References of "Unpublished conference"
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See detailThe Late Viséan Rugose coral association of NW Turkey
Denayer, Julien ULg

Conference (2015, February)

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See detailActivités physiques, représentations et femmes
Cloes, Marc ULg

Conference (2015, January 31)

Il est admis internationalement que les filles et les femmes représentent un public à risque en matière de sédentarité. Cette conférence interactive vise à répondre à trois questions: (1) L’activité ... [more ▼]

Il est admis internationalement que les filles et les femmes représentent un public à risque en matière de sédentarité. Cette conférence interactive vise à répondre à trois questions: (1) L’activité physique, qu’est-ce que c’est? (2) A quoi ça sert? (3) Qu’est-ce qu’il faut faire, finalement? Au-delà de la volonté de faire vivre aux participants une expérience originale, les objectifs finaux de l'intervention consistent à permettre une prise de conscience et à proposer des pistes d’action. [less ▲]

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See detailDépasser la situation : de la situation-limite à la personnalité borderline. Généalogie, critique et clinique d’un concept sartrien
Cormann, Grégory ULg; Englebert, Jérôme ULg

Conference (2015, January 31)

Nous souhaitons interroger ici le concept sartrien de situation à partir d’une double approche historique et psychopathologique qui semble en diagnostiquer la disparition tout aussi bien conceptuelle ... [more ▼]

Nous souhaitons interroger ici le concept sartrien de situation à partir d’une double approche historique et psychopathologique qui semble en diagnostiquer la disparition tout aussi bien conceptuelle qu’existentielle : la notion de situation, organisatrice de l’ontologie phénoménologique de Sartre et pivot de son engagement, semble s’être aujourd’hui désintégrée en tant que concept (voir ses usages pseudo-conceptuels dans les domaines de la pédagogie et du management), alors que ce qu’on appelle la « condition postmoderne », telle qu’elle s’exprime dans de nouvelles symptomatologies psychopathologiques, rend apparemment caduque, face à la fragmentation des repères de l’existence, l’exigence de penser en/la situation. Nous procèderons en trois temps. Nous ferons d’abord la généalogie du concept, dont l’application à la psyché humaine et à la représentation théâtrale de celle-ci remonte, selon Leo Spitzer, à la fin du 17ème siècle. Dans cette première section, nous insisterons en particulier sur le rapport que l’élaboration du concept de situation entretient, au début du 20ème siècle, avec l’émergence de la psychopathologie notamment chez Jaspers (« situation-limite ») et chez Minkowski (nous rappellerons à cet égard le rôle de Gabriel Marcel dans le champ philosophique français de l’entre-deux-guerres). Nous serons également attentifs à la critique méthodologique que le concept de situation permet d’adresser à la métapsychologie freudienne. Sur cette base, nous reprendrons ensuite les principales étapes chez Sartre de la prise en considération de l’homme en situation et des possibilités de dépassement de cette situation. Nous envisagerons successivement l’Esquisse d’une théorie des émotions, « Questions de méthode » et L’Idiot de la famille. Il conviendra certes de rappeler comment l’existentialisme, comme le situationnisme à sa façon, a cherché, dans le sillage du marxisme, à réaliser la philosophie et du coup à transformer le concept en vécu. Mais nous montrerons aussi, à rebours, comment l’œuvre sartrienne, confrontée aux exigences conjointes du marxisme et de la psychanalyse (cf. l’analyse des pressions familiales dans le Flaubert), a dû dépasser le cadre de la magie émotionnelle au sein duquel la notion de situation s’était d’abord élaborée. Au-delà de la « situation sartrienne » – et peut-être en la prolongeant –, la critique de Deleuze des dispositifs nous servira enfin, dans un troisième temps, de point de bascule vers la condition postmoderne et la fragmentation de la situation en tant que repère d’existence. Le sujet borderline – véritable éclat de la postmodernité – nous permettra ainsi de conclure en reprenant le propos psychopathologique maturé par l’évolution conceptuelle de la situation. Nous caractériserons l’existence borderline par une fragmentation du soi corrélée à une explosion, voire à un morcellement, des espaces de vie qui répondent à la nécessité ontologique d’une « ubiquité instantanée » dénuée de présence corporelle (comme le permettent les espaces virtuels « connectés »). [less ▲]

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See detailLessons from the field: Negotiating Transnational Gender, Class and Race Positions as a Researcher Working on Andean Domestic Workers in Brussels
Vivas Romero, Maria ULg

Conference (2015, January 30)

This paper shows the links between migrant transnationalism and the methodological debates concerning the researcher’s positionality and self-reflexivity, which have not been systematically considered in ... [more ▼]

This paper shows the links between migrant transnationalism and the methodological debates concerning the researcher’s positionality and self-reflexivity, which have not been systematically considered in transnational studies. Drawing from my experiences as a transnational female migrant conducting fieldwork among Andean domestic workers in the city of Brussels; I intent to contribute to the conceptualization of positionality by reflecting on the effect of the researcher’s transnational gender, class and race positions in qualitative migration research. Firstly, I address the conflicts that arose from my positioning as an “insider” that initially granted me a social proximity with my participants but later raised awareness on the existent social boundaries between us and temporarily blocked my access to the field. Secondly, I will highlight the methodological strategies through, which I worked around the existent boundaries of power relations and eventually gained access to the field, meaning: A- Constantly, engaging in self-reflexivity and questioning my “insider/outsider positioning, B- Consciously and unconsciously negotiating my class, gender and race positioning’s in order to re-draw the boundaries in the relationship between the participants and the researcher, C- Relying on my experiences as a transnational migrant in order to grasp the meaning of their practices, which guided me to avoid my spontaneous interpretations and reconsider those that my participants gave me . Finally, I will argue that both mobilizing one’s personal background and negotiating our intersecting transnational positionalities during fieldwork constitute valuable methodological resources that might lead us to do research that is produced through more symmetrical relations. [less ▲]

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See detailEvaluation et gamification - Transformer un quiz de chimie en un mini-jeu
le Maire, Nathalie ULg; Fauconnier, Marie-Laure ULg; Colaux, Catherine ULg et al

Conference (2015, January 30)

Le recours à des questionnaires à choix multiples pour l’évaluation des étudiants est une pratique courante à l’université. Cette communication décrit et analyse une expérimentation contrôlée visant à ... [more ▼]

Le recours à des questionnaires à choix multiples pour l’évaluation des étudiants est une pratique courante à l’université. Cette communication décrit et analyse une expérimentation contrôlée visant à explorer les effets de la présentation d’un QCM formatif sous la forme d’un jeu. L’étude s’inscrit ainsi dans les recherches actuelles sur les avantages et les limites pédagogiques de la « gamification », à savoir la transposition des principes issus de l’univers du jeu au domaine de l’éducation (Johnson, Adams Becker, Estrada, & Freeman, 2014). La présente recherche est effectuée dans le cadre d’un doctorat dédié spécifiquement à la gamification d’évaluations formatives. L’étude repose sur la mise à disposition de plusieurs versions d’un quiz portant sur un chapitre d’un cours de chimie générale en première année d’université. Le dispositif expérimental prévoit un enrichissement graduel de la gamification selon quatre prototypes conçus après identification et extraction de schèmes visant à stimuler et maintenir la motivation et la performance dans des jeux actuels et populaires tels que Candy Crush, Angry Birds ou Hay Day. Située à l’entrée du doctorat, cette étude vise, outre la collecte de données quant à l’utilisabilité du mini-jeu proposé, à mettre en lumière ses effets sur l’état de flow dans le contexte des edugames et contribuera à la validation de la traduction française de l’échelle d’EGameFlow (Fu, Su, & Yu, 2009). [less ▲]

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See detailAzacytidine augments regulatory T cells and prevents experimental xenogeneic graft-versus-host disease.
Ehx, Grégory ULg

Conference (2015, January 30)

The demethylating agent 5-azacytidine (AZA) has proven its efficiency in myeloid malignancies treatment. Recently, several studies have shown that AZA also presents an immunomodulatory activity, mainly ... [more ▼]

The demethylating agent 5-azacytidine (AZA) has proven its efficiency in myeloid malignancies treatment. Recently, several studies have shown that AZA also presents an immunomodulatory activity, mainly through the induction of regulatory T cells (Treg) differentiation from conventional T cells. Treg promotion is a promising treatment option for graft-versus-host disease (GVHD) following hematopoietic stem cell transplantation. In this way, AZA has been shown to reduce GVHD in mouse-to-mouse transplantation models. However, the impact of AZA on human GVHD remains elusive as well as its effects on human Treg and on the other T cell subsets in vivo. Here we report AZA impact on GVHD in a xeno-transplantation model of the disease and describe the overall effects of the drug on human T cells in vivo. When administered to NSG mice receiving 2.107 human PBMC intravenously, AZA successfully ameliorated both survival (p < 0.001) and GVHD score. Flow cytometry analyses showed that this improvement may be mediated through an anti-proliferative effect of AZA on human T cells while these cells presented an increased activation state. We also observed a significant decrease of Th1 and 2 differentiation, assessed by RT-qPCR and cytokines secretion assays, and a reduced production of granzyme B and perforin 1 by cytotoxic T cells. As expected, AZA dramatically augmented Treg frequency while we could also observe a promotion of their IL-2 mediated proliferation over conventional T cells. Interestingly, Th17 frequency was not affected by AZA, therefore increasing the balance Treg/Th17. Finally our data suggest that AZA-induced Treg may have an improved suppressive activity and present long-term stability in vivo. Altogether our findings suggest that AZA may be a promising treatment option for GVHD in the clinical setting. [less ▲]

