References of "Semal, Nathalie"
     in
Bookmark and Share    
See detailThe exploration of environmental controversies for pedagogical purposes : How to learn again to slow down and hesitate ?
Melard, François ULg; Semal, Nathalie ULg; Denayer, Dorothée ULg

Scientific conference (2014, May 20)

The purpose the conference is double : First, To share with you the interest to work on those complex situations with students : How to turn scientific and technical uncertainties, complexity and the ... [more ▼]

The purpose the conference is double : First, To share with you the interest to work on those complex situations with students : How to turn scientific and technical uncertainties, complexity and the confrontation of contradictory points of view, into pedagogical resources ? How to learn from those apparent messy, intricate, convoluted and sometimes confused situations in order to shed lights on typical or new environmental dynamics. Second, To share with you our – now - 15 years of experience in conducting a seminar called « Integrated Exercices » that take place in our 1st year of Master in Environmental Sciences and Management. The Case study of the recurring Tubize floodings (Belgium) is used through out the conference in order to illustrate both points. [less ▲]

Detailed reference viewed: 29 (4 ULg)
See detailLe cours "Approche intégrée d'une question d'environnement": une mise en scène des "scientifques dans la tourmente" selon Stengers
Semal, Nathalie ULg

Conference (2013, June 21)

La communication présente le concept et l'organisation pratique du cours "Approche multidisciplinaire d'une question d'environnement. Elle montre en quoi ce cours innovant, multidisciplinaire et basé sur ... [more ▼]

La communication présente le concept et l'organisation pratique du cours "Approche multidisciplinaire d'une question d'environnement. Elle montre en quoi ce cours innovant, multidisciplinaire et basé sur une approche "learning by doing", permet de faire émerger des questions d'ordre épistémologique et favorise une posture réflexive et une appropriation de la pensée complexe dans le chef des étudiants. Elle questionne la capacité de cette approche à répondre aux défis de la science de demain, tels que développés par Isabelle Stengers dans le premier chapitre de son livre "La vierge et le neutrino" [less ▲]

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa planification comme procédure performative
Semal, Nathalie ULg

Conference (2012, May 09)

La planification comme énonciation d’un programme d’action à réaliser est au cœur des processus d’organisation et de leur normalisation. Souvent associée à la notion de formalisation rationalisatrice, la ... [more ▼]

La planification comme énonciation d’un programme d’action à réaliser est au cœur des processus d’organisation et de leur normalisation. Souvent associée à la notion de formalisation rationalisatrice, la planification est aussi porteuse d’une injonction à communiquer. Elle n’exclut pas les situations d’interactions et d’ajustement en face à face ni les pratiques discursives. Bien au contraire, elle repose sur l’articulation de plusieurs formats d’information, de registres d’action et de régimes d’engagement. Basée sur une enquête de type ethnographique menée au cours d’une recherche doctorale, la présente communication s’attache à décrire en quoi ils participent à la mise en convergence d’agencements sociotechniques qui incluent et contribuent à la performance de ce programme d’action. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (0 ULg)
Full Text
See detailIntermédiaires et dynamique des réseaux fluides. Du mode d'existence de la norme ISO 14001 en Région wallonne
Semal, Nathalie ULg

Doctoral thesis (2011)

How does a standard "make a living"? How does a written list of requirements acquire some reality? How can a particular agreement take effect in numerous worldwide distant sites?

Detailed reference viewed: 96 (9 ULg)
Full Text
See detailLe rôle de l’éco-conseiller dans l’ancrage de la norme ISO 14001
Semal, Nathalie ULg

Conference given outside the academic context (2006)

This conference aims to enlight working practices and difficulties of environmental management advisers and theirs effects from an actor-network theory perspective

Detailed reference viewed: 67 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDéveloppement durable et théorie des parties prenantes : une même vision de la place du citoyen ?
Semal, Nathalie ULg

in Développement Durable et Territoires [= DDT] (2006)

Sustainable development aims to integrate stakeholder negotiation into economical reasoning and acting models. The stakeholder theory translates this approach in the economics field. Some tools like ISO ... [more ▼]

Sustainable development aims to integrate stakeholder negotiation into economical reasoning and acting models. The stakeholder theory translates this approach in the economics field. Some tools like ISO 14001 standard crystallise this theory. But the practical ways of its implementation do not allow a balanced integration of the hole range of stakeholders views. Stakeholder dialog, which aims to build a consensus about enterprises “environmental quality”, is mostly negotiated inside the economic space. ISO 14001 standardisation system is not likely to allow stakeholder negotiation rights integration while citizens do not organise an environmental quality watching over network. [less ▲]

Detailed reference viewed: 210 (6 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailL'ancrage local des référentiels normatifs globaux : une approche en termes de réseaux.
Semal, Nathalie ULg

in VertigO : la Revue Electronique en Sciences de l'Environnement (2005), 6(3), 122-133

The ISO 14001 standard is currently the worldwide reference for Environmental Management System. For it has been produced at and for international level, how does it become embedded in local situations ... [more ▼]

The ISO 14001 standard is currently the worldwide reference for Environmental Management System. For it has been produced at and for international level, how does it become embedded in local situations and action context. This article highlights the role of expertise in this embedding process in the framework of conceptual and methodological repertory of the sociology of translation. We firstly describe activities and actors that are involved in certification. Then our analyse is focused on triple role of environmental management expertise in embeddedness process of ISO 14001 standard: translation, netting and experience capitalization. [less ▲]

Detailed reference viewed: 30 (4 ULg)
Full Text
See detailLa conceptualisation dans la démarche inductive. Les ficelles de Becker.
Semal, Nathalie ULg

Conference (2005, August 24)

How can the advice of the famous interactionnist sociologist Howard Becker be helpful to build a research project? A novice researcher vision.

