References of "Leclercq, Anne-Lise"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailL'apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARPC) : un dispositif d'entrainement au travail interdisciplinaire
Leclercq, Anne-Lise ULiege; Stievenart, Marie ULiege

Scientific conference (2017, November 22)

Ce dispositif part d’un double constat : d’une part, la grande difficulté éprouvée par les étudiants pour transférer leurs connaissances à des situations concrètes, et d’autre part, leur difficulté à ... [more ▼]

Ce dispositif part d’un double constat : d’une part, la grande difficulté éprouvée par les étudiants pour transférer leurs connaissances à des situations concrètes, et d’autre part, leur difficulté à collaborer avec d’autres disciplines pour tenir compte des profils des patients dans leur globalité. Or, la psychologie et la logopédie sont des professions où la collaboration pluridisciplinaire est très fréquente. Cet exposé présente un dispositif d’apprentissage par problèmes nécessitant la collaboration d’étudiants de dernier master en logopédie, neuropsychologie et psychologie de l’enfant. Nous présentons l’auto-évaluation par les étudiants de leur progression, suite à la participation à ce dispositif, dans différents apprentissages critiques du référentiel de compétences. [less ▲]

Detailed reference viewed: 15 (0 ULiège)
Full Text
See detailLa réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche
Delroisse, Stéphanie ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege; Willems, Sylvie et al

Speech/Talk (2017)

En clinique à la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université comme en recherche à la Faculté de Psychologie, Logopédie et des Sciences de l'Education, la réalité virtuelle est utilisée pour ... [more ▼]

En clinique à la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université comme en recherche à la Faculté de Psychologie, Logopédie et des Sciences de l'Education, la réalité virtuelle est utilisée pour explorer de nombreux phénomènes psychologiques comme l'addiction, les troubles du comportement alimentaire, le bégaiement, les céphalées de tension, la mémoire, la voix et les hallucinations. [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (4 ULiège)
See detailLa réalité virtuelle, un outil issu de la recherche et dédié aux traitements des peurs !
Etienne, Anne-Marie ULiege; Stassart, Céline ULiege; Leclercq, Anne-Lise ULiege et al

Speech/Talk (2017)

Une série de projets scientifiques sont en cours dans le domaine des soins de santé globale au sein de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Science de l’Education prenant appui sur la technologie de la ... [more ▼]

Une série de projets scientifiques sont en cours dans le domaine des soins de santé globale au sein de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Science de l’Education prenant appui sur la technologie de la réalité virtuelle. L’équipe travaille notamment sur la dépendance à l’alcool, la douleur, l’obésité, le bégaiement, etc… Pour ces recherches, elle utilise des environnements virtuels en 3D en temps réel. Ces environnements virtuels permettent de naviguer librement dans des scénarios, d’incorporer progressivement des sensations physiques et émotionnelles et de graduer les interactions au rythme des utilisateurs. [less ▲]

Detailed reference viewed: 46 (5 ULiège)
Peer Reviewed
See detailFluencyBank: studying typical and disordered speech fluency across languages and contexts
MacWhinney, Brian; Leclercq, Anne-Lise ULiege; Zwitserlood, Rob et al

Conference (2017, July 18)

Mastering the skill to produce fluent speech is a complex task that is still poorly understood. Similarly, the threshold at which typical fluency breakdown begins to attract clinical concern is also a ... [more ▼]

Mastering the skill to produce fluent speech is a complex task that is still poorly understood. Similarly, the threshold at which typical fluency breakdown begins to attract clinical concern is also a matter of frequent disagreement. The goal of the recently funded FluencyBank project, an arm of TalkBank, is to facilitate collection and analysis of expressive speech samples across the lifespan, languages, and clinical diagnoses. Speakers will illustrate the challenges and opportunities available to the study of expressive language development skill. The first speaker (Leclercq) will examine the need for reference data across languages in order to distinguish typical developmental disfluency from stuttering, using data from French. The second speaker (Zwitserlood) will confirm and elaborate on the profile of elevated disfluency profiles in children with SLI, using Dutch data. The third speaker (Byrd) will describe the theoretical and practical challenges of discriminating typical fluency profiles from clinical stuttering in bilinguals, with emphasis on Spanish-English child speakers. The fourth speaker (Ratner) will update information linking language proficiency to stuttering onset and persistence/recovery, showing the complex interactions between speech and language formulation. Each speaker will emphasize the many intertwining skills that underlie the development of spoken language fluency and the benefits of specialized cooperative initiatives such as FluencyBank to collect data for exploration of otherwise impossible to answer hypotheses. Moderator Brian MacWhinney, Co-Investigator of FluencyBank will discuss its development, planned research projects and computational tool development, and illustrate potential applications for use by child language researchers. [less ▲]

