References of "Rééducation Orthophonique"
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See detailL’evidence-based practice à portée des orthophonistes : intérêt des recommandations pour la pratique clinique
Maillart, Christelle ULg; Durieux, Nancy ULg

in Rééducation Orthophonique (2014), 257

La démarche evidence-based practice (EBP) littéralement « pratique basée sur des preuves », a pour objectif d’aider le clinicien à optimiser ses choix thérapeutiques en s’appuyant sur des données ... [more ▼]

La démarche evidence-based practice (EBP) littéralement « pratique basée sur des preuves », a pour objectif d’aider le clinicien à optimiser ses choix thérapeutiques en s’appuyant sur des données objectives issues de la recherche tout en tenant compte de la situation clinique. Néanmoins, la méthodologie complète de récolte et d’analyse des données est complexe et chronophage, ce qui est un frein réel pour son application en clinique. Pour remédier à cela, des synthèses scientifiquement motivées, appelées des recommandations de pratique clinique (RPC) ou guidelines, se développent et jouent alors un rôle essentiel pour l’actualisation des connaissances des professionnels. Cet article s’intéresse particulièrement aux recommandations pour la pratique clinique et au rôle qu’elles peuvent jouer dans la sensibilisation des cliniciens au recours à une démarche EBP. [less ▲]

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See detailLa charge vocale
Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

in Rééducation Orthophonique (2013), 254

Ce chapitre est consacré à la charge vocale, définie comme une quantité d’utilisation de la voix par unité de temps. La durée, le niveau de pression sonore et la hauteur tonale sont les trois facteurs ... [more ▼]

Ce chapitre est consacré à la charge vocale, définie comme une quantité d’utilisation de la voix par unité de temps. La durée, le niveau de pression sonore et la hauteur tonale sont les trois facteurs principaux qui l’influencent. Pour analyser son incidence sur la voix, nous devons également tenir compte de l’environnement dans lequel évolue le locuteur. Les effets de la charge vocale sur le plan laryngé sont fonction de la physiologie propre à chaque individu. Le dosimètre ou accumulateur vocal est l’outil qui vise à quantifier la charge vocale. Cette instrumentation permet d’observer les comportements vocaux des locuteurs sur de longues périodes en situation écologique. D’un point de vue clinique, la prise en compte de la charge vocale influence nos plans thérapeutiques. Outre les principes de rééducation connus, nous discutons entre autres de l’apport du micro amplificateur et de la nécessité du repos vocal. [less ▲]

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See detailL’évaluation de la morphosyntaxe chez des enfants d’âge scolaire (7-12 ans) : les épreuves issues de la batterie L2MA-2
Chevrie-Muller, Claude; Maillart, Christelle ULg

in Rééducation Orthophonique (2009), 238

The L2MA2 Battery for the evaluation of “Oral language, Written language, Memory and Attentional skills” in French-speaking children between the ages of 8 1/2 and 10 1/2 was published in 1997. Over ten ... [more ▼]

The L2MA2 Battery for the evaluation of “Oral language, Written language, Memory and Attentional skills” in French-speaking children between the ages of 8 1/2 and 10 1/2 was published in 1997. Over ten years after its initial publication, the battery was revised and significantly modified. It was then standardized on a population of French-speaking children (French and Belgian) between the ages of 7 1/2 and 11 1/2. Among its new features, the evaluation is administered in two steps (first and second levels). The first level of the L2MA-2 battery comprises 11 fixed tests which give a preliminary representation of the patient’s resources and difficulties. Depending on obtained results, the clinician can chose, among 19 complementary tests that are available on an optional basis, tests that can yield a more specific diagnosis. This article deals more specifically with 9 tests which can provide a comprehensive evaluation of the child’s morphosyntactic skills, dealing with expressive or receptive skills, with oral or written skills, in a targeted or integrated manner. [less ▲]

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See detailLes difficultés morphosyntaxiques des enfants présentant des troubles spécifiques du langage oral: une approche constructiviste
Leroy, Sandrine ULg; Parisse, Christophe; Maillart, Christelle ULg

in Rééducation Orthophonique (2009), 238

The Construction and Usage-based Theory (CUT) combines two main approaches drawn from cognitive linguistics: construction grammar and usage-based theory. The CUT emphasizes the fact that language ... [more ▼]

The Construction and Usage-based Theory (CUT) combines two main approaches drawn from cognitive linguistics: construction grammar and usage-based theory. The CUT emphasizes the fact that language structures progressively emerge through the use of general cognitive processes. Most new forms produced by a child are built upon his/her own previous productions that he/she complexifies and generalizes to construct more abstract forms. These hypotheses have been tested with normally-developing children but have not yet been tested on children with specific language impairment (SLI). In this paper, we put forward several hypotheses drawn from constructivistic approaches to explain morphosyntactic difficulties displayed by children with SLI. Their goal is to create a theoretical framework for future behavioral studies. [less ▲]

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See detailImpact d'une limitation des capacités de traitement sur la compréhension morphosyntaxique
Leclercq, Anne-Lise ULg

in Rééducation Orthophonique (2009), 238

Sentence comprehension necessitates many processing habilities. Grammatical analysis is recruited, but phonological and lexical processing, various aspects of attention and verbal working memory are also ... [more ▼]

Sentence comprehension necessitates many processing habilities. Grammatical analysis is recruited, but phonological and lexical processing, various aspects of attention and verbal working memory are also needed. All these processes work in parallel in a limited capacity information processing system. In this article, we present data suggesting processing limitations in children with specific language impairment and the possible impact on their linguistic performances. Specifically, we present the impact on morphosyntactical processing habilites in a limited capacity system as theoretical framework. [less ▲]

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See detailReprésentations phonologiques et dysphasie
Maillart, Christelle ULg

in Rééducation Orthophonique (2007), 229

This paper underlines the importance of the study of phonological representations in language disorders. It deals with the hypothesis of an underspecification of phonological representations which was ... [more ▼]

This paper underlines the importance of the study of phonological representations in language disorders. It deals with the hypothesis of an underspecification of phonological representations which was frequently accounted for linguistic difficulties in children with specific language impairment. [less ▲]

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See detailLes relations entre attention et langage
Poncelet, Martine ULg; Majerus, Steve ULg

in Rééducation Orthophonique (2004), 218

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See detailLes liens entre attention et mémoire à court terme verbale
Poncelet, Martine ULg; Majerus, Steve ULg

in Rééducation Orthophonique (2004), 218

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See detailMémoire à court terme et pathologies du langage
Poncelet, Martine ULg; Majerus, Steve ULg; Van der Linden, Martial ULg

in Rééducation Orthophonique (2001), 208

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Peer Reviewed
See detailLa prise en charge de patients Alzheimer au stade débutant : Rôle d'un centre de jour
Adam, Stéphane ULg; Van der Linden, Martial ULg

in Rééducation Orthophonique (2000), 201

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See detailL'apprentissage précoce des langues étrangères par la méthode 'immersive'
Comblain, Annick ULg; Rondal, Jean-Adolphe ULg

in Rééducation Orthophonique (1993), 31

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