Browsing
     by title


0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

or enter first few letters:   
OK
See detailDidactique de la Géographie. Organiser les apprentissages
Merenne-Schoumaker, Bernadette ULg

Book published by De Boeck - Nouvelle édition revue et mise à jour d'un ouvrage publié en 2006 par De Boeck (2012)

Fruit d'une expérience de plus de trente ans en matière de formation des enseignants et de multiples recherches et collaborations avec les milieux belges et étrangers de l'enseignement secondaire, l ... [more ▼]

Fruit d'une expérience de plus de trente ans en matière de formation des enseignants et de multiples recherches et collaborations avec les milieux belges et étrangers de l'enseignement secondaire, l'ouvrage propose aux enseignants et futurs enseignants un outil de formation organisé autour de quatre interrogations fondamentales : comment définir les objectifs des apprentissages, comment choisir et organiser les acquisitions de base, comment mettre en œuvre les démarches et les méthodes les plus adéquates, comment évaluer les acquis et les apprentissages ? Articulant géographie et pédagogie, théorie et pratique, le livre cherche aussi à travers des éléments de réflexion et des mises en œuvre concrètes à participer au renouveau de l'enseignement de la géographie. [less ▲]

Detailed reference viewed: 237 (4 ULg)
See detailDidactique de la Géographie. Organiser les apprentissages
Merenne-Schoumaker, Bernadette ULg

Book published by De Boeck - Nouvelle édition d'un ouvrage publié au préalable chez Nathan (2005)

Quelle géographie enseigner aujourd’hui et comment l’enseigner? Comment donner à tous les adolescents une réelle éducation géographique leur permettant de mieux se situer dans un monde de plus en plus ... [more ▼]

Quelle géographie enseigner aujourd’hui et comment l’enseigner? Comment donner à tous les adolescents une réelle éducation géographique leur permettant de mieux se situer dans un monde de plus en plus complexe et en évolution continuelle ? Comment organiser les apprentissages en tenant compte des besoins et des difficultés des élèves ? Comment mettre en place un enseignement qui prépare à apprendre, qui prépare à demain ? Telles sont quelques questions majeures posées à la didactique de la géographie, tant en Belgique que dans de nombreux pays étrangers, et auxquelles le livre tente d’apporter des réponses. [less ▲]

Detailed reference viewed: 47 (7 ULg)
See detailDidactique des langues anciennes et ordinateur
Denooz, Joseph ULg

Conference given outside the academic context (1987)

Detailed reference viewed: 24 (1 ULg)
See detailDidactique des langues et cultures
Defays, Jean-Marc ULg

Scientific conference (2013, May 28)

Detailed reference viewed: 23 (6 ULg)
See detailDidactique des langues et enseignement multilingue
Defays, Jean-Marc ULg

Conference (2010, October 01)

Detailed reference viewed: 8 (2 ULg)
See detailDidactique des langues sur objectifs spécifiques
Lucchini, Silvia ULg; Thyrion, Francine

Scientific conference (2005, April)

Detailed reference viewed: 9 (0 ULg)
See detailDidactique du français langue étrangère
Defays, Jean-Marc ULg

Scientific conference (2014, February)

Detailed reference viewed: 11 (0 ULg)
See detailDidactique du français langue étrangère (cycle de conf.)
Defays, Jean-Marc ULg

Scientific conference (2008, November)

Detailed reference viewed: 16 (3 ULg)
See detailDidactique du français langue étrangère (cycle de conf.)
Defays, Jean-Marc ULg

Scientific conference (2008, November)

Detailed reference viewed: 13 (4 ULg)
Peer Reviewed
See detailDidactique du latin et observation statistique
Denooz, Joseph ULg

in Euphrosyne (1997)

Detailed reference viewed: 53 (1 ULg)
Full Text
See detailLa didactique universitaire : des méthodes et techniques à la redéfinition des objectifs
Merenne-Schoumaker, Bernadette ULg

in Education-Formation (1993), (232), 25-32

Courte réflexion sur la pédagogie universitaire portant à la fois sur les méthode set techniques et les objectifs de l'enseignement

Detailed reference viewed: 17 (0 ULg)
See detailLes didactiques du français, un prisme irisé
Defays, Jean-Marc ULg; Delcomminette, Bernadette ULg; Dumortier, Jean-Louis ULg et al

Book published by Editions Modulaires Européennes (2003)

Detailed reference viewed: 46 (2 ULg)
Full Text
See detailThe Didam framework Disaggregated demand and assignment models for combined passengers and freight transport
Barthélemy, Johan; Cornelis, Eric; Jourquin, Bart et al

Conference (2009)

The objective of this paper is to present the methodological developments in the DIDAM (Disaggregated demand and assignment models for combined passengers and freight transport) research project, which ... [more ▼]

The objective of this paper is to present the methodological developments in the DIDAM (Disaggregated demand and assignment models for combined passengers and freight transport) research project, which aims at advancing fundamental research in transportation modelling and analysis, using two complementary methodologies. The first is to develop a joint methodological approach for both freight and passenger transport, and the second is to base this common approach on the use of models that are as disaggregate and realistic as possible. Furthermore, the methods will be designed to cope with the important question of competition for infrastructure. The project is mainly organized around two themes. Each of them covers both freight and passengers aspects, in a manner which promotes collaborative work between the partners of the project. The first theme is concerned with disaggregate demand modelling issues, the second deals with innovative aspects of (joint) traffic assignment. Working at a fully disaggregate level is however not always easy. If such models are already available for passenger demand and traffic, disaggregate tools are still largely missing for freight transport. This is not only true at the operational level, but, more crucially, at the conceptual level. This is why our research program adopts, in this domain, a progressive approach that introduces disaggregation gradually into existing methods and models. This entails research in a full spectrum of issues, ranging from concepts definition (who are the actors, how can they be characterized ...) to validation exercises using available data sources [less ▲]

Detailed reference viewed: 65 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDidéhydro-16,17 isostrychnobiline, nouvel alcaloÏde bisindolinique asymétrique du Strychnos variabilis
Tits, Monique ULg; Angenot, Luc ULg; Tavernier, Dirk

in Journal de Pharmacie de Belgique (1983), 38(5), 241-245

We describe a new asymmetrical bisindole alkaloid, 16,17-didehydroisostrychnobiline, that was isolated by reverse phase liquid chromatography from the root barks of Strychnos variabilis. Its structure was ... [more ▼]

We describe a new asymmetrical bisindole alkaloid, 16,17-didehydroisostrychnobiline, that was isolated by reverse phase liquid chromatography from the root barks of Strychnos variabilis. Its structure was elucidated from spectral analysis and by acid hydrolysis. Its stereochemistry was established by 300 MHz 1H NMR spectroscopy [less ▲]

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)