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See detailPreparing physically educated citizens in physical education. Expectations and practices
Cloes, Marc ULg

in Retos (2017), 31

Since physical education (PE) became a compulsory school subject, its objectives have often been related to the expectations of society. Since the turn of the new millennium, this has resulted in PE being ... [more ▼]

Since physical education (PE) became a compulsory school subject, its objectives have often been related to the expectations of society. Since the turn of the new millennium, this has resulted in PE being increasingly linked to the promotion of physically active lifestyles. In this paper, we try to determine whether practitioners have the capacity to reach recent objectives for the subject or should reconsider their work on this issue. Moreover, we propose to extend the current focus on physical literacy to encompass the concept of societal transfer, underlining the need for an authentic pedagogy of PE. [less ▲]

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Cloes, Marc ULg

Conference given outside the academic context (2016)

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See detailLes seniors et la promotion d'activités physiques
Mouton, Alexandre ULg; Cloes, Marc ULg

in Ferréol, Gilles (Ed.) Egalité, mixité, intégration par le sport - Equity, diversity, integration through sport (2016)

Malgré les nombreux bénéfices occasionnés par une pratique régulière d’activité physique (AP), la sédentarité touche une proportion grandissante de la population, et en particulier le public senior. Ainsi ... [more ▼]

Malgré les nombreux bénéfices occasionnés par une pratique régulière d’activité physique (AP), la sédentarité touche une proportion grandissante de la population, et en particulier le public senior. Ainsi, l’obésité, le diabète, l’ostéoporose, les maladies cardiovasculaires ou encore certains cancers sont tous amplifiés par l’inactivité physique. Par ailleurs, l’AP favorise l’intégration sociale des seniors et agit comme un agent protecteur vis-à-vis des maladies mentales. Dans une société occidentale vieillissante qui verra un doublement du nombre d’individus de 60 ans ou plus d’ici 2050, la promotion de l’AP pourrait contribuer à éviter un accroissement incontrôlé des dépenses en matière de santé publique. En effet, au-delà de l’espérance de vie en tant que telle, la pratique d’AP contribuerait à augmenter l’espérance de vie en bonne santé, sans incapacité. En agissant sur les déterminants modifiables de la pratique d’AP, qu’ils soient de nature comportementale ou environnementale, il est possible d’engendrer des changements significatifs. Cette présentation s’inscrit dans ce contexte général. Dans un premier temps, les principaux constats en matière de pratique d’AP chez les seniors ainsi que les déterminants, bénéfices et recommandations spécifiques à cette population seront exposés. Ensuite, la thématique de la promotion de l’AP spécifique au public senior sera abordée. Un exemple de démarche de promotion de l’AP originale, combinant un outil en ligne (www.bougerplus.be) ainsi qu’un cours collectif, sera illustrée au moyen d’un extrait vidéo et agrémentée de quelques résultats de recherche. Un autre exemple de démarche originale, concernant plus particulièrement le public institutionnalisé en maison de retraite, montrera comment il est possible de continuer à faire bouger des résidents très âgés au moyen d’un jeu de société à taille humaine orientée vers la pratique d’AP. Enfin, nous clôturerons l’exposé en présentant une perspective intergénérationnelle de la promotion de l’AP, regroupant seniors et enfants, en présentant quelques extraits vidéos liés à des projets de recherche qui ont été développés récemment. En effet, au-delà des bénéficies de santé engendrés par l’AP, les activités intergénérationnelles tendant à favoriser l’intégration en diminuant les stéréotypes (âgisme) perçus entre les générations. [less ▲]

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See detailL'activité physique, cette inconnue
Cloes, Marc ULg

in Ferréol, Gilles (Ed.) Egalité, mixité, intégration par le sport - Equity, diversity, integration through sport (2016)

L’activité physique et la sédentarité constituent deux notions qui font partie de notre vie quotidienne en tant que pôles opposés d’un style de vie sain. Comme cela est souligné dans plusieurs méta ... [more ▼]