Detailed reference viewed: 100 (2 ULiège)
Peer Reviewed
See detailApport de la réalité virtuelle à l’évaluation et la prise en charge du bégaiement chez des adolescents
Leclercq, Anne-Lise ULiege; Bouchard, Stéphane

Conference (2017, May 20)

Detailed reference viewed: 32 (4 ULiège)
See detailImplémentation du programme Lidcombe dans la prise en charge du bégaiement en clinique francophone
Leclercq, Anne-Lise ULiege

Conference (2017, April 28)

This talk presents preliminary results of the Lidcombe program on French stuttering preschool children. The purpose is to discuss its effectiveness in regular clinical context, and with various profiles ... [more ▼]

This talk presents preliminary results of the Lidcombe program on French stuttering preschool children. The purpose is to discuss its effectiveness in regular clinical context, and with various profiles of children. [less ▲]

Detailed reference viewed: 18 (1 ULiège)
Peer Reviewed
See detailStuttered and non-stuttered disfluencies in normally fluent, French-speaking preschool children
Leclercq, Anne-Lise ULiege; Moyse, Astrid

Conference (2017, February 16)

The criterion of 3% of stuttered disfluencies – (part-)word repetitions, sound prolongations and blocks – is often suggested to diagnose the stuttering in children (e.g., Boey et al., 2007; Yairi ... [more ▼]

The criterion of 3% of stuttered disfluencies – (part-)word repetitions, sound prolongations and blocks – is often suggested to diagnose the stuttering in children (e.g., Boey et al., 2007; Yairi & Ambrose, 2005). There is a long-lasting debate among scholars about the relevance of considering monosyllabic word repetitions as stuttered disfluencies, given their high frequency in typically developing children (e.g., Howell, 2013; Wingate, 2001). Yet, these are the prime characteristics that prompt identification of early stuttering by parents (Yairi & Ambrose, 2013). Nevertheless, very few normative data exist concerning the disfluencies occurring in the speech of normally fluent children (Tumanova et al., 2014), and none exist in French. The aim of this study is to examine the need for reference data in French in order to distinguish typical developmental disfluency from stuttering. We used the CHAT transcription system and the coding conventions of FluencyBank to transcribe and analyse the speech disfluencies of twenty monolingual, French speaking children who do not stutter, aged 4 years. FluencyBank (Bernstein-Ratner & MacWhinney) is a shared database for the study of the development of fluency in both normal and disordered populations. It is a project of Talkbank that seeks to archive and facilitate sharing of data relevant to fluency research. [less ▲]

Detailed reference viewed: 59 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailBeyond stuttering: Speech disfluencies in normally fluent French-speaking children at age 4
Leclercq, Anne-Lise ULiege; Suaire, Pauline; Moyse, Astrid

in Clinical Linguistics & Phonetics (2017)

The aim of this study was to establish normative data on the speech disfluencies of normally fluent French-speaking children at age 4, an age at which stuttering has begun in 95% of children who stutter ... [more ▼]

The aim of this study was to establish normative data on the speech disfluencies of normally fluent French-speaking children at age 4, an age at which stuttering has begun in 95% of children who stutter (Yairi & Ambrose, 2013). Fifty monolingual French-speaking children who do not stutter participated in the study. Analyses of a conversational speech sample comprising 250–550 words revealed an average of 10% total disfluencies, 2% stuttering-like disfluencies and around 8% non-stuttered disfluencies. Possible explanations for these high speech disfluency frequencies are discussed, including explanations linked to French in particular. The results shed light on the importance of normative data specific to each language. [less ▲]

Detailed reference viewed: 34 (4 ULiège)
See detailRéalité virtuelle et bégaiement : un outil prometteur pour la prise en charge ?
Leclercq, Anne-Lise ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 42 (6 ULiège)
See detailBégaiement : Perspectives pour la prise en charge
Leclercq, Anne-Lise ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 39 (1 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailBeyond stuttering : Speech disfluencies in normally fluent, French-speaking children at age four
Leclercq, Anne-Lise ULiege; Suaire, Pauline; Moyse, Astrid

Poster (2016, June)

The aim of the present study is to establish normative data concerning the speech disfluencies existing in normally fluent children speaking French at age 4, an age at which stuttering has begun in 95% of ... [more ▼]

The aim of the present study is to establish normative data concerning the speech disfluencies existing in normally fluent children speaking French at age 4, an age at which stuttering has begun in 95% of children who stutter (Yairi & Ambrose, 2013). [less ▲]

