Browsing
     by title


0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

or enter first few letters:   
OK
Full Text
See detailLe dispositif d'évaluation externe en Communauté française de Belgique
Lafontaine, Dominique ULg

in Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale (SPE) (2001), (7-8), 195-218

Detailed reference viewed: 139 (11 ULg)
Peer Reviewed
See detailDispositif d'insertion par le maraîchage biologique. A la recherche d'un "social durable"
Muramatsu, Kenjiro ULg

in Stoessel-Ritz, Josiane; Blanc, Maurice; Mathieu, Nicole (Eds.) Développement durable, communautés et sociétés. Dynamiques socio-anthropologiques (2012)

Detailed reference viewed: 186 (9 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDispositif d'insertion par le maraîchage biologique. Épreuve d'une nouvelle gouvernementalité
Muramatsu, Kenjiro ULg

in Pensée Plurielle (2011), 26

The work of socioprofessionnel inclusion shows a characteristic mode of exercise of neoliberal and contemporary governmentality. The case of a device of social inclusion through organic gardening in ... [more ▼]

The work of socioprofessionnel inclusion shows a characteristic mode of exercise of neoliberal and contemporary governmentality. The case of a device of social inclusion through organic gardening in Belgium aims in his form “production of regulatory body” which combines concretely the stakes of economic regulation and control of the individual. Far from being a simple illusionary effect of an ideology, that place of operation constitute a central place of legitimation of this social action inscribed in a policy of the social active state. After showing some elements of discursive and normative framing of the action, we will examine the effects of this framing from the form of commitment of the operators in their concrete space of activities. The compassionate regime of action of these workers, combined to civic one, is in the center of the political and practical test of this new governmentality. [less ▲]

Detailed reference viewed: 113 (13 ULg)
Full Text
See detailLe dispositif d’interruption des chemins de fer belges pendant la guerre de 1870-1871
Bechet, Christophe ULg

in Colignon, Alain; Lanneau, Catherine; Raxhon, Philippe (Eds.) Radicalités, Identités, Patries, hommage au Professeur Francis Balace (2009)

Description exhaustive à l'aide des documents conservés au Musée Royal de l'Armée Belge du dispositif d'interruption des voies de chemin de fer belges pendant la guerre franco-allemande de 1870-1871 ... [more ▼]

Description exhaustive à l'aide des documents conservés au Musée Royal de l'Armée Belge du dispositif d'interruption des voies de chemin de fer belges pendant la guerre franco-allemande de 1870-1871. Préparatifs de guerre - Expérience de la Guerre - Bilan. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (8 ULg)
Full Text
See detailDispositif de collaboration entre futurs enseignants de maternelle et du secondaire supérieur en vue d'améliorer la maîtrise des concepts scientifiques à enseigner dans le cadre d'une approche par compétence
Poffé, Corentin ULg; Doyen, Dominique; Hindryckx, Marie-Noëlle ULg

Conference (2013, October 22)

Description d'un dispositif de collaboration entre deux institutions de formation des maitres afin d'améliorer la maitrise des concepts scientifiques dans le cadre d'une approche par compétences. Mise en ... [more ▼]

Description d'un dispositif de collaboration entre deux institutions de formation des maitres afin d'améliorer la maitrise des concepts scientifiques dans le cadre d'une approche par compétences. Mise en place et évolution de la collaboration. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (6 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailUn dispositif de formation-recherche en didactique des langues étrangères
Simons, Germain ULg

in Travail et Apprentissages (2012), (9), 120-141

Cet article analyse le dispositif de formation du CAPAES en langues modernes à l'ULg à l'aune de deux modèles théoriques : celui de l'"apprentissage expérientiel" de D. Kolb et celui de la "recherche ... [more ▼]

Cet article analyse le dispositif de formation du CAPAES en langues modernes à l'ULg à l'aune de deux modèles théoriques : celui de l'"apprentissage expérientiel" de D. Kolb et celui de la "recherche collaborative" de Desgagné et al. Des données déclaratives récoltées auprès des étudiants CAPAES viennent compléter cette analyse. L'article se conclut avec des pistes déstinées à améliorer le dispositif de formation. [less ▲]

