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See detailApport de la disdrométrie laser au service de la climatologie des hydrométéores
Erpicum, Michel ULg; Fettweis, Xavier; Jorion, Nicolas ULg et al

in Carrega, Pierre (Ed.) Actes des journées de climatologie du CNFG : Climat et Société, Thème : climat et eau, Lyon 2011 (2012, March)

analysis of several rainy days with the support of laser disdrometers in temperate climate (Belgium)

Detailed reference viewed: 38 (12 ULg)
See detailApport de la génétique moléculaire dans la caractérisation de l'espèce Clostridium perfringens.
Daube, Georges ULg; Simon, P.; Limbourg, B. et al

in Biotechnologies du diagnostic et de la prévention des maladies animales (1994)

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
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See detailApport de la granulométrie laser dans la caractérisation physique des fillers calcaires
Michel, Frédéric ULg; Courard, Luc ULg

in Arliguie, Ginette (Ed.) Compte-rendu des Journées Scientifiques du (RF)2B (2006)

On assiste actuellement en Belgique à une baisse importante de la production des matériaux habituellement employés comme additions dans les composites à matrice cimentaire (cendres volantes, laitier de ... [more ▼]

On assiste actuellement en Belgique à une baisse importante de la production des matériaux habituellement employés comme additions dans les composites à matrice cimentaire (cendres volantes, laitier de haut fourneau). Pour faire face à ce problème, un vaste programme de recherche a été mis sur pied dans le but d’évaluer le potentiel de valorisation de fillers calcaires, de production wallonne, dans ce secteur. Ce papier traite des techniques utilisées pour caractériser de manière physique les fillers calcaires. Une étude paramétrique a permis de définir les conditions optimales de mesure de leur granulométrie par diffraction laser. Les résultats ont été comparés à ceux obtenus par la technique plus classique de tamisage en voie humide. La surface spécifique des poudres a également été mesurée par adsorption d’azote (méthode BET), par perméabilité (Blaine) et calculée à partir des résultats de la diffraction, via le diamètre de Sauter. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailApport de la greffe pulmonaire dans les pathologies respiratoires terminales.
PIRSON, J.; DUYSINX, Bernard ULg; NGUYEN DANG, Delphine ULg et al

in Revue Médicale de Liège (2011), 66(7-8), 434-9

Lung transplantation is an established treatment of pulmonary diseases at an advanced stage. The purpose of our study is to present the benefits, indications and complications of this surgical procedure ... [more ▼]

Lung transplantation is an established treatment of pulmonary diseases at an advanced stage. The purpose of our study is to present the benefits, indications and complications of this surgical procedure in the CHU of Liege. The cohort includes 14 patients transplanted between 2005 and 2009, and who were inserted in a pulmonary rehabilitation programme at the university hospital of Liege. The criteria of assessment are the values of respiratory function tests at rest and exercise, and quality of life. Inherent complications related to this type of surgical operation have been collected. We found a dramatic improvement in pulmonary function tests performed at rest both immediately after the transplantation and after 6 months. Likewise exercise capacity was already increased shortly after the transplantation and further improved 6 months later. As for health related quality of life, parameters that improved the most were dyspnoea and global quality of life, and the improvement was already maximal immediately after the transplantation. Our retrospective study confirms the data of the literature, namely an improvement of respiratory function, effort capacity and quality of life after lung transplantation. [less ▲]

Detailed reference viewed: 29 (4 ULg)
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Peer Reviewed
See detailApport de la mesure ambulatoire de la pression artérielle dans une consultation d'hypertension artérielle
Saint-Remy, Annie ULg; Dubois, Bernard ULg; Krzesinski, Jean-Marie ULg et al

in Journal de Cardiologie [= JDC] = Tijdschrift voor Cardiologie [= TVC] (1993), 5(1), 6-13

La fréquence du syndrome de la blouse blanche, l'importance de la charge tensionnelle et de la variabilité de la pression artérielle au cours du nycthémère ont été analysées dans une population de 181 ... [more ▼]

La fréquence du syndrome de la blouse blanche, l'importance de la charge tensionnelle et de la variabilité de la pression artérielle au cours du nycthémère ont été analysées dans une population de 181 patients ayant bénéficié d'un enregistrement de la pression artérielle en ambulatoire pendant 24 heures. En dépit d'une bonne corrélation entre la mesure clinique de la pression artérielle et la pression moyenne de jour ou de 24 heures, on observe une discordance entre les niveaux de pression fournis par les deux méthodes (la pression clinique étant supérieure à la pression en ambulatoire et cela d'autant plus que la pression clinique est élevée). Lors de l'évaluation de l'efficacité du traitement antihypertenseur, l'analyse des tracés montre qu'un tiers des patients traités ont des pressions normalisées, alors que deux tiers d'entre eux conservent des pressions de jour et de 24 heures nettement supérieures aux critères définissant l'hypertension artérielle. Par ailleurs, cette étude souligne également la supériorité des valeurs de pression en ambulatoire (surtout la pression systolique) par rapport à la pression clinique comme prédicteur d'une hypertrophie ventriculaire gauche. Ces observations confirment l'intérêt de cette technique non invasive de mesure de la pression artérielle moyenne tant pour objectiver l'effet blouse blanche, et ainsi préciser le diagnostic d'une hypertension artérielle, que pour s'assurer du contrôle de la pression par les thérapeutiques antihypertensives. [less ▲]

