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Peer Reviewed
See detailSoutenir le développement langagier des enfants en maternelle : portrait de la qualité des interactions enseignant.e/enfants
Leroy, Sandrine ULg; Bergeron-Morin, Lisandre ULg; Bouchard, Caroline et al

Conference (2016, May 20)

Les enfants issus de milieux précarisés sont plus susceptibles de développer de faibles habiletés langagières (Hoff, 2003 ; Sylvestre & Mérette, 2012). En plus du milieu familial, l’environnement scolaire ... [more ▼]

Les enfants issus de milieux précarisés sont plus susceptibles de développer de faibles habiletés langagières (Hoff, 2003 ; Sylvestre & Mérette, 2012). En plus du milieu familial, l’environnement scolaire constitue un contexte privilégié pour prévenir certaines difficultés langagières (Dickinson, 2011). Les enfants peuvent y bénéficier d’interactions riches et diversifiées, tant avec les adultes qu’avec leurs pairs (Pence et al., 2008). C’est lorsque la qualité des interactions enseignant-enfant atteint un certain seuil que les effets bénéfiques sur les habiletés langagières seraient plus importants, surtout pour les enfants plus vulnérables (Burchinal et al., 2010). Or, la qualité de ces interactions - plus spécifiquement la qualité des stratégies de soutien au développement langagier - est très variable d’un milieu préscolaire à l’autre, selon des études québécoises (Bouchard et al., 2010 ; ISQ, 2014). De surcroît, la qualité serait plus faible dans les milieux défavorisés (Vandenbroeck, 2015). Cependant, aucune étude n’a été menée actuellement en Belgique francophone. L’objectif est de documenter la qualité des interactions et de l’utilisation de stratégies de soutien langagier par les enseignants dans les classes de deuxième maternelle en Wallonie/Bruxelles. Six enseignants de 2ème maternelle participent à la phase-pilote. Des observations in vivo et des enregistrements vidéo sont réalisés dans les classes, dans les conditions les plus naturelles possible. La qualité des interactions est évaluée à l’aide du CLASS® Pre-K (Classroom Assessment Scoring System®, Pianta et al., 2008). La Grille d’évaluation des interactions et des pratiques langagières de l’éducatrice (GEIPLE) est également complétée (Girolametto et al., 2002, traduite par Bouchard et al., 2010). Les résultats permettent d’engager une réflexion sur les modalités actuelles, et sur celles qu’il est possible d’implanter, pour mieux soutenir le développement langagier des enfants, et plus particulièrement des enfants en milieu précarisé, et d’émettre des recommandations relatives aux formations prodiguées aux enseignants. [less ▲]

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See detailSoutenir le développement langagier des enfants en contextes éducatifs
Bergeron-Morin, Lisandre ULg; Leroy, Sandrine ULg

Scientific conference (2016, February 05)

Il est reconnu que les contextes éducatifs fréquentés par l’enfant au cours de sa petite enfance lui offrent l’occasion de vivre des interactions verbales riches et diversifiées, sur une base quotidienne ... [more ▼]

Il est reconnu que les contextes éducatifs fréquentés par l’enfant au cours de sa petite enfance lui offrent l’occasion de vivre des interactions verbales riches et diversifiées, sur une base quotidienne, qui soutiennent le développement de ses habiletés langagières. Or, la qualité de ces interactions est variable d’un milieu à l’autre et n’arrive pas toujours à répondre aux besoins des enfants les plus vulnérables sur le plan langagier. La conférence portera sur la manière dont on peut, comme orthophoniste, travailler de concert avec les éducatrices/enseignantes en petite enfance pour soutenir la qualité de leurs interactions et du soutien au développement langagier qu’elles offrent aux enfants de leurs groupes. [less ▲]

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See detailEvaluation de la connaissance relationnelle chez les enfants dysphasiques
Krzemien, Magali ULg; Leroy, Sandrine ULg; Maillart, Christelle ULg

Poster (2015, October 16)

La dysphasie est un trouble spécifique du développement du langage oral qui fait l’objet de nombreuses recherches mais dont certains aspects sont encore mal connus. Les théories explicatives de ce trouble ... [more ▼]

