References of "Sinardet, Dave"
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See detail"Belgique, quo vadis ?" (conférence donnée dans le cadre des 'Grandes conférences liégeoises')
Behrendt, Christian ULg; Sinardet, Dave; Quatremer, Jean

Conference given outside the academic context (2014)

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See detailDe communautaire breuklijn België: kloof of spleetje?
Sinardet, Dave; Reuchamps, Min; Dodeigne, Jérémy ULg

in Devos, Carl (Ed.) BELGIË #2014: Een politieke geschiedenis van morgen (2014)

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See detailBeyond the Myth of Unanimity. Opinions of Belgian MPs on Federalism and the Sixth Reform of the Belgian State
Sinardet, Dave; Dodeigne, Jérémy ULg; Reuchamps, Min

in Vermeersch, Wim (Ed.) Belgian Society and Politics 2013 - As Ever, in Between Elections (2013)

During the 541 days (2010-2011) when Belgium was without a federal government and was going through a political crisis, it was the party leaders who dominated the political stage and featured in the media ... [more ▼]

During the 541 days (2010-2011) when Belgium was without a federal government and was going through a political crisis, it was the party leaders who dominated the political stage and featured in the media. It was they who negotiated the sixth constitutional reform of the Belgian state which was a prerequisite for the formation of a new federal government. Afterwards, it was the turn of the federal MPs to vote on the legislation introducing this state reform. Nevertheless, party discipline very often prevents MP’s expressing their personal vision of Belgian federalism, particularly if some agreement has already been reached. This research, which was carried out in the summer of 2011, and there- fore before any agreement on the sixth state reform, sought to capture how members of parliament perceived federalism in Belgium. We surveyed not only the federal MPs, but also their colleagues in the regional parliaments. In this article, we discuss some of the results of this research. [less ▲]

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See detailParlementsleden over het Belgische federalisme
Sinardet, Dave; Dodeigne, Jérémy ULg; Reuchamps, Min

in Samenleving en Politiek : Tijdschrift voor een Democratisch Socialisme (2013), 20(6), 4-20

Tijdens de 541 dagen dat België geen volwaardige federale regering had en in een politieke crisis verkeerde, waren het vooral de partijtoppen die het politieke toneel beheersten en in de media aan bod ... [more ▼]

Tijdens de 541 dagen dat België geen volwaardige federale regering had en in een politieke crisis verkeerde, waren het vooral de partijtoppen die het politieke toneel beheersten en in de media aan bod kwamen. Intussen zijn de federale parlementsleden aan zet. Zij moeten de wetgeving stemmen die de zesde staatshervorming uitvoert. Toch verhindert de partijdiscipline heel vaak dat zij zich ongeremd uitlaten over hun visie op het federalisme in België, zeker als er een akkoord is bereikt. Dit onderzoek, dat in de zomer van 2011 werd verricht, dus voor het akkoord over de staatshervorming tot stand kwam, had precies de bedoeling om de parlementsleden te vragen naar hun perceptie van het federalisme in België. We hebben niet enkel de federale parlementsleden ondervraagd maar ook hun collega’s uit de regionale parlementen. In dit artikel bespreken we kort enkele resultaten van dit onderzoek [less ▲]

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See detailL'avenir du fédéralisme en Belgique. Visions des parlementaires fédéraux et régionaux avant l'accord sur la sixième réforme de l’État
Dodeigne, Jérémy ULg; Reuchamps, Min; Sinardet, Dave

in Revue Nouvelle (2013), 6

La crise politique belge a mis à l'avant plan de la scène médiatique et politique les états-majors des partis durant la période de 541 jours sans gouvernement. Ce sont désormais les parlementaires qui ... [more ▼]

