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See detailLe conseil multiculturel dans les universités européennes : quelles compétences et quelles formations ?
Broonen, Jean-Paul ULg

in Slavors, Monica; Broonen, Jean-Paul; Wahlström, Majken (Eds.) The new millenium : A skills challenge for higher education, the counsellor's responsability for facilitating equality and diversity in a European diversity (2000)

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Peer Reviewed
See detailLe conseiller techno-pédagogique, amplificateur du développement professionnel des enseignants ?
Van de Poël, Jean-François ULg; Lecomte, Béatrice ULg; Schaffer, Patrick ULg et al

in Actes du 28ème Congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire (2014, May 20)

La communication présentera trois parcours d’enseignants différents accompagnés par l’IFRES dans la mise en oeuvre d’activités destinées à leurs étudiants de 1er BAC suite à une série de constats liés aux ... [more ▼]

La communication présentera trois parcours d’enseignants différents accompagnés par l’IFRES dans la mise en oeuvre d’activités destinées à leurs étudiants de 1er BAC suite à une série de constats liés aux difficultés rencontrées notamment en matière d’hétérogénéité du public et en matière de taux d’échec important constaté. Les parcours réflexifs et les activités mises en place qui en ont découlé seront analysés au regard des dimensions présentées dans le TPACK. Cette réflexion sera réalisée suite à une prise de données qualitatives auprès des trois enseignants concernés. « Enseigner est un processus complexe qui requiert de la part de l’enseignant des compétences multiples » (Koelher& Mishra, 2006, p.1017-1018, Eberly Center, 2012) et issues de plusieurs domaines (Glaser, 1984, Schulmann 1986, 1987, cités par Koelher& Mishra, 2006, p.61). Intégrer les technologies dans son enseignement complexifie encore plus la tâche pour l’enseignant. Afin de mieux représenter les relations qui existent entre les différents types de connaissances requises pour enseigner, Koelher& Mishra (2006, p. 62-67) ont développé le modèle TPACK (« Technological Pedagogical Content Knowledge ») sur la base du modèle du « Pedagogical Content Knowledge » de Schulman (1987, P. 8-10) auquel ils ont ajouté une dimension technologique qui interagit avec les composantes déjà présentes dans le modèle initial. Au confluent de l’enseignement et de la recherche, le conseiller techno-pédagogique est amené à accompagner les enseignants de son institution dans leurs « réflexions professionnelles » (Paquay, 1996, Perrenoud, 1998, Bass, 1999, Mc Kinney, 2004) ainsi que dans la mise en place d’activités d’enseignement dont la conception fait appel à un grand nombre de dimensions. Dans ce contexte d’accompagnement, le CTP représente donc une véritable interface entre l’enseignant et son questionnement et ce que la recherche en technologies éducatives et en pédagogie universitaire nous apprend. La communication s’interrogera donc également sur la contribution du conseiller technopédagogique (par ses attitudes, ses postures, etc.) à une accentuation, un renforcement de la dimension « recherche innovation » dans la professionnalisation des enseignants qu’il est amené à accompagner. [less ▲]

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See detailLes conseillers à l'emploi : tensions de l'intermédiation
Orianne, Jean-François ULg

Conference (2011, June 10)

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See detailConseils d'écriture à l'usage des étudiants en droit
Sibony, Anne-Lise ULg

Learning material (2014)

Ces conseils d'écriture ont été compilés au fil de plusieurs années de corrections de travaux et de copies d'examen. Ils explicitent les attentes applicables à un écrit juridique, y compris les attentes ... [more ▼]

Ces conseils d'écriture ont été compilés au fil de plusieurs années de corrections de travaux et de copies d'examen. Ils explicitent les attentes applicables à un écrit juridique, y compris les attentes linguistiques. [less ▲]

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See detailLes conseils de fumure azotée
Bodson, Bernard ULg; Destain, Jean-Pierre ULg; Vancutsem, Françoise ULg et al

in Livre Blanc: Céréales - Gembloux (2002, February 27)

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See detailLes conseils de fumure azotée
Bodson, Bernard ULg; Destain, Jean-Pierre ULg; Vancutsem, Françoise ULg et al

in Fumure et Protection phytosanitaire des céréales (2003, February 19)

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See detailLes conseils de fumure azotée
Bodson, Bernard ULg; Destain, Jean-Pierre ULg; Vancutsem, Françoise ULg et al

in Fumure et protection phytosanitaire des céréales (2004, February 18)

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See detailLes conseils de fumure azotée
Bodson, Bernard ULg; Destain, Jean-Pierre ULg; Vancutsem, Françoise ULg et al

in Fumure et Protection phytosanitaire des céréales (2006, February 22)

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See detailLes conseils de fumure azotée
Bodson, Bernard ULg; Destain, Jean-Pierre ULg; Vancutsem, Françoise ULg et al

in Fumure et protection phytosanitaire des céréales (2005, February 23)

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See detailLes conseils de fumure azotée
Bodson, Bernard ULg; Herman, Jean-Luc; Destain, Jean-Pierre ULg et al

in Livre Blanc: Céréales - Gembloux (2000, February)

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See detailLes conseils de fumure azotée
Bodson, Bernard ULg; Herman, Jean-Luc; Destain, Jean-Pierre ULg et al

in Fumure et protection phytosanitaire des céréales (1999, February 24)

