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Peer Reviewed
See detailExploration des processus de recollection et de familiarité chez des patients présentant une plainte mnésique : Une étude longitudinale
Simon, Jessica ULg; Collette, Fabienne ULg; Salmon, Eric ULg et al

Poster (2017, June 01)

Les données actuelles suggèrent une altération précoce de la recollection dans les premiers stades de la maladie d’Alzheimer. Par contre, aucun consensus n’a pu être dégagé concernant l’intégrité de la ... [more ▼]

Les données actuelles suggèrent une altération précoce de la recollection dans les premiers stades de la maladie d’Alzheimer. Par contre, aucun consensus n’a pu être dégagé concernant l’intégrité de la familiarité. En effet, certaines études suggèrent une altération précoce de ce processus, alors que d’autres montrent une préservation de celle-ci. Dans ce cadre, nous avons exploré l'impact du type de format de reconnaissance et du matériel sur la recollection et la familiarité chez des patients qui se plaignent de leur mémoire. Nous avons recruté 23 participants âgés contrôles, 9 patients présentant un trouble subjectif de la mémoire (SCI) et 23 patients présentant un trouble cognitif léger (TCL). Les participants ont réalisé une tâche de reconnaissance à choix forcé à deux alternatives et une tâche de reconnaissance Oui-Non incluant des images et des mots. Ces tâches étaient suivies d’une courte évaluation neuropsychologique. Quinze participants âgés contrôles et 23 patients ont participé au suivi, incluant une évaluation neuropsychologique, dans un délai moyen de 21 mois. Nos résultats montrent qu’à l’inclusion, les patients avec TCL avaient des performances moindres en reconnaissance que les deux autres groupes, qui ne différaient pas. De même, ces patients utilisaient moins efficacement la recollection et la familiarité par rapport aux contrôles et aux SCI, qui présentaient des performances similaires. Il n’y avait aucune interaction entre le groupe et le type de format ou le matériel. Lors du suivi, cinq patients avec TCL ont retrouvé un niveau d’efficience cognitive dans la norme et ont été considérés comme des SCI car les plaintes mnésiques étaient toujours présentes. Sur la base de l'adaptation française du test de rappel libre et indicé (RLRI-16), nous avons calculé une pente de déclin mnésique pour chacun de nos patients. Nous avons observé que les indices de recollection et de familiarité étaient expliqués par les pentes de déclin calculées sur le nombre total d’items rappelés librement. Ainsi, nous avons observé un déclin de la recollection et la familiarité dans le groupe de TCL mais pas dans celui des SCI, bien que les deux groupes se plaignent de leur mémoire. En outre, l'efficacité de la familiarité pourrait prédire un déclin cognitif futur. [less ▲]

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See detailL’impact de la réserve cognitive sur le fonctionnement exécutif au cours du vieillissement normal
Lesoinne, Alexia ULg; Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg et al

Poster (2017, May 20)

Il existe une forte variabilité interindividuelle quant aux effets du vieillissement sur la cognition. Selon Stern (2009), les individus qui ont développé un haut niveau de réserve cognitive résisteraient ... [more ▼]

Il existe une forte variabilité interindividuelle quant aux effets du vieillissement sur la cognition. Selon Stern (2009), les individus qui ont développé un haut niveau de réserve cognitive résisteraient mieux aux effets du vieillissement. Afin de déterminer les facteurs de réserve cognitive qui expliquent le déclin exécutif dans le vieillissement, nous avons recruté 165 participants âgés de 59 à 81 ans. Ils ont effectué sept tâches évaluant le fonctionnement exécutif : des épreuves d’inhibition (Stroop et Incompatibilité de la TAP), de flexibilité (Flexibilité de la TAP, épreuve d’alternance arithmétique « plus-moins ») et de mise à jour (subtest Lettre-Chiffre de la MEM III, mise à jour de consonnes et tâche de 2-back). De plus, les participants ont complété différents questionnaires évaluant quatre facteurs de réserve cognitive (niveau d’études, parcours professionnel, activité physique et activités de loisir). Nous avons réalisé des analyses de régression linaire hiérarchique. Après avoir contrôlé les facteurs démographiques, nous avons observé que la réalisation d’au moins une activité culturelle au cours de la vie impactait positivement les capacités d’inhibition, alors que la mise à jour était impactée négativement par un trop grand nombre de loisirs domestiques. Lorsqu’on considère les loisirs actuellement pratiqués, nous observons que la réalisation d’au moins un loisir social a un impact positif sur la flexibilité alors que deux activités à caractère social sont nécessaires pour avoir un impact positif sur la mise à jour. En conclusion, nous observons un effet mitigé et différencié de la réserve cognitive sur le déclin exécutif. [less ▲]