L’activité physique et la sédentarité constituent deux notions qui font partie de notre vie quotidienne en tant que pôles opposés d’un style de vie sain. Comme cela est souligné dans plusieurs méta-analyses récentes, des niveaux de preuve élevés mettent clairement en évidence un lien favorable entre l’activité physique et la santé en général, un impact positif sur la prévention de plusieurs maladies non transmissibles et/ou un effet bénéfique dans leur traitement. Parallèlement, l’existence d’un lien négatif entre la sédentarité et ces mêmes variables a été démontrée plus récemment. Ceci explique vraisemblablement pourquoi l’UNESCO a récemment rappelé ‘le droit fondamental d’accéder à l’éducation physique, à l’activité physique et au sport sans discrimination fondée sur l’appartenance ethnique, le genre, l’orientation sexuelle, la langue, la religion, l’opinion politique ou toute autre opinion, l’origine nationale ou sociale, la fortune ou tout autre statut’ (Charte internationale de 2015). Qu’ils fassent partie de la population globale ou appartiennent à des professions sensées maîtriser les notions fondamentales relatives à l’activité physique et à la sédentarité, il apparait toutefois que les individus ne construisent pas toujours des représentations adéquates à propos de ces habitudes de vie. Constituant le point de départ de tout projet visant à modifier le comportement des citoyens, les représentations des gens à l’égard de l’activité physique devraient donc faire l’objet d’une attention particulière au sein de la société. En effet, la promotion d’un style de vie actif et la limitation de la sédentarité exigent une intervention multisectorielle, impliquant des professionnels des domaines de la santé et de l’éducation, des sports et des médias, des pouvoirs publics et du secteur privé, des services sociaux mais aussi les parents. Une question fondamentale consiste à vérifier si les toutes les personnes clés disposent des connaissances et compétences requises, si elles peuvent et souhaitent jouer ce rôle. Le fil conducteur de la conférence repose sur l’analyse des représentations du public à l’égard de l’activité physique. L’exposé, qui se veut interactif, s’articulera autour de trois thèmes principaux : (1) La définition de l’activité physique ; (2) Ses effets, et ; (3) Les recommandations. Les informations qui seront partagées viseront à apporter des ressources à exploiter dans la pratique. Par ailleurs, en proposant une approche ludique, l’intervention permettra aux participants d’aborder activement les notions fondamentales et de stimuler leur réflexion. Les situations originales mises en place permettront de révéler l’existence de mauvaises représentations et/ou de lacunes au niveau des connaissances qui devraient normalement être acquises à l’issue de la scolarité obligatoire. De nombreuses interactions avec le public et anecdotes seront proposés afin d’illustrer ce que chacun pourrait mettre en œuvre pour faciliter une réelle prise de conscience. A l’issue de l’exposé, une période d’échanges permettra à chacun de poser ses questions et de lancer une discussion au cours de laquelle conseils, trucs et astuces pourront être partagés. [less ▲]

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See detailAssessing Basic Motor Competencies in Primary School – an International Comparative Study in Europe
Scheuer, Claude; Cloes, Marc ULg; Colella, Dario et al

Conference (2016, September 03)

A central aim of primary physical education (PE) is the promotion of physical competencies as a necessary condition of developing a physically active lifestyle and to be able to participate in the Olympic ... [more ▼]

A central aim of primary physical education (PE) is the promotion of physical competencies as a necessary condition of developing a physically active lifestyle and to be able to participate in the Olympic community. We defined basic motor competencies as physical performance dispositions, which evolved from task-specific requirements in the culture of sports and exercise. They are supposed to be learnable, based on previous experiences and can be improved through practice. Potential evaluations of effects in PE need to consider situation-specific and context-dependent characteristics of PE as well as prior experiences of pupils. Therefore, a design for test items, which are closely related to PE and vary in difficulty depending on the age of the pupils, is necessary. For this purpose, we developed the MOBAK-1 test instrument for the assessment of basic motor competencies in first graders. It allows teachers to identify groups in need of special support, and initiate these support measures to reduce inequalities. The first study took place in Zurich (Switzerland) and focused on construct validity (e.g., the factorial validity of the instrument). Between spring 2015 and spring 2016, the MOBAK-1 test instrument was and will be implemented in further countries in Europe. At this time, we have four samples of four different countries: (1) Switzerland (Zurich) (N = 317; girls = 55%; age: M = 7.04 years [SD = .37]; BMI = 16.08 [SD = 2.25]) assessed by University of Basel (Dr. Christian Herrmann); (2) Germany (Frankfurt) (N = 1061; girls = 45%; age: M = 6.80 years [SD = .89]; BMI = 16.30 [SD = 2.37]) assed by University of Frankfurt (Prof. Dr. Christopher Heim); (3) Lithuania (Kaunas) (N = 120; girls = 48%; age: M = 7.76 years [SD = .33]; BMI = 16.14 [SD = 2.30]) assessed by Lithuanian Sports University (Assoc. Prof. Dr. Arunas Emeljanovas); (4) Italy (Foggia) (N = 85; girls = 45%; age: M = 7.24 years [SD = .30]; BMI = 17.53 [SD = 3.04]) assessed by University of Foggia (Prof. Dr. Dario Colella). Further samples are currently on the way to be completed in four other countries: (1) Luxembourg (N = 280) assessed by University of Luxembourg (Claude Scheuer); (2) Slovakia (Trnava) (N = 240) assessed by University of Trnava (Dr. Dana Masarykova); (3) Czech Republic (Brno) (N = 600) assessed by University of Brno (Dr. Petr Vlcek); (4) Belgium (Liège) (N = 450) assessed by University of Liège (Prof. Dr. Marc Cloes and Dr. Boris Jidovtseff). In the initial validation study in Switzerland, two factors consisting of four items each were found. The related EFA (Study 1: CFI=.98; RMSEA=.024) and CFA (Study 2: CFI =.95; RMSEA=.044) revealed good model fit indices. The first factor “Locomotion” represents body movements (e.g., balancing), the second factor “Object-control” represents ball control (e.g., catching). Conclusions: The developed MOBAK test instrument meets psychometric validity demands based on the Swiss data. The presentation will show the results of the validation studies in further European countries and the results of the comparative study. [less ▲]

