References of "Marchal, Jean"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailIntegrated system for decision help in urban mobility Management: Towards sustainable urban area development, VISUTRANS
Danoh, Charlemagne ULg; Ndiaye, Alassane-Ballé ULg; Marchal, Jean ULg

in WIT Transactions on Ecology and the Environment (2010), 142

Urban transport problems have become more widespread and severe than ever in both industrialised and developing countries alike. Facing this situation, there is a real need in developing new strategies ... [more ▼]

Urban transport problems have become more widespread and severe than ever in both industrialised and developing countries alike. Facing this situation, there is a real need in developing new strategies and innovative tools for transportation and town-planning as well as economic activities (public or private) within the area. The current tools and systems for solving transport problems are based on using several sub-management tools related to transportation infrastructures, town-planning, road traffic, environmental effects…which are not sufficiently in interaction. These solutions lead to severe handicap for urban homogenous and mastered development. That is why the “Urban mobility” has to be rethought. The main idea in this article concerns the development a multimodal, prospective and flexible tool for sustainable development of urban area which could help the decision makers in urban transportation fields. [less ▲]

Detailed reference viewed: 44 (10 ULg)
Full Text
See detailProjet d'une ligne de transport fluvial en Amazonie en vue de désenclaver les populations locales
Marchal, Jean ULg

in Vanden Berghe, Kristine (Ed.) Amazonia, Civilisations et Barbaries (2009)

The project presented, illustrates well the assets of a long collaboration between the University of Liege and the Central University of Ecuador. A consolidation of the results of all this work has been ... [more ▼]

The project presented, illustrates well the assets of a long collaboration between the University of Liege and the Central University of Ecuador. A consolidation of the results of all this work has been realized through a transfer of knowledge, element which reinforces the sustainability of this co-operation. It is obvious that a well structured river transport system will open up regions giving them a better accessibility to other zones with limited investments less than road infrastructures and with less bad environmental impacts. [less ▲]

Detailed reference viewed: 27 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAmazon Transportation : a study focused on energy consumption.
Marchal, Jean ULg; Dacol, Silvana; Viera Machado, Waltair

in Amazonia, civilizaciones y barbaries (2009)

Detailed reference viewed: 50 (7 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailIntermodal transport and logistical organization of enterprises: added values and bottlenecks
Marchal, Jean ULg

in 1° Forum do Planejamento de Transportes do Amazonas (2009, March)

Detailed reference viewed: 35 (6 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDesertification: migration, health, remediation and local governance
Marchal, Jean ULg

(2008)

Le terme de désertification est souvent associé dans les esprits à l'avancée du désert dont les dunes de sable envahissent lentement et inexorablement les régions fertiles proches. Cette vision populaire ... [more ▼]

Le terme de désertification est souvent associé dans les esprits à l'avancée du désert dont les dunes de sable envahissent lentement et inexorablement les régions fertiles proches. Cette vision populaire de la désertification a perdu tout fondement dans la plupart des milieux scientifiques : les déserts africains ne poursuivent pas leur inlassable marche vers le Sud, détruisant tout sur leur passage. On définit aujourd'hui la désertification comme un phénomène surtout socio-économique où les ressources naturelles se dégradent par les pressions démographiques et des pratiques d'occupation du sol présentant un caractère non durable. Les processus de formation de nouvelles régions désertiques où la diversité se trouve détruite sont fortement corrélés à la dégradation des sols, c'est-à-dire à l'appauvrissement progressif de leurs potentiels physiques, biologiques et économiques. Cette dégradation des sols menace sérieusement la productivité globale et, par conséquent, la subsistance de la population. Elle réduit la diversité de la vie végétale et animale, comme elle force les populations à se déplacer et à changer leur mode de vie, ce qui a aussi des conséquences sur la diversité, de culture, de langue et de savoir, des communautés habitant la zone dégradée. [less ▲]

Detailed reference viewed: 56 (8 ULg)
Full Text
See detailVers une approche intégrée de la mobilité urbaine
Marchal, Jean ULg; Ndiaye, Alassane-Ballé ULg

in Congrès ISTLS 2007 (2007, November 20)

L’objectif n’est pas de créer un super modèle qui gérerait tous les aspects de la mobilité, mais de faire dialoguer judicieusement les meilleurs modules existants pour chaque aspect de la mobilité ... [more ▼]

