Browsing
     by title


0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

or enter first few letters:   
OK
See detailLecture/école/société (1re partie)
Dumortier, Jean-Louis ULg

in Revue de la Direction Générale de l’Organisation des Etudes (1978)

Detailed reference viewed: 8 (0 ULg)
See detailLecture/école/société (2e partie)
Dumortier, Jean-Louis ULg

in Revue de la Direction Générale de l’Organisation des Etudes (1978)

Detailed reference viewed: 5 (0 ULg)
See detailLecture/école/société (3e partie)
Dumortier, Jean-Louis ULg

in Revue de la Direction Générale de l’Organisation des Etudes (1978)

Detailed reference viewed: 3 (0 ULg)
See detailLecture/écriture en 4e année (première partie)
Dumortier, Jean-Louis ULg

in Revue de la Direction Générale de l’Organisation des Etudes (1984)

Detailed reference viewed: 10 (0 ULg)
See detailLecture/écriture en 4e année (seconde partie)
Dumortier, Jean-Louis ULg

in Revue de la Direction Générale de l’Organisation des Etudes (1984)

Detailed reference viewed: 10 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLectures de La Reine Albemarle ou le dernier touriste. Ontologie, autobiographie, politique
Cormann, Grégory ULg

in Bulletin d'Analyse Phénoménologique (2015), 11(1),

Detailed reference viewed: 45 (9 ULg)
Peer Reviewed
See detailLes lectures des ducs de Beaufort en leur château de Freyr
Opsomer, Carmélia ULg

in Toussaint, Jacques (Ed.) Freyr-sur-Meuse. Un patrimoine exceptionnel en province de Namur (2013)

Detailed reference viewed: 18 (3 ULg)
See detailLectures italiennes à Bruxelles (1500-1630)
Adam, Renaud ULg

Scientific conference (2014, December 12)

Cette journée d’étude a pour but de favoriser les rencontres et échanges entre chercheurs de disciplines transversales autour de la problématique de la réception du livre italien dans les anciens Pays-Bas ... [more ▼]

Cette journée d’étude a pour but de favoriser les rencontres et échanges entre chercheurs de disciplines transversales autour de la problématique de la réception du livre italien dans les anciens Pays-Bas et en Principauté de Liège. Son objectif est d’étudier les mécanismes qui ont permis à l'édition en italien produite à la Renaissance d'être lue et divulguée dans ces territoires. Sous quelles formes ont circulé les livres italiens ? En langue originale ou en traductions (française et/ou néerlandaise) ? Quels itinéraires ont empruntés les livres « italiens » depuis le nord des Alpes ? Qui sont les acteurs de cette diffusion ? Dans quel(s) milieu(x) culturel(s) le livre italien a-t-il trouvé son public ? Existe-t-il un « italianisme bibliophilique » dans les anciens Pays-Bas et en Principauté de Liège ? Comment ont été conservés les livres italiens depuis le XVIe siècle jusqu’à nos jours ? L’ambition de cette manifestation est de contribuer à renouveler les connaissances sur la production, la diffusion et la conservation d’ouvrages « italiens » à la première modernité, ces vecteurs indispensables à l’essor de l’Humanisme et de la Renaissance dans l’Europe continentale. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLectures littéraires du document physiologique. Méthodes et perspectives
Stienon, Valérie ULg

in MethIS : Méthodes et Interdisciplinarité en Sciences Humaines (2009), 2

Occulté par les oublis de l’histoire littéraire, partagé entre la très grande spécificité d’un genre éditorial standardisé et l’étendue composite de la littérature panoramique dans laquelle il ... [more ▼]

Occulté par les oublis de l’histoire littéraire, partagé entre la très grande spécificité d’un genre éditorial standardisé et l’étendue composite de la littérature panoramique dans laquelle il se fond, le corpus des Physiologies parisiennes des années 1840-18421 appelle une réflexion sur le traitement possible de cet ensemble de documents ethnographiques par une étude littéraire qui se montrerait capable de traiter tout à la fois de l’importance de la matérialité du support physiologique, de la diversité de ses ressources informatives sur un état de société et de l’originalité du dispositif esthétique, précurseur de la modernité, qu’il met en place. Consacré à ces considérations épistémologiques, l’article propose ultimement un protocole de lecture socio-pragmatique des Physiologies. [less ▲]

Detailed reference viewed: 59 (7 ULg)
Full Text
See detailLes lectures obligatoires en 5e année de l'enseignement secondaire de transition en Communauté française de Belgique
Lafontaine, Dominique ULg

in Enjeux : Revue de Formation Continuée et de Didactique du Français (2002), 55

Detailed reference viewed: 34 (2 ULg)
See detailLectures pour toi 1
Dumortier, Jean-Louis ULg

Book published by Labor (1992)

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
See detailLectures pour toi 3
Dumortier, Jean-Louis ULg; Dumortier, Jean-Louis ULg

Book published by Labor (1994)

Detailed reference viewed: 213 (2 ULg)
See detailLectures pour toi 4
Dumortier, Jean-Louis ULg; Dumortier, Jean-Louis ULg

Book published by Labor (1995)