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See detailNational PESS report : Belgium
Cloes, Marc ULg; Mouton, Alexandre ULg

Conference (2016, June 29)

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See detailPhysical education and leisure: What’s the link?
Cloes, Marc ULg

Conference (2016, June 27)

All around the world, practitioners and researchers point out that people are becoming less and less physically active and adopt more and more sedentary behaviours. Such changes in the Human lifestyle ... [more ▼]

All around the world, practitioners and researchers point out that people are becoming less and less physically active and adopt more and more sedentary behaviours. Such changes in the Human lifestyle could have dramatic consequences as pointed out by the ‘Designed to move’ movement (Morris, 2013). To fight against that irresistible evolution, the need of a multisectorial approach is illustrated by the complexity of the socio-ecological model (Sallis et al., 2006). It underlines the large array of variables that play in the physical activity that someone is able to integrate into his/her life. Nevertheless, school has been identified as one major pillar of the promotion of an active lifestyle (van Sluijs et al., 2007). According to the knowledge and specific competences that they acquire during their studies, physical education (PE) teachers are considered as the potential cornerstones of such action (Tappe & Burgeson, 2004). While it was traditionally focused on the development of the youth’s physical, motor, and social competences of the students, since two decades, PE is increasingly more associated to the preparation of physically educated citizens. It means that what the students learn during their PE lessons should be useful outside the school and for a lifelong term. This concept is become a determining pedagogical principle: the physical literacy (Whitehead, 2013). In parallel, PE teachers are now requested to play a role on the health of their students despite if few evidence confirm that they can be successful in influencing the future behaviours of the children/adolescents to who they teach (Green, 2014). New pedagogical approaches are proposed nowadays in order to increase the effectiveness of the PE teachers’ intervention. This is linked to another pedagogical principle: accountability. Leisure activities enter progressively in the PE curriculum. Students benefit of more experiences that they could operate in their community. This requires more partnerships between school and leisure actors in order to implement original projects. Students must learn to become autonomous and smart decision makers able to identify the way to integrate PA in their leisure. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImplementing new technologies in PE : The arduous path of a group of teachers
Cloes, Marc ULg; Renier, Damien

Conference (2016, June 11)

Nowadays, adolescents are totally integrated into the digital generation. Tablets, smartphones, and other apps belong to their normal life while most of their teachers sometimes try yet to discover what a ... [more ▼]