La crise politique belge a mis à l'avant plan de la scène médiatique et politique les états-majors des partis durant la période de 541 jours sans gouvernement. Ce sont désormais les parlementaires qui doivent voter les lois mettant en œuvre la sixième réforme de l’État. Toutefois, la discipline des partis empêche bien souvent ceux-ci d’exprimer en toute liberté leur vision du fédéralisme belge, surtout après qu’un accord est intervenu. Cette enquête menée auprès de tous les parlementaires du pays durant l’été 2011, soit un peu avant l’accord sur la réforme de l’État, visait précisément à questionner l’opinion des parlementaires sur leur perception de l'avenir du fédéralisme en Belgique. Dans cet article, nous présentons brièvement les résultats de cette enquête. [less ▲]

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See detailInstitutionnel: au-delà des partis et des clichés. Entretien
Dodeigne, Jérémy ULg; Reuchamps, Min; Sinardet, Dave

in Revue Nouvelle (2013), 6

Entretien réalisé par Donat Carlier et Benoît Lechat à propos de l'article "L’avenir du fédéralisme en Belgique. Visions des parlementaires fédéraux et régionaux avant l’accord sur la sixième réforme de ... [more ▼]

Entretien réalisé par Donat Carlier et Benoît Lechat à propos de l'article "L’avenir du fédéralisme en Belgique. Visions des parlementaires fédéraux et régionaux avant l’accord sur la sixième réforme de l’État" [less ▲]

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See detailTerritorial Politics in inter and intra-party competition. Insights from Belgium
Reuchamps, Min ULg; Dodeigne, Jérémy ULg; Sinardet, Dave et al

Conference (2012, September 13)

In territorial politics, political parties are key actors – be it state-wide or regionalist parties – for constitutional reforms underlying regionalisation or federalisation processes. From the agenda ... [more ▼]

In territorial politics, political parties are key actors – be it state-wide or regionalist parties – for constitutional reforms underlying regionalisation or federalisation processes. From the agenda-setting to the implementation of the reforms, they aggregate and catalyse territorial/national interest in order (not) to enable institutional reforms. In most representative democracies under such regionalist pressures – such as the Belgian case we explore, it is however individual MPs that ultimately vote the constitutional reforms. Of course, party discipline strongly constrains MPs’ freedom and frames parliamentary behaviour. The literature thus often explores territorial politics from a macro-perspective – political parties’ positions – rather than at a micro level – individual MPs. Yet, exploring MPs’ views on constitutional reforms bring interesting perspectives on intra-party dynamics complementing inter-party approaches. What explains MPs’ preferences on constitutional reforms? To explore this question, we surveyed every representative of Belgium’s six legislative assemblies with a standardized questionnaire (Summer 2011). We hypothesize that ethno-linguistic identity and party affiliation are strong variables explaining MPs’ preferences but that candidates’ attributes – be it (multi-level) former political experience, gender, political generation, or district origins – should also be taken into account. Based on the Belgian case study, this research will help us apprehend the rationale behind political elites’ attitudes negotiating the new boundaries of the state and above all shed light on territorial politics in Europe. [less ▲]

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See detailRe-Drawing Belgium: Do Identities Matter More than Party Interests in Multinational Federations?
Dodeigne, Jérémy ULg; Reuchamps, Min ULg; Sinardet, Dave

Conference (2012, July)

In multinational federations, identities are a chief variable of the political life. By definition, the ethno-linguistic identities play(ed) an important role in the federal dynamics of the country. In ... [more ▼]

In multinational federations, identities are a chief variable of the political life. By definition, the ethno-linguistic identities play(ed) an important role in the federal dynamics of the country. In most cases, the institutional design is in fact adapted or has been adapted to the ethno-linguistic divisions of the country. According to quite a few scholars, it is especially true for political elites who are not only shaped by this variable but also use this variable to legitimate their attitudes and actions. Therefore political elites of each ethno-linguistic group appeared to behave as monolithic blocks, standing against each other along ethno-linguistic lines. Nonetheless, this view neglects the role of party interests in explaining the behaviors of political elites. An important question for multinational federations can be raised: do identities matter more that party interests? The current reform of the Belgian state provides a fertile ground to test this hypothesis. To what extent, party interests can account for political elites’ position in the debate about the 6th Belgian constitutional reform? To explore these questions, we surveyed every representative of Belgium’s seven legislative assemblies with a standardized questionnaire (Summer 2011). This research will help us apprehend the rationale behind political elites’ attitudes – be it identities, party interests or a mix of them – negotiating the new boundaries of the state. [less ▲]