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Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

Conference (2015, January 29)

Parlée ou chantée, notre voix révèle qui nous sommes. Elle participe à notre identité et véhicule nos émotions (ref. Revis. J). Dans cet exposé, nous présenterons la voix du point de vue du genre. En ... [more ▼]

Parlée ou chantée, notre voix révèle qui nous sommes. Elle participe à notre identité et véhicule nos émotions (ref. Revis. J). Dans cet exposé, nous présenterons la voix du point de vue du genre. En effet, l’Unité Logopédie de la Voix (www.logopedie-voix.be) s’intéresse entre autres à la féminisation vocale chez les personnes transidentitaires, en processus de changement de genre. Ces personnes ne s’identifiant pas au sexe et au genre qui leur ont été attribués à la naissance, elles éprouvent un désir profond de vivre comme une personne du sexe opposé à leur sexe biologique. Lors du processus de transition où ont lieu les transformations nécessaires au changement de genre, la logopédie a pour but d’améliorer la cohérence entre l’apparence de la personne et sa voix. Ainsi, notre recherche se focalise sur ce qui distingue la voix féminine de la voix masculine. Nous visons à développer des stratégies de féminisation vocale, portant sur des paramètres tels que la fréquence fondamentale de la voix (grave ou aigüe), les contours intonatifs, le niveau d’amplitude de certains formants, le débit de parole, son rythme, ou encore le vocabulaire choisi. Féminiser une voix, c’est chercher à comprendre ce qui permet d’en identifier le genre, mais également participer à la construction de l’identité de la personne à part entière. [less ▲]

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See detailCompétences complexes en Anatomie : évaluation par QCM
Bonnet, Pierre ULg; Ernst, Denise ULg; Defaweux, Valérie ULg

Conference (2015, January 29)

L’apprentissage de l’Anatomie débute en faculté de Médecine par un cours d’introduction dispensé à toutes les premières années de baccalauréat de la faculté: Médecins, Kinésithérapeutes, Sciences de la ... [more ▼]

L’apprentissage de l’Anatomie débute en faculté de Médecine par un cours d’introduction dispensé à toutes les premières années de baccalauréat de la faculté: Médecins, Kinésithérapeutes, Sciences de la Motricité, Dentistes, Pharmaciens et Sciences Biomédicales. Outre les objectifs d’apprentissage spécifiques anatomiques, le dispositif d’enseignement vise à atteindre des objectifs transversaux : sens de l’observation, capacité de description, vision dans l’espace. Ces capacités sont entraînées au travers d’un apprentissage mixte (présentiel et on-line), tant pour les aspects théoriques que pratiques, faisant appel à la réalisation de schémas et à l’analyse d’images et de vidéos. Les cohortes d’étudiants sont importantes (1500 étudiants) ce qui rend obligatoire le recours à des moyens d’évaluation automatisés : Questions à Choix Multiples et feuille de réponse à lecture optique. Dans ce contexte, nous avons développé des énoncés de question à choix multiples basés soit sur des notions théoriques, soit sur l’analyse de schémas simples soit sur des exercices à résoudre. Afin de parfaire l’alignement pédagogique, des vidéos explicatives portant sur la résolution d’exercices type sont disponibles sur le cours on-line. Un sondage réalisé auprès des étudiants et une analyse de l’utilisation des outils du cours confirment la cohérence du dispositif. Les résultats globaux peuvent être ventilés en 3 cotes suivant le type de questions utilisées : théorie, analyse, exercice. Cette information renseigne l’étudiant sur le niveau et le type de compétences acquises et devrait permettre de construire des évaluations mieux adaptées à la finalité différente des 6 sections concernées par une pondération variable des types de question. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailGrille de correction: déclinaisons de la perception et des réalisations
Bonnet, Pierre ULg; Delvenne, Philippe ULg; Defaweux, Valérie ULg et al

Conference (2015, January 29)

Un outil disponible on-line pour la correction des questions ouvertes à réponse courte ou longue (QROC et QROL) est utilisé depuis plusieurs années au sein de l’ULg. Les copies réponse des étudiants sont ... [more ▼]

Un outil disponible on-line pour la correction des questions ouvertes à réponse courte ou longue (QROC et QROL) est utilisé depuis plusieurs années au sein de l’ULg. Les copies réponse des étudiants sont scannées et corrigées sur un écran d’ordinateur. L’enseignant fournit l’énoncé de la question et une grille de correction suivant un canevas prédéfini. La correction évalue une série de critères regroupés par 4 à l’écran. Chaque critère défini est évalué au moyen d’une échelle horizontale allant de 0 à 100% suivant que le critère n’est pas rencontré (0%) ou qu’il est totalement développé (100%) par l’étudiant. L’enseignant peut graduer cette échelle en y indiquant des repères (indices). La pondération des différents critères est définie à priori ou à posteriori. Sur cette base de travail commune, nous analysons la façon dont cette grille est utilisée pour corriger des questions relatives à des matières médicales différentes enseignées par différents professeurs : histologie, anatomie, physiologie et anatomopathologie. L’analyse fait ressortir que malgré un canevas commun, les modalités de correction sont variables ce qui témoigne de la différence existant entre les matières, les compétences évaluées et, probablement, la sensibilité des enseignants. A l’inverse, ceci démontre la souplesse de l’outil adaptable à des types d’évaluations différents. [less ▲]

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See detailÉvaluations à large échelle : prendre la mesure des effets de contexte
Lafontaine, Dominique ULg

Conference (2015, January 28)

The communication (Keynote conference) give a comprehensive overview of how contexts have been taken into account in large-scale international assessments of achievement. The following topics are ... [more ▼]

The communication (Keynote conference) give a comprehensive overview of how contexts have been taken into account in large-scale international assessments of achievement. The following topics are investigated: 1) the growing importance of contextual questionnaires in PISA 2) the response-style biases and how they can jeopardize validity and comparability of measures (especially of self-reported non-cognitive outcomes measured by Likert scales) 3) the frame-of-reference (group) effects (BFLPE) and their differential impact depending on the structure of education systems. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPistes de réflexion et propositions d'outils pour optimaliser l'évaluation des tâches complexes en langues modernes et tendre vers plus d'équité
Simons, Germain ULg; Pagnoul, Pierre ULg

Conference (2015, January 28)

Dans cette communication, nous présentons une analyse critique du document "Familles de tâches en langues modernes" de la FWB et ouvrons différentes pistes pour optimiser cet outil. Par ailleurs, nous ... [more ▼]

Dans cette communication, nous présentons une analyse critique du document "Familles de tâches en langues modernes" de la FWB et ouvrons différentes pistes pour optimiser cet outil. Par ailleurs, nous proposons un dispositif d'observation/évaluation dans lequel les élèves sont amenés à s'approprier les critères de qualité d'une tâche complexe en interaction orale. [less ▲]

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See detailL’évaluation entre pairs dans des travaux de groupes : Impacts sur la motivation et sur la perception des étudiants
Colaux, Catherine ULg

Conference (2015, January 28)

La faculté de Gembloux Agro Bio Tech qui forme principalement des bioingénieurs propose à ses étudiants de première année un nouveau cours intitulé « Question d’actualité en environnement ; projet ». Ce ... [more ▼]

La faculté de Gembloux Agro Bio Tech qui forme principalement des bioingénieurs propose à ses étudiants de première année un nouveau cours intitulé « Question d’actualité en environnement ; projet ». Ce cours qui se veut avant tout être un cours d’intéressement se construit autour du questionnement des étudiants sur une thématique fixée, par le prisme de leurs matières enseignées en première année. Habitués aux cours ex-cathedra organisés dans de grands amphithéâtres, les 300 étudiants de première année se retrouvent répartis en groupes de 6 étudiants et doivent réaliser les travaux associés à ce cours en utilisant deux outils de collaboration asynchrones à savoir Diigo et un wiki. La construction de ce cours leur laisse une grande liberté d’organisation. Seules 8h de présentiel sont placées à l’horaire. Les étudiants doivent donc s’organiser entre eux pour soumettre dans les délais imposés deux travaux qu’ils devront réaliser collaborativement et en ligne. L’évaluation de ce cours n’est pas associée à un examen traditionnel. La note finale est construite sur base des deux travaux rendus par les étudiants plus un travail individuel de réflexion sur l’expérience de travail de groupe. Pour chacun des travaux rendus, les étudiants bénéficient de la même note collective reflétant la qualité du travail soumis plus une note individuelle qui reflète quant à elle la participation de l’étudiant dans le travail de groupe. Si lors de la première année cette participation individuelle était sanctionnée par l’enseignant qui avait accompagné le groupe, nous avons cette année, donné la responsabilité à l’étudiant d’évaluer la participation de ses pairs. Cette communication analysera l’impact de ce style de notation sur la motivation et la perception du cours par les étudiants. [less ▲]

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See detailLe testing adaptatif informatisé : une brève introduction
Magis, David ULg

Conference (2015, January 27)

L’objet de cet exposé est de présenter les grands principes et concepts du testing adaptatif informatisé (TAI). Les éléments abordés sont : le TAI face au test fixe (papier-crayon), les principes généraux ... [more ▼]