Nowadays, adolescents are totally integrated into the digital generation. Tablets, smartphones, and other apps belong to their normal life while most of their teachers sometimes try yet to discover what a computer is. In physical education, several authors showed that new tools can be used during practical lessons in a way to improve the learning environment and motivation of the students. As the videotape recorder in the past, current technologies represent resources that have to be adapted to the teaching strategies and not considered as miraculous tools that will solve all problems. On the other hand, one has to consider that youth are particularly attracted by digital tools that offers a growing range of possibilities to stimulate students’ critical thinking, autonomy, and involvement. This study aimed to help a group of PE teachers to use new technologies in their classes. Considering that his colleagues and he (grades 10-12) were not effective in using new technologies, one PE teacher from a secondary school invited us to propose a series of activities in order to let them identifying a way to take benefit from available ICTs. An interactive process has been implemented in order to put the teachers in the center of their development. A four steps approach was designed: (1) identification of the perceived benefits of ICTs and of the available tools, selection of one objective and one tool (4 teachers/5); (2) organization of a focus group to identify a practical way to use the selected tool (2/3); (3) preparation of a model lesson (3/3); follow up after 6 months (3/3). For several reasons, even if interesting projects of lessons were developed, they did not have been implemented. The study underlines the difficulties that PE teachers can meet when trying to innovate. [less ▲]

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See detail“Dare to save a life at school”: implementation of a basic life support cycle in the PE curriculum
Mouton, Alexandre ULg; Laurent, Charlotte; Collin, Manon ULg et al

Conference (2016, June 10)

Introduction In Europe, about 400,000 people have a sudden cardiac arrest every year, with a survival rate of 5-10% (ERC, 2015). Bystander cardiopulmonary resuscitation (CPR) could increase this survival ... [more ▼]

Introduction In Europe, about 400,000 people have a sudden cardiac arrest every year, with a survival rate of 5-10% (ERC, 2015). Bystander cardiopulmonary resuscitation (CPR) could increase this survival rate by 2-3 times. Unfortunately, less than 20% of the general population is able to perform it effectively (Plant & Taylor, 2013). Besides, most of the public facilities are now equipped with automated external defibrillators (AEDs). In a physical literacy perspective (Whitehead, 2013), PE teachers are ideally placed to teach basic life support (BLS) to their students (Colquhoun, 2012). Methods In this pilot study, a female PE teacher was trained to a BLS cycle adapted to the PE curriculum. The BLS cycle, including 6 sessions of PE, was developed in a participatory approach by a team of BLS specialists, PE teacher educators and by the PE teacher herself. During this BLS cycle, students learned the CPR & AED protocols, taught by different teaching styles (practice, reciprocal, self-check) with hands-on application on training manikin and AED. A process analysis was performed from the video recording of the sessions and from satisfactory questionnaires. Students’ knowledge of the BLS protocol was assessed by a 14 open-ended questionnaire at baseline (T0) and after the intervention (T1). Practical application of the BLS protocol was assessed on a manikin measuring CPR performance at T1. Results and conclusions The BLS program was taught to two classes of high school female students (n=52), aged 17.1 ± 0.3 years. At T0, if students were mostly aware of the emergency number (71.4%), very few were able to localise the chest compression (14.3%) and AEDs’ electrodes (2%) areas. Most of them did not feel able to perform BLS (89.8%) and would agree to learn it during PE lessons (97.9%). Results at T1 are expected to highlight improvements of the theoretical and practical BLS’ competencies of the students. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPromote physical activity and reduce ageism across generations: effects of an intergenerational program
Mouton, Alexandre ULg; Heldenbergh, Corentin ULg; Flamion, Allison ULg et al

Conference (2016, June 09)

Introduction From early to later age populations, regular physical activity (PA) could be considered as a key behaviour to struggle against the major health, mental, social and economic issues of the 21st ... [more ▼]

Introduction From early to later age populations, regular physical activity (PA) could be considered as a key behaviour to struggle against the major health, mental, social and economic issues of the 21st century (Rippe & Angelopoulos, 2010). Among PA interventions, international scientific statements recommend an emerging approach targeting specific intergenerational dyads, such as grandparent-grandchild pairs (Marcus et al., 2006). Besides, Ory and colleagues (2003) underlined that intergenerational interactions could also combat aging stereotypes across generations. Accordingly, the aim of this study was to examine the effects of an intergenerational PA program on PA behaviours and aging stereotypes of grandparent-grandchild pairs. Methods Intergenerational grandparent-grandchild pairs were recruited in two Belgian municipalities. Those two groups took part in a three-month intergenerational intervention, adapted from a previous intervention (Mouton, Renier & Cloes, 2015) and including one weekly session of PA. Assessments were performed before (T0), during (process analysis) and after the intervention (T1). Grandparents PA was assessed with the QAPPA and the SF-36 questionnaires and with a battery of physical fitness test (SFT). The UCLA loneliness scale was also administrated to seniors. Grandchildren PA was evaluated with a seven items Likert scale. Relationship quality and ageism stereotypes between generations were assessed using a combination of existing validated instruments. Results and conclusions The intergenerational groups were composed of 14 dyads of grandparent (65±3.2 years)-grandchild (8.8±2.3 years) in one municipality and 6 dyads of grandparent (64±4.5 years)-grandchild (7.7±1.3 years) in the second. By its combination of physical and psychosocial objectives, the results of this study are expected to provide a significant and original contribution to the research field. If intergenerational PA has the potential to reduce ageism, it could pave the way to interdisciplinary interventions among physical education professionals. [less ▲]

