Browsing
     by title


0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

or enter first few letters:   
OK
See detailparticipation politique, diaspora congolaise et transnationalismes
Demart, Sarah ULg; Bodeux, Leila

Conference (2012, April 13)

Detailed reference viewed: 6 (0 ULg)
See detailparticipation politique, diaspora congolaise et transnationalismes
Demart, Sarah ULg; Bodeux, Leila

Conference (2012, February 08)

Detailed reference viewed: 14 (1 ULg)
See detailParticipation sociale et politique des immigrés en Belgique : le cas de Visé-Cheratte
Le Texier, Emmanuelle; Martiniello, Marco ULg

Report (2006)

Detailed reference viewed: 34 (7 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa participation, composante du développement durable : quatre études de cas
Mormont, Marc ULg; Mougenot, Catherine ULg; Dasnoy, Christine ULg

in VertigO : la Revue Electronique en Sciences de l'Environnement (2006), 7(2),

Based on various case studies, this paper analyses public participation as a circulation process : collective action circulates controversial questions between various cognitive and normative spheres ... [more ▼]

Based on various case studies, this paper analyses public participation as a circulation process : collective action circulates controversial questions between various cognitive and normative spheres (local / global, policy / science). These moves allow to reorganise knowledges and to reformulate norms. Its efficiency depends on its capacity to constitute new collectives of environmental management. This perspective calls on an experimentalist mode of public policy. [less ▲]

Detailed reference viewed: 123 (28 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailParticipations citoyennes à la coopération internationale: nouvelles pratiques solidaires ou populisme développeur?
Pirotte, Gautier ULg

in Mondes en Développement (2013), Tome 41(161), 163

This Volume (161) is dedicated to the analysis of ‘Do-it-yourself Development Initiatives’ set up by citizens in Belgium, France and the Netherlands. The contributors try to identify current stakes ... [more ▼]

This Volume (161) is dedicated to the analysis of ‘Do-it-yourself Development Initiatives’ set up by citizens in Belgium, France and the Netherlands. The contributors try to identify current stakes revealed by these new forms of ‘popular’ commitment for the South within an aid industry submitted to a double order of aid effectiveness and professionalization of practices. [less ▲]

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailParticipative construction of a territorial strategy: Analysis of an action strategic plan for the arrondissements of Huy and Waremme
Breuer, Christophe ULg; Devillet, Guénaël ULg; Merenne-Schoumaker, Bernadette ULg

in Wilhelm, Zoltan; Filo, Csilla (Eds.) International Conference of Territorial Information. Papers on Information, Indicators and Tools. (2008)

L'article retrace les principes de mise en oeuvre d'une stratégie concertée pour les arrondissements de Huy et de Waremme. Il se fonde sur une approche d'Intelligence Territoriale, par définition ... [more ▼]

L'article retrace les principes de mise en oeuvre d'une stratégie concertée pour les arrondissements de Huy et de Waremme. Il se fonde sur une approche d'Intelligence Territoriale, par définition participative. [less ▲]

Detailed reference viewed: 62 (15 ULg)
See detailParticipative enforcement: an EU law perspective
Sibony, Anne-Lise ULg

Scientific conference (2011, April 11)

Detailed reference viewed: 26 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailParticipative research in a school system: parents-professionals co-construction of knowledge
Detraux, Jean-Jacques ULg; Frenkel, Stéphanie ULg

Conference (2011, December 03)

Notre communication porte essentiellement sur la recherche-action menée pendant 2 ans au sein d’écoles à discrimination positive en Communauté française de Belgique : « Projet d’Accordage Parents ... [more ▼]

Notre communication porte essentiellement sur la recherche-action menée pendant 2 ans au sein d’écoles à discrimination positive en Communauté française de Belgique : « Projet d’Accordage Parents-Professionnels auprès d’Elèves à Risque » (PAPPER). Après avoir présenté l’origine de ce travail, nos objectifs et la méthodologie utilisée, nous traiterons notamment : - Des difficultés de l’implémentation d’une recherche participative. - De la richesse d’une co-construction des savoirs et savoir-faire au sein d’une communauté de pratique. - De l’empowerment des différents acteurs de terrain (enseignants, agents de Centre Psycho-Médico-Social, parents). - Du produit de cette recherche-action : le « Répertoire de ressources utiles ». [less ▲]