L’objet de cet exposé est de présenter les grands principes et concepts du testing adaptatif informatisé (TAI). Les éléments abordés sont : le TAI face au test fixe (papier-crayon), les principes généraux du TAI (banque d’items, estimation provisoire et finale de la compétence, sélection des items à administrer, règles d’arrêt), les principes spécifiques au TAI (contrôle de l’exposition des items, équilibrage du contenu des tests). L’exposé se veut didactique et général afin de dessiner les contours du TAI. Il se termine par un état de l’art sur les recherches actuelles sur le TAI. [less ▲]

Detailed reference viewed: 47 (3 ULg)
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Peer Reviewed
See detailAPPUI ANALYTIQUE A LA LUTTE CONTRE LES MEDICAMENTS DE QUALITE INFERIEURE
Mbinze Kindenge, Jérémie; Hubert, Philippe ULg; Marini Djang'Eing'A, Roland ULg

Conference (2015, January 27)

Detailed reference viewed: 20 (2 ULg)
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See detailREQUACARTO : outil d'aide à l'échantillonnage et au conseil de fumure
Renneson, Malorie ULg

Conference (2015, January 23)

Detailed reference viewed: 17 (1 ULg)
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Peer Reviewed
See detailDesign Space for Analytical Methods: Why ? What ? How ?
Rozet, Eric ULg; Debrus, Benjamin ULg; Lebrun, Pierre ULg et al

Conference (2015, January 22)

Detailed reference viewed: 22 (1 ULg)
Peer Reviewed
See detailEpidémiologie de la lithiase urinaire
Castiglione, Vincent ULg; GADISSEUR, Romy ULg

Conference (2015, January 22)

Description de l'épidémiologie de lithiase urinaire en Province de Liège, comparaison avec différents pays (France, USA), études récentes, explications sur des facteurs de risque.

Detailed reference viewed: 12 (2 ULg)
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See detailStatistical analysis of the quasi-periodic relativistic electron injections in the Saturn's magnetosphere
Palmaerts, Benjamin ULg; Roussos, Elias; Krupp, Norbert et al

Conference (2015, January 21)

Detailed reference viewed: 22 (6 ULg)
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See detailCommotion cérébrale
Kaux, Jean-François ULg

Conference (2015, January 19)

Detailed reference viewed: 32 (8 ULg)
Peer Reviewed
See detail"Oblitérations et mise en abyme dans A Humument de Tom Phillips"
Belloi, Livio ULg; Delville, Michel ULg

Conference (2015, January 17)

Dans cette communication, nous nous employons à étudier les différents effets de réflexivité dont certaines pages de "A Humument", l'œuvre majeure de l'artiste anglais Tom Phillips, se font volontiers le ... [more ▼]

Dans cette communication, nous nous employons à étudier les différents effets de réflexivité dont certaines pages de "A Humument", l'œuvre majeure de l'artiste anglais Tom Phillips, se font volontiers le lieu. [less ▲]

Detailed reference viewed: 9 (0 ULg)
See detailLa mise en abyme comme procédé comique
Saint-Amand, Denis ULg

Conference (2015, January 17)

Detailed reference viewed: 16 (1 ULg)
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Peer Reviewed
See detailAcheter, cuisiner, transmettre. Diversification des choix alimentaires des familles marocaines en contexte migratoire.
Mescoli, Elsa ULg

Conference (2015, January 16)

Les études autour des cultures alimentaires contemporaines, menées dans le cadre de différentes disciplines, mettent en évidence le dynamisme interne et interrelationnels qui caractérise les gastronomies ... [more ▼]

Les études autour des cultures alimentaires contemporaines, menées dans le cadre de différentes disciplines, mettent en évidence le dynamisme interne et interrelationnels qui caractérise les gastronomies, plutôt qu’une « pureté » et « immobilisme » originels (La Cecla, 1998). Cependant, lorsqu’il s’agit d’analyser le rapport entre alimentation et migration, une essentialisation des habitudes se produit. Celles des migrants sont souvent considérées comme résistantes au changement, et elles deviennent les indicateurs de la disposition à « s’intégrer » à la société locale. Dans ce contexte discursif, où différentes règles interagissent en déterminant l’inclusion ou l’exclusion des individus de certains groupes (la communauté majoritaire, la collectivité « saine » etc.), les familles issues de la migration vivent et exercent leur quotidien alimentaire. Bricoler avec ces règles surdéterminées leur permet d’exprimer une créativité qui se met en œuvre à plusieurs niveaux : celui de l’approvisionnement, celui de la préparation des repas, celui de la transmission des savoir-faire entre les générations. Cette communication vise à présenter les données collectées au cours d’un travail de terrain ethnographique mené pendant dix-huit mois au milieu d’un groupe de femmes marocaines résidentes dans la province de Milan en Italie. Observations et entretiens ont été conduits à la fois dans les maisons et les espaces publics. Ils portaient sur les (micro)pratiques alimentaires entendues comme facteurs centraux dans la définition du soi, suivant une approche praxéologique à la subjectivation (Warnier, 2001). Grâce à cette analyse, il sera possible de constater qu’une culture alimentaire composite se redéfinit au niveau familial, bien qu’elle ne soit pas exemptée de l’effet de dynamiques culturelles, sociales, économiques et politiques plus amples et apparemment structurantes. On assiste à une diversification des pratiques. D’un côté, avec leurs déplacements pour faire leurs achats, femmes et hommes dessinent des chorégraphies complexes à l’intérieur de la ville, et ils engagent aussi une circulation transnationale des biens alimentaires. De l’autre côté, mères et filles puisent de savoirs différents pour faire face à leurs exigences, en s’appuyant sur une pluralité d’outils (mémoire incorporée, bouche à oreille, livres de recettes, internet). Ainsi, les familles continuent d’effectuer un choix actif en matière d’alimentation. L’analyse sera accompagnée par des supports visuels. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLa mise en abyme vidéoludique comme vecteur d’une immersion au second degré : une analyse du jeu The Stanley Parable
Barnabé, Fanny ULg; Dozo, Björn-Olav ULg

Conference (2015, January 16)

Par sa nature même, le jeu entretient avec la réflexivité une parenté certaine. En effet, pour qu’une situation ou un objet soit reconnu comme ludique par les participants, il est nécessaire que ces ... [more ▼]

Par sa nature même, le jeu entretient avec la réflexivité une parenté certaine. En effet, pour qu’une situation ou un objet soit reconnu comme ludique par les participants, il est nécessaire que ces derniers superposent à leur action le message « ceci est un jeu » (Bateson, 1977). L’acte ludique, le « jouer » (Henriot, 1989), constitue donc un procédé de « méta-communication » (Bateson, 1977) supposant une interaction au second degré avec le réel (le joueur « fait comme si » ; Schaeffer, 1999). Le jeu vidéo n’échappe pas à cette dynamique réflexive, comme en témoigne le nombre important d’œuvres vidéoludiques qui – par le biais de différents outils formels – discourent sur leur propre organisation ludo-narrative, sur leurs possibilités d’utilisation ou sur le médium qui les supporte. Envisageant la mise en abyme comme l’un des procédés réflexifs – parmi d’autres – dont peut user le jeu vidéo, la présente communication visera à étudier les particularités de cette forme de représentation liées à son inclusion dans un environnement ludique. La mise en abyme vidéoludique rompt-elle l’immersion du joueur, le « cercle magique » (Huizinga, 1950) ? Permet-elle l’élaboration d’un univers fictionnel cohérent malgré le fait qu’elle rappelle le joueur à son statut d’utilisateur ? A-t-elle nécessairement une vocation critique ou peut-elle constituer une fin en soi, un dispositif ludique à part entière ? Pour répondre à ces interrogations, nous nous intéresserons à un cas exemplaire de mise en abyme vidéoludique : le jeu The Stanley Parable. Celui-ci met en perspective l’action du joueur en lui faisant incarner le personnage de Stanley, dont le travail consiste à appuyer sur des boutons en suivant un ordre et une fréquence qui lui sont dictés par un ordinateur. Ce jeu d’aventure pousse la logique réflexive à un point tel (elle constitue son fondement ludique, narratif et esthétique) qu’il met en question sa force évocatrice et sa validité : l’accumulation des mises en abyme (reflétant l’expérience du joueur mais aussi l’histoire du jeu vidéo en général) empêche effectivement toute prise au sérieux du récit, tout investissement au premier degré. En multipliant les méta-énoncés, The Stanley Parable fait de la mise en abyme un système de règles en soi (un game) dont le principe ludique repose sur la manipulation des codes mêmes du jeu vidéo : le game designer y engage le joueur dans une lutte (un play) dont l’enjeu n’est autre que la maîtrise du langage vidéoludique. [less ▲]

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See detailThe Impact of Employment Relationships on Domestic Worker’s Achievement of Transnational Family-Work Balance
Vivas Romero, Maria ULg

Conference (2015, January 16)

While the average mainstream woman’s daily commute to work is 28 minutes, the ageing Peruvian domestic workers I have followed for the past year, crossed the Atlantic ocean 12 years ago for jobs in ... [more ▼]

