Browsing
     by title


0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

or enter first few letters:   
OK
Full Text
Peer Reviewed
See detailForeword
Fontana, Roberta; Canepari, Pietro; Ghuysen, Jean-Marie ULg

in Microbial Drug Resistance : Mechanism, Epidemiology, & Disease (1996), 2(1), 5-5

Detailed reference viewed: 9 (0 ULg)
Full Text
See detailForeword - Transport protocols for next generation networks
Pham, Congduc; Leduc, Guy ULg

in Annales des Télécommunications = Annals of Telecommunications (2006), 61(1-2, JAN-FEB), 2-4

Detailed reference viewed: 9 (5 ULg)
Full Text
See detailLa Forfaitarisation des Spécialités Pharmaceutiques en milieu hospitalier
Van Hees, Thierry ULg

Conference (2010, February 13)

Detailed reference viewed: 21 (6 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailForfaits pharmaceutiques et Gestion de l'Antibiothérapie Hospitalière
Van Hees, Thierry ULg

Conference (2011, May 19)

Detailed reference viewed: 6 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailForgerons à travers les générations ? La métallurgie dans l’îlot VI d’Olbia de Provence (Hyères, 83) de 325 avant notre ère à 20 de notre ère
Pagès, Gaspard ULg; Roure, Réjane; Salle, Valérie

in Esposito, A.; Sanidas, G. (Eds.) "Quartiers" artisanaux en Grèce ancienne. Une perspective méditerranéenne. Archéologie des espaces économiques. Actes du Symposium international d’HALMA-IPEL sur La concentration spatiale des activités et la question des quartiers spécialisés (Lille 2009) (2012)

Detailed reference viewed: 46 (11 ULg)
See detailThe Forgotton Caliban of Aníbal Ponce
Vanden Berghe, Kristine ULg

in Lie, N.; D'haen, T. (Eds.) Constellation Caliban. Figurations of a Character (1997)

Detailed reference viewed: 36 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailForkhead pathway in the control of adult neurogenesis.
Genin, Emmanuelle C.; Caron, Nicolas ULg; Vandenbosch, Renaud ULg et al

in Stem cells (Dayton, Ohio) (2014)

Detailed reference viewed: 1 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailForm@HETICE : un dispositif de formation continuée des formateurs d'enseignants à un usage critique des Technologies de l'Information et de la Communication
Charlier, B.; Denis, Brigitte ULg

in Actes du 2e Congrès des chercheurs en Éducation (2002, March)

Form@HETICE1 est un dispositif original de formation continuée des formateurs d’enseignants à un usage critique des Technologies de l’Information et de la Communication au sein des catégories pédagogiques ... [more ▼]

Form@HETICE1 est un dispositif original de formation continuée des formateurs d’enseignants à un usage critique des Technologies de l’Information et de la Communication au sein des catégories pédagogiques des Hautes Ecoles (HE). Deux problématiques complémentaires guident la conception de ce dispositif : celle des usages éducatifs des TIC aux niveaux de la formation des futurs enseignants et des pratiques dans les écoles primaires et secondaires (Quels usages éducatifs des TIC?) (Denis, 2002) et celle plus globale de l’implantation d’une innovation qui tient compte du contexte organisationnel au sein duquel ce processus prend place : une rénovation d’ensemble des programmes de formation d’enseignants promue par le Ministère de la Communauté française (Quelle démarche d’intégration des TIC dans les pratiques de formation des enseignants ?). La prise en compte de ces deux problématiques a conduit une équipe de recherche collaborative à proposer des actions complémentaires qui dépassent la simple organisation de sessions de formation : • la mise en place d’un réseau de partage de ressources, • l'organisation de formations adaptées aux besoins des personnes ressources, • l'accompagnement de projets d'équipe dans chacune des Hautes Ecoles, • des actions parallèles concernant l’installation de « cybercentres » dans les établissements. Ces actions visent à produire un effet démultiplicateur : des personnes ressources participant au réseau forment leurs collègues, qui à leur tour forment les futurs enseignants amenés à introduire les TIC dans les activités menées avec leurs élèves. [less ▲]

Detailed reference viewed: 99 (6 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailForm@HETICE : une étude de cas vue sous l'angle de la théorie des communautés de pratique
Milstein, A.; Denis, Brigitte ULg

in Actes du Colloque EIAH 2007 : International Workshop "Learning and working in CoPs : theoretical and technological issue" (2007, June)

La notion de communauté de pratique peut jouer un rôle important dans une nouvelle réflexion sur l’apprentissage. De nombreuses théories sur le sujet se multiplient dans la littérature. Néanmoins, comme ... [more ▼]