Detailed reference viewed: 41 (8 ULg)
Peer Reviewed
See detailParticipatory approaches for evaluating surveillance systems: insights from a training- related study from Vietnam
Antoine-Moussiaux, Nicolas ULg; Vu, M.Q. Giao; Delabouglise, Alexis et al

Conference (2012, December)

Detailed reference viewed: 24 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailParticipatory impact assessment of rice parboiling videos with women in Benin
Zossou, Enangnon ULg; Van Mele, Paul; Wanvoeke, Jonas et al

in Experimental agriculture (2012), 48(3), 438-447

Using the sustainable livelihoods framework to evaluate the impact of a farmer-to-farmer video on the improved rice parboiling technology, women in Benin rated financial, social, human, natural and ... [more ▼]

Using the sustainable livelihoods framework to evaluate the impact of a farmer-to-farmer video on the improved rice parboiling technology, women in Benin rated financial, social, human, natural and physical capital stocks for the baseline year (2006) and the impact year (2009) on a 0–5 scale. Women who had watched the video and those who had not, but who lived in the same villages, perceived a significant improvement in four out of five livelihood capitals while processors in control villages did not perceive any significant change. Apart from testing the sustainable livelihoods conceptual framework as a participatory impact assessment tool for video-mediated rural learning, this study shows how farmer-to-farmer training videos helped to improve multiple livelihood assets. [less ▲]

Detailed reference viewed: 54 (13 ULg)
Full Text
See detailParticiper n’est pas influencer. Travailler sur les épreuves de crédibilité du "citoyen-expert" dans le processus décisionnel
Parotte, Céline ULg; Piet, Grégory ULg; Rossignol, Nicolas ULg

in Actes du Congrès du GIS - Démocratie et Participation - Les effets de la participation (2011, December)

Detailed reference viewed: 60 (12 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailParticiper n'est pas influencer: le poids du citoyen "expert d'usage" dans le processus décisionnel
Parotte, Céline ULg; Piet, Grégory ULg; Rossignol, Nicolas ULg

Conference (2011, October 21)

Si les mécanismes de démocratie participative sont de plus en plus souvent convoqués au cœur de nos systèmes de démocratie représentative (Sintomer, Blondiaux, 2002), devons-nous considérer de facto que ... [more ▼]

Si les mécanismes de démocratie participative sont de plus en plus souvent convoqués au cœur de nos systèmes de démocratie représentative (Sintomer, Blondiaux, 2002), devons-nous considérer de facto que le citoyen a une influence dans le processus décisionnel et, plus particulièrement, dans les limites des cadres prévus à leur participation ? Ce faisant, la participation est-elle le moyen de rendre légitime le rôle et le poids du citoyen dans le processus décisionnel ou a contrario est-elle un moyen supplémentaire pour l’autorité publique de renforcer la légitimité de son action, indépendamment des volontés du citoyen ? Et ce dernier n’était pas légitime, peut-il être crédible ? Selon nos recherches empiriques basées sur une analyse comparative de cinq conflits d’implantation, nous pouvons à ce stade établir que, d’une part, l’impératif délibératif (Sintomer, Blondiaux, 2002) est traversé par une double logique d’action symbolique envers le citoyen (autrement dit, légitimer le processus par sa présence) et d’intérêts des acteurs, en particulier l’autorité publique. Confronter à cette double logique, nous proposons de mettre en exergue les différentes formes d’appropriation ou de réappropriation de la participation par le citoyen. D’autre part, nous démontrerons que la participation du citoyen, qu’elle soit formelle (prévu par le processus) ou informelle (débordement du processus), est assujettie aux intérêts de l’autorité à qui revient la décision publique. Ce faisant, il nous intéresse, dans cette contribution, en procédant d’une démarche inductive (Grounded theory, Glaser, Strauss, 2010) en maximisant d’abord les différences (cas par cas), puis en minimisant les différences entre nos cas d’étude, de comprendre (1) quelle place le processus décisionnel accorde au citoyen ordinaire, (2) quel est le poids de ces citoyens qui décident de s’insérer dans le processus et que nous nommons « experts d’usage » et (3) quelles sont les conditions de sa « crédibilité » dans le processus. Pour y répondre, nous recourons à deux recherches menées sur un an entre 2010 et 2011. La première a trait au projet de construction d’une mosquée dans le quartier de Glain à Liège (Belgique). Cette recherche portait initialement sur la place du citoyen dans les négociations associées à un tel projet d’implantation et sur les arguments qui s’y développent. La seconde recherche, commanditée par Electrabel (GDF Suez), est un projet ponctuel dont le comité d’accompagnement est composé d’acteurs industriels et de décideurs publics. Dans ce cadre, le centre de recherches Spiral (Université de Liège, Belgique) s’intéresse au processus décisionnel et à la participation citoyenne menant à la mise en place de quatre projets éoliens répartis sur le territoire de la Région wallonne. Nous identifierons, dans cette contribution, au préalable le cadre légal permettant la participation du citoyen dit « ordinaire » afin de le confronter, par la suite, à sa réappropriation du processus, au delà des cadres formels de la procédure. Nous proposerons à ce titre de développer trois indicateurs que nous attribuons à ce citoyen « expert d’usage », à savoir, leur capacité à connaître (« il sait »), leur capacité à agir (« il peut ») et leur capacité à argumenter (« il argumente »). Nous reviendrons enfin sur l’importance du contexte qui entoure ces cas d’étude et qui est, selon nous, un élément essentiel pour comprendre l’influence possible que pourrait avoir le citoyen dans le processus. [less ▲]

