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See detailL’internationalisation des entreprises de distribution. Quelques observations au départ du cas européen
Merenne-Schoumaker, Bernadette ULg

in Géographies. Bulletin de l'Association de Géographes Français (2000), (2000-1), 66-73

To understand the internationalization of retailing, we must understand the internationalization of its entreprises. With this aim in view, one first case is chosen - Europa - and the processus is learned ... [more ▼]

To understand the internationalization of retailing, we must understand the internationalization of its entreprises. With this aim in view, one first case is chosen - Europa - and the processus is learned through the main questions of geography : what where ? which evolution ? who ? how ? why and why there and not elsewhere ? The lead of territory in the strategies and the choices of the firms is clearly showed; this fact confirms the geographical relevance of the thema « Globalization of Retailing ». [less ▲]

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See detailL’internationalisation des espaces de commerce et de la consommation : conclusion du colloque
Merenne-Schoumaker, Bernadette ULg

in Barata Salgueiro, Teresa (Ed.) The Globalization of Consumption and Retail Places - L’internationalisation des espaces de commerce et de la consommation (1999)

Main conclusions of a workshop in Geography devoted to the internationalization of trade

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See detailInternationalisation des PME : comment réussir à l'étranger
Lernoux, Frédéric; Van Caillie, Didier ULg; Boschmans, Kris et al

Book published by De Boeck Larcier - Première édition (2012)

Le développement des PME à l'international est un important vecteur de croissance pour l'économie belge et européenne. Or, trop peu d'entre elles osent franchir le pas. Est-ce à dire que l ... [more ▼]

Le développement des PME à l'international est un important vecteur de croissance pour l'économie belge et européenne. Or, trop peu d'entre elles osent franchir le pas. Est-ce à dire que l'internationalisation s'impose à elles comme une évidence ? Non, évidemment ! L'internationalisation impacte significativement les processus décisionnels et managériaux des entreprises. Il faut en couvrir les risques et trouver les financements adaptés. Mais, par ailleurs, de nombreuses mesures publiques existent pour soutenir les entreprises dans leurs démarches. Le présent ouvrage a dès lors pour objectif d'informer les entrepreneurs sur les différentes facettes de l'internationalisation et d'apporter des réponses pratiques sur la manière de se financer et de se couvrir contre les risques encourus. [less ▲]

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See detailInternationalisation of SMEs : how to succeed abroad
Lernoux, Frédéric; Boschmans, Kris; Bouyon, Sylvain et al

Book published by De Boeck & Larcier - First Edition (2012)

The international development of SMEs is an important growth vehicle for the Belgian and European economies. Yet far too few of them dare to take the step required. Does this mean that they should see ... [more ▼]

The international development of SMEs is an important growth vehicle for the Belgian and European economies. Yet far too few of them dare to take the step required. Does this mean that they should see internationalisation as a given ? No, of course not ! Internationalisation has a significant impact on companies' decision-making and managerial processes. The risks involved need to be covered and the right form of funding found. There are numerous public measures in place aimed at supporting businesses in their efforts. The aim of this book is to inform business-owners about the various aspects of internationalisation and to provide them whith practical answers about the ways they can find funding. [less ▲]

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See detailDe internationalisering van de Vlaamse strip
Meesters, Gert ULg

in Praagse Perspectieven (2010), 6

De traditionele Vlaamse strip is ongewoon populair in de eigen regio, maar heeft — op Suske en Wiske en enkele andere uitzonderingen na — in het buitenland nooit een grote bekendheid verkregen. Sinds ... [more ▼]

De traditionele Vlaamse strip is ongewoon populair in de eigen regio, maar heeft — op Suske en Wiske en enkele andere uitzonderingen na — in het buitenland nooit een grote bekendheid verkregen. Sinds enkele jaren is het Vlaamse striplandschap echter grondig aan het veranderen. Jonge auteurs zetten een heel ander soort strips op de kaart en krijgen daarvoor zowel in eigen regio als ver daarbuiten erkenning. In deze lezing zal ik die nieuwe beweging in zijn context plaatsen en enkele boeken gedetailleerder bespreken, zoals De maagd en de neger van Judith Vanistendael en Over naar jou van Philip Paquet en Adriaan Van Aken. [less ▲]

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See detailInternationalisering van KMO's : hoe slagen in het buitenland
Lernoux, Frédéric; Boschmans, Kris; Van Caillie, Didier ULg et al

Book published by De Boeck Larcier - Eerste editie (2012)

