References of "Revue Française de Pédagogie"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe succès des 'héritières' : un effet conjugué du genre et du niveau d'études des parents sur la réussite en 1re année de l'Université
Lafontaine, Dominique ULg; Dupriez, Vincent; Van Campenhoudt, M. et al

in Revue Française de Pédagogie (2012), 180

This study aims at investigating influencing factors of achievement in higher education (1st year of University). The analyses of empirical data collected in French-speaking Belgium show that on average ... [more ▼]

This study aims at investigating influencing factors of achievement in higher education (1st year of University). The analyses of empirical data collected in French-speaking Belgium show that on average girls outperform boys; the gender gap is not explained by students’ previous career. Besides, interaction effects between gender and parents’ level of education are observed. Gender achievement gaps are larger when parents’ level of education is higher. Moreover, when the father’s level of education is kept under control, the mother’s level of education is not related to boys’ achievement, but is related to girls’ achievement. [less ▲]

Detailed reference viewed: 55 (18 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailL'impact de la motivation et des émotions sur les aspirations professionnelles des jeunes de 15 ans
Dupont, Virginie ULg; Monseur, Christian ULg; Lafontaine, Dominique ULg et al

in Revue Française de Pédagogie (2012), (181), 55-70

Detailed reference viewed: 41 (15 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailL’Évaluation des enseignements par les étudiants : état de la recherche et perspectives
Detroz, Pascal ULg

in Revue Française de Pédagogie (2009), 165

L’Évaluation des enseignements par les étudiants (EEE) est une pratique en extension à travers le monde. Depuis cinquante ans, la littérature, essentiellement anglo-saxonne, s’interroge sur la ... [more ▼]

L’Évaluation des enseignements par les étudiants (EEE) est une pratique en extension à travers le monde. Depuis cinquante ans, la littérature, essentiellement anglo-saxonne, s’interroge sur la fidélité et la validité de la mesure recueillie à travers ce dispositif. Le présent article se propose de synthétiser les débats en cours. Ils amènent à la conclusion que les divers chercheurs n’ont pu établir, de manière univoque, décontextualisée et formelle, la preuve que ces critères de qualité sont atteints. Toutefois, de nombreuses présomptions allant dans ce sens ont pu être mises à jour. En conséquence, cet article présente un certain nombre de précautions qui doivent être prises lorsque l’on souhaite mettre en place une EEE de qualité. [less ▲]

Detailed reference viewed: 68 (10 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailIndicateurs d'équité éducative. Une analyse de la ségrégation académique et sociale dans les pays européens
Demeuse, Marc; Baye, Ariane ULg

in Revue Française de Pédagogie (2008), 165(oct.-nov.-déc.), 91-103

Detailed reference viewed: 28 (11 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailA propos de l'épistémologie personnelle : un état des recherches anglo-saxonnes
Crahay, Marcel ULg; Fagnant, Annick ULg

in Revue Française de Pédagogie (2007), 161

Detailed reference viewed: 67 (9 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe "Problem-Based Learning", une révolution ou un progrès attendu ?
Pochet, Bernard ULg

in Revue Française de Pédagogie (1995), (111), 95-107

In recent years, the need for educational reform in education, including university at university level has waited. Leg and Frydman (1978), Frydman and Allegaert (1986) and Vandevelde (1982) ask for many ... [more ▼]

In recent years, the need for educational reform in education, including university at university level has waited. Leg and Frydman (1978), Frydman and Allegaert (1986) and Vandevelde (1982) ask for many years, a "formative school" with emphasis placed on essential development for self-training, a curriculum development including long life learning. Curricula that meet these objectives have been developed and achieved. In the following pages you will find a description of main aspects of these achievements, the "Problem-based Learning". This presentation is mainly based on an analysis of the literature. [less ▲]

Detailed reference viewed: 241 (15 ULg)
Peer Reviewed
See detailRaisonnements naturels en hydrodynamique
Blondin, Christiane ULg; Lafontaine, Dominique ULg; Closset, Jean-Louis ULg

in Revue Française de Pédagogie (1992), 100

Detailed reference viewed: 13 (5 ULg)
Peer Reviewed
See detailQuelle approche du langage écrit à la maison et à l'école ?
Delhaxhe, Arlette; Hindryckx, Geneviève ULg; Grisay, Aletta

in Revue Française de Pédagogie (1990), 91

Detailed reference viewed: 7 (1 ULg)
See detailContraintes de situation et interactions maître-élève: Changer sa façon d'enseigner, est-ce possible ?
Crahay, Marcel ULg

in Revue Française de Pédagogie (1988), 88

Detailed reference viewed: 107 (10 ULg)
See detailLogo, un environnement propice à la pensée procédurale
Crahay, Marcel ULg

in Revue Française de Pédagogie (1987), 80

Detailed reference viewed: 27 (0 ULg)
See detailUn essai de micro-enseignement: Une perspective fonctionnelle
Crahay, Marcel ULg

in Revue Française de Pédagogie (1979), 48

Detailed reference viewed: 72 (0 ULg)
Full Text
See detailUne méthodologie de la construction des programmes scolaires
de Landsheere, Gilbert ULg

in Revue Française de Pédagogie (1972), 19(avril-mai-juin), 14-22

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)