Browsing
     by title


0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

or enter first few letters:   
OK
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes enseignants en éducation physique wallons connaissent-ils le socioconstructivisme et pensent-ils l'utiliser?
Cloes, Marc ULg; Berwart, Gilles; Frédéric, Olivier

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport (2010), 21

In France and in the Anglo-Saxon countries, socioconstructivist approach tends currently to be increasingly used by physical education teachers. However, it seems that their colleagues from the Wallonia ... [more ▼]

In France and in the Anglo-Saxon countries, socioconstructivist approach tends currently to be increasingly used by physical education teachers. However, it seems that their colleagues from the Wallonia-Brussels Community are much more traditional in the sense that they focus largely on "technicist” approaches. The purpose of this study was to determine to what extent they know the principles of this new approach and consider that they apply it in their classes. We collected 123 questionnaires completed online by secondary school level physical education teachers, contacted by using the "snowball" sampling technique. Despite the increase of the socioconstructivism literature, the development of specific courses focusing on it in physical education teacher education programs or the organization of specific inservice activities, 4 out of 10 teachers had no idea about what this concept means. The answers given by the subjects when they had to define the concept or to describe teaching situations in which they applied it confirmed this finding. Our study illustrates the difficulties faced by practitioners when it comes to update their knowledge on the one hand, to incorporate new concepts into their practice, on the other hand. The findings emphasize the gap between the development of educational theories and their appropriation on the field. [less ▲]

Detailed reference viewed: 211 (9 ULg)
See detailEnseignants et élites d’origine étrangères
Martiniello, Marco ULg

Scientific conference (1993, February 10)

Detailed reference viewed: 2 (1 ULg)
See detailEnseignants et innovations pédagogiques
de Landsheere, Gilbert ULg

in Doceo (1972), 179

Detailed reference viewed: 5 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEnseigne-t-on mieux les langues étrangères
Defays, Jean-Marc ULg

in Synergies Roumanie (2009), 4

Detailed reference viewed: 21 (3 ULg)
See detailL'enseignement à distance : quelques exemples européens
Denis, Brigitte ULg; Detroz, Pascal ULg

in Instruzione a distanza (1999), 11(15), 10-45

Detailed reference viewed: 13 (7 ULg)
See detailEnseignement assisté par l'informatique : quel budget ?
de Landsheere, Gilbert ULg

in De Caluwe, Rita (Ed.) L' homme et l'informatique : quatrième congrès de la Fédération des associations d'informaticiens de Belgique, Bruxelles 2-3 octobre 1984 : recueil des textes (1984)

Detailed reference viewed: 17 (0 ULg)
See detailL'enseignement assisté par ordinateur : formation et formateurs : vers un contrôle de qualité des didacticiels
de Landsheere, Gilbert ULg

in Applications des nouvelles technologies à l'éducation multimédia : actes des journées ANTEM 24-25 mars 1983 (1983)

Detailed reference viewed: 23 (2 ULg)
Full Text
See detailL’enseignement assisté par ordinateur de la syntaxe latine
Purnelle, Claudine ULg; Purnelle, Gérald ULg

in Le Micro-Professeur (1985), II(1), 76-81

Detailed reference viewed: 28 (3 ULg)
Peer Reviewed
See detailL’enseignement assisté par ordinateur du latin et du français au L.A.S.L.A
Denooz, Joseph ULg

in Micro-professeur (Le) (1984), 1(4), 1-18

Detailed reference viewed: 19 (8 ULg)
Full Text
See detailL’enseignement de l’éducation physique en Communauté française de Belgique
Cloes, Marc ULg

in Revue de la Fédération des Educateurs et Educatrices Physiques Enseignants du Québec (2005), 17(2), 16-18

Detailed reference viewed: 62 (5 ULg)
See detailL'enseignement de l'histoire à l'école primaire
Kurth, Godefroid ULg

in L'école nationale (1903)