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See detailLes conseils de fumure: une nouvelle présentation
Falisse, André; Poelaert, Jean; Bodson, Bernard ULg et al

in Livre Blanc: Céréales - Gembloux (1987, February 26)

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See detailConseils de résolution des casus
Sibony, Anne-Lise ULg

Learning material (2014)

Conseils de résolution de casus

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See detailConseils pour écrire et évaluer un article scientifique
Cornet, Annie ULg

Diverse speeche and writing (2012)

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Peer Reviewed
See detailConseils pour une meilleure prescription medicamenteuse.
Scheen, André ULg; Parada, Alberto; Giet, Didier ULg

in Revue Médicale de Liège (2006), 61(5-6), 488-93

The prescription of a pharmacological agent concludes most medical visits. The rational basis of drug prescription by the physician relies on numerous pharmacodynamic, pharmacokinetic, pragmatic and ... [more ▼]

The prescription of a pharmacological agent concludes most medical visits. The rational basis of drug prescription by the physician relies on numerous pharmacodynamic, pharmacokinetic, pragmatic and economic considerations. However, it is a pity to notice that one patient out of two does not strictly follow the pharmacological treatment as it was prescribed. This article analyses some problems of the patient-doctor relationship, which may reduce medication compliance, and provides practical advice for improving such a situation in order to enhance both efficacy and safety of drug prescribing. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailConsensus : Varicella vaccination of healthy children - A challenge for Europe
Rentier, Bernard ULg; Gershon, Anne A.

in Pediatric Infectious Disease Journal (2004), 23(5), 379-389

The seriousness of varicella-zoster virus (VZV) infection as a public health issue is becoming clearer as country-specific epidemiologic and pharmacoeconomic data become available. In Germany, for example ... [more ▼]

The seriousness of varicella-zoster virus (VZV) infection as a public health issue is becoming clearer as country-specific epidemiologic and pharmacoeconomic data become available. In Germany, for example, studies have shown that >5.5% of immunologically healthy individuals develop varicella-related complications such as bacterial superinfections, acute neurologic disorders, pneumonia, bronchitis and otitis media; whereas in Italy, 3.5 to 5% of childhood cases of varicella cause complications such as upper respiratory tract and cutaneous infections. Varicella vaccines are now available. These live attenuated Oka strain vaccines have been shown in extensive studies to be highly immunogenic and well-tolerated in immunocompetent and immunocompromised children, with seroconversion rates ranging from 94 to 100% and 53 to 100%, respectively. These vaccines are also highly effective against clinical disease. These considerations led to a reevaluation of varicella vaccination policies. A routine varicella vaccination program targeting healthy children has already been implemented in the US, and data produced are encouraging and valuable. Similar strategies have not yet been adopted across Europe. The European Working Group on Varicella (EuroVar) was formed in 1998 to address the issues surrounding varicella epidemiology in Europe. After a series of meetings, the EuroVar members prepared a consensus statement recommending routine varicella vaccination for all healthy children between 12 and 18 months and to all susceptible children before their 13th birthday, in addition to catch-up vaccination in older children and adults who have no reliable history of varicella and who are at high risk of transmission and exposure. However, such a policy is recommended only if a very high coverage rate can be achieved. This could be reached with a measles-mumps-rabella-varicella combined vaccine. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailConsensus algorithms for the generation of all maximal bicliques
Alexe, Gabriela; Alexe, Sorin; Crama, Yves ULg et al

in Discrete Applied Mathematics (2004), 145(1 Sp. Iss. SI), 11-21

We describe a new algorithm for generating all maximal bicliques (i.e. complete bipartite. not necessarily induced subgraphs) of a graph. The algorithm is inspired by, and is quite similar to. the ... [more ▼]

We describe a new algorithm for generating all maximal bicliques (i.e. complete bipartite. not necessarily induced subgraphs) of a graph. The algorithm is inspired by, and is quite similar to. the consensus method used in propositional logic. We show that some variants of the algorithm are totally polynomial, and even incrementally polynomial. The total complexity of the most efficient variant of the algorithms presented here is polynomial in the input size. and only linear in the output size. Computational experiments demonstrate its high efficiency on randomly generated graphs with up to 2000 vertices and 20,000 edges. (C) 2003 Elsevier B.V. All rights reserved. [less ▲]

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See detailConsensus clinique de l'approche raisonnee des troubles erectiles chez un patient cardio-vasculaire
Andrianne, Robert ULg; D'Orio, Vincenzo ULg

in Revue Médicale de Liège (2000), 55(5), 454-8

The most common physical risk factors for erectile dysfunction (ED) are atherosclerosis, heart disease, hypertension and diabetes. Since accessibility to easy and efficacy drug for ED therapy, GPs are ... [more ▼]

The most common physical risk factors for erectile dysfunction (ED) are atherosclerosis, heart disease, hypertension and diabetes. Since accessibility to easy and efficacy drug for ED therapy, GPs are increasingly at the front line in the management of ED and are often best-placed to discuss this problem with cardiovascular male patients. This consensus aims to provide practical advice on the management of ED in patients with diagnosed cardiovascular disease and also addresses the assessment of the cardiovascular risk in restoring sexual activity in these patients. A risk assessment algorithm has been drawn up to aid clinicians in deciding the level of cardiovascular risk that would be associated with a return of sexual activity as well as criteria for referral to specialists for further cardiac evaluation. Treatment options are briefly reviewed and follow-up process identified. [less ▲]

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