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See detailLa promotion de l’activité physique dans les écoles : un projet de société
Cloes, Marc ULg

Conference (2015, March 28)

A l'heure actuelle, les preuves scientifiques existent pour souligner la nécessité de lutter contre la sédentarité. L'école constitue un pilier essentiel de l'action à mettre en oeuvre dans cette ... [more ▼]

A l'heure actuelle, les preuves scientifiques existent pour souligner la nécessité de lutter contre la sédentarité. L'école constitue un pilier essentiel de l'action à mettre en oeuvre dans cette perspective et, en son sein, les enseignants en éducation physique devraient jouer un rôle central en tant que 'pierre angulaire' de la promotion de l'activité physique. Ceci exige toutefois un recentrage de leur intervention sur le développement de citoyens physiquement éduqués, justifiant un changement dans les priorités de leur enseignement. Cela ne peut toutefois pas être mis en oeuvre sans le soutien des autorités scolaires locales et du domaine de la santé. Un axe de travail consiste finalement à éduquer la société en communiquant davantage à propos de ce qui est fait à l'école pour développer un style de vie actif. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEfficacy of a web-based, center-based or combined physical activity intervention among older adults
Mouton, Alexandre ULg; Cloes, Marc ULg

in Health Education Research (2015)

With more social support and environment-centered interventions being recommended in web-based interventions, this study examined the efficacy of three intervention conditions aimed at promoting physical ... [more ▼]

With more social support and environment-centered interventions being recommended in web-based interventions, this study examined the efficacy of three intervention conditions aimed at promoting physical activity (PA) in older adults. The efficacy analyses included the self-reported PA level, stage of change for PA and awareness about PA among participants. Eligible participants (N = 149; M = 65 years old, SD = 6), recruited in a unique Belgian French-speaking municipality, were randomized in four research arms for a 3-month intervention: (i) web-based; (ii) center-based; (iii) mixed (combination of web- and center-based); and (iv) control (no intervention). Web-based condition included a PA website and monthly tailored emails whereas center-based condition comprised 12 sessions (1 per week) of group exercising. With a significant increase in PA, the PA stage of change and the PA awareness at 12 months, the mixed intervention condition seemed to include the key social and motivating elements for sustainable behavior change. Center-based intervention was more likely to produce significant improvements of the PA level and the stage of change for PA change whereas web-based intervention was more likely to extend the awareness about PA. [less ▲]

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See detailL'accoutumance à l'eau: un préalable au savoir-nager.
Mornard, Manhattan ULg; Delvaux, Anne ULg; Cloes, Marc ULg et al

in Éducation Physique et Sport (2015), (364), 16-20

Synthèse de la méthodologie et des travaux scientifiques réalisés au cours de ces dernières années par le cereki dans le domaine de l'accoutumance à l'eau.

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Peer Reviewed
See detailDesign and implementation of a ‘physical activity day’ for overweight and obese youth
Cloes, Marc ULg; DEWANDRE, Anne-Cécile ULg; LEBRETHON, Marie-Christine ULg et al

in Tijdschrift van de Belgische Kinderarts = Journal du Pédiatre Belge (2015, March), 17(1),

This study aimed to analyze the development and implementation of an adapted physical activity day expected to underline to overweight/obese youth the role of PA and hw they could be more active in their ... [more ▼]

This study aimed to analyze the development and implementation of an adapted physical activity day expected to underline to overweight/obese youth the role of PA and hw they could be more active in their daily life. [less ▲]

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See detailActivités physiques, représentations et femmes
Cloes, Marc ULg

Conference (2015, January 31)

Il est admis internationalement que les filles et les femmes représentent un public à risque en matière de sédentarité. Cette conférence interactive vise à répondre à trois questions: (1) L’activité ... [more ▼]

Il est admis internationalement que les filles et les femmes représentent un public à risque en matière de sédentarité. Cette conférence interactive vise à répondre à trois questions: (1) L’activité physique, qu’est-ce que c’est? (2) A quoi ça sert? (3) Qu’est-ce qu’il faut faire, finalement? Au-delà de la volonté de faire vivre aux participants une expérience originale, les objectifs finaux de l'intervention consistent à permettre une prise de conscience et à proposer des pistes d’action. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDe l’intention au comportement physiquement actif chez les seniors : étude de l’influence des perceptions environnementales
Mouton, Alexandre ULg; Peels, Denise; Bolman, Catherine et al

Conference (2014, December 17)

The aim of this study was to analyse whether the perception of the local opportunities and the perception about the quality of the environment for physical activity (PA) mediate or moderate the intention ... [more ▼]

