References of "Joris, Geoffrey"
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See detailLa fausse bonne idée
Joris, Geoffrey ULg

Article for general public (in press)

Vulgarisation critique de la politique du contrôle du chômage

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See detailSiting Controversies Analysis: Framework and Method for Questioning the Procedure
Rossignol, Nicolas ULg; Parotte, Céline ULg; Joris, Geoffrey ULg et al

in Journal of Risk Research (in press)

Siting controversies are commonplace, as well against the construction of roads, railways, nuclear waste disposals, as against windfarms. Local citizens resist against siting decisions taken by the ... [more ▼]

Siting controversies are commonplace, as well against the construction of roads, railways, nuclear waste disposals, as against windfarms. Local citizens resist against siting decisions taken by the authorities, following a dynamics often quoted as ‘Not In My Back Yard’. Yet contested for its lack of analytical value, NIMBY is still used strategically by actors to qualify citizens as irrational and egoistic. Beyond this labelling, many factors are investigated to understand the dynamics behind siting controversies. In this paper, we focus on the impact of the legal procedure structuring the implantation of windfarms in the Walloon Region (Belgium), and its translations within different decision making processes in specific case studies. To that regard, we consider the legal procedure as a ‘public policy instrument’. It is neither neutral nor natural, and carry values and interests. It organizes inter-personal relations between actors, and is potentially catalyzer of frustrations. In addition, this legal procedure is the object of translations within different contexts, including different actors participating to specific decision making processes. The empirical approach of this paper is based on case studies data and on the use of an innovative methodology called ‘Open Process Workshop’. This methodology consists in a structured workshop with key stakeholders, during which the legal procedure is questioned. Overall, we demonstrate that the focus on the legal procedure - and its translations within different decision making processes - allows systemic analysis providing deep understandings of controversies and reaffirming the interlinks between ‘the social’ and ‘the technical’ in such controversies. In addition, we argue that the methodology used fosters the production of innovative knowledge, mutual understanding and collective learning between the participants. [less ▲]

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See detailFormes et réformes des administrations publiques - Conclusions
Joris, Geoffrey ULg; Fallon, Catherine ULg

in Joris, Geoffrey; Fallon, Catherine (Eds.) Formes et réformes des administrations publiques (2014)

Le texte attire l’attention sur des facteurs qui nous semblent favoriser, au vu des cas empiriques proposés et indépendamment des contextes politiques nationaux dans lesquels ils se replacent, une ... [more ▼]

Le texte attire l’attention sur des facteurs qui nous semblent favoriser, au vu des cas empiriques proposés et indépendamment des contextes politiques nationaux dans lesquels ils se replacent, une démarche « réflexive » de la part des acteurs administratifs [less ▲]

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See detailLes institutions de Sécurité Sociale bleges sous contrats d'administration: quand les administrations sont gérées dans une démarche stratégique
Joris, Geoffrey ULg; Duvillier, Thibault

in Joris, Geoffrey; Fallon, Catherine (Eds.) Formes et réformes des administrations publiques (2014)

Depuis les années 80, le recours aux techniques dites contractuelles est apparu selon des degrés divers comme une alternative possible en matière de gouvernance publique. Face aux tentatives de ... [more ▼]

Depuis les années 80, le recours aux techniques dites contractuelles est apparu selon des degrés divers comme une alternative possible en matière de gouvernance publique. Face aux tentatives de privatisation de certains ou de décentralisation d’autres, la contractualisation s’est présentée comme une des ouvertures au modèle de nouvelle gestion publique (NGP). En effet, que ce soit en Belgique, en France , au Québec, au Danemark, en Allemagne, aux Pays-Bas ou encore en Angleterre, ce type de démarche s’est répandu avec, à chaque fois et malgré quelques spécificités nationales relativement importantes,1 un fondement théorique commun : les relations entre l’Etat et ses organismes, établissements, institutions ou entreprises publiques ou dans certains pays, ses collectivités territoriales, sont de moins en moins dominées par des rapports de tutelle ou de contrôle classique mais davantage par un contrôle a posteriori sur les performances de celles-ci. L’idée principale réside donc dans la négociation d’un contrat où l’Etat assure une plus grande autonomie à l’administration et, « en échange », celle-ci s’engage à atteindre les missions de service public qui lui sont confiées avec un niveau d’efficacité et de performance prédéfini. Le contrat, négocié entre ces deux parties,sera soumis à évaluation des engagements qui y figurent. [less ▲]

