References of "e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes enseignants en éducation physique wallons connaissent-ils le socioconstructivisme et pensent-ils l'utiliser?
Cloes, Marc ULg; Berwart, Gilles; Frédéric, Olivier

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport (2010), 21

In France and in the Anglo-Saxon countries, socioconstructivist approach tends currently to be increasingly used by physical education teachers. However, it seems that their colleagues from the Wallonia ... [more ▼]

In France and in the Anglo-Saxon countries, socioconstructivist approach tends currently to be increasingly used by physical education teachers. However, it seems that their colleagues from the Wallonia-Brussels Community are much more traditional in the sense that they focus largely on "technicist” approaches. The purpose of this study was to determine to what extent they know the principles of this new approach and consider that they apply it in their classes. We collected 123 questionnaires completed online by secondary school level physical education teachers, contacted by using the "snowball" sampling technique. Despite the increase of the socioconstructivism literature, the development of specific courses focusing on it in physical education teacher education programs or the organization of specific inservice activities, 4 out of 10 teachers had no idea about what this concept means. The answers given by the subjects when they had to define the concept or to describe teaching situations in which they applied it confirmed this finding. Our study illustrates the difficulties faced by practitioners when it comes to update their knowledge on the one hand, to incorporate new concepts into their practice, on the other hand. The findings emphasize the gap between the development of educational theories and their appropriation on the field. [less ▲]

Detailed reference viewed: 182 (8 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailComparaison des stratégies d’enseignement du basket-ball en milieu scolaire et en milieu sportif
Frédéric, Olivier ULg; Gribomont, Jérôme; Cloes, Marc ULg

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport (2009), 16

Since many years, teamsports' teaching receives a special interest from researchers involved in the Sport Pedagogy domain. In parallel to the traditional approach focusing on sport skills teaching, other ... [more ▼]

Since many years, teamsports' teaching receives a special interest from researchers involved in the Sport Pedagogy domain. In parallel to the traditional approach focusing on sport skills teaching, other pedagogical processes more focused on learner and play are recommended today. If few data are available about how these sports are taught in school and sports contexts of the French speaking part of Belgium (Wallonia), we hypothesized that teamsports' teaching remains analytical whatever the context. To verify this hypothesis, we have video recorded basketball session proposed by physical education teachers/coaches. Using stimulated recall interviews, we compared the teaching strategies of both groups of subjects. Differences were observed in organisation as well as in didactic processes. However, similarities were identified in teaching content and interventions characteristics. [less ▲]

Detailed reference viewed: 624 (22 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAnalyse des structures valorisant le rôle social du sport en Communauté Wallonie-Bruxelles
Vandermeulen, Mary ULg; Cloes, Marc ULg

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport (2009), 16

En Belgique, la Fondation Roi Baudouin (FRB) est une référence en matière de développement du bien-être des citoyens. Dans la perspective de générer des informations utiles à la conception de son prochain ... [more ▼]

En Belgique, la Fondation Roi Baudouin (FRB) est une référence en matière de développement du bien-être des citoyens. Dans la perspective de générer des informations utiles à la conception de son prochain plan quinquennal, le Service Intervention et Gestion en Activités Physiques et Sportives (SIGAPS) de l’Université de Liège a été chargé de réaliser une étude prospective visant à identifier des pistes d’interventions originales susceptibles de rencontrer les besoins actuels des acteurs de terrain en « sport social ». La première étape de cette étude a porté sur l’établissement d’un état des lieux non exhaustif des initiatives utilisant le sport/l’activité physique comme outil social. Sur base des informations fournies par les acteurs de terrain, nous avons identifié les raisons justifiant le développement limité de ces dernières et les moyens qui devraient être mis en œuvre pour remédier à cette situation. Dans une deuxième étape, un groupe de praticiens s’est réuni en vue de faire émerger les pistes d’actions dans lesquelles la FRB pourrait s’investir afin de rencontrer les attentes réelles des spécialistes. Des propositions concrètes ont ainsi pu être formulées. Elles peuvent être considérées comme une source d’inspiration voire des recommandations. [less ▲]

Detailed reference viewed: 152 (25 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSport-études : Comparaison des caractéristiques motivationnelles et des relations sociales des élèves sportifs et de leurs condisciples
Cloes, Marc ULg; Schelings, Virginie; Ledent, Maryse ULg et al

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport (2002), 1

Le sport-études a été créé afin de permettre aux jeunes ayant de bonnes dispositions sportives de les développer dans le cadre d’un programme intégré à leur formation scolaire. Si les modalités pratiques ... [more ▼]

Le sport-études a été créé afin de permettre aux jeunes ayant de bonnes dispositions sportives de les développer dans le cadre d’un programme intégré à leur formation scolaire. Si les modalités pratiques diffèrent largement d’une structure à l’autre selon la législation en vigueur, les sportifs sont inévitablement confrontés à des problèmes communs. Bizarrement, peu d’études semblent s’y être intéressées. Par ailleurs, les élèves qui partagent la formation scolaire des sportifs constituent un groupe auquel il n’est jamais fait référence. [less ▲]

Detailed reference viewed: 588 (8 ULg)