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See detailLe fonctionnement exécutif dans le vieillissement normal : l’effet médiateur de la vitesse de traitement et du système attentionnel
Gilsoul, Jessica ULg; Simon, Jessica ULg; Collette, Fabienne ULg

Poster (2017, May 19)

Introduction. Le vieillissement normal est associé à une diminution d’efficacité des fonctions exécutives. Cependant, la source de ces difficultés pourrait résider dans certains facteurs « non exécutifs » ... [more ▼]

Introduction. Le vieillissement normal est associé à une diminution d’efficacité des fonctions exécutives. Cependant, la source de ces difficultés pourrait résider dans certains facteurs « non exécutifs ». Dès lors, cette étude a pour but de déterminer si la vitesse de traitement et les variables attentionnelles pourraient médier l’effet de l’âge sur le fonctionnement exécutif. Méthode. Des participants jeunes (N = 104) et âgés (N = 63) ont réalisé une batterie de 21 tâches exécutives (inhibition, flexibilité, mise à jour, et coordination de double tâches), attentionnelles (alerte phasique, attention sélective, et attention soutenue), et de vitesse de traitement. Des modèles de médiation avec la vitesse de traitement et le fonctionnement attentionnel pris séparément comme médiateurs ont été réalisés. Résultats. L’attention sélective médie significativement l’effet de l’âge sur la mise à jour [ΔR2 = 7%, p < ,001]. De plus, la vitesse de traitement médie significativement l’effet de l’âge sur la flexibilité [ΔR2 = 7%, p < ,001], la mise à jour [ΔR2 = 5%, p < ,001], et la coordination de double tâches [ΔR2 = 14%, p < ,001].Discussion. La médiation de l’effet de l’âge sur la plupart des fonctions exécutives par les mesures de vitesse est en accord avec la littérature montrant une grande influence d’un ralentissement de la vitesse de traitement sur la cognition. L’effet de l’âge sur l’inhibition ne semble médié par aucune des variables attentionnelles et de vitesse, ce qui est en accord avec l’hypothèse selon laquelle l’inhibition serait la première fonction cognitive à décliner avec l’avancée en âge (Zacks & Hasher,1988). [less ▲]

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See detailRecollection versus familiarité dans le vieillissement normal et pathologique : Impact du format du test
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; SALMON, Eric ULg et al

Poster (2017, May 19)

If familiarity is better preserved than recollection in aging and in the early stage of Alzheimer's disease (Koen & Yonelinas, 2014), the experimental conditions promoting its use should be beneficial to ... [more ▼]

If familiarity is better preserved than recollection in aging and in the early stage of Alzheimer's disease (Koen & Yonelinas, 2014), the experimental conditions promoting its use should be beneficial to these populations. One condition influencing the relative contribution of recollection and familiarity during recognition is the format of the test. The aim of this study was to investigate the impact of test format on recollection and familiarity in normal aging and in MCI in two tasks where the level of performance is equalized. Seventy young participants, 70 younger-old (55-69 years old), 69 older-old (70-85 years old), and 13 MCIs were presented with forced-choice and yes/no visual recognition memory tasks with the Remember/Know/ Guess paradigm. Young participants had better recognition memory performance than younger-old, who performed better than older-old and MCIs. Recollection and familiarity declined progressively in healthy aging. In MCI, recollection was more affected than familiarity, but patients demonstrated a more liberal use of familiarity. Finally, test format did not influence strongly the results. Young people used recollection more often in the forced-choice task compared to the yes/no task. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailExploration des processus de recollection et de familiarité chez des patients présentant une plainte mnésique : une étude longitudinale
Simon, Jessica ULg; Collette, Fabienne ULg; SALMON, Eric ULg et al

Poster (2017, May 19)

Recollection refers to recall of details about past events, and familiarity is a feeling of oldness. In this study, we tested how recollection and familiarity are affected in patients with memory ... [more ▼]

