References of "Schoenaers, Frédéric"
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See detailJustice ou précipitation.L'accélération du temps dans les tribunaux.
Bastard, Benoit; Delvaux, David ULg; Mouhanna, Christian et al

Book published by Presses Universitaires de Rennes (2016)

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See detailModernisation of the Criminal Justice Chain and the Judicial System.New Insights on Trust, Cooperation and Human Capital
Hondeghem, Annie; Rousseaux, Xavier; Schoenaers, Frédéric ULg

Book published by Springer (2016)

This book focuses on one part of the judicial system: the criminal justice chain. This involves all the activities and actors dealing with policing, prosecution, judgment, and sanctioning of crimes. In ... [more ▼]

This book focuses on one part of the judicial system: the criminal justice chain. This involves all the activities and actors dealing with policing, prosecution, judgment, and sanctioning of crimes. In the last decades, reforms have been implemented in several European countries. In Belgium, for example, there was the so-called Octopus reform in 1998. The police was restructured, leading to an integration of the police forces on a national and local level. New steering instruments were introduced, such as regional security plans. With regard to the sanctioning of crimes, a new institution was installed, called the sentence implementation court. This book evaluates these reforms and discusses the current reform on the reorganization of the judicial landscape. In addition, it examines the relation between trust and distrust and the application to the judicial system. It discusses the human capital aspect of the system, by means of a study on the prosopography of the Belgian magistrates that analyses the Magistracy as socio-professional group, and focuses on situations of system building, transformations under constraint (occupations), and transfers (colonial experience). Lastly, the book presents a comparative study of Belgium and France regarding the new techniques and instruments that are needed to accelerate the judicial response time and to ensure that the judicial system delivers its services on time. [less ▲]

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See detailManaging the 'Overall Integrated Security Policy' at the local level: An Analysis of inter-institutional Dialogue
Croquet, Alice ULg; Schoenaers, Frédéric ULg

in Hondeghem, Annie; Rousseaux, Xavier; Schoenaers, Frédéric (Eds.) Modernization of the Criminal Justice Chain and the Judicial System. New Insights on Trust, Cooperation and Human Capital (2016)

Building on the heuristic principles of Sociology of Organised Action, this chapter aims to analyse the inter-institutional conception of Area Security Plans in Belgium. This collective decision takes the ... [more ▼]

Building on the heuristic principles of Sociology of Organised Action, this chapter aims to analyse the inter-institutional conception of Area Security Plans in Belgium. This collective decision takes the form of successive informal dialogue steps, culminating in ratification at the legal body originally instituted for the purpose of dialogue. Considering the concept of ‘apparent consensus’ and its conditions of implementation allows us to reveal the plural nature of collective decision-making when realised in practice. [less ▲]

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See detailModernisation des institutions judiciaires belges: vers un management de type 2.0
Schoenaers, Frédéric ULg

in Cahiers de la Sécurité (2015), 32

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See detailVitesse ou précipitation ? La question du temps dans le traitement des affaires pénales en France et en Belgique
Bastard, Benoit; Delvaux, David ULg; Mouhanna, Christian et al

in Droit et Société (2015), 90

Le temps a changé de valeur dans le fonctionnement des institutions pénales. La réponse instantanée à toute sollicitation est devenue l’objectif prioritaire dans le travail des parquets. L’efficacité de ... [more ▼]

Le temps a changé de valeur dans le fonctionnement des institutions pénales. La réponse instantanée à toute sollicitation est devenue l’objectif prioritaire dans le travail des parquets. L’efficacité de la réponse pénale impose de rapprocher autant que possible le temps de la sanction de celui de l’infraction. Les normes de bonne gestion publique passent par la quantification des affaires et la réduction des délais de traitement. Cette tendance générale est observée ici dans une perspective comparative : France et Belgique. Alors que, dans les deux pays, les discours tenus mettent uniformément l’accent sur l’efficacité accrue des services, les comparaisons effectuées font ressortir des décalages importants dans les modalités du traitement rapide. Une réflexion générale peut alors être engagée sur les régimes de changement qui prévalent au sein de l’institution judiciaire dans les deux pays. [less ▲]