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See detailFORMES ET RÉFORMES DES ADMINISTRATIONS PUBLIQUES
Joris, Geoffrey ULg; Fallon, Catherine ULg

Book published by Presse de l'université de Laval (2014)

Cet ouvrage invite le lecteur à un parcours réflexif au moyen de différents exemples et analyse de récents processus de réforme de l’administration publique en Belgique, au Canada et en Suisse afin ... [more ▼]

Cet ouvrage invite le lecteur à un parcours réflexif au moyen de différents exemples et analyse de récents processus de réforme de l’administration publique en Belgique, au Canada et en Suisse afin d’amener progressivement le lecteur à appréhender l’administration non plus seulement comme une " institution ", ce qui implique qu’elle ne soit pas considérée comme universelle, mais comme un produit de l’histoire et de la société. Plus fondamentalement, il invite le lecteur à appréhender l’administration publique comme une " organisation ", c’est-à-dire en prenant en compte l’ensemble des relations formelles et informelles qui y prennent place. Ainsi, l’administration ne serait pas cet ensemble froid d’institutions et de structures chargé de l’exécution des décisions publiques. Bien au contraire, l’administration se révèle, au fil des chapitres, en perpétuelle interaction avec tous les acteurs de l’action publique. Elle apparaît, de la sorte, non plus comme un acteur neutre, objectif, voire passif, mais bel et bien comme un " instrument " participant tout autant que les " citoyens-consommateurs " à la définition de l’action publique. Présentée de cette manière, l’étude de l’administration, de ses mutations et de ses innovations, devient un moyen d’appréhender les transformations actuelles des sociétés occidentales. [less ▲]

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See detailLe droit budgétaire au service de la gestion de projets
Joris, Geoffrey ULg

Learning material (2014)

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See detailIntroduction aux sciences administratives
Joris, Geoffrey ULg

Learning material (2013)

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See detailLe projet SCoPE, la construction de l'action publique en univers incertain: l'Open Process Workshop comme technique participative
Joris, Geoffrey ULg; Claisse, Frédéric ULg

in Brunet, Sébastien; Claisse, Frédéric; Fallon, Catherine (Eds.) La participation à l'épreuve (2013)

Dans ce chapitre, Geoffrey Joris et Frédéric Claisse reviennent sur la recherche SCoPE, dont l’objectif était de fournir au décideur (gouvernements régionaux et fédéral belge) une sorte « d’outil ... [more ▼]

Dans ce chapitre, Geoffrey Joris et Frédéric Claisse reviennent sur la recherche SCoPE, dont l’objectif était de fournir au décideur (gouvernements régionaux et fédéral belge) une sorte « d’outil d’interface » entre science et politique, dans un contexte de gestion des risques marqué par la précaution. SCoPE s’inscrivait dans le cadre d’une démarche évaluative intégrée prenant en compte les aspects écologiques, économiques et sociaux en vue d’un développement durable. Dans un premier temps, le chapitre expose les grands apprentissages des études de terrain, portant sur les ondes électromagnétiques en Région wallonne et sur les politiques de décontamination des sols aux métaux lourds. Les auteurs montrent comment ces études de cas ont permis de dresser une série d’éléments à prendre en considération dans le cadre de processus décisionnels dans lesquels le principe de précaution est mobilisé. Le chapitre expose également une méthode participative originale mise au point spécifiquement pour la conduite de l’étude, l’Open Processus Workshop (OPW). Afin de mettre en évidence la pertinence de cet outil en tant qu’instrument d’investigation sociale, le chapitre montre comment la technique de l’OPW, suivant une approche bottom-up, permet d’enclencher un « bout de théorie » en partenariat avec les acteurs mobilisés par l’étude de cas. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDéconstruire le spectacle politique : quand les médias mettent en scène
Joris, Geoffrey ULg

in Pyramide (2012), 23

Le texte « Déconstruire le spectacle politique : quand les médias mettent en scène » postule que les médias jouent un rôle fondamental dans la structuration du monde politique. S’inspirant des travaux de ... [more ▼]

