composite joints under combined bending moments and axial loads. The results presented in this part have been mainly developed in [1]. The component ... [more ▼]

The present work is dedicated to the behaviour of composite joints under combined bending moments and axial loads. The results presented in this part have been mainly developed in [1]. The component method is a nowadays widely recognized procedure for the evaluation of the design properties of structural joints. It is used as a reference method in the Eurocodes and the proposed rules in these codes are mainly devoted to the characterization of joints subjected to bending moments and shear forces. However, in some situations, these joints can be subjected to combined axial loads and bending moments, for instance in frames subjected to an exceptional event leading to the loss of a column, situation where significant tying forces can developed in the structural beams above the lost column. The purpose of this work is to present and validate a design model, founded on the component method, aiming at predicting the behaviour of composite joints subjected to combined axial loads and bending moments. In particular, in the following the validation of this model through comparisons to recent experimental tests performed on steel composite beam-to-column joints at University of Stuttgart will be presented. The proposed method is mainly adapted from the former research work of Demonceau [2]. Some changes are made in order to improve the former method and also to extend it to the type of joints used in the framework of the current European project (Deliverable 5). Beam to column composite joints with flush-end-plate connection are mainly investigated hereinafter. The work will manly focus on the behaviour of joints under sagging moments, as it has not been widely researched yet in comparison to joints under hogging moment. An excel-based routine of the proposed method has been developed; it has been designed to be adaptable to different types of composite joints, with the objective to facilitate the verification and/or the application of the above-mentioned design model. [less ▲]

Detailed reference viewed: 45 (3 ULg)
Full Text
See detailDetailed results of the experimental tests - Deliverable D.5a - Robustimpact
Hoffmann, Nadine; Kuhlmann, Ulrike; Vanvinckenroye, Hélène ULg et al

Report (2016)

At the Institute for Steel Structures crash tests on columns were carried out to investigate the dynamic response of the member during the impact as well as the dynamic interaction of the member with the ... [more ▼]

At the Institute for Steel Structures crash tests on columns were carried out to investigate the dynamic response of the member during the impact as well as the dynamic interaction of the member with the surrounding structure. The tests' campaign planned by the Università degli Studi di Trento comprises of: - two full-scale tests on 3D specimens representative of the reference buildings; From two reference structures selected as cases study two representative substructures characterised by the same overall dimensions but by a symmetric and an asymmetric configuration (i.e., column layout), respectively, have been identified. The substructures, built in laboratory, are tested reproducing the collapse of a central column. The aim of the tests is to investigate the influence of the biaxial membrane effect associated with the concrete slab in a framed structure when the collapse of a column happens. - 20 tensile tests on T-stubs related to the beam-to-column joint adopted in the reference structures and in the full-scale specimens. T-stubs associated to both the column (10 specimens) and the end-plate (10 specimens) are tested. The tests are performed at two different loading speeds aiming at investigating the influence of strain rate effects on the joint performance, with particular reference to the deformation capacity. As a reference, also quasi-static tests are planned. At the Institute of Structural Design experimental tests were carried out investigating the behaviour of 2D-frames under a column loss. In addition the behaviour of composite joints under high speed loading was examined. Within the framework of the project, two tests on composite frames were tested as well as four tests on composite joints. The 2D substructure tests planned at USTUTT have the objective to evaluate the benefit of the concrete slab compared to the behaviour of the composite frame structure concerning the development of a membrane effect. For this purpose, the results of the composite frame tests will be compared to the 3D substructure tests performed at UTRE. Therefore, the test specimens of the 2D substructure tests are adapted to the 3D substructure tests. In order to compare also the results of the composite joint tests to the behaviour of the frames and to observe the influence of the joints on each other the test specimens for the joint tests are also adapted to the frame tests. Experimental impact tests were planned at the University of Liege (ULg): 22 tests on beam-to-column joints with 5 different joint configurations and 22 tests on column base joints with 4 different joint configurations. One of the objectives of the performed study was to propose realistic joints and column bases which could fit with the laboratory facilities of ULg, what induced a downscaling of the dimension of the members in comparison to the dimension of the ones met in the reference building. With the designed specimens, it is possible to investigate the response of different joint components under impact loading, for different levels of energy (small, medium and high levels), and to compare this response to the one obtained through a static test to highlight the dynamic effects. These static tests are performed for each type of specimens and will be used to clearly determine the different level of energy to be used for the impact tests. The general test setup for all tests was derived in Work Package 3 and can be found in the deliverable D.4.1 [18] of the project. [less ▲]

Detailed reference viewed: 35 (7 ULg)
See detailLes enjeux de l'impact social
Mertens de Wilmars, Sybille ULg; Rijpens, Julie; Marée, Michel ULg

Report (2016)

Cette recherche éclaire les décisions publiques en matière de soutien aux entreprises d'économie sociale en synthétisant les avancées sur la question de l'impact social en Europe.