While the average mainstream woman’s daily commute to work is 28 minutes, the ageing Peruvian domestic workers I have followed for the past year, crossed the Atlantic ocean 12 years ago for jobs in Europe’s capital. They found in Brussels the opportunity to be employed either in the informal or formal domestic sector while they continued to cope with their transnational obligations as spouses, daughters, and mothers. Transnational family and Global Care Chains literature have examined the consequences of migrant domestic workers’ double role as mothers and workers abroad. My contribution takes the discussion one step further and examines how, in spite of their disadvantaged position within the global division of labor, these women manage to informally negotiate a transnational family-work balance. My analysis, based on the life-stories of two ageing Peruvian women, suggests that domestic-workers’ success in their negotiations for transnational family-work balance simultaneously depends on three factors: 1- their gender, race, and class positioning within the migratory, care, and welfare regimes of sending and receiving states, 2- their ability to circulate familial care transnationally through the different stages in their life-course, 3- the business or personalized relationship that they established through their life-course with their employers. Furthermore, this analysis shows that employers are key actors in domestic workers’ negotiation, not only of a family-work balance, but also simply for social protection, especially in their old age. Finally, I suggest that the analysis of these complex employer-employee negotiations may allows us to see how these particular domestic workers are taking small steps to professionalize their work while paving the way to erase the historical vestiges associated with it. [less ▲]

Detailed reference viewed: 26 (8 ULg)
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See detailMaking sense of science and technology in contemporary societies
Delvenne, Pierre ULg

Conference (2015, January 16)

Detailed reference viewed: 16 (1 ULg)
See detailLe syndrome dysexécutif pour les nuls
Adam, Stéphane; SALMON, Eric ULg; GILLAIN, Sophie ULg et al

Conference (2015, January 15)

Detailed reference viewed: 22 (2 ULg)
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See detailLes médiateurs scolaires : une ressource pour la gestion des désordres scolaires
Dethier, Baptiste ULg

Conference (2015, January 09)

Dans de nombreux pays, principalement anglo-saxons, la médiation par les pairs s’est développée dans les écoles. Cependant, la spécificité de la Belgique francophone réside dans le développement, par des ... [more ▼]

Dans de nombreux pays, principalement anglo-saxons, la médiation par les pairs s’est développée dans les écoles. Cependant, la spécificité de la Belgique francophone réside dans le développement, par des fonctionnaires publics spécialisés, de dispositifs de médiation scolaire (Kuty et al., 2012). Censés prévenir la violence et le décrochage scolaires et agir sur le climat de l’école, ces dispositifs ne sont pas uniquement destinés à résoudre les problèmes posés par les élèves perturbateurs (ou plutôt de ces élèves en tant que problèmes eux-mêmes) mais aussi à stimuler la participation, l’implication et la responsabilisation des adultes, principalement les enseignants. De ce fait, ils interrogent les formes scolaires traditionnelles, voire bousculent les équilibres historiques du système (Verhoeven, 1997), en ouvrant davantage que des espaces de « traitement » des élèves dits « à problèmes ». Sur base de dix entretiens semi-directifs, cinq focus groups et trois périodes d’observation non participante auprès de médiateurs scolaires belges francophones, cette communication a pour objectif de décrire le cœur du travail de ces derniers pour mieux en saisir les caractéristiques et les enjeux. En effet, à partir d’un cadre légal restreint et flou initié dans les années 1990, les médiateurs ont développé des pratiques et des dispositifs s’inscrivant dans une logique de médiation, organisés sur le principe de l’intervention d’un tiers dit neutre et indépendant visant à aider au rétablissement d’une relation entre deux parties. Ces dispositifs cherchent à rompre avec les logiques historiques de stigmatisation des élèves perturbateurs, que nous interrogerons. [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (5 ULg)
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See detailProfession art-thérapeute?
Vandeninden, Elise ULg

Conference (2015, January 09)

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See detailQualité diagnostique et efficacité d'un système en ligne entrainant à la résolution de problèmes complexes en physique
Marique, Pierre-Xavier ULg; Jacquet, Maud ULg; Georges, François ULg et al

Conference (2015, January 08)

Dans le cadre de projets de lutte contre l’échec en bachelier, le LabSET et des enseignants de physique de l'Université de Liège ont développé un dispositif en ligne d’entraînement à la résolution de ... [more ▼]

Dans le cadre de projets de lutte contre l’échec en bachelier, le LabSET et des enseignants de physique de l'Université de Liège ont développé un dispositif en ligne d’entraînement à la résolution de problèmes complexes en physique. La recherche porte d’une part sur le diagnostic de la maîtrise des processus cognitifs à mobiliser pour résoudre des problèmes de physique et d’autre part sur le lien entre l’entrainement effectif en ligne et la performance des étudiants lors de la résolution de problèmes à l'examen. Les analyses reposent sur étude menée auprès de 876 étudiants inscrits en premier bachelier médecine. Elles ont été effectuées sur bases des données subjectives (auto-évaluation du processus et du produit) et objectives (nombre de connexions aux exercices en ligne, résultats de maîtrise des questions spécifiques aux processus cognitifs étudiés, taux de réussite et notes aux examens). A l’issue de la recherche, nous constatons que c’est le processus d’analyse. Près de 50 % des étudiants en sont conscients. Bien que la force d'association soit de faible à moyenne, une dépendance est observée entre travail en ligne et réussite aux problèmes présentés à l’examen de juin. Les notes des étudiants ayant travaillé en ligne sont supérieures à celles des étudiants n’ayant réalisé aucun problème en ligne. Cependant, étant donné que les étudiants ayant réussi la physique sont aussi ceux ayant réussi des autres matières scientifiques, il est difficile d'établir un rapport de causalité entre travail en ligne et performances. [less ▲]

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See detailLa réforme des soins de santé mentale en Belgique: pas complètement convergents, mais concrètement interdépendants
Thunus, Sophie ULg

Conference (2015, January 08)

Dans cet article, nous retracerons d’abord les grandes lignes des évolutions des associations d’usagers et de proches en santé mentale, en Europe et en Belgique. Ensuite, nous présenterons une ... [more ▼]

Dans cet article, nous retracerons d’abord les grandes lignes des évolutions des associations d’usagers et de proches en santé mentale, en Europe et en Belgique. Ensuite, nous présenterons une expérimentation politique dans le champ de la santé mentale en Belgique, qui a été l’occasion, pour les associations d’usagers et de proches, d’institutionnaliser leur participation. A cette occasion, nous évoquerons les motifs politiques à l’origine du projet de participation (acte 1) confié par les autorités publiques belges aux associations, ses modalités, et son implémentation au sein d’un dispositif d’action publique impliquant également des experts professionnels et scientifiques. Dans un troisième temps, nous nous intéresserons à la poursuite du projet participation dans le cadre de la réforme actuelle de la santé mentale et de la psychiatrie. Nous décrirons les modalités d’implémentation du projet (acte 2) et les nouveaux défis qui se posent aux associations, au fur-et-à-mesure de l’augmentation et de la visibilité accrue de leur participation aux niveaux institutionnels et politiques. En conclusion, nous soulignerons le caractère contingent de l’émergence et de la stabilisation de la participation en Belgique. Nous verrons que ce caractère contingent est à l’origine de fortes interdépendances entre le développement de la participation, des projets politiques spécifiques et trajectoires individuelles particulières. Cette interdépendance génère à son tour des enjeux spécifiques, pour les associations et les représentants des usagers, en termes identitaires et de légitimité. Nous soulignerons en outre le caractère incrémental du processus par lequel les associations stabilisent leur discours, leur méthodologie et leur intervention concrète dans la prise de décision aux niveaux macro et micro. A cet égard, mettrons en évidence l’importance de la production continue de documents (recommandations, questionnaires, …) stabilisant les éléments-clé de ce discours et permettant aux experts par le vécu de le porter en différents endroits, au sein des institutions des soins et dans la sphère politique. Finalement, nous envisagerons l’hypothèse de la professionnalisation des représentant(e)s des associations et des représentants des usagers, tout en soulignant les enjeux personnels et structurels associés à cette professionnalisation. [less ▲]

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See detailAutour du sujet défait
Vrancken, Didier ULg

Conference (2015, January 07)

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See detailEffect of stress path on the miniaturizatio size effect for nickel polycrystals
Keller, Clement; Hug, Eric; Duchene, Laurent ULg et al

Conference (2015, January 04)

The mechanical behavior of mettalic materials deeply depends on the size of samples. For specimen dimensions de creasing from a few millimeters to a few micrometers, the general observed trend is a ... [more ▼]

The mechanical behavior of mettalic materials deeply depends on the size of samples. For specimen dimensions de creasing from a few millimeters to a few micrometers, the general observed trend is a softening of the mechanical behavior in tension which affects the stress level and the strain hardening. This effect is triggered by the derease of the number of grains across the thickness ( also called thickness"t" over grain size "d" ratio). The objective of this work is to provide new experimental results in order to analyse the miniaturization size effects for various stress paths without strain gradients across the thickness of the samples. To this aim, experimental tensil tests, large tensile tests and shear tests have been performed on Ni sheets ( 0.5mm) with various grain sizes ensuring different t/d ratios. Results show that the miniaturization softening is affected by triaxiality, the larger is this parameter, the lower is the mechanicval softening. These features seem to be linked to surface effects which are larger for low triaxiality stress paths. Attempts of numerical simulations using strain gradient crystal plasticity model are also performed to confirm the role played by surface effects. [less ▲]

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See detailOutil d'évaluation d'une formation en Education Thérapeutique du Patient
Pétré, Benoît ULg; Leclercq, Dieudonné ULg; Gagnayre, Remi et al

Conference (2015, January)