Detailed reference viewed: 109 (20 ULg)
Full Text
See detailParticiperen (z)onder spanning: Over conflicten, macht en impasses in participatieprocessen”
Van Oudheusden, Michiel ULg

Conference given outside the academic context (2012)

Detailed reference viewed: 8 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes participes présents féminins actifs dans l'Avesta
Swennen, Philippe ULg

in Annali (1995)

In Avestan, much feminine present participles in the active voice are problematic. However, the behaviour of the epenthesis of the feminine suffix is quite perfectly regular.

Detailed reference viewed: 14 (1 ULg)
Full Text
See detailParticle acceleration in colliding-wind massive binaries: a relevant science case for ASTRO-H
De Becker, Michaël ULg; Khangulyan, Dmitry; Bosch-Ramon, Valenti

Poster (2012, July)

The strong stellar winds of massive stars in binary systems interact through shocks responsible for several phenomena, including significant particle acceleration up to relativistic energies. The ... [more ▼]

The strong stellar winds of massive stars in binary systems interact through shocks responsible for several phenomena, including significant particle acceleration up to relativistic energies. The existence of this relativistic particle population is mainly revealed through detection of bright synchrotron radio emission in the case of a few tens of systems. More recently, Suzaku observations revealed the existence of non-thermal X-rays in the case of two colliding-wind binaries (CWBs), confirming the prediction that inverse Compton scattering should be at work in these objects. In this context, the ASTRO-H mission constitutes the ideal tool to investigate non-thermal phenomena in hard X-rays (above 10 keV), where the well-known thermal emission from the shocked winds should not be significantly present. This poster gives an overview of this science case, and provides clues for the expected input of ASTRO-H in the study of these objects. [less ▲]

Detailed reference viewed: 19 (3 ULg)
Full Text
See detailParticle counting - Coulter Multisizer
Grandfils, Christian ULg

Conference (2010, February 22)

Detailed reference viewed: 15 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailParticle density determination of pellets and briquettes
Rabier, Fabienne; Temmerman, Michaël ULg; Böhm, Thorsten et al

in Biomass & Bioenergy (2006)

Several methods and procedures for the determination of particle density of pellets and briquettes were tested and evaluated. Round robin trials were organized involving five European laboratories, which ... [more ▼]

Several methods and procedures for the determination of particle density of pellets and briquettes were tested and evaluated. Round robin trials were organized involving five European laboratories, which measured the particle densities of 15 pellet and five briquette types. The test included stereometric methods, methods based on liquid displacement (hydrostatic and buoyancy) applying different procedures and one method based on solid displacement. From the results for both pellets and briquettes, it became clear that the application of a method based on either liquid or solid displacement (only tested on pellet samples) leads to an improved reproducibility compared to a stereometric method. For both, pellets and briquettes, the variability of measurements strongly depends on the fuel type itself. For briquettes, the three methods tested based on liquid displacement lead to similar results. A coating of the samples with paraffin did not improve the repeatability and the reproducibility. Determinations with pellets proved to be most reliable when the buoyancy method was applied using a wetting agent to reduce surface tensions without sample coating. This method gave the best values for repeatability and reproducibility, thus less replications are required to reach a given accuracy level. For wood pellets, the method based on solid displacement gave better values of repeatability, however, this instrument was tested at only one laboratory. [less ▲]

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)