The aim of this study was to analyse whether the perception of the local opportunities and the perception about the quality of the environment for physical activity (PA) mediate or moderate the intention-behaviour relationship for PA in older adults. Data from two existing longitudinal studies (n = 149 and n = 1262) were used, assessing intention at baseline (T1), environmental variables at six months (T2) and PA behaviour at one year (T3). Results exposed a significant mediating role of the perception of the local PA opportunities (accounting for 15.5% in study 1 and 11.9% in study 2) and of the perception about the quality of the PA environment (accounting for respectively 19.6% and 18.2%) on the intention-behaviour relationship for PA. A moderation effect on the intention-behaviour relationship for PA was found in participants with a moderate perception of the local PA opportunities and in participants with a low or moderate perception about the quality of the environment for PA in both studies. This is the first longitudinal study that provides insight in the mediating and moderating role of environmental perceptions in the intention-behaviour relation for PA. Improving environmental perceptions could help future PA promotion interventions to bridge the intention-behaviour gap. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPerception du bien-être chez les étudiants de l’Université de Liège
Cloes, Marc ULg; Etienne, Anne-Marie ULg; Maslah, Olfa et al

Conference (2014, December 15)

This study is focused on the analysis of the wellness perception of a representative sample of students of the University of Liege. Findings confirm those of the literature as males at students who ... [more ▼]

This study is focused on the analysis of the wellness perception of a representative sample of students of the University of Liege. Findings confirm those of the literature as males at students who consider to be physically active have higher scores of wellness. The study reveals also that students who are still leaving with their parents have higher scores of wellness. [less ▲]

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See detailTravail de différentes disciplines collectives sous forme de circuit
Masrouki, Monia; Cloes, Marc ULg

in Revue de l'Education Physique (2014), 54(4), 101-110

In Wallonia, when teaching team sports, secondary school level physical education teachers generally use a traditional (technicist) and single discipline approach. Moreover, teachers meet some ... [more ▼]

In Wallonia, when teaching team sports, secondary school level physical education teachers generally use a traditional (technicist) and single discipline approach. Moreover, teachers meet some difficulties to apply the accountability and literacy principles. In this paper, authors present a practical example of PE lesson demonstrating that it is possible to change teaching. [less ▲]

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See detailThe physical education teacher as a physical activity promoter: Current developments
Cloes, Marc ULg

Conference (2014, November 19)

The physical education teacher is considered as a cornerstone of the physical activity promotion in the schools. This presentation proposes answers to three questions: (1) Why to promote physical activity ... [more ▼]

The physical education teacher is considered as a cornerstone of the physical activity promotion in the schools. This presentation proposes answers to three questions: (1) Why to promote physical activity at school? (2) Why the PE teacher should play a central role? (3) How the PE teacher could play such role? In conclusion, it is important to remember that (1) PE teachers should become the cornerstones of the PA promotion at school; (2) They have to be involved in PE as well as in the other dimension of PA at school; (3) They have to collaborate (they are not alone), and; (4) Pre service and inservice PETE has to be adapted to show the way and change the mentalities [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailExpérimentation des « Brain Break » dans l’enseignement primaire. Avis des élèves
Cloes, Marc ULg; Mornard, Manhattan ULg

in Science & Sports (2014, October 17), 29(Hors-série 1), 52

L'école est identifiée comme un des piliers de la lutte contre la sédentarité des jeunes. Une société américaine (HOPSports) conçoit et diffuse des séquences de quelques minutes qui mettent en scène des ... [more ▼]

L'école est identifiée comme un des piliers de la lutte contre la sédentarité des jeunes. Une société américaine (HOPSports) conçoit et diffuse des séquences de quelques minutes qui mettent en scène des personnages, réalisant des activités à imiter en classe: les 'Brain Breaks' (BB). Ces videos ont été proposées pendant trois mois dans deux écoles primaires de la région liégeoise. L'opinion des élèves est positive mais leurs attitudes à l'égard de l'école et de l'activité physique ne change guère. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalyse du point de vue des enseignants sur la mise en place de « Brain Break » dans l’enseignement primaire. Étude de cas
Cloes, Marc ULg; Mornard, Manhattan ULg

in Science et sports (2014, October 17), 29(Hors-série 1), 25

Children have a natural need of movement. It seems logical to develop processes that could be used during classroom teaching. Our study aims to test one didactic approach allowing primary school pupils to ... [more ▼]

Children have a natural need of movement. It seems logical to develop processes that could be used during classroom teaching. Our study aims to test one didactic approach allowing primary school pupils to express their movement need. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailL’équimotricité© : bases théoriques, principes d’action et constats informels
SAUBLENS, Catherine; Cloes, Marc ULg

in Science & Sports (2014, October 17), 29(Hors-série 1), 49

L'évolution actuelle de la société amène une dégradation du niveau de développement moteur et de condition physique des enfants. L'équimotricité© a été créée en 2007 et connait depuis lors un ... [more ▼]