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See detailMeasurement of Human Internal Cadaveric VOC's by GCxGC-HRTOFMS
Stefanuto, Pierre-Hugues ULg; Varlet, Vincent; Silke et al

Conference (2015, January)

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See detailMetal matrix nanocomposite coatings for improving the usage properties of metallic materials
Mertens, Anne ULg; Lecomte-Beckers, Jacqueline ULg

Conference (2015, January)

The use of metal matrix nanocomposite is at the present time not as widespread as for their polymer-based counterparts. Yet, the addition of nanoparticles in a metallic matrix also allows to significantly ... [more ▼]

The use of metal matrix nanocomposite is at the present time not as widespread as for their polymer-based counterparts. Yet, the addition of nanoparticles in a metallic matrix also allows to significantly improve its usage properties, thus opening new and interesting prospects in terms of applications. This presentation aims at providing a broad overview of the various usage properties that can be enhanced by the addition of nanoparticles as illustrated by a number of examples taken from the scientific literature as well as from the researches carried out by the Metallic Materials Science Unit at the University of Liege. [less ▲]

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See detailAntioxydants et santé : conseils pratiques.
PINCEMAIL, Joël ULg

Conference (2015, January)

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See detailLe paradigme évaluatif des cours de langues étrangères du secondaire supérieur en Fédération Wallonie-Bruxelles: prescription ministérielle vs pratiques enseignantes
Noiroux, Kevin ULg

Conference (2015, January)

L’évaluation est une pratique enseignante qui poursuit diverses fins : certifier la maitrise de savoirs ou l’acquisition de compétences, autoriser l’élève à passer dans la classe supérieure, l’inciter à ... [more ▼]

L’évaluation est une pratique enseignante qui poursuit diverses fins : certifier la maitrise de savoirs ou l’acquisition de compétences, autoriser l’élève à passer dans la classe supérieure, l’inciter à travailler, et bien d’autres. Dès que l’on est un tant soit peu en contact avec le monde scolaire, on a l’impression que les enseignants francophones belges passent un temps considérable à évaluer. Mais force est de constater qu’on sait peu de choses sur les pratiques évaluatives des enseignants de langues étrangères du secondaire supérieur. Cette recherche exploratoire vise à déterminer le temps que les enseignants de langues étrangères allouent à l’enseignement et à l’évaluation. Pour ce faire, les prescrits de langues étrangères des deux réseaux principaux (l’enseignement officiel et l’enseignement libre) ont confrontés aux pratiques de huit enseignants. A cause d’une configuration disciplinaire axée sur quatre compétences communicationnelles (la compréhension à l’audition et à la lecture, l’expression écrite, et l’expression ou l’interaction orale) que les prescrits obligent à certifier plusieurs fois annuellement, les enseignants passent plus d’un cours sur quatre à évaluer leurs élèves. Cependant, ils ne ressentent pas cette pression du certificatif de prime abord : ce n’est qu’après avoir été confrontés à leur ratio personnel d’évaluation/enseignement qu’ils se rendent compte du caractère chronophage de l’évaluation dans leurs cours. En outre, ils déclarent tous regretter de ne pas pouvoir certifier leurs élèves sur leur maitrise des savoirs lexicogrammaticaux, pratiques que les prescrits interdisent. Passer près d’un cours sur quatre à évaluer les élèves sur des compétences qu’ils sont censés maitriser au moment de l’évaluation semble excessif et redondant. Une solution consisterait à réduire le nombre de compétences à certifier annuellement. On pourrait par exemple privilégier les compétences passives (compréhensions à l’audition et à la lecture) en début d’apprentissage, et les compétences actives (expressions écrite et orale) en fin d’apprentissage. [less ▲]

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See detailPrivate Versus Official? New Hypotheses for the Reconstruction of Bronze Age Upper Mesopotamian Economic System
Mas, Juliette ULg

Conference (2015, January)

Ancient economic systems from Southern and Central Mesopotamia are quite well known when Northern Mesopotamia ones remain less known. If we already know that, during Bronze Age, households played a ... [more ▼]

Ancient economic systems from Southern and Central Mesopotamia are quite well known when Northern Mesopotamia ones remain less known. If we already know that, during Bronze Age, households played a deciding role in several kinds of production, their degree of dependence or independence to the State still has to be clarified . The archaeological data clearly show that private workshops, set up in private houses, could be very efficient and specialized. Furthermore, these economic entities could be assimilated to private enterprises, which were able to handle their own administrative duties. On the other hand, we know from the texts that the Palace and the temples were also a main element of ancient economic systems. If public administrations should, in some cases, have supplied raw materials, hired workforce, and dealt with the distribution of produced goods, it seems that the production didn’t take place in the palace itself. Dealing both with archaeological and textual data could help to better define the role and the importance of both public and private components in early Mesopotamian economic systems. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detail1, 2, 3 façons d’évaluer des travaux pratiques d’Histologie
Multon, Sylvie ULg; Crahay, Vinciane ULg; Florquin, Sandra et al

Conference (2015, January)

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See detailLes services écosystémiques forestiers
Dufrêne, Marc ULg

Conference (2015)

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See detailLegal mobilization in comparative perspective: workplace discrimination and access to domestic labor court in Sweden and Belgium
Lejeune, Aude ULg

Conference (2015)

Some scholarly works on legal mobilization have highlighted the diffusion of litigious policies to address social problems in Europe, considering that a rights’ revolution was underway. While many of ... [more ▼]

Some scholarly works on legal mobilization have highlighted the diffusion of litigious policies to address social problems in Europe, considering that a rights’ revolution was underway. While many of these studies have examined the diffusion of litigious policy at European level or in the United Kingdom, I suggest paying attention to Belgium and Sweden, two countries that have been under-examined by the socio-legal literature. Focusing on the implementation of anti- discrimination policy and norms, this paper explores the litigious activity of national equality agencies in the domestic labor court. The analysis of organizations’ litigious policy in Continental Europe invites to integrate another variable to the analysis of the structure of legal opportunities: the relationship between the State and interests groups. I suggest here that labor unions shape the access to labor courts by equality agencies in each national setting. This contribution aims to highlight equality agencies’ structure and agency within different labor contexts, current anti- discrimination policies and legal culture. It relies on open-ended interviews conducted with lawyers from equality agencies and labor unions in Belgium and Sweden. More broadly, this contribution examines the processes of policy implementation of European directive within member states. [less ▲]

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See detailLa Bildwissenschaft dans le sillage de l’iconologie
Hagelstein, Maud ULg

Conference (2015)

Il est tout à fait commun aujourd’hui de constater l’omniprésence et la prolifération des images dans nos sociétés. Depuis quelques années (voire quelques décennies), la théorie contemporaine s’est ... [more ▼]

Il est tout à fait commun aujourd’hui de constater l’omniprésence et la prolifération des images dans nos sociétés. Depuis quelques années (voire quelques décennies), la théorie contemporaine s’est redéployée sur de nouveaux territoires disciplinaires en développant un outillage conceptuel inédit. Des débats assez vifs ont naturellement accompagné ce redéploiement (dont je vais très vite, vous allez le comprendre, relativiser la nouveauté). Or, le domaine (pseudo-)émergeant des études visuelles réclame une enquête épistémologique approfondie, vouée non pas à dessiner un programme théorique fédérateur/homogène, mais à cartographier au moins la variété des points de vue adoptés sur l’image et, peut-être, à dégager quelques axes problématiques communs. Le projet général de ces journées consiste notamment à montrer comment les recherches récentes entreprises par les principaux protagonistes de la théorie de l’image contemporaine (allemande) s’inscrivent dans le cadre d’une réflexion large sur l’héritage de l’iconologie. Ceci me semble le passage obligé d’une enquête sur les enjeux épistémologiques (méthodologiques) de la théorie de l’image actuelle. En effet, du point de vue de son ancrage philosophique, la théorie de l’image contemporaine puise ses principales ressources conceptuelles dans l’iconologie critique – discipline d’interprétation des images inaugurée en 1912 par le théoricien de l’art Aby Warburg (1866-1929), nourrie par la philosophie des formes symboliques de Ernst Cassirer (1874-1945), et systématisée par Erwin Panofsky (1892-1968) dans ses Essais d’iconologie (1939), notamment. Ce segment de l’historiographie (années 1920-1930), redécouvert à la fin des années 1980 (pour ce qui est de Warburg en tout cas), a fortement marqué toute une génération d’intellectuels. Il s’agira entre autres ici de faire apparaître l’impulsion qu’a donnée la critique (parfois sévère/injuste) des travaux de Panofsky (surtout) à la Bildwissenschaft. Visant l’interprétation du contenu symbolique des images, la méthode iconologique concevait l’art comme l’un des domaines essentiels de production de sens, c’est-à-dire un domaine d’expression dont la vocation principale serait de charger de sens des éléments sensibles/matériels, en s’inscrivant de surcroit dans un contexte socio-historique spécifique puisque l’œuvre reflète/révèle une vision du monde historiquement déterminée que l’iconologue met au jour. Partant de là, la critique la plus basique (et néanmoins commune) consiste à dire (et à redire inlassablement) que Panofksy semble avoir, au moment de l’institution de cette méthode, écarté la plupart du temps les préoccupations formelles (tout ce qui concerne les couleurs, par ex., les traits et toutes les qualités proprement plastiques/picturales) pour se concentrer avec plus d’insistance sur les éléments de contenu et analyser au mieux les liens de l’œuvre d’art aux significations, aux idées. [less ▲]