L’objectif n’est pas de créer un super modèle qui gérerait tous les aspects de la mobilité, mais de faire dialoguer judicieusement les meilleurs modules existants pour chaque aspect de la mobilité. L’intégration est obtenue par la centralisation via une base de données, ce qui rend possible une vue globale du problème. L'approche repose à la fois sur le traitement et la gestion minutieuse des données grâce à des modules experts dans leur domaine (trafic, émissions polluantes, émissions sonores, aménagement du territoire, juridique, Etc.), en prenant ainsi en compte chaque aspect de la mobilité. L'approche repose à la fois sur le traitement et la gestion minutieuse des données grâce à des modules experts dans leurs domaines (trafic, émission polluante, émission sonore, aménagement du territoire, juridique, etc.), en prenant ainsi en compte chaque aspect de la mobilité. L’approche consiste en l’intégration des données et la communication entre les modules experts existants. L’intégration est obtenue par la centralisation via une base de donnée, ce qui rend possible une vue globale du problème. [less ▲]

Detailed reference viewed: 99 (9 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFeasibility study of the modernization of Wielingen class frigates
Marchal, Jean ULg; Hage, André ULg; Dessart, Christophe et al

(2006, September 25)

The research group MRN04 has made a study of modernization of frigates of the Belgian Navy. The modernization includes fitting out of a landing area for an 11 tonnes helicopter, modifying the ... [more ▼]

The research group MRN04 has made a study of modernization of frigates of the Belgian Navy. The modernization includes fitting out of a landing area for an 11 tonnes helicopter, modifying the superstructure to solve the problems of cracks and reducing the radar cross section. The proposal of the group MRN04 consists of widening and stiffness the stern deck in order to permit landing of a helicopter, surrounding the existing superstructure by a new envelop having a better furtivity. The resistance of the helicopter landing area and the rigidity of the superstructure has been estimated by structural computations by finite elements method, which permits to choose the most adequate structure. Once the weight of the new elements is known, a new estimation of the weight is established. It permits to calculate the draft and the trim, and serves as the data to calculate the ship resistance. In fact, the speed of the frigate, as a crucial point, should not decrease too much. The ship resistance will be obtained by means of model tests in the towing tank in the University of Liège. The study shows the possibility to lay out a landing area for a helicopter of 11 tonnes as well as to decrease significantly the radar cross section, without severe reduction of the frigate speed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 117 (7 ULg)
Peer Reviewed
See detailDevelopment of pilot Trans-European service (Rhine-Main-Danube) for combined freight transport between Walloon region and the Black Sea
Marchal, Jean ULg; Kicheva, D.; Petkov, N. et al

in Eigth international conference on Marine sciences and Technologies “Balack Sea 2006” (2006, September)

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailThe added value of intermodal transport for the logistical organization of enterprises
Marchal, Jean ULg; Macharis, Cathy; Zhang, Zhaomin

(2006, February 06)

In order to face the strong competitions of globalization and internationalization, modern enterprises require high quality logistics services for their economic interests, production requisites and ... [more ▼]

In order to face the strong competitions of globalization and internationalization, modern enterprises require high quality logistics services for their economic interests, production requisites and market changes to enhance their competitive positions. In accordance with the sustainable socio-economic developments, the enterprises should comply with the social rules and regulations that aim at reducing the society costs such as congestion, pollution, and environmental protection. Intermodal transportation is an attractive solution for modern enterprises by offering economic, environmental friendly and door-to-door transport means that can easily be integrated into modern logistic chains. Making full use of the intermodal transport has become a strategic measure for many enterprises in their logistical organization, with many successful stories. However, the tendency of implementing intermodal transport has not been recognized well by certain enterprises. Some barriers and bottlenecks block the proper integration and organization of intermodal logistical chains, which are indispensable for the logistics of enterprises. In order to optimize the structure of transport system and to help enterprises implement modern and innovative technologies, a study was carried out in Belgium, with the representative characteristics of Western Europe, to identify the potential of utilizing intermodal transport and to search for the bottlenecks that break the logistical chains. This study supplies the decision makers and the enterprises useful suggestions to improve the intermodal transport services and the intermodal traffic. This paper will introduce main concepts and methods of this important study. [less ▲]

Detailed reference viewed: 86 (6 ULg)
See detailAlliances et solutions pour les marchés industriels
Marchal, Jean ULg

in Gagner et Réussir (2006)

Detailed reference viewed: 10 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEt Liège demain-carte blanche
Marchal, Jean ULg

in Gagner et Réussir (2006)

Réflexions sur le thème du développement du bassin liégeois. Son expérience dans les domaines de la mobilité et de la logistique est un atout pour notre province, sa compétence reconnue en Europe et dans ... [more ▼]

Réflexions sur le thème du développement du bassin liégeois. Son expérience dans les domaines de la mobilité et de la logistique est un atout pour notre province, sa compétence reconnue en Europe et dans le monde fait du professeur Marchal un témoin privilégié. [less ▲]

