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See detailDictionnaire de l'évaluation et de la recherche en éducation
de Landsheere, Gilbert ULiege

Book published by PUF - Presses Universitaires de France - 2e éd. rev. et augm. (1992)

Detailed reference viewed: 578 (19 ULiège)
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See detailDictionnaire de l'évaluation et de la recherche en éducation : avec lexique français-anglais
de Landsheere, Gilbert ULiege

Book published by Presses Universitaires de France - VIII-338 p. (1979)

Par une heureuse coïncidence, le présent Dictionnaire a été mis en chantier au moment où G. Mialaret commençait, de son côté, "un Vocabulaire de l'éducation. Dès que nous avons eu connaissance de nos ... [more ▼]

Par une heureuse coïncidence, le présent Dictionnaire a été mis en chantier au moment où G. Mialaret commençait, de son côté, "un Vocabulaire de l'éducation. Dès que nous avons eu connaissance de nos projets mutuels, nous nous en sommes vivement r4Jouis. Car ils se complètent et viendront, espérons-nous, combler une importante lacune lexicale. Travaillant en plein accord, nous nous sommes efforcés d'éviter les doubles emplois, l'ouvrage que voici se cantonnant au monde de l'évaluation et de la recherche expérimentale, à ses méthodes, ses techniques et ses instruments. Une large place a été faite aux termes statistiques fréquemment utilisés dans la littérature scientifique. Le domaine de la recherche psychologique - qui intéresse naturellement le chercheur en éducation - n'est pas abordé, car il est déjà couvert par deux maîtres ouvrages : le Vocabulaire de la psychologie, de Henri Piéron, et le Comprehensive Dictionary of Psychological and Psychoanalytical Terms, d' English et English. Parmi les diverses significations que revêtent beaucoup de mots retenus, on n'indique, en principe, que les acceptions spécifiques à la recherche en éducation. Le choix opéré est arbitraire, comme l'est d'ailleurs l'importance relative réservée aux différents articles. Renonçant à de rigoureux principes de construction qui eussent voulu, par exemple, que des arbres sémantiques, systématiquement dressés, ordonnent et hiérarchisent les concepts, ou encore que des règles précises déterminent la rédaction des articles, nous avons, en bien des cas, délibérément suivi notre intuition. Entendons que nous nous sommes surtout référés aux difficultés terminologiques telles que nous les avons perçues chez les chercheurs et les enseignants, et à la fréquence - subjectivement évaluée - de l'utilisation des termes. Ainsi s'explique aussi que telle entrée est suivie de développements assez longs et est, éventuellement, illustrée d'exemples concrets, alors que telle autre est traitée de façon beaucoup plus synthétique. Nous espérons avoir gagné en efficacité ou en utilité ce qui a été perdu du respect des proportions et de la pureté des genres (ce vocabulaire prenant tantôt l'allure d'un dictionnaire, tantôt celle d'une encyclopédie). Au cours des deux dernières décennies, la recherche en éducation a pris un prodigieux essor et son vocabulaire s'est enrichi parallèlement. Tout en essayant d'inventorier le langage scientifique contemporain, nous avons cependant écarté les mots créés à l'usage de groupes restreints, voire d'un seul auteur. Il appartiendra au temps de leur donner éventuellement droit de cité. Par la même occasion, nous souhaitons avoir apporté notre modeste contribution à la défense de la langue française : sauf rarissimes exceptions, elle est assez riche pour suivre, sans se dénaturer, l'évolution du savoir qui se fait. Chaque entrée est cependant traduite en anglais et un lexique général anglais français figure à la fin de l'ouvrage. L'utilité de cette traduction dans les deux sens est, pensons-nous, évidente. Tout auteur de dictionnaire fréquente assidûment ses prédécesseurs et les principaux ouvrages qui font autorité dans le domaine étudié. Chaque fois qu'une définition utile s'est trouvée sur notre chemin, nous avons tenu à citer le texte original et son auteur, plutôt que de paraphraser au risque de trahir ou d'affaiblir la pensée. Le classement alphabétique des termes comprenant plus d'un mot soulève bien des difficultés. En général, les expressions composées d'un substantif et d'un adjectif sont classées au substantif. Dès qu'un problème de localisation peut se poser, des renvois guident le lecteur. Plusieurs de nos éminents collègues ont bien voulu consacrer un temps considérable à la relecture du brouillon de ce vocabulaire. Nous pensons tout d'abord à ]. Cardinet -qui, avec sa générosité et sa précision habituelles, nous a proposé des corrections, des améliorations, des compléments très nombreux. Si nous avions pu suivre toutes ses suggestions, ce vocabulaire aurait beaucoup gagné en rigueur, mais son élaboration aurait duré longtemps encore. Nous avons préféré avancer sous l'amicale pression de ceux qui attendaient l'outil que nous leur avions promis. Dans le domaine de la statistique, C. Heuchenne d'abord, P. Dagnélie ensuite, nous ont aussi aidé considérablement en affinant les définitions, en en proposant de nouvelles et en apportant maintes précisions dans les articles. L'aide que nous ont apportée d'autres collègues nous a été aussi précieuse. Toute notre sincère reconnaissance va donc aussi à M. Debeauvais, P. De Visscher, D. Dufays, G. Leroy, P. Minon, T. N. Postlethwaite, W. D. Wall. Mais, en dernière analyse, ceux qui emploieront ce Dictionnaire sont les mieux placés pour en découvrir les lacunes et les faiblesses inévitables. Ils nous obligeront en voulant bien nous communiquer leurs remarques et leurs suggestions en vue de mises au point ultérieures. [less ▲]