Recollection refers to recall of details about past events, and familiarity is a feeling of oldness. In this study, we tested how recollection and familiarity are affected in patients with memory complaints compared to normal aging. We recruited 23 healthy older participants, 9 patients with subjective memory impairment (SCI) and 23 patients with mild cognitive impairment (MCI). Participants performed one 2-alternative forced-choice and one Yes-No recognition memory task including pictures and words, followed by a short neuropsychological evaluation. Fifteen healthy participants and 23 patients (9 SCI and 14 MCI) took part in a neuropsychological follow-up after a mean delay of 21 months. At inclusion, MCI patients had poorer performance in recognition than the other groups, which did not differ. MCI patients had worse performance regarding familiarity and recollection indexes compared to healthy controls and SCI, who exhibit similar performance. There was no interaction between groups and format or material. During the follow-up evaluation, five MCI returned to a normal level of efficiency and were considered as SCI. Based on the French adaptation of the free and cued selective reminding test (RLRI-16), we calculated cognitive decline curves in our patients. We observed that recollection and familiarity indexes were explained by the decline curves calculated on the number of freely recalled items. So, recollection and familiarity were used less efficiently in MCI than SCI although both groups complained about their memory. [less ▲]

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See detailRecollection versus familiarity in normal aging and in mild cognitive impairment: Impact of test format
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; SALMON, Eric ULg et al

Poster (2017, March 24)

If familiarity is better preserved than recollection in aging and in the early stage of Alzheimer's disease (Koen & Yonelinas, 2014), the experimental conditions promoting its use should be beneficial to ... [more ▼]

If familiarity is better preserved than recollection in aging and in the early stage of Alzheimer's disease (Koen & Yonelinas, 2014), the experimental conditions promoting its use should be beneficial to these populations. One condition influencing the relative contribution of recollection and familiarity during recognition is the format of the test. The aim of this study was to investigate the impact of test format on recollection and familiarity in normal aging and in MCI in two tasks where the level of performance is equalized. Seventy young participants, 70 younger-old (55-69 years old), 69 older-old (70-85 years old), and 13 MCIs were presented with forced-choice and yes/no visual recognition memory tasks with the Remember/Know/ Guess paradigm. Young participants had better recognition memory performance than younger-old, who performed better than older-old and MCIs. Recollection and familiarity declined progressively in healthy aging. In MCI, recollection was more affected than familiarity, but patients demonstrated a more liberal use of familiarity. Finally, test format did not influence strongly the results. Young people used recollection more often in the forced-choice task compared to the yes/no task. [less ▲]

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See detailImpact of the number of alternatives during a forced-choice recognition task on recollection and familiarity in normal aging
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; Bastin, Christine ULg

Poster (2017, March 23)

Forced-choice recognition tasks are often used to evaluate recognition memory. However, no study have specifically investigate the impact of the number of alternatives on memory performance. Here, we ... [more ▼]

Forced-choice recognition tasks are often used to evaluate recognition memory. However, no study have specifically investigate the impact of the number of alternatives on memory performance. Here, we wanted to determine, on the one hand, if the number of alternatives - two or three - and on the other hand if the degree of similarity between targets and foils have an impact on recognition strategies. Moreover, we investigated how aging interacted with these variables. We recruited 20 young and 20 older participants. During the reconnaissance task, they had to choose, among two or three photographs of faces, the one that was presented previously. Some couples of targets and foils were more similar than others (sharing 60% of common characteristics versus 40%). For each selected item, the participants had to explain what guided their choice via verbal reports. We observed similar performance between the groups for the two-alternative recognition memory task, while young participants had better performance than the older participants in the three-alternative task. Young participants used more often recollection when the similarity between targets and foils was higher, unlike older participants whose rate of recollection was not influenced by target-foil similarity. Both groups used more often familiarity in the two-alternative task, but older participants demonstrated a more liberal bias. Finally, our participants used more often elimination strategies when the similarity is low or when they had to select one item out of three. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailRelating pessimistic memory predictions to Alzheimer’s disease brain structure
Genon, Sarah ULg; Simon, Jessica ULg; Bahri, Mohamed Ali ULg et al

Poster (2017, March 23)

Patients with Alzheimer’s disease (AD) show impairment of episodic memory and related metacognitive processes. The present study examined subjective metacognitive judgments preceding objective memory ... [more ▼]