De internationalisering van KMO's vormt een belangrijke groeimotor voor de Belgische en Europese economie. Nochtans durft verre van elke KMO de stap naar het buitenland aan. Een en ander valt te verklaren ... [more ▼]

De internationalisering van KMO's vormt een belangrijke groeimotor voor de Belgische en Europese economie. Nochtans durft verre van elke KMO de stap naar het buitenland aan. Een en ander valt te verklaren door de zware impact die een internationalisering proces heeft op de organisatie en het management van de KMO. Daarnaast blijken de financiering van internationale activiteiten en het beheersen van de risico's niet te onderschatten uitdagingen. Hoewel de overheid heel wat ondersteuning ter zake biedt, zijn deze maatregelen niet altijd heel bekend en benut. Dit boek heeft dus als doelstelling om bedrijfsleiders te informeren omtrent de diverse facetten van internationaal ondernemerchap. [less ▲]

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See detailInternationalisme et identité littéraire dans la revue anversoise "Lumière" (1919-1923).
Mus, Francis ULg

in Bainbrigge, S; Charnley, J; Verdier, C (Eds.) Francographies - identité et altérité dans les espaces francophones européens (2010)

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Peer Reviewed
See detailInternationalisme et identité littéraire dans la revue anversoise "Lumière" (1920-1923)
Mus, Francis ULg

in Bainbrigge, S (Ed.) Francographies - identité et altérité dans les espaces francophones européens (2008, March 14)

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See detailInternationalismen und gemeinsamer germanischer Wortschatz
Möller, Robert ULg

in Hufeisen, Britta; Marx, Nicole (Eds.) EuroComGerm - Die sieben Siebe: Germanische Sprachen lesen lernen (2007)

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Peer Reviewed
See detailInternationalization in Belgian Periodicals after WW1. Outline of a research project.
Mus, Francis ULg

in Boulogne, Pieter (Ed.) Translation and its others. Selected Papers of the CETRA Research Seminar in Translation Studies 2007 (2008)

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See detailInterne en externe geschiedenis van het Nederlands
Vromans, Joseph ULg

Learning material (1991)

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See detailInternet : le nouvel outil du pouvoir transnational ?
Hermans, Michel ULg

in Liber amicorum Magistri Doctorum Ioannis Pulchri Fagi (2005)

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See detailInternet : support, médium ou épimédium ?
Barnabé, Fanny ULg; Dozo, Björn-Olav ULg

Conference (2014, June 11)

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See detailInternet and Cyber Party Membership: the Case of the Belgian Pirate Party
Macq, Hadrien ULg; Jacquet, Vincent

Conference (2015, December 15)

Since a few years, it has become possible to observe the development of cyber parties in western democracies. Their intensive use of internet to coordinate relations between members is supposed to attract ... [more ▼]

Since a few years, it has become possible to observe the development of cyber parties in western democracies. Their intensive use of internet to coordinate relations between members is supposed to attract new types of militant, interested by less hierarchical informal networks and sporadic political activities. Yet, the following question remains: What role(s) does the Internet play in the enrolment process within this kind of parties? Analyzing fifteen in-depth interviews with Belgian Pirate Party’s members as well as members’ online activities, this paper shows that it is possible to distinguish two kinds of cyber parties’ members. On the one side, some members are passionate about information and communications technology and their party membership is their sole political activity. On the other side, some members are more distant users of the Internet and are active in plenty of postmodern political associations. These two divergent militant profiles are key elements to explain the divergence of views among Belgian Pirate Party’s members, but also the relative lack of political visibility of this political party due to difficulties in achieving coordination. [less ▲]

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See detailThe internet as a source of information used by women after childbirth to meet their need for information: A web-based survey.
Slomian, Justine ULg; Bruyère, Olivier ULg; Reginster, Jean-Yves ULg et al

in Midwifery (2017), 48

OBJECTIVE: the aims of this survey were: (a) to evaluate the need of information after childbirth and what questions do 'new' mothers ask themselves; (b) to assess why and how women use the Internet to ... [more ▼]