Le texte « Déconstruire le spectacle politique : quand les médias mettent en scène » postule que les médias jouent un rôle fondamental dans la structuration du monde politique. S’inspirant des travaux de Edelman, Geoffrey Joris propose une analyse empirique de quelques crises médiatiques récentes afin de montrer que la sphère médiatique peut être comprise comme un « spectacle politique » dont il y a lieu de déconstruire les messages afin d’en extraire l’information pertinente. [less ▲]

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See detailUn médiateur invisible. Analyse et mise en perspective du régime de régulation des ondes électromagnétiques
Joris, Geoffrey ULg

Doctoral thesis (2011)

La présente thèse de doctorat propose une analyse du régime de régulation des risques liés à la téléphonie mobile et ce à différents niveaux de pouvoir (International, européen, belge - échelons fédéral ... [more ▼]

La présente thèse de doctorat propose une analyse du régime de régulation des risques liés à la téléphonie mobile et ce à différents niveaux de pouvoir (International, européen, belge - échelons fédéral, régional et local). L'idée est de démontrer la dynamique d'ouverture et de fermeture tout au long de la "séquence" de la politique publique construisant progressivement un régime de régulation du risque "électromagnétique" [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPrincípio da precaução como uma ferramenta estratégica para redesenhar a (sub)política: compreensão e perspectivas da ciência política de língua Francesa
Brunet, Sébastien ULg; Delvenne, Pierre ULg; Joris, Geoffrey ULg

in Sociologias (2011), 13(26), 176-200

The precautionary principle falls under a decisional context in evolution, marked by a multidimensional uncertainty as for environmental, economic, social, political or ethical consequences of the ... [more ▼]

The precautionary principle falls under a decisional context in evolution, marked by a multidimensional uncertainty as for environmental, economic, social, political or ethical consequences of the technological innovations. In French-speaking political science, it is understood as a strategic tool, a political response to the emergence of a new flow of societal uncertainty, mainly directed towards the hesitations of the scientific world. We argue that the precautionary principle redefines the way to manage scientific uncertainty in a society characterized by the blurring of the borders between political and subpolitical actors. Around its application, a line of fracture is drawn, which reduces the decisional breathing space of certain subpolitical entities and/or encourages others to act more. However, we stress that in a world ever more globalised and interconnected, the application of the precautionary principle only has temporary and local effects. Nevertheless, it may contribute to important debates that need to be taken up further in institutional spaces for reflexive anticipatory action and decision-making support [less ▲]

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See detailLes cartes conceptuelles commes savoir émergent : forces et faiblesse d'un modèle 'performatif' de la participation
Claisse, Frédéric ULg; Joris, Geoffrey ULg

in Breux, Sandra; Reuchamps, Min; Loiseau, Hugo (Eds.) Carte mentale et science politique. Regards et perspectives critiques sur l'emploi d'un outil prometteur (2011)

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See detailOpening the black box : agencies as socio-technical networks
Fallon, Catherine ULg; Thoreau, François ULg; Joris, Geoffrey ULg

Conference (2010, September 09)

Agencies have historically developed in Belgium, endorsing public activities not only at the federal level, but also at the level of decentralised governments (regions and communities). The current ... [more ▼]