Patients with Alzheimer’s disease (AD) show impairment of episodic memory and related metacognitive processes. The present study examined subjective metacognitive judgments preceding objective memory retrieval and investigated the neural correlates of pessimistic predictions for successfully retrieved memories in AD patients. AD patients and healthy older participants provided predictive judgements on their recognition performance before retrieval of famous (semantic) and recently learned (episodic) names. Correlations between grey matter volume (GMV) in T1 images and behavioural scores were examined with multivariate (PLS) and univariate (GLM) analyses in AD patients. AD patients showed a significant proportion of successful name recognition preceded by pessimistic prediction (Prediction_low_hits) in episodic memory. PLS revealed that behavioural pattern in AD patients was related with a mainly right lateralized pattern of GMV decrease including medial temporal lobe and posterior cingulate cortex, but also right ventrolateral prefrontal cortex (VLPFC). GLM further confirmed that pessimistic prediction negatively correlated with GMV in VLPFC. Thus, impaired monitoring processes (possibly influenced by inaccurate beliefs) allowing inferences about one’s own memory performance are primarily related to decrease GMV in VLPFC in AD patients. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailRelating pessimistic memory predictions to Alzheimer’s disease brain structure
Genon, Sarah ULg; Simon, Jessica ULg; Bahri, Mohamed Ali ULg et al

in Cortex : A Journal Devoted to the Study of the Nervous System & Behavior (2016), 85

Patients with Alzheimer’s disease (AD) show impairment of episodic memory and related metacognitive processes. The present study examined subjective metacognitive judgments preceding objective memory ... [more ▼]

Patients with Alzheimer’s disease (AD) show impairment of episodic memory and related metacognitive processes. The present study examined subjective metacognitive judgments preceding objective memory retrieval and investigated the neural correlates of pessimistic predictions for successfully retrieved memories in AD patients. AD patients and healthy older participants provided predictive judgements on their recognition performance before retrieval of famous (semantic) and recently learned (episodic) names. Correlations between grey matter volume (GMV) in T1 images and behavioural scores were examined with multivariate (PLS) and univariate (GLM) analyses in AD patients. AD patients showed a significant proportion of successful name recognition preceded by pessimistic prediction (Prediction_low_hits) in episodic memory. PLS revealed that behavioural pattern in AD patients was related with a mainly right lateralized pattern of GMV decrease including medial temporal lobe and posterior cingulate cortex, but also right ventrolateral prefrontal cortex (VLPFC). GLM further confirmed that pessimistic prediction negatively correlated with GMV in VLPFC. Thus, impaired monitoring processes (possibly influenced by inaccurate beliefs) allowing inferences about one’s own memory performance are primarily related to decrease GMV in VLPFC in AD patients. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailIncreasing the salience of fluency cues does not reduce the recognition memory impairment in Alzheimer’s disease!
Simon, Jessica ULg; Bastin, Christine ULg; SALMON, Eric ULg et al

in Journal of Neuropsychology (2016)

In Alzheimer’s disease (AD), it is now well established that recollection is impaired from the beginning of the disease, whereas findings are less clear concerning familiarity. One of the most important ... [more ▼]

In Alzheimer’s disease (AD), it is now well established that recollection is impaired from the beginning of the disease, whereas findings are less clear concerning familiarity. One of the most important mechanisms underlying familiarity is the sense of familiarity driven by processing fluency. In this study, we attempted to attenuate recognition memory deficits in AD by maximizing the salience of fluency cues in two conditions of a recognition memory task. In one condition, targets and foils have been created from the same pool of letters (Overlap condition). In a second condition, targets and foils have been derived from two separate pools of letters (No-Overlap condition), promoting the use of letter-driven visual and phonetic fluency. Targets and foils were low-frequency words. The memory tasks were performed by 15 patients with AD and 16 healthy controls. Both groups improved their memory performance in the No-Overlap condition compared to the Overlap condition. Patients with AD were able to use fluency cues during recognition memory as older adults did, but this did not allow to compensate for dysfunction of recognition memory processes. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImpact du nombre d’alternatives lors d’une tâche de reconnaissance à choix-forcé sur les processus de reconnaissance dans le vieillissement normal
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; Bastin, Christine ULg

Poster (2016, September 19)