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See detailReverse current transient behavior of pGeSn/nGe diodes
Baert, Bruno ULg; Gupta, Somya; Gencarelli, Federica et al

Conference (2015)

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See detailAggregation in Ladybeetles: From chemistry to behaviour
Verheggen, François ULg

Conference (2015)

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See detailBuilding the future of European sustainability governance: a critical self-reflexive approach to a participatory Technology Assessment exercise
Claisse, Frédéric ULg; Delvenne, Pierre ULg; Macq, Hadrien et al

Conference (2015)

Europe Wide Views (EWV) on Sustainable Consumption is a cross-European citizen consultation providing unique insights into the views of ordinary citizens across Europe on sustainable consumption and ... [more ▼]

Europe Wide Views (EWV) on Sustainable Consumption is a cross-European citizen consultation providing unique insights into the views of ordinary citizens across Europe on sustainable consumption and policies connected to this complex issue. The consultation took place simultaneously in 11 EU member states on October 25th 2014 and involved 1035 European citizens. Throughout the day, the participating citizens deliberated with fellow citizens and voted on issues relating to future policy-making on sustainable consumption. Overall, EWV was framed as a participatory Technology Assessment (pTA) exercise. Following the hypothesis that TA practitioners do not enough question the design of their projects’ and their own normative assumptions, we suggest to put the consultation we organised in Wallonia (Belgium) to the test. The aggregated results of the consultations point to the fact that “citizens are [now, after the EWV] strongly in favour of policy-makers taking ambitious steps in order to foster a more sustainable consumption in society, and want to personally take action in this process”. Relying on our previous work on dystopia as empowerment, we suggest a self-reflexive experiment to inquire into how much the design of the consultation (including the materials that were circulated) and the messages that we conveyed pictured a threatening present that would lead to an apocalyptic future ‘if nothing was done’, thereby potentially biasing the results that will are to be translated into political recommendations. Our analysis will benefit from cross-breeding future studies and science and technology studies to think afresh invisible normativities induced by pTA of sustainable governance. [less ▲]

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See detailEmisiones de NO en la mesosfera marciana: medidas y simulaciones
González-Galindo, F; López-Valverde, M.A.; Gagné, Marie-Eve et al

Conference (2015)

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See detailA Lower Tournaisian (Hastarian) silicified brachiopod-coral fauna from South Belgium
Denayer, Julien ULg; Mottequin, Bernard; Poty, Edouard

Conference (2015)

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See detailAuroral spirals at Saturn
Radioti, Aikaterini ULg; Grodent, Denis ULg; Gérard, Jean-Claude ULg et al

Conference (2015)

We report Cassini/UVIS observations of auroral vortices at Saturn propagating from midnight to noon via dawn. The emission in the dawn auroral sector is observed to consist of several detached features ... [more ▼]

We report Cassini/UVIS observations of auroral vortices at Saturn propagating from midnight to noon via dawn. The emission in the dawn auroral sector is observed to consist of several detached features that swirl with time. They have a diameter of 6000 km in the ionosphere, which would correspond to plasma vortices in the magnetosphere of 12 to 15 Rs. ENA enhancements are observed simultaneously. However, they do not show any clear vortices. We estimate the velocity of the UV auroral feature to decrease from 85% of rigid corotation (28o/h) in the most equatorward part of the aurora to 68% of rigid corotation (22o/h) in the poleward part and we demonstrate that such velocity gradient could result in swirling auroral features. Particle velocities derived from magnetospheric data in previous studies, confirm large variations of the corotation fraction as a function of radial distance. We suggest that the auroral vortices could be the ionospheric footprints of hot dynamic populations containing strong velocity gradients. Alternatively, we consider another scenario that could generate auroral vortices based on field line deformation from the magnetosphere to the ionosphere, like it is proposed for the Earth. In that case the auroral spiral is the result of some processes that occurred in the transition region between the centers of vortices where strong shear flows existed. Finally, a third possibility is considered, according to which the auroral vortices reported here are the direct optical signatures of the plasma vortical flows in the magnetopause related to Kelvin-Helmholtz instabilities. However, this might be less possible due to the very different spatial scales of the auroral features (12-15 Rs) and the observed plasma vortices in the magnetopause (1 Rs). [less ▲]

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See detailWhat's next for Technology Assessment? Experiences and Insights from Wallonia, Belgium
Delvenne, Pierre ULg

Conference (2015)

A video of the presentation can be watched here: https://www.youtube.com/watch?v=Wlzpru9y5v4&index=18&list=PLgQy-FbfhVz4apGHLDWWEesazyeCg3hUf

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See detailLe pari de la « Barrière des Pays-Bas » : des illusions sécuritaires aux réalités politiques et culturelles
Lanneau, Catherine ULg

Conference (2015)

Parmi ses multiples dispositions tendant à canaliser une France perçue comme expansionniste, le congrès de Vienne a entériné la naissance d’un Royaume uni des Pays-Bas, amalgamant des territoires ... [more ▼]

Parmi ses multiples dispositions tendant à canaliser une France perçue comme expansionniste, le congrès de Vienne a entériné la naissance d’un Royaume uni des Pays-Bas, amalgamant des territoires aujourd’hui répartis entre la Belgique, le Luxembourg et les actuels Pays-Bas. Qu’on y voie une barrière contre la France, une sentinelle plantée au nord ou un boulevard pour l’Europe, les Low countries ont un rôle stratégique majeur. Mais la logique militaire ne peut faire abstraction des hommes et les réalités politiques, religieuses, linguistiques conduiront, en 1830, à la fin d’une expérience que peu de diplomates considéraient d’ailleurs, dès ses prémisses, comme viable. Dans cette contribution, nous entendons faire le point sur la période post-française dans l’actuelle Belgique. En quoi les années 1814-1830 ont-elles été une étape cruciale dans l’affirmation d’une identité nationale ou d’un patriotisme belge ? Pourquoi la politique de Guillaume Ier s’est-elle heurtée, dans les provinces méridionales, à une opposition plurielle et parfois paradoxale ? Pourquoi peut-on dire que les questions de liberté d’enseignement, de liberté religieuse et de liberté linguistique se sont intimement liées pour constituer la matrice des événements de 1830, une matrice alimentée bien sûr également par des revendications de nature économique ? [less ▲]

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See detailGestural expressions of spatial information in L1 and L2
Maarten, Lemmens; Perrez, Julien ULg

Conference (2015)

This paper reports on the analysis of gestures in the expression of static locative relationships in French and Dutch, for L1 speakers as well as for francophone learners of Dutch (L2). The data analysed ... [more ▼]

This paper reports on the analysis of gestures in the expression of static locative relationships in French and Dutch, for L1 speakers as well as for francophone learners of Dutch (L2). The data analysed is drawn from video-taped picture descriptions where subjects were asked to talk about the location of certain entities on these pictures. Tutton (2012) has observed that in spatial descriptions gestures often express information that remains unexpressed in the verbal production and that typically the information that is gesturally expressed is directional (cf. also McNeill 2000; Gullberg 2009, 2010). Our data only partially confirm his findings: in most cases, gestures express information that is also expressed verbally. In addition, while gestures are indeed well-suited to express direction, we argue that a clearer distinction is needed between directional and (purely) locational gestures. We suggest that the crucial factor identifying a locative gesture is the fact of the gesture being anchored in the representational gesture space, an issue that hitherto has not been discussed in the literature. While all gestures are necessarily made in the gesture space, anchored gestures are those that receive a clear representational location. These can be pointing gestures, but often they are not (e.g., an anchored shape-, size- or manner-gesture). Functionally, they are not unlike what Liddell (2003) has called buoys in ASL, i.e., clearly located and stationary signs that function as conceptual landmarks while the discourse continues. The difference with anchored gestures is that the latter are not stationary. Non-anchored gestures do not have such a precise location. For example, directional gestures are not really anchored to a specific point, but merely indicate a direction. Similarly, some iconic gestures express locative relations (e.g. BETWEEN, EVERYWHERE), but are made without being anchored in the representational gesture space (e.g., just in front of the speaker, in centre space). We argue that despite their locative semantics, they are not locative gestures. In fact, anchored locative gestures could thus be seen as grounding predications, i.e. "an instance (but not a type) is thought of as having a particular location in the domain of instantiation" (Langacker 1991:57). In addition, typological differences are manifest in gesture. In line with Talmy’s (2000) typological distinction between verb-framed and satellite-framed languages, Dutch can be described as a “location-rich” language and the descriptions of the native Dutch speakers abound with locative descriptions, through the highly grammaticalised use of posture verbs but also via other linguistic means (prepositions, adverbs, etc.). French, in contrast, is “location-poor”: the French narrations have significantly fewer locative descriptions and the locative information is much more general. Instead, they add narrative detail and meta-linguistic comments to their descriptions. The francophone learners of Dutch (with 3 levels of proficiency) use more gestures revealing the challenge that free expression in a second language poses, especially for the lowest proficiency levels: they use more shape gestures, more enactment gestures (e.g., pulling a drawer, brushing one’s hair, etc.), more reality-anchored gestures (e.g., pointing at one’s shoes when talking about shoes), and more meta-communicative gestures indicating their lexical shortcomings, e.g., word- search gestures (see Ladewig 2011). Overall, and as can be expected, the low proficiency L2 speakers use almost more gestures than words, which can be seen as a visual compensation for their lack of lexical accuracy; the gestural expression of advanced learners, in contrast, is much more locational in nature, in line with the target language (cf. also Gullberg 2009, 2010, Alferink & Gullberg 2014). [less ▲]