Detailed reference viewed: 9 (3 ULg)
Peer Reviewed
See detailApport de la métacognition dans la remédiation des troubles d’apprentissage
Frenkel, Stéphanie ULg; Keppenne, Julien ULg

Poster (2011, November)

Thème De plus en plus d’élèves présentent des difficultés d’apprentissage ; qu’elles soient ou non accompagnées d’une déficience intellectuelle. Qu’ils présentent un trouble spécifique du langage et des ... [more ▼]

Thème De plus en plus d’élèves présentent des difficultés d’apprentissage ; qu’elles soient ou non accompagnées d’une déficience intellectuelle. Qu’ils présentent un trouble spécifique du langage et des apprentissages ou ce que l’on appelle un échec scolaire généralisé, ces élèves ont un point commun ; celui de présenter un déficit métacognitif (cf. Doudin, Martin & Albanese, 2001 ; Hessels & Hessels-Schlatter, 2010). Problématique et principales référence théoriques À l’interface de différents champs disciplinaires (psychologie du développement, psychologie cognitive, éducation cognitive, systémique appliquée au domaine scolaire et neuropsychologie), nous avons créé un Atelier d’Apprentissage dans le cadre de la Clinique Psychologique Logopédique Universitaire de l’ULg. Type de méthodologie Ce service d’éducation cognitive centré sur le diagnostic et la remédiation de difficultés d’apprentissage et de problèmes scolaires est une des solutions que nous proposons à cette recrudescence des élèves en difficulté d’apprentissage. L’atout majeur de ces actions au niveau métacognitif est qu’elles donnent la possibilité d’améliorer ou de développer les compétences sous-tendant l’apprentissage et qu’elles ont un double impact : impact au niveau de la sphère cognitive (e.g., stratégies de résolution de problèmes, capacités métacognitives) et impact au niveau de la sphère conative (e.g., amélioration de la confiance en soin et de l’estime de soi, augmentation de la motivation intrinsèque et des objectifs d’apprentissage). Principaux éléments développés et résultats Dans ce cadre, nous travaillons sur la formalisation et la validation de programmes de remédiation ; cela en fonction de différentes variables que sont notamment l’âge de l’élève, son potentiel d’apprentissage, la nature de ses difficultés et la présence de troubles associés. Conclusion Dans cette communication orale, nous proposons de présenter et discuter cette approche et la possibilité de la développer au sein des établissements scolaires ; que ce soit aux niveaux préventif ou palliatif. Références théoriques : Büchel, F.P. (Ed.). (1995). L’Education cognitive. Le développement de la capacité d’apprentissage et son évaluation. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé. Doudin, P.A., Mardin, D., & Albanese, O. (2001). Métacognition et éducation. Berlin : Peter Lang. Hessels, M.G.P., & Hessels-Schlatter, C. (2010). Evaluation et intervention auprès d’élèves en difficulté. Bern : Perter Lang. Vianin, P. (2009). L’aide stratégique aux élèves en difficulté scolaire. Bruxelles, Belgique : De Boeck. [less ▲]

Detailed reference viewed: 324 (32 ULg)
See detailApport de la microchirurgie dans les plaies de la main - Résultats des réimplantations
HEYMANS, O; CARLIER, Alain ULg

in Chirurgie des plaies (2006)

Detailed reference viewed: 12 (2 ULg)
See detailApport de la microchirurgie dans les plaies de la main - Résultats des réimplantations
HEYMANS, O; RONSMANS, C; CARLIER, Alain ULg

in Plaies et Cicatrisation (2004)

Detailed reference viewed: 3 (2 ULg)
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Peer Reviewed
See detailApport de la musculation en sport collectifamateur : exemple du handball féminin
Jidovtseff, Boris ULg; Frère, Pauline; Theunissen, Catherine ULg

in Science & Sports (2013), 28(5), 281-290

Introduction. — The aim of the study was to verify, in a non-professional handball female, if theintroduction of two short workouts per week during all season has a positive impact on muscularperformance ... [more ▼]