Les tâches de reconnaissance à choix forcé sont classiquement utilisées pour évaluer la mémoire de reconnaissance. Cependant, aucune étude n’a spécifiquement investigué l’impact du nombre d’alternatives ... [more ▼]

Les tâches de reconnaissance à choix forcé sont classiquement utilisées pour évaluer la mémoire de reconnaissance. Cependant, aucune étude n’a spécifiquement investigué l’impact du nombre d’alternatives sur les performances mnésiques des participants âgés. Nous voulons déterminer, d’une part, si le nombre d’alternatives proposées - deux ou trois – et d’autre part, si le degré de similarité entre la cible et ses leurres ont un impact sur les stratégies de récupération mises en place au cours de la tâche. Pour ce faire, nous avons recruté 20 participants jeunes et 20 participants âgés. Lors de la tâche de reconnaissance, nous leur avons demandé de choisir, parmi deux ou trois photographies de visages, celui qui a été présenté précédemment. Certains couples cibles-leurres étaient plus similaires que d’autres (partage de 60% de caractéristiques communes, contre 40%). Pour chaque item sélectionné, les participants devaient expliquer ce qui a guidé leur choix. Les premières analyses (ANOVA à mesures répétées 2 (groupes) x 2 (alternatives) x 2 (similarité) sur les deux dernières mesures, p<0,05) montrent que les performances entre les groupes sont équivalentes pour la tâche de reconnaissance à deux alternatives. A l’inverse, nous avons observé que les participants jeunes avaient significativement de meilleures performances que les âgés dans la tâche de reconnaissance à trois alternatives. Les profils mnésiques des participants seront étudiés à la lumière des modèles à deux processus de la reconnaissance. Nous faisons l’hypothèse d’un recours plus fréquent à la recollection chez les jeunes dans la tâche de reconnaissance à trois alternatives (vs deux alternatives), alors que le choix de l’item se ferait chez les âgés, en comparant directement les degrés de familiarité associés à chaque item et en sélectionnant le plus familier (Norman & O’Reilly, 2003). [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailRecollection versus familiarity in normal aging and in mild cognitive impairment: Impact of test format.
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; SALMON, Eric ULg et al

Poster (2016, July 18)

The aim of this study was to investigate the impact of test format on recollection and familiarity in normal aging and in MCI. Seventy young participants, 65 younger-old, 53 older-old, and 13 MCIs were ... [more ▼]

The aim of this study was to investigate the impact of test format on recollection and familiarity in normal aging and in MCI. Seventy young participants, 65 younger-old, 53 older-old, and 13 MCIs were presented with forced-choice and yes/no visual recognition memory tasks with the Remember/Know/Guess paradigm. The young people had better recognition performance than younger-old, who performed better than older-old and MCIs. Recollection and familiarity declined progressively in healthy aging. In MCI, recollection was more affected than familiarity, but patients demonstrated a more liberal use of familiarity. Finally, test format did not influence strongly the results. Young people used recollection more often in the forced-choice task compared to the yes/no task. [less ▲]

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See detailRecollection and Familiarity in Normal Aging
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; Bastin, Christine ULg

Conference (2016, May 11)

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Peer Reviewed
See detailRecollection versus familiarity in normal aging and in mild cognitive impairment: Impact of test format
Gilsoul, Jessica ULg; Simon, Jessica ULg; SALMON, Eric ULg et al

Poster (2016, March 18)

Objectives. Memory retrieval typically involves a combination of recollection and familiarity. However, test format can promote one or the other process (Norman & O’Reilly, 2003). The aim of this study ... [more ▼]

Objectives. Memory retrieval typically involves a combination of recollection and familiarity. However, test format can promote one or the other process (Norman & O’Reilly, 2003). The aim of this study was to investigate the impact of test format on recollection and familiarity in normal aging and in mild cognitive impairment (MCI). Methods. Seventy young participants (18-30 years), 65 “younger-old” (55- 69 years), 53 “older-old” (70-85 years), and 13 MCIs (55-82 years) were enrolled. In the “forced-choice” task, they had to recognize which picture, among three, was presented during the encoding stage. In the “yes/no” task, they had to judge whether each item, successively presented, was previously seen or not. In each task, they had to give a “Remember/Know/Guess” judgment. Results. Group × Format repeated measures ANOVAs revealed that young people had better recognition performance (d’) than “younger-old”, which were better than “older-old” and MCIs. Moreover, young people used familiarity more accurately than both groups of old participants and MCIs, with MCIs being equivalent to “younger-old” and “older-old”. However, MCIs displayed a high rate of familiarity-based false alarms. The resort to recollection decreased with age and in MCIs. Finally, Group × Format interaction revealed that young people (but not the other groups) could use recollection more often in the “forcedchoice” task compared to the “yes/no” task. Conclusions. Recollection and familiarity decline progressively in healthy aging. In MCI, recollection is more affected than familiarity, but patients demonstrated a more liberal use of familiarity. Finally, test format did not influence strongly the results. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe impact of cognitive reserve on recognition memory performance is dependent of the task format in healthy aging
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; Bastin, Christine ULg