Detailed reference viewed: 21 (2 ULg)
Full Text
See detailDesign guidlines - Deliverable D.13 - Robustimpact
Charlier, Marion; Hanus, François; Vassart, Olivier et al

Report (2016)

The present document details the design guidelines which emanates from the RobustImpact project. The reasoning used is depicted below in Figure 1-1. The first step is to define the impact scenario and its ... [more ▼]

The present document details the design guidelines which emanates from the RobustImpact project. The reasoning used is depicted below in Figure 1-1. The first step is to define the impact scenario and its key parameters. Then the impact can be characterized as a hard impact or as a soft impact. The first option assumes that the kinetic energy of the impactor is absorbed by the impactor itself while the second option assumes that the kinetic energy of the impactor is mainly absorbed by the column, thus leading to plastic deformations and the activation of geometrical non-linear effects in the column. If the soft impact is considered, the buckling resistance of the column must be examined in order to evaluate if the impacted column shows sufficient residual resistance after the impact. If this is not the case, the structure will resist if it is able to sustain the load initially carried by the impacted column by redistributing it in the damaged structure, i.e. if it is able to activate alternative load path. The resistance brought by other structural elements will then be evaluated. If the impacted column is a peripheral column, the yield line theory is used to evaluate the resistance of both slab and beams. In case of a central column, Bailey’s method evaluating the slab resistance taking into account the membrane effect is used to determine the contribution of the slab. The contribution of the beams is then quantified by evaluating the corresponding P-u curve. All the methods have been validated using FEM softwares. Since the project concerns structures whose columns are impacted by vehicles, the accidental load combination must be considered. In addition, the yield strength of the steel should be considered as 𝑓𝑦,𝑑𝑦𝑛= 𝜇.𝑓𝑦> 𝑓𝑦 . Indeed was proved than the steel mechanical properties are better under dynamic loading. Nevertheless, there is for the moment no available quantification for the majoring coefficient that should apply to 𝑓𝑦 : this could be done realizing tests. [less ▲]

Detailed reference viewed: 19 (0 ULg)
Full Text
See detailDélivrable D3.3 Bilans hydrogéologiques
Schmit, Flore; Hallet, Vincent; Briers, Pierre ULg et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 51 (22 ULg)
Full Text
See detailSimplified equivalent static approach and results for deriving structural requirements - Deliverables D.11 and D.12 - Robustimpact
Demonceau, Jean-François ULg; D'Antimo, Marina ULg; Huvelle, Clara et al

Report (2016)

Deliverable 11 and 12 have been merged in the present document which can be seen as the main outcome of the activities conducted with Work Package 9 of the Robustimpact project. Section 2 presents first ... [more ▼]

Deliverable 11 and 12 have been merged in the present document which can be seen as the main outcome of the activities conducted with Work Package 9 of the Robustimpact project. Section 2 presents first the sophisticated numerical investigations conducted on a reference structure subjected to impacts of vehicles. Then, Section 3 presents in details the simplified analytical models/tools developed within the present project to predict the response of a structure (or a part of a structure) further to the impact of a vehicle. With the presented models, it is demonstrated that an accurate prediction of the structural results may be obtained and that all the parameters influencing this response are mastered. Section 4 introduces the different parametric studies which have been conducted (partly using the models/tools presented in Section 3) on 2D and 3D steel and composite structures or on composite floors. Finally, Section 5 highlights the structural requirements which can be proposed as an outcome of the performed investigations. Through this document, it is demonstrated that the different objectives of Work Package 9 have been reached in the framework of this project. [less ▲]

Detailed reference viewed: 45 (15 ULg)
Full Text
See detailVerification of analytical and numerical tools - Deliverable D.5b - Robustimpact
Hoffmann, Nadine; Kuhlmann, Ulrike; Vanvinckenroye, Hélène ULg et al

Report (2016)