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See detailControlling Time? Speeding Up Divorce Proceedings in France and Belgium.
Bastard, Benoit; Delvaux, David ULg; Mouhanna, Christian et al

in Maclean, Mavis; Eekelaar, John; Bastard, Benoit (Eds.) Delivering Family Justice in the 21st Century (2015)

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See detailMaitriser le temps? L'accélération du traitement judiciaire du divorce en France et en Belgique
Bastard, Benoit; Delvaux, David ULg; Mouhanna, Christian et al

in Temporalités : Productions, Usages, Figures : Revue de Sciences Sociales et Humaines (2014), 19

Cet article aborde la question du temps dans l’institution judiciaire en prenant pour objet le contentieux familial. En considérant la dimension temporelle du règlement des conflits qui émergent lors des ... [more ▼]

Cet article aborde la question du temps dans l’institution judiciaire en prenant pour objet le contentieux familial. En considérant la dimension temporelle du règlement des conflits qui émergent lors des ruptures d’union, il met en évidence le changement radical de la vision du temps qui a touché le monde de la justice civile dans les dernières décennies. Le mouvement d’accélération qui touche l’ensemble de l’institution judiciaire se trouve redoublé dans ce champ par l’urgence qu’impose la réaction face à un contentieux de masse : il s’agit de répondre sans délais aux conflits familiaux, selon des modalités adaptées aux besoins des intéressés. L’étude s’appuie sur une enquête réalisée dans cinq juridictions, en France et en Belgique. Dans ces deux pays, les dernières réformes intervenues ont eu pour projet de hâter les procédures de divorce. Dans la pratique, différentes modalités de l’accélération du traitement judiciaire sont observées. En France, le juge aux affaires familiales est un acteur central qui traite l’ensemble des ruptures de couple soumises à la justice. Les JAF font tout pour accélérer les décisions, en s’appuyant autant que faire se peut sur l’accord des parties et en cherchant à contrôler les avocats. En Belgique, l’accélération est particulièrement apparente s’agissant du procès en divorce, mais les décisions sur les effets accessoires de la séparation sont renvoyées à différentes instances ayant leur propre temporalité. Par-delà ces différences, la comparaison suggère que l’accélération du traitement du contentieux de la famille résulte de la coprésence des deux tendances majeures observées, la managérialisation de la justice et le renvoi des décisions relatives à la famille vers les intéressés eux-mêmes. L’accélération du traitement judiciaire du divorce n’est cependant pas sans conséquence : en particulier, elle rend plus apparente la disjonction du temps du procès et de celui que vivent les conjoints en rupture. [less ▲]

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See detailJustitie hervormen: leren uit de intrede van HR-adviseurs
Delvaux, David ULg; Schoenaers, Frédéric ULg

in Orde van de dag (2014), 66

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See detailLegal Aid in Belgium and The Netherlands : Convergences and Differences between Two Institutional Systems
Schoenaers, Frédéric ULg; Adelaire, Kathleen ULg; Mincke, Christophe et al

in Hubeau, Bernard; Terlouw, Ashley (Eds.) Legal Aid in the Low Countries (2014)

Since the end of the first decade of the 21st century in Belgium, there has frequently been fierce debate between the world of the politician and that of the lawyer. These debates focus on the secondary ... [more ▼]

Since the end of the first decade of the 21st century in Belgium, there has frequently been fierce debate between the world of the politician and that of the lawyer. These debates focus on the secondary legal aid offered citizens in the low income bracket or in a specific social category. On the one hand, lawyers criticise the low rates they can charge when representing their legal aid clients. According to the members of the bar, the system of remuneration is unfavourable since the lawyers believe that the amounts they receive per hour of work provided fall well below the break-even point. On the other hand, the world of politics has noticed an increase in the volume of litigation which results in increases in budget which in turn becomes uncontrollable. All in all, this raises the question of financing secondary legal aid, which in many continental European countries is considered a citizen’s acquired right (Cappeletti and Garth, 1978, Cappeletti, 1972), or has even been recognised by constitutions since it is one of the fundamental pillars of the guarantee to (relatively) equal access to justice (Parker, 1999). Drawing on this observation of lack of budgetary control in Belgium, we ask the question of whether other institutional contexts perform better (Regan 1999; Driesen et al., 2006). [less ▲]