Poster (2016, March 17)

Objective: According to the cognitive reserve hypothesis (Stern, 2009), individuals who have developed a high level of reserve should resist better to the effects of aging than individuals with lower ... [more ▼]

Objective: According to the cognitive reserve hypothesis (Stern, 2009), individuals who have developed a high level of reserve should resist better to the effects of aging than individuals with lower cognitive reserve. In this study, we identified the factors of cognitive reserve that impact most memory performance in aging. Methods: 118 healthy older participants performed one yes/no recognition task and one 3-alternative forced-choice recognition task. For each recognized item, participants provided a Remember/Know/Guess judgment. Furthermore, participants completed a questionnaire assessing different aspects of cognitive reserve (level of education, occupation, physical, social, cultural and intellectual activities). We determined the moderators of cognitive reserve that explain a significant proportion of variance for each memory index through stepwise regression analyzes (p<0.05). Results: In the forced-choice test, the level of education explained positively the use of recollection and negatively the level of false alarms associated with familiarity. In the yes/no recognition task, the precision of recognition was explained positively by the physical activities. Recollection was positively explained by the physical activities and the level of education. Finally, the level of false alarms associated with familiarity was explained negatively by the level of education although the precision of the use of the familiarity is explained positively by physical activities. Conclusion: The more older adults were educated and/or were practicing physical activities, the better their recollection was. The impact of the moderators of the cognitive reserve is dependent on the format of the recognition task. [less ▲]

Detailed reference viewed: 89 (5 ULg)
Peer Reviewed
See detailLe fonctionnement exécutif dans le vieillissement normal: Quel rôle accorder aux variables attentionnelles ?
Gilsoul, Jessica ULg; Simon, Jessica ULg; Collette, Fabienne ULg

Conference (2015, December 04)

Introduction. Selon Miyake et al. (2000), le fonctionnement exécutif serait sous-tendu par trois fonctions distinctes - l’inhibition, la flexibilité et la mise à jour - alors que d’autres auteurs (Fisk ... [more ▼]

Introduction. Selon Miyake et al. (2000), le fonctionnement exécutif serait sous-tendu par trois fonctions distinctes - l’inhibition, la flexibilité et la mise à jour - alors que d’autres auteurs (Fisk & Sharp, 2004) suggèrent qu’elles seraient au nombre de quatre (coordination de tâche double). On sait aujourd’hui que l’avancée en âge s’accompagne d’un déclin exécutif. Toutefois, peu d’études ont étudié l’impact de variables non-exécutives (et plus particulièrement attentionnelles) sur la variabilité des performances exécutives dans le vieillissement. Méthode. 114 participants jeunes et 65 participants âgés ont réalisé un ensemble de tâches cognitives évaluant les quatre aspects du fonctionnement exécutif : l’inhibition (Stroop, Anti-saccade, Stop-Signal), la flexibilité (Plus et Moins, Chiffres-Lettres, Global-Local), la mise à jour (Mise à jour sonore, Mise à jour sémantique, Mise à jour de consonnes) et la coordination de tâche double (PASAT, Brown-Peterson, Attention divisée (TEA)). Par ailleurs, nous avons mesuré la vitesse de traitement de l’information (Comparaison de lettres, Stop-signal contrôle, Alerte tonique, Vitesse articulatoire), le fonctionnement attentionnel dans ses aspects d’alerte phasique, d’orientation visuelle externe (Balayage visuel, Motilité oculaire) et d’attention soutenue (Détection d’irrégularités visuelles, Détection de cibles), ainsi que le niveau d’empan. Nous avons tout d’abord comparé les performances des deux groupes sur chacune des tâches exécutives. Pour celles où nous avons observé une différence entre les groupes, nous avons tenté de déterminer si certaines variables non-exécutives pourraient expliquer une part de la variance des performances de nos participants âgés. Résultats. Les comparaisons entre groupes révèlent que les sujets jeunes ont toujours (sauf pour la tâche Stop-Signal) des performances exécutives supérieures à celles des âgés (p<0.01). Lorsque les différentes variables attentionnelles et non-attentionnelles sont introduites dans un modèle de régression multiple stepwise pas à pas, nous observons que les variables attentionnelles expliquent une part significative de la variance pour la tâche Chiffres-Lettres (alerte), la tâche de Mise à jour sémantique (orientation visuelle externe), la tâche de Mise à jour de consonnes (orientation visuelle externe) et la tâche d’attention divisée (alerte et orientation visuelle externe). Discussion. En accord avec de précédentes études, le fonctionnement exécutif décline avec l’âge. Nos résultats indiquent que le déclin de certaines fonctions (mais pas toutes) serait modulé par les capacités attentionnelles. Cette modulation attentionnelle ne serait toutefois pas un processus général, mais dépendrait des caractéristiques propres à chaque tâche. [less ▲]