Detailed reference viewed: 29 (3 ULiège)
See detailLe bégaiement de l'enfant
Leclercq, Anne-Lise ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 29 (0 ULiège)
See detailLa guidance parentale : Un outil pour soutenir le développement langagier
Leclercq, Anne-Lise ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 118 (7 ULiège)
See detailLa dysphasie: trouble du développement du langage
Leclercq, Anne-Lise ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 92 (3 ULiège)
See detailIllustration de la démarche EBP chez l'enfant
Martinez Perez, Trecy ULiege; Leclercq, Anne-Lise ULiege

Scientific conference (2016, February 12)

Cette conférence présente l’intérêt d’adopter une démarche d’Evidence-Based Practice lors des prises de décisions liées à la pratique clinique. Différents exemples illustrent la résolution de questions ... [more ▼]

Cette conférence présente l’intérêt d’adopter une démarche d’Evidence-Based Practice lors des prises de décisions liées à la pratique clinique. Différents exemples illustrent la résolution de questions complexes portant sur le diagnostic ou la prise en charge de jeunes patients : Quelles sont les recommandations pour la prise en charge du bégaiement chez l’enfant d’âge préscolaire ? Comment travailler les inférences à l’école primaire ? Existe-t-il des normes à atteindre lorsqu’on travaille la fluence en lecture ? Quelles épreuves permettent de diagnostiquer un trouble du langage chez les enfants bilingues ? Pour chaque question, la démarche est détaillée de manière à prendre en compte les informations issues de la recherche, les caractéristiques et préférences de notre patient, ainsi que notre expérience de pratique clinique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (5 ULiège)
See detailRecherche et exploitation de la littérature dans la définition d'un projet thérapeutique
Leclercq, Anne-Lise ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege

Scientific conference (2016, February 12)

Cet atelier propose de mettre en pratique la démarche de recherche documentaire liée à une question clinique personnelle : - Transformer une question clinique en une question PICO permettant d’identifier ... [more ▼]

Cet atelier propose de mettre en pratique la démarche de recherche documentaire liée à une question clinique personnelle : - Transformer une question clinique en une question PICO permettant d’identifier différents termes-clés liés à sa recherche - S’initier à exploiter différentes bases de données et apprendre à sélectionner l’information pertinente issue de notre recherche - Apprendre à obtenir les articles-ressources contenant l’information pertinente pour notre question de recherche - Veiller à se tenir au courant des actualités et avancées dans son domaine de pratique [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (4 ULiège)
Full Text
See detailFaire preuve de réflexion éthique pour poser un acte professionnel : une compétence transversale développée tout au long du Master en logopédie
Martinez Perez, Trecy ULiege; Leclercq, Anne-Lise ULiege; Leroy, Sandrine ULiege et al

Poster (2016)

Le code éthique de la profession constitue un point de départ pour guider les actes mais le professionnel de la santé doit régulièrement aller au-delà de celui-ci et faire preuve de réflexion pour ... [more ▼]

Le code éthique de la profession constitue un point de départ pour guider les actes mais le professionnel de la santé doit régulièrement aller au-delà de celui-ci et faire preuve de réflexion pour analyser les situations complexes au niveau moral qui peuvent survenir (Purtilo & Doherty., 2011). L’équipe enseignante du Master en Logopédie de l’Université de Liège (Belgique) a souhaité travailler cette compétence transversale chez les étudiants au cours des cinq années du Master en Logopédie à travers plusieurs dispositifs d’apprentissage complémentaires. Tout d’abord, au cours du Bachelier, l’étudiant est amené à découvrir le code éthique et déontologique de la profession, à identifier les principes de ce code dans une situation professionnelle ciblée puis dans une variété de situations professionnelles. Ensuite, au cours du Master, l’étudiant est amené à inclure une réflexion éthique dans les actes qu’il pose durant ses stages sur le terrain (en contexte monodisciplinaire puis en contexte multidisciplinaire), à discuter des principes dans un contexte d’intervision/supervision avec d’autres étudiants et un tuteur (pour un dispositif similaire en Sciences infirmières, voir Blomberg & Bisholt, 2015) et, finalement, à susciter une réflexion critique chez ses pairs sur une question éthique et déontologique. Ces dispositifs d’apprentissage et leur complémentarité, ainsi que les perspectives d’évaluation seront développés dans le poster. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (6 ULiège)
Full Text
See detailMon enfant bégaie : Que faire ?
Leclercq, Anne-Lise ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 129 (7 ULiège)