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Peer Reviewed
See detailApport de la mesure ambulatoire de la pression artérielle dans une consultation d'hypertension artérielle
Saint-Remy, Annie ULg; Dubois, Bernard ULg; Krzesinski, Jean-Marie ULg et al

in Journal de Cardiologie [= JDC] = Tijdschrift voor Cardiologie [= TVC] (1993), 5(1), 6-13

La fréquence du syndrome de la blouse blanche, l'importance de la charge tensionnelle et de la variabilité de la pression artérielle au cours du nycthémère ont été analysées dans une population de 181 ... [more ▼]

La fréquence du syndrome de la blouse blanche, l'importance de la charge tensionnelle et de la variabilité de la pression artérielle au cours du nycthémère ont été analysées dans une population de 181 patients ayant bénéficié d'un enregistrement de la pression artérielle en ambulatoire pendant 24 heures. En dépit d'une bonne corrélation entre la mesure clinique de la pression artérielle et la pression moyenne de jour ou de 24 heures, on observe une discordance entre les niveaux de pression fournis par les deux méthodes (la pression clinique étant supérieure à la pression en ambulatoire et cela d'autant plus que la pression clinique est élevée). Lors de l'évaluation de l'efficacité du traitement antihypertenseur, l'analyse des tracés montre qu'un tiers des patients traités ont des pressions normalisées, alors que deux tiers d'entre eux conservent des pressions de jour et de 24 heures nettement supérieures aux critères définissant l'hypertension artérielle. Par ailleurs, cette étude souligne également la supériorité des valeurs de pression en ambulatoire (surtout la pression systolique) par rapport à la pression clinique comme prédicteur d'une hypertrophie ventriculaire gauche. Ces observations confirment l'intérêt de cette technique non invasive de mesure de la pression artérielle moyenne tant pour objectiver l'effet blouse blanche, et ainsi préciser le diagnostic d'une hypertension artérielle, que pour s'assurer du contrôle de la pression par les thérapeutiques antihypertensives. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailApport de la métacognition dans la remédiation des troubles d’apprentissage
Frenkel, Stéphanie ULg; Keppenne, Julien ULg

Poster (2011, November)

Thème De plus en plus d’élèves présentent des difficultés d’apprentissage ; qu’elles soient ou non accompagnées d’une déficience intellectuelle. Qu’ils présentent un trouble spécifique du langage et des ... [more ▼]

Thème De plus en plus d’élèves présentent des difficultés d’apprentissage ; qu’elles soient ou non accompagnées d’une déficience intellectuelle. Qu’ils présentent un trouble spécifique du langage et des apprentissages ou ce que l’on appelle un échec scolaire généralisé, ces élèves ont un point commun ; celui de présenter un déficit métacognitif (cf. Doudin, Martin & Albanese, 2001 ; Hessels & Hessels-Schlatter, 2010). Problématique et principales référence théoriques À l’interface de différents champs disciplinaires (psychologie du développement, psychologie cognitive, éducation cognitive, systémique appliquée au domaine scolaire et neuropsychologie), nous avons créé un Atelier d’Apprentissage dans le cadre de la Clinique Psychologique Logopédique Universitaire de l’ULg. Type de méthodologie Ce service d’éducation cognitive centré sur le diagnostic et la remédiation de difficultés d’apprentissage et de problèmes scolaires est une des solutions que nous proposons à cette recrudescence des élèves en difficulté d’apprentissage. L’atout majeur de ces actions au niveau métacognitif est qu’elles donnent la possibilité d’améliorer ou de développer les compétences sous-tendant l’apprentissage et qu’elles ont un double impact : impact au niveau de la sphère cognitive (e.g., stratégies de résolution de problèmes, capacités métacognitives) et impact au niveau de la sphère conative (e.g., amélioration de la confiance en soin et de l’estime de soi, augmentation de la motivation intrinsèque et des objectifs d’apprentissage). Principaux éléments développés et résultats Dans ce cadre, nous travaillons sur la formalisation et la validation de programmes de remédiation ; cela en fonction de différentes variables que sont notamment l’âge de l’élève, son potentiel d’apprentissage, la nature de ses difficultés et la présence de troubles associés. Conclusion Dans cette communication orale, nous proposons de présenter et discuter cette approche et la possibilité de la développer au sein des établissements scolaires ; que ce soit aux niveaux préventif ou palliatif. Références théoriques : Büchel, F.P. (Ed.). (1995). L’Education cognitive. Le développement de la capacité d’apprentissage et son évaluation. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé. Doudin, P.A., Mardin, D., & Albanese, O. (2001). Métacognition et éducation. Berlin : Peter Lang. Hessels, M.G.P., & Hessels-Schlatter, C. (2010). Evaluation et intervention auprès d’élèves en difficulté. Bern : Perter Lang. Vianin, P. (2009). L’aide stratégique aux élèves en difficulté scolaire. Bruxelles, Belgique : De Boeck. [less ▲]

