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See detailL'évaluation des compétences : principes et illustrations
Poumay, Marianne ULg; Leclercq, Dieudonné ULg

Conference (2011, May 31)

Cette conférence rappelle la définition que donne Jacques Tardif (2006) de la compétence et un cadrage quant aux situations authentiques (Prégent et al, 2009), puis illustre différentes modalités ... [more ▼]

Cette conférence rappelle la définition que donne Jacques Tardif (2006) de la compétence et un cadrage quant aux situations authentiques (Prégent et al, 2009), puis illustre différentes modalités pédagogiques permettant de soutenir le développement de ces compétences et leur évaluation. Elle illustre notamment les méthodes suivantes : études de cas, jeux de rôles, stages, portfolios et cartographie conceptuelle. [less ▲]

Detailed reference viewed: 162 (17 ULg)
See detailEvaluation des compétences cognitives, langagières et mnésiques des personnes trisomiques 21 ; pour une conception intégrative du retard mental
Frenkel, Stéphanie ULg

Doctoral thesis (2004)

Lying within the scope of the integrative theories of mental retardation, this research studies the processes of memorizing used by people with Down’s syndrome and more particularly, the strategy of ... [more ▼]

Lying within the scope of the integrative theories of mental retardation, this research studies the processes of memorizing used by people with Down’s syndrome and more particularly, the strategy of active rehearsal. The latter is defined as being the cumulative repetition of the verbal items to memorize. From this point of view, we undertook three research studies aiming at evaluating the impact of the modifications of the environment on the use of this strategy (in particular by means of a training program). The first two studies relate to adults and the last one, on children and teenagers. Moreover, the effect of linguistic competences in the use of this mnemonic strategy is examined. Furthermore, the study of this population raises many questions relating to the constitution of homogeneous groups and the evaluation of their developmental level (cognitive and linguistic), as well as the development of the various short-term memories. This work also presents our proposals for a solution to these three points. [less ▲]

Detailed reference viewed: 176 (10 ULg)
See detailL’évaluation des compétences en histoire
Jadoulle, Jean-Louis ULg

Scientific conference (2007, May 21)

Detailed reference viewed: 8 (1 ULg)
Peer Reviewed
See detailL'évaluation des compétences en salle de classe : régulations entre politiques et pratiques
Laveault, Dany; Dionne, Eric; Lafontaine, Dominique ULg et al

in Dierendonck, Christophe; Loarer, Even; Rey, Bernard (Eds.) L'évaluation des compétences en milieu scolaire et en milieu professionnel (2014)

Detailed reference viewed: 32 (3 ULg)
See detailÉvaluation des compétences en TIC
Vandeput, Etienne ULg

in André, Bernard; Baron, Georges-Louis; Bruillard, Éric (Eds.) Traitement de texte et production de documents, questions didactiques (2004)

Divers systèmes de certification des compétences en TIC sont décrits et comparés. L'article tente de mettre en lumière les qualités et les défauts de chacun et propose une stratégie pour la construction d ... [more ▼]

Divers systèmes de certification des compétences en TIC sont décrits et comparés. L'article tente de mettre en lumière les qualités et les défauts de chacun et propose une stratégie pour la construction d'une certification dans la durée. [less ▲]

Detailed reference viewed: 35 (5 ULg)
See detailL'évaluation des compétences terminales. Synthèse de l'atelier langues modernes.
Delcomminette, Bernadette; Simons, Germain ULg

in Puzzle (2000), (9), 30-33

Detailed reference viewed: 7 (1 ULg)
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See detailL'évaluation des compétences, principes et illustrations
Poumay, Marianne ULg; Georges, François ULg

Conference given outside the academic context (2011)

Dans cette présentation, les auteurs fondent l'évaluation des compétences sur les principes définis par Tardif (2006) et Prégent et al. (2009). Sur cette base, ils présentent plusieurs modalités d ... [more ▼]

Dans cette présentation, les auteurs fondent l'évaluation des compétences sur les principes définis par Tardif (2006) et Prégent et al. (2009). Sur cette base, ils présentent plusieurs modalités d'évaluation allant de la représentation cartographique au stage en passant par le portfolio et la simulation de situation authentique. La présentation est illustrée à l'aide d'exemples issus de divers programmes de formation organisés par l'université de Liège. [less ▲]