La dysphasie est un trouble spécifique du développement du langage oral qui fait l’objet de nombreuses recherches mais dont certains aspects sont encore mal connus. Les théories explicatives de ce trouble prolifèrent, notamment suite au développement de l’approche cognitivo-fonctionnelle du langage qui permet de concevoir celui-ci comme étant en interaction avec des processus généraux et non-linguistiques. En particulier, la théorie des grammaires de construction soutient que le langage s’acquiert par une abstraction progressive des formes entendues qui deviennent alors des schémas de construction. Ce mécanisme serait lié au raisonnement analogique. Or, les enfants présentant une dysphasie semblent détenir de faibles capacités de raisonnement analogique par rapport à leurs pairs de même âge. Nous nous demandons donc à quoi pourrait être dû ce déficit, en nous intéressant à un élément déterminant du raisonnement analogique : la connaissance relationnelle. Une tâche de scènes analogiques a été proposée à un groupe d’enfants présentant une dysphasie et à deux groupes contrôles, l’un apparié en âge linguistique et l’autre en mémoire de travail. Les participants devaient sélectionner l’élément détenant le même rôle relationnel qu’un élément pointé dans un dessin présenté au préalable. Les relations étaient similaires pour chaque item mais la nature des indices perceptuels variaient selon la condition : dans une condition, les indices perceptuels et relationnels concordaient, alors que dans une autre ils discordaient. Dans une troisième condition, aucune similarité perceptuelle n’était présente. Tous les enfants semblent bénéficier de la congruence entre informations perceptuelles et relationnelles. De plus, les enfants présentant une dysphasie détiennent des compétences de raisonnement analogique semblables à leurs pairs de même âge linguistique et de mêmes capacités de mémoire de travail. Ils semblent également posséder des connaissances relationnelles relativement préservées par rapport à leurs pairs de même âge mais des difficultés apparaissent quand la tâche se complexifie, notamment quand des distracteurs perceptuels doivent être inhibés. Ceci semble pouvoir être expliqué par les troubles langagiers et les déficits en mémoire de travail liés à la dysphasie. De futures études devront néanmoins écarter l’hypothèse d’une différence qualitative des représentations relationnelles entre des enfants présentant une dysphasie et d’autres ayant un développement langagier normal. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailÉvaluation du raisonnement analogique et des connaissances relationnelles d'enfants présentant une dysphasie.
Krzemien, Magali ULg; Leroy, Sandrine ULg; Maillart, Christelle ULg

in Revue de Neuropsychologie, Neurosciences Cognitives et Cliniques (2015), 7(4), 269-278

Analogical reasoning is a human ability that allows making a correspondence between two situations based on their common relational structure. It permits to learn new information about a specific ... [more ▼]

Analogical reasoning is a human ability that allows making a correspondence between two situations based on their common relational structure. It permits to learn new information about a specific situation and it is also strongly linked to language abilities. Thus, according to some authors, the language disorders of children with Specific Language Impairment (SLI) are due to analogical reasoning difficulties. These children seem indeed to have problems to abstract a structure from several heard forms. In this paper, we will try to understand more accurately these analogical reasoning difficulties. To reach this goal, we created a scene analogy task that was administered to a group of children with SLI. The children were matched to a chronological age, a linguistic age and a working memory control participant. Perceptual infomation wich varied accross conditions was added. The perceptual similarities were in agreement with the relational similarities or not, or were absent from the items. It seems that all children benefit from the agreement between perceptual and relational information. Children with SLI also seem to have similar relational knowledge than their chronological age peers. However, they tend to have difficulties applying an analogical reasoning when perceptual information has to be inhibited. These difficulties could be explained by their poor language and working memory abilities since no difference appears between children with SLI and their linguistic age or working memory peers. Yet, a qualitative impairment of relational knowledge cannot be excluded. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailRéflexions autour des principes de rééducation proposés aux enfants dysphasiques
Maillart, Christelle ULg; Desmottes, Lise ULg; Prigent, Gaïd ULg et al

in ANAE : Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2014), 26(131), 402-409

