Browsing
     by title


0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

or enter first few letters:   
OK
Full Text
See detailDiscussion on wind turbines challenges and innovative solution procedure for advanced modeling
Bruyneel, Michaël ULiege; Granville, Didier; Heege, Andreas et al

Article for general public (2009)

Detailed reference viewed: 21 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDiscussion on “Ultimate Limit State Design of Ship Hulls"
Rigo, Philippe ULiege

in SNAME Transactions vol. 110 (2002)

Detailed reference viewed: 51 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDiscussion on “Ultimate Limit State Design of Ship Stiffened Panels and Grillage
Rigo, Philippe ULiege; Toderan, Catalin

in SNAME’2001 Annual Meeting (2001)

Detailed reference viewed: 53 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa discussion philosophique en classe : une pratique de l'émancipation ?
Herla, Anne ULiege

in Tracés (2013), 25

This paper presents a recent pedagogical practice in the field of philosophy in school: Discussion with Democratic and Philosophical Aim (DDPA). According to the author, this practice differs from a more ... [more ▼]

This paper presents a recent pedagogical practice in the field of philosophy in school: Discussion with Democratic and Philosophical Aim (DDPA). According to the author, this practice differs from a more traditional conception of philosophy teaching by upsetting three key aspects of the pedagogical relationship: the relationship to knowledge, the relationship to the master, the relationship to the group. For each of these aspects, it is to show, on the one hand how authority is questioned and reworked, and secondly how the power relations relayed by the school system are revealed and transformed. More broadly, the author argues that the DDPA in its very practice questions in a new light the nature of the philosophical act and undermines the established partitions between teacher and student, philosopher and non-philosopher, scientist and ignorant. It is in this paper to highlight the concept of emancipation - inseparably intellectual and political - that underlies such a learning device of philosophy. L’article présente une pratique pédagogique récente dans le domaine de la philosophie à l’école : la Discussion à Visée Démocratique et Philosophique. D’après l’auteure, cette pratique se distingue d’une conception plus traditionnelle de l’enseignement de la philosophie en bouleversant trois aspects essentiels de la relation pédagogique : le rapport au savoir, la relation au maître, le rapport au collectif. Pour chacun de ces aspects, il s’agit de montrer, d’une part comment l’autorité est remise en question et réélaborée, et d’autre part comment les rapports de domination relayés par le système scolaire sont dévoilés et transformés. Plus largement, l’auteure avance que la DVDP, dans sa pratique même, interroge sous un angle nouveau la nature de l’acte philosophique et ébranle les partages établis entre maître et élève, philosophe et non-philosophe, savant et ignorant. Il s’agit dans cet article de mettre en lumière la conception de l’émancipation – indissociablement intellectuelle et politique – qui sous-tend un tel dispositif d’apprentissage de la philosophie. [less ▲]

Detailed reference viewed: 50 (9 ULiège)
See detailDiscussion summary
Schoenen, Jean ULiege

in Olesen, J. (Ed.) Headache classification and epidemiology (1994)

Detailed reference viewed: 4 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailUne discussion sur le ciel dans le commentaire de Shabara aux" Mimâmsâsûtra's" (MîmS.VI 1 1-2-3)
Verpoorten, Jean-Marie ULiege

in Annali dell'Istituto Orientale di Napoli (1981), 41

Cet extrait du Śabara-bhāṣya (rédigé entre 0 et 500 de n.è.) est une discussion entre deux ritualistes à propos de la phrase-slogan dans ce type de littérature : « celui qui désire le ciel doit faire des ... [more ▼]

Cet extrait du Śabara-bhāṣya (rédigé entre 0 et 500 de n.è.) est une discussion entre deux ritualistes à propos de la phrase-slogan dans ce type de littérature : « celui qui désire le ciel doit faire des sacrifices »(svargakāmo yajeta). On se demande quel est l’élément principal dans cette phrase : est-ce l’acte de sacrifier (yajeta), lequel requerraitt le ciel (svarga) comme son objectif, parce que tout acte a besoin d’un fruit ? Ou est-ce le ciel en tant que bonheur recherché par celui qui sacrifie ? Et ce ciel, quelle est sa nature ? S’agit-il d’un lieu immatériel et supra-terrestre ? ou est-ce simplement le nom donné à la satisfaction de tel ou tel désir (kāma) (par ex.une descendance, des troupeaux etc.). On conclut que le ciel est ce qui donne la joie et le courage d’entreprendre un sacrifice, càd une opération longue et difficile On se demande aussi si c’est parce qu’on a envie du ciel qu’il existe et justifie l’effort nécessaire pour l’obtenir. Et l’on conclut en donnant à la phrase sanskrite ci-avant le nom d’ «injonction d’habilitation » parce qu’elle affirme le droit de tout brahmane (mais non de tout homme) au sacrifice [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDiscussion sur “On Advanced Buckling and Ultimate Strength Design of Ship plating, SNAME Transactions
Rigo, Philippe ULiege

in SNAME Transactions, Vol.108 (2000)

Detailed reference viewed: 64 (1 ULiège)
Peer Reviewed
See detailDiscussions about the Bp-d diagrams in polynomial for marine propeller series
Marchal, Jean ULiege; Shen, Yide ULiege; Kicheva, D.

in RINA (1995), volume 137

Detailed reference viewed: 55 (1 ULiège)
See detailDiscutant de la Session Mainstreaming Migrant Integration Policies
Martiniello, Marco ULiege

Scientific conference (2014, August 27)

Detailed reference viewed: 16 (1 ULiège)
See detailDiscutant lors du Workshop COST A2 “la forteresse européenne”
Martiniello, Marco ULiege

Scientific conference (1995, March 10)

Detailed reference viewed: 20 (2 ULiège)
See detailDiscutant, Séminaire du programme thématique « Migrations et Diversité Culturelle »
Martiniello, Marco ULiege

Scientific conference (2008, April 03)

Detailed reference viewed: 8 (0 ULiège)
See detaildiscutante autour du film 'Mommy'
Gavray, Claire ULiege

Diverse speeche and writing (2016)

Detailed reference viewed: 7 (0 ULiège)
See detailDiscutante dans le symposium Pratiques évaluatives en classe et épreuves externes
Lafontaine, Dominique ULiege

Conference (2010, September)

Detailed reference viewed: 10 (1 ULiège)
See detaildiscutante de 5 présentations
Gavray, Claire ULiege

Scientific conference (2016, November 07)

Detailed reference viewed: 20 (1 ULiège)