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See detailOutils et procédures pour l'inventaire de chablis
Riguelle, Simon ULg; Jourez, Benoît ULg; Hebert, Jacques ULg et al

Diverse speeche and writing (2008)

Detailed reference viewed: 12 (8 ULg)
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See detailOutils isotopiques : TEP et TEP/TDM
Hustinx, Roland ULg

in Dupas, Jean-Louis; Louis, Edouard; Marteau, Philippe (Eds.) Maladies inflammatoires chroniques de l'intestin. (2009)

Detailed reference viewed: 61 (1 ULg)
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Peer Reviewed
See detailOutils isotopiques pour les MICI : PET et PET/CT.
Hustinx, Roland ULg; Louis, Edouard ULg

in Côlon & Rectum (2009), 3

Detailed reference viewed: 40 (4 ULg)
See detailLes outils neuropsychologiques sensibles pour le diagnostic de la maladie d'Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2006)

Detailed reference viewed: 9 (0 ULg)
See detailLes outils neuropsychologiques sensibles pour le diagnostic précoce de la maladie d'Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2007)

Detailed reference viewed: 7 (1 ULg)
See detailLes outils neuropsychologiques sensibles pour le diagnostic précoce de la maladie d'Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2007)

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
See detailLes outils neuropsychologues sensibles pour le diagnostic de la maladie d'Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2008)

Detailed reference viewed: 10 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailOutils pour gérer l'hétérogénéité des élèves au cours de langues étrangères : synthèse critique d'une recherche-action menée avec de jeunes enseignants.
Beckers, Jacqueline ULg; Simons, Germain ULg

in Actes du 4e Congrès des Chercheurs en Education. La qualité pour tous les élèves : l'école face aux inégalités (2006)

Detailed reference viewed: 22 (2 ULg)
See detailOutils pour l'analyse d'une nouvelle de Marguerite Yourcenar (première partie)
Dumortier, Jean-Louis ULg

in Enjeux : Revue de Formation Continuée et de Didactique du Français (1983), 2

Detailed reference viewed: 4 (0 ULg)
See detailOutils pour l'analyse d'une nouvelle de Marguerite Yourcenar (seconde partie)
Dumortier, Jean-Louis ULg

in Enjeux : Revue de Formation Continuée et de Didactique du Français (1983), 3

Detailed reference viewed: 6 (1 ULg)
See detailOutils pour la maîtrise de la qualité nutritionnelle
Chèné, Christine; Delacharlerie, Sophie ULg; Sindic, Marianne ULg

Scientific conference (2012, June 26)

Detailed reference viewed: 36 (7 ULg)
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See detailOutils pour le diagnostic et la remédiation des difficultés d'acquisition de la lecture en 1re et 2e années du primaire
Deum, Mélanie ULg; Gabelica, Catherine; Lafontaine, Annette ULg et al

Report (2007)

L’apprentissage de la lecture constitue une étape importante pour les enfants; certains d’entre eux l’attendent avec impatience, d’autres le redoutent. La lecture est en effet un processus complexe, on le ... [more ▼]

L’apprentissage de la lecture constitue une étape importante pour les enfants; certains d’entre eux l’attendent avec impatience, d’autres le redoutent. La lecture est en effet un processus complexe, on le sait: l’apprenti lecteur doit apprendre à maîtriser différentes stratégies mais aussi à les coordonner. Les obstacles peuvent donc se situer à différents niveaux et les difficultés peuvent s’ancrer très tôt dans la scolarité, d’autant que les élèves ne sont pas tous égaux lorsqu’ils débutent dans l’apprentissage de la lecture-écriture. Laisser passer l’occasion d’identifier les forces sur lesquelles on pourra s’appuyer, ou les points faibles pour y réagir de manière adéquate dès les étapes initiales de l’apprentissage peut être lourd de conséquences: les difficultés s’accumulent et augurent d’un parcours d’échecs qui peut brouiller les élèves précocement et parfois définitivement avec la lecture, faute d’un diagnostic et d’une remédiation mise en place en temps utile. On connaît toute l’importance de la lecture dans les autres apprentissages scolaires. Même s’il est vrai qu’on apprend à lire toute sa vie, un échec dans les apprentissages de base de la lecture ne se surmonte pas facilement. Or, les outils manquent dans les écoles pour poser un diagnostic fin des difficultés auxquelles certains élèves se heurtent dès leurs premiers pas dans les apprentissages. Les enseignants se sentent démunis face à la réalisation d’un diagnostic précis: ils disent qu’ils peuvent très tôt repérer un élève qui ne suit pas ou n’accroche pas, mais ne savent pas toujours détecter précisément ce qui fait obstacle. Par ailleurs, un sentiment de malaise par rapport à la gestion des difficultés et des différences de niveaux de lecture des élèves a été mis en évidence dans une enquête1 menée auprès d’un échantillon représentatif d’un millier d’enseignants de 1re et 2e années primaires. Très peu d’enseignants estiment être bien préparés pour faire face aux difficultés en lecture et avoir bénéficié d’une formation suffisante en matière de remédiation. Au-delà d’aides plus spécialisées (par l’intervention de logopèdes, par exemple) et du soutien que certains parents peuvent donner à leur enfant, il apparaît essentiel d’apporter une aide aux enseignants responsables de l’apprentissage initial de la lecture. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailOutils technologiques pour gérer la qualité microbiologique des aliments
Clinquart, Antoine ULg

in Belgian Association for Meat Science and Technology (Ed.) Journée d’étude MICROBIOLOGIE ET VIANDE : QUE FAIRE DEMAIN ? (2006)