This paper addresses the principles used in efficient language intervention. These principles will be examined in the light of recent data in typical and atypical language development. Particular ... [more ▼]

This paper addresses the principles used in efficient language intervention. These principles will be examined in the light of recent data in typical and atypical language development. Particular attention will be given to repetition and variability, in link with recent theoretical framework about language development. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLe manque de généralisation chez les enfants dysphasiques : une étude longitudinale
Leroy, Sandrine ULg; Parisse, Christophe; Maillart, Christelle ULg

in ANAE : Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2014), 26(131), 357-365

Usage-based theories postulate that development of linguistic system depends on a gradual generalization mechanism during which use of lexicalized language forms are little-by-little replaced by use of ... [more ▼]

Usage-based theories postulate that development of linguistic system depends on a gradual generalization mechanism during which use of lexicalized language forms are little-by-little replaced by use of abstract construction schemas. Several studies have shown limited morphosyntactic productivity in children with specific language impairment (SLI). In this longitudinal study, we have tested hypothesis according to which generalization would be hindered in children with SLI. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalogical mapping across modalities in children with specific language impairment (SLI)
Leroy, Sandrine ULg; Maillart, Christelle ULg; Parisse, Christophe

in Research in Developmental Disabilities (2014), 35(9), 2158-2171

Analogical mapping is a domain-general cognitive process found in language development, and more particularly in the abstraction of construction schemas. Analogical mapping is considered as the general ... [more ▼]

Analogical mapping is a domain-general cognitive process found in language development, and more particularly in the abstraction of construction schemas. Analogical mapping is considered as the general cognitive process which consists in the alignment of two or several sequences in order to detect their common relational structure and generalize it to new items. The current study investigated analogical mapping across modalities in children with specific language impairment (SLI). Nineteen children with SLI and their age-matched peers were administered two tasks: a linguistic analogical reasoning task (composed of syllables) and a similar non-linguistic analogical reasoning task (composed of pictures). In the two tasks, the items presented were divided into two groups: items with perceptual cues and items without perceptual cues. Children had to complete a sequence sharing the same relational structure as previously presented sequences. Results showed an expected group effect with poorer performance for children with SLI compared to children with typical language development (TLD). Results corroborate hypotheses suggesting that children with SLI have difficulties with analogical mapping, which may hinder the abstraction of construction schemas. Interestingly, whereas no interaction effect between group and modality (linguistic vs. non-linguistic) was revealed, a triple interaction Group*Modality*Perceptual support was observed. In the non-linguistic task, the performance of children with SLI was the same for items with and without perceptual clues, but in the linguistic task they performed more poorly for items without perceptual cues compared to items with perceptual cues. The results and limits of the study are discussed. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe influence of the frequency of functional markers on repetitive imitation of syntactic constructions in children with specific language impairment, from their own language productions
Leroy, Sandrine ULg; Parisse, Christophe; Maillart, Christelle ULg

in Clinical Linguistics & Phonetics (2013), 27(6-7), 508-520

Several studies provide considerable insight into the role that frequency plays in language development. However, no study has investigated the direct relationship between frequency and grammatical ... [more ▼]

Several studies provide considerable insight into the role that frequency plays in language development. However, no study has investigated the direct relationship between frequency and grammatical acquisition in children with specific language impairment (SLI). In this study, we focus specifically on the influence of the frequency of functional words on the ability of children with SLI to produce grammatical constructions based on the children's own previous production but containing previously unused functional words. To test our hypothesis, the children were administered an imitative repetition task, tailored to their current level of language development. Results showed that children with SLI performed more poorly than language-matched children with typical language development. The difference between the two groups was more marked when the previously unused functional words were infrequent rather than frequent. Consequently, it would seem that the token frequency of functional words influences grammatical acquisition in children with SLI. The results and their implications for linguistic theories are discussed. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLack of generalization as explicative factor of morphosyntactic difficulties in children with SLI: a longitudinal study
Leroy, Sandrine ULg; Parisse, Christophe; Marchat, Aurélie et al