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See detailApport de la microchirurgie dans les plaies de la main - Résultats des réimplantations
HEYMANS, O; CARLIER, Alain ULg

in Chirurgie des plaies (2006)

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See detailApport de la microchirurgie dans les plaies de la main - Résultats des réimplantations
HEYMANS, O; RONSMANS, C; CARLIER, Alain ULg

in Plaies et Cicatrisation (2004)

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Peer Reviewed
See detailApport de la musculation en sport collectifamateur : exemple du handball féminin
Jidovtseff, Boris ULg; Frère, Pauline; Theunissen, Catherine ULg

in Science & Sports (2013), 28(5), 281-290

Introduction. — The aim of the study was to verify, in a non-professional handball female, if theintroduction of two short workouts per week during all season has a positive impact on muscularperformance ... [more ▼]

Introduction. — The aim of the study was to verify, in a non-professional handball female, if theintroduction of two short workouts per week during all season has a positive impact on muscularperformance.Methods. — Eighteen female playing handball at the top Belgian level were monitored duringthe complete season. Ten of these girls (‘‘Muscu’’ group) achieved, in addition to their usualtraining, two short (30 minutes) strength training sessions weekly. The other (‘‘Control’’ group)followed the usual training, without any strength training session. A battery of tests (leg power,arm power, vertical jump, sprint, throwing, flexibility) has been set up to four times during theseason to follow up muscular performance.Results. — According to the literature, the ‘‘Control’’ group showed any change in performanceduring the year. By contrast, ‘‘Muscu group results demonstrated that the short strength trai-ning program was efficient, with significant improvements in leg power (P < 0.005) and sprint(P < 0.05) tests. Increase in vertical jump was very close to the level of significance (P = 0.06).Arms power did not improve but appeared to be superior in the ‘‘Muscu’’ group in comparisonwith ‘‘Control’’ at the end of the season, which was not the case at the beginning.© 2013 Elsevier Masson SAS. All rights reserved. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailApport de la neuro-imagerie fonctionnelle à l'étude de la douleur
Fontaine, Robert ULg; Vanhaudenhuyse, Audrey ULg; Demertzi, Athina ULg et al

in Revue du Rhumatisme (2009), 76

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Peer Reviewed
See detailApport de la neurophysiologie clinique à l'évaluation et à la physiopathologie de la maladie de Parkinson.
Delwaide, P.; Schoenen, Jean ULg

in Revue Neurologique (1985), 141(12), 759-73

Clinical Neurophysiology brings about 2 major contributions in the study of Parkinson's disease: on the one hand, it makes it possible to measure the motor troubles; on the other, it enables their ... [more ▼]

Clinical Neurophysiology brings about 2 major contributions in the study of Parkinson's disease: on the one hand, it makes it possible to measure the motor troubles; on the other, it enables their pathophysiological analysis. The 3 classical signs must be studied separately. Tremor can easily be recorded by electromyography. Moreover, its parkinsonian nature can be specified by studying the resetting of EMG bursts following electrical stimulation of the motor nerve. A pace maker has been demonstrated in the thalamus from where rhythmic messages are first sent to motor cortex and thereafter reverberated to spinal motoneurons. Rigidity can be assessed by sophisticated but not generalized methods. It is easier to evaluate it by long-loop responses evoked by proprioceptive or exteroceptive stimulations. These responses reflect activity in pathways relaying in supraspinal structures. Contrary to spasticity, rigidity is not basically due to dysfunctions in segmentary spinal circuits. It is more likely that it depends on hyperactive and hyperexcitable long loop pathways. This hypothesis is in agreement with well established facts showing that parkinsonian hypertonia vanishes after dorsal root section. Akinesia is complex semeiologically. It is made of various components some of which can be measured. Reaction times and movement times provide interesting data which however are not strictly correlated with the motor handicap. Motor programmes are assembled in normal delays but they are not "called upon" correctly, reflecting a disturbance in the motor planning. A lack of "energetization" of the motor cortex and the pyramidal tract is likely. A functional disconnection between the motor program/plan side and the execution side can be hypothesized to explain the 3 major signs; on the one hand, neural messages are not correctly transferred to the pyramidal system, on the other, spinoencephalospinal loops on the execution side become more active as they escape from the control normally exerted by the plan/program side where basal ganglia play a prominent role. [less ▲]

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See detailApport de la neuropsychologie dans le cadre du diagnostic précoce de la maladie d'Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2005)