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See detailUn dictionnaire de la terminologie européenne ... au service de l'éducation comparée
de Landsheere, Gilbert ULiege

in Paedagogica Europaea (1965), I

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See detailLe Dictionnaire des idées reçues : Flaubert avec et contre la doxa
Saint-Amand, Denis ULiege

Scientific conference (2014, March 18)

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See detailDictionnaire des marchés financiers (ANTOINE, Joseph et al.)
Thiry, Bernard ULiege

in META (2008), 53(3), 711-714

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See detailUn dictionnaire des verbes néo-égyptiens
Winand, Jean ULiege

Conference (1997, September 24)

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See detailUn dictionnaire des verbes néo-égyptiens
Winand, Jean ULiege

in Reineke, W. (Ed.) Wörterbücher und Textcorpus (1999)

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See detailDictionnaire fréquentiel et index inverse de la langue latine
Delatte, Louis; Evrard, Etienne ULiege; Govaerts, Suzanne et al

Book published by LASLA (1981)

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See detailLe dictionnaire rationnel de De Potter
De Laveleye, Émile ULiege

in Revue Trimestrielle (1861)

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See detailDictionnaire toponymique de la Wallonie liégeoise. A.
Delorme, Jérémie ULiege

Book published by CRTD (2013)

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See detailDictionnaire universel des créatrices
Nazé, Yaël ULiege

in Dictionnaire universel des créatrices (2013)

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See detailDictionnaires et structuration sémantico-lexicale du français. L’antonymie.
Steffens, Marie ULiege

Scientific conference (2011, March 21)

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See detailDictyonema interruptum, new for the Pyrenees
Etayo, Javier; Diederich, Paul; Sérusiaux, Emmanuël ULiege

in Graphis Scripta (1995), 7

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Peer Reviewed
See detailDid a Katian Large Igneous Province trigger the Late Ordovician glaciation ? A hypothesis tested with a carbon cycle model
Lefebvre, Vincent; Servais, Thomas; François, Louis ULiege et al

in Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology (2010), 296

The Ordovician is known as a period with high temperatures and high sea levels and a cooling event at the end of the period, leading to the Hirnantian glaciation and the !rst of the ‘big !ve’ mass ... [more ▼]

The Ordovician is known as a period with high temperatures and high sea levels and a cooling event at the end of the period, leading to the Hirnantian glaciation and the !rst of the ‘big !ve’ mass extinctions of marine life. The cause of this cooling event remains unclear. Several authors correlate it with a drop in atmospheric pCO2 to a threshold permitting the ice accumulation on the Gondwana supercontinent. However, what are the reasons of the atmospheric pCO2 decrease? Here, we follow the hypothesis initiated by Barnes (2004) that an Ordovician superplume event occurred during the Middle to Late Ordovician. Such an event would not only have a large impact on the Ordovician biodiversi!cation (Barnes, 2004) but it would also be responsible for the climatic upheaval during the Late Ordovician by the emplacement of a low latitudinal continental basaltic province that had an impact on the atmospheric pCO2. There is no direct evidence of a superplume event or of basaltic traps and the present study is therefore a hypothetical modelling approach where we demonstrate with a numerical box model, including carbon, alkalinity and phosphorus cycles coupled with a 1D climate model (energy balance model-EBM) (François and Walker,1992), that such a scenario allows to explain both the mid-Ashgill (Katian) global warming event, known as the Boda Event (Fortey and Cocks, 2005), and the subsequent Late Ordovician (Hirnantian) glaciation. Because silicate weathering is enhanced upon warm and wet climate, we try to constrain the size and the latitudinal emplacement of the basaltic province leading to a suf!cient consumption of atmospheric pCO2 to the threshold proposed by Herrmann et al. (2004 a, b) to initiate a glaciation on Gondwana. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDid creatinine standardization give benefits to the evaluation of glomerular filtration rate?
Piéroni, L; Bargnoux, AS; Cristol, JP et al

in EJIFCC (2017), 28(4), 251-257

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See detailDid Pieter Brueghel the Younger See his Father's Paintings? Some methodoloical and critical reflections
Allart, Dominique ULiege

in Van den Brink, Peter (Ed.) Brueghel Enterprises (2001)