Agencies have historically developed in Belgium, endorsing public activities not only at the federal level, but also at the level of decentralised governments (regions and communities). The current landscape in the Southern part of the county is more and more taking the form of a mosaic with very little efforts in terms of cooperation : this is particularly true when the agencies addressing similar target groups in a given sector are responding to different levels of governments with very little interaction, the coordination being organised by the users' themselves, according to their own strategies. At the same time, some agencies are taking more of a centre stage position : they not only provide services and support to their target group, they also fruitfully contribute to their status and identity building. Using a cultural approach may help study the "art of the state" in its diversity (Hood, 1998). We propose to concentrate the analysis on the emergence of two Agencies whose mission is to support professionals working in the public sector. Based on a recent field work on the transformation of the sector of public research, we will analyse how the FNRS (an agency funding public research) succeeded to survive as an independent agency through since 1928 (Halleux & Xhayet, 2008), adapting to the transforming socio-political context: it emerged as an industry based project and transformed into a "mertonian" institution of knowledge contributing to unify the scientific community at the level of the country, while bypassing the historical divisions of the three worlds of universities in the country (Fallon, 2009). A diachronic analysis helps underline how socially constructed is such an institution, and how the configuration of networks are continuously reshaping themselves to better be embedded in a specific historic society (Laborier, 2003). The FNRS is currently struggling to define new forms of cooperation with the universities (and their researchers) which are themselves embarked in the current stream of transformations introducing techniques derived from New Public Management in research organisations (de Boer, Enders, Schimank, 2007). In quite a different sector, another field work using the same methodological approach analysed the emergence of a very recent agency, EASI-WAL, serving the regional administration in order to encourage administrative simplicity (OCDE, 2003, 2005) and reported the shortcomings of this organisation in organising avenues for professional change with the civil servants (Thoreau, Fallon, Joris,2009). The two field work research were organised as case study analysis, with document analysis, face to face interviews and in situ observation, using research tools derived from the sociology of science (Actor-Network Theory in Callon,1986). The paper will present the outcomes of the analysis of the dynamics of the cooperation between the agency and its target groups (FNRS & researchers; EASI-WAL & civil servants) and their outcomes in terms of innovation and organisational learning. We observe the implementation of two institutions both designed to support the emergence of some common goal within their target collectives (elitist -research; administrative simplicity): they autonomously gave shape to their internal procedures of categorisation and hierarchisation, with identification processes contributing to the definition of institutional boundaries defining a specific field while ensuring its inscription in the network through a specific legitimating strategy (Douglas, 1986). This analysis will unveil some of the mechanisms of cooperation of the different stakeholders supporting the institution, and also the struggle between stakeholders for the definition of settings of participation and administrative and political control. [less ▲]

Detailed reference viewed: 42 (9 ULg)
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See detailConsultation sur la réforme FNRS auprès du personnel scientifique de l'ULg
Joris, Geoffrey ULg; Fallon, Catherine ULg; Parotte, Céline ULg et al

Report (2010)

Le présent rapport propose une analyse succinte des réponses des acteurs ayant pris part à la consultation sur la réforme du FNRS organisée par le centre de recherches Spiral à la demande du Comité de ... [more ▼]

Le présent rapport propose une analyse succinte des réponses des acteurs ayant pris part à la consultation sur la réforme du FNRS organisée par le centre de recherches Spiral à la demande du Comité de contact FNRS de l'ULg. Ce rapport est le fruit du travail conjoint de plusieurs chercheurs qui ont analysé chacun une série de questions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (18 ULg)
See detailAgir collectivement maintenant et demain : la société du risque comme vecteur de changement
Fallon, Catherine ULg; Joris, Geoffrey ULg; Zwetkoff, Catherine ULg

in Delwit P.; Jacquemain, Marc (Eds.) Engagements actuels, actualité des engagements (2010)

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See detailL'administration dans un contexte de modernité radicale: quand les instruments de gestion doivent devenir source de réflexivité
Joris, Geoffrey ULg; Fallon, Catherine ULg

in Pyramides (2009), 18

Dans de plus en plus de domaines, la gestion de la chose publique s'opérationnalise dans un contexte de modernité radicale dont les caractéristiques (surinformation, indétermination, hyper-complexité ... [more ▼]