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See detailApport de la neuropsychologie dans le cadre du diagnostic précoce de la maladie d’Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2005)

Detailed reference viewed: 9 (0 ULg)
See detailApport de la neuropsychologie dans le cadre du diagnostic précoce de la maladie d’Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2005)

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See detailApport de la neuropsychologie dans le cadre du diagnostic précoce de la maladie d’Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2007)

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Peer Reviewed
See detailApport de la papyrologie à l'histoire de la médecine
Marganne, Marie-Hélène ULg

in Histoire des Sciences Médicales (2004), 38(2, Apr-Jun), 157-64

Two papyri are very interesting for Medicine history of the Antiquity. The first one (a Greek papyrus prolifically illustrated between 100 B.C. and 100 A.D.) reveals the value of the illustrators of works ... [more ▼]

Two papyri are very interesting for Medicine history of the Antiquity. The first one (a Greek papyrus prolifically illustrated between 100 B.C. and 100 A.D.) reveals the value of the illustrators of works in the Greek and Roman period and the second (the famous papyrus of Milan 300 B.C.) includes a part about the epigrams of curing. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailApport de la papyrologie à l’histoire de la médecine antique
Marganne, Marie-Hélène ULg

in Lettre d'informations du Centre Jean-Palerne (1988), 13

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See detailL'apport de la papyrologie à l'histoire de la réception des traités hippocratiques à la période byzantine
Marganne, Marie-Hélène ULg

Scientific conference (2014, May 23)

Examen des témoignages papyrologiques de la période byzantine relatifs à Hippocrate et aux traités hippocratiques, de leur texte, de leur mise en texte et de leur contexte de production et d'utilisation ... [more ▼]

Examen des témoignages papyrologiques de la période byzantine relatifs à Hippocrate et aux traités hippocratiques, de leur texte, de leur mise en texte et de leur contexte de production et d'utilisation, en vue, non seulement de définir leur spécificité par rapport aux autres papyrus grecs médicaux et aux papyrus iatro-magiques de la même époque, mais aussi d’y déceler des traces éventuelles de copie ou d’utilisation en contexte chrétien. [less ▲]

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See detailApport de la pédologie au conseil de fumure personnalisé par l’intégration d’arguments morphospatiaux et physico-chimiques impliquant de nouveaux outils d’analyse : la carte numérique des sols de Wallonie et la spectroscopie proche infrarouge
Genot, Valérie ULg

Doctoral thesis (2014)

The current environmental and agronomical context requires that farmers manage their inputs with the utmost precision, which can only be achieved by developing state of the art tools leading to clear ... [more ▼]

The current environmental and agronomical context requires that farmers manage their inputs with the utmost precision, which can only be achieved by developing state of the art tools leading to clear, exhaustive and efficient decisions. In this context, soil analysis being a vital tool, we have endeavoured to refine the advice given to farmers by the Walloon soil analysis laboratories, members of the non-profit-making organization REQUASUD, by studying the opportunity of developing two complementary tools, one cartographic, the other analytical, which can be integrated in the daily running of a laboratory. First of all, to ensure that soil analysis provides reliable results, it is essential for the sample to be as representative as possible of the plot. Lacking this representativity, an analytical result, however accurate, would be devoid of meaning and give the farmer misleading advice. In the field, the main obstacle for the soil sampler is the recognition of soil criteria which are however essential in establishing fertility advice, especially in Wallonia (southern Belgium) due to a high soil variability. The Digital Soil Map of Wallonia, surveyed at a scale of 1/5000, should prove to be an invaluable tool that can be used easily and directly for routine work not only by soil samplers but also by farmers and agronomists. That’s why a mapping web portal REQUACARTO has been designed to help define homogenous morpho-pedological areas and to validate them in different situations. Furthermore, in Wallonia, certain soil properties seldom undergo routine analysis, despite their importance in fertility advice, and when they do, they result in the use of extracts which are harmful to the environment and to health. Therefore we investigated the feasibility of a routine application of near infrared reflectance spectroscopy (NIRS) to determine these soil properties. This technique offers a number of advantages compared to analyses carried out according to reference methods: speed, respect of the environment and health, recovery of the sample, ease of use and thus economy. On a selection of representative samples of the pedological context of Wallonia, for which we also had analytical results of exchange cation capacity, as well as rates of carbon, nitrogen and clay, trials were performed using NIRS instead of or in addition to laboratory reference analyses. The findings highlight the relevance of using NIRS and were substantiated by a study of repeatability and intermediate precision of the technique. The spectral library was then transferred to the different soil analysis laboratories of the network. The goal is multiple: to offer further analyses to farmers at no extra cost, reduce the number of analyses performed according to reference methods and implement the spectral library with samples not predicted by NIRS to improve predictions. [less ▲]

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