Detailed reference viewed: 87 (7 ULg)
Peer Reviewed
See detailLe dispositif de l'autel : normes liturgiques
Delfosse, Annick ULg

in Dekoninck, Ralph; D’HAINAUT-ZVENY, Brigitte (Eds.) Machinae spirituales. Les retables baroques dans les Pays-Bas méridionaux. Contributions à une histoire formelle du sentiment religieux au XVIIe siècle (2014)

Detailed reference viewed: 40 (7 ULg)
Peer Reviewed
See detailUn dispositif de légitimation paradoxale. Le cas des Physiologies
Stienon, Valérie ULg

Conference (2010, January)

Detailed reference viewed: 6 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDispositif en ligne d’entraînement à la résolution de problèmes de physique
Marique, Pierre-Xavier ULg; Jacquet, Maud ULg; Georges, François ULg et al

in RDST - Recherches en Didactique des Sciences et des Technologies (2016)

As part of projects aiming to reduce failure during bachelor studies, LabSET and physics teachers of the university of Liège developed an online package designed to improve skills in solving physics ... [more ▼]

As part of projects aiming to reduce failure during bachelor studies, LabSET and physics teachers of the university of Liège developed an online package designed to improve skills in solving physics problems. Research focuses, on one hand, on diagnosis as to whether cognitive processes used in solving physics problems are mastered by the user or not and, on the other hand, on the link between effective online training and students performance at solving examination problems. Analyses rely on a 1 study conducted with 876 first-year medicine students. They were performed on the basis of subjective (self-evaluation of process and product) and objective (number of connections, results on specific questions for each cognitive process, passing rate and examination results) data. At the end of the research, we observed that the analysis process is the one for which the students show most difficulties. Almost 50 % of the students are aware of this. Although the strength of association is weak to medium, dependence is observed between online work and success at solving the examination problems. The results of students who worked online are higher than those of students who did not. However, considering that students who passed the physics examination also passed the examinations on other scientific subjects, it is difficult to establish a causality link between online work and performance. [less ▲]

Detailed reference viewed: 57 (8 ULg)
Peer Reviewed
See detailLes dispositifs architecturaux d’entrée et de sortie dans les couvents des annonciades célestes : normes, usages et représentations
Piront, Julie ULg

in Burckard, Albrecht (Ed.) L’exception et la Règle (2015)

En matière d’architecture conventuelle féminine post-tridentine, les directives des autorités ecclésiastiques (cf. Carlo Borromeo) se focalisent presque exclusivement sur les infrastructures de la clôture ... [more ▼]

En matière d’architecture conventuelle féminine post-tridentine, les directives des autorités ecclésiastiques (cf. Carlo Borromeo) se focalisent presque exclusivement sur les infrastructures de la clôture qui revêt une charge spirituelle et symbolique importante. Les annonciades célestes sont particulièrement représentatives des congrégations féminines apparues dans le contexte de la Réforme catholique. Strictement cloîtrées tout en étant implantées au coeur des villes, ces religieuses apparaissent comme particulièrement observantes des normes édictées par les théoriciens de la clôture. Pourtant, ces religieuses rigoureusement cloîtrées sont amenées à sortir de leurs murs, notamment pour fonder de nouvelles communautés ou fuir un conflit armé. Il est alors intéressant d’exploiter les sources architecturales pour comprendre comment elles parviennent à maintenir l’observance de la clôture, à la déplacer virtuellement et à mettre en place les dispositifs d’une clôture provisoire lors d’une installation temporaire hors du cloître ou portative, à l’occasion d’un voyage. Outre ces pratiques qu’ils documentent, les textes produits par les annonciades permettent aussi d’accéder à leurs représentations mentales de la clôture qui révèlent leur conception des entrées et sorties du cloître. Parallèlement, l’iconographie attachée à cet ordre, en particulier les images de leur fondatrice Vittoria Fornari (1562-1617), apportera un complément très intéressant pour comprendre le dialogue relationnel entre l’extérieur et l’intérieur, entretenu dans l’imaginaire de ces religieuses. En regard de ces pratiques de parfaite observance de la règle, il est également pertinent d’interroger les sources d’autres congrégations féminines post-tridentines qui pourraient avoir pris plus de latitude vis-à-vis des normes. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (0 ULg)
See detailDispositifs d'elearning, mise en réseau de professionnels et knowledge management
Denis, Brigitte ULg