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See detailLorsque le management entre au tribunal: évolution ou révolution ?
Schoenaers, Frédéric ULg

in Revue de Droit de l'ULB (2014), 41

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See detailKnowledge work: organising mental health care networks in Belgium
Thunus, Sophie ULg; Cerfontaine, Gaëtan ULg; Schoenaers, Frédéric ULg

in Freeman, Richard; Sturdy, Steven (Eds.) Knowledge in policy - Embodied-Inscribed-Enacted (2014)

This chapter analyses the production of knowledge in mental health care networks during a policy process that took place in Belgium between 2007 and 2010.By drawing on a case study of the horizontal pilot ... [more ▼]

This chapter analyses the production of knowledge in mental health care networks during a policy process that took place in Belgium between 2007 and 2010.By drawing on a case study of the horizontal pilot ‘Adults: General Psychiatry’ (AGP) – the discussion of different local pilots in adult general psychiatry – this chapter sets out to investigate empirically: how practitioners embodied knowledge of the new practices; how they came to enact that knowledge in the course of cross-project discussions; and how they coped with its inscription in a proposal for structural reform. At the same time, by also drawing on Actor-Network Theory (ANT) and the sociology of translation (Callon, 1999; Latour, 2007; Freeman, 2009), the discussion shows how ANT and the phenomenology of embodied, inscribed and enacted knowledge complement each another. [less ▲]

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See detailModalités prescriptives des nouveaux dispositifs de gestion et logiques identitaires des managers publics
Pichault, François ULg; Schoenaers, Frédéric ULg

in RH Publica (2013), 4-2013(oct-nov-dec), 16-21

Les pouvoirs locaux sont soumis, comme tous les autres niveaux de pouvoir, à de profonds mouvements de « managérialisation », dont la récente transformation des titres de secrétaire communal et de ... [more ▼]

Les pouvoirs locaux sont soumis, comme tous les autres niveaux de pouvoir, à de profonds mouvements de « managérialisation », dont la récente transformation des titres de secrétaire communal et de receveur communal en directeur général et directeur financier sont des illustrations emblématiques. Les pouvoirs communaux sont désormais invités à rédiger des « programmes stratégiques transversaux » (PST) et à se doter de divers outils de gestion en vue d’améliorer le service aux citoyens dans un cadre budgétaire restreint. Le présent article propose une réflexion sur la capacité de ces nouveaux outils à façonner l’action publique au niveau du management intermédiaire… [less ▲]

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See detailComment concilier flexibilité et sécurité en TPE/PME ?
Beuker, Laura ULg; Gérard, Julie ULg; Schoenaers, Frédéric ULg et al

Conference (2013, November)

Face à la libéralisation du marché, à l’externalisation des échanges et aux progrès technologiques, les entreprises doivent, à présent, jongler entre des dispositifs et des mesures destinés à assouplir le ... [more ▼]

Face à la libéralisation du marché, à l’externalisation des échanges et aux progrès technologiques, les entreprises doivent, à présent, jongler entre des dispositifs et des mesures destinés à assouplir le marché du travail, tout en procurant une certaine sécurité et stabilité à leur main-d’œuvre. C’est dans ce cadre que cette communication vise à comprendre et à saisir la manière dont les très petites entreprises (TPE) et les petites et moyennes entreprises (PME) belges francophones tentent de concilier flexibilité et sécurité dans ce contexte de mondialisation et de concurrence exacerbée (Auer, 2008). En d’autres termes, nous verrons d’une part, quels dispositifs de flexibilité et de sécurité ces deux types d’entreprise mobilisent dans leur gestion de l’emploi et d’autre part, dans quelle mesure ces dispositifs sont propres à leurs structures configurationnelles et pratiques de gestion des ressources humaines (GRH), à l’aune de la théorie de la contingence structurelle (Mintzberg, 1982 ; Pichault et Nizet, 2000). À l’aide de 67 entretiens semi-directifs réalisés au sein de 54 TPE/PME belges, nous déterminerons tout d’abord, les pratiques de GRH véhiculées sur base d’indicateurs de flexibilité et de sécurité préalablement définis et ensuite, le type de configuration prédominant en proposant un modèle explicatif des facteurs et enjeux influençant ces pratiques. [less ▲]