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Peer Reviewed
See detailDid Psychrophilic Enzymes Really Win the Challenge?
Zecchinon, Laurent ULiege; Claverie, P.; Collins, T. et al

in Extremophiles : Life Under Extreme Conditions (2001), 5(5), 313-21

Organisms living in permanently cold environments, which actually represent the greatest proportion of our planet, display at low temperatures metabolic fluxes comparable to those exhibited by mesophilic ... [more ▼]

Organisms living in permanently cold environments, which actually represent the greatest proportion of our planet, display at low temperatures metabolic fluxes comparable to those exhibited by mesophilic organisms at moderate temperatures. They produce cold-evolved enzymes partially able to cope with the reduction in chemical reaction rates and the increased viscosity of the medium induced by low temperatures. In most cases, the adaptation is achieved through a reduction in the activation energy, leading to a high catalytic efficiency, which possibly originates from an increased flexibility of either a selected area of or the overall protein structure. This enhanced plasticity seems in return to be responsible for the weak thermal stability of cold enzymes. These particular properties render cold enzymes particularly useful in investigating the possible relationships existing between stability, flexibility, and specific activity and make them potentially unrivaled for numerous biotechnological tasks. In most cases, however, the adaptation appears to be far from being fully achieved. [less ▲]

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See detailDid the savannah « flourished » 3000 years ago in the so-called Sangha River Interval of the Guineo-Congolian rainforest ? A retrospective study using stable isotopes and phytoliths
Bentaleb, Ilham; Freycon, Vincent; Gillet, Jean-François et al

Poster (2015, April)

We aim to improve our knowledge of the dynamic of the vegetation in Central Africa during the last 5 kyrs and to discuss the main hypothesis described in the literature - humans versus climatic impacts ... [more ▼]

We aim to improve our knowledge of the dynamic of the vegetation in Central Africa during the last 5 kyrs and to discuss the main hypothesis described in the literature - humans versus climatic impacts- both suggested as responsible of the Congo basin rainforest decline observed between 3 and 2.5 kyrs. We use the carbon isotopic composition of well-dated Central African soils to reconstruct the dynamic of the vegetation cover. We will discuss the carbon isotopic composition of the soil organic carbon methodology for reconstructing palaeovegetation in the light of Rayleigh distillation model. We showed that numerous sites exhibit a carbon isotopic ratios reflecting the Rayleigh distillation but few sites recorded real vegetation changes. Our study suggests that the vegetation of the Guineo-Congolian Region was disturbed between 3000 and 2000 BP (Before Present) without an extreme savannah expansion. We discussed the two hypotheses human versus climate impacts that may conduct to such new physiography of the vegetation. We suggest that the climate hypothesis is more likely than the human impact to explain the reduction of the Guineo-Congolian rainforest 3000 years ago. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailA didactic presentation of Snijders’ lz* index of person fit with emphasis on response model selection and ability estimation
Magis, David ULiege; Raîche, Gilles; Béland, Sébastien

in Journal of Educational & Behavioral Statistics (2012), 37

This paper focuses on two likelihood-based indices of person fit, the index lz (Drasgow, Levine & Williams, 1985) and the Snijders’ modified index lz* (Snijders, 2001). The first one is commonly used in ... [more ▼]

This paper focuses on two likelihood-based indices of person fit, the index lz (Drasgow, Levine & Williams, 1985) and the Snijders’ modified index lz* (Snijders, 2001). The first one is commonly used in practical assessment of person fit, although its asymptotic standard normal distribution is not valid when true abilities are replaced by sample ability estimates. The lz* index is a generalization of lz which corrects for this sampling variability. Surprisingly, it is not yet popular in the psychometric and educational assessment community. Moreover, there is some ambiguity about which type of item response model and ability estimation method can be used to compute the lz* index. The purpose of this paper is to present the index lz* in a simple and didactic approach. Starting from the relationship between lz and lz*, we develop the framework according to the type of logistic IRT model and the likelihood-based estimators of ability. The practical calculation of lz* is illustrated by analyzing a real data set about language skill assessment. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailA DIDACTIC SURVEY OVER MAIN CHARACTERISTICS OF LAGRANGE'S THEOREM IN MATHEMATICS AND IN ECONOMICS
Xhonneux, Sebastian; Henry, Valérie ULiege

in Proceedings of the 7th CERME Conference (2011)

Because of its many uses, the constrained optimization problem is presented in most calculus courses for mathematicians but also for economists. Looking at Lagrange's Theorem we are interested in studying ... [more ▼]

Because of its many uses, the constrained optimization problem is presented in most calculus courses for mathematicians but also for economists. Looking at Lagrange's Theorem we are interested in studying the teaching of this theorem in both branches of study, mathematics and economics. This paper faces a twofold objective: first, we show the methodology of our research project concerning the didactic transposition of Lagrange's Theorem in university mathematics courses. Secondly, we would like to compare two mathematics courses given at the universities of Namur and Louvain by means of the "Anthropological Theory of Didactics" of Yves Chevallard. [less ▲]

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