Detailed reference viewed: 227 (25 ULg)
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See detailL'évaluation des compétences, une entreprise impossible ? (Résolution de problèmes complexes et maîtrise de procédures mathématiques)
Crahay, Marcel ULg; Detheux, Monique

in Mesure et Evaluation en Education [=MEE] (2005), 28(1), 57-58

Detailed reference viewed: 243 (3 ULg)
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Peer Reviewed
See detailEvaluation des concentrations plasmatiques en anti-oxydants, anticorps contre les LDL oxydees et homocysteine dans un echantillon de la population liegeoise
Pincemail, Joël ULg; Siquet, Jean ULg; Chapelle, Jean-Paul ULg et al

in Annales de Biologie Clinique (2000), 58(2, Mar-Apr), 177-85

A large number of epidemiological and clinical studies suggest that oxidative stress plays an important role in the development of cardiovascular diseases. In this way, following reference values in ... [more ▼]

A large number of epidemiological and clinical studies suggest that oxidative stress plays an important role in the development of cardiovascular diseases. In this way, following reference values in plasmatic antioxidants have been determined in a group of 123 blood donors (94 males, 29 females; age: 21-64 years) living in the surroundings of Liege, Belgium: vitamin A (1.5-3.62 mmol/l), vitamin C (3.68-75.21 mmol/l), vitamin E (16.98-46.46 mmol/l), ratio vitamin E/cholesterol (3.92-8.32 mmol/mmol), selenium (0.66-1.26 mmol/l), sulphydryl proteins (216-556 mmol/l), uric acid (174-477 mmol/l), superoxide dismutase (542-852 IU/g hemoglobine), glutathion peroxidase (39.55-91.83 IU/g hemoglobine). Only a few number of subjects were found with values corresponding to high risk of deficiency in antioxidants although low values in vitamin C (< 11.35 mmol/l) and in selenium (< 0.75 mmol/l) were respectively observed in 5.69 and 10.5% of our subjects. Autoantibodies against oxidized LDL, as marker of oxidative stress, and homocysteine, as a risk factor of atherosclerosis involved in the development of oxidative stress, have also been investigated. Approximatively 40% of the population presented values higher than the superior limit mean value (20.3% > 650 IU/l in autoantibodies and 19.5% > 15.2 mmol/l in homocysteine) that are, however, not correlated with age or low levels in antioxidants. The effect of smoking (25% of the population) contributed to significantly decrease vitamin C, selenium and glutathion peroxidase concentrations by 31.9 and 13% when compared to nonsmokers. Intake of 1 to 4 fruits per day resulted in a significant increase of 56.9% in vitamin C when compared to nonconsumers (26.8% of the population). In contrast, homocysteine concentrations were significantly decreased by 21.4% in fruits consumers. Thank to the development of methods allowing the routine dosage of all these parameters, general practitioners can now easily establish the oxidative stress status of their patients and, as fonction of getting patterns, detect populations at risk of developing cardiovascular diseases. [less ▲]

Detailed reference viewed: 203 (21 ULg)
See detailL'évaluation des conduites émotionnelles, de la personnalité et de la motivation
Meulemans, Thierry ULg; Van der Linden, Martial ULg; Seron, Xavier et al

in Seron, Xavier; Van der Linden, Martial (Eds.) Traité de neuropsychologie clinique : tome I (2000)

Detailed reference viewed: 60 (2 ULg)
See detailEvaluation des Contrats de Sécurité et de Prévention: Manuel
Doutrelepont, René; Vervaeke, Geert; Goethals, Johan et al

Report (2002)

Detailed reference viewed: 14 (4 ULg)
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Peer Reviewed
See detailL'évaluation des didacticiels
Leclercq, Dieudonné ULg

in Education : tribune libre (1987), 208(Novembre), 75-90

Detailed reference viewed: 15 (3 ULg)
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Peer Reviewed
See detailEvaluation des dispositifs de formation continue en FOAD
Leclercq, Dieudonné ULg

in Actes de l'Université d'Eté (2001, July)

Detailed reference viewed: 52 (10 ULg)