References of "Gilles, Jean-Luc"
     in
Bookmark and Share    
See detailEvaluation des apprentissages et technologies de l'information et de la communication. Le futur est à notre porte.
Blais, Jean-Guy; Gilles, Jean-Luc ULg

Book published by Presses de l'Université Laval (2011)

Ce deuxième ouvrage sur l’utilisation des technologies de l’information de la communication pour l’évaluation des apprentissages a comme objectif d’une part de compléter le panorama des dévelopements ... [more ▼]

Ce deuxième ouvrage sur l’utilisation des technologies de l’information de la communication pour l’évaluation des apprentissages a comme objectif d’une part de compléter le panorama des dévelopements récents en la matière et, d’autre part, d’attirer l’attention sur les possibilités qu’offre le Web 2.0 pour l’évaluation des apprentissages. Encore une fois le tour d’horizon est vaste et permet aux lecteurs profanes et spécialisés d’y trouver leur compte. [less ▲]

Detailed reference viewed: 41 (5 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAn international online survey of the practices and perceptions of higher education professors with respect to the assessment of learning in the classroom
Gilles, Jean-Luc ULg; Detroz, Pascal ULg; Blais, Jean-Guy

in Assessment & Evaluation in Higher Education (2011), 36(6), 719-733

In a context where public action must demonstrate its effectiveness and efficiency, and where the links between teaching and the quality of learning are regularly highlighted, it seems relevant to ... [more ▼]

In a context where public action must demonstrate its effectiveness and efficiency, and where the links between teaching and the quality of learning are regularly highlighted, it seems relevant to identify the trends and logic that govern university professors’ decisions with respect to the modes of learning assessment favoured within the framework of their delivery of teaching services. Moreover, given that university teaching practices are changing rapidly due to the introduction of different views of the learning process, one might conclude that the same holds for assessment practices. Through our research work, we led to the development of a trilingual (English, French and Spanish) online survey devoted to an international investigation into the classroom assessment practices of higher education teachers. This survey proposes an online platform that will allow institutions of higher learning to document some of their current practices and to compare observed trends with what is happening elsewhere, in accordance with differing missions and traditions. These research notes are thus intended to describe the survey itself and to show how the questionnaire and individual items were structured, in addition to providingan overview of treatments within and between institutions that followed the testing. [less ▲]

Detailed reference viewed: 109 (19 ULg)
Full Text
See detailLa plateforme ExAMS, un "assessment management system" pour instrumenter la construction et la gestion qualité des évaluations des apprentissages
Gilles, Jean-Luc ULg; Detroz, Pascal ULg; Crahay, Vinciane ULg et al

in Blais, Jean-Guy (Ed.) Evaluation des apprentissages et technologie de l'information et de la communication - Tome 2 (2011)

Detailed reference viewed: 194 (32 ULg)
Full Text
See detailRéintégrer les décrocheurs dans le système éducatif et social : le challenge des services d’accrochage scolaire
Dethier, Gaëlle ULg; Gilles, Jean-Luc ULg; Plunus, Ghislain ULg

in Castillo Moncada, Domingo; Muniz Garcia, Manuel Gpe; Arriaga Méndez, Juana (Eds.) Memorias del: XVI Congreso Mundial de Ciencias de la Education - Monterrey, Nuevo Leon, Mexico, 2010 (2010, June 01)

Detailed reference viewed: 69 (7 ULg)
Full Text
See detailLa création d'un centre spécialisé d'appui à l'évaluation pédagogique en Bolivie, comme résultat d'une alliance éducative internationale
Aliss, Emilio; Gilles, Jean-Luc ULg; Bruyninckx, Marielle et al

in Castillo Moncada, Domingo; Muniz Garcia, Manuel Gpe; Arriaga Méndez, Juana (Eds.) Memorias del: XVI Congreso Munidial de Ciencias de la Educacion - Monterrey, Nuevo Leon, Mexico, 2010 (2010, June)

Detailed reference viewed: 52 (8 ULg)
Full Text
See detailAlliances Educatives
Gilles, Jean-Luc ULg; Plunus, Ghislain ULg; Potvin, Pierre et al

in Castillo Moncada, Domingo; Muniz Garcia, Manuel Gpe; Arriaga Méndez, Juana (Eds.) Memorias del: XVI Congreso Munidial de Ciencias de la Educacion - Monterrey, Nuevo Leon, Mexico, 2010 (2010, June)

