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See detailMots de retour, récurrence et représentations S-adiques
Leroy, Julien ULg

Conference (2016, January 22)

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See detailModélisation du comportement chromatographique en SFC
Andri, Bertyl ULg; Dispas, Amandine ULg; Hubert, Philippe ULg et al

Conference (2016, January 21)

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See detailCaractérisation et étude du potentiel de valorisation des composés phénoliques de miels monofloraux
Istasse, Thibaut ULg; Nguyen, Bach Kim ULg; Richel, Aurore ULg

Conference (2016, January 20)

Présentation des recherches effectuées dans le cadre du travail de fin d'étude sur les composés phénoliques présents dans les miels monofloraux. Ces composés ont été extraits par extraction en phase ... [more ▼]

Présentation des recherches effectuées dans le cadre du travail de fin d'étude sur les composés phénoliques présents dans les miels monofloraux. Ces composés ont été extraits par extraction en phase solide et analysés par chromatographie liquide avec détection UV et spectrométrie de masse. [less ▲]

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See detailPublic Education Expenditures, Growth and Income Inequality
Artige, Lionel ULg

Conference (2016, January 20)

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See detailBase de connaissances RDF. Outils pour bases de données syntaxiques structurées
Mazziotta, Nicolas ULg

Conference (2016, January 20)

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See detailLa législation REACH: une opportunité d’innovation pour l’économie biobasée
Schmetz, Quentin ULg; Richel, Aurore ULg; Jacquet, Nicolas ULg et al

Conference (2016, January 20)

REACH is the acronym given to the integrated legislative system for the recording, evaluation, authorization and restriction of chemicals introduced by the European Union. The aim of REACH is to improve ... [more ▼]

REACH is the acronym given to the integrated legislative system for the recording, evaluation, authorization and restriction of chemicals introduced by the European Union. The aim of REACH is to improve and ensure health and environmental protection while boosting competitiveness and innovation in the European chemicals industry. This system thus strongly encourages the transition to a biobased economy by encouraging the development and the operation of production patterns and new substitutes greener for the environment and health. Biotechnological production pathways, including the use of renewable raw materials have thus been developed over the past decade in the industry, and this trend is confirmed for the coming years. This presentation provides an update on current trends in this sector through various concrete cases such as flame retardant, plasticizer and surfactant substituted by alternatives from the vegetal. It also discusses the various research programs carried out in the Laboratory of Biological and Industrial Chemistry of Gembloux Agro-Bio Tech that allowed the development of new biobased substances consistent with a more sustainable chemistry and meeting REACH requirements. [less ▲]

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See detailProduction de nanocellulose à partir de pâte à papier: Hydrolyse enzymatique et valorisation des coproduits dans une stratégie de bioraffinage forestier intégré
Bombeck, Pierre-Louis ULg; Richel, Aurore ULg; Jacquet, Nicolas ULg et al

Conference (2016, January 19)

Présentation succincte de la thématique de recherche doctorale et de son contexte

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See detailEtude du potentiel des sous-produits vinicoles pour des applications à haute valeur ajoutée
Berchem, Thomas ULg; Jacquet, Nicolas ULg; Richel, Aurore ULg

Conference (2016, January 19)

Grape growing is one of the largest crops around world. Grape pomaces seem to be an interesting source of bio-based molecules but, despite this potential, these byproducts are untapped. Their uses are ... [more ▼]

Grape growing is one of the largest crops around world. Grape pomaces seem to be an interesting source of bio-based molecules but, despite this potential, these byproducts are untapped. Their uses are limited to poor value added applications like composting, agricultural spreading or bioethanol. This work focuses on high value added valorisation possibilities of grape pomace. It takes part in the current trend of using natural bioactive molecules in pharmaceutical, cosmetic or food industry, through the extraction of polyphenols. Firstly, chemical characterization is performed on grape pomace from two grape varieties (Cabernet sauvignon and Pinot noir) in order to determine variability. Secondly, the same approach is applied to grape seeds and skins. Finally, a method of extraction of polyphenols is developed. Results shown in this work tend to indicate a high valorisation potential of grape pomace thank to the identification of compounds like bioactive molecules and especially polyphenols (0.7% in seeds and 0.4% in skins) as well as high concentrations of other compounds in seeds (lignin (43-53%), grape oil (12%), proteins (12%)) and in skins (lignin (20%), tartaric acid (4%), proteins (10%)) of which the valorisation potential from wine-making byproducts needs to be explored. [less ▲]

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See detailUse of response surface methodology to optimize samples preparations in laboratory
Daems, Frédéric ULg; Romnee, Jean-Michel; Lognay, Georges ULg

Conference (2016, January 17)

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See detailBiomarqueurs dans l'arthrose et acide hyaluronique
Henrotin, Yves ULg

Conference (2016, January 16)

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See detailFormer les futurs enseignants à l’évaluation et évaluer pour former : deux logiques complémentaires ?
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg

Conference (2016, January 15)

Pour cette table ronde, les deux angles d’entrée choisis étaient ceux de l’apprentissage de l’évaluation (Comment les futurs enseignants sont-ils formés à l’évaluation ?) et de l’évaluation pour ... [more ▼]

Pour cette table ronde, les deux angles d’entrée choisis étaient ceux de l’apprentissage de l’évaluation (Comment les futurs enseignants sont-ils formés à l’évaluation ?) et de l’évaluation pour l’apprentissage (Comment l’évaluation des pratiques enseignantes peut-elle contribuer à leur développement professionnel ?). Si ces deux voies d’entrée ont déjà été largement documentées, l’originalité de cette table-ronde a été de chercher à les relier en interrogeant le potentiel de l’évaluation (des pratiques enseignantes) comme outil de formation (des enseignants) à l’évaluation. Chacun des intervenants devait apporter un regard différent sur cette problématique, en fonction des spécificités de son champ de recherche, du domaine de formation dans lequel il intervient. La première intervention (Richard Etienne) a permis de poser un cadre de réflexion en abordant la question sous un angle « transversal », sans envisager de didactique spécifique et sans cloisonner sur un seul type de dispositif. Les deux autres interventions ont envisagé la problématique sous des angles différents mais complémentaires : dans le cadre d’un cours dédié à l’évaluation destiné notamment à de futurs enseignants du primaire d’abord (Lucie Mottier Lopez) ; dans le cadre d’un cours de didactique de la biologie destiné à de futurs enseignants du secondaire ensuite (MN Hindryckx). [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailQuel outil d’entrainement pour des étudiants en médecine évalués par QCM en physique ?
Marique, Pierre-Xavier ULg; Van de Poël, Jean-François ULg; Hoebeke, Maryse ULg

Conference (2016, January 14)

La réforme des études de médecine mise en application dès la rentrée académique de septembre 2012 en Fédération Wallonie-Bruxelles a introduit une liste abondante de prérequis dans les cours dits de « ... [more ▼]

La réforme des études de médecine mise en application dès la rentrée académique de septembre 2012 en Fédération Wallonie-Bruxelles a introduit une liste abondante de prérequis dans les cours dits de « sciences fondamentales » (physique, chimie, biologie) et favorisé l’évaluation sous forme de questions à choix multiples en première année de bachelier. Or, les étudiants sortant de l’enseignement secondaire maitrisent rarement, pour de multiples raisons, l’ensemble des prérequis. Par ailleurs, ils sont très peu entrainés à ce mode d’évaluation et n’en maitrisent donc pas les spécificités. Lors de leur arrivée à l’université, les causes d’échec des étudiants sont multiples. Parmi celles-ci, nous pouvons citer le temps d’adaptation de l’étudiant au système d'enseignement supérieur, la difficulté d’apprendre la nouvelle matière vue au cours (problèmes de méthode de travail, quantité de matière plus importante, laps de temps plus court pour l’assimiler, …) et, éventuellement, une mauvaise maitrise des prérequis. Cela nous a poussé à développer un outil de soutien à l'apprentissage pour le cours de physique. Nous avons opté pour une plate-forme en ligne afin qu’elle soit accessible à chaque instant et de n’importe quel endroit, moyennant une connexion internet. L’étudiant peut notamment y travailler la nouvelle matière ou les prérequis via une série de tests formatifs présentés sous forme de QCM. L’étudiant peut à tout moment générer un test selon trois paramètres : la(les) matière(s) qu’il souhaite travailler, le temps qu’il désire y consacrer et le niveau de maitrise qu’il souhaite atteindre à ce moment-là. La matière vue au cours a préalablement été décomposée en cinq grands thèmes. L’étudiant peut, lors de l’ouverture d’une session, choisir un ou plusieurs de ces thèmes. Le nombre de questions figurant dans son test formatif dépendra de la durée qu’il aura préalablement sélectionnée (30, 60, 90 ou 120 minutes). Un barème de 10 questions par heure, identique aux conditions d’examens, est appliqué. L’étudiant pourra, en outre, choisir un niveau parmi trois échelons de difficulté. Les questions portant sur chacune des cinq matières, issues notamment des examens des années antérieures, ont été évaluées par plusieurs membres de l’équipe pédagogique et un niveau de difficulté de 1 à 4 leur a été attribué. Le niveau de la question est établi sur la base de 4 critères : abstraction, réflexion, mixité et niveau mathématique. Chaque évaluateur de questions donne un score de 1 à 3 à chacun des critères et ce, pour chaque question. Le total sur l’ensemble des critères fixera le niveau général de la question. Le critère d’abstraction est lié à l’abstraction de l’énoncé et de la réponse attendue. Le deuxième critère évalue la réflexion développée par l’étudiant pour répondre à la question qui lui est posée, et donc notamment le nombre d’étapes de résolution. Le critère de mixité est lié à la diversité des sujets intervenant dans un problème. Le dernier critère est lié au niveau de mathématique que requiert la résolution de la question ou du problème de physique. La moyenne des différentes évaluations fournit alors le niveau de la question. Afin de vérifier la concordance des évaluations, le Kappa de Fleiss a été mesuré et nous indique une concordance moyenne. Vingt ensembles de questions ont été créés, soit un par niveau de difficulté de question et par matière. Une attention particulière est apportée à la rédaction des questions, notamment afin de respecter les règles de conception développées par Leclercq (Leclercq, 1986) et sériant les niveaux d’abstraction des questions selon les taxonomies de Bloom (Bloom, 1956). Une fois les trois paramètres sélectionnés par l’étudiant, un test formatif est généré automatiquement. Un nombre de questions, fixé par la durée choisie par l’étudiant, est tiré aléatoirement en respectant le niveau de difficulté (du test) que l’étudiant a choisi. Le niveau « faible » de test proposera uniquement des questions de niveaux 1 et 2, le niveau « moyen », des questions de niveaux 1, 2 et 3 et le niveau « fort » des questions de niveaux 2, 3 et 4. L’étudiant pourra visualiser son état d’avancement dans la maitrise de chacun des thèmes grâce à un rapport qu’il pourra à tout moment générer. Dans le futur, ce rapport détaillera également quel type (théorie, application directe de formule, problèmes, …) de questions l’étudiant a tendance à réussir ou rater. Une vue simplifiée et ludique, à l’aide de médailles à gagner sera également proposée à l’étudiant. A l’aide de cette vue simplifiée et du rapport complet, l’équipe pédagogique pourra travailler plus efficacement avec l’étudiant si ce dernier demande un rendez-vous de remédiation. En effet, sur la base des rapports, les membres de l’équipe pédagogique pourront facilement et rapidement cibler les difficultés précises rencontrées par l’apprenant et lui proposer des pistes concrètes de travail pour y remédier. Outre cet outil, la plate-forme propose le travail des prérequis et de la nouvelle matière sous différentes formes (vidéos d’expérience à commenter, résolution guidée de problèmes, forums, questions débats, …). Cette diversité d’outils proposés a pour but d’augmenter la motivation des étudiants selon la théorie de Viau (Viau, 1994). Ces outils ont été présentés précédemment (Marique, 2014). [less ▲]

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See detailL'accompagnement professionnel et les conceptions de l'évaluation
Pirard, Florence ULg

Conference (2016, January 14)

La notion d’accompagnement est largement utilisée dans le champ éducatif en référence à des dispositifs inscrits dans une culture de l’éducation relativement récente. Pour Barbier (2005), trois cultures ... [more ▼]

La notion d’accompagnement est largement utilisée dans le champ éducatif en référence à des dispositifs inscrits dans une culture de l’éducation relativement récente. Pour Barbier (2005), trois cultures de l’éducation se sont développées successivement. Dans la première, la culture de l’enseignement, le savoir constitue la référence centrale du travail éducatif avec l’hypothèse d’une transformation identitaire fondée sur l’appropriation. L’espace éducatif peut alors être vu comme un espace spécialisé de mise à disposition de savoirs sous une forme appropriative par « l’élève ». Il est fondé sur des rapports à l’environnement pensés en termes de conceptualisation-application (rapport théorie-pratique). Sa figure emblématique est celle de l’enseignant détenteur et transmetteur de savoirs. L’apparition de nouveaux savoirs ou de nouvelles disciplines est considérée comme le moteur du changement. Cette culture de l’enseignement, la plus présente dans le champ de l’éducation (y compris en éducation des adultes), conçoit l’intervention éducative essentiellement selon une logique de communication. Lui correspondent « des pratiques d’ingénierie didactique, ordonnées autour de la conception et de l’évaluation de séquences d’activités de mise en scène et d’appropriation de savoirs ou de concepts : planification de cours, scénarios didactiques, logiciels éducatifs, etc. » (Barbier, 2009, p. 465). Dans la seconde culture dite de la formation et qui se serait développée à côté et parfois en réaction au monde de l’enseignement, la notion de capacité (aptitude, savoir, savoir-faire, savoir-être) est considérée comme la référence centrale du travail éducatif qui repose sur l’hypothèse d’une transformation identitaire fondée sur la notion de transfert. Ici l’espace éducatif devient un espace spécifique, « protégé » de production de nouvelles capacités chez « l’apprenant » susceptibles d’être transférées dans d’autres situations. Sa figure emblématique est celle du formateur organisateur de situations spécifiques d’apprentissage. Les rapports à l’environnement sont conçus en termes de décontextualisation-recontextualisation. L’apparition de nouvelles pratiques ou de nouveaux champs de pratiques spécialisées est considérée comme le moteur du changement. Cette culture de la formation conçoit et organise « l’intervention éducative comme un espace-temps de transformation de capacités chez les apprenants (… ;) elle a permis l’éclosion et le développement de l’ingénierie de formation sous sa forme canonique, puisque, tout en les distinguant, elle rapporte explicitement les espaces-temps éducatifs aux espaces-temps du travail et de la vie sociale. C’est ce qui a permis l’éclosion de la réflexion sur les objectifs, définis en termes d’activités ou de comportements attendus, et sur leurs liens avec les projets et l’évaluation » (Barbier, 2009, p. 465). Les rapports dialectiques entre ces deux premières cultures de l’éducation ont contribué à l’émergence, dans les années nonante, d’une troisième culture : la culture de la professionnalisation qui considère la notion de compétence comme la référence centrale du travail éducatif avec l’hypothèse d’une transformation identitaire fondée sur la notion de transformation conjointe de l’action et de(s) acteur(s). L’espace éducatif devient un espace de développement de compétences en situation d’activité évolutive et sa figure emblématique est celle de l’accompagnateur du développement professionnel des « praticiens » ou des « opérateurs ». Les rapports à l’environnement sont pensés en termes de transformation conjointe de l’action et de l’environnement de l’action. Le moteur du changement se traduit, dans ce cas, par l’apparition de pratiques de gestion d’opérations combinées, auparavant disjointes. Cette culture de la professionnalisation conçoit et organise « l’espace-temps de la production des biens et services comme un espace de développement de compétences (…). Elle permet l’éclosion de ce que l’on peut appeler aujourd’hui l’ingénierie de la professionnalisation ou d’organisation d’activités de travail susceptibles d’induire un développement de compétences individuelles et/ou collectives » (Barbier, 2009, p. 465). L’analyse de dispositifs dans le secteur de l’accueil de l’enfance dans lequel nous étions directement impliquées grâce à une démarche de théorisation ancrée nous a permis de montrer que la référence à l’accompagnement peut renvoyer à au moins trois logiques très différentes chez les accompagnateurs et étroitement liées à des cultures différentes de la qualité de service et de l’évaluation (Pirard 2007, Pirard & Barbier, 2012; Pirard, Camus, Barbier, accepted; Pirard, à paraître). L’accompagnement dit « guidé vers une qualité normative » considère l’accompagnement comme une forme de soutien aux professionnels sensés s’approprier de manière active les principes éducatifs établis et les appliquer selon des manières jugées acceptables dans leur contexte particulier de travail. Les visées de production sont centrales tout comme l’’évaluation externe dans le chef de l’accompagnateur qui fortement impliqué dans le soutien et le guidage des pratiques et projets professionnels, introduit une extériorité par les normes auxquelles il se réfère pour juger de leur adéquation et conseiller, le cas échéant, leur réorientation (régularisation au sens de Vial). Ces normes renvoient à des critères prédéfinis et voulus validés scientifiquement. L’accompagnement « différencié pour une qualité intersubjective » est centré sur les spécificités des professionnels et des services et le soutien à autrui dans le développement de son identité propre. Pour ce faire, l’accompagnement vise surtout le développement d’attitudes professionnelles et de capacités transversales à transférer en situation de travail. L’évaluation interne y est prédominante ; l’accompagnateur veille à ouvrir un espace de débat où peut être exprimé une diversité de points de vue sans qu’un consensus ne soit nécessairement recherché. L’essentiel semble se jouer ici dans le processus de réflexion engagé chez professionnels en fonction de valeurs et des repères propre davantage que dans un résultat déterminé en fonction de critères précis. Enfin, « l’accompagnement interactif pour une qualité effective » repose sur l’hypothèse d’une transformation conjointe des actions (les pratiques éducatives mises en œuvre quotidiennement), des acteurs (les praticiens en charge des enfants, leurs encadrants au bénéfice des enfants et des familles), voire de l’environnement (l’ensemble des services inscrits dans une dynamique locale). La dimension interactive de l’accompagnement se réalise notamment dans la recherche de points de ralliement qui engagent ensemble praticiens et accompagnateurs dans des actions sources d’apprentissages mutuels. L’évaluation interactive et négociée impliquant accompagnateur et accompagnés est davantage privilégiée postulant que les projets peuvent être recadrés, les pratiques régulées vers d’autres possibles, les normes réinterprétées à la lumière des situations éducatives co-analysées par les différentes parties en fonction de critères dont le sens devient progressivement partagé. La présentation de ce modèle à partir de dispositifs menés dans le secteur de l’accueil de l’enfance sera l’occasion dans le symposium d’éprouver sa pertinence dans d’autres secteurs d’activité, en particulier celui de l’enseignement. [less ▲]

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See detailÉvaluation de la réflexivité au travers de portfolios
Housen, Marie ULg; Pirard, Florence ULg

Conference (2016, January 14)

Notre étude s’inscrit dans une expérience d’enseignement et d’apprentissage avec portfolio expérimentée depuis 2010 (Pirard & Lambert, 2015) et exploite une sélection de matériel recueilli durant l’année ... [more ▼]

Notre étude s’inscrit dans une expérience d’enseignement et d’apprentissage avec portfolio expérimentée depuis 2010 (Pirard & Lambert, 2015) et exploite une sélection de matériel recueilli durant l’année académique 2014-2015 auprès de cent soixante étudiants universitaires inscrits au cours « Questions et Pratiques d’Éducation du Jeune Enfant » (QPEJE) dispensé en première année du master en Sciences de l’Éducation de l’Université de Liège. Elle propose des analyses de « traces de réflexivité » (Derobertmasure & Dehon, 2012, p.31) créées lors de la rédaction de portfolio. Dans cette expérience, le portfolio est considéré d’abord comme un outil de développement intégré dans un dispositif d’enseignement qui fait appel à la réflexivité. Il permet aux étudiants de garder trace de leurs apprentissages au fil des activités proposées dans un dispositif d’enseignement universitaire qui articule des temps présentiels à d’autres activités telles que les lectures en ligne, les possibilités d’échange sur un forum, des visites de terrain, la rencontre de professionnels, des analyses vidéoscopiques. Des questions clés sont proposées aux étudiants afin de structurer leur portfolio et le développement de leur pensée. Elles concernent leurs représentations du jeune enfant et des conditions éducatives à privilégier dans un cadre professionnel ainsi que leurs perceptions des enjeux éducatifs spécifiques au secteur. Des documents vidéo filmés dans des institutions éducatives par des praticiens sont consultables en ligne. Il leur est demandé d’en sélectionner un de le décrypter et de l’analyser d’abord de manière spontanée, ensuite référencée à l’aide des différentes ressources théoriques mises à leur disposition en ligne. On peut considérer que ce dispositif d’enseignement présente les deux grandes caractéristiques, qui, selon Chaubet (2010), permettent de stimuler la réflexivité : 1) agir en situation de travail authentique ou vraisemblable (dans notre cas les vidéos et la visite en milieu d’accueil) 2) confronter à l’altérité (la visite de terrain, les échanges avec les professionnel-le-s et les débats menés en classe). Le portfolio devient en fin de parcours un objet d’évaluation individuelle. Il constitue aussi la base d’un rapport commun, lui-même évalué, à deux, trois ou quatre étudiants qui sont invités à confronter, analyser et synthétiser leurs représentations du jeune enfant, des conditions éducatives et leur perceptions des enjeux éducatifs ; leur décryptage et analyse de situations éducatives filmées. La réflexivité fait partie des critères d’évaluation finale tels que le propose Deum et Vanhulle (2008). L’importance accordée au développement de la réflexivité et à son évaluation dans ce dispositif nous conduit à analyser rétrospectivement l’évaluation réalisée de portfolios. La référence au modèle théorique de la réflexivité d’Hatton & Smith (1995) adapté par Michaud & Alin (2010) permet une gradation de la réflexivité en termes de niveaux. Il prend en compte le caractère développemental de la réflexion. Quatre niveaux de réflexion y sont décrits : descriptif sans réflexion, descriptif, argumentatif et critique. Néanmoins, il importe de préciser que ces différents niveaux ne doivent pas être compris comme une hiérarchie en termes de « valeurs ». En effet, les résultats d’une recherche d’Hatton et Smith (2005) ont permis de montrer que la phase descriptive sans réflexion constitue un palier nécessaire au niveau suivant. Dès lors, dans notre analyse ce n’est pas seulement l’atteinte du niveau de réflexion critique qui nous permet de conclure à l’aboutissement d’une pratique réflexive de qualité mais bien « […] le recours équilibré à chacune des différentes familles de processus » (Derobertmasure, 2012). L’apport de Michaud et Alin (2010) permet d’étayer ces différents niveaux de réflexivité en y précisant pour chacun des indicateurs de fond (justification des choix, processus mis en œuvre, cohérence des idées, …), des indicateurs de forme portant sur la structure et la temporalité des écrits et enfin un indicateur d’implication estimé par la manière dont l’auteur se présente dans son portfolio (je, il, on et nous). Les indices réflexifs de notre échantillon de portfolio ont été classés par plusieurs codeurs au sein de cette grille afin de nous permettre d’évaluer d’une part, le niveau de réflexivité atteint et d’autre part, l’utilisation équilibrée des quatre niveaux. [less ▲]

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See detailThe bison valley: Ormesson (Seine-et-Marne, France), a key open-air site for the study of Palaeolithic groups from the Middle Palaeolithic to the Badegoulian
Touzé, Olivier ULg; Bodu, Pierre

Conference (2016, January 14)

In the Paris Basin, open-air Palaeolithic sites generally belong to the final Magdalenian with examples such as Pincevent, Etiolles and Verberie. It is on these sites that the palethnographic approach of ... [more ▼]

In the Paris Basin, open-air Palaeolithic sites generally belong to the final Magdalenian with examples such as Pincevent, Etiolles and Verberie. It is on these sites that the palethnographic approach of A. Leroi-Gourhan and his disciples was elaborated. However, for a long time, periods prior to the end of the Upper Palaeolithic did not focus a lot of attention, certainly because of the absence of well-preserved sites, but also because of a relative lack of interest on behalf of researchers who were working on this vast area. Thanks to a collective research project developed in the early 2000’s at the French National Center for Scientific research (CNRS), entitled “The Early Upper Palaeolithic of the centre and the south of the Paris Basin”, new data were collected leading to the development of an excavation program on the site of Ormesson (Seine-et-Marne) that began in 2009. After seven years of functioning, this program, initially focused on a Gravettian occupation dated 26500 uncal. BP and linked to bison hunting, has permitted the identification of four others occupations ranging from the end of the Middle Palaeolithic to the Badegoulian, and also including the Châtelperronian and the Middle Solutrean periods. The excellent state of preservation of these occupations leads us, besides the study of the environmental context (topography, plant environment, fauna, availability of raw materials, etc.), to a better understanding of subsistence economies and settlements functioning developed during 30000 years of human presence at this site. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailL'évaluation des enseignements et les politique qualité au Liban et en Belgique
Detroz, Pascal ULg

Conference (2016, January 13)

Detailed reference viewed: 16 (1 ULg)
Peer Reviewed
See detailPsychological factors contributing to childlessness
Naziri, Despina ULg

Conference (2016, January 13)

Detailed reference viewed: 17 (3 ULg)
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Peer Reviewed
See detailHow do Rhizobacterial Volatiles Influence Root System Architecture, Biomass Production and Allocation of the Model Grass Brachypodium distachyon?
Delaplace, Pierre ULg; Ormeño - Lafuente, Elena; Nguyen, Minh ULg et al

Conference (2016, January 12)

Plant growth-promoting rhizobacteria are increasingly considered as a complement of conventional inputs in agricultural systems. Their effects on their host plants are diverse and include volatile ... [more ▼]

Plant growth-promoting rhizobacteria are increasingly considered as a complement of conventional inputs in agricultural systems. Their effects on their host plants are diverse and include volatile-mediated growth enhancement. The present study aims at assessing the effects of bacterial volatile production on the biomass production and the root system architecture of Brachypodium distachyon (L.) Beauv. (line Bd-21). An in vitro experimental set-up allowing plant-bacteria interaction through the gaseous phase without any physical contact was used to screen 19 bacterial strains for their growth promotion ability over a 10-day cocultivation period. Using principal component analysis followed by hierarchical clustering and two-way analysis of variance, five groups of bacteria were defined and characterized based on their combined influence on biomass production and root system architecture. The observed effects range from unchanged to highly increased biomass production coupled with increased root length and branching. Primary root length was only increased by the volatile compounds emitted by Enterobacter cloacae JM22 and Bacillus pumilus T4. Overall, the most significant results were obtained with Bacillus subtilis GB03 which induced a 81% increase in total biomass and enhanced total root length, total secondary root length and total adventitious root length by 88, 196 and 473% respectively. The analysis of the emission kinetics of bacterial volatile organic compounds is underway and should lead to the identification of volatile compounds candidates responsible for the observed growth promotion effects. Taking into account the inherent characteristics of our in vitro system, the next experimental steps are identified and discussed from a fundamental and applied viewpoint. [less ▲]

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See detailI grecismi in Gaio
Rochette, Bruno ULg

Conference (2016, January 11)

Detailed reference viewed: 23 (4 ULg)
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See detailBien soigner l'arthrose: un enjeu capital pour notre société!
Henrotin, Yves ULg

Conference (2016, January 07)

Detailed reference viewed: 21 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailIndo-Trinidadian Women and the Indian Public Sphere: Women under the Influence?
Munos, Delphine ULg

Conference (2016, January 06)

Detailed reference viewed: 28 (2 ULg)
Peer Reviewed
See detailCan we detect adaptive radiations in marine fishes?
Santini, Francesco; Carnevale, Giorgio; Marrama, Giuseppe et al

Conference (2016, January)

The concept of adaptive radiation, according to which a biological lineage undergoes elevated rates of species diversification while at the same time experiencing divergence along ecological axis, is ... [more ▼]

The concept of adaptive radiation, according to which a biological lineage undergoes elevated rates of species diversification while at the same time experiencing divergence along ecological axis, is often invoked in evolutionary studies to explain the astonishing diversity of groups such as the cichlids of the African rift lakes, silverswords plants and honeycreeper birds in Hawaii, and anole lizards in the Neotropics. Recent surveys of the scientific literature, however, revealed that most studies of adaptive radiation do not recover the expected signal of early burst of lineage diversification, and in several animal groups rates of cladogenesis and phenotypic evolution may often be unlinked, thus creating complex patterns in the tempo of lineage and trait diversification. Furthermore, in spite of the dramatic increase in number of studies of the tempo and mode of evolution in marine fishes during the past decade, very little evidence has been uncovered to support the idea that adaptive radiations played a role in generating their staggering diversity, and even when a signal of radiation is recovered this virtually never conforms to the “traditional” early burst scenario. Using examples from our research on diverse groups of marine teleost fishes such as jacks and allies (Carangoidei), pufferfish and allies (Tetraodontiformes) and snappers (Lutjanidae), we will discuss why it is so difficult to recover a signal of adaptive radiation in general, and early burst in particular, and offer some suggestions on how to test for these patterns. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailMobilité pastorale au Sahel et en Afrique de l’Ouest : essai de synthèse
HIYA MAIDAWA, Moustapha; Andres, Ludovic ULg; yamba, boubacar et al

Conference (2016, January)

La mobilité pastorale joue un rôle important dans la vie socio-économique des populations au Sahel et en Afrique de l’Ouest. Cependant, à travers la littérature, on perçoit la mobilité comme responsable ... [more ▼]

La mobilité pastorale joue un rôle important dans la vie socio-économique des populations au Sahel et en Afrique de l’Ouest. Cependant, à travers la littérature, on perçoit la mobilité comme responsable de la dégradation de l’environnement, l’émission de gaz à effet de serre, la désertification, la faible performance économique, etc. (AUBREVILLE A, 1949 ; HUBERT H, 1920; LAMPREY H, 1975). Toutefois, à partir de la fin des années 1990 un nouvel regard s’est orienté vers l’élevage mobile avec son rôle dans la lutte contre la désertification et le maintien de la biodiversité (BOURBOUZE A. et al, 2002 ; EL AICH A, WATERHOUSE A, 1999). Cette synthèse bibliographique tente de dégager le rôle et la place de la mobilité pastorale dans la vie socio-économique et environnementale au Sahel et en Afrique de l’Ouest. De plus, cette synthèse fait ressortir le lien entre la mobilité et les mutations foncières que vivent le pastoralisme et la mobilité au Sahel. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailComment de futurs enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation apprennent à évaluer les apprentissages
Francois, Nathalie ULg; Noël, Stéphanie ULg

Conference (2016, January)

Cette communication exposera le dispositif mis en place dans le cadre d’une formation d’enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation pour amener les étudiants à acquérir ... [more ▼]

Cette communication exposera le dispositif mis en place dans le cadre d’une formation d’enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation pour amener les étudiants à acquérir des compétences d’évaluation des apprentissages. Ces futurs agrégés effectuent des stages dans l’enseignement général mais également dans l’enseignement professionnalisant. Dans ce dernier, ils s’adressent essentiellement à des élèves inscrits dans des formations à des métiers de l’interaction humaine (éducateurs, puéricultrice, animateur, aide familiale…) et sont donc amenés à développer et à évaluer des compétences professionnelles. Lors d’un premier module préparant au stage au sein de l’enseignement général, les futurs enseignants (FE) sont invités, au sein du cours de didactique disciplinaire, à découvrir selon des démarches inductives, les trois grandes familles de tâches du métier d’enseignant : préparer une séquence de cours, gérer un microenseignement, évaluer les apprentissages. Pour cette troisième famille de tâches, les FE vont s’essayer tout d’abord à l’élaboration d’une évaluation de contenus sur base de leur microenseignement. Dans un second temps, ils sont confrontés à l’évaluation d’une tâche complexe. Une mise en situation leur permet de jouer le rôle d’un enseignant en sciences humaines qui évalue une revue de presse présentée oralement par des personnes qui endossent le rôle d’élèves (par le biais de capsules vidéo). Ces mises en situation permettent ensuite, sur la base des notes attribuées et des critères et indicateurs élaborés, de débattre de l’évaluation, de ce qu’elle recouvre et du cadre théorique qui permet de la soutenir (validité, cohérence, objectivité, critères) (Beckers, 2011). Lors du second module consacré à la préparation du stage dans l’enseignement qualifiant, les FE sont invités à évaluer et annoter des copies authentiques d’élèves futurs agents d’éducation. Cette troisième mise en situation est à nouveau l’occasion de discuter des critères et indicateurs d’évaluation mais également de sa fonction régulatrice (Beckers, 2007). [less ▲]

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See detailDiscussion du symposium intitulé : "L’étude des pratiques d’évaluation sommative des enseignants : une urgence pour comprendre les compétences professionnelles en jeu ? "
Fagnant, Annick ULg

Conference (2016, January)

Symposium organisé par Lucie Mottier Lopez et Raphaël Pasquini.

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See detailReappraisal of the deep Devonian strata under the Mons Basin
Licour, L.; Dupont, N.; Swennen, R. et al

Conference (2016, January)

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See detailReview of shrubs and trees in intensive ruminant systems in temperate areas
Vandermeulen, Sophie ULg; Ramìrez-Restrepo, Carlos Alberto; Beckers, Yves ULg et al

Conference (2016, January)

Using shrubs and trees as forage for ruminants is common in extensive production systems in the tropics, as well as the Mediterranean region and mountain areas. In temperate Europe, the intensification of ... [more ▼]

Using shrubs and trees as forage for ruminants is common in extensive production systems in the tropics, as well as the Mediterranean region and mountain areas. In temperate Europe, the intensification of agriculture led to a decline in the numbers of woody perennials on farmlands. A review of the potential uses of shrubs and trees in temperate intensive systems shows that this concept is rather recent. Few studies have been investigating the potential outputs and limitations of shrubs and trees forage in production systems, while in Belgium and other European countries, agro-environmental policies are promoting the establishment of hedgerows and woody strips that provide shelter to animals against variable climate conditions. Furthermore, it has been found that ruminant species browse the plants, or alternatively, the forage is harvested and fed fresh or preserved as hay, silages or pellets. In both cases, consequences on feed intake control, woody plant survival, dry matter (DM) production and forage quality in terms of crude protein content reduction have been documented. In addition, depending on the plant species and the preservation method, bio-active plant metabolites such as condensed tannins (CT) are also present in the range of less than 1 to more than 100 g/kg foliage DM. Overall, CT may reduce ruminal N degradation, methanogenesis and nematode parasites infestation, while enhancing microbial-protein synthesis, feed use efficiency and systemic animal physiology. Planting shrubs and trees into the agricultural landscape (i.e. silvopastoral system) can further improve biodiversity and environmental services. Nevertheless, agronomic practices, farm management or environmental policy limitations may reduce the use of this fodder resource. Therefore, although silvopastoral systems seem promising in temperate ruminant systems, the current knowledge to their introduction and efficient management need to be cautiously considered. [less ▲]

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See detailBacterial Fe III reduction enhances the dissociation of Fe oxyhydroxides - OM associations in podzolic Bhs soil horizons
Vermeire, Marie-Liesse; Bonneville, Steeve; Stenuit, Benoit et al

Conference (2016)

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See detailCoetzee and Photography: The Case of Slow Man
Herbillon, Marie ULg

Conference (2016)

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See detailMaintaining the coexistence of tree species of different shade tolerances with uneven-aged silviculture
Ligot, Gauthier ULg; Balandier, Philippe; Courbaud, Benoît et al

Conference (2016)

Maintaining the coexistence of multiple tree species is one of the greatest issues of uneven-aged silviculture as it is of great interest, for example, to maintain biodiversity or increase resilience to ... [more ▼]

Maintaining the coexistence of multiple tree species is one of the greatest issues of uneven-aged silviculture as it is of great interest, for example, to maintain biodiversity or increase resilience to global changes. In many places, while forest managers have successfully maintained complex stand structure with uneven-aged silviculture, they have often faced difficulties in maintaining some desired species mixtures. Naturally, the composition of uneven-aged forests evolves so that a few species successfully regenerate and suppress the others. Since a continuous canopy cover is usually maintained by uneven-aged silviculture, when nutrients and moisture are not limiting, the availability of light in the understory is the driving factor of natural regeneration dynamics. The amount of transmitted radiation determines, at least partly, the composition of the regeneration layer because of interspecific differences in growth and survival in shade. In theory, shade-tolerant species generally dominate the regeneration under closed canopies whereas less shade-tolerant species dominate the regeneration under partially open canopies. We hypothesize that, along a gradient of light availability, shade-tolerant species suppress less shade-tolerant species in understory with low availability of light whereas the opposite situation occurs in understory with high availability of light. In addition, we expect that forest managers can effectively control understory light with appropriate modifications of forest structure and density. We examined mixtures of sessile oak (Quercus petraea (Matt.) Liebl.) and European beech (Fagus sylvatica L.) in the Belgian Ardennes. We selected 23 sites with favorable water and nutrient supply. Regeneration areas (100-6500m²) were fenced off to protect them from browsing by deer. Saplings were sampled in 241 subplots and their height growth was annually monitored during two years. Understory light transmittance was measured in each subplot using hemispherical photography. The height growth of beech and oak saplings was modeled with mixed non-linear models. In order to simulate various silvicultural treatments, we used a model of light interception by heterogeneous canopies (SAMSARALIGHT). We simulated selective thinnings of 5 different types: harvesting preferentially small trees, large trees, or trees of shade-tolerant species or creating circular gaps. Understory light was found to be a key parameter in the dynamics of uneven-aged stands, as it affects regeneration growth and composition. There were interspecific differences in growth response to light availability. The optimum height growth of beech and oak regenerations were reached at 10% and 20% of transmittance, respectively. Our simulations highlighted that various silvicultural treatments can effectively be used to control understory light as long as harvest intensity is adapted to the chosen strategy (Figure 1). The results of this study also underscore the problem that even under good light conditions (transmittance > 20 %), regeneration of less shade-tolerant species might not overcome the regeneration of shade-tolerant species. Contrary to our hypothesis, we found no rank reversal of the height growth of the two study species along a wide light gradient. Consequently, maintaining less shade-tolerant species in stands with shade-tolerant species might require silvicultural interventions jointly in the overstory and regeneration layers. [less ▲]

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See detailEvolution de la fiscalité immobilière en Région wallonne
Bourgeois, Marc ULg

Conference (2016)

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See detailDOES A TWO-DAY POSTGRADUATE COURSE ON THE MANAGEMENT OF CHRONIC MUSCULO-SKELETAL PAIN INCREASES THE PHYSIOTHERAPISTS’ PAIN NEUROPHYSIOLOGY KNOWLEDGE?
Pitance, Laurent; Brasseur, Pauline; Rondeaux, Charlie et al

Conference (2016)

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Peer Reviewed
See detailPerformance Evaluation of a HP/ORC (Heat Pump/Organic Rankine Cycle) System with Optimal Control of Sensible Thermal Storage
Carmo, Carolina; Nielsen, MAds; Elmegaard, Brian et al

Conference (2016)

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Peer Reviewed
See detailSPINAL PAIN IN HOCKEY PLAYERS : A SYSTEMATIC REVIEW
Roussel, Nathalie; Lemmens; Rottiers et al

Conference (2016)

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See detailSoil organic carbon fractionation for improving agricultural soil quality diagnosis in different management practices.
Trigalet, Sylvain; Chartin, Caroline; Krüger, Inken ULg et al

Conference (2016)

Preserving ecosystem functions of soil organic matter (SOM) in soils is a key challenge. The need for an efficient diagnosis of SOM state in agricultural soils is a priority in order to facilitate the ... [more ▼]

Preserving ecosystem functions of soil organic matter (SOM) in soils is a key challenge. The need for an efficient diagnosis of SOM state in agricultural soils is a priority in order to facilitate the detection of changes in soil qualityas a result of changes in management practices. The nature of SOM is complex and cannot readily be monitored due to the heterogeneity of its components. Assessment of the SOM level dynamics, typically characterized as the bulk soil organic carbon (SOC), can be refined by taking into account carbon pools with different turnover rates and stability. Fractionating bulk SOC in meaningful soil organic fractions helps to better diagnose SOC status. By separating carbon associated with clay and fine silt particles (stable carbon with slow turnover rate) and carbon nonassociated with this fraction (labile and intermediate carbon with higher turnover rates), effects of management can be detected more efficiently at different spatial and temporal scales. Until now, most work on SOC fractionation has focused on small spatial scales along management or time gradients. The present case study focuses on SOC fractionation applied in order to refine the interpretation of organic matter turnover and SOC sequestration for regional units in Wallonia with comparable climate, management and, to a certain extent, soil conditions. In each unit, random samples from specific land uses are analyzed in order to assess the Normal Operative Ranges (NOR) of SOC fraction contents for each unit and land use combination. Thus, SOC levels of the different fractions of a specific field in a given unit can be compared to its corresponding NOR. It will help to better diagnose agricultural soil quality in terms of organic carbon compared to a bulk SOC diagnosis. [less ▲]

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See detailMot d'ouverture
Dobbels, Rachel ULg; Campigotto, Marie ULg

Conference (2016)

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See detailPost-discharge formula for premature infants, is it needed?
SENTERRE, Thibault ULg

Conference (2016)

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See detailPlurivocité du sens et polysémie du savoir : le dispositif historiographique d'Arlette Farge
Servais, Amandine ULg

Conference (2016)

Cette communication montre non pas comment une historienne, Arlette Farge, pratique une recherche pluri ou transdisciplinaire « classique » (ce qui est aussi le cas) mais comment cette historienne ... [more ▼]

Cette communication montre non pas comment une historienne, Arlette Farge, pratique une recherche pluri ou transdisciplinaire « classique » (ce qui est aussi le cas) mais comment cette historienne mobilise des outils de savoir dont la valeur épistémique n’est pas évidente. L’historiographie fargienne repose sur un dispositif singulier qui associe deux pratiques de savoir, l’une scientifique et l’autre artistique ou plus exactement esthétique. Chez Farge, le ténu, le tu et le rebut retiennent l’attention de l’historienne. Considérés comme de véritables événements, les actes et les paroles de peu viennent troubler l’historien et ses discours les plus convenus. Force est de reconnaître le dissensus, caractéristique fondamentale de l’histoire, et de réaliser, de facto, un récit de connaissance « non autoritaire ». Ce qui autorise une telle démarche est l’émotion. Le plus souvent située du côté de l’objet étudié – le peuple – l’émotion, chez Farge, est inscrite, au contraire, du côté du chercheur, de l’historien. Et, loin d’être tenue à distance ou considérée comme instance fourbe et trompeuse, elle est, justement, ce qui garantit le savoir historien de tout excès ou erreur d’interprétation. Encore faut-il en user en rigueur. Nos observations montrent comment : que ce soit dans Les fatigues de la guerre..., La chambre à deux lits... ou Le silence, le souffle, nous constatons que c’est l’image – le visuel – qui se fait l’opérateur d’une histoire sensible. En annihilant les frontières entre pratiques strictement scientifiques et démarches esthétiques, Farge réalise l’historiographie la plus exigeante qui soit : celle qui adopte les caractéristiques de son matériau. [less ▲]

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See detailSPINAL PAIN IN FIELD HOCKEY PLAYERS: A CROSS SECTIONAL STUDY
Roussel, Nathalie; Demeure, Isaline; Demoulin, Christophe ULg et al

Conference (2016)

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See detailFootball et publicité : les structures sémiotiques de médiation entre deux pratiques de la culture moderne
Bassilua Nzuzi, Anicet ULg

Conference (2016)

One of the questions raised by the meeting of these two practices is about the nature of this interaction soccer-advertising. When scrutinizes closely, one realizes that advertising discourse that unfolds ... [more ▼]

One of the questions raised by the meeting of these two practices is about the nature of this interaction soccer-advertising. When scrutinizes closely, one realizes that advertising discourse that unfolds on the football field seems to strive to incorporate into its narrative codes of this discipline, it tries to reshape at will to fulfill its own pragmatic goals, which are registered in an argumentative persuasive Contract type opposite to those of football, which basically works based on a dichotomous rhetoric and diagram of the test. This can be seen especially through the exploitation by advertisers of functional units of the footballing universe, such players, the ball, the view of the stadium, etc., which they associate with their products. Our work intend to identify and describe the semiotic structures through which football-advertising encounter takes place, so to realize this duplication. We focus on football stadiums. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailTree light capture and spatial variability of understory light increase with species mixing and tree size heterogeneity
Ligot, Gauthier ULg; Ameztegui, Aitor; Courbaud, Benoît et al

Conference (2016)

Structurally heterogeneous forest ecosystems are generally considered to be more productive, resistant and resilient to future changes than simplified ones. The quantity of solar radiation available to ... [more ▼]

Structurally heterogeneous forest ecosystems are generally considered to be more productive, resistant and resilient to future changes than simplified ones. The quantity of solar radiation available to trees and the vegetation layer has been suggested to be a central driver among the possible mechanisms proposed to explain a greater productivity of heterogeneous stands. The idea that trees of different species and sizes can occupy complementary positions in space has led to the hypothesis that interception of radiation could increase in mixed and multi-layered forest stands, which should thus lead to an increase in production. In addition, the long-term sustainability of structurally heterogeneous forests with multiple coexisting species can only be ensured if the variability in light availability in the understory is sufficient for all species to be able to survive, grow and reproduce. However, better occupancy of canopy space should lead to reduced variability in understory light conditions. In this study, we investigate whether increasing overstory heterogeneity results in greater light capture by trees and greater variability in understory light. Greater light capture has been suggested as a possible explanation for the overyielding of complex stands and the greater variability in understory light as a mechanism for continuous recruitment of juvenile trees of various species. Based on allometric relationships developed in previous studies, we modeled the three-dimensional structure of forest stands (50 x 50 m) with 3 typical forest structures (single-layered, multi-layered and reverse j-shaped), 10 forest compositions combining beech, oak, fir and pine, 3 levels of basal area, and a fixed mean tree diameter (Figure 1). We predicted understory light conditions using the forest light interception model SAMSARALIGHT. The importance of each factor on understory light availability and variability was analyzed with three-way analyses of covariance. We found no evidence that increasing compositional or structural heterogeneity reduces understory light transmittance or increases tree light capture. Understory light transmittance in mixed stands was always intermediate between that is corresponding pure stands of the species involved in the mixture. Moreover, light transmittance slightly increased with increasing heterogeneity in forest structure. Stands composed of a single homogeneous tree layer transmitted less light than stands with two or more tree layers or stands composed of two or more species. Stand composition had the strongest influence on understory light in our simulations. Stand density was the second most important factor while heterogeneity in tree size had little effect. Compositional heterogeneity increased the variability in understory light conditions in some cases such as in fir-pine mixtures but adding beech to mixtures with oak generally limited variability in understory light, except in stands with very low basal area. Size inequality therefore increased understory light variability little and mainly in pure stands. The advantage of heterogeneous forest stands seems to lie in opportunities for the natural regeneration of various species to benefit from a diversity of light conditions in the understory rather than in opportunities to enhance light capture by the overstory although this effect depends on tree species composition. [less ▲]

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See detailEstimating Soil Organic Carbon stocks and uncertainties for the National inventory Report - a study case in Southern Belgium
Chartin, Caroline; Stevens, Antoine; Krüger, Inken ULg et al

Conference (2016)

As many other countries, Belgium complies with Annex I of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). Belgium thus reports its annual greenhouse gas emissions in its national ... [more ▼]

As many other countries, Belgium complies with Annex I of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). Belgium thus reports its annual greenhouse gas emissions in its national inventory report (NIR), with a distinction between emissions/sequestration in cropland and grassland (EU decision 529/2013). The CO2 fluxes are then based on changes in SOC stocks computed for each of these two types of landuse. These stocks are specified for each of the agricultural regions which correspond to areas with similar agricultural practices (rotations and/or livestock) and yield potentials. For Southern Belgium (Wallonia) consisting of ten agricultural regions, the Soil Monitoring Network (SMN) ‘CARBOSOL’ has been developed this last decade to survey the state of agricultural soils by quantifying SOC stocks and their evolution in a reasonable number of locations complying with the time and funds allocated. Unfortunately, the 592 points of the CARBOSOL network do not allow a representative and a sound estimation of SOC stocks and its uncertainties for the 20 possible combinations of land use/agricultural regions. Moreover, the SMN CARBIOSOL is based on a legacy database following a convenience scheme sampling strategy rather than a statistical scheme defined by design-based or model-based strategies. Here, we aim to both quantify SOC budgets (i.e. How much?) and spatialize SOC stocks (i.e. Where?) at regional scale (Southern Belgium) based on data from the SMN described above. To this end, we developed a computation procedure based on Digital Soil Mapping techniques and stochastic simulations (Monte-Carlo) allowing the estimation of multiple (10,000) independent spatialized datasets. This procedure accounts for the uncertainties associated to estimations of both i) SOC stock at the pixelscale and ii) parameters of the models. Based on these 10,000 individual realizations of the spatial model, mean SOC stocks and confidence intervals can be then computed at the pixel scale, for selected sub-areas (i.e. the 20 landuse/agricultural region combinations) and for the entire study area. [less ▲]

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See detailLes ONG de développement belge: l'évolution de leur professionnalisation au prisme des contraintes normative.
Contor, Justine ULg

Conference (2016)

Il s'agit d'un article présenté dans le cadre d'une journée d'étude en sociologie des groupes professionnels. Cet article aborde l'évolution de la professionnalisation du secteur des ONG belges de ... [more ▼]

Il s'agit d'un article présenté dans le cadre d'une journée d'étude en sociologie des groupes professionnels. Cet article aborde l'évolution de la professionnalisation du secteur des ONG belges de développement. [less ▲]

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See detailEconomic assessment of energy storage for load shifting in Positive Energy Building
Dumont, Olivier ULg; Carmo, carolina; Georges, Emeline ULg et al

Conference (2016)

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Peer Reviewed
See detailMétamémoire, fonctions exécutives et performance mnésique
Geurten, Marie ULg

Conference (2016)

L’objectif de cette recherche est d’examiner le développement des habiletés métacognitives au cours de l’enfance, en prêtant une attention particulière aux variables et processus impliqués dans ... [more ▼]

L’objectif de cette recherche est d’examiner le développement des habiletés métacognitives au cours de l’enfance, en prêtant une attention particulière aux variables et processus impliqués dans l’acquisition des connaissances concernant le fonctionnement général de la cognition. Précisément, le but de cette étude est de démontrer l’impact des atteintes exécutives résultant d’un traumatisme crânien sur le développement des connaissances explicites des enfants en métamémoire. Dans ce but, 22 enfants (âgés de 7 à 14 ans) ayant subi un traumatisme crânien modéré à sévère ont été recrutés et divisés en deux groupes en fonction de la gravité de leurs atteintes exécutives (déterminée par le score obtenu à une épreuve d’inhibition, de flexibilité et de mémoire de travail). Au total, dix enfants constituaient le groupe ne montrant pas d’altération du fonctionnement tandis que douze enfants constituaient le groupe montrant des altérations significatives du fonctionnement exécutif. Les deux groupes de patients étaient équivalents à tous les autres niveaux du fonctionnement cognitif. Chaque patient a également été apparié à deux enfants contrôles (n = 44) en fonction de l’âge et du niveau socio-économique. Conformément à l’hypothèse généralement avancée dans la littérature concernant le rôle des fonctions exécutives dans l’apprentissage des connaissances métacognitives au cours de l’enfance, les résultats montrent une différence significative entre les deux groupes de patients au niveau des scores à l’échelle de métamémoire. De même, de moins bonnes performance à l’échelle de métamémoire sont observées pour le groupe de patients démontrant une atteinte exécutive comparativement au groupe d’enfants contrôles. Aucune différence n’était observée entre le groupe de patients ne démontrant pas d’atteinte exécutive et le groupe contrôle. Ces différents résultats suggèrent l’implication des fonctions exécutives dans l’acquisition des connaissances en métamémoire au cours de l’enfance. L’implication de ces résultats pour la prise en charge des patients souffrant de déficits exécutifs sera discutée. [less ▲]

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See detailFactors contributing to household-resilience capacity to farming risks: Case study of clam farming in Thai Binh province, Vietnam
Ngo Thi Thu Hang, ULg; Tran, Huu Cuong; Nguyen Thi Khanh Hong, ULg et al

Conference (2016)

Despite coastal endowment is a unique opportunity for coastal farmers it may be embedded with some risks. Vietnam was ranked 18th in world risk index in 2015 with the vulnerability index of 50.87 ... [more ▼]

Despite coastal endowment is a unique opportunity for coastal farmers it may be embedded with some risks. Vietnam was ranked 18th in world risk index in 2015 with the vulnerability index of 50.87% (Garschagen, Hagenlocher et al. 2016). In this context, Vietnamese clam farmers have been experiencing increased difficulties. This research focuses on clam production in Thai Binh province which has the largest clam area in northern and northern central coastal Vietnam. The central question of the research was “which factors contributing to farmer’s resilience to clam farming risks”. Results of the research indicated that there are several factors, which altogether explained 66% of variance of resilience among the households, formed three groups including (1) farmer’s ability in gaining experiences from failures and harnessing new opportunities; (2) farmer’s perception toward clam farming risks and its impacts; (3) farmer’s confidence about financial capacity and incomes from diversifying activities which can be used to invest in clam farming. From these research results, several support strategies have been suggested to enhance this capacity of the clam farmers, in order to minimize the losses while maximizing the benefit when people seek for sustainable livelihood. [less ▲]

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See detailRecycled and bio-based materials for sustainable construction
Courard, Luc ULg

Conference (2016)

Recycling is not a luxury or a fashion but a necessity that comes from a very simple fact: we live in a limited world. Contrary to what we have believed for a long time, our human activity is not ... [more ▼]

Recycling is not a luxury or a fashion but a necessity that comes from a very simple fact: we live in a limited world. Contrary to what we have believed for a long time, our human activity is not infinitely expandable but limited in terms of energy, natural resources, space or simply adaptation capacity of nature. From this finding and that awareness must result a behavior that essentially is based on the respect we have for ourselves and therefore for nature (to take car and not to convert). Recycling, reuse, re-use, regeneration or recovery are behaviors that aim to minimize the energy used, to take maximum advantage of the material and to reduce the risk of pollution during the manufacture, use or disposal of these materials. In general, this means that it is desired to delay as much as possible when an object becomes waste. This requires a vision of the life of material or object (Life Cycle Assessment), in which a balance sheet is prepared at every stage of life - from raw material extraction, manufacturing, processing, recycling and elimination. Additionally to materials known as "natural" or “bio-based”, the construction industry increasingly incorporates these alternative materials, even if not without some psychological, normative and technical reservations. As a significant source of pollution (CO2, solid waste, ...), construction is a major reservoir for recovery of waste and industrial by-products: alongside the traditional production process of construction materials and the resurgence of bio-based materials, recycled materials also contribute to the development of materials for future. [less ▲]

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See detailRole of double-stranded DNA in allergic airway inflammation.
Marichal, Thomas ULg

Conference (2016)

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See detailPain assessment and treatment
Chatelle, Camille ULg

Conference (2016)

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Peer Reviewed
See detailTemporal subjectification: interrogating the role of genetic diagnosis in patients and relatives' evidence-based activism in Belgium
Duysens, Fanny ULg

Conference (2016)

Health- and disease-related events may be of highly significance for some patients and their relatives' life courses. Naming the medical diagnosis of a disease is one of them. It carries the inherent ... [more ▼]

Health- and disease-related events may be of highly significance for some patients and their relatives' life courses. Naming the medical diagnosis of a disease is one of them. It carries the inherent power of (re)configuring the individuals' life courses, which are moreover closely linked to those of their relatives, and especially blood families in the case of (hereditary) genetic diseases. Drawing on ethnographic observations and narratives from patients and relatives involved in some Belgian organizations concerned with genetic disorders (such as neuromuscular, renal, or intellectual), this paper is interested in the ways these concerned people understand the naming of a medical diagnosis event by (re)interpreting their past familial stories, trying to intervene in the present, and designing a desired future. Observations show that the medical genetic diagnosis also carries a strong power of patients and relatives' subjectification. This goes beyond individual processes to intertwine with larger social, political and biomedical dynamics and the interactions between various actors and institutions: civil society, scientific and medical professionals, public health institutions, or healthcare systems. Especially, this intertwines with the evolutions in patients and relatives' activism. So, the aim is to interrogate in an anthropological perspective of temporalities the role of medical diagnosis in the processes of patients and relatives' subjectification, as well as their ability to negotiate with the subjectivities which are taking shape within, such as through the forms of activism they adopt. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailgrteg
Focant, Jean-François ULg

Conference (2016)

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Peer Reviewed
See detailAssessment of Emerging Renewable Energy-based Cogeneration Systems for nZEB Residential Buildings
Carmo, Carolina; Dumont, Olivier ULg; Nielsen, Mads Pagh et al

Conference (2016)

Detailed reference viewed: 27 (1 ULg)
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Peer Reviewed
See detailHydrodynamic instabilities in shallow reservoirs: implications for sediment management
Peltier, Yann; de Cuyper, Anaïs; Erpicum, Sébastien ULg et al

Conference (2016)

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Peer Reviewed
See detailElp3 acetyl-transferase controls neuronal survival in the developing inner ear and is crucial to balance and hearing
Delacroix, Laurence ULg

Conference (2016)

Elp3 lysine acetyl-transferase, the catalytic subunit of the Elongator complex, has been assigned multiple roles in gene transcription, DNA methylation and protein translation efficiency. Given the ... [more ▼]

Elp3 lysine acetyl-transferase, the catalytic subunit of the Elongator complex, has been assigned multiple roles in gene transcription, DNA methylation and protein translation efficiency. Given the importance of acetylation homeostasis in controlling developmental processes together with recent reports implicating Elp3 in cortical neurogenesis, we investigated its role during inner ear formation. In the inner ear, we detected Elp3 transcript in the sensory epithelia of the entire otic vesicle at embryonic day E11.5. At later stages, Elp3 mRNA is strongly expressed in the vestibular and spiral ganglion neurons. To investigate the role of Elp3 in vivo, we used a conditional knock-out mice (Foxg1Cre) in which the expression of the acetyl-transferase is lost in early otocyst. These mice show obvious vestibular defects as indicated by a stereotyped circling ambulation, head bobbing, retropulsion and the absence of a reaching response in the tail-hanging test. Furthermore, we identified a severe hearing loss in Elp3cKO mice through Auditory Brainstem Responses. We show that Elp3 enzyme is crucial for neuronal survival in the spiral ganglion and in the vestibule and that it ensures a correct innervation pattern in the developing inner ear. In the absence of Elp3, a drastic increase in the number of apoptotic neurons was detected by active Caspase-3 and pH2AX immunostainings, particularly during the early stages of development (between E12.5 and E14.5). Postnatally, the neurons remaining in Elp3cKO cochleae seem to establish synaptic contacts with the sensory cells but show obvious signs of cell damage as evidenced by Transmission Electron Microscopy. Taken together, these data support a role for Elp3 in hearing and balance and point out an important role for acetylation homeostasis during inner ear formation. We are currently investigating the molecular mechanisms underlying Elp3 effect on neuronal survival and pathfinding. [less ▲]

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See detailLe motif : questions de définition
Longrée, Dominique ULg; Mellet, Sylvie

Conference (2016)

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