Dans de plus en plus de domaines, la gestion de la chose publique s'opérationnalise dans un contexte de modernité radicale dont les caractéristiques (surinformation, indétermination, hyper-complexité, incertitude croissante et multiple, pluralisme, mobilité accrue des acteurs) imposent aux pouvoirs publics de repenser les conditions de l'exercice de l'autorité, tant du point de vue des dispositifs institutionnels que des référentiels et cadres mobilisés, pour en renforcer la réflexivité. Nous proposons de dresser une liste de facteurs facilitant une démarche réflexive, à partir de deux études de cas dans le domaine de l'environnement, l'une consacrée au rôle et au fonctionnement de la « SPAQuE », une agence publique fondée afin de gérer la politique de décontamination des sols en Belgique (Région wallonne) et l'autre aux transformations des modalités de décision publique pour certains projets d'aménagement (Permis par décret - PIR). Loin d'être des recettes, ces facteurs poussent l'acteur à se questionner sur la pertinence et les conditions pratiques et spécifiques à son organisation. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEntre gestion de crise et vigilance : quand les médias et l’administration publique sont appelés à construire un référentiel partagé
Fallon, Catherine ULg; Joris, Geoffrey ULg

in Communication et Organisation (2009), 35

During periods of crisis, public authorities are assigned specific communication responsibilities. Analysis of crisis management, often strongly mediatized, are particularly fruitful to unveil ... [more ▼]

During periods of crisis, public authorities are assigned specific communication responsibilities. Analysis of crisis management, often strongly mediatized, are particularly fruitful to unveil collaboration problems between media and public authorities. Crisis represents a rupture threatening the social fabrics and urges the authorities to take decisions under time constrains when facts are uncertain and stakes high (Funtowicz et al.). Technological crisis are first and foremost information crisis and they are largely open to mediatized information. Communication deficits are often due to the fact that authorities are tight in administrative constrains which are often contradictory to the logics of crisis communication. Authorities too often limit their communication duty to pure information release, without building a process fostering stakeholders involvement. The administrative framework seems in several aspects irrelevant to the current information and communication regime, but under crisis conditions, the authorities are requested to develop partnerships with media.. Media are unavoidable to promote the enrolling of the public and to control the spreading of rumours which are currently reinforced through the new communication techniques (Web 2.0;gsm). Media construct and amplify accidents thereby transforming the possibilities for crisis management. But building partnership between media and administration is a difficult task. Media – administration partnership causes a confrontation between two professional logics with strong differences in terms of referring to authorities, using knowledge, communication regimes and consideration for the public Crisis communication should be considered as a rooted in “vigilance” communication. The analysis of the crisis communication patterns must also be linked to these periods in order to better unveil the contextual dimensions of informational and communicational regimes. Media play a central role in the construction of conceptual frames and values systems used for the representation of social world. Their presentation of public stakes is largely referred to by the public through a mutually reinforcing media-actors relationship when it comes to make sense for incumbent social events in a process only partially similar to a search for some objective truth. Media are also contributing to the citizen – policymakers relationship through selecting information and agenda setting. Mutations of media are therefore intertwined with the transformation of the politico-administrative system. The social transformations often described as characteristic to the ”risk society” tend to transform the role of media. Individualization makes citizens more sensitive to media information and this is reinforced by the weakening of institutions and of their communication structures. We observe the spreading of new media logics more geared to the emotional register and reinforcing the negativist bias in communication patterns. This affects strongly the management of crisis by public authorities. The analysis of public management of crisis offers a rich set of information for the researcher. It is timely to produce some coherent theoretical frame with reference to the material available from the case studies which are now numerous. This theoretical framework would help to develop relevant principles in order to help administration to develop new forms of communication, with due attention to the specificities of the communication partners and all stakeholders while making use of the emerging communication techniques. This could finally provide administration and media with a basis for defining new ways for “working together”. [less ▲]

Detailed reference viewed: 204 (39 ULg)