Detailed reference viewed: 128 (4 ULg)
Full Text
See detailL'accrochage scolaire... vers un dispositif de concertation intersectorielle
Gilles, Jean-Luc ULg; Polson, Delphine ULg; Reynders, Anne-Sophie

in Journal du Droit des Jeunes (2009), (290),

Detailed reference viewed: 167 (14 ULg)
Full Text
See detailPapel del CEDAPE en la Reforma Educativa del SEDUCA y su relación con la regulación del Sistema Educativo en Bélgica
Gilles, Jean-Luc ULg; Bruyninckx, Marielle; Aliss, Emilio

Scientific conference (2009, October 29)

Detailed reference viewed: 57 (5 ULg)
See detail« Comment une équipe de recherche peut-elle vous aider ? ». Témoignage des conditions de réussite dans une collaboration université – établissement scolaire
Radermaecker, Geoffray ULg; Gilles, Jean-Luc ULg; Leemans, Mélanie et al

Conference (2009, March 26)

Témoignage des conditions de réussite dans une collaboration université – établissement scolaire

Detailed reference viewed: 34 (7 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFormalisation et partage d'une praxis docimologique dans l'enseignement supérieur : l'apport de l'enquête internationale PraDES
Gilles, Jean-Luc ULg; Detroz, Pascal ULg

in Paquay, Léopold (Ed.) Evaluation et développement professionnel - Résumés (2009, January)

Detailed reference viewed: 51 (11 ULg)
Full Text
See detailLes valeurs et l'école. Atelier n°6
Gilles, Jean-Luc ULg; Leyh, Bernard ULg; Voos, Marie-Catherine ULg

in Puzzle (2009), 25

Detailed reference viewed: 52 (9 ULg)
Full Text
See detailApproche qualité pour améliorer l’accrochage scolaire
Plunus, Ghislain ULg; Gilles, Jean-Luc ULg; Polson, Delphine ULg et al

in Education Canada (2008), 48(5), 27-29

Detailed reference viewed: 153 (10 ULg)
Full Text
See detailPremiers résultats de l'enquête internationale sur les Pratiques Docimologiques dans l'Enseignement Supérieur (PraDES)
Gilles, Jean-Luc ULg

in Chafiqi, Fouad (Ed.) Mondialisation et éducation - Vers une société de la connaissance. Recueil des résumés des conférences et des communications (tome I) (2008, June)

Detailed reference viewed: 54 (11 ULg)
Full Text
See detailVers une approche qualité dans la prise en charge des jeunes en décrochage : prévention, intervention et suivi post-intervention
Gilles, Jean-Luc ULg

in Chafiqi, Fouad (Ed.) Mondialisation et éducation - Vers une société de la connaissance. Recueil des résumés des conférences et des communications (tome I) (2008, June)

Detailed reference viewed: 66 (19 ULg)
Full Text
See detailAccompagnement d’équipes d’intervenants dans le traitement du décrochage scolaire : apports d’une approche qualité dans la mise en place de pratiques réflexives
Plunus, Ghislain ULg; Gilles, Jean-Luc ULg; Polson, Delphine ULg et al

in Chafiqi, Fouad (Ed.) 15e Congrès international de l’AMSE-AMCE-WAER sous le patronage de l’UNESCO - Mondialisation et éducation : vers une société de la connaissance - Recueil des résumés des conférences et des communications - Tome I (2008, June)

Detailed reference viewed: 106 (21 ULg)
Full Text
See detailMise en place d’un protocole d’intervention dans le traitement du décrochage scolaire : les apports de l’approche qualité en intervention éducative proposée par la DGIE
Plunus, Ghislain ULg; Gilles, Jean-Luc ULg; Polson, Delphine ULg et al

in Chafiqi, Fouad (Ed.) 15e Congrès international de l’AMSE-AMCE-WAER sous le patronage de l’UNESCO - Mondialisation et éducation : vers une société de la connaissance - Recueil des résumés des conférences et des communications - Tome I (2008, June)

Detailed reference viewed: 136 (17 ULg)