Detailed reference viewed: 127 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailUne position d'expert: "grand ensemblier"
Semal, Nathalie ULg

Conference (2005, June)

La mise en oeuvre de la norme ISO 14001 ne constitue pas un face à face entre le texte normatif et son usager, l'entreprise. Elle est le plus souvent accompagnée par des experts du conseil en management ... [more ▼]

La mise en oeuvre de la norme ISO 14001 ne constitue pas un face à face entre le texte normatif et son usager, l'entreprise. Elle est le plus souvent accompagnée par des experts du conseil en management environnemental, qui définissent leur position comme celle d'un "grand ensemblier". L'objectif de la communication est d'explorer cette métaphore. Leurs modes d'intervention contribue à insérer la démarche de l'entreprise dans un réseau de relations multiples et hétérogènes. [less ▲]

Detailed reference viewed: 36 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe développement durable est-il l'héritier du mouvement pro-environnement ?
Semal, Nathalie ULg

in Esprit critique (2005), 7(1), 100-115

Le développement durable est souvent présenté comme l'aboutissement naturel de la montée des préoccupations environnementales. Il a pourtant constitué un tournant dans l'appréhension des problèmes ... [more ▼]

Le développement durable est souvent présenté comme l'aboutissement naturel de la montée des préoccupations environnementales. Il a pourtant constitué un tournant dans l'appréhension des problèmes environnementaux car il a modifié le débat public autour de cette problématique et a ouvert un espace d'action pour de nouveaux acteurs. Porteur d'une vision conciliatrice entre objectifs économiques et environnementaux, le développement durable s'inscrit dans une approche de l'écologisation comme "modernisation" de la techno-sphère qui se démarque de la pensée écologiste. [less ▲]

Detailed reference viewed: 168 (19 ULg)
Full Text
See detailNormaliser la gestion environnementale des entreprises: faire circuler des énoncés et des objets? La norme ISO 14001: un objet médiateur
Semal, Nathalie ULg

Master of advanced studies dissertation (2004)

Ce travail de recherche s'est attaché à retracer la généalogie de la norme ISO 14001. Celle-ci semble avoir émergé du croisement de trois champs d'action, à un moment bien particulier de leur évolution ... [more ▼]

Ce travail de recherche s'est attaché à retracer la généalogie de la norme ISO 14001. Celle-ci semble avoir émergé du croisement de trois champs d'action, à un moment bien particulier de leur évolution: le champ des politiques environnementales publiques, le champ de la normalisation technique et le champ des sciences de gestion. Cette mise en perspective spocio-historique permet de dénaturaliser un dispositif alors même que sa rapide diffusion le rend de plus en plus indiscutable, et de comprendre comment la norme ISO 14001 organise les relations entre ces trois champs d'action distincts. [less ▲]

Detailed reference viewed: 152 (10 ULg)
Full Text
See detailPrécisions conceptuelles et méthodologiques en matière d’éducation au changement climatique.
Semal, Nathalie ULg

Speech (2003)

Cette allocutiona été présentée lors d'une réunion de travail organisée dans le cadre de la Convention des Nations Unies sur le Changement Climatique, dédiée à l'implémentation de son article 6, relatif à ... [more ▼]

Cette allocutiona été présentée lors d'une réunion de travail organisée dans le cadre de la Convention des Nations Unies sur le Changement Climatique, dédiée à l'implémentation de son article 6, relatif à l'éducation et à la sensibilisation du public au réchauffement climatique. Elle tente de développer quelques principes de base, tirés des enseignements des expériences menées en éducation relative à l'environnement. [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (1 ULg)
Full Text
See detailKey Issues for a Work Program to Implement Article 6 of the United Nations Framework Convention on Climate Change
van Ypersele, Jean-Pascal; Semal, Nathalie ULg

Speech (2002)

This allocution aimed to contribute to: • the defining of recommendations to make for the elaboration of a SBSTA work program for the development of Article 6 of the FCCC; • the analysis and discussion of ... [more ▼]

This allocution aimed to contribute to: • the defining of recommendations to make for the elaboration of a SBSTA work program for the development of Article 6 of the FCCC; • the analysis and discussion of strategies that promote the development of programs for education, training and public awareness on climate change, with a special emphasis on capacity building; • the identification of useful initiatives that facilitate the coordination of measures taken regarding climate change, in order to avoid the useless repetition of similar efforts and to make the most of combined actions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (6 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa sensibilisation du personnel dans le cadre de la mise en place d'un système de management environnemental : une porte d'entrée pour l'éducation relative à l'environnement dans l'entreprise ?
Domasik, Marie-Claire ULg; Semal, Nathalie ULg; Von Frenckell, Marianne ULg

in Education relative à l'environnement- Regards, recherches, réflexions (2001), 3

The increasing needs of enterprises in environmental training, in relation with the rise in environmental management systems in Belgium, generate new research needs in environmental education (EE) scope ... [more ▼]

The increasing needs of enterprises in environmental training, in relation with the rise in environmental management systems in Belgium, generate new research needs in environmental education (EE) scope. The authors experience shows that the entreprises’ expectations can meet EE objectives, and that environmental awareness programs for corporate employees can enable them to adapt their professionnal and private behaviour. This efficiency is based on interactive designing of training actions, responsability sharing and mutual learning. However, EE efficiency in enterprises depends on corporate culture and its capacity to evolve. [less ▲]

Detailed reference viewed: 170 (14 ULg)