Detailed reference viewed: 61 (4 ULg)
Peer Reviewed
See detailImpact du format du test sur la recollection et la familiarité dans le vieillissement normal et le trouble cognitif léger de type amnésique
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; SALMON, Eric ULg et al

Conference (2015, December 04)

Les tâches de reconnaissance à choix-forcé et oui/non ont largement été utilisées dans l’évaluation de la mémoire. Selon Norman et O’Reilly (2003), le format oui/non ferait davantage intervenir la ... [more ▼]

Les tâches de reconnaissance à choix-forcé et oui/non ont largement été utilisées dans l’évaluation de la mémoire. Selon Norman et O’Reilly (2003), le format oui/non ferait davantage intervenir la recollection alors que le format à choix-forcé favoriserait la comparaison du sentiment de familiarité associé à chaque item et la sélection du plus familier. L’objectif de cette étude est d’explorer l’impact du format du test sur la recollection et la familiarité au travers du vieillissement normal et pathologique. Septante participants jeunes (18 - 30 ans), 65 participants jeunes-âgés (55 - 69 ans), 53 participants âgés-âgés (70-85 ans) et 13 patients présentant un trouble cognitif léger amnésique (55-82 ans) ont réalisé deux tâches de reconnaissance. Pour chaque tâche, lors de l’encodage, nous avons présenté, à deux reprises, 25 images à mémoriser. Dans la tâche de reconnaissance à choix forcé, les participants devaient reconnaitre parmi trois images très semblables celle qui a été vue précédemment. Dans la tâche de reconnaissance oui/non, les items étaient présentés successivement et les participants devaient reconnaitre ceux présentés à l’encodage. Pour chaque item reconnu, les participants devaient fournir un jugement Remember/Know/Guess. Les ANOVA Groupe x Format à mesures répétées sur la dernière variable (p<0,05) ont révélé que les jeunes avaient de meilleures performances en reconnaissance (score d’) que les jeunes-âgés, qui ont eux-mêmes de meilleures performances que les âgés-âgés et les patients. En outre, les jeunes utilisent plus souvent le sentiment de familiarité pour reconnaître les images étudiées que les participants âgés et les patients. De plus, les participants jeunes-âgés utilisent plus souvent la familiarité que les participants âgés-âgés, alors qu’il n’y a pas de différence entre ceux-ci et les patients. Cependant, les fausses alarmes associées à la familiarité augmentent progressivement dans le vieillissement et la pathologie. L’utilisation de la recollection est progressivement réduite avec l’âge et altérée dans la pathologie. Enfin, les jeunes tendent à utiliser plus souvent la recollection dans la tâche à choix-forcé (p=0,055), alors qu’il n’y a pas de différence pour les autres groupes. Tous ces résultats suggèrent que le vieillissement normal s’accompagne d’un déclin progressif de la recollection et de la familiarité. Dans le vieillissement pathologique, on observe des performances similaires au groupe le plus âgé en reconnaissance malgré un déficit de recollection. Les patients utilisent la familiarité autant que les deux groupes âgés bien que les taux de fausses alarmes soient plus importants, suggérant une utilisation privilégiée mais inadéquate de ce processus. [less ▲]

