References of "Terrones Gavira, François"
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See detail10.2. Evaluation des cultures dérobées implantées en tant que surfaces d'intérêt écologique (SIE) dans le cadre de la PAC 2015-2020
Hancart, F.; Jenet, D.; Lambert, B. et al

in Watillon, B.; Bodson, Bernard (Eds.) Livre Blanc Céréales (2016, February 24)

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See detailEtude d’impact et appui à la mise en œuvre de la nouvelle reforme de la PAC au niveau wallon : rapport final
Terrones Gavira, François ULg; Burny, Philippe ULg; Lebailly, Philippe ULg

Report (2016)

La PAC, définie dans le traité de Rome et mise en oeuvre depuis 1962, est soumise, depuis le début des années 90, à un processus de réforme afin de répondre aux nouveaux défis de l’agriculture européenne ... [more ▼]

La PAC, définie dans le traité de Rome et mise en oeuvre depuis 1962, est soumise, depuis le début des années 90, à un processus de réforme afin de répondre aux nouveaux défis de l’agriculture européenne mais également afin d’honorer les engagements pris par l'Union européenne (UE) dans le cadre de ses relations commerciales internationales. Le 18 novembre 2010, la Commission européenne a publié une communication sur la PAC de l’après 2013, suivie le 12 octobre 2011 de propositions législatives, lançant de longues négociations entre le Conseil européen des Ministres de l’Agriculture et, pour la première fois de l’histoire de la PAC, le Parlement européen, nouveau co-législateur pour cette matière. En parallèle aux négociations sur la PAC se déroulaient celles relatives au cadre financier pluriannuel 2014-2020 (CFP). Ce dernier fixe non seulement les montants des ressources financières pour chaque catégorie de dépenses de l’UE mais également inclut des décisions sur des éléments importants des politiques elles-mêmes dont celles relatives à la PAC. Après plus de 18 mois de négociations budgétaires, les chefs d’Etat de chaque Etat membre (EM) sont parvenus à un accord concernant le CFP 2014-2020 lors du conseil européen des 7 et 8 février 2013. Peu de temps après cet accord budgétaire, le Conseil Agriculture, le Parlement européen et la Commission européenne ont abouti à un accord sur les Règlements relatifs à la PAC le 26 juin 2013, complété le 24 septembre 2013. Un des résultats du nouveau Règlement « Paiements directs », négocié entre les 28 EM et le Parlement européen, est une nouvelle architecture des paiements directs ainsi qu’un nombre très important de choix stratégiques à prendre par les EM, et dans le cas de la Belgique, les Régions, qui doivent choisir parmi différentes options qui restent ouvertes par la réglementation européenne. La plupart des choix politiques des EM et régions ont dû être notifiées à la Commission européenne pour le 1er août 2014, certains choix un peu plus tardivement (les dernières décisions, plus techniques, devaient être notifiées pour le 31 janvier 2015). [less ▲]

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See detailImplementation of the green payment within the scheme of the new Common Agricultural Policy (2015-2020): first results for 2015 in Wallonia (South of Belgium)
Burny, Philippe ULg; Terrones Gavira, François ULg

in Quality-Access to Success (2016), (Supplement), 10-14

At the end of 2013, a new Common Agricultural Policy was defined at the European level, including the implementation of the so-called “green payment”, which obliges farmers to respect three new conditions ... [more ▼]

At the end of 2013, a new Common Agricultural Policy was defined at the European level, including the implementation of the so-called “green payment”, which obliges farmers to respect three new conditions in order to get financial support through direct payments. The year 2015 being the first implementation year, the consequences on Walloon agriculture are examined. It appears that 50% of Walloon farmers are not obliged to practice crop diversification, while 16% are obliged to have at least two crops on their arable land and 33% are obliged to have at least three crops on their arable land. Less than 1% does not respect the new diversification rules. Concerning the obligation to have at least 5% of ecological focus area on the arable land, it appears that 54% of Walloon farmers are in conditions not to be obliged to respect the measure. When they implement the measure, the percentage of ecological focus areas in arable land reaches 6.9% as a mean and 2.4% do not reach the requested 5%. Finally, it can be said that the green payment does not represent a big constraint for Walloon farmers, though eventual economic consequences are still to be precised, while environmental benefits are strengthened. [less ▲]