The numerical recalculation performed on the slab, beam and joint tests as well as the analytical recalculation of these tests have been employed as support for the experimental investigations represented ... [more ▼]

The numerical recalculation performed on the slab, beam and joint tests as well as the analytical recalculation of these tests have been employed as support for the experimental investigations represented within the previous chapter. In particular, numerical and analytical analysis have been performed to design the experimental test and the test setup for the symmetric and the asymmetric 3D test performed by UTRE. For the 2D-frame tests a numerical simulation was performed and the analytical model was validated. In addition to the recalculation of the experimental investigations on composite joints some parameters were varied in order to evaluate the influence on the behavior of the composite joints. Furthermore an analytical approach to predict the response of joints subjected to M-N-loading was investigated. In addition, analytical calculations have been performed in order to predict the results of the static and dynamic experimental tests. [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (9 ULg)
Full Text
See detailDesign report of the specimens for all the experimental analyses - Deliverable D.4.1 - Robustimpact
Hoffmann, Nadine; Kuhlmann, Ulrike; Huvelle, Clara et al

Report (2016)

The present report focuses on the design of the experimental analysis that are going to be performed within the ROBUSTIMPACT project (Grant Agreement Number: RFSR-CT-2012-00029). The project focuses on ... [more ▼]

The present report focuses on the design of the experimental analysis that are going to be performed within the ROBUSTIMPACT project (Grant Agreement Number: RFSR-CT-2012-00029). The project focuses on the behavior of composite steel and concrete framed buildings against accidental actions. Within the project, several experimental analyses are going to be performed spanning from the local to the global behavior. The report is divided in 4 parts, each one describing the preliminary work of each partner of the project. In particular:  Part A reports the work performed by USTUTT (University of Stuttgart) including the design of four experimental tests on composite joints and two experimental tests on composite frames. In particular, the composite joints will be investigated in order to better understand the behavior in terms of activation of catenary actions. The tests on composite frames are performed investigating the influence of the high speed loading and strain rate effects on the deformation capacity of these structures.  Part B reports the work performed by ULg (University of Liege) including the design of 44 experimental impact tests on beam-to-column joints and column base joints. With these tests will be possible to investigate the response of different joint components under impact loading for different level of energy.  Part C reports the work performed by UTRE (Università degli Studi di Trento) including the design of the case study reference structures and the design of the experimental tests. In particular, two 3D full scale tests will be performed by simulating to total loss of the impacted column in order to investigate the redundancy of the 3D slab system in terms of activation of membrane effects.  Part D reports the work performed by RWTH (University of Aachen) including the design of six crash tests on columns that are going to be performed in order to investigate the residual strength of the damaged member after the impact. The aim is to determine the response of the member during the impact as well as the dynamic interaction of the member with the surrounding structure. [less ▲]

Detailed reference viewed: 41 (2 ULg)
See detailParlement Citoyen Climat en Province de Luxembourg
Stassart, Pierre M ULg

Report (2016)

Detailed reference viewed: 24 (3 ULg)
Full Text
See detailAmélioration des performances des recyclés en domaine routier par optimisation des unités de traitement
Van der Wielen, Audrey; Grégoire, Colette; Janssens, Benoît et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 13 (5 ULg)
See detailRecherche relative au diagnostic des problématiques et besoins des jeunes poursuivis du chef d’un fait qualifié infraction, au contenu et à l’implémentation d’une intervention pédagogique de courte durée et à l’évaluation de cette intervention, et à la détermination de l’offre institutionnelle nécessaire aux interventions de courte durée
Mathys, Cécile ULg; Vanootighem, Valentine ULg

Report (2016)

La question de la réhabilitation des délinquants, y compris celle des adolescents, est depuis longtemps jalonnée par de nombreux questionnements : est-il possible de traiter efficacement les délinquants ... [more ▼]