Learning material (2011)

Les thèmes abordés dans le cours sont les suivants : 1. Autoformation et Formation à Distance (FAD) 2. Mise en réseau d’acteurs, apprentissage collaboratif à distance et Communautés de Pratique 3 ... [more ▼]

Les thèmes abordés dans le cours sont les suivants : 1. Autoformation et Formation à Distance (FAD) 2. Mise en réseau d’acteurs, apprentissage collaboratif à distance et Communautés de Pratique 3. Capitalisation et gestion des connaissances (Knowledge Management) supportées par les TIC 4. Cahier des charges de la production de multimédias ou de sites Web 5. Analyse de dispositifs de formation recourant aux TIC sous l’angle de l’innovation [less ▲]

Detailed reference viewed: 57 (4 ULg)
See detailDispositifs de connaissance et effets de savoir
Havelange, Carl ULg

Scientific conference (2007, May 11)

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
See detailDispositifs de conservation écorégionale et droits indigènes dans l’Amazonie Bolivienne: Les cas des Peuples du Madidi et Pilón Lajas
Marquez Guerra, José Francisco ULg

Doctoral thesis (2015)

The apparatus of conservation at the ecoregional scale integrating natural landscape and cultural landscapes in the Amazon basin has been introduced by international conservation NGOs since the beginning ... [more ▼]

The apparatus of conservation at the ecoregional scale integrating natural landscape and cultural landscapes in the Amazon basin has been introduced by international conservation NGOs since the beginning of the 90s when the term hotspot was invented to designate the importance of "mega-diversity "of tropical forests for the survival of humanity. The representation of environmental problems in the Amazon region as serious threats to life on the planet entered the political agenda of the international community becoming a matter of priority attention. To find solutions to this expanding threat, scientists, activists and interested parties have reflected on some formulas, innovative programs and strategies in order that cooperation and international aid could favor the action of effective conservation and sustainable development. The problem of resource degradation of biodiversity, and the loss of the values of cultural diversity of Amazonian peoples is since then conceived as a challenge that goes beyond national political interests, becoming a global issue. Bolivia was a breeding ground for these pioneering efforts, they have made a pragmatic view of international aid with new tools and effective techniques to combat emerging threats, one of them are financial mechanisms for conservation planning. These have entered the Bolivian legal system from the 80 which coincides with the modernization of the state, an ambitious development plan supported by the implementation of neoliberal measures to promote economic growth, administrative decentralization as a new form to exercise power by delegating powers to the departmental and municipal levels, popular participation, as legitimacy methodology, defining local actors and regional planning policy as a useful management of natural resources for sustainable development. International actors of conservation, a group of scientific elite and environmental activists in the country and leaders of local indigenous movements have played an important role before and after this neoliberal modernization in the implementation of an ecorregional conservation apparatus in the Bolivian Amazon. The objective of this transdisciplinaria research, is an ethnographic description, based on the theoretical and methodological repertoire of legal anthropology and sociology of ANT Translation, of how the practices and strategies of conservation at the ecoregional scale through its technical, financial and legal instruments configure the territories, affect social relations and transform representations and practices of the nature of Amazonian peoples Mosetene, Tsimane' Tacana, Quechua-Tacana and Leco. The traditional spaces of these peoples are in total or partially overlapping with the current Natural Park and Integrated Management Area Madidi and Biosphere Reserve and Indigenous Territory Pilón Lajas implemented as protected areas during the 90 In this context, challenges and current controversies looming over the planning and use of space at different scales between actors of the policies of sustainable development and conservation, local political elites and indigenous peoples. [less ▲]

Detailed reference viewed: 88 (27 ULg)