References of "Florquin, Sandra"
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Peer Reviewed
See detailMassivement histologique : entre continuité et (r)évolution pédagogique. Lancement du premier Massive Open Online Course (MOOC) sur des travaux pratiques en Histologie à destination de nos étudiants mais aussi du grand public.
Multon, Sylvie ULg; Pesesse, Laurence ULg; Weatherspoon, Alodie ULg et al

Poster (2017, March)

L’acronyme anglophone MOOC désigne les « Massive Open Online Courses » que l’on pourrait traduire par « formation en ligne massive ouverte à tous ». Nés aux États-Unis avec un programme sur l’intelligence ... [more ▼]

L’acronyme anglophone MOOC désigne les « Massive Open Online Courses » que l’on pourrait traduire par « formation en ligne massive ouverte à tous ». Nés aux États-Unis avec un programme sur l’intelligence artificielle dispensé par l’université de Stanford, ces cours en ligne accessibles gratuitement font miroiter la possibilité d’une démocratisation maximale des savoirs. A ce titre, les MOOC bénéficient des innovations issues du Web 2.0 : ils tirent le meilleur de la rencontre entre les nouveaux usages induits par les réseaux sociaux et les apports de la pédagogique active. Ces cinq dernières années, nous avons dispensé les travaux pratiques en Histologie aux premières années d’étude de la faculté de Médecine de l’Université de Liège par une méthodologie hybride alliant les bénéfices d’un enseignement à distance et ceux de séances menées en face-à-face (Multon et al., 2015). Notre dispositif d’auto-apprentissage invite chaque année plus de 500 étudiants à parcourir plusieurs coupes d’organes digitalisées afin de découvrir les structures histologiques pointées par des balises interactives pour chaque grande famille de tissus. La mise en ligne d’un MOOC dédié aux travaux pratiques d’Histologie s’inscrit dans une suite logique de nos activités avec une volonté de donner accès à nos ressources numériques à un public plus large. « Découvrir les tissus fondamentaux du corps humain en explorant par vous même des lames histologiques au microscope », tel est le programme de notre MOOC intitulé « Introduction à l’histologie, exploration des tissus du corps humain ». Celui-ci a débuté en février 2017 et est hébergