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Peer Reviewed
See detailEmergency department bed coordination: burden and pitfalls.
GILLET, Aline ULg; Minder, Anaïs ULg; Nyssen, Anne-Sophie ULg et al

Conference (2016, January 30)

Introduction Improving patient flow from emergency department (ED) to in-hospital bed admission has become an everyday challenge. Implementation of an ED bed manager (BM) who monitors hospital beds ... [more ▼]

Introduction Improving patient flow from emergency department (ED) to in-hospital bed admission has become an everyday challenge. Implementation of an ED bed manager (BM) who monitors hospital beds availability daily has been advocated to reduce boarding time for admitted patient. However, little is known on the actual burden and pitfalls of ED bed coordination. Indeed, overcrowded hospitals often lead to inappropriate transfer from ED to less adapted hospital unit or unit with lower level of care. We design the present study to evaluate the occurrence of such step-down units transfer. Methods This prospective study was conducted in a tertiary care academic hospital accounting for 622 licensed beds and an ED census of 45000/year. In 2014, a BM was implemented as a result of a quality improvement program. Focus was made solely on facilitating and improving patient movements form ED to the hospital wards. The investigators extracted data from a 20-days random observation period in February and March 2015, or a total of 231 patients administered by the BM. Results During this period, mean ED census was 131 (±12) patients /day, of which mean hospital admission rate was 20,6 %. BM administered 12 (±3) of these patients daily. Most of these patients were transferred to an appropriate unit (47.6 %) or a short stay unit (32.1%), while 17.7 % were referred to under adapted units and 2.6 % to step down units. Patients’ average length of stay (LOS) was 32 hours. LOS for patients immediately admitted in the ED short stay unit (n=74) was 26.5 (±22) hours, while it took 35.8 (±26) hours to reach an appropriate unit (n=110) and 35.6 (±27.4) to reach a less-appropriate unit (n=41). Interestingly, patients transferred to a non-appropriate unit (n=6) stayed 29.5 (±15.7) hours in the ED. Communications means used by the BM was face-to-face talk almost half of the cases (n=93) and phone calls for the other half (n=115). Discussion and conclusion These results emphasize the complexity of ED flow coordination. Whether or not such coordination is effective on ED overcrowding or patients’ LOS, this preliminary study identifies the frequent use of short stay and under-adapted units instead of optimal bed location. Besides, further research should clarify the impact of these hospitalisations’ pathways on the quality of care. Finally, these observations indicate the urgent need for early determination of patients who could actually be safely transferred to such units. [less ▲]

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See detailUn laboratoire d'auto-immunité paperless: mythe ou réalité?
LUTTERI, Laurence ULg

Conference (2016, January 29)

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See detailCaught in the middle: the Maisierian, a lithic tradition between two worlds
Touzé, Olivier ULg

Conference (2016, January 29)

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Peer Reviewed
See detailHéroïsme en clôture : de la contemplative silencieuse à l’amazone chrétienne. Discours et représentations de l’héroïsme féminin sous la plume d’annonciades célestes au XVIIe siècle
Henneau, Marie-Elisabeth ULg

Conference (2016, January 28)

Les annonciades célestes – ordre féminin d’origine génoise fondé en 1604 et implanté en pleine Guerre de Trente Ans sur la Dorsale catholique, face aux territoires protestants – ont produit une nombre ... [more ▼]

Les annonciades célestes – ordre féminin d’origine génoise fondé en 1604 et implanté en pleine Guerre de Trente Ans sur la Dorsale catholique, face aux territoires protestants – ont produit une nombre considérable de chroniques, annales, journaux, mémoires, biographies spirituelles, abrégés de vertus, lettres, autobiographies et autres billets d’humeur, autant de témoignages d’expériences, vécues en espace clos, mais toujours en prise sur le monde, en quête d’éternité, mais sans cesse plongées dans le temps en cours. Des expériences riches et singulières, qui ont eu souvent raison des timidités ou des retenues des intéressées pour aboutir à des relations particulièrement savoureuses où alternent écriture de soi et écriture de l’histoire. Cette documentation inédite et pour une bonne part inexploitée – au contraire des fonds relatifs aux Visitandines – permet, notamment, d’approcher leur conception de la moniale tridentine idéale, mise en scène et en mots par des autrices dont le génie littéraire n’égale sans doute pas les grandes plumes de Port-Royal, mais dont la production révèle tant le large éventail de représentations de soi élaborées par les annonciades que la réception intra muros des discours tenus à leur propos dans le siècle. Contemplatives vouées à une très stricte clôture, ces femmes se voient néanmoins en missionnaires conquérantes d’un espace à (ré)évangéliser. Il s’agira d’étudier d’une part comment elles intègrent les recommandations de leur entourage masculin qui les incitent à la discrétion, à l’effacement, au silence, bref, à un héroïsme comparable à celui de la Vierge, qui dans le secret de sa chambre n’en conçoit pas moins le Sauveur de l’humanité et, d’autre part, et sans que cela soit contradictoire, comment ces cloîtrées vivent les péripéties de leur expansion en aventurières de Dieu et souhaitent, en les narrant, manifester au monde leur héroïsme au service de la Réforme catholique. [less ▲]

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See detailTightening linearizations of non-linear binary optimization problems
Rodriguez Heck, Elisabeth ULg; Crama, Yves ULg

Conference (2016, January 28)

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See detailContribution of Capillary Electrophoresis and Ion Mobility Spectrometry to probe conformational change during desolvation
Far, Johann ULg; Delvaux, Cédric ULg; Kune, Christopher ULg et al

Conference (2016, January 28)

The transfer of ions from the solution to the gas phase is a critical step to produce « native species ». Coming from a highly solvating medium, ionic species will tend to find a new equilibrium ... [more ▼]

The transfer of ions from the solution to the gas phase is a critical step to produce « native species ». Coming from a highly solvating medium, ionic species will tend to find a new equilibrium conformation in the gas phase. The pathway to reach the thermodynamically stable conformation involves crossing potential barriers of different heights. When these barriers are too high compared to the internal energy of the ions, it will result in “partial memories” (as structural preservation) of the conformation in solution. In order to evaluate the effect of the solvent evaporation and of the various collision processes encountered by the ions in the mass spectrometer, we developed two strategies: The first strategy consists in comparing in a single experiment the shape of the ions in solution and in the gas phase. Data are obtained by coupling Capillary Electrophoresis (CE) with Ion Mobility Mass Spectrometry (IMS). Drift times in solution and in the gas phase are directly compared. Deviations from their correlation points out changes in folding upon desolvatation. Preliminary results show that some of peptides issued from tryptic digest of BSA clearly change their conformation during desolvatation. The second strategy consists to monitor the shape of the different conformers observed for the intact cytochrome C during native runs in capillary electrophoresis and “native” ion mobility mass spectrometry, both using a physiological TRIS acetic pH7 buffer compared to a “MS friendly” ammonium acetate pH7 buffer. Finally as preliminary study, we proposed to use homopolymers for better understanding about the folding behavior in gas phase and the resulting shape of these ions using ion mobility spectrometry. [less ▲]

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See detailGeoarchaeology of the Ancient Harbour of Utica in a Deltaic Context (2014 and 2015)
Pleuger, Elisa ULg; Gadhoum, Ahmed; Abichou, Hakim et al

Conference (2016, January 28)

Ancient authors mention Utica as a maritime and port city and estimate its origin around the 11th c. BC. However, in the present state of research, no archaeological evidence is earlier than the 9th c. BC ... [more ▼]

Ancient authors mention Utica as a maritime and port city and estimate its origin around the 11th c. BC. However, in the present state of research, no archaeological evidence is earlier than the 9th c. BC, and the location of the Phoenician and Roman port infrastructures remains unknown. Today, the ancient city is located on a promontory in the heart of the Medjerda delta, 10 km inland. Based on this observation, our geoarchaeological research focuses on two main issues: - Was there a marine environment around the promontory of Utica, which could shelter harbour structures? - Why the city, formerly a seaport city, is today located 10 km from the coast? Can the wadi be solely responsible of such an important sediment accumulation in a few millennia? Have any natural or anthropogenic factors influenced this deltaic progradation over the centuries? First results permitted drawing an hypothesis of the coastline during Antiquity to the effect that the Utica promontory was surrounded by the sea in an earlier era. (1) Effectively, the «North compartment» of the delta was covered by the sea at a given time, which will be determined by the next radiocarbon dating. But the sea still brushed the north side of the promontory during the Roman period, as evidenced by the potsherds found in one of the cores. This deep marine bay could be a potential location for harbour infrastructure prior to clogging of the bay by the sediments carried by the wadi. (2) The «corridor» area, materialised by the promontories of Utica and Kalâat el-Andalous, was also invaded by the sea at one time. The many artifacts found in this core attest the occupation of this area, outside of the maximal extension of the ancient city according to A. Lézine. Dating of the marine units in the two cores will bring essential data: * to establish the chronological framework of the retreat of the coastline and of the clogging of the bay; * to understand the passage of the Medjerda into the «North compartment» by the corridor Utica-Kalâat. The geoarchaeological results corroborate ancient sources. Utica was able to welcome important harbour structures, since the presence of a deep marine environment is attested around the promontory, but these remains are probably 5 m deep under the alluvium of the Wadi Medjerda. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailCombining acceleration techniques for pricing in a VRP with time windows
Michelini, Stefano ULg; Arda, Yasemin ULg; Küçükaydin, Hande

Conference (2016, January 28)

In this study, we investigate a solution methodology for a variant of the VRP with time windows. The cost of each route depends on its overall duration (including waiting times), while the departure time ... [more ▼]

In this study, we investigate a solution methodology for a variant of the VRP with time windows. The cost of each route depends on its overall duration (including waiting times), while the departure time of a vehicle is a decision variable. Furthermore, each route has a maximum permitted duration. In order to solve this problem with a branch-and-price methodology, we study also the associated pricing problem, an elementary shortest path problem with resource constraints (ESPPRC). Compared to the classical ESPPRC, this variant admits an infinite number of Pareto-optimal states. In order to tackle this, it was shown in [1] that it is possible to represent the total travelling time as a piecewise linear function of the service start time at the depot. Together with this representation, an appropriate label structure and domi- nance rules are proposed and integrated into an exact bidirectional dynamic programming algorithm [2]. It is possible to implement certain acceleration techniques in the dynamic program- ming algorithm used to solve the pricing problem. We focus on two of these techniques: decremental state space relaxation (DSSR), introduced in [3], and ng-route relaxation, in- troduced in [4] and [5]. DSSR aims to enforce gradually the constraints on the elementarity of the path, which adversely affect the number of generated and dominated labels. A set of critical nodes is iteratively populated, and elementarity is enforced only on these critical nodes. When using ng-route relaxation, a neighbourhood is defined for each vertex. Then, the labels are extended such that, thanks to this neighbourhood structure, it is possible to allow only cycles that are relatively expensive and therefore less likely to appear in the optimal solution. In this study, we explore several different strategies used to apply these techniques, for example initialization strategies for the critical vertex set in DSSR, or the size of the neighbourhoods for ng-route relaxation. We also analyze two ways of combining DSSR and ng-route relaxation. The different algorithmic choices are represented as categorical parameters. The categorical parameters, together with the numerical ones, can be tuned with tools for automatic algorithm configuration such as the irace package [6]. We discuss how this column generation procedure can be included as a component in the development of a matheuristic based on the idea in [7], which consists in a collaboration scheme between a branch-and-price algorithm, an exact MIP solver, and a metaheuristic. [less ▲]

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See detailThe City museum : a concept with multiple interpretations
Postula, Jean-Louis ULg

Conference (2016, January 27)

As early as the second half of the nineteenth century, some major European cities have developed museums to expose their history. This movement has then grown throughout the twentieth century around the ... [more ▼]

As early as the second half of the nineteenth century, some major European cities have developed museums to expose their history. This movement has then grown throughout the twentieth century around the world. At the beginning of the third millennium, the phenomenon is more relevant than ever, as evidenced by numerous projects of creation and renovation of such institutions. Nevertheless, it took a long time before that kind of museums began to be considered as part of a specific museum category, with its own characteristics and challenges. It is only in 1993, at the Museum of London, that representatives of museums devoted to the study of cities met for the very first time, in order “to discuss [their] problems, to develop theories and to promote [their] special place in the museum movement worldwide” (HEBDITCH Max, “Key-note address”, in JOHNSON Nichola (ed.), Reflecting cities, London, 1993, p. 1). The expression “city museum” took shape for this occasion, with the creation at the end of the symposium of a first International Association of City Museums, followed subsequently by other organizations. The purpose of this presentation is to provide an overview of the multiple interpretations and meanings attached to the quite recent concept of “city museum”, examined through its different uses and definitions within the museological literature. The analysis of these speeches will highlight the fact that there are no unanimously established uses of the expression among the specialists. It will also show that, as a museum category, city museum is an object whose identity is still under construction. [less ▲]

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See detailQuand Simon obsédait les moines : le scriptorium de Saint-Trond dans la première moitié du XIIe siècle
Schmidt, Kevin ULg

Conference (2016, January 27)

Étudier l’histoire des relations extérieures d’une communauté cloitrée peut sembler paradoxal. En effet, pourquoi des hommes qui ont choisi de vivre loin de la société séculière s’inquiéteraient-ils de la ... [more ▼]

Étudier l’histoire des relations extérieures d’une communauté cloitrée peut sembler paradoxal. En effet, pourquoi des hommes qui ont choisi de vivre loin de la société séculière s’inquiéteraient-ils de la situation du monde extérieur ? Poser la question revient à souligner un fait indéniable, en parfaite contradiction avec la vie monastique : les interactions entre les monastères et le siècle se sont de tout temps avérées intenses, qu’elles soient justifiées par de nécessaires échanges commerciaux, par l’immixtion des laïcs dans la gestion du temporel de la communauté ou, au contraire, des abbés dans la politique régionale. À ce titre, la situation de l’abbaye de Saint-Trond au début du XIIe siècle constitue un excellent exemple. Menacée fréquemment par son avoué, à la merci d’une attaque du duc de Louvain, la communauté trudonnaire dut choisir intelligemment ses alliés et lutter contre ses opposants. Dans ce contexte, étudier et comparer les textes non normatifs produits au sein du scriptorium du monastère durant la 1ère moitié du XIIe siècle (Gesta abbatum Trudonensium, poèmes, traités didactiques ou textes polémiques) permet de mieux comprendre les combats que les moines menaient dans le silence du cloître, avec leurs armes de prédilection que sont la plume et le parchemin. Les textes rédigés au sein de l’abbaye se caractérisent ainsi par une forte réflexion anti-simoniaque, suscitée par les idées réformatrices et le positionnement politique de l’un de ses abbés les plus importants, Raoul (1108-1138). À l’occasion des 3e rencontres doctorales du département de recherche Transition consacrées aux documents, aux méthodes et aux concepts, nous exposerons quelques conclusions provisoires de notre recherche, toujours en cours, et qui, au-delà d’une enquête strictement politico-institutionnelle, doit permettre d’écrire une nouvelle page d’histoire des mentalités monastiques. [less ▲]

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See detailHolocene paleoenvironmental reconstructions from Belgian peatbog
Allan, Mohammed ULg; VERHEYDEN, sophie; Le roux, gael et al

Conference (2016, January 27)

Atmospheric deposition is an important part of the global climate system, and plays a key role in the marine and terrestrial biogeochemical cycles as a source for major and trace nutrient elements ... [more ▼]

Atmospheric deposition is an important part of the global climate system, and plays a key role in the marine and terrestrial biogeochemical cycles as a source for major and trace nutrient elements. Reconstruction of atmospheric deposition is crucial to understand the effects of the increased atmospheric depositions induced by humans on the environment and to help understanding Holocene climate variability. This study investigated potential paleoenvironmental proxies provided by major and trace elements and stable isotopes compositions of peat bogs. Peat bog cores were collected from Hautes-Fagnes plateau (Misten bog) (SE-Belgium). The analyses of Rare Earth Elements (REE) and lithogenic element concentrations as well as Nd isotopes were performed by HR-ICP-MS and MC-ICP-MS respectively, in a  7 m peat section representing 7300 years, dated by 210Pb and 14C methods. The Misten bog is highly affected by atmospheric supplies (natural and anthropogenic) and can be used to establish the changes in atmospheric dust during the Mid-Late Holocene. Dust fluxes show pronounced increase at 3200-2800BC, 600BC, AD600, 1000AD, 1200AD and from 1700 AD corresponding to local and regional human activities combined with climate change. Peat humification and testate amoebae were used to evaluate hydroclimatic conditions. The Nd values show large variability, between -5 and –13, identifying three major sources of dust: local soils, distal volcanic and desert particles. Our results provide evidence that climate forcing may be detected in ombrotrophic peat, even for the historical period that is characterised by a mixed climate-human control. [less ▲]

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See detailEvolution of the palaeoenvironment of the Medjerda delta (Tunisia) and geoarchaeology of the ancient city of Utica
Pleuger, Elisa ULg; Abichou, Hakim; Gadhoum, Ahmed et al

Conference (2016, January 27)

Phoenician Utica remains today largely unknown, as is its role in the Phoenician expansion in the western Mediterranean. Aristotle and Pliny the Elder mention Utica as a maritime and port city and ... [more ▼]

Phoenician Utica remains today largely unknown, as is its role in the Phoenician expansion in the western Mediterranean. Aristotle and Pliny the Elder mention Utica as a maritime and port city and estimate its origin around the 11th c. BC. However, in the present state of research, no archaeological evidence is earlier than the 9th c. BC, and the location of the Phoenician and Roman port infrastructures remains unknown. Today, the ancient city is located on a promontory in the heart of the Medjerda delta, 10 km inland. This project proposes an interdisciplinary effort to understand the Medjerda delta landscape changes during the Holocene. It starts from an archaeological problem and proposes the contribution of geoarchaeology to the understanding of the relationship between ancient societies and their environment. The fluvial palaeoenvironments and sedimentary processes are studied through the mechanical extraction of cores (15-20 m deep) to reach the early Holocene. Selected sediment samples are then studied in laboratory, using different and complementary approaches. The location of port infrastructures will bring initial answers to the question of the foundation of the city. The study of river palaeoenvironments of the Medjerda delta during the Holocene aim at a better understanding of the nature of the settlement, as well as the function of the city of Utica over time. This study will also assess the impact of the ancient city on the environment and understand how the city adapted to the mobility of this Mediterranean delta. Furthermore, the analysis of sedimentary processes causing the filling of the harbour basin will lead to speculation about the causes of the abandonment of the structures and more generally the decline of the city in favor of Carthage. It will also examine whether natural or anthropogenic factors have influenced this deltaic progradation over the centuries. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailIn vitro monitoring of human tissue degradation by TD-GC×GC-TOFMS
Stefanuto, Pierre-Hugues ULg; Dubois, Lena ULg; DELPORTE, Géraldine ULg et al

Conference (2016, January 27)

Human rescue dog unit are amongst the most efficient tools to locate cadaver or individuals trapped after a natural disaster. However, the dog training process is long and expensive. Dog trainers are ... [more ▼]

Human rescue dog unit are amongst the most efficient tools to locate cadaver or individuals trapped after a natural disaster. However, the dog training process is long and expensive. Dog trainers are still looking for a better understanding of the dog olfaction matching mechanism to improve their training methods (1). How does the decomposition process differ between organs? Are there specific body parts better suited for dog training? What are the major volatile compounds responsible of the dogs’ match response? In the line of these questions, this project was monitoring the headspace of various human organs during the decomposition process. Five different organs, from five different bodies, were used: heart, lung, liver, kidney, and blood. Each organs were sampled in triplicates and let to decompose in glass jar. Regularly, the headspace of the jar was sampled by dynamic pumping to sorbent tubes that were further be desorbed on a comprehensive two-dimensional gas chromatography system (GC×GC). GC×GC is a powerful analytical tool that allows the resolution of “the smell of death”, i.e. the decomposition odor (2-3). The development of an in vitro approach for decomposition monitoring provided several analytical improvements in the decomposition field. Indeed, the study of dead bodies is always limited in the number of replicates (4). The sampling process developed for this project allows intra and inter corpse comparison with at least triplicates sampling. These comparisons were conducted using advanced chemometric methods (Fisher ratio, PCA, hierarchical analysis…) that will contribute to better understand key parameters of rescue the dog training. References 1. Hoffman et al. FSI (2009) 186, 6-13. 2. Stefanuto et al. CPC (2014) 79, 786-789. 3. Perrault et al. J. Sep. Sci. (2015) 38, 73-80. 4. Stefanuto et al. ABC (2015) 407, 4767-4778 [less ▲]

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See detailTravail en laboratoire de niveau de confinement 2 (L2)
Grignet, Christine ULg

Conference (2016, January 26)

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See detailTailored made degradable synthetic polymers for 3D (bio)printing
Grandfils, Christian ULg

Conference (2016, January 26)

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See detailLe notaire dans la régulation sociale des conflits violents dans la Principauté de Liège aux XVIIe et XVIIIe siècles
Drécourt, Aurore ULg

Conference (2016, January 26)

Les actes notariés constituent des sources d’une grande richesse pour l’historien et ont permis de nombreuses études. Inventaires, testaments, contrats de mariage sont autant de documents qui ont ... [more ▼]

Les actes notariés constituent des sources d’une grande richesse pour l’historien et ont permis de nombreuses études. Inventaires, testaments, contrats de mariage sont autant de documents qui ont renouvelé notre connaissance de la vie sociale et économique des populations d’autrefois. Toutefois, les actes réalisés par les notaires sont d’une telle variété qu’ils n’ont pas encore révélé tous leurs secrets. Glissés entre des centaines de documents à valeur économique, certains actes nous renseignent sur la violence de la société d’Ancien Régime et sur les solutions mises en œuvre pour la réguler. Ce genre d’étude s’est appuyé durant des décennies sur des archives judiciaires. Toutefois, il est de plus en plus acquis parmi les historiens de la justice que les populations d’Ancien Régime n’allaient pas systématiquement devant le juge pour régler leurs différends mais préféraient opter pour d’autres stratégies de résolutions de conflits. Le notaire a, à ce titre, joué un rôle majeur. Il est celui devant lequel on établit des accommodements. Il est aussi celui qui retranscrit et authentifie le récit subjectif des victimes, témoins ou agresseurs, qui seront ensuite, selon le choix du comparant, enregistrées ou non au greffe. Aussi l’étude des sources notariales offre-t-elle à l’historien la possibilité de saisir des récits qui ne seraient sans doute jamais parvenues à sa connaissance par la seule étude des archives criminelles. De plus, elles ont l’avantage de présenter des couches plus modestes de la population et de montrer que le judiciaire n’est pas la voie unique, voire préférée, pour régler les conflits. La présente communication propose de montrer toute la richesse de ces documents si peu étudiés par les historiens, le tout dans le cadre de la Principauté de Liège au XVIIe siècle. [less ▲]

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See detailUn nouveau regard sur la tenture des Travaux d’Hercule de Marie de Hongrie (Patrimonio Nacional, série 23)
Laruelle, Anne-Sophie ULg

Conference (2016, January 26)

Les exploits d’Hercule suscitent depuis l’Antiquité de multiples interprétations et constituent l’un des thèmes littéraires et artistiques les plus appréciés à la Renaissance. Plus que toute autre figure ... [more ▼]

Les exploits d’Hercule suscitent depuis l’Antiquité de multiples interprétations et constituent l’un des thèmes littéraires et artistiques les plus appréciés à la Renaissance. Plus que toute autre figure antique, Hercule sert d’exemple aux souverains car il est considéré comme le modèle par excellence de la "vertu active". Ses Travaux sont l’une des sources d’inspiration majeures de la tapisserie flamande au XVIe siècle. Cette communication ambitionne d’apporter un nouvel éclairage sur la tenture en douze pièces achetée en 1535 par la régente des anciens Pays-Bas, Marie de Hongrie, à l’atelier bruxellois Dermoyen. Nous verrons que cette tenture connaît un véritable succès, qui conduit les ateliers flamands à réaliser de nombreuses rééditions jusqu’à la fin du siècle. Notre intervention, fondée sur une méthode déjà bien établie par les spécialistes de la tapisserie, s’articulera autour des quatre composantes principales de ce genre artistique : les pièces existantes et leur iconographie, la manufacture qui les a tissées, les artistes qui en ont fourni les modèles aux liciers, et enfin le commanditaire. [less ▲]

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See detailRole of vimentin in the hearing organ
Renauld, Justine ULg; Francart, Marie-Emilie ULg; Thelen, Nicolas ULg et al

Conference (2016, January 25)

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See detailEmulate an analog nonlinear audio device, is it possible ?
Schmitz, Thomas ULg

Conference (2016, January 25)

Non linear audio device emulation by means of Hammerstein model identification by sine sweep technique

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See detailMots de retour, récurrence et représentations S-adiques
Leroy, Julien ULg

Conference (2016, January 22)

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Peer Reviewed
See detailLe siècle de la dystopie ? Propositions pour une histoire littéraire
Stienon, Valérie ULg

Conference (2016, January 22)

Le XIXe siècle développe bon nombre de récits de communautés en danger, sur le déclin ou soumises à la destruction. Vecteurs réflexifs sur l’actualité socioculturelle et son avenir, ces récits sont aussi ... [more ▼]

Le XIXe siècle développe bon nombre de récits de communautés en danger, sur le déclin ou soumises à la destruction. Vecteurs réflexifs sur l’actualité socioculturelle et son avenir, ces récits sont aussi des fictions autonomes et créatives. Pourtant, la dystopie occupe une place mineure et peu visible dans l’histoire littéraire française. Sa genèse dans la filiation des anti-utopies classiques n’est pas clairement établie et elle apparaît plus volontiers comme un appendice tardif de la seconde moitié du XIXe siècle . Son appellation même a pour antécédent une forgerie d’origine anglo-saxonne et non spécifiquement littéraire (« dys-topians », Stuart Mill, 1868 ). Comment dès lors considérer cet imaginaire dystopique qui traverse le long XIXe siècle ? La démarche s’apparente pour une bonne part à l’exhumation d’œuvres usuellement classées dans d’autres genres et composant un corpus hétéroclite où intervient un important substrat journalistique et politique. Pour rendre compte de ces particularités, on peut s’intéresser à la question du point de vue porté sur les communautés représentées ou imaginées. C’est en effet le point de vue narratif qui fait basculer l’utopie dans son double négatif ou qui infléchit l’histoire racontée dans un sens déceptif. C’est lui également qui régit la portée futuriste, critique ou allégorique du récit dans son premier contexte de réception. C’est lui enfin qui exprime l’essentiel des enjeux idéologiques assumés par ces fictions. Esquisser une histoire littéraire de la dystopie nécessitera donc, comme souhaite le proposer cette communication, de réfléchir aux manières de combiner une approche narrative et une perspective pluri-médiatique, la première offrant des critères de modélisation du récit (degrés de présence, de crédibilité et d’autorité des narrateurs) et la seconde embrassant un large spectre de genres et de supports, depuis la prose poétique eschatologique (Cousin de Grainville) jusqu’aux récits sériels fin-de-siècle et Belle Époque de guerres futures (Danrit, Giffard), en passant par les éphémérides humoristiques de la presse (Robida), les contes conjecturaux (Nodier, Allais) et le roman illustré (Souvestre, Henriot). [less ▲]

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See detailModélisation du comportement chromatographique en SFC
Andri, Bertyl ULg; Dispas, Amandine ULg; Hubert, Philippe ULg et al

Conference (2016, January 21)

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See detailCaractérisation et étude du potentiel de valorisation des composés phénoliques de miels monofloraux
Istasse, Thibaut ULg; Nguyen, Bach Kim ULg; Richel, Aurore ULg

Conference (2016, January 20)

Présentation des recherches effectuées dans le cadre du travail de fin d'étude sur les composés phénoliques présents dans les miels monofloraux. Ces composés ont été extraits par extraction en phase ... [more ▼]

Présentation des recherches effectuées dans le cadre du travail de fin d'étude sur les composés phénoliques présents dans les miels monofloraux. Ces composés ont été extraits par extraction en phase solide et analysés par chromatographie liquide avec détection UV et spectrométrie de masse. [less ▲]

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See detailPublic Education Expenditures, Growth and Income Inequality
Artige, Lionel ULg

Conference (2016, January 20)

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See detailBase de connaissances RDF. Outils pour bases de données syntaxiques structurées
Mazziotta, Nicolas ULg

Conference (2016, January 20)

Detailed reference viewed: 26 (0 ULg)
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See detailLa législation REACH: une opportunité d’innovation pour l’économie biobasée
Schmetz, Quentin ULg; Richel, Aurore ULg; Jacquet, Nicolas ULg et al

Conference (2016, January 20)

REACH is the acronym given to the integrated legislative system for the recording, evaluation, authorization and restriction of chemicals introduced by the European Union. The aim of REACH is to improve ... [more ▼]

REACH is the acronym given to the integrated legislative system for the recording, evaluation, authorization and restriction of chemicals introduced by the European Union. The aim of REACH is to improve and ensure health and environmental protection while boosting competitiveness and innovation in the European chemicals industry. This system thus strongly encourages the transition to a biobased economy by encouraging the development and the operation of production patterns and new substitutes greener for the environment and health. Biotechnological production pathways, including the use of renewable raw materials have thus been developed over the past decade in the industry, and this trend is confirmed for the coming years. This presentation provides an update on current trends in this sector through various concrete cases such as flame retardant, plasticizer and surfactant substituted by alternatives from the vegetal. It also discusses the various research programs carried out in the Laboratory of Biological and Industrial Chemistry of Gembloux Agro-Bio Tech that allowed the development of new biobased substances consistent with a more sustainable chemistry and meeting REACH requirements. [less ▲]

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See detailProduction de nanocellulose à partir de pâte à papier: Hydrolyse enzymatique et valorisation des coproduits dans une stratégie de bioraffinage forestier intégré
Bombeck, Pierre-Louis ULg; Richel, Aurore ULg; Jacquet, Nicolas ULg et al

Conference (2016, January 19)

Présentation succincte de la thématique de recherche doctorale et de son contexte

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See detailEtude du potentiel des sous-produits vinicoles pour des applications à haute valeur ajoutée
Berchem, Thomas ULg; Jacquet, Nicolas ULg; Richel, Aurore ULg

Conference (2016, January 19)

Grape growing is one of the largest crops around world. Grape pomaces seem to be an interesting source of bio-based molecules but, despite this potential, these byproducts are untapped. Their uses are ... [more ▼]

Grape growing is one of the largest crops around world. Grape pomaces seem to be an interesting source of bio-based molecules but, despite this potential, these byproducts are untapped. Their uses are limited to poor value added applications like composting, agricultural spreading or bioethanol. This work focuses on high value added valorisation possibilities of grape pomace. It takes part in the current trend of using natural bioactive molecules in pharmaceutical, cosmetic or food industry, through the extraction of polyphenols. Firstly, chemical characterization is performed on grape pomace from two grape varieties (Cabernet sauvignon and Pinot noir) in order to determine variability. Secondly, the same approach is applied to grape seeds and skins. Finally, a method of extraction of polyphenols is developed. Results shown in this work tend to indicate a high valorisation potential of grape pomace thank to the identification of compounds like bioactive molecules and especially polyphenols (0.7% in seeds and 0.4% in skins) as well as high concentrations of other compounds in seeds (lignin (43-53%), grape oil (12%), proteins (12%)) and in skins (lignin (20%), tartaric acid (4%), proteins (10%)) of which the valorisation potential from wine-making byproducts needs to be explored. [less ▲]

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See detailUse of response surface methodology to optimize samples preparations in laboratory
Daems, Frédéric ULg; Romnee, Jean-Michel; Lognay, Georges ULg

Conference (2016, January 17)

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See detailBiomarqueurs dans l'arthrose et acide hyaluronique
Henrotin, Yves ULg

Conference (2016, January 16)

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See detailFormer les futurs enseignants à l’évaluation et évaluer pour former : deux logiques complémentaires ?
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg

Conference (2016, January 15)

Pour cette table ronde, les deux angles d’entrée choisis étaient ceux de l’apprentissage de l’évaluation (Comment les futurs enseignants sont-ils formés à l’évaluation ?) et de l’évaluation pour ... [more ▼]

Pour cette table ronde, les deux angles d’entrée choisis étaient ceux de l’apprentissage de l’évaluation (Comment les futurs enseignants sont-ils formés à l’évaluation ?) et de l’évaluation pour l’apprentissage (Comment l’évaluation des pratiques enseignantes peut-elle contribuer à leur développement professionnel ?). Si ces deux voies d’entrée ont déjà été largement documentées, l’originalité de cette table-ronde a été de chercher à les relier en interrogeant le potentiel de l’évaluation (des pratiques enseignantes) comme outil de formation (des enseignants) à l’évaluation. Chacun des intervenants devait apporter un regard différent sur cette problématique, en fonction des spécificités de son champ de recherche, du domaine de formation dans lequel il intervient. La première intervention (Richard Etienne) a permis de poser un cadre de réflexion en abordant la question sous un angle « transversal », sans envisager de didactique spécifique et sans cloisonner sur un seul type de dispositif. Les deux autres interventions ont envisagé la problématique sous des angles différents mais complémentaires : dans le cadre d’un cours dédié à l’évaluation destiné notamment à de futurs enseignants du primaire d’abord (Lucie Mottier Lopez) ; dans le cadre d’un cours de didactique de la biologie destiné à de futurs enseignants du secondaire ensuite (MN Hindryckx). [less ▲]

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See detailQuel outil d’entrainement pour des étudiants en médecine évalués par QCM en physique ?
Marique, Pierre-Xavier ULg; Van de Poël, Jean-François ULg; Hoebeke, Maryse ULg

Conference (2016, January 14)

La réforme des études de médecine mise en application dès la rentrée académique de septembre 2012 en Fédération Wallonie-Bruxelles a introduit une liste abondante de prérequis dans les cours dits de « ... [more ▼]

La réforme des études de médecine mise en application dès la rentrée académique de septembre 2012 en Fédération Wallonie-Bruxelles a introduit une liste abondante de prérequis dans les cours dits de « sciences fondamentales » (physique, chimie, biologie) et favorisé l’évaluation sous forme de questions à choix multiples en première année de bachelier. Or, les étudiants sortant de l’enseignement secondaire maitrisent rarement, pour de multiples raisons, l’ensemble des prérequis. Par ailleurs, ils sont très peu entrainés à ce mode d’évaluation et n’en maitrisent donc pas les spécificités. Lors de leur arrivée à l’université, les causes d’échec des étudiants sont multiples. Parmi celles-ci, nous pouvons citer le temps d’adaptation de l’étudiant au système d'enseignement supérieur, la difficulté d’apprendre la nouvelle matière vue au cours (problèmes de méthode de travail, quantité de matière plus importante, laps de temps plus court pour l’assimiler, …) et, éventuellement, une mauvaise maitrise des prérequis. Cela nous a poussé à développer un outil de soutien à l'apprentissage pour le cours de physique. Nous avons opté pour une plate-forme en ligne afin qu’elle soit accessible à chaque instant et de n’importe quel endroit, moyennant une connexion internet. L’étudiant peut notamment y travailler la nouvelle matière ou les prérequis via une série de tests formatifs présentés sous forme de QCM. L’étudiant peut à tout moment générer un test selon trois paramètres : la(les) matière(s) qu’il souhaite travailler, le temps qu’il désire y consacrer et le niveau de maitrise qu’il souhaite atteindre à ce moment-là. La matière vue au cours a préalablement été décomposée en cinq grands thèmes. L’étudiant peut, lors de l’ouverture d’une session, choisir un ou plusieurs de ces thèmes. Le nombre de questions figurant dans son test formatif dépendra de la durée qu’il aura préalablement sélectionnée (30, 60, 90 ou 120 minutes). Un barème de 10 questions par heure, identique aux conditions d’examens, est appliqué. L’étudiant pourra, en outre, choisir un niveau parmi trois échelons de difficulté. Les questions portant sur chacune des cinq matières, issues notamment des examens des années antérieures, ont été évaluées par plusieurs membres de l’équipe pédagogique et un niveau de difficulté de 1 à 4 leur a été attribué. Le niveau de la question est établi sur la base de 4 critères : abstraction, réflexion, mixité et niveau mathématique. Chaque évaluateur de questions donne un score de 1 à 3 à chacun des critères et ce, pour chaque question. Le total sur l’ensemble des critères fixera le niveau général de la question. Le critère d’abstraction est lié à l’abstraction de l’énoncé et de la réponse attendue. Le deuxième critère évalue la réflexion développée par l’étudiant pour répondre à la question qui lui est posée, et donc notamment le nombre d’étapes de résolution. Le critère de mixité est lié à la diversité des sujets intervenant dans un problème. Le dernier critère est lié au niveau de mathématique que requiert la résolution de la question ou du problème de physique. La moyenne des différentes évaluations fournit alors le niveau de la question. Afin de vérifier la concordance des évaluations, le Kappa de Fleiss a été mesuré et nous indique une concordance moyenne. Vingt ensembles de questions ont été créés, soit un par niveau de difficulté de question et par matière. Une attention particulière est apportée à la rédaction des questions, notamment afin de respecter les règles de conception développées par Leclercq (Leclercq, 1986) et sériant les niveaux d’abstraction des questions selon les taxonomies de Bloom (Bloom, 1956). Une fois les trois paramètres sélectionnés par l’étudiant, un test formatif est généré automatiquement. Un nombre de questions, fixé par la durée choisie par l’étudiant, est tiré aléatoirement en respectant le niveau de difficulté (du test) que l’étudiant a choisi. Le niveau « faible » de test proposera uniquement des questions de niveaux 1 et 2, le niveau « moyen », des questions de niveaux 1, 2 et 3 et le niveau « fort » des questions de niveaux 2, 3 et 4. L’étudiant pourra visualiser son état d’avancement dans la maitrise de chacun des thèmes grâce à un rapport qu’il pourra à tout moment générer. Dans le futur, ce rapport détaillera également quel type (théorie, application directe de formule, problèmes, …) de questions l’étudiant a tendance à réussir ou rater. Une vue simplifiée et ludique, à l’aide de médailles à gagner sera également proposée à l’étudiant. A l’aide de cette vue simplifiée et du rapport complet, l’équipe pédagogique pourra travailler plus efficacement avec l’étudiant si ce dernier demande un rendez-vous de remédiation. En effet, sur la base des rapports, les membres de l’équipe pédagogique pourront facilement et rapidement cibler les difficultés précises rencontrées par l’apprenant et lui proposer des pistes concrètes de travail pour y remédier. Outre cet outil, la plate-forme propose le travail des prérequis et de la nouvelle matière sous différentes formes (vidéos d’expérience à commenter, résolution guidée de problèmes, forums, questions débats, …). Cette diversité d’outils proposés a pour but d’augmenter la motivation des étudiants selon la théorie de Viau (Viau, 1994). Ces outils ont été présentés précédemment (Marique, 2014). [less ▲]

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See detailL'accompagnement professionnel et les conceptions de l'évaluation
Pirard, Florence ULg

Conference (2016, January 14)

La notion d’accompagnement est largement utilisée dans le champ éducatif en référence à des dispositifs inscrits dans une culture de l’éducation relativement récente. Pour Barbier (2005), trois cultures ... [more ▼]

La notion d’accompagnement est largement utilisée dans le champ éducatif en référence à des dispositifs inscrits dans une culture de l’éducation relativement récente. Pour Barbier (2005), trois cultures de l’éducation se sont développées successivement. Dans la première, la culture de l’enseignement, le savoir constitue la référence centrale du travail éducatif avec l’hypothèse d’une transformation identitaire fondée sur l’appropriation. L’espace éducatif peut alors être vu comme un espace spécialisé de mise à disposition de savoirs sous une forme appropriative par « l’élève ». Il est fondé sur des rapports à l’environnement pensés en termes de conceptualisation-application (rapport théorie-pratique). Sa figure emblématique est celle de l’enseignant détenteur et transmetteur de savoirs. L’apparition de nouveaux savoirs ou de nouvelles disciplines est considérée comme le moteur du changement. Cette culture de l’enseignement, la plus présente dans le champ de l’éducation (y compris en éducation des adultes), conçoit l’intervention éducative essentiellement selon une logique de communication. Lui correspondent « des pratiques d’ingénierie didactique, ordonnées autour de la conception et de l’évaluation de séquences d’activités de mise en scène et d’appropriation de savoirs ou de concepts : planification de cours, scénarios didactiques, logiciels éducatifs, etc. » (Barbier, 2009, p. 465). Dans la seconde culture dite de la formation et qui se serait développée à côté et parfois en réaction au monde de l’enseignement, la notion de capacité (aptitude, savoir, savoir-faire, savoir-être) est considérée comme la référence centrale du travail éducatif qui repose sur l’hypothèse d’une transformation identitaire fondée sur la notion de transfert. Ici l’espace éducatif devient un espace spécifique, « protégé » de production de nouvelles capacités chez « l’apprenant » susceptibles d’être transférées dans d’autres situations. Sa figure emblématique est celle du formateur organisateur de situations spécifiques d’apprentissage. Les rapports à l’environnement sont conçus en termes de décontextualisation-recontextualisation. L’apparition de nouvelles pratiques ou de nouveaux champs de pratiques spécialisées est considérée comme le moteur du changement. Cette culture de la formation conçoit et organise « l’intervention éducative comme un espace-temps de transformation de capacités chez les apprenants (… ;) elle a permis l’éclosion et le développement de l’ingénierie de formation sous sa forme canonique, puisque, tout en les distinguant, elle rapporte explicitement les espaces-temps éducatifs aux espaces-temps du travail et de la vie sociale. C’est ce qui a permis l’éclosion de la réflexion sur les objectifs, définis en termes d’activités ou de comportements attendus, et sur leurs liens avec les projets et l’évaluation » (Barbier, 2009, p. 465). Les rapports dialectiques entre ces deux premières cultures de l’éducation ont contribué à l’émergence, dans les années nonante, d’une troisième culture : la culture de la professionnalisation qui considère la notion de compétence comme la référence centrale du travail éducatif avec l’hypothèse d’une transformation identitaire fondée sur la notion de transformation conjointe de l’action et de(s) acteur(s). L’espace éducatif devient un espace de développement de compétences en situation d’activité évolutive et sa figure emblématique est celle de l’accompagnateur du développement professionnel des « praticiens » ou des « opérateurs ». Les rapports à l’environnement sont pensés en termes de transformation conjointe de l’action et de l’environnement de l’action. Le moteur du changement se traduit, dans ce cas, par l’apparition de pratiques de gestion d’opérations combinées, auparavant disjointes. Cette culture de la professionnalisation conçoit et organise « l’espace-temps de la production des biens et services comme un espace de développement de compétences (…). Elle permet l’éclosion de ce que l’on peut appeler aujourd’hui l’ingénierie de la professionnalisation ou d’organisation d’activités de travail susceptibles d’induire un développement de compétences individuelles et/ou collectives » (Barbier, 2009, p. 465). L’analyse de dispositifs dans le secteur de l’accueil de l’enfance dans lequel nous étions directement impliquées grâce à une démarche de théorisation ancrée nous a permis de montrer que la référence à l’accompagnement peut renvoyer à au moins trois logiques très différentes chez les accompagnateurs et étroitement liées à des cultures différentes de la qualité de service et de l’évaluation (Pirard 2007, Pirard & Barbier, 2012; Pirard, Camus, Barbier, accepted; Pirard, à paraître). L’accompagnement dit « guidé vers une qualité normative » considère l’accompagnement comme une forme de soutien aux professionnels sensés s’approprier de manière active les principes éducatifs établis et les appliquer selon des manières jugées acceptables dans leur contexte particulier de travail. Les visées de production sont centrales tout comme l’’évaluation externe dans le chef de l’accompagnateur qui fortement impliqué dans le soutien et le guidage des pratiques et projets professionnels, introduit une extériorité par les normes auxquelles il se réfère pour juger de leur adéquation et conseiller, le cas échéant, leur réorientation (régularisation au sens de Vial). Ces normes renvoient à des critères prédéfinis et voulus validés scientifiquement. L’accompagnement « différencié pour une qualité intersubjective » est centré sur les spécificités des professionnels et des services et le soutien à autrui dans le développement de son identité propre. Pour ce faire, l’accompagnement vise surtout le développement d’attitudes professionnelles et de capacités transversales à transférer en situation de travail. L’évaluation interne y est prédominante ; l’accompagnateur veille à ouvrir un espace de débat où peut être exprimé une diversité de points de vue sans qu’un consensus ne soit nécessairement recherché. L’essentiel semble se jouer ici dans le processus de réflexion engagé chez professionnels en fonction de valeurs et des repères propre davantage que dans un résultat déterminé en fonction de critères précis. Enfin, « l’accompagnement interactif pour une qualité effective » repose sur l’hypothèse d’une transformation conjointe des actions (les pratiques éducatives mises en œuvre quotidiennement), des acteurs (les praticiens en charge des enfants, leurs encadrants au bénéfice des enfants et des familles), voire de l’environnement (l’ensemble des services inscrits dans une dynamique locale). La dimension interactive de l’accompagnement se réalise notamment dans la recherche de points de ralliement qui engagent ensemble praticiens et accompagnateurs dans des actions sources d’apprentissages mutuels. L’évaluation interactive et négociée impliquant accompagnateur et accompagnés est davantage privilégiée postulant que les projets peuvent être recadrés, les pratiques régulées vers d’autres possibles, les normes réinterprétées à la lumière des situations éducatives co-analysées par les différentes parties en fonction de critères dont le sens devient progressivement partagé. La présentation de ce modèle à partir de dispositifs menés dans le secteur de l’accueil de l’enfance sera l’occasion dans le symposium d’éprouver sa pertinence dans d’autres secteurs d’activité, en particulier celui de l’enseignement. [less ▲]

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See detailÉvaluation de la réflexivité au travers de portfolios
Housen, Marie ULg; Pirard, Florence ULg

Conference (2016, January 14)

Notre étude s’inscrit dans une expérience d’enseignement et d’apprentissage avec portfolio expérimentée depuis 2010 (Pirard & Lambert, 2015) et exploite une sélection de matériel recueilli durant l’année ... [more ▼]

Notre étude s’inscrit dans une expérience d’enseignement et d’apprentissage avec portfolio expérimentée depuis 2010 (Pirard & Lambert, 2015) et exploite une sélection de matériel recueilli durant l’année académique 2014-2015 auprès de cent soixante étudiants universitaires inscrits au cours « Questions et Pratiques d’Éducation du Jeune Enfant » (QPEJE) dispensé en première année du master en Sciences de l’Éducation de l’Université de Liège. Elle propose des analyses de « traces de réflexivité » (Derobertmasure & Dehon, 2012, p.31) créées lors de la rédaction de portfolio. Dans cette expérience, le portfolio est considéré d’abord comme un outil de développement intégré dans un dispositif d’enseignement qui fait appel à la réflexivité. Il permet aux étudiants de garder trace de leurs apprentissages au fil des activités proposées dans un dispositif d’enseignement universitaire qui articule des temps présentiels à d’autres activités telles que les lectures en ligne, les possibilités d’échange sur un forum, des visites de terrain, la rencontre de professionnels, des analyses vidéoscopiques. Des questions clés sont proposées aux étudiants afin de structurer leur portfolio et le développement de leur pensée. Elles concernent leurs représentations du jeune enfant et des conditions éducatives à privilégier dans un cadre professionnel ainsi que leurs perceptions des enjeux éducatifs spécifiques au secteur. Des documents vidéo filmés dans des institutions éducatives par des praticiens sont consultables en ligne. Il leur est demandé d’en sélectionner un de le décrypter et de l’analyser d’abord de manière spontanée, ensuite référencée à l’aide des différentes ressources théoriques mises à leur disposition en ligne. On peut considérer que ce dispositif d’enseignement présente les deux grandes caractéristiques, qui, selon Chaubet (2010), permettent de stimuler la réflexivité : 1) agir en situation de travail authentique ou vraisemblable (dans notre cas les vidéos et la visite en milieu d’accueil) 2) confronter à l’altérité (la visite de terrain, les échanges avec les professionnel-le-s et les débats menés en classe). Le portfolio devient en fin de parcours un objet d’évaluation individuelle. Il constitue aussi la base d’un rapport commun, lui-même évalué, à deux, trois ou quatre étudiants qui sont invités à confronter, analyser et synthétiser leurs représentations du jeune enfant, des conditions éducatives et leur perceptions des enjeux éducatifs ; leur décryptage et analyse de situations éducatives filmées. La réflexivité fait partie des critères d’évaluation finale tels que le propose Deum et Vanhulle (2008). L’importance accordée au développement de la réflexivité et à son évaluation dans ce dispositif nous conduit à analyser rétrospectivement l’évaluation réalisée de portfolios. La référence au modèle théorique de la réflexivité d’Hatton & Smith (1995) adapté par Michaud & Alin (2010) permet une gradation de la réflexivité en termes de niveaux. Il prend en compte le caractère développemental de la réflexion. Quatre niveaux de réflexion y sont décrits : descriptif sans réflexion, descriptif, argumentatif et critique. Néanmoins, il importe de préciser que ces différents niveaux ne doivent pas être compris comme une hiérarchie en termes de « valeurs ». En effet, les résultats d’une recherche d’Hatton et Smith (2005) ont permis de montrer que la phase descriptive sans réflexion constitue un palier nécessaire au niveau suivant. Dès lors, dans notre analyse ce n’est pas seulement l’atteinte du niveau de réflexion critique qui nous permet de conclure à l’aboutissement d’une pratique réflexive de qualité mais bien « […] le recours équilibré à chacune des différentes familles de processus » (Derobertmasure, 2012). L’apport de Michaud et Alin (2010) permet d’étayer ces différents niveaux de réflexivité en y précisant pour chacun des indicateurs de fond (justification des choix, processus mis en œuvre, cohérence des idées, …), des indicateurs de forme portant sur la structure et la temporalité des écrits et enfin un indicateur d’implication estimé par la manière dont l’auteur se présente dans son portfolio (je, il, on et nous). Les indices réflexifs de notre échantillon de portfolio ont été classés par plusieurs codeurs au sein de cette grille afin de nous permettre d’évaluer d’une part, le niveau de réflexivité atteint et d’autre part, l’utilisation équilibrée des quatre niveaux. [less ▲]

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See detailThe bison valley: Ormesson (Seine-et-Marne, France), a key open-air site for the study of Palaeolithic groups from the Middle Palaeolithic to the Badegoulian
Touzé, Olivier ULg; Bodu, Pierre

Conference (2016, January 14)

In the Paris Basin, open-air Palaeolithic sites generally belong to the final Magdalenian with examples such as Pincevent, Etiolles and Verberie. It is on these sites that the palethnographic approach of ... [more ▼]

In the Paris Basin, open-air Palaeolithic sites generally belong to the final Magdalenian with examples such as Pincevent, Etiolles and Verberie. It is on these sites that the palethnographic approach of A. Leroi-Gourhan and his disciples was elaborated. However, for a long time, periods prior to the end of the Upper Palaeolithic did not focus a lot of attention, certainly because of the absence of well-preserved sites, but also because of a relative lack of interest on behalf of researchers who were working on this vast area. Thanks to a collective research project developed in the early 2000’s at the French National Center for Scientific research (CNRS), entitled “The Early Upper Palaeolithic of the centre and the south of the Paris Basin”, new data were collected leading to the development of an excavation program on the site of Ormesson (Seine-et-Marne) that began in 2009. After seven years of functioning, this program, initially focused on a Gravettian occupation dated 26500 uncal. BP and linked to bison hunting, has permitted the identification of four others occupations ranging from the end of the Middle Palaeolithic to the Badegoulian, and also including the Châtelperronian and the Middle Solutrean periods. The excellent state of preservation of these occupations leads us, besides the study of the environmental context (topography, plant environment, fauna, availability of raw materials, etc.), to a better understanding of subsistence economies and settlements functioning developed during 30000 years of human presence at this site. [less ▲]

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See detailL'évaluation des enseignements et les politique qualité au Liban et en Belgique
Detroz, Pascal ULg

Conference (2016, January 13)

Detailed reference viewed: 15 (1 ULg)
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See detailPsychological factors contributing to childlessness
Naziri, Despina ULg

Conference (2016, January 13)

Detailed reference viewed: 17 (3 ULg)
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Peer Reviewed
See detailHow do Rhizobacterial Volatiles Influence Root System Architecture, Biomass Production and Allocation of the Model Grass Brachypodium distachyon?
Delaplace, Pierre ULg; Ormeño - Lafuente, Elena; Nguyen, Minh ULg et al

Conference (2016, January 12)

Plant growth-promoting rhizobacteria are increasingly considered as a complement of conventional inputs in agricultural systems. Their effects on their host plants are diverse and include volatile ... [more ▼]

Plant growth-promoting rhizobacteria are increasingly considered as a complement of conventional inputs in agricultural systems. Their effects on their host plants are diverse and include volatile-mediated growth enhancement. The present study aims at assessing the effects of bacterial volatile production on the biomass production and the root system architecture of Brachypodium distachyon (L.) Beauv. (line Bd-21). An in vitro experimental set-up allowing plant-bacteria interaction through the gaseous phase without any physical contact was used to screen 19 bacterial strains for their growth promotion ability over a 10-day cocultivation period. Using principal component analysis followed by hierarchical clustering and two-way analysis of variance, five groups of bacteria were defined and characterized based on their combined influence on biomass production and root system architecture. The observed effects range from unchanged to highly increased biomass production coupled with increased root length and branching. Primary root length was only increased by the volatile compounds emitted by Enterobacter cloacae JM22 and Bacillus pumilus T4. Overall, the most significant results were obtained with Bacillus subtilis GB03 which induced a 81% increase in total biomass and enhanced total root length, total secondary root length and total adventitious root length by 88, 196 and 473% respectively. The analysis of the emission kinetics of bacterial volatile organic compounds is underway and should lead to the identification of volatile compounds candidates responsible for the observed growth promotion effects. Taking into account the inherent characteristics of our in vitro system, the next experimental steps are identified and discussed from a fundamental and applied viewpoint. [less ▲]

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See detailI grecismi in Gaio
Rochette, Bruno ULg

Conference (2016, January 11)

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See detailBien soigner l'arthrose: un enjeu capital pour notre société!
Henrotin, Yves ULg

Conference (2016, January 07)

Detailed reference viewed: 21 (0 ULg)
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See detailIndo-Trinidadian Women and the Indian Public Sphere: Women under the Influence?
Munos, Delphine ULg

Conference (2016, January 06)

Detailed reference viewed: 26 (2 ULg)
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Peer Reviewed
See detailMobilité pastorale au Sahel et en Afrique de l’Ouest : essai de synthèse
HIYA MAIDAWA, Moustapha; Andres, Ludovic ULg; yamba, boubacar et al

Conference (2016, January)

La mobilité pastorale joue un rôle important dans la vie socio-économique des populations au Sahel et en Afrique de l’Ouest. Cependant, à travers la littérature, on perçoit la mobilité comme responsable ... [more ▼]

La mobilité pastorale joue un rôle important dans la vie socio-économique des populations au Sahel et en Afrique de l’Ouest. Cependant, à travers la littérature, on perçoit la mobilité comme responsable de la dégradation de l’environnement, l’émission de gaz à effet de serre, la désertification, la faible performance économique, etc. (AUBREVILLE A, 1949 ; HUBERT H, 1920; LAMPREY H, 1975). Toutefois, à partir de la fin des années 1990 un nouvel regard s’est orienté vers l’élevage mobile avec son rôle dans la lutte contre la désertification et le maintien de la biodiversité (BOURBOUZE A. et al, 2002 ; EL AICH A, WATERHOUSE A, 1999). Cette synthèse bibliographique tente de dégager le rôle et la place de la mobilité pastorale dans la vie socio-économique et environnementale au Sahel et en Afrique de l’Ouest. De plus, cette synthèse fait ressortir le lien entre la mobilité et les mutations foncières que vivent le pastoralisme et la mobilité au Sahel. [less ▲]

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See detailReview of shrubs and trees in intensive ruminant systems in temperate areas
Vandermeulen, Sophie ULg; Ramìrez-Restrepo, Carlos Alberto; Beckers, Yves ULg et al

Conference (2016, January)

Using shrubs and trees as forage for ruminants is common in extensive production systems in the tropics, as well as the Mediterranean region and mountain areas. In temperate Europe, the intensification of ... [more ▼]

Using shrubs and trees as forage for ruminants is common in extensive production systems in the tropics, as well as the Mediterranean region and mountain areas. In temperate Europe, the intensification of agriculture led to a decline in the numbers of woody perennials on farmlands. A review of the potential uses of shrubs and trees in temperate intensive systems shows that this concept is rather recent. Few studies have been investigating the potential outputs and limitations of shrubs and trees forage in production systems, while in Belgium and other European countries, agro-environmental policies are promoting the establishment of hedgerows and woody strips that provide shelter to animals against variable climate conditions. Furthermore, it has been found that ruminant species browse the plants, or alternatively, the forage is harvested and fed fresh or preserved as hay, silages or pellets. In both cases, consequences on feed intake control, woody plant survival, dry matter (DM) production and forage quality in terms of crude protein content reduction have been documented. In addition, depending on the plant species and the preservation method, bio-active plant metabolites such as condensed tannins (CT) are also present in the range of less than 1 to more than 100 g/kg foliage DM. Overall, CT may reduce ruminal N degradation, methanogenesis and nematode parasites infestation, while enhancing microbial-protein synthesis, feed use efficiency and systemic animal physiology. Planting shrubs and trees into the agricultural landscape (i.e. silvopastoral system) can further improve biodiversity and environmental services. Nevertheless, agronomic practices, farm management or environmental policy limitations may reduce the use of this fodder resource. Therefore, although silvopastoral systems seem promising in temperate ruminant systems, the current knowledge to their introduction and efficient management need to be cautiously considered. [less ▲]

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See detailReappraisal of the deep Devonian strata under the Mons Basin
Licour, L.; Dupont, N.; Swennen, R. et al

Conference (2016, January)

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Peer Reviewed
See detailComment de futurs enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation apprennent à évaluer les apprentissages
Francois, Nathalie ULg; Noël, Stéphanie ULg

Conference (2016, January)

Cette communication exposera le dispositif mis en place dans le cadre d’une formation d’enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation pour amener les étudiants à acquérir ... [more ▼]

Cette communication exposera le dispositif mis en place dans le cadre d’une formation d’enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation pour amener les étudiants à acquérir des compétences d’évaluation des apprentissages. Ces futurs agrégés effectuent des stages dans l’enseignement général mais également dans l’enseignement professionnalisant. Dans ce dernier, ils s’adressent essentiellement à des élèves inscrits dans des formations à des métiers de l’interaction humaine (éducateurs, puéricultrice, animateur, aide familiale…) et sont donc amenés à développer et à évaluer des compétences professionnelles. Lors d’un premier module préparant au stage au sein de l’enseignement général, les futurs enseignants (FE) sont invités, au sein du cours de didactique disciplinaire, à découvrir selon des démarches inductives, les trois grandes familles de tâches du métier d’enseignant : préparer une séquence de cours, gérer un microenseignement, évaluer les apprentissages. Pour cette troisième famille de tâches, les FE vont s’essayer tout d’abord à l’élaboration d’une évaluation de contenus sur base de leur microenseignement. Dans un second temps, ils sont confrontés à l’évaluation d’une tâche complexe. Une mise en situation leur permet de jouer le rôle d’un enseignant en sciences humaines qui évalue une revue de presse présentée oralement par des personnes qui endossent le rôle d’élèves (par le biais de capsules vidéo). Ces mises en situation permettent ensuite, sur la base des notes attribuées et des critères et indicateurs élaborés, de débattre de l’évaluation, de ce qu’elle recouvre et du cadre théorique qui permet de la soutenir (validité, cohérence, objectivité, critères) (Beckers, 2011). Lors du second module consacré à la préparation du stage dans l’enseignement qualifiant, les FE sont invités à évaluer et annoter des copies authentiques d’élèves futurs agents d’éducation. Cette troisième mise en situation est à nouveau l’occasion de discuter des critères et indicateurs d’évaluation mais également de sa fonction régulatrice (Beckers, 2007). [less ▲]

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See detailDiscussion du symposium intitulé : "L’étude des pratiques d’évaluation sommative des enseignants : une urgence pour comprendre les compétences professionnelles en jeu ? "
Fagnant, Annick ULg

Conference (2016, January)

Symposium organisé par Lucie Mottier Lopez et Raphaël Pasquini.

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See detailCauses of death of harbor porpoises (Phocoena phocoena) stranded on the northern French coastline (1995-2015)
Jauniaux, Thierry ULg; Balin, A.; Bouveroux, T. et al

Conference (2016)

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See detailFootball et publicité : les structures sémiotiques de médiation entre deux pratiques de la culture moderne
Bassilua Nzuzi, Anicet ULg

Conference (2016)

One of the questions raised by the meeting of these two practices is about the nature of this interaction soccer-advertising. When scrutinizes closely, one realizes that advertising discourse that unfolds ... [more ▼]

One of the questions raised by the meeting of these two practices is about the nature of this interaction soccer-advertising. When scrutinizes closely, one realizes that advertising discourse that unfolds on the football field seems to strive to incorporate into its narrative codes of this discipline, it tries to reshape at will to fulfill its own pragmatic goals, which are registered in an argumentative persuasive Contract type opposite to those of football, which basically works based on a dichotomous rhetoric and diagram of the test. This can be seen especially through the exploitation by advertisers of functional units of the footballing universe, such players, the ball, the view of the stadium, etc., which they associate with their products. Our work intend to identify and describe the semiotic structures through which football-advertising encounter takes place, so to realize this duplication. We focus on football stadiums. [less ▲]

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See detailMot d'ouverture
Dobbels, Rachel ULg; Campigotto, Marie ULg

Conference (2016)

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See detailHydrodynamic instabilities in shallow reservoirs: implications for sediment management
Peltier, Yann; de Cuyper, Anaïs; Erpicum, Sébastien ULg et al

Conference (2016)

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See detailPain assessment and treatment
Chatelle, Camille ULg

Conference (2016)

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See detailMaintaining the coexistence of tree species of different shade tolerances with uneven-aged silviculture
Ligot, Gauthier ULg; Balandier, Philippe; Courbaud, Benoît et al

Conference (2016)

Maintaining the coexistence of multiple tree species is one of the greatest issues of uneven-aged silviculture as it is of great interest, for example, to maintain biodiversity or increase resilience to ... [more ▼]

Maintaining the coexistence of multiple tree species is one of the greatest issues of uneven-aged silviculture as it is of great interest, for example, to maintain biodiversity or increase resilience to global changes. In many places, while forest managers have successfully maintained complex stand structure with uneven-aged silviculture, they have often faced difficulties in maintaining some desired species mixtures. Naturally, the composition of uneven-aged forests evolves so that a few species successfully regenerate and suppress the others. Since a continuous canopy cover is usually maintained by uneven-aged silviculture, when nutrients and moisture are not limiting, the availability of light in the understory is the driving factor of natural regeneration dynamics. The amount of transmitted radiation determines, at least partly, the composition of the regeneration layer because of interspecific differences in growth and survival in shade. In theory, shade-tolerant species generally dominate the regeneration under closed canopies whereas less shade-tolerant species dominate the regeneration under partially open canopies. We hypothesize that, along a gradient of light availability, shade-tolerant species suppress less shade-tolerant species in understory with low availability of light whereas the opposite situation occurs in understory with high availability of light. In addition, we expect that forest managers can effectively control understory light with appropriate modifications of forest structure and density. We examined mixtures of sessile oak (Quercus petraea (Matt.) Liebl.) and European beech (Fagus sylvatica L.) in the Belgian Ardennes. We selected 23 sites with favorable water and nutrient supply. Regeneration areas (100-6500m²) were fenced off to protect them from browsing by deer. Saplings were sampled in 241 subplots and their height growth was annually monitored during two years. Understory light transmittance was measured in each subplot using hemispherical photography. The height growth of beech and oak saplings was modeled with mixed non-linear models. In order to simulate various silvicultural treatments, we used a model of light interception by heterogeneous canopies (SAMSARALIGHT). We simulated selective thinnings of 5 different types: harvesting preferentially small trees, large trees, or trees of shade-tolerant species or creating circular gaps. Understory light was found to be a key parameter in the dynamics of uneven-aged stands, as it affects regeneration growth and composition. There were interspecific differences in growth response to light availability. The optimum height growth of beech and oak regenerations were reached at 10% and 20% of transmittance, respectively. Our simulations highlighted that various silvicultural treatments can effectively be used to control understory light as long as harvest intensity is adapted to the chosen strategy (Figure 1). The results of this study also underscore the problem that even under good light conditions (transmittance > 20 %), regeneration of less shade-tolerant species might not overcome the regeneration of shade-tolerant species. Contrary to our hypothesis, we found no rank reversal of the height growth of the two study species along a wide light gradient. Consequently, maintaining less shade-tolerant species in stands with shade-tolerant species might require silvicultural interventions jointly in the overstory and regeneration layers. [less ▲]

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See detailLe motif : questions de définition
Longrée, Dominique ULg; Mellet, Sylvie

Conference (2016)

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See detailTree light capture and spatial variability of understory light increase with species mixing and tree size heterogeneity
Ligot, Gauthier ULg; Ameztegui, Aitor; Courbaud, Benoît et al

Conference (2016)

Structurally heterogeneous forest ecosystems are generally considered to be more productive, resistant and resilient to future changes than simplified ones. The quantity of solar radiation available to ... [more ▼]

Structurally heterogeneous forest ecosystems are generally considered to be more productive, resistant and resilient to future changes than simplified ones. The quantity of solar radiation available to trees and the vegetation layer has been suggested to be a central driver among the possible mechanisms proposed to explain a greater productivity of heterogeneous stands. The idea that trees of different species and sizes can occupy complementary positions in space has led to the hypothesis that interception of radiation could increase in mixed and multi-layered forest stands, which should thus lead to an increase in production. In addition, the long-term sustainability of structurally heterogeneous forests with multiple coexisting species can only be ensured if the variability in light availability in the understory is sufficient for all species to be able to survive, grow and reproduce. However, better occupancy of canopy space should lead to reduced variability in understory light conditions. In this study, we investigate whether increasing overstory heterogeneity results in greater light capture by trees and greater variability in understory light. Greater light capture has been suggested as a possible explanation for the overyielding of complex stands and the greater variability in understory light as a mechanism for continuous recruitment of juvenile trees of various species. Based on allometric relationships developed in previous studies, we modeled the three-dimensional structure of forest stands (50 x 50 m) with 3 typical forest structures (single-layered, multi-layered and reverse j-shaped), 10 forest compositions combining beech, oak, fir and pine, 3 levels of basal area, and a fixed mean tree diameter (Figure 1). We predicted understory light conditions using the forest light interception model SAMSARALIGHT. The importance of each factor on understory light availability and variability was analyzed with three-way analyses of covariance. We found no evidence that increasing compositional or structural heterogeneity reduces understory light transmittance or increases tree light capture. Understory light transmittance in mixed stands was always intermediate between that is corresponding pure stands of the species involved in the mixture. Moreover, light transmittance slightly increased with increasing heterogeneity in forest structure. Stands composed of a single homogeneous tree layer transmitted less light than stands with two or more tree layers or stands composed of two or more species. Stand composition had the strongest influence on understory light in our simulations. Stand density was the second most important factor while heterogeneity in tree size had little effect. Compositional heterogeneity increased the variability in understory light conditions in some cases such as in fir-pine mixtures but adding beech to mixtures with oak generally limited variability in understory light, except in stands with very low basal area. Size inequality therefore increased understory light variability little and mainly in pure stands. The advantage of heterogeneous forest stands seems to lie in opportunities for the natural regeneration of various species to benefit from a diversity of light conditions in the understory rather than in opportunities to enhance light capture by the overstory although this effect depends on tree species composition. [less ▲]

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See detailEvolution de la fiscalité immobilière en Région wallonne
Bourgeois, Marc ULg

Conference (2016)

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See detailLes paysans sans terre et REDD+ – les logiques locales face aux interventions internationales
Reyniers, Camille; Vermeulen, Cédric ULg; Karsenty, Alain

Conference (2016)

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See detailAssessment of Emerging Renewable Energy-based Cogeneration Systems for nZEB Residential Buildings
Carmo, Carolina; Dumont, Olivier ULg; Nielsen, Mads Pagh et al

Conference (2016)

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See detailMétamémoire, fonctions exécutives et performance mnésique
Geurten, Marie ULg

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L’objectif de cette recherche est d’examiner le développement des habiletés métacognitives au cours de l’enfance, en prêtant une attention particulière aux variables et processus impliqués dans ... [more ▼]

L’objectif de cette recherche est d’examiner le développement des habiletés métacognitives au cours de l’enfance, en prêtant une attention particulière aux variables et processus impliqués dans l’acquisition des connaissances concernant le fonctionnement général de la cognition. Précisément, le but de cette étude est de démontrer l’impact des atteintes exécutives résultant d’un traumatisme crânien sur le développement des connaissances explicites des enfants en métamémoire. Dans ce but, 22 enfants (âgés de 7 à 14 ans) ayant subi un traumatisme crânien modéré à sévère ont été recrutés et divisés en deux groupes en fonction de la gravité de leurs atteintes exécutives (déterminée par le score obtenu à une épreuve d’inhibition, de flexibilité et de mémoire de travail). Au total, dix enfants constituaient le groupe ne montrant pas d’altération du fonctionnement tandis que douze enfants constituaient le groupe montrant des altérations significatives du fonctionnement exécutif. Les deux groupes de patients étaient équivalents à tous les autres niveaux du fonctionnement cognitif. Chaque patient a également été apparié à deux enfants contrôles (n = 44) en fonction de l’âge et du niveau socio-économique. Conformément à l’hypothèse généralement avancée dans la littérature concernant le rôle des fonctions exécutives dans l’apprentissage des connaissances métacognitives au cours de l’enfance, les résultats montrent une différence significative entre les deux groupes de patients au niveau des scores à l’échelle de métamémoire. De même, de moins bonnes performance à l’échelle de métamémoire sont observées pour le groupe de patients démontrant une atteinte exécutive comparativement au groupe d’enfants contrôles. Aucune différence n’était observée entre le groupe de patients ne démontrant pas d’atteinte exécutive et le groupe contrôle. Ces différents résultats suggèrent l’implication des fonctions exécutives dans l’acquisition des connaissances en métamémoire au cours de l’enfance. L’implication de ces résultats pour la prise en charge des patients souffrant de déficits exécutifs sera discutée. [less ▲]

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See detailEconomic assessment of energy storage for load shifting in Positive Energy Building
Dumont, Olivier ULg; Carmo, carolina; Georges, Emeline ULg et al

Conference (2016)

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See detailRole of double-stranded DNA in allergic airway inflammation.
Marichal, Thomas ULg

Conference (2016)

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