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See detailBelgium’s political elites and the crisis
Dodeigne, Jérémy ULg; Sinardet, Dave; Reuchamps, Min ULg

Conference (2012, April)

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See detailDo Identities Matter More than Party Interests in Ethno-Territorial Politics? Conceptual and Empirical Insights from Multilevel and Deeply Divided Belgium
Reuchamps, Min ULg; Dodeigne, Jérémy ULg; Sinardet, Dave

Conference (2012, April)

In territorial politics, identities are a chief variable of the political life. By definition, the ethno-linguistic identities play(ed) an important role in the political dynamics of several highly ... [more ▼]

In territorial politics, identities are a chief variable of the political life. By definition, the ethno-linguistic identities play(ed) an important role in the political dynamics of several highly divided societies. In most cases, the institutional design is in fact adapted or has been adapted to the ethno-linguistic divisions of the country. According to quite a few scholars, it is especially true for political elites who are not only shaped by this variable but also use this variable to legitimate their attitudes and actions. Therefore political elites of each ethno-linguistic group appeared to behave as monolithic blocks, standing against each other along ethno-linguistic lines. Nonetheless, this view neglects the role of party interests in explaining the behaviors of political elites. An important question for ethno-territorial politics should be raised: do identities matter more that party interests? The current reform of the – multilevel and deeply-divided – Belgian state provides a fertile ground to test this hypothesis. To what extent, party interests can account for political elites’ position in the debate about the 6th Belgian constitutional reform? To explore these questions, we surveyed every representative of Belgium’s seven legislative assemblies with a standardized questionnaire (Summer 2011). This research will help us apprehend the rationale behind political elites’ attitudes – be it identities, party interests or a mix of them – negotiating the new boundaries of the state and above all shed light on territorial politics in Europe. So doing, this paper aims at contributing to the debate that explores the possibility of a unified analytical approach bridging ethno-territorial politics and party politics. [less ▲]

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See detailLa circonscription électorale fédérale
Sinardet, Dave; Dodeigne, Jérémy ULg; Reuchamps, Min ULg

in Bouhon, Frédéric; Reuchamps, Min (Eds.) Les systèmes électoraux de la Belgique (2012)

La gestion des sociétés divisées est complexe et peut prendre différentes formes institutionnelles. Parmi celles-ci, le système électoral constitue sans aucun doute une institution puissante pour ... [more ▼]

La gestion des sociétés divisées est complexe et peut prendre différentes formes institutionnelles. Parmi celles-ci, le système électoral constitue sans aucun doute une institution puissante pour accommoder les tensions ethno-territoriales. Dans le cas de la Belgique, plusieurs acteurs ont ainsi proposé l’instauration d’une circonscription électorale fédérale (CEF). Comme nous le présentons dans la première partie, cette proposition n’est cependant pas la panacée et deux grandes écoles de pensée s’opposent : l’école centripète qui prône un système électoral favorisant les dynamiques « transcommunautaires », et l’école centrifuge ou consociative préférant une logique du « chacun chez soi ». De ce point de vue, le système électoral belge, a été marqué par une accentuation constante de la logique consociative depuis les années 1960. Toutefois, comme nous le présentons dans la deuxième partie de ce chapitre, des propositions visant à (ré)instaurer une logique centripète dans le système électoral sont apparues plus ou moins à la même époque, dès la fin des années 1970. La proposition d’instaurer une circonscription électorale fédérale (ou unique) n’est donc pas neuve mais ne fait toujours pas l’unanimité au sein des différents partis politiques, comme l’illustrent les résultats de notre enquête réalisée auprès des hommes et des femmes politiques du pays. [less ▲]

Detailed reference viewed: 65 (5 ULg)