La question de la réhabilitation des délinquants, y compris celle des adolescents, est depuis longtemps jalonnée par de nombreux questionnements : est-il possible de traiter efficacement les délinquants ? Si oui, y a-t-il des méthodes plus efficaces que d'autres ? Ces méthodes sontelles adaptées à tous les profils de délinquants ? La présente recherche s’intègre pleinement dans cette démarche réflexive concernant les possibilités de réhabilitation des adolescents délinquants. Spécifiquement, l’Administration Générale de l’Aide à la Jeunesse et le cabinet du ministre Madrane ont souhaité que soit menée une recherche concernant le dispositif clinique et pédagogique à développer au sein de nouvelles structures d’observation et d’évaluation accueillant des mineurs ayant commis des faits qualifiés infraction. Plusieurs objectifs ont été définis dans ce cadre : Le premier objectif concernait la réalisation, dans un délai court, d’un bilan relatif à l’environnement social du jeune et à ses attitudes et aptitudes comportementales et psychologiques afin d’informer rapidement les autorités mandantes et les amener, le cas échéant, à réviser la mesure de placement ordonnée. Ce bilan devait être réalisé au moyen d’un canevas standardisé. Un deuxième objectif était de permettre la réalisation, dans un délai court, d’une grille comportant les balises cliniques pour déterminer les besoins du jeune au terme de cette prise en charge de courte durée. Il s’agissait de déterminer au moyen de cette grille : le choix du projet de vie du jeune ; des critères conduisant soit à un retour du jeune dans son milieu de vie (ainsi que les conditions de ce retour et la nécessité ou non d’un accompagnement dans le milieu de vie), soit à une confirmation de la nécessité d’un éloignement du milieu de vie pour mener le projet éducatif (éloignement privatif de liberté). Pour répondre à ces deux premiers objectifs, nous avons proposé l’utilisation de l’outil YLS/CMI-YCA. Cet outil est une combinaison innovante des outils YLS/CMI 2.0 et YCA et permet une évaluation conjointe et détaillée du risque, des besoins, des forces et de la réceptivité. Notre proposition d’évaluation résulte d’un intérêt grandissant pour deux modèles conceptuels longtemps dissociés, à savoir le modèle RBR (risque-besoin-réceptivité) et le modèle GLM (basé sur l’évaluation des forces), dont sont issus les outils YLS/CMI 2.0 et YCA, respectivement. Le contenu de l’évaluation proposée par l’outil YLS/CMI-YCA a fait l’objet d’un pré-test auprès de jeunes et intervenants de différentes IPPJ de la fédération Wallonie-Bruxelles. L’objectif poursuivi était de pouvoir proposer une évaluation qui tiennent compte de la réalité de terrain des intervenants et des jeunes afin qu’elle corresponde à notre culture juridique et pédagogique belge. Le YLS/CMI-YCA comporte sept parties distinctes. Les trois premières parties de l’outil sont destinées à l’évaluation des risques, des besoins, de la réceptivité et des forces du jeune, aboutissant à une détermination du niveau de risque de récidive du jeune dans une section ultérieure de l’outil. Concrètement, le jeune est évalué relativement à 42 facteurs de risque et de besoin qui, selon les recherches, sont ceux qui permettent de prédire de manière fiable le passage à l’acte délinquant chez l’adolescent. Ces facteurs sont répartis en 8 domaines (infractions antérieures/à l’origine de la disposition en cours, situation familiale et relation avec les parents, éducation/emploi, relations avec les pairs, abus de substances, loisirs/activités récréatives, personnalité/comportement et attitudes/orientation). En plus de cette évaluation des risques et des besoins, l’outil proposé prend également en compte les forces du jeune dans trois domaines distincts intitulés « réparation », « identité et compétences » et « connexion avec la famille, les pairs et la communauté ». Dans la seconde partie de l’outil, il s’agit de fournir un sommaire des résultats relatifs à l’évaluation de la partie 1 et de déterminer un niveau de risque de récidive global (faible, modéré, élevé et très élevé). La troisième partie se rapporte à l’évaluation des facteurs de réceptivité. Elle permet de considérer un large éventail de facteurs qui représentent des caractéristiques du jeune (par exemple, difficultés d’apprentissage) et de ses circonstances de vie (par exemple, parents peu coopératifs) qu’il serait nécessaire de prendre en compte dans l’établissement du projet du jeune. Enfin, la quatrième partie permet à l’intervenant de moduler le diagnostic chiffré obtenu à partir de l’évaluation des risques et des besoins (partie 1 de l’outil) s’il estime que des facteurs de force et de réceptivité doivent nuancer le niveau de risque du jeune. C’est cette détermination qui sera au final utilisée pour orienter la décision de placement vs retour dans le