Detailed reference viewed: 61 (7 ULg)
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See detailThe executive functioning in normal aging: Impact of the cognitive reserve
Simon, Jessica ULg; Gilsoul, Jessica ULg; Collette, Fabienne ULg

Poster (2015, September 04)

There exists a large inter-individual variability regarding the effects of aging on cognition. According to Stern (2009), people who developed a high level of reserve are more resilient to the effects of ... [more ▼]

There exists a large inter-individual variability regarding the effects of aging on cognition. According to Stern (2009), people who developed a high level of reserve are more resilient to the effects of aging that individuals with lower cognitive reserve. In this study, we describe the impact of cognitive reserve on executive functions in normal aging. Ninety healthy participants aged from 60 to 80 years were recruited. We assessed the three major executive functions: Inhibition (Stroop test, Hayling test, TAP Incompatibility subtest), Shifting (TAP Flexibility subtest, Plus-Minus task), and Updating (Letter-Number Sequencing subtest from MEM III, Letter memory task, 2-back task). Cognitive reserve was measured by questionnaires assessing educational level, occupation, leisure activities and physical activity across the life. Multiple linear regressions (p<0.05) adjusted for age, quality of sleep, processing speed showed that elderly with a high level of reserve have better performance on updating. We also assessed the effect of each factor of cognitive reserve separately after adjustment for the other. We observed that people with high level of education have better performance on flexibility (TAP Flexibility subtest and composite score) and on updating (Letter-Number Sequencing subtest, Letter memory and composite score). However, we didn’t observe any significant effect of the other factors of cognitive reserve. These results suggest that the cognitive reserve is related to abilities in some executive tests. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailExecutive functions in normal aging: Impact of cognitive reserve and objective physical activity
Gilsoul, Jessica ULg; Simon, Jessica ULg; Collette, Fabienne ULg

Poster (2015, May 28)

It is now acknowledged that there exists a large inter-individual variability in age-related cognitive changes. According to Stern (2009), the cognitive reserve built up throughout the life span will make ... [more ▼]

It is now acknowledged that there exists a large inter-individual variability in age-related cognitive changes. According to Stern (2009), the cognitive reserve built up throughout the life span will make seniors more or less resilient to the deleterious effects of aging on cognition, with seniors having a high level of cognitive reserve being more prone to successfully cope with cognitive and neuronal changes. Currently, few studies have focused on the specific effects of different factors of cognitive reserve on cognition. Consequently, the objective of this study is to determine the impact of four determinants of cognitive reserve on executive functions in normal aging. Sixty-eight healthy participants aged 60 to 80 were enrolled. Regarding executive functions, Inhibition (Stroop test, Hayling test, TAP Incompatibility subtest), Shifting (TAP Flexibility subtest, Plus-Minus task), and Updating (Letter-Number Sequencing subtest from MEM III, Letter memory task, 2-back task) were assessed (Miyake et al., 2000). Cognitive reserve was measured by questionnaires assessing educational level, occupation, leisure activities and physical activity. Moreover, an accelerometer allowed quantitative measure of physical activity by recording body movements during two weeks. Group comparisons (p<0.05) showed that seniors with a high level of cognitive reserve (measured by a global composite z-score) have better updating abilities (Letter memory task and updating composite score). In order to test the influence of each cognitive reserve factor on executive functions, simple linear regressions (p<0.05) were performed. The results showed that the educational level accounts for a significant part of the variance in flexibility (TAP Flexibility) and updating (Letter-Number sequencing, 2-back and composite score). The occupational level accounts significantly for the variance of the updating composite score. Regarding the quantitative physical activity, the mean number of minutes per day in moderate or intense physical activity significantly predicted the updating composite score. These results indicate that the level of cognitive reserve is related to abilities in some executive tests, particularly updating abilities. Importantly, all aspects of cognitive reserve are not associated with the three executive processes. This indicates a specificity of the protective effect of cognitive reserve on executive abilities. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailL’impact du trouble cognitif léger et de la maladie d’Alzheimer sur la recollection et la familiarité
Simon, Jessica ULg; Bastin, Christine ULg

in Revue de Neuropsychologie (2015), 7(3), 177-188

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