La notion de communauté de pratique peut jouer un rôle important dans une nouvelle réflexion sur l’apprentissage. De nombreuses théories sur le sujet se multiplient dans la littérature. Néanmoins, comme le soulignent Dameron et Josserand (2005), il manque une analyse processuelle du développement des communautés de pratique. Il existe un décalage réel entre la richesse conceptuelle des travaux sur cette forme d’organisation et le peu d’études en profondeur sur la dynamique de ce type de groupes, les « phases » de leur développement ainsi que sur l’impact effectif du partage des pratiques. Un certain nombre d’enquêtes (Dameron & Josserand, 2005 ; Cappe, 2005 ; Laferrière, 2005) ont déjà été réalisées. Notre travail entre dans cette démarche de validation du concept de communauté de pratique. Nous présentons ici une étude de cas : le projet Form@HETICE. Cet article décrit notre travail d’observation de la situation actuelle et d’identification de l’existence ou non de communautés de pratique au sein de ce projet. [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFormación de compuestos raciales de maíz precoz (Zea mays L.) para comunidades altas de Cusco
Cosio, Pompeyo; Catalán, Wilfredo; Baudoin, Jean-Pierre ULg

in Primer Congreso Peruano de Mejoramiento Genético y Biotecnología Agricola (2010)

Detailed reference viewed: 17 (2 ULg)
Peer Reviewed
See detailFormación de los profesores universitarios para la gestión de competencias: trayectorias diferenciadas para apoyar a los docentes en sus enfoques orientados al desarrollo de las competencias de sus estudiantes
Poumay, Marianne ULg

in Corvalan, Oscar; Tardif, Jacques; Montero, Patricio (Eds.) Metodologías para la innovación curricular universitaria basada en el desarrollo de competencias (2013)

Dans de nombreux pays d’Europe et d’Amérique, tant au Nord qu’au Sud, les programmes axés sur le développement de compétences remplacent petit à petit les cursus axés sur l’accumulation de ressources, et ... [more ▼]

Dans de nombreux pays d’Europe et d’Amérique, tant au Nord qu’au Sud, les programmes axés sur le développement de compétences remplacent petit à petit les cursus axés sur l’accumulation de ressources, et notamment de connaissances. Les programmes gagnent en ambition, ajoutant une couche « compétences » à cette couche de connaissances, pour sa part non remise en question mais plus intégrée et mieux mobilisable au service de la résolution de problèmes professionnels ou citoyens. Que faire pour aider les enseignants qui le souhaitent à se diriger dans cette voie ? Et quand l’offre aux enseignants se déploie, quel accueil reçoit-elle ? En quoi chaque action contribue-t-elle à l’innovation institutionnelle en matière de compétences ? Ce chapitre tente de décrire les actions qui ont découlé de cette politique de l’ULG « orientée compétences » et dégage une série de pistes au service de collègues intéressés par la formation des enseignants et l’innovation institutionnelle. [less ▲]

Detailed reference viewed: 38 (7 ULg)
See detailLa formación des los enseñantes mañana
de Landsheere, Gilbert ULg; de Coster, S.; de Coster, W. et al

Book published by Narcea (1977)

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)
Full Text
See detailFormación e investigación en lenguas extranjeras y traducción. Actas de las Segundas Jornadas Internacionales, 2-4 de junio de 2010, Buenos Aires
Ardissone, Diana; Miñones, Laura; Willson, Patricia ULg

Book published by Instituto de Enseñanza Superior en Lenguas Vivas «Juan Ramón Fernández» (2010)

El presente volumen recoge la gran mayoría de las conferencias y las ponencias presentadas en las Segundas Jornadas Internacionales sobre Formación e Investigación en Lenguas Extranjeras y Traducción, que ... [more ▼]