milieu de vie, ainsi que l’intensité du suivi proposé. Suite à l’évaluation des risques, des besoins, des forces et des facteurs de réceptivité des jeunes, l’étape suivante (partie 5 de l’outil) consiste à orienter le jeune vers un maintien dans un milieu de placement vs un retour vers le milieu de vie ainsi qu’à déterminer un niveau de supervision pour le jeune. Ces décisions doivent en théorie correspondre au niveau de risque du jeune et se basent donc sur le niveau de risque final mis en évidence dans la partie 4 de l’outil d’évaluation. Dans l’outil que nous proposons d’utiliser, la décision de placement ou de maintien dans le milieu de vie ainsi que le niveau de supervision qui y est associé est laissée à la discrétion de l’évaluateur. Cependant, nous avons mené une réflexion autour de critères pour l’orientation et la supervision des jeunes afin de guider le travail des intervenants chargés de remplir l’évaluation. Concernant la décision d’orientation, nous avons formulé trois propositions de modèles conceptuels, chacun d’eux étant basé sur une vision bien distincte de l’orientation des jeunes. En accord avec la philosophie des outils d’évaluation présentés, ces trois modèles conceptuels sont basés sur le risque, les forces ou les deux respectivement, en terme de décision et d’intervention. Ces propositions ont été discutées avec le comité d’accompagnement de la recherche et ont mené au choix du modèle mixte. La conception de l’intervention selon ce modèle est directement reliée à notre proposition d’utilisation conjointe de l’outil d’évaluation des risques et des besoins YLS/CMI 2.0 et celle du YCA relative à l’évaluation des forces. Concernant, la supervision des jeunes, nous proposons, à l’instar de ce qui a été fait dans d’autres pays, des critères permettant aux intervenants de déterminer à quelle fréquence les rencontres de supervision pourraient être réalisées. Précisons qu’il s’agit ici d’une supervision qui a pour objectif de vérifier si les objectifs fixés aux jeunes dans le cadre de son plan d’intervention sont atteints, sur le point de l’être ou non. Il ne s’agit pas ici des interventions (par exemple, un suivi thérapeutique ou une guidance éducative) qui pourrait être préconisées pour le jeune, celles-ci s’intégrant plutôt au sein du plan d’intervention identifié pour le jeune et pouvant être développées en parallèle de la supervision du jeune. L’adoption d’un modèle conceptuel basé à la fois sur les risques et les forces concerne également la partie 6 de l’évaluation qui consiste à déterminer un projet pour le jeune. La définition et formulation des objectifs qui seront fixées au jeune ainsi que les propositions d’intervention seront directement liées à la détection des ses risques, ses besoins et ses forces. Enfin, la dernière partie de l’évaluation concerne la réévaluation du projet du jeune à différents points dans le temps (partie 7). Le troisième objectif concernait la définition du contenu pédagogique d’une intervention de courte durée ainsi que le contenu de l’évaluation de cette intervention. Le quatrième objectif concernait quant à lui la détermination du processus d’implantation du nouveau projet pédagogique relatif à ces interventions de courte durée. Pour répondre à ces deux objectifs, nous avons proposé l’utilisation d’une activité de résolution de problèmes. Cette activité consiste à travailler sur les cognitions et les schémas de pensées antisociales des adolescents. Les raisons pour lesquelles nous pensons que l’utilisation d’une activité de résolution de problèmes est particulièrement adaptée dans le cadre d’une intervention de courte durée sont multiples, tant au niveau de la pertinence de contenu que concernant son dispositif pratique. Premièrement, une personnalité antisociale (peu de self-control, agressivité, etc.) et des cognitions antisociales (croyances antisociales, distorsions/biais, etc.) sont considérés comme les facteurs les plus déterminants du niveau de risque après les antécédents délinquants de l’individu (Harder, Knorth & Kalverboer, 2014)1. Ces points sont spécifiquement évalués à travers l’utilisation du YLS/CMI-YCA au sein des domaines « personnalité et comportement » et « attitudes et orientation ». Deuxièmement, l’activité de résolution de problèmes est très structurée dans sa forme et son contenu, peut se donner individuellement ou en groupe, et utilise des méthodes concrètes comme le modeling, le jeu de rôle, les discussions et les échanges de points de vue sur des situations réelles et problématiques vécues par les jeunes. Ce type de techniques est associé aux modes d’apprentissages préférentiels des adolescents (présentisme, jeu et échanges, présence des pairs, etc.) (Grégoire & Mathys, 2015 ; LeBlanc & Trudeau LeBlanc, 2014) et peut être directement mis en relation avec la section réceptivité du YLS/CMI-YCA désignant