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See detailImpact of the new Common Agricultural Policy (2015-2020) on the value of direct payments and on farmers’ income in Wallonia (South of Belgium)
Burny, Philippe ULg; Terrones Gavira, François ULg

in Kyriazopoulos, G.; Petropoulos, D. (Eds.) 1st International Conference of Development and Economy (ICODECON) 2-4 October 2015: The advantages and disadvantages of Economic Crises: Conference proceedings (2016)

A new Common Agricultural Policy was defined in 2013, with a new structure for direct payment. In Wallonia, the government implemented the following scheme: 30% for the green payment, 29.9% for the basic ... [more ▼]

A new Common Agricultural Policy was defined in 2013, with a new structure for direct payment. In Wallonia, the government implemented the following scheme: 30% for the green payment, 29.9% for the basic payment, 17% for the additional payment for the first 30 ha, 1.8% for young farmers and 21.3% for couple payments. Due to convergence, the mean support through direct payments will decline from 21,900 € in 2014 to 19,283 € in 2019. The number of losers will be equivalent to the number of gainers. Regions where cereals and sugar beet are produced will lose the most, where the region suitable for cattle raising will gain somewhat. There will be a better distribution of direct payments among farmers: the Gini index will decline from 0.55 to 0.49. The highest negative impact on income will occur for the specialties “green crops”, “crops and dairy cattle” and “crops and non-dairy cattle”: the least negative impact will be observed within the specialties “dairy cattle”, “meat cattle” and “dairy and meat cattle”. The reform will be more profitable for the farms from 30 to 50 ha and will mainly impact the largest farms. Finally, the CAP reform implemented in Wallonia guarantees a smooth evolution to 2020. [less ▲]

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See detailGainers and losers of the implementation of the new Common Agricultural Policy in Wallonia
Burny, Philippe ULg; Terrones Gavira, François ULg

in Agriculture and Agricultural Science Procedia (2015), 7

The new Common Agricultural Policy (CAP) defined in 2013 is implemented since 2015. It offers several options to the Member States/Regions. This paper describes the choices which have been made in ... [more ▼]

The new Common Agricultural Policy (CAP) defined in 2013 is implemented since 2015. It offers several options to the Member States/Regions. This paper describes the choices which have been made in Wallonia and their consequences on direct payments. It appears that 42% of the farmers will lose between 2014 and 2019, while 44% will gain and a quasi-status quo is observed for the remaining 14%. Finally, the new situation is politically acceptable and gives more support to small farms, young farmers and cattle breeders, though the global envelope for direct payments will decline in Wallonia. [less ▲]

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See detailImpact of the new Common Agricultural Policy (2015-2020) on the value of direct payments and on farmers' income in Wallonia (South of Belgium)
Burny, Philippe ULg; Terrones Gavira, François ULg

in Kyriazopoulos, G.; Petropoulos, D. (Eds.) 1st International Conference of Development and Economy (ICODECON) : The advantages and disadvantages of Economic Crises : Book of abstracts (2015)

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See detailCaractéristiques du capital foncier des exploitations agricoles dans le sud de la Belgique
Terrones Gavira, François ULg; Burny, Philippe ULg; Lebailly, Philippe ULg

Conference (2014)

En Wallonie, région située au Sud de la Belgique, les capitaux mobilisés pour l’activité agricole sont nombreux, variés mais surtout importants. Parmi les capitaux engagés, le capital foncier est l’une ... [more ▼]

En Wallonie, région située au Sud de la Belgique, les capitaux mobilisés pour l’activité agricole sont nombreux, variés mais surtout importants. Parmi les capitaux engagés, le capital foncier est l’une des composantes importantes du patrimoine de l’exploitation agricole. Ce dernier influence directement les décisions qui sont prises à long terme en son sein à savoir, sa politique d’investissement mais également les éléments relatifs à son cycle d’exploitation et à sa trésorerie. La problématique foncière ne doit donc pas être analysée de manière cloisonnée mais doit rester intégrée à la question centrale du financement des exploitations agricoles de manière générale et de la reprise des activités en particulier. Le présent article a pour but de caractériser le capital foncier en Wallonie. Après un descriptif succinct de l’agriculture wallonne, l’importance des capitaux mobilisés pour l’activité agricole en Wallonie par les principaux acteurs du monde agricole est décrite par le biais d’une approche micro-économique basée sur les données du réseau comptable organisé et géré par la Direction de l’Analyse Economique Agricole (DAEA). La deuxième partie, quant à elle, discute de la capitalisation des aides issues de la politique agricole commune (PAC) actuelle mais également future dans le foncier en Wallonie. L’approche est de type théorique et utilise les données de la littérature mais également celles du Système Intégré de Gestion et de Contrôle (SIGEC) de la Direction générale de l’Agriculture, des Ressources naturelles et de l’Environnement (DGARNE) du Service public de Wallonie (SPW), qui a en charge l’octroi des aides à l’agriculture. Enfin, la dernière partie du présent document décrit les difficultés propres aux jeunes agriculteurs et aux nouveaux entrants pour accéder au foncier en Wallonie. [less ▲]