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See detailEducation of instructors of a physical activity program for cancer patients and survivors: planning and evaluation of a poster presentation session
Rompen, Jérôme ULg; Korycki, Marta ULg; Ortmans, Sabine et al

Poster (2016, June)

Introduction The Belgian Foundation against Cancer proposes an adapted physical activity (APA) program for cancer patients and survivors, called Raviva (http://www.cancer.be/raviva-bouger-pour-se-sentir ... [more ▼]

Introduction The Belgian Foundation against Cancer proposes an adapted physical activity (APA) program for cancer patients and survivors, called Raviva (http://www.cancer.be/raviva-bouger-pour-se-sentir-mieux).The activities are supervised by instructors with inconstant trainings and experiences. Contrary to other countries, Belgian APA instructors do not necessarily need to follow specific education programs such those proposed by the ACSM (Schmitz et al., 2010).We were involved in the implementation of a specific training day for in-service Raviva instructors. As it is the case in sport coaches’ education (Erickson et al., 2008), interacting with colleagues seemed to be an appropriate method to improve APA instructors’ skills. Therefore, interactive methods were proposed to be used in order to increase the participants’ interest. The aim of this paper was to describe and analyse a poster presentation session as well as to identify good practices. Methods As part of the training day, the poster presentation session consisted to create groups of 4 to 5 persons and to ask them to imagine and share solutions to specific problems linked with psycho-emotional aspects of the instruction process with Raviva groups. Three methods were used to collect the data: interviews of the organizers (n=4), a questionnaire for all trainees (n=35) and participant observation. Results Examples of good practices were listed and exchanged between the participants. All trainees considered that the poster presentation session was interesting and most of them (94%) reported that appropriate themes were discussed. Moreover, 88.2% of the participants mentioned that they were able to share their experiences. Three expressed negative opinions about the organization. These opinions were supported by all organizers as well as by the observation. Conclusions This educational tool seems to be interesting. However, organizers should plan enough time for such activity. Moreover, the time allocation between each part of the session should be better prepared and controlled. [less ▲]

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See detailDas MOBAK-Netzwerk: Kulturvergleichende Perspektive aus acht europäischen Ländern
Scheuer, Claude; Cloes, Marc ULg; Colella, Dario et al

in Kaboth, Holger; Heim, Christopher; Prohl, Robert (Eds.) Bildungsforschung im Sport (2016, May 27)

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See detailBrain breaks in the classroom. An example of implementation in Belgium
Cloes, Marc ULg; Cloes, Stéphanie

Conference (2016, May 26)

School is identified as the main pillar of the fight against sedentariness in youth. Several models of active schools have been described in the literature and, under the umbrella of the school policy ... [more ▼]

School is identified as the main pillar of the fight against sedentariness in youth. Several models of active schools have been described in the literature and, under the umbrella of the school policy enhancing physical activity (PA), five main dimensions can be identified (Physical education, Active transportation, Life environment, Sport at school, PA in the classroom). This underlines that, if the PE teacher is considered as the corner stone of the PA promotion at school, (s)he is not alone to create the conditions aiming to permit to the children to reach the PA level recommended daily. Integrating more PA in the classroom seems to be a promising approach for children lifestyle as well as for their overall learning. Worldwide, initiatives are proposed in order to convince classroom teachers to integrate more often PA in their educational activities. Nowadays, it seems determining to share experiences in order to identify good practices and solutions to the current problems that teachers can encountered on the field. The goal of this presentation is to illustrate two concrete examples of projects implemented in primary schools in Wallonia, Belgium. We will describe the teaching context as well as the main findings provided by a systematic data analysis conducted during these experiments. The first study focused on three classes proposing Brain Breaks (BB) videos during a 10 weeks period. The attitude of the pupils and the teaching staff opinions were analyzed. In the second study, varied PA breaks (BB video, games, and video developed by the pupils) were proposed during periods of two to four weeks. Data from participant observation and questionnaires were used. In both studies, findings support the planning of PA during classroom. Even if more controlled research designs would be necessary in order to determine the evidence of the results, we can state that practitioners and children involved in the projects showed really positive reactions about these opportunities to be more active. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalyse du niveau de connaissance des règles du basket-ball: Comparaison entre différents types d’acteurs sportifs
Dubru, Gilles ULg; Cloes, Marc ULg; Dauby, Lionel et al