Detailed reference viewed: 64 (9 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFEASIBILITY STUDY OF SLUDGE TRANSPORT BY INLAND WATERWAYS
Marchal, Jean ULg; Ndiaye, Alassane-Ballé ULg; Zhang, Zhaomin

in Bulletin de l’Association Internationale Permanente des Congrès de Navigation [Bulletin de l'AIPCN] (2006)

There are significant economic and environmental interests to transport the sludge, which comes from the sewage treatment plants, to the incinerators by inland waterways. Due to the physical and chemical ... [more ▼]

There are significant economic and environmental interests to transport the sludge, which comes from the sewage treatment plants, to the incinerators by inland waterways. Due to the physical and chemical characteristics of the sludge, conventional means of waterway transport meet with the limits and the new technologies should be introduced, especially in the aspects of sludge holding and handling. This paper will introduce briefly the study made for the local communities in the region Walloon (Belgium) to establish such systems of sludge transport by inland waterways. The study covered the handling and holding techniques, the optimal shipping operations, and the socio-economic benefits assessments. [less ▲]

Detailed reference viewed: 86 (5 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailRecherche-Développement et transfert des connaissances relatifs à un projet de transport fluvial en Amazonie
Marchal, Jean ULg

in Bulletin des Séances de l’Académie Royale des Sciences d’Outre-Mer = Mededelingen der Zittingen van de Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen (2006), n°52

Le projet de « Recherche & Développement » présenté, illustre bien les acquis d’une longue collaboration entre l’Université de Liège et l’Université Centrale de l’Equateur. Une consolidation des résultats ... [more ▼]

Le projet de « Recherche & Développement » présenté, illustre bien les acquis d’une longue collaboration entre l’Université de Liège et l’Université Centrale de l’Equateur. Une consolidation des résultats de tous ces travaux a résidé dans la mise au point d’un programme de formation professionnelle à l’attention des cadres des pays d’Amérique du Sud : ce transfert de connaissances, élément qui renforce la durabilité de cette coopération, et sa méthodologie sont également décrits dans la présente communication. Le projet a pour but d'étudier la faisabilité d'un transport organisé et bien structuré, utilisant les voies navigables de la région du haut Napo afin de lui permettre de relever le défi de développement durable et d'amélioration de la qualité de vie de ses habitants. Ce projet s’inscrit dans un projet plus vaste de développement d’un axe intermodal, utilisant intensivement le mode fluvial, entre l’océan Pacifique et l’océan Atlantique à travers le bassin amazonien [less ▲]

Detailed reference viewed: 26 (4 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa coopération inter-universitaire dans les domaines du transport et de la logistique: l'expérience tuniso-belge
Marchal, Jean ULg

(2005, June 03)

L’objectif principal de la collaboration inter-universitaire concernée est d’assurer un transfert de connaissances, permettant de participer au développement socio-économique de la Tunisie et de la région ... [more ▼]

L’objectif principal de la collaboration inter-universitaire concernée est d’assurer un transfert de connaissances, permettant de participer au développement socio-économique de la Tunisie et de la région du Maghreb par la création d’un centre d’enseignement et de formation en transport et logistique. Le projet de coopération permet le développement de trois types de formation : - L’une de nature plus ciblée par la réalisation de stages de formation spécifiques qui permet un premier contrôle des aptitudes des futurs enseignants - La deuxième de nature académique par le développement d’un mastère en transport et logistique - La troisième de nature professionnelle par le développement également d’un mastère spécialisé dans le même domaine Ces formations doivent contribuer notamment à la prise de conscience de l’extrême nécessiter de s’inscrire dans une politique de transport intermodal s’articulant autour de plates-formes intermodales afin d'accroître principalement la mobilité des biens industriels et des produits agricoles dans un souci constant de préservation de l'environnement. [less ▲]

Detailed reference viewed: 65 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe QUEEN MARY 2, le plus grand paquebot au monde
René-Pierre Saint-M'Leux, René-Pierre; Marchal, Jean ULg; Hage, André ULg et al

in Journal des Ingénieurs (Le) (2005), n°95

Le Queen Mary 2 est un paquebot qui détient de nombreux records. C’est le plus grand, le plus haut mais aussi le plus cher bateau pour passagers que l’humanité n’ait jamais construit. En effet, les ... [more ▼]