El presente volumen recoge la gran mayoría de las conferencias y las ponencias presentadas en las Segundas Jornadas Internacionales sobre Formación e Investigación en Lenguas Extranjeras y Traducción, que tuvieron lugar en Buenos Aires del 2 al 4 de junio de 2010, en el marco de las celebraciones por el Bicentenario de la Revolución de Mayo. Las conferencias plenarias estuvieron a cargo de Elvira Narvaja de Arnoux (Universidad de Buenos Aires), Michael Dobstadt (Universidad de Leipzig), Andrea Pagni (Universidad de Erlangen-Nuremberg), Gertrudis Payás (Universidad Católica de Temuco), Daniel Fernández (Universidad Nacional del Litoral) y Olivier Bertrand (Universidad de Lorena / CNRS). Junto con los conferenciantes invitados, en las jornadas participaron más de 170 expositores procedentes de doce países (Argentina, Alemania, Brasil, Canadá, Chile, España, Estados Unidos, Francia, México, Polonia, Portugal y Uruguay), agrupados en las siguientes áreas temáticas: políticas lingüísticas; la enseñanza del español como lengua segunda; la norma y las variaciones en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras y segundas; las TIC y la adquisición de lenguas extranjeras y segundas; la enseñanza de lenguas extranjeras para objetivos específicos; la producción de material didáctico y las industrias culturales; los estudios interculturales; la didáctica de la interculturalidad; la traducción y la interculturalidad; la traducción y las fronteras lingüísticas; la gramática contrastiva y la traducción; la pedagogía de la traducción; la historia de la traducción; la traducción literaria; la traducción audiovisual; y los estudios de interpretación. [less ▲]

Detailed reference viewed: 28 (12 ULg)
See detailLa formación literaria de Manuel Sacristán
Ceballos Viro, Alvaro ULg

in López Arnal; Juncosa, Xavier; Benach, Joan (Eds.) Del pensar, del vivir, del hacer (2006)

Detailed reference viewed: 27 (3 ULg)
See detailFORMADIS (rapport intermédiaire d’activités)
Dupont, Chantal ULg; Baldewyns, Laurence; Delfosse, Catherine ULg et al

Report (2002)

Detailed reference viewed: 16 (4 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFormadis : soutien au déploiement de formations ouvertes et à distance, en Wallonie et à Bruxelles
Dupont, Chantal ULg; Poumay, Marianne ULg; Georges, François ULg et al

(2002)

This paper presents an initiative, FORMADIS, aiming at producing a critical mass of quality courses and thus, contributing to the dissemination of good practices in ODL. A competitive call has been ... [more ▼]

This paper presents an initiative, FORMADIS, aiming at producing a critical mass of quality courses and thus, contributing to the dissemination of good practices in ODL. A competitive call has been launched in 2001 and 2002 to select 23 projects to be closely coached and turned into on-line active courses. The teachers, by working on their own course with the support of instructional, technical and graphic specialists move from a traditional way of considering their course to a more open view of what it could be. Applying the principles of isomorphism and transfer, the teacher training program in pedagogy, partly on line and partly face to face, helps in the different stages of development of the course. As anticipated, this setting appears to be an effective way to provide continuing education to teachers. The produced courses illustrate the diversity of implemented strategies and the added-value due to ODL. Over 40 activities have been described and analysed, according to the “7 teaching/learning paradigms” model. [less ▲]

Detailed reference viewed: 38 (4 ULg)
Full Text
See detailFormal analysis of the interaction between the specific immune response of cattle and Bovine herpesvirus 1
Thiry, Etienne ULg; Pastoret, Paul-Pierre ULg; Thomas, R.

in Pastoret, Paul-Pierre; Thiry, Etienne; Saliki, J. (Eds.) Immunity to herpesvirus infections of domestic animals (1985)

Detailed reference viewed: 2 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailFormal and semantic-discursive properties of mirative exprecctions (it's) no wonder: a synchronic-diachronic approach
Gentens, Caroline; Brems, Lieselotte ULg; Davidse, Kristin et al

Conference (2014, July)

Detailed reference viewed: 15 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailA formal definition of time in LOTOS (Full version)
Léonard, Luc; Leduc, Guy ULg

in Formal Aspects of Computing (1998), 10E

Enhanced Timed-LOTOS, denoted ET-LOTOS, is an extension of LOTOS that allows the modelling of real-time behaviours. It covers all the aspects of full LOTOS, including data types, it supports both a dense ... [more ▼]

Enhanced Timed-LOTOS, denoted ET-LOTOS, is an extension of LOTOS that allows the modelling of real-time behaviours. It covers all the aspects of full LOTOS, including data types, it supports both a dense and a discrete time domain and can manipulate time values as any other data values. A tutorial on ET-LOTOS, showing many application examples, has already been published elsewhere. The present paper adds to it by providing an in-depth presentation of its theoretical aspects. The complete semantics is given and explained, and its properties are studied. In particular, we prove that the semantics is consistent and that strong bisimulation is a congruence. This requires to deal carefully with the presence of negative premises in the operational semantics, which are necessary to express urgency. ET-LOTOS is also shown to be a conservative extension of LOTOS for guarded processes, and is the basis of the timed extension of LOTOS currently developed by ISO. To our knowledge, this is the first in-depth study of a language that combines data types and real-time behaviours. [less ▲]

Detailed reference viewed: 17 (3 ULg)