OBJECTIVE: the aims of this survey were: (a) to evaluate the need of information after childbirth and what questions do 'new' mothers ask themselves; (b) to assess why and how women use the Internet to meet their need of information; (c) to describe how the respondents evaluate the reliability of the information found; (d) to understand how the information found on the Internet affects women's decision-making; and (e) to appreciate how health professionals react to the information found by the women. DESIGN: this study used a large web-based survey that was widely broadcasted on various websites and social networks. SETTING AND PARTICIPANTS: belgian women who had a child under 2 years old and who agreed to participate were included in the study. FINDINGS: 349 questionnaires were valid for analyses. After childbirth, 90.5% of women admitted to using the Internet to seek information about themselves or about their baby, regardless of socioeconomic status or age. There were various reasons for seeking information on the Internet, but the most frequent reason the women expressed was to find information 'on their own' (88.1%). The most searched for topic was breastfeeding. The women believed that the information was quite useful (82.7%) but they assigned an average score of 5.3 out of 10 for the quality of the information they found on the Internet. Approximately 80% of the women felt that the Internet helped them control a decision that they made 'a little', 'often' or 'very often'. Professionals are not always willing to talk about information found on the Internet with mothers. Therefore, many women believed that health professionals should suggest reliable Internet websites for new mothers. CONCLUSIONS: the integration of the Internet and new technologies could be a useful tool during postpartum management. [less ▲]

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See detailL'Internet en politique au Cameroun: usages, cyberprésence et enjeux démocratiques
Beche, Emmanuel ULg

Conference (2013, June 13)

Depuis 1997, l’espace socio-public camerounais « devient média » (Blondeau, 2007) de plus en plus. Dans ce processus, la politique ne fait pas exception. Au contraire, les partis et leurs leaders ... [more ▼]

Depuis 1997, l’espace socio-public camerounais « devient média » (Blondeau, 2007) de plus en plus. Dans ce processus, la politique ne fait pas exception. Au contraire, les partis et leurs leaders investissent l’Internet, le territorialisent et en utilisent les outils : sites web et blogs, forums, facebook, twitter, myspace, etc. Cela apparaît techno-politiquement innovant dans un contexte certes marqué par le multipartisme, la libéralisation de l’espace sociopolitique et l’avènement des NTIC, mais qui présente aussi des déficits. Politiquement, on note une opposition en panne, des élections contestées et une faible culture de participation politique. (Ahmadou, 2006; Mack-Tit, 2007; Kokoroko, 2009). Au plan sociotechnique et économique, le taux de pénétration de l’Internet (4%) et le pouvoir d’achat de 70% de la population restent faibles. Cela limite l’accès au Net (Bâ, 2003) mais n’empêche pas son usage et sa représentation politiques. Nous avons étudié cet usage et cette représentation au niveau macro-politique en nous limitant aux acteurs institutionnels. Nous avons alors remarqué que leur cyberprésence c’est-à-dire la façon dont ils s’approprient l’espace numérique tend à reproduire leurs rapports de force dans le champ politique classique (Ovadia, 2011). Les usages politiques qu’ils y développent traduisent davantage la diffusion de l’information que l’interactivité et la mobilisation (Greffet et Wojcik, 2008). Dans ce contexte, les enjeux démocratiques de net-politique varient selon le caractère « opposant » ou « au pouvoir » des acteurs (Greffet, 2011). Si pour le parti au pouvoir, il s’agit de dominer tous les espaces d’expression politique, pour les opposants, le but est de trouver une visibilité nationale et de se faire entendre à l’international. Pour mener ce travail, nous avons examiné trois points : la cyberprésence des acteurs institutionnels, le contenu de leurs sites web et blogs et celui de leurs pages facebook. Nous situant dans la perspective de la communication médiatisée par ordinateur (Yanoshevsky, 2010), nous avons alors utilisé les indicateurs que Bastien et Greffet (2009) et Béché (2011) ont utilisés dans leurs travaux sur la net-campagne. [less ▲]

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See detailInternet est mort. Vive internet!
Choffray, Jean-Marie ULg

Article for general public (2002)

La crise économique et financière que nous traversons depuis deux ans ne diffère en rien de celles que notre monde a connues au cours de sa longue histoire (Malkiel, 2000). De tels ajustements sont ... [more ▼]

La crise économique et financière que nous traversons depuis deux ans ne diffère en rien de celles que notre monde a connues au cours de sa longue histoire (Malkiel, 2000). De tels ajustements sont nécessaires chaque fois que notre système économique doit s’adapter à des changements technologiques majeurs. La longueur atypique de cette crise et son ampleur - plusieurs milliers de milliards de dollars de capitalisation boursière perdus – soulignent toutefois l’importance exceptionnelle des ajustements qu’engendrent l’adoption et la diffusion de ces technologies nouvelles. [less ▲]

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