Poster (2013, June)

Background. Constructivist approach (Goldberg, 2006; Tomasello, 2003) postulates that children build their linguistic system from their own linguistic experience. To be productive with their language ... [more ▼]

Background. Constructivist approach (Goldberg, 2006; Tomasello, 2003) postulates that children build their linguistic system from their own linguistic experience. To be productive with their language, children have to generalize construction schemas to never heard items. Because children with SLI show limited morphosyntactic creativity and variability, we hypothesized that they would have difficulties to generalize their construction schemas, which would hinder their access to the most abstract level of the linguistic competence. Our aim was to test whether children with SLI had more difficulties than children with TLD to generalize a schema to new items. Methods. Seven children with SLI matched with 6 children TLD based on linguistic age were recorded for this study. Two steps were repeated at three different moments spread out three years. The first step consisted in a recording of a parent/child interaction at their house. All interactions were transcribed and analyzed. The second step consisted in the creation of two tasks from each child’s own productions: an utterance repetition task and a priming task. Tasks were individualized. Items were created from schemas considered as “acquired” and schemas considered as “non-acquired”. Results. Priming task. Current statistical analyses revealed a significant “Group” effect, a significant “Time” effect and a no significant “Group” by “Time” effect. Analyses revealed a significant “Structure” effect and a significant “Group” by “Structure” effect. Difference between the two groups was more marked for items with “non-acquired” schemas. Repetition task. The same results were obtained; except for “Time” variable (no significant effect). Discussion. The two groups had more difficulties to generalize non-acquired schemas to new items, but children with SLI seemed to have more difficulties, which could mean that their productivity with new schemas was more hindered. Consequently, results are compatible with our hypothesis suggesting that children with SLI have more difficulties for generalizing a schema to new items. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImpact des facteurs socioéconomiques et culturels pour la mise en place de guidance parentale logopédique
Maillart, Christelle ULg; Al mounajjed, Mayada; D’Harcour, Elisabeth et al

Conference (2012, November 16)

Le renforcement des stratégies communicatives des parents (reformulation, étayage, imitation, etc.) est un pilier important des interventions langagières précoces en logopédie. Une récente méta-analyse ... [more ▼]

Le renforcement des stratégies communicatives des parents (reformulation, étayage, imitation, etc.) est un pilier important des interventions langagières précoces en logopédie. Une récente méta-analyse (Roberts & Kaiser, 2011) a étudié les effets des interventions langagières implémentées par les parents en cas de retard langagier chez de jeunes enfants entre 18 mois et 60 mois. La revue confirme l’efficacité de ce type d’intervention écologique et naturelle tant pour le développement du langage expressif que réceptif. Néanmoins, les auteurs signalent que dans la grande majorité des études actuellement publiées le public ayant participé à ces programmes peut être caractérisé comme étant d’un niveau socio-économique moyen. Les milieux socio-économiquement faibles ou multilingues ont été peu étudiés. Paradoxalement, ces milieux sont particulièrement à risque en termes de troubles de développement langagier. Il apparaît également que les dispositifs mis en place dans des milieux socio-économiques moyens ne peuvent pas être simplement transférés et généralisés à des populations différentes. Les résultats d’une étude (Yoder & Warren, 2001) menée sur des interventions en communication pré-linguistique (c.à.d. concernant des enfants qui parlent peu) ont montré que le niveau socio-économique des mères influençait l’efficacité des techniques utilisées. Ainsi, les enfants dont les mères avaient un plus faible niveau socio-économique bénéficiaient davantage d’interventions dans lesquelles les adultes suivaient leurs initiatives et répondaient à leurs tentatives de communications alors que les interventions basées sur l’imitation langagière se révélaient moins efficaces. Dans cette communication, nous présenterons le dispositif d’intervention langagière d’une recherche-action menée par des logopédistes dans des consultations « parent/enfant » gratuites organisées des populations défavorisées et multilingues. Ce projet pilote a nécessité une réflexion quant à l’influence des variables suivantes : mobilisation parentale (Dans des actions de prévention inscrites sur dans la durée, comment motiver des parents peu demandeurs quant au développement langagier?), ajustement des techniques proposées (Comment tenir compte des facteurs multiculturels dans des interventions précoces ?), disponibilité parentale (Comment impliquer les parents et les inscrire dans un suivi régulier ?), implication des travailleurs sociaux (Comment associer à ce travail des travailleurs sociaux non spécifiquement formés dans le domaine du langage mais qui sont un relai précieux en famille ?). La recherche-action concerne environ 200 enfants, répartis semi-aléatoirement entre des activités d ‘éveil psychomoteur (groupe contrôle) ou de stimulation langagière (groupe expérimental). Cet exposé se ciblera particulièrement sur les activités de stimulation langagière en analysant les ajustements proposés aux dispositifs de guidance classiques (cf. méthode Hanen) pour répondre aux spécificités des populations défavorisées et multilingues. [less ▲]