Conference (2016, May 20)

Le règlement en basket-ball est très complexe. Il exige beaucoup d’interprétations et une bonne connaissance des nombreuses règles. Leur méconnaissance est considérée comme une origine possible des ... [more ▼]

Le règlement en basket-ball est très complexe. Il exige beaucoup d’interprétations et une bonne connaissance des nombreuses règles. Leur méconnaissance est considérée comme une origine possible des contestations des décisions arbitrales. Il s’avère donc intéressant de déterminer le niveau de maitrise des règles chez les acteurs du basket-ball. Peu de données existent à ce sujet et, parallèlement, très peu de formations sont organisées pour apprendre le règlement. Cette étude a pour objectif d’interroger les différents acteurs de ce sport par rapport à leurs connaissances du règlement, via un questionnaire pratique et rapide validé par des experts. Les résultats de ce travail montrent l’ignorance et la mauvaise interprétation des règles, surtout chez les sujets n’ayant reçu aucune formation spécifique dans la discipline. Ces résultats sont le point de départ d’autres études sur la problématique évoquée. [less ▲]

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See detailExpérimentation d’un outil internet destiné à analyser la place accordée à l'activité physique au sein des écoles primaires
Cloes, Marc ULg; Dell'Amico, Vincent; Delfosse, Catherine ULg et al

Poster (2016, May 19)

L’école représente un des piliers essentiels de la promotion de l’activité physique mais il apparaît que nombre d’établissements ne sont pas conscients des actions qu’ils pourraient aisément mettre en ... [more ▼]

L’école représente un des piliers essentiels de la promotion de l’activité physique mais il apparaît que nombre d’établissements ne sont pas conscients des actions qu’ils pourraient aisément mettre en place dans cette perspective. Nous avons conçu un site internet présentant notamment des exemples d’initiatives de promotion d’activité physique et des recommandations pour la santé. Huit écoles primaires en ont reçu une copie et, pendant une période de 5 semaines, ont été invitées à y publier un minimum de 12 initiatives propres. Des contacts réguliers ont été établis entre les chercheurs et les praticiens. L’objet de cette recherche consiste à analyser l’exploitation du site par ces derniers. A la fin de l’étude, 4 écoles déclarent vouloir continuer à exploiter les données du site l’année suivante et 4 ont l’intention de s’inspirer des actions échangées à l’issue de l’expérience. Sept établissements estiment qu’il serait judicieux d’utiliser leur site comme un moyen de propagande. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailElaboration et validation d’un questionnaire sur les règles en basket-ball
Van Hoye, Martin; Cloes, Marc ULg; Dauby, Lionel et al

Conference (2016, May 19)

Le règlement en basket-ball est très complexe. Il exige beaucoup d’interprétations et une bonne connaissance des nombreuses règles. Leur méconnaissance est considérée comme une origine possible des ... [more ▼]

Le règlement en basket-ball est très complexe. Il exige beaucoup d’interprétations et une bonne connaissance des nombreuses règles. Leur méconnaissance est considérée comme une origine possible des contestations des décisions arbitrales. Il s’avère donc intéressant de déterminer le niveau de maitrise des règles chez les acteurs du basket-ball. Pour ce faire, il est nécessaire de disposer d’un outil permettant d’interroger aussi bien les joueurs, les entraineurs, les arbitres que toute autre personne gravitant autour de ce sport. Nous avons dès lors décidé de créer un questionnaire sur base d’interviews réalisées auprès d’experts et de le tester grâce à la collaboration de 18 étudiants en Sciences de la Motricité spécialistes du basket-ball. Tant la participation des experts que les informations collectées lors de l’étude pilote soulignent l’intérêt de l’instrument que nous avons développé (rapidité d’utilisation, clarté, caractère discriminant des réponses). [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalyse de la transition entre l'enseignement secondaire et l'enseignement supérieur chez des sportifs de haut niveau
Theunissen, Catherine ULg; Bolaers, Nathan; Cloes, Marc ULg

