Browsing
     by title


0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

or enter first few letters:   
OK
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe cinéma d’animation et ses thanatomorphoses (fragments sur le monstre, la charogne, le montage et l’animation)
Tomasovic, Dick ULg

in Cinémas : revue d'études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies (2002), 13(Automne), 143-164

The role and limits of editing in animation film are reconsidered here. It is no longer a matter of perceiving this practice as “simply” assembling shots, associating random elements, linking diverse ... [more ▼]

The role and limits of editing in animation film are reconsidered here. It is no longer a matter of perceiving this practice as “simply” assembling shots, associating random elements, linking diverse pieces and creating a monstrous body, but rather, it is presently regarded as a continual process of managing transitions, shifting between images, transforming inanimate objects, transmuting immobile elements and transfiguring inert beings. Thus, the animation film’s purpose is less phantasmal, to be a giver of life, as it is phantasmagoric, to be an animator of death. [less ▲]

Detailed reference viewed: 51 (7 ULg)
See detailLe cinéma d'animation selon Vincent Patar et Stéphane Aubier
Tomasovic, Dick ULg

Conference given outside the academic context (2013)

Detailed reference viewed: 21 (4 ULg)
See detailLe cinéma de Jean-Luc Godard et l'oeil philosophique de Gilles Deleuze
Pieron, Julien ULg

Conference given outside the academic context (2013)

Detailed reference viewed: 21 (1 ULg)
See detailLe cinéma de Norman McLaren
Van Cauwenberge, Geneviève ULg

Scientific conference (1999, February)

Detailed reference viewed: 20 (5 ULg)
See detailLe cinéma des frères Dardenne
Tomasovic, Dick ULg

Conference given outside the academic context (2009)

Detailed reference viewed: 19 (6 ULg)
Peer Reviewed
See detailLe cinéma documentaire d'Alexander Kluge et de Werner Herzog. Au-delà des antagonismes: le cinéaste.
Hamers, Jérémy ULg

Conference (2011, February 11)

Si pour Werner Herzog le rôle du spectateur semble réduit à celui d’un récepteur passif, pour Alexander Kluge en revanche, le spectateur et sa mémoire des images doivent conduire à l’élaboration d’un sens ... [more ▼]

Si pour Werner Herzog le rôle du spectateur semble réduit à celui d’un récepteur passif, pour Alexander Kluge en revanche, le spectateur et sa mémoire des images doivent conduire à l’élaboration d’un sens supérieur que la subjectivité du seul auteur serait incapable de faire émerger. Mais, leurs pratiques documentaires respectives se fondent aussi sur la perception d’une figure complexe, celle du cinéaste, constitutive d’une relation que le film contribuera à instaurer entre le réalisateur et le spectateur. L'identification de cette figure permet de "réconcilier" Alexander Kluge et Werner Herzog, deux représentants du Nouveau Cinéma Allemand, que la plupart des histoires de ce cinéma opposaient jusqu'à présent. [less ▲]

Detailed reference viewed: 66 (7 ULg)
See detailLe cinéma documentaire en Belgique francophone aujourd'hui
Van Cauwenberge, Geneviève ULg

in Revue Nouvelle (1998), 12

Detailed reference viewed: 47 (9 ULg)
See detailCinéma et école
Van Cauwenberge, Geneviève ULg

in Revue d'Action Sociale (1987)

Detailed reference viewed: 22 (10 ULg)
Full Text
See detailLe cinéma et les arts audiovisuels [en Wallonie]
Mélon, Marc-Emmanuel ULg

in Demoulin, Bruno (Ed.) Histoire culturelle de la Wallonie (2012)

Courte histoire du cinéma en Wallonie (Belgique)

Detailed reference viewed: 43 (10 ULg)
See detailCinéma et vidéo : utopie et réalité.
Mélon, Marc-Emmanuel ULg

in Delhalle, Nancy; Dubois, Jacques; Klinkenberg, Jean-Marie (Eds.) Le tournant des années 1970 : Liège en effervescence (2010)