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See detailDe rol van de burgemeester tijdens het beheer van noodsituaties
Vincent, Jeffrey; Easton, Marleen; Dormaels, Arne et al

Conference (2013, October 08)

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See detailMiddle management under pressure: sensemaking activities around the implementation of new managerial devices in the General interest
Pichault, François ULg; Schoenaers, Frédéric ULg

Conference (2013, July)

The paper is structured around three sections. The first one will help to highlight the way in which the scientific literature documents the appropriation of management control systems by middle or local ... [more ▼]

The paper is structured around three sections. The first one will help to highlight the way in which the scientific literature documents the appropriation of management control systems by middle or local managers. It leads us to develop a first hypothesis expressed in institutional terms. In a second step, three case studies are presented, where the relationship to the notion of general interest — supposed to reflect public action— is contrasted: a “pure” public service (Judicorps), a private organisation acting on behalf of a public service (Federmut) and a formerly public but now privatised company (National Telecom). In a third step, we discuss the results gathered, invalidating our initial hypothesis, and propose an alternative explanation of the phenomena observed, referring to the actor-network theory (Akrich, Callon & Latour, 2006), the sensemaking activities of local managers (Weick, 1995) and the disciplinary power of managerial devices (Foucault, 1994). [less ▲]

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See detailPraktische Gids voor Burgemeesters in Nood
Vincent, Jeffrey; Easton, Marleen; Dormaels, Arne et al

Report (2013)

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See detailGuide pratique pour les bourgmestres en cas d'urgence
Vincent, Jeffrey; Easton, Marleen; Dormaels, Arne et al

Report (2013)

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See detailL'organisation concrète du règlement collectif de dettes: un premier état des lieux au sein d'une juridiction francophone
Dubois, Christophe ULg; Delvaux, David ULg; Schoenaers, Frédéric ULg

in Hubin, Joël; Bedoret, Christophe (Eds.) Le règlement collectif de dettes (2013)

Face à l’arrivée – dès le 1er septembre 2007 – de nombreux dossiers RCD, plusieurs modalités de réaction s’offraient aux Tribunaux du travail, dans un contexte marqué par le Nouveau Management Public ... [more ▼]

Face à l’arrivée – dès le 1er septembre 2007 – de nombreux dossiers RCD, plusieurs modalités de réaction s’offraient aux Tribunaux du travail, dans un contexte marqué par le Nouveau Management Public. L’étude du cas liégeois révèle des modalités singulières d’adaptation collective, prenant la forme d’une 14e Chambre et tranchant nettement avec des réactions attendues et plus classiques de défection, loyauté ou prise de parole face à un sujet de mécontentement d’autant plus aisé à comprendre qu’il se situe dans un contexte politique plus large de rationalisation des moyens alloués. L’analyse de l’organisation interne de cette 14e Chambre permet de saisir la contingence caractéristique du RCD en Belgique, ses effets sur le travail des médiateurs et le potentiel d’adaptation des ressources humaines qui composent les rouages judiciaires. [less ▲]

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See detailEtat des lieux exploratoire de la pratique du théâtre en prison dans une perspective européenne
Schoenaers, Frédéric ULg; Megherbi, Salim ULg

Report (2013)

La collaboration en œuvre dans « Veniamo da lontano » est née de l'expérience du théâtre en prison partagée par deux compagnies, partenaires historiques : Teatro Nucleo (Italie) et Alarm Theatre ... [more ▼]

La collaboration en œuvre dans « Veniamo da lontano » est née de l'expérience du théâtre en prison partagée par deux compagnies, partenaires historiques : Teatro Nucleo (Italie) et Alarm Theatre (Allemagne), rejoints par l'association Ures Ter (Hongrie) et le Teatro del Norte (Espagne). En sus, le Centre de Recherche et d’Interventions Sociologiques (CRIS) de l'Université de Liège (Belgique) a intégré le partenariat afin de réaliser une étude exploratoire de l’activité des quatre compagnies de théâtre investissant la prison et de soumettre un compte rendu à l’issue de celui-ci. Ainsi, le présent rapport clôture le partenariat et propose un état des lieux exploratoire de la thématique du théâtre en prison dans une perspective européenne. [less ▲]

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