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See detailLa PAC ? Marché conclu ?
Terrones Gavira, François ULg; Burny, Philippe ULg

Article for general public (2013)

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See detailPossible implementation of the payment to young farmers within the first pillar of the Common Agricultural Policy in Wallonia
Burny, Philippe ULg; Terrones Gavira, François ULg

in Atkociuniene, Vilma (Ed.) The Sixth International Scientific Conference "Rural Development 2013" : Proceedings, volume 6, book 1 (2013)

The new Common Agricultural Policy gives to the Member States the possibility to grant young farmers an additional financial support through the first pillar, several methods of calculation, according to ... [more ▼]

The new Common Agricultural Policy gives to the Member States the possibility to grant young farmers an additional financial support through the first pillar, several methods of calculation, according to diverse proposals (Commission, EU Parliament, Member States) are presented and their impact on the Walloon budget for direct payments (270 million € in 2020) is assessed, the maximal authorized share being 2% based on the situation observed in the 2006-2010 period, the mean and maximum amounts per young farmer in 2020 are calculated, giving the Walloon regional government the information to choose the way to support youg farmers. [less ▲]

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See detailThe Common Agricultural Policy towards 2020
Burny, Philippe ULg; Habran, Maxime ULg; Terrones Gavira, François ULg

in Lorencowicz, Edmund; Uziak, Jacek; Huyghebaert, Bruno (Eds.) VI International Scientific Symposium "Farm Machinery and Processes Management in Sustainable Agriculture" : Symposium Proceedings (2013)

The Common Agricultural Policy (CAP) defined in the Treaty of Rome and implemented since 1962, has always been under reform, mainly in 1992, 1999, 2003 and 2009. However, after the last enlargements and ... [more ▼]

The Common Agricultural Policy (CAP) defined in the Treaty of Rome and implemented since 1962, has always been under reform, mainly in 1992, 1999, 2003 and 2009. However, after the last enlargements and the international financial crisis, a new reform was needed for the budget period going from 2014 to 2020. The first ideas were launched by the EU Commissionner for Agriculture, M. Dacian Ciolos, in 2010. After three years of discussions, the political agreement between the Council of Ministers, the EU Parliament and the Commission was reached in June 2013. So, this paper presents the main decisions of this agreement. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImpact of different scenarios related to the new Common Agricultural Policy on farm income in Wallonia
Burny, Philippe ULg; Terrones Gavira, François ULg; Habran, Maxime ULg

in Lorencowicz, Edmund; Uziak, Jacek; Huyghebaert, Bruno (Eds.) VI International Scientific Symposium "Farm Machinery and Processes Management in Sustainable Agriculture" : Symposium Proceedings (2013)

The Common Agricultural Policy (CAP) has been reformed several times since the treaty of Rome in 1958. For the period 2014-2020 at the European level, a new CAP had to be agreed upon by the 27 Member ... [more ▼]

The Common Agricultural Policy (CAP) has been reformed several times since the treaty of Rome in 1958. For the period 2014-2020 at the European level, a new CAP had to be agreed upon by the 27 Member States and the EU parliament. Discussions were launched in 2010 and several proposals were made. In Belgium, as agricultural policy is regionalized, the Walloon Minister for Agriculture decided to support academic research in order to assess the possible impact of different scenarios on farm income, and so to help the regional authorities to take decisions when the EU legislation would be adopted, giving a large set of possibilities to the Members States/regions. So, different scenarios were defined with the partners of the administration, including farmers' unions, and their impacts on farm income were calculated. [less ▲]

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See detailImpact de la réforme de la PAC sur le secteur de la viande bovine dans le sud de la Belgique
Terrones Gavira, François ULg; Delille, Nicolas; Burny, Philippe ULg et al

Article for general public (2013)

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See detailCommon agricultural policy and its objectives for sustainable management of natural resources and measures in favor of the climate
Terrones Gavira, François ULg; Burny, Philippe ULg; Lebailly, Philippe ULg

in Petrescu, Dacinia Crina; Burny, Philippe; Petrescu-Mag, Ruxandra-Malina (Eds.) Agri-environment : perspectives on sustainable development (2012)