Le Queen Mary 2 est un paquebot qui détient de nombreux records. C’est le plus grand, le plus haut mais aussi le plus cher bateau pour passagers que l’humanité n’ait jamais construit. En effet, les chiffres qui le caractérisent sont éloquents. Le navire fait 345 m de long, 45 m de large, 62 m de haut, possède 13 ponts, pèse 65 000 tonnes et peut accueillir à son bord plus de 4400 passagers. Il peut naviguer à plus de 29 noeuds (45 km/h), tout en gardant une manoeuvrabilité remarquable. Le Queen Mary 2 est une véritable ville flottante. Il dispose de restaurants, d’une discothèque, d’une salle des douanes, de boutiques et même d’une piste d’athlétisme. Le coût de sa construction s’est élevé à plus de 538 millions €. Il n’a fallu que deux années pour le construire. Plus de 800 entreprises et 20 000 ouvriers se sont mobilisés aux chantiers de St- Nazaire pour lui donner le jour. Il y a plusieurs étapes dans la construction d’un navire. Le chantier commence par la réception, le découpage et l’assemblage des tôles nécessaires à la formation de la structure de la coque. Ces tôles sont ensuite soudées pour constituer des ensembles appelés panneaux. A ce stade, on commence à installer une partie des réseaux électriques et des conduits divers. L’étape suivante est la construction puis l’assemblage des blocs qui sont soudés les uns aux autres jusqu’à former des parties entières du navire. La dernière étape est celle de l’armement, plus communément appelé l’habillage. Elle intervient quand le navire a acquis sa silhouette définitive. C’est la phase où l’on apporte au bateau tous les équipements nécessaires à son utilisation. C’est à ce stade qu’est intervenue une société liégeoise, Disteel Cold [less ▲]

Detailed reference viewed: 280 (16 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDélocalisation d’un stage de formation en technologie et en gestion du transport fluvial et fluvio-maritime adapté aux PME et aux entreprises publiques d’Amérique du Sud
Marchal, Jean ULg

in Echosud (2005), 7

Il s’agit d’assurer un transfert de connaissances, permettant la maîtrise du développement technico-économique du transport fluvial et fluvio-maritime (y compris leur intégration dans des chaînes ... [more ▼]

Il s’agit d’assurer un transfert de connaissances, permettant la maîtrise du développement technico-économique du transport fluvial et fluvio-maritime (y compris leur intégration dans des chaînes intermodales de transport) particulièrement adapté aux conditions locales des PVD. La formation a un caractère pluridisciplinaire important puisqu’elle se compose de trois modules d’un mois, de nature technique, logistique, économique et socio-économique. Un stage dans ce domaine répond à un besoin vital de développement socio-économique des PVD avec le souci prioritaire de préserver l'environnement. La formation a donc l’ambition de donner aux acteurs potentiels publics ou privés, situés à différents niveaux de décision sur le plan exécutif et concernés par le domaine du transport fluvial et fluvio-maritime, une vue globale et transversale des problèmes qu'ils pourraient rencontrer dans leur vie professionnelle afin de prendre les bonnes décisions. L’objectif subordonné est de développer un cycle de formation professionnalisante dans le Sud. Il s’agit, par le développement de ce stage, de renforcer l’institution du Sud et de participer ainsi à son rayonnement régional et à la création ou au renforcement de réseaux. Tous les pays d’Amérique du Sud ont décidé en commun qu’un axe prioritaire de leur politique extérieure respective sera de renforcer leur intégration par le transport, l’énergie et les télécommunications. [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (1 ULg)
Full Text
See detailBases d'une croissance du transport intermodal en Belgique
Marchal, Jean ULg; Macharis, Cathy; Lundoluka, Ferdinand et al

Report (2004)

The project "Bases of a growth of intermodal transport in Belgium: the search of “missing links” "is a coherent whole of tasks carried out by two transport research centers, one working within the ... [more ▼]

The project "Bases of a growth of intermodal transport in Belgium: the search of “missing links” "is a coherent whole of tasks carried out by two transport research centers, one working within the university of Liege (Ulg) and the other working within the Vrije Universiteit Brussel (VUB). The two research centers constituted a common team in order to work together on a certain number of topics concerning the transportation in general. This research project is based on various former research projects carried out by the two research centers. These previous researches led to the conclusion that the practitioners as well as the public decision-makers should concentrate on specific elements to stimulate a better growth of the intermodal transport in Belgium. The team has identified four elements which constitute real "missing links", not enough taken into account by the public policy and the administrators of the intermodal transport. These four elements are: 1. A tool to follow the prices of the intermodal transport 2. An analysis of the most critical value added services that should be supplied by the intermodal terminal operators 3. A series of directives to optimize the packaging of the goods to stimulate the intermodal transport 4. An instrument of follow-up of "modal scan" These elements are analysed and each of them constitute an entire module of this report. [less ▲]

Detailed reference viewed: 106 (7 ULg)
Peer Reviewed
See detailHow can intermodal transport support the logistical strategies of enterprises: a study on the opportunities and bottlenecks
Marchal, Jean ULg; Macharis, C.; Lundoluka, F. et al

in How can intermodal transport support the logistical strategies of enterprises: a study on the opportunities and bottlenecks (2004)

Detailed reference viewed: 5 (0 ULg)