la nécessité d’exposer les jeunes à des types d’intervention et modalités d’apprentissage considérés comme étant significatifs pour eux. Troisièmement, l’activité de résolution de problèmes comprend cinq étapes, chacune associée au travail d’une habileté en particulier, comme par exemple se fixer un but en travaillant par micro objectifs, chercher de l’information ou encore s’éloigner de son propre point de vue. Cette démarche de mise en exergue des capacités du jeune est pertinente par rapport à l’utilisation de l’outil de détermination des forces que nous proposons. Enfin, concernant son dispositif, l’activité de résolution de problèmes ne nécessite pas un groupe fermé ni une progression dans les habiletés travaillées et convient donc au contexte particulier d’une structure de prise en charge de courte durée. Plusieurs objectifs peuvent être visés par l’utilisation de l’activité de résolution de problèmes dans le cadre des nouveaux services d’observation et d’évaluation. Premièrement, il s’agit d’amener les adolescents à prendre un moment de réflexion entre une situationproblématique et la réaction à cette situation. Il s’agirait dès lors d’initier l’apprentissage d’une méthode pour y parvenir. Deuxièmement, cette activité a pour but d’amener les jeunes à développer des solutions socialement acceptables. Troisièmement, cette activité permet de les amener à se responsabiliser en regard de la solution choisie et à ne pas la subir de la part de l’adulte. En plus de ces objectifs que l’on peut qualifier de proximaux, un objectif plus distal concerne la non-récidive des adolescents. Différentes recommandations sont à considérer pour optimiser l’efficacité de l’activité de résolution de problèmes (cf. animation, composition du groupe d’adolescents,..) et feront partie intégrante du processus d’implémentation de l’activité. Dans notre proposition, nous suggérons enfin de réaliser deux types d’évaluation concernant l’activité : une première de la part de l’intervenant au sujet du dispositif mis en place et une seconde liée au jeune et à son évolution au regard des objectifs de l’activité. Précisons que le contenu de l’activité que nous proposons a fait l’objet d’un prétest réalisé auprès d’intervenants (pour le contenu et l’implémentation) et de jeunes (pour l’évaluation) dans différentes IPPJ. L’objectif de notre démarche était notamment de recueillir les avis des intervenants sur le contenu de l’activité mais aussi identifier les premiers leviers et obstacles mis en évidence afin d’optimaliser les propositions relatives à l’implémentation et au suivi de ce dispositif pédagogique. Enfin, le cinquième objectif concernait l’investigation d’éléments pertinents pour la détermination quantitative de l’offre en interventions de courte durée au sein des IPPJ. Cet objectif est actuellement poursuivi. Précisons toutefois que la création d'une banque de données concernant le profil des jeunes placés suite à la mise en place du dispositif, voire une validation de l'outil à plus grande échelle permettrait de répondre plus précisément à ce questionnement. Pour terminer, plusieurs recommandations nous semblent essentielles à formuler à la suite de cette recherche. Celles-ci font écho à des propositions que nous avons mentionnées dans le rapport de recherche et/ou proviennent des observations collectées auprès des intervenants et des jeunes. Tout d’abord, nous considérons que la pratique de l’évaluation diagnostique et de l’activité de résolution de problèmes requiert une formation au préalable des praticiens. En effet, veiller à l’intégrité de nouvelles pratiques et à la formation continue des intervenants qui les dispensent est indispensable ; rejoignant là les considérations de plusieurs auteurs sur le sujet, en faisant un élément clé d’une démarche d’implémentation réussie (Mihalic et al., 2004). Afin d’accompagner la démarche d’implémentation balisée par cette recherche, il nous parait également opportun que les équipes des services d’observation et d’évaluation soient accompagnées dans leur quotidien afin d’ajuster le dispositif développé et ainsi le faire correspondre au mieux aux réalités de terrain tout en préservant ses composantes scientifiques reconnues. La possibilité de structures pilotes a été discutée dans ce cadre. Nous considérons ensuite que la sélection d’un modèle conceptuel par les autorités est capitale dans la mesure où l’orientation choisie guidera la détermination du choix d’un retour dans le milieu de vie ou le maintien au sein d’un milieu de placement, ainsi que le niveau de supervision associé. Enfin, des possibilités de recherche fondamentale ont également été envisagées afin de confirmer les profils mis en évidence par l’outil diagnostique et vérifier que ceux-ci correspondent à notre réalité, tant juridique que sociétale. [less ▲]

Detailed reference viewed: 40 (8 ULg)