The birth of cinema and video in Liège (Belgium) during the seventies

Detailed reference viewed: 85 (14 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailCinéma fantastique et corps plastiques : premières notes pour une étude de la figurine
Tomasovic, Dick ULg

in Cinéma & Cie : International Film Studies Journal (2003), 3(Fall), 106-114

Detailed reference viewed: 31 (6 ULg)
See detailLe cinéma politique a-t-il besoin d'un alphabétiseur? (Enzensberger, Kluge, Negt)
Hamers, Jérémy ULg

Scientific conference (2013, March 28)

Detailed reference viewed: 32 (4 ULg)
Full Text
See detailThe CINEMA Project: A Video-Based Human-Computer Interaction System for Audio-Visual Immersion
Dardenne, Renaud; Embrechts, Jean-Jacques ULg; Van Droogenbroeck, Marc ULg et al

in ERCIM News (2005), 62

Numerous studies are currently focusing on the modelling of humans and their behavior in 3D environments. The CINEMA project has similar goals but differentiates itself by aiming at enhanced interactions ... [more ▼]

Numerous studies are currently focusing on the modelling of humans and their behavior in 3D environments. The CINEMA project has similar goals but differentiates itself by aiming at enhanced interactions, the creation of mixed reality, and the creation of interactive and reactive acoustical environments. Part of the project consists in gesture recognition of a user, who is given the real-time control of auralization and audio spatialization processes. [less ▲]

Detailed reference viewed: 65 (12 ULg)
See detailLe cinéma qui tue : Léon Bloy et l'incendie du Bazar de la Charité
Belloi, Livio ULg

in Durand, Pascal (Ed.) Bloy et la communication : dans l'enfer des médias (2001)

Etude de la posture adoptée par l'écrivain français Léon Bloy face au grand incendie qui, en 1897, ravagea le Bazar de la Charité (faisant au moins 120 victimes) et dont les origines matérielles furent ... [more ▼]

Etude de la posture adoptée par l'écrivain français Léon Bloy face au grand incendie qui, en 1897, ravagea le Bazar de la Charité (faisant au moins 120 victimes) et dont les origines matérielles furent attribuées au cinématographe. [less ▲]

Detailed reference viewed: 97 (5 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailCinéma Vérité: Vertov Revisited
Van Cauwenberge, Geneviève ULg

in Winston, Brian (Ed.) BFI Companion to Documentary (in press)

In the 1960s, the French changed direction – but neither did they adopt the more educative, journalistic Anglophone documentary tradition nor the Direct Cinema revision of it, although the turn also made ... [more ▼]

In the 1960s, the French changed direction – but neither did they adopt the more educative, journalistic Anglophone documentary tradition nor the Direct Cinema revision of it, although the turn also made much of synchronous sound. Instead, French documentary, against a background of considerable theoretical debate on the cinema in general, turned back to Vertov and Kino-Pravda. [less ▲]

Detailed reference viewed: 79 (19 ULg)
Full Text
See detailLe cinéma, à la fin. Kechiche à quitte ou double (La Vénus noire, La Vie d'Adèle)
Cormann, Grégory ULg

Article for general public (2013)

Detailed reference viewed: 43 (12 ULg)
See detailCinéma//Vidéo//Art contemporain: les territoires du passeur
Thonon, Jonathan ULg

in Klein, Anabelle; Thixon, Axel (Eds.) La communication audio-visuelle : entre réalité et fiction (2010)

Detailed reference viewed: 30 (4 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailCinematic and electromyographic analysis of a basic athletic test: the walkover in well trained and beginners young female gymnasts
Foidart-Dessalle, Marguerite ULg; Krier, P.; De Pasqua, Victor ULg et al

in Computer Methods in Biomechanics & Biomedical Engineering (2005, September), 8(Supp 1), 027

Detailed reference viewed: 16 (3 ULg)
See detailCinétique d’acidification de la farine de mil par 2 souches de Lactobacillus plantarum, une souche de Lactobacillus fermentum et Pediococcus sp.
Tine, E.; Takedam, P.; Mane, P. L. et al

in Actes de l'Atelier International : "Les petites industries agro-alimentaire pour une nutrition saine en afrique de l'Ouest" (1999, November)

Detailed reference viewed: 24 (1 ULg)