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See detailDéveloppement d'une Géocodification 3D pour la modélisation du bâti
Kasprzyk, Jean-Paul ULg

Master's dissertation (2008)

Detailed reference viewed: 148 (36 ULg)
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Peer Reviewed
See detailDéveloppement d'une ligne de transport fluvial sur le Rio Napo
Marchal, Jean ULg; Ndiaye, Alassane-Ballé ULg; JAYA, Salomon

in Bulletin des Séances de l’Académie Royale des Sciences d’Outre-Mer = Mededelingen der Zittingen van de Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen (2002), 48

Un défi principal de la région amazonnienne de l'Equateur, qui constitue aussi un objectif politique, est de s'inscrire dans la dynamique d'un développement durable lui permettant d'éléver la qualité de ... [more ▼]

Un défi principal de la région amazonnienne de l'Equateur, qui constitue aussi un objectif politique, est de s'inscrire dans la dynamique d'un développement durable lui permettant d'éléver la qualité de vie de ses habitants et d'accéder à l'éducation, à la santé, aux emplois, de développer l'écotourisme, etc., tout en préservant la qualité de l'environnement. Cependant, cette région souffre d'un manque de transport organisé qui constitue pourtant un pré-requis indispensable à un développement durable. En effet, les seules routes existantes ne couvrent qu'une infime partie du territoire et relient uniquement les grandes villes entre elles, laissant à l'écart une grande partie de la population. Mais, la richesse de l'écosystème et la nécessité de le préserver limitent les possibilités d'extension ou de construction d'axes routiers. D'autre part, des axes tout à fait navigables existent (par exemple le rio Napo) mais leur utilisation pour le transport de personnes et de marchandises n'est ni structurée ni organisée, ce qui ne permet pas d'exploiter pleinement les opportunités offertes par le transport fluvial dans une perspective de développement durable. Le projet TransAmazone, développé par le Service ANAST (Analyse des Systèmes de Transport) de l'Université de Liège en collaboration avec le CETIF (Centre d'Excellence en Transport Intermodal et Fluvial) de l'Université Centrale d'Equateur, a pour but d'étudier la faisabilité d'un transport organisé et bien structuré utilisant les voies navigables de la région du haut Napo afin de lui permettre de relever le défi de développement durable et d'amélioration de la qualité de vie de ses habitants. [less ▲]

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See detailDéveloppement d’une méthodologie d’optimisation aérodynamique et mécanique d’aubes de compresseurs
Adam, Olivier; Thonon, Carole; Essers, Jean-André ULg et al

in Proceedings of the 4th Belgian National Congress on Theoretical and Applied Mechanics (1997)

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Peer Reviewed
See detailDeveloppement d'une méthodologie d'optimisation aérodynamique et mécanique d'aubes de compresseurs
Adam, O.; Marin, F.; Thonon, C. et al

in RFM : Revue Française de Mécanique (1998), 4

Le projet décrit dans cet article a pour but de réaliser le dimensionnement des aubages d'un compresseur axial; pour ce faire, des codes de calcul aérodynamique et mécanique sont intégrés dans un ... [more ▼]

Le projet décrit dans cet article a pour but de réaliser le dimensionnement des aubages d'un compresseur axial; pour ce faire, des codes de calcul aérodynamique et mécanique sont intégrés dans un processus d'optimisation globale. Le transfert de données entre les différents modules utilisés est pris en charge par un logiciel gestionnaire de tâches, sur lequel est axée la méthode. Les codes aérodynamiques, basés sur l'approche classique quasi-tridimensionnelle, combinent une simulation d'écoulement dans le plan méridien ainsi qu'une succession d'écoulements en grilles d'aubes. Les codes mécaniques permettent une analyse à la fois statique et dynamique des aubages ; on notera en outre la possibilité de leur adjoindre des calculs d'impact ou de vérification de la durée de vie. Dans son état actuel, le code général permet d'optimiser la masse ou le rendement d'un étage de compression sur la base d'un calcul aérodynamique dans le plan méridien et d'une vérification des marges fréquentielles. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDeveloppement d'une méthodologie destinée à mesurer les réactions de peur chez le cheval. Application à l'étude de l'influence de différents facteurs.
Vierin, M.; Bouissou, M. F.; Vandenheede, Marc ULg et al

in Compte rendu de la 24ème Journée de la Recherche Equine (1998)