Detailed reference viewed: 489 (9 ULg)
Full Text
See detailLectures « Sylvia Becerra, Anne Peltier (dir.), 2009, Risques et environnement : recherches interdisciplinaires sur la vulnérabilité des sociétés, Paris, L’Harmattan, coll. Sociologies et environnement, 575 p. »
Mormont, Marc ULg

in Développement Durable et Territoires [= DDT] (2009)

Vulnerability renews the approach of risk and strategies. This book opens many ways to deal with environmental risks

Detailed reference viewed: 73 (5 ULg)
Full Text
See detailLectures, réécritures et peintures à partir de Pline l’Ancien. La réception de l’Histoire naturelle en Italie, de Pétrarque à Vasari
Bert, Mathilde ULg

Doctoral thesis (2012)

This study examines the way in which the information given by Pliny the Elder in his Natural History concerning classical painting were perceived and exploited in Renaissance Italy, from Petrarch (c. 1350 ... [more ▼]

This study examines the way in which the information given by Pliny the Elder in his Natural History concerning classical painting were perceived and exploited in Renaissance Italy, from Petrarch (c. 1350) until the second edition of Vasari’s Lives (1568). It shows that references to Pliny that are discernible in various texts and works of art are means for us to understand some of the artistic, theoretical, and social issues inherent in pictorial practice at the time. Many different types of sources have been exploited in carrying out this research. In the first instance, information concerning the editorial transmission of the Natural History has been examined. Reception of Book XXXV, dedicated to classical painting, has been given special attention, particularly through the analysis of Renaissance copies of Pliny’s so-called Encyclopaedia, and the annotations, translations, derivations and commentaries to which this work gave rise at the time. Recourse to Pliny in artistic literature and in pictorial practice is then examined. Finally, the emulation of Apelles in artistic practise is considered through a study of the signature in the imperfect. This is, in fact, a way of signing paintings that Pliny attributes to the Greek painter and which artists in the Renaissance would adopt from the end of the fifteenth century. In addition to the substantial consideration given to Petrarch, Alberti, Ghiberti, Castiglione, Pino, Dolce and Vasari, this study also analyses references to Pliny in many other artists and humanists, such as Boccaccio, Guglielmo da Pastrengo, Villani, Guarino, Leonardo Giustiniani, Decembrio, Fazio, Landino, Perotti, Santi, Leonardo, Jacopo de’ Barbari, Bellini, Costa, Macrino d’Alba, Palmezzano, Raphael, Titian, Sebastiano del Piombo, Andrea del Sarto, Giovio, Damiano Zambelli, Aretino, Varchi, Giovio, l’Anonimo Magliabechiano and Giovanni Battista Adriani. Thus, via a series of individual and comparative readings that draw out the many links between art and humanism, this study highlights the various different forms that borrowings from Pliny could take, and the functions they had, as well as emphasising the main themes for which those borrowings were exploited, such as commentary on the cultural and social development of painting, and reflection on genres and pictorial styles (portrait, landscape, female nude, the debate about disegno and colorito, and the paragone of the arts). [less ▲]

Detailed reference viewed: 159 (17 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLeczenie osteoporozy--jakie mamy mozliwosci.
Reginster, Jean-Yves ULg

in Polskie Archiwum Medycyny Wewnetrznej (2007), 117(7), 283-4

Detailed reference viewed: 50 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLedoux's convection criterion in evolution and asteroseismology of massive stars
Lebreton, Yves; Montalban Iglesias, Josefa ULg; Godart, Mélanie ULg et al

in Communications in Asteroseismology (2009), 158

Saio et al. (2006) have shown that the presence of an intermediate convective zone (ICZ) in post-main sequence models could prevent the propagation of g-modes in the radiative interior and hence avoid the ... [more ▼]

Saio et al. (2006) have shown that the presence of an intermediate convective zone (ICZ) in post-main sequence models could prevent the propagation of g-modes in the radiative interior and hence avoid the corresponding radiative damping. The development of such a convective region highly depends on the structure of the star in the mu-gradient region surrounding the convective core during the main sequence phase. In particular,the development of this ICZ depends on physical processes such as mass loss, overshooting (Chiosi & Maeder 1986, Chiosi et al. 1992, see also Godart et al., 2009) and convective instability criterion (Schwarzschild's or Ledoux's criteria). In this paper we study the consequences of adopting the Ledoux's criterion on the evolution of the convective regions in massive stars (15 and 20 M_{o}), and on the pulsation spectrum of these new B-type variables (also called SPBsg). [less ▲]

Detailed reference viewed: 22 (2 ULg)
See detailLeeman Paul
Tomasovic, Dick ULg

in Moins, Philippe (Ed.) Image par image, le cinéma d’animation en communauté Wallonie-Bruxelles (2001)

Detailed reference viewed: 14 (0 ULg)
Full Text
See detailHet Leerdercorpus Nederlands in theorie en in de praktijk
Perrez, Julien ULg; Degand, Liesbeth

Conference (2009, August 24)

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)
See detailHet leerdercorpus Nederlands in theorie en in de praktijk
Perrez, Julien ULg; Degand, Liesbeth

Conference (2009)

Detailed reference viewed: 27 (0 ULg)