The first part of this article is a history of the greening of the Common Agricultural Policy (CAP). The second part focuses on parameters and methodologies to take into account in order to evaluate the ... [more ▼]

The first part of this article is a history of the greening of the Common Agricultural Policy (CAP). The second part focuses on parameters and methodologies to take into account in order to evaluate the costs and the benefits of the future CAP. Finally, the last part of this paper is a discussion about the objectives of the greening and the instruments used to achieve them. [less ▲]

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See detailAnalysis of models of redistribution of direct support to farm income in the European Union
Terrones Gavira, François ULg; Dellanoy, Sylvain; Closset, Marie-France et al

in Vîntu, Vasile (Ed.) Proceedings of the 55th International Scientific Conference "100 years of Iasi higher education in agronomy" : book of abstracts (2012)

Detailed reference viewed: 43 (11 ULg)
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Peer Reviewed
See detailImpact de la réforme de la PAC sur le secteur de la viande bovine dans le sud de la Belgique
Terrones Gavira, François ULg; Delille, Nicolas; Burny, Philippe ULg et al

Poster (2012)

En 2010, en Wallonie, région occupant le sud de la Belgique, les aides directes représentaient, en moyenne près de 103 % du revenu agricole familial par unité de travail familial (RAF/UTF) des ... [more ▼]

En 2010, en Wallonie, région occupant le sud de la Belgique, les aides directes représentaient, en moyenne près de 103 % du revenu agricole familial par unité de travail familial (RAF/UTF) des exploitations agricoles professionnelles de type « bovins à viande ». De plus, ce type d’exploitation est dépendant du dernier régime d’aide couplée à la production en Wallonie, la prime à la vache allaitante, qui représente plus de la moitié de leur revenu (55 %). Cette étude s’inscrit dans le cadre de la réflexion actuellement menée en Belgique sur les répercussions de la future réforme de la PAC et les effets de la diminution budgétaire combinée au passage du modèle historique au modèle régional ainsi qu’à la possible suppression de la prime à la vache allaitante. [less ▲]

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See detailLa problématique foncière en Wallonie : situation et perspectives
Terrones Gavira, François ULg; Burny, Philippe ULg; Lebailly, Philippe ULg

in Union des Agricultrices Wallonnes (Ed.) Le foncier en agriculture : éléments de réflexion (2012)

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See detailEvolution du marché mondial du blé au cours des cinquante dernières années
Terrones Gavira, François ULg; Burny, Philippe ULg

in Destain, J.-P.; Bodson, B. (Eds.) Livre blanc "Céréales-Gembloux", édition février 2012 (2012)

Née concrètement en 1962, la Politique Agricole Commune (PAC) célèbre ses cinquante ans d'existence en 2012. Mais la PAC se trouve aussi à la veille d'un nouveau tournant à partir de 2014, avec une Union ... [more ▼]

Née concrètement en 1962, la Politique Agricole Commune (PAC) célèbre ses cinquante ans d'existence en 2012. Mais la PAC se trouve aussi à la veille d'un nouveau tournant à partir de 2014, avec une Union européenne passée de six à vingt-huit membres. Dans le même temps, notre planète a enregistré, depuis les années 60, une véritable explosion démographique et un développement économique sans précédent. De plus, la population mondiale, qui vient de franchir le cap des sept milliards, devrait dépasser les neuf milliards d'individus en 2050. De nombreuses questions se posent alors face aux incertitudes de l'avenir : l'agriculture pourra-t-elle subvenir aux besoins alimentaires d'une population toujours croissante ? Quels seront les modèles d'agriculture les mieux adaptés ? Est-il judicieux de poursuivre, voir de développer la production d'agro-carburant à partir de céréales ? ... Les nouveaux défis lancés à l'agriculture peuvent paraître insurmontables. Mais, de fait, que s'est-il produit dans le passé récent ? Comment ont évolué les "performances" du secteur agricole ? L'agriculture a-t-elle déjà fait face à des défis majeurs ? Pour répondre, au moins partiellement, à ces questions, il est apparu intéressant de prendre un peu de recul et d'analyser l'évolution au cours des dernières années de la production et des échanges mondiaux d'un produit agricole qui reste stratégique : le blé. Les lignes qui suivent présentent donc rapidement les chiffres clés relatifs à l'évolution du blé au niveau mondial, au cours du dernier demi-siècle. [less ▲]

Detailed reference viewed: 159 (43 ULg)