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See detailA multi-scale magnetotail reconnection event at Saturn and associated flows: Cassini/UVIS auroral observations
Radioti, Aikaterini ULg; Grodent, Denis ULg; Jia, X. et al

Conference (2015)

We present high-resolution Cassini/UVIS (Ultraviolet Imaging Spectrograph) observations of Saturn's aurora during May 2013 (DOY 140-141). The observations reveal an enhanced auroral activity in the ... [more ▼]

We present high-resolution Cassini/UVIS (Ultraviolet Imaging Spectrograph) observations of Saturn's aurora during May 2013 (DOY 140-141). The observations reveal an enhanced auroral activity in the midnight-dawn quadrant in an extended local time sector (~02 to 05 LT), which rotates with an average velocity of ~ 45% of rigid corotation. The auroral dawn enhancement reported here, given its observed location and brightness, is most probably due to hot tenuous plasma carried inward in fast moving flux tubes returning from a tail reconnection site to the dayside. These flux tubes could generate intense field-aligned currents that would cause aurora to brighten. However, the origin of tail reconnection (solar wind or internally driven) is uncertain. Based mainly on the flux variations, which do not demonstrate flux closure, we suggest that the most plausible scenario is that of internally driven tail reconnection which operates on closed field lines. The observations also reveal multiple intensifications within the enhanced region suggesting an x-line in the tail, which extends from 02 to 05 LT. The localised enhancements evolve in arc and spot-like small scale features, which resemble vortices mainly in the beginning of the sequence. These auroral features could be related to plasma flows enhanced from reconnection which diverge into multiple narrow channels then spread azimuthally and radially. We suggest that the evolution of tail reconnection at Saturn may be pictured by an ensemble of numerous narrow current wedges or that inward transport initiated in the reconnection region could be explained by multiple localised flow burst events. The formation of vortical-like structures could then be related to field-aligned currents, building up in vortical flows in the tail. An alternative, but less plausible, scenario could be that the small scale auroral structures are related to viscous interactions involving small-scale reconnection. [less ▲]

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See detailUn partenariat pour promouvoir la biodiversité dans les carrières belges
Harzé, Mélanie ULg; Lussis, Benoît; Boisson, Sylvain ULg et al

Conference (2015)

Plus que toute autre industrie, les carrières entretiennent un lien étroit avec les écosystèmes. L’exploitation d’une carrière crée des conditions abiotiques propices au développement d’une mosaïque ... [more ▼]

Plus que toute autre industrie, les carrières entretiennent un lien étroit avec les écosystèmes. L’exploitation d’une carrière crée des conditions abiotiques propices au développement d’une mosaïque d’habitats comme les falaises et arènes rocheuses, les plans d’eau temporaires ou les pelouses pionnières, favorables à certaines espèces protégées en Europe comme le hibou grand-duc et le crapaud calamite. Nombre d’entre eux sont d’intérêt communautaire et sont devenus rares dans le Nord de l’Europe. Ces habitats temporaires s’installent souvent spontanément pendant l’exploitation d’une carrière mais une action conservatoire peut s’avérer nécessaire pour leur conservation sur le long terme. En fin de vie de la carrière une restauration écologique adéquate pourra favoriser l’installation de milieux plus permanents d’intérêt. Afin de promouvoir le développement de cette biodiversité, une planification réfléchie des plans d’exploitation et de réhabilitation est nécessaire. La fédération des industries extractives belge FEDIEX s’est engagée en 2012 avec la Région wallonne dans une charte sectorielle « carrières et biodiversité », définissant un plan d’action basé sur trois axes principaux : (1) la sensibilisation des membres ; (2) la diffusion de recommandations pratiques pour intégrer la protection et la gestion de la biodiversité dans les plans l’exploitation ; (3) la formation du personnel des carrières. Dans ce cadre, l’unité Biodiversité et paysage de la Faculté de Gembloux Agro-Bio Tech (Université de Liège) collabore depuis 2012 avec la FEDIEX. Notre présentation portera sur les réalisations de cette collaboration ; notamment les formations « Carrières et Biodiversité » organisées à l’attention du secteur carrier, les résultats des actions concrètes mise en place en carrière, les documents de vulgarisation réalisés afin de donner aux gestionnaires les clés pour gérer et restaurer différents habitats et espèces protégées et notre collaboration à la rédaction d’un projet LIFE Biodiversity «LIFE in quarries » qui a été présenté à l’union européenne. [less ▲]

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See detailHydromechanical behaviour of bentonite under in situ conditions
Dieudonné, Anne-Catherine ULg; Talandier, Jean; Collin, Frédéric ULg et al

Conference (2015)

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See detailIn-situ & remote sensing studies of outer planet aurora
Badman, S.V.; Baines, K.H.; Bonfond, Bertrand ULg et al

Conference (2015)

The combination of in situ and remote sensing measurements of auroral processes has yielded a wealth of information about solar wind-magnetosphere-ionosphere coupling at the giant planets. Results from ... [more ▼]

The combination of in situ and remote sensing measurements of auroral processes has yielded a wealth of information about solar wind-magnetosphere-ionosphere coupling at the giant planets. Results from the 2014 joint HST-Cassini Saturn auroral campaign are highlighted to demonstrate some of the interesting features observed in situ and their auroral counterparts, including: (1) perturbations on tens of minutes timescales in the high latitude ion fluxes, magnetic field, broadband plasma waves, and auroral intensity; (2) corotating auroral intensifications and their correspondence with models of the planetary period oscillations based on magnetic field perturbations; and (3) sub-corotating auroral features and their relationship to ring current enhancements observed in Energetic Neutral Atom (ENA) observations [less ▲]

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See detailConceptual metaphors in political discourse : evidence from citizen discourse
Perrez, Julien ULg; Reuchamps, Min

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See detailEndocrine disruption: it starts in the brain.
Parent, Anne-Simone ULg

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See detailSpecie-specific intracellular iron biomineralization in a 1.9 Ga microfossil assemblage
Lepot, kevin; Addad, Ahmed; Knoll, AH et al

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See detailOn some drawbacks and possible improvements of a lagrangian finite element approach for simulating incompressible flows
Cerquaglia, Marco Lucio ULg; Deliège, Geoffrey ULg; Boman, Romain ULg et al

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In this paper a Lagrangian finite element approach for the simulation of incompressible flows is presented, based on the so-called Particle Finite Element Method (PFEM). The spatial discretization and the ... [more ▼]

In this paper a Lagrangian finite element approach for the simulation of incompressible flows is presented, based on the so-called Particle Finite Element Method (PFEM). The spatial discretization and the definition of the boundary terms are discussed in detail with a specific focus on free-surface flows. Additionally, some problems that can arise from the use of such a method are pointed out. Some numerical examples are given and discussed in the last section of the paper. [less ▲]

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See detailArticle 102 TFEU and the Test Debate
Petit, Nicolas ULg

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See detailDiscovery of Diffuse Aurora on Mars
Schneider, Nick; Stiepen, Arnaud ULg; Jain, S et al

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See detailTowards a palaeoecological model of the Mesoproterozoic Taoudeni basin
Beghin, Jérémie ULg; Poulton, Simon; Gueneli, Nur et al

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See detailStandardisation of milk MIR spectra, Development of common MIR equations
Grelet, Clément ULg; Fernandez Pierna, Juan Antonio; Dardenne, Pierre et al

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See detailDispositifs de visibilité : le Selfie et les indices de son auto-production
Hagelstein, Maud ULg

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La proposition que je ferai aujourd’hui s’inscrit dans le cadre d’une réflexion plus large sur l’image photographique commune (celle qu’on appelle encore photographie populaire, amateur, familiale, privée ... [more ▼]

La proposition que je ferai aujourd’hui s’inscrit dans le cadre d’une réflexion plus large sur l’image photographique commune (celle qu’on appelle encore photographie populaire, amateur, familiale, privée, vernaculaire ou même domestique – pour reprendre l’appellation de Bourdieu). Je voudrais envisager ici un dispositif visuel spécifique (celui du selfie) dans lequel la construction de l’image (agencement, organisation, esthétique propre) produit des effets narratifs. Pour le dire une première fois : le selfie travaille à la mise en scène d’une action contextualisée et indique l’implication du sujet dans celle-ci (le sujet étant ici à la fois l’opérateur de l’image et une partie de son contenu). La participation du sujet à la scène représentée s’expose généralement sur le mode temporel de la spontanéité – spontanéité de la prise de vue qui renforce l’authenticité de l’image, spontanéité dont on pourra montrer qu’elle est parfois fabriquée. Pourquoi accorder de l’attention à cet objet apparemment anecdotique du point de vue de sa qualité (même si omniprésent), objet qui est aujourd’hui augmenté d’un effet de mode indéniable (sans doute dérangeant), et souvent considéré comme vulgaire (au sens étymologique du latin vulgus, le « bas peuple » - la vulgarité caractérisant les modes d’expression et de comportement des couches populaires aux yeux de ceux qui estiment ne pas en faire partie) ? Précisément, cet objet me permet de continuer à investiguer (modestement) du côté des usages sociaux de l’image photographique commune. Ou pour être plus précise : le problème qui m’intéresse est celui du rapport entre les usages sociologiquement déterminés de l’image (que Bourdieu ou Heinich me permettent de décrire) et les effets d’indétermination provoqués par certains types d’images : ces effets d’indétermination (auxquels le philosophe J. Rancière a pu nous rendre attentifs) sont toujours provisoires (les images ne restent pas neutres et indéterminées) – mais ils permettent que les choses soient déterminées autrement. [less ▲]