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See detailThe influence of the token frequency on the generalization of construction schemas in French-speaking children with SLI
Leroy, Sandrine ULg; Parisse, Christophe; Moulin, Mélissa et al

Poster (2012, June)

Constructivist approach (Goldberg, 1995 ; Tomasello, 2003) postulates that children build their linguistic system from their own linguistic experience. To be productive with their language, children have ... [more ▼]

Constructivist approach (Goldberg, 1995 ; Tomasello, 2003) postulates that children build their linguistic system from their own linguistic experience. To be productive with their language, children have to generalize construction schemas to never heard items. Because children with SLI seem to show limited morphosyntactic creativity and variability, we hypothesize that they would have difficulties to generalize their construction schemas what would hinder their access to the most abstract level of their linguistic competence. Given this lack of productivity of construction schemas in children with SLI, they would produce more lexicalized forms than abstract form what would lead to a limitation of the linguistic competence. The aim of our study was to test if children with SLI had more difficulties than children with typical language development (TLD) to generalize a schema to new items. Given the role of the token frequency in the abstraction of construction schemas (cf. Bybee, 1995), we decided to create a task in which we manipulated this variable. [less ▲]

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See detailConstruire son langage, une nouvelle conception de l’acquisition langagière: données développementales et approche en pathologie langagière
Leroy, Sandrine ULg; Maillart, Christelle ULg

Scientific conference (2012, April 17)

Cette conférence traite des répercussions sur notre pratique logopédique d’une nouvelle conception du développement langagier. Celle-ci s’intéresse à la construction du langage oral chez l’enfant. Elle ... [more ▼]

Cette conférence traite des répercussions sur notre pratique logopédique d’une nouvelle conception du développement langagier. Celle-ci s’intéresse à la construction du langage oral chez l’enfant. Elle considère que l’enfant est l’acteur de son développement langagier ; il construit progressivement son langage à partir de ses propres productions antérieures. Cette nouvelle conception issue de la linguistique cognitivo-fonctionnelle s’oppose donc à la conception innéiste (ou générativiste) qui considère que l’enfant dispose de connaissances langagières innées. Cette approche constructiviste nous offre des perspectives théoriques et thérapeutiques très intéressantes pour étudier la pathologie langagière. Des données récentes récoltées auprès d’enfants tout-venant sont présentées. Par la suite, nous abordons plus spécifiquement la dysphasie. Nous tentons de comprendre comment ces théories permettent d'expliquer les difficultés langagières des enfants dysphasiques. Enfin, nous envisageons quels sont les éléments dont il faut tenir compte dans notre pratique logopédique, à la lumière de cette nouvelle conception développementale. [less ▲]

Detailed reference viewed: 410 (38 ULg)
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Peer Reviewed
See detailAnalogical reasoning in children with specific language impairment
Leroy, Sandrine ULg; Parisse, Christophe; Maillart, Christelle ULg

in Clinical Linguistics & Phonetics (2012), 26(4),

Usage-based theory considers analogical reasoning as a cognitive process required in language development. We hypothesized that difficulties with analogical reasoning could hinder the abstraction of ... [more ▼]