Conference (2016, May 19)

La transition entre les études secondaires et supérieures représente une période charnière pour les sportifs de haut niveau qui s’engagent dans un double projet de vie, sportif et scolaire. La présente ... [more ▼]

La transition entre les études secondaires et supérieures représente une période charnière pour les sportifs de haut niveau qui s’engagent dans un double projet de vie, sportif et scolaire. La présente étude analyse le ressenti de 103 jeunes, reconnus officiellement par la Fédération Wallonie-Bruxelles (Belgique), à propos de cette période critique. Les résultats montrent que 11% ont abandonné leur pratique sportive pour se consacrer à leurs études, 73% pensent que les aménagements sont mieux organisés dans le secondaire que dans le supérieur, avec de fortes disparités en fonction des établissements scolaires. Étonnamment, 43% mentionnent ne pas avoir reçu d’informations concernant les aménagements possibles. Une diminution de 27% du nombre de statuts octroyés après cette année de transition est également observée. Un projet basé sur la continuité des démarches et des aménagements semble nécessaire pour aider ces étudiants-sportifs à mener à bien leur double vie. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailVers une ‘école qui bouge’ : identification des initiatives visant à promouvoir l’activité physique dans l’enseignement primaire
Lombard, Gilles ULg; Dell'Amico, Vincent; Delfosse, Catherine ULg et al

Conference (2016, May 18)

L’école est un pilier majeur de la lutte contre la sédentarité (Guinhouya, 2010). L’objectif de cette étude consiste à identifier les initiatives proposées dans les écoles primaires pour promouvoir ... [more ▼]

L’école est un pilier majeur de la lutte contre la sédentarité (Guinhouya, 2010). L’objectif de cette étude consiste à identifier les initiatives proposées dans les écoles primaires pour promouvoir l’activité physique. Durant 5 semaines, 8 écoles ont accepté de décrire leurs actions en la matière sur un site internet. Au total, 53 articles ont été retenus. Ils ont été classés selon 5 dimensions de l’activité physique en milieu scolaire, inspirées d’une étude précédente (Snyers et al., 2014). Il apparait que la majorité des activités publiées sont des activités physiques et sportives artistiques alors que les déplacements actifs, par exemple, s’avèrent nettement moins bien représentés. Par ailleurs, la place de l’activité physique dans le projet d’établissement est sous-représentée par rapport à ce qui se fait concrètement sur le terrain dans 6 écoles sur 8. Diverses dispositions pourraient être prises pour aider les écoles à multiplier leurs actions en faveur de l’activité physique. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalyse de l'implantation d'une approche de formation interactive à destination des entraîneurs de football
Theunissen, Catherine ULg; Lombard, Gilles ULg; Cloes, Marc ULg

Conference (2016, May 18)

Les méthodes qui aident à la formation des entraîneurs sont en perpétuelle remise en question. Intéressée par les méthodes interactives diffusées par l’Association Canadienne des Entraîneurs (ACE ... [more ▼]

Les méthodes qui aident à la formation des entraîneurs sont en perpétuelle remise en question. Intéressée par les méthodes interactives diffusées par l’Association Canadienne des Entraîneurs (ACE), l’Association des Clubs Francophones de Football (Belgique) a choisi de tester la mise en place d’une approche similaire au sein de sa formation des cadres. Pour évaluer la pertinence du projet, plusieurs sources de données ont été utilisées : questionnaires pré- et post-formation pour les candidats, interviews et questionnaires de perception de séances pour les formateurs ainsi que des observations de terrain. Les résultats montrent que les formateurs ne semblent pas complètement à l’aise dans leur nouveau rôle de modérateur et délaissent les outils interactifs lorsqu’ils rencontrent un obstacle. De leur côté, les candidats sont séduits par ces nouvelles méthodes et jugent les résultats des travaux de meilleure qualité. Des adaptations concrètes sont proposées pour améliorer le système. [less ▲]

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See detailPhysical activity: an unknown concept
Cloes, Marc ULg

Conference (2016, April 29)

Physical educators do not have necesseraly good representations about physical activity and sedentariness. During the presentation, participants will be involved in an interactive process aiming to ... [more ▼]

Physical educators do not have necesseraly good representations about physical activity and sedentariness. During the presentation, participants will be involved in an interactive process aiming to underline the main concepts that they should use in order to become effective agents of physical activity promotion. [less ▲]

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