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See detailEU and Brazil in Africa: a Solidarity Triangular Cooperation? The case of biofuel production in Mozambique
Cusson, Gabrielle ULg

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Although triangular cooperation (TrC) between the European Union (EU) and Brazil in Africa is still in its early stages, recent joint action plans (2008; 2011) establish certain principles such as ... [more ▼]

Although triangular cooperation (TrC) between the European Union (EU) and Brazil in Africa is still in its early stages, recent joint action plans (2008; 2011) establish certain principles such as solidarity and local empowerment. In addition, they identify climate change, sustainable development and renewable energy as one of TrC priority areas. The recent strategic partnership between EU and Brazil for the biofuel production in Mozambique already raises many questions. The project aims to increase efficiency of bioethanol, biodiesel and bioelectricity production by intensifying agricultural production in lands of Mozambique. Currently, a feasibility study for project implementation is underway. However, many critics have been raised regarding the lack of transparency and the top down process of the project. The critics also raise awareness for the issues of environmental land degradation, food insecurity and land grabbing. Thus, there seems to be a gap between the rhetoric of the EU and Brazil about TrC principles and the reality that is emerging in Africa. Therefore, it is relevant to ask ourselves whether the TrC reflects principles of solidarity and development or respond to the interests of the « donnors »? This article will attempt to analyze the strategic and commercial interests behind this partnership. As part of the energy policy of the EU that aims to use 20% of renewable energy by 2020, its need for biofuel is undeniable. The creation of new biofuel supply platforms in Africa, which could be acquired to minimum taxe level, is definitively in its best interests. For Brazil, the acquisition of land in Africa for biofuel production could beneficiate its national companies such as Cosan or Copersucar [less ▲]

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See detailInvolvement of end-users in innovation processes: toward a user-driven approach of innovation. A qualitative analysis of 20 Livings Labs
Vanmeerbeek, Perrine; Vigneron, Lara ULg; Delvenne, Pierre ULg et al

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Initially developed to bridge the gap between research and market, a Living Lab can be described as an open, innovative and collaborative process based on three core characteristics: user involvement in ... [more ▼]

Initially developed to bridge the gap between research and market, a Living Lab can be described as an open, innovative and collaborative process based on three core characteristics: user involvement in the innovation process, experimentation in real-life context and the gathering of stakeholders in public-private-people partnerships. The paper focuses on user involvement and provides an insight on how this principle is put in practice, through the qualitative analysis of interviews conducted with twenty Living Labs in Europe and Canada. Our results interestingly point out that practice of user-driven approach, unlike what is promoted in Living Lab theory, is rather limited. Indeed, many Living Labs do not involve users for the ideation phase at all, and those ones usually use a user-centered approach for the following steps. Besides, when observed, user-driven approach is often restricted to the ideation phase. We can though ask ourselves the question of what is, or should be, living in a Living Lab? Furthermore, our results suggest that a user-driven approach seems more suitable when a Living Lab aims to create social value than when its objective is to create economic value. [less ▲]

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See detailOn the modelling of compacted bentonite under in situ conditions
Dieudonné, Anne-Catherine ULg; Talandier, Jean; Charlier, Robert ULg

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See detailThe “Belgian Tetris”: assessing the political impact of metaphors on citizens’ perception of and attitude towards Belgian federalism.
Perrez, Julien ULg; Reuchamps, Min

Conference (2015)

In the literature, the political impact of metaphors has often been taken for granted from metaphor analysis in political discourse. However, a more global understanding of what this political impact ... [more ▼]

In the literature, the political impact of metaphors has often been taken for granted from metaphor analysis in political discourse. However, a more global understanding of what this political impact could consist of, is still lacking from the current research agenda. To be able to account for how metaphors, through discourses, actively shape the political reality, it is important to look at the relationships between metaphorical discourses and their environment. Based on the idea that metaphors do not only reflect the perceived reality, but also function as cues through which citizens come to understand complex political processes (Bougher 2012), the aim of this study is precisely to look at how specific metaphors might impact on the citizens’ framing of Belgian federalism. To measure the impact of metaphors on the citizens’ political representations and attitudes, we conducted a first experiment among 493 citizens based on an article (including a text and an image) published in the newspaper Le Soir (13-14 July 2013) in which Belgian federalism was deliberately compared to a Tetris game (AUTHORS, submitted). The participants were distributed into four experimental conditions according to the type of input they had been exposed to (respectively no input, text and image, image only, text only), and were asked to perform three interrelated tasks (a free description task, a picture association task and a questionnaire measuring their attitude towards Belgian federalism). The productions of the participants in the description task have been analyzed using keyword analyses and content analyses. The results suggest that the participants who had been exposed to the experimental text tend to differently frame their perception of Belgian federalism (among other things, by highlighting the notion of transfer of competences from the federal state to the sub-national entities). Whereas these results suggest that reading the text might have an impact on the representations of the citizens, they do not allow us to pinpoint the specific role played by the Tetris metaphor itself on these different representations. To further determine to what extent the observed influence of the text on the citizens’ representations can be attributed to the Tetris metaphor, we developed a follow-up experiment for which we produced two versions of the experimental text, namely a version in which the Tetris metaphor remained explicit and a version in which it had been left out. We conducted the experiment among 600 citizens distributed into 3 experimental conditions (respectively no input, original text, original text without explicit reference to the Tetris metaphor). They were asked to achieve the same three tasks as in the original experiment. The results are currently being analyzed and will be the main subject of our contribution. This experimental design should allow us (i) to observe the specific influence of the Tetris metaphor on the integration of textual information and (ii) to assess to what extent it shapes the citizens’ representations of Belgian federalism. [less ▲]

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See detailConstraining mixing processes in 16CygA using Kepler data and seismic inversion techniques
Buldgen, Gaël ULg; Dupret, Marc-Antoine ULg; Reese, Daniel Roy

Conference (2015)

Constraining additional mixing processes is a central problem in stellar physics. Indeed, their impact on determined stellar ages is non-negligible and thus strongly affects our studies of stellar ... [more ▼]

Constraining additional mixing processes is a central problem in stellar physics. Indeed, their impact on determined stellar ages is non-negligible and thus strongly affects our studies of stellar evolution, galactic history, and exoplanetary systems. However, the quality of the Kepler data allows us to use new seismic tools to constrain these processes. In this talk, we will show a particularly efficient method for constraining chemical mixing in stellar interiors using custom-made structural integrated quantities. These quantities are designed to probe particular regions of the stellar interior and are estimated via the SOLA inversion method (Pijpers and Thompson 1994). They help us determine the values of parameters describing extra mixing processes. Inversions of such quantities have been originally described for the mean density in Reese et al. (2012) and have been extended to the acoustic radius and a first indicator of core conditions in Buldgen et al. (2015). A more efficient indicator for core conditions has now been derived and successfully tested using test cases similar to the 16Cyg binary system (Buldgen et al. in prep.). In this talk, we will show how our technique applies to the system 16Cyg and constrains additional mixing processes using the above structural indicators. Additional indicators and further studies will lead to seismically constrained chemical profiles for stars observed by Kepler, thereby helping us to disentangle the problem of additional mixing processes and ultimately to provide better stellar ages. [less ▲]

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See detailActores valorizando la ciencia en regimenes científicos estrategicos
Charlier, Nathan ULg; Delvenne, Pierre ULg

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With the underlying hypothesis of a shift toward strategic or neoliberal science regimes, much work has been done to analyze the multiple transformations of science institutions and policies over the last ... [more ▼]

With the underlying hypothesis of a shift toward strategic or neoliberal science regimes, much work has been done to analyze the multiple transformations of science institutions and policies over the last decades (e.g. Mirowski and Sent 2008; Slaughter & Rhoades, 2004; Bruno, 2008). The trends towards privatization and commodification of science are undisputable but we argue that little attention has been paid so far to the various political conceptions of research and innovation (R&I) coexisting within strategic science regimes. Cognitive approaches to public policy already stressed the circular relationship between meaning and power (e.g. Muller and Surel, 1998; Roe, 1994), but strategic science has remained out of the scope of such analyses. Regarding R&I policies, this leads to different ways to conceive of the “value” of science, some related to preexisting institutions and narratives, and some branching out toward new cognitive resources to achieve politico-economic aims. In this article, we hypothesize the coexistence of at least four justificatory narratives which help structuring the representations and actions of scientists and policymakers when they address science as a political object: ‘science for the sake of science’, ‘science, the endless frontier (continued)’, ‘knowledge-based economy’ and ‘grand societal challenges’. Each one attributes a different value to science, proposes a specific organization for the R&I system, and addresses the relation with economy and society differently. In order to understand how these justificatory narratives are locally enacted, and thereby grounded in R&I policymaking, we analyze the political discourses on science of actors from biotechnology labs, university management boards, and science policy advisory boards in Wallonia, French-speaking Belgium. We find traces of every of the four ideal-typical narratives that we identified, either in almost “pure” versions or in hybridized forms. We conclude that these developments are part of the same multidirectional movement of re-contextualization of science in society and we attend to some of the implications induced. [less ▲]

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