L'évolution actuelle de la société amène une dégradation du niveau de développement moteur et de condition physique des enfants. L'équimotricité© a été créée en 2007 et connait depuis lors un développement important. Cette présentation fournit une description des modalités d'organisation de cette activité destinée à enrichir les opportunités de pratique des jeunes enfants. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLa psychomotricité avec poney ou équimotricité© : vidéo
Saublens, Catherine; Cloes, Marc ULg

in Science & Sports (2014, October 17), 29(Hors-série 1), 11

Physical activity has a positive impact ont child's grow, on his global development and wellness. Implemented in 2007, equimotricity corresponds to motor development activities organized in a outdoor ... [more ▼]

Physical activity has a positive impact ont child's grow, on his global development and wellness. Implemented in 2007, equimotricity corresponds to motor development activities organized in a outdoor track where children act in teams of two. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAn evaluation of anthropometric and conditional indicators for specific positions in youth women's volleyball played as a school sport
Joao, Paulo Vicente; Contiuga, Ioana; Pereira, Ana et al

in Science & Sports (2014, October 17), 29(Hors-série 1), 31

The present study aimed to identify anthropometric and functional characteristics of female volleyball players according to their specific in the match.

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Peer Reviewed
See detailPratique de l’équimotricité© : motifs de participation et perception de l’impact
Saublens, Catherine; Cloes, Marc ULg

in Science et sports (2014, October 17), 29(Hors-série 1), 17

La littérature souligne toute l'importance du développement moteur chez les enfants. De nombreux parents s'efforcent de trouver, au sein de la communauté, des activités susceptibles de palier le manque d ... [more ▼]

La littérature souligne toute l'importance du développement moteur chez les enfants. De nombreux parents s'efforcent de trouver, au sein de la communauté, des activités susceptibles de palier le manque d'occasions de pratique de ces derniers. La participation à des séances au cours desquelles les enfants alternent des périodes d'activité physique sur un poney et au cours desquelles ils conduisent ce dernier est considérée par les parents comme très bénéfique à leur développement. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalyse de l'efficacité de l'accoutumance à l'eau chez l'enfant préscolaire
Mornard, Manhattan ULg; Deflandre, Dorian ULg; Delvaux, Anne ULg et al

in Science et sports (2014, October), 29(Hors-série 1), 13

L'accoutumance à l'eau apparaît comme un prérequis indispensable à l'apprentissage des techniques de nage. Après différents tests chez des enfants en bas âge, l'étude confirme l'efficacité à l ... [more ▼]

L'accoutumance à l'eau apparaît comme un prérequis indispensable à l'apprentissage des techniques de nage. Après différents tests chez des enfants en bas âge, l'étude confirme l'efficacité à l'accoutumance à l'eau. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalyse du comportement et des attitudes d'enfants de primaire impliqués dans des pauses d'activité physique scolaires (PAPS). Etude de cas.
Cloes, Stéphanie; Cloes, Anne-Marie; Cloes, Marc ULg

in Science & Sports (2014, October), 29(Hors-série 1), 26

Malgré que l'activité physique à l'école est identifiée comme un facteur favorable à la réussite scolaire, la réalité de terrain montre que les instituteurs présentent pourtant des réticences à planifier ... [more ▼]

Malgré que l'activité physique à l'école est identifiée comme un facteur favorable à la réussite scolaire, la réalité de terrain montre que les instituteurs présentent pourtant des réticences à planifier des pauses mouvement pendant leurs activités. Dans cette étude, nous avons mis en place des pauses d'activité physique scolaire et avons analysés les comportement et attitudes des élèves concernés. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalyse qualitative d’un dispositif didactique visant à impliquer des élèves de primaire dans l’expression de leur besoin de mouvement
Cloes, Stéphanie; Cloes, Marc ULg

in Science & Sports (2014, October), 29(Hors-série 1), 25

Être capable de ressentir un mouvement et de l'exprimer est l'une des compétences qu'ils devraient avoir acquises à l'issue de l'enseignement fondamental. Il semble donc opportun de développer des ... [more ▼]

Être capable de ressentir un mouvement et de l'exprimer est l'une des compétences qu'ils devraient avoir acquises à l'issue de l'enseignement fondamental. Il semble donc opportun de développer des procédés susceptibles d'être exploités en classe. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEffets d'un programme d'activité physique intergénérationnel réunissant seniors et enfants d'âge préscolaire
Mouton, Alexandre ULg; M. Henrioulle; Cloes, Marc ULg

in Science et sports (2014, October), 29(Hors-série 1), 8

Pour la première fois dans notre histoire, la génération d'enfants actuelle pourrait avoir une espérance de vie inférieure à celle de ses parents. Ce constat est lié au manque d'activité sportive chez nos ... [more ▼]

Pour la première fois dans notre histoire, la génération d'enfants actuelle pourrait avoir une espérance de vie inférieure à celle de ses parents. Ce constat est lié au manque d'activité sportive chez nos enfants. [less ▲]

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