Même si elles peuvent contribuer de manière très spectaculaire à la maîtrise de la qualité microbiologique des aliments, les techniques de conservation elles-mêmes ne sont pourtant qu’un moyen de maîtrise ... [more ▼]

Même si elles peuvent contribuer de manière très spectaculaire à la maîtrise de la qualité microbiologique des aliments, les techniques de conservation elles-mêmes ne sont pourtant qu’un moyen de maîtrise parmi d’autres… Deux facteurs principaux sont tout simplement la qualité initiale –en particulier la qualité microbiologique- des aliments ou des ingrédients qui les constituent et l’hygiène observée au cours de leur production, de leur transformation et de leur distribution. De plus, un effet « obstacle » n’est reproductible que dans des conditions précises, par exemple pour ce qui concerne le nombre de microorganismes, la composition de l’aliment, les conditions d’ambiance, etc… Une technique de conservation doit donc être validée dans des conditions données (p.ex. par validation de la durée de vie microbiologique permettant d’estimer la D.L.C. d’un produit). Toute modification de ces conditions ne permet plus de garantir la maîtrise de la qualité microbiologique. Il convient par ailleurs d’évaluer l’effet d’une contamination accidentelle de la denrée par un microorganisme pathogène, au cours de sa production, de sa transformation ou de sa distribution (test de croissance après inoculation artificielle de la denrée, encore appelé « challenge testing »). L’établissement et le respect de critères microbiologiques, de bonnes pratiques de fabrication et de procédures d’assurance qualité sont des points clés de la maîtrise de la qualité et de la sécurité sanitaire des aliments. Des progrès significatifs sont en cours et sont encore attendus dans les prochaines années. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailOutlier detection in satellite data using spatial coherence
Alvera Azcarate, Aïda ULg; Sirjacobs, Damien ULg; Barth, Alexander ULg et al

in Remote Sensing of Environment (2012), 119

Satellite data sets often contain outliers (i.e., anomalous values with respect to the surrounding pixels), mostly due to undetected clouds and rain or to atmospheric and land contamination. A methodology ... [more ▼]

Satellite data sets often contain outliers (i.e., anomalous values with respect to the surrounding pixels), mostly due to undetected clouds and rain or to atmospheric and land contamination. A methodology to detect outliers in satellite data sets is presented. The approach uses a truncated Empirical Orthogonal Function (EOF) basis. The information rejected by this EOF basis is used to identify suspect data. A proximity test and a local median test are also performed, and a weighted sum of these three tests is used to accurately detect outliers in a data set. Most satellite data undergo automated quality-check analyses. The approach presented exploits the spatial coherence of the geophysical fields, therefore detecting outliers that would otherwise pass such checks. The methodology is applied to infrared sea surface temperature (SST), microwave SST and chlorophyll-a concentration data over different domains, to show the applicability of the technique to a range of variables and temporal and spatial scales. A series of sensitivity tests and validation with independent data are also conducted. [less ▲]

Detailed reference viewed: 116 (17 ULg)
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Peer Reviewed
See detailOutlier detection with the minimum covariance determinant estimator in practice
Fauconnier, Cécile ULg; Haesbroeck, Gentiane ULg

in Statistical Methodology (2009), 6(4), 363-379

Robust statistics has slowly become familiar to all practitioners. Books entirely devoted to the subject are without any doubts responsible for the increased practice of robust statistics in all fields of ... [more ▼]

Robust statistics has slowly become familiar to all practitioners. Books entirely devoted to the subject are without any doubts responsible for the increased practice of robust statistics in all fields of applications. Even classical books often have at least one chapter (or parts of chapters) which develops robust methodology. The improvement of computing power has also contributed to the development of a wider and wider range of available robust procedures. However, this success story is now menacing to get backwards: non specialists interested in the application of robust methodology are faced with a large set of (assumed equivalent) methods and with over-sophistication of some of them. Which method should one use? How the (numerous) parameters should be optimaly tuned? These questions are not so easy to answer for non specialists! One could then argue that default procedures are available in most statistical softwares (Splus, R, SAS, Matlab,...). However, using as illustration the detection of outliers in multivariate data, it is shown that, on one hand, it is not obvious that one would feel confident with the output of default procedures, and that, on the other hand, trying to understand thoroughly the tuning parameters involved in the procedures might require some extensive research. This is not conceivable when trying to compete with the classical methodology which (while clearly unreliable) is so straightfoward. The aim of the paper is to help the practitioners willing to detect in a reliable way outliers in a multivariate data set. The chosen methodology is the Minimum Covariance Determinant estimator being widely available and intuitively appealing. [less ▲]

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See detailOutlier identification of differential item functioning in multiple groups
Magis, David ULg; De Boeck, Paul

Conference (2010, July)

Differential item functioning (DIF) has received increasing focus in the past decades. Recently, Magis and De Boeck (2009) proposed to identify differentially functioning items as outliers in a one ... [more ▼]

Differential item functioning (DIF) has received increasing focus in the past decades. Recently, Magis and De Boeck (2009) proposed to identify differentially functioning items as outliers in a one-dimensional space of DIF measures, using robust statistical tools for outlier identification. The purpose of this talk is to present an extension of this approach for the case of more than one focal group. In this multiple group framework, items can be characterized by multiple vectors of DIF measures, one for each focal group, so that a multivariate DIF space is obtained. DIF items can then be identified as outliers in this multivariate space, based on robust multivariate estimators of location and dispersion. The MCD (Minimum Covariance Determinant) estimator is shown to be adequate for this purpose. A major asset of the method that it can rely on existing DIF indices to define the DIF vectors, and that it does not need a purification step. Alternatively, it can be used to determine on an anchor set. The method will be illustrated by an example about calculator effects on mathematics test items. [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (2 ULg)