Usage-based theory considers analogical reasoning as a cognitive process required in language development. We hypothesized that difficulties with analogical reasoning could hinder the abstraction of construction schemas, thus slowing down morphosyntactic development for children with specific language impairment (SLI). We also hypothesized, in accordance with usage-based theory, that the same analogy mechanism is shared by linguistic and non-linguistic processes. The current study investigated the performance of 15 children with SLI in comparison with age-matched peers on a nonlinguistic analogical reasoning task. Our experimental setting targeted two prerequisites of analogical reasoning: structural alignment and the discovery of relational similarity in comparison with perceptual similarity. The results obtained are compatible with our hypotheses according to which children with SLI would encounter problems building more abstract construction schemas, related to difficulties with analogical reasoning. The study also shows that children with SLI have specific cognitive difficulties regardless of their linguistic development. [less ▲]

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See detailIntroduction générale à la dysphasie : Caractéristiques linguistiques et approches théoriques
Leclercq, Anne-Lise ULg; Leroy, Sandrine ULg

in Maillart, Christelle; Schelstraete, Marie-Anne (Eds.) Les dysphasies : de l’évaluation à la rééducation (2012)

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Peer Reviewed
See detailMorphosyntactic disorders as a consequence of categorization difficulty in children with specific language impairment
Leroy, Sandrine ULg; Parisse, Christophe; Duquet, Adèle et al

Poster (2011, July 21)

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Peer Reviewed
See detailThe perceptual and verbal analogical reasoning in children with specific language impairment (SLI)
Leroy, Sandrine ULg; Guénébaud, Mélanie; Parisse, Christophe et al

Poster (2011, June)

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Peer Reviewed
See detailDes interactions enrichies qui soutiennent le développement du langage : effets à court et moyen terme (6 mois) d’une guidance parentale logopédique
Maillart, Christelle ULg; Leroy, Sandrine ULg; Quintin, Emilie et al

in ANAE : Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant (2011), 112-113

The aim of parent based language intervention is to help parents of children with language disorders to play a main part in their child’s linguistic development by adjusting the speech addressed to them ... [more ▼]

The aim of parent based language intervention is to help parents of children with language disorders to play a main part in their child’s linguistic development by adjusting the speech addressed to them. This study focuses on the efficiency of our intervention methods and of indirect therapy. We analyze four dyads filmed at three different points in time: 1) before the intervention;2) directly after the sessions with the speech therapists; 3) six months later. Each film was transcribed and analyzed. The results confirm that parental based language intervention induces long-term changes in the parents’ behavior. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailCategorization and abstraction of construction schemas in children with specific language impairment
Leroy, Sandrine ULg; Duquet, Adèle ULg; Parisse, Christophe et al

Poster (2010, September 10)

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Peer Reviewed
See detailLe manque de variabilité des schémas de construction comme facteur explicatif des difficultés morphosyntaxiques chez les enfants dysphasiques
Leroy, Sandrine ULg; Moulin, Mélissa; Parisse, Christophe et al

Conference (2010, July 06)

Detailed reference viewed: 93 (6 ULg)
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Peer Reviewed
See detailAnalogical processes in language development in children with specific language impairment
Leroy, Sandrine ULg; Um, Marelle; Parisse, Christophe et al

Poster (2010, June 26)

Constructivist approach (Goldberg, 1995; Tomasello, 2003) considers that analogical reasoning is a cognitive process which underlies the abstraction of the linguistic forms and the construction of more ... [more ▼]

Constructivist approach (Goldberg, 1995; Tomasello, 2003) considers that analogical reasoning is a cognitive process which underlies the abstraction of the linguistic forms and the construction of more abstract linguistic schemas. When children hear two utterances such as “John eats an apple” and “She sees a bird”, they can infer the abstract schema [Subject Verb Object] by realizing analogies between the two utterances. Morphosyntactic disorders encountered by children with specific language impairment (SLI) could be caused by problems with analogies, what would hinder their abstraction of construction schemas. Consequently, children with SLI would be less productive with their language and would use more fixed linguistic forms. Owing to these problems of generalization, the morphosyntactic development of children with SLI would be slow down [less ▲]

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