References of "Distances et Savoirs"
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Peer Reviewed
See detailQuelle approche pour évaluer les résultats d'un projet d’enseignement à distance?
Dujardin, Jean-Marie ULg; Maron, Séverine ULg

in Distances et Savoirs (2009), 7(1),

Since 2002 the so called “Campus Virtuel en Gestion” has developed on line courses in the field of management. The partners of the project wanted to know more about its results, from both a pedagogical ... [more ▼]

Since 2002 the so called “Campus Virtuel en Gestion” has developed on line courses in the field of management. The partners of the project wanted to know more about its results, from both a pedagogical and an economic point of view. The questions we address here are the following: – how to assess this project on both its economic and pedagogical effects? – how to carry out such an assessment? – what are the advantages and the limits of this approach? The difficulties of application, the interests, the limits of the methodology will be explained. [less ▲]

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See detailFormation documentaire en République Démocratique du Congo. Développer à distance les capacités d'accès à l'information scientifique
Kasajima, Motonobu; Pochet, Bernard ULg

in Distances et Savoirs (2008), Hors série/2008

This paper describes the methods and principles for an implementation of Information retrieval courses for Congolese post graduate students via e-learning. Through a training strategy using two different ... [more ▼]

This paper describes the methods and principles for an implementation of Information retrieval courses for Congolese post graduate students via e-learning. Through a training strategy using two different scenarios, the authors present the cumulative results of an experimental information literacy training and assess the interest of articulating face to face activities and distance learning. [less ▲]

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See detailFormer des adultes aux technologies de la formation
Denis, Brigitte ULg; Vandeput, Etienne ULg

in Distances et Savoirs (2007), 5(3), 393-406

The authors present the interest to articulate distance and face-to-face activities in an adult training environment in educational technology. They describe modalities and principles related to its ... [more ▼]

The authors present the interest to articulate distance and face-to-face activities in an adult training environment in educational technology. They describe modalities and principles related to its implementation through a training strategy based on various pedagogical scenarios. Taking into account the learner’s personal project, several organisational aspects and a triple concordance between target competencies, learning activities and evaluation of these competencies increases the efficiency of this learning environment. Two examples of scenarios are described. The first one concerns a course called “design of specifications of an educational multimedia product”. The second one is named “sciences and technologies of information and communication”. [less ▲]

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See detailUn master en ligne sous la loupe
Poumay, Marianne ULg

in Distances et Savoirs (2006), 4(1),

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Peer Reviewed
See detailQuels rôles et quelle formation pour les tuteurs intervenant dans des dispositifs de formation à distance ?
Denis, Brigitte ULg

in Distances et Savoirs (2003), 1(1), 19-46

Cet article traite de la formation de « tuteurs en ligne », c’est-à-dire intervenant dans un dispositif de formation à distance. Après avoir situé le tuteur parmi les autres acteurs d’un tel dispositif ... [more ▼]

Cet article traite de la formation de « tuteurs en ligne », c’est-à-dire intervenant dans un dispositif de formation à distance. Après avoir situé le tuteur parmi les autres acteurs d’un tel dispositif, l’auteur envisage différentes fonctions tutorales et un profil d’intervention à relativiser selon le type de dispositif de formation envisagé. Il présente ensuite une série de compétences nécessaires pour devenir tuteur à distance ainsi que diverses expériences de formation de tuteurs. Il propose sept étapes de formation allant du vécu d’une expérience d’apprentissage à distance par le futur tuteur jusqu’à la régulation de ses interventions. Cet article traite de la formation de « tuteurs en ligne », c’est-à-dire intervenant dans un dispositif de formation à distance. Après avoir situé le tuteur parmi les autres acteurs d’un tel dispositif, l’auteur envisage différentes fonctions tutorales et un profil d’intervention à relativiser selon le type de dispositif de formation envisagé. Il présente ensuite une série de compétences nécessaires pour devenir tuteur à distance ainsi que diverses expériences de formation de tuteurs. Il propose sept étapes de formation allant du vécu d’une expérience d’apprentissage à distance par le futur tuteur jusqu’à la régulation de ses interventions. [less ▲]

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