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See detailDéveloppement d'une méthodologie pour l’appréciation quantitative des risques appliquée à Salmonella dans la viande de porc en Belgique
Delhalle, Laurent ULg

Doctoral thesis (2009)

Following the European legislation on control of Salmonella and other zoonotic agents, effective measures must be taken to detect and control these agents at all stages of the food chain. Therefore, the ... [more ▼]

Following the European legislation on control of Salmonella and other zoonotic agents, effective measures must be taken to detect and control these agents at all stages of the food chain. Therefore, the Belgian FPS Public Health, Food Chain Safety and Environment has decided to fund a research project involving institutions grouped under a consortium in order to develop a Quantitative Microbial Risk Assessment (QMRA) on human salmonellosis following consumption of minced pork meat. To achieve this goal, preliminary steps were necessary. The first task was a survey on available data at all stages of the production chain from public authorities and food business operators. A database was carried out summarizing the working practices in different companies and the microbiological results of the whole production chain. The aim was to study the sources of contamination of pork meat from the slaughterhouse to the preparation at consumer's home. Thanks to collected data, a QMRA model has been built taking into account the production flow. The objective of the model is to provide options to reduce the risk of human salmonellosis due to consumption of minced pork meat. The scenarios were developed on the international situation and the literature to simulate concrete and realistic opportunities to improve the microbiological quality of pork meat. The potential risk factors of contamination associated with production parameters, technical facilities and methods for cleaning/disinfection were evaluated in the 10 largest Belgian slaughterhouses. The results showed high variability concerning Salmonella contamination among these slaughterhouses, with prevalence ranging from 2.6 to 34.3%. The results of linear and logistic regressions revealed that some working practices such as scalding steam, second flaming after polishing and cleaning/disinfection of the splitter machine several times a day are beneficial to reduce contamination by Salmonella. These data were the basis for modelling the slaughter process of pigs in Belgium. Production stages after the slaughterhouse were also studied. The results of bacteriological analysis of seven cutting plants, four minced meat plants of the four largest retailers in Belgium were collected using data from official and self-monitoring. The Salmonella prevalence in cutting meat varies from 0% to 50%. The prevalence of Salmonella in minced meat at the retail level varies from 0.3% to 4.3%. Salmonella concentrations on the carcasses, the meat and minced meat were estimated from semi-quantitative data and were equal to -3.40 ± 2.04 log CFU/cm ², -2.64 ± 1.76 log CFU/g and -2.35 ± 1.09 log CFU/g, respectively. These data provided the basis to build the model for the cutting, mincing, distribution and storages stages of pork meat chain in Belgium. A QMRA model was then developed on the basis of collected data. After validation, scenarios of risk mitigation have been implemented. The number of human salmonellosis due to consumption of minced pork meat in Belgium was estimated at 15,376 cases per year. The results showed that the risk of human salmonellosis could be reduced significantly with efforts made by food business operators, but also by consumers. Following the model, 25% reduction of carcass prevalence at the slaughterhouse would decrease from 45.7% the number of human salmonellosis cases in Belgium. Consumers should also be aware of good hygiene practices during preparation of the meat in household’s kitchen to avoid cross contamination between foods. Following the model, cross-contamination with raw foods during the preparation of meals generates 14,693 cases of salmonellosis each year and the lack of cooking only 683 cases. The number of cases of human salmonellosis could be reduced by improving the food preparation habits in the kitchen to avoid cross contamination. The results of this research are useful for food business operators and public health officials involved in the production of pork. The QMRA presented in this thesis were used to obtain an overview of the Belgian food chain andalso to make recommendations along the production chain. However, these results must be taken with care because, at present time, the application of QMRA in the meat industry has a recurring problem of lack of data. States and companies should undertake studies and provide a better assessment of the situation of the food chain "from farm to fork". [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (6 ULg)