Detailed reference viewed: 8 (0 ULg)
Full Text
See detailL’enseignement de l’histoire au carrefour ?
Jadoulle, Jean-Louis ULg

Article for general public (2002)

Detailed reference viewed: 13 (3 ULg)
See detailEnseignement de l’histoire et enracinement wallon
Jadoulle, Jean-Louis ULg

in L. COURTOIS et M.-D. ZACHARY (Ed.) Enseigner la Wallonie et l’Europe. Pour une éducation citoyenne (2001)

Detailed reference viewed: 22 (2 ULg)
Peer Reviewed
See detailL'enseignement de l'informatique en Belgique francophone : état des lieux
Joris, Noémie ULg; Henry, Julie ULg

in Sciences et technologies de l'information et de la communication (STIC) en milieu éducatif, Clermont-Ferrand : France (2013) (2013)

Cet article dresse la liste de ce qui constitue actuellement l'enseignement de l'informatique en Belgique francophone. À travers la description succincte des programmes proposés pour l'enseignement ... [more ▼]

Cet article dresse la liste de ce qui constitue actuellement l'enseignement de l'informatique en Belgique francophone. À travers la description succincte des programmes proposés pour l'enseignement secondaire ordinaire, les manquements et les avancées sont pointés du doigt. Les auteurs analysent l'existant, font des réflexions, tirent des constats et cherchent ainsi des réponses aux questions qui se posent trop souvent. Avec quel(s) bagage(s) les élèves arrivent-ils aux portes des études supérieures ? Sur quelles ressources peuvent se reposer les enseignants pour construire leur cours ? Quelle informatique enseigner ? Informatique et TIC : quel(s) lien(s) ? Quelle place pour les TIC dans les programmes actuels ? [less ▲]

Detailed reference viewed: 79 (12 ULg)
Full Text
See detailL'enseignement de l'informatique en Belgique francophone : état des lieux
Joris, Noémie ULg; Henry, Julie ULg

in 1024 - Bulletin de la société informatique de France (2014), (2), 107-116

Detailed reference viewed: 12 (2 ULg)
Peer Reviewed
See detailL'enseignement de l'usage du tableur en Communauté française de Belgique: considérations curriculaires
Vandeput, Etienne ULg

in Bruillard, Éric; Pochon, Luc-Olivier; Baron, Georges-Louis (Eds.) Informatique et progiciels en éducation et en formation: continuités et perspectives (2009)

L'article rédigé dans la foulée d'une table ronde consacrée à l'enseignement de l'usage du tableur dans plusieurs pays (France, Suisse, Grèce, Belgique) dresse l'état de la situation en ce qui concerne ... [more ▼]

L'article rédigé dans la foulée d'une table ronde consacrée à l'enseignement de l'usage du tableur dans plusieurs pays (France, Suisse, Grèce, Belgique) dresse l'état de la situation en ce qui concerne cet enseignement en Communauté française de Belgique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 73 (20 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailL'enseignement de la chimie aux étudiants du secondaire qui se destinent à l'université: Trois heures de chimie valent mieux qu'une
Cornélis, André ULg; Cahay, René ULg; Leyh, Bernard ULg

in Chimie Nouvelle (1998), 16

The major importance of a high quality chemistry education in secondary schools is highlighted by the analysis of the results of a procedure developed at the University of Liège to help the students ... [more ▼]

The major importance of a high quality chemistry education in secondary schools is highlighted by the analysis of the results of a procedure developed at the University of Liège to help the students starting their university education, to evaluate their level of basic chemistry competences and to improve them if necessary. It turns out that students who followed three weekly periods of chemistry per week in the secondary school are clearly favoured compared to those who had only one period. These discrepancies show up not only on the starting competence level but also on the progress realized during the remediation step. The starting competence level influences also the strategy chosen by the student for his/her individual remediation. [less ▲]

Detailed reference viewed: 162 (9 ULg)