Introduction. — The aim of the study was to verify, in a non-professional handball female, if theintroduction of two short workouts per week during all season has a positive impact on muscularperformance.Methods. — Eighteen female playing handball at the top Belgian level were monitored duringthe complete season. Ten of these girls (‘‘Muscu’’ group) achieved, in addition to their usualtraining, two short (30 minutes) strength training sessions weekly. The other (‘‘Control’’ group)followed the usual training, without any strength training session. A battery of tests (leg power,arm power, vertical jump, sprint, throwing, flexibility) has been set up to four times during theseason to follow up muscular performance.Results. — According to the literature, the ‘‘Control’’ group showed any change in performanceduring the year. By contrast, ‘‘Muscu group results demonstrated that the short strength trai-ning program was efficient, with significant improvements in leg power (P < 0.005) and sprint(P < 0.05) tests. Increase in vertical jump was very close to the level of significance (P = 0.06).Arms power did not improve but appeared to be superior in the ‘‘Muscu’’ group in comparisonwith ‘‘Control’’ at the end of the season, which was not the case at the beginning.© 2013 Elsevier Masson SAS. All rights reserved. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailApport de la neuro-imagerie fonctionnelle à l'étude de la douleur
Fontaine, Robert ULg; Vanhaudenhuyse, Audrey ULg; Demertzi, Athina ULg et al

in Revue du Rhumatisme (2009), 76

Detailed reference viewed: 35 (10 ULg)
Peer Reviewed
See detailApport de la neurophysiologie clinique à l'évaluation et à la physiopathologie de la maladie de Parkinson.
Delwaide, P.; Schoenen, Jean ULg

in Revue Neurologique (1985), 141(12), 759-73

Clinical Neurophysiology brings about 2 major contributions in the study of Parkinson's disease: on the one hand, it makes it possible to measure the motor troubles; on the other, it enables their ... [more ▼]

Clinical Neurophysiology brings about 2 major contributions in the study of Parkinson's disease: on the one hand, it makes it possible to measure the motor troubles; on the other, it enables their pathophysiological analysis. The 3 classical signs must be studied separately. Tremor can easily be recorded by electromyography. Moreover, its parkinsonian nature can be specified by studying the resetting of EMG bursts following electrical stimulation of the motor nerve. A pace maker has been demonstrated in the thalamus from where rhythmic messages are first sent to motor cortex and thereafter reverberated to spinal motoneurons. Rigidity can be assessed by sophisticated but not generalized methods. It is easier to evaluate it by long-loop responses evoked by proprioceptive or exteroceptive stimulations. These responses reflect activity in pathways relaying in supraspinal structures. Contrary to spasticity, rigidity is not basically due to dysfunctions in segmentary spinal circuits. It is more likely that it depends on hyperactive and hyperexcitable long loop pathways. This hypothesis is in agreement with well established facts showing that parkinsonian hypertonia vanishes after dorsal root section. Akinesia is complex semeiologically. It is made of various components some of which can be measured. Reaction times and movement times provide interesting data which however are not strictly correlated with the motor handicap. Motor programmes are assembled in normal delays but they are not "called upon" correctly, reflecting a disturbance in the motor planning. A lack of "energetization" of the motor cortex and the pyramidal tract is likely. A functional disconnection between the motor program/plan side and the execution side can be hypothesized to explain the 3 major signs; on the one hand, neural messages are not correctly transferred to the pyramidal system, on the other, spinoencephalospinal loops on the execution side become more active as they escape from the control normally exerted by the plan/program side where basal ganglia play a prominent role. [less ▲]

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See detailApport de la neuropsychologie dans le cadre du diagnostic précoce de la maladie d'Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2005)

Detailed reference viewed: 10 (1 ULg)
See detailApport de la neuropsychologie dans le cadre du diagnostic précoce de la maladie d’Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2005)

Detailed reference viewed: 9 (0 ULg)
See detailApport de la neuropsychologie dans le cadre du diagnostic précoce de la maladie d’Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2005)

Detailed reference viewed: 5 (1 ULg)
See detailApport de la neuropsychologie dans le cadre du diagnostic précoce de la maladie d’Alzheimer
Adam, Stéphane ULg

Conference given outside the academic context (2007)

Detailed reference viewed: 2 (0 ULg)
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Peer Reviewed
See detailApport de la papyrologie à l'histoire de la médecine
Marganne, Marie-Hélène ULg

in Histoire des Sciences Médicales (2004), 38(2, Apr-Jun), 157-64

Two papyri are very interesting for Medicine history of the Antiquity. The first one (a Greek papyrus prolifically illustrated between 100 B.C. and 100 A.D.) reveals the value of the illustrators of works ... [more ▼]

Two papyri are very interesting for Medicine history of the Antiquity. The first one (a Greek papyrus prolifically illustrated between 100 B.C. and 100 A.D.) reveals the value of the illustrators of works in the Greek and Roman period and the second (the famous papyrus of Milan 300 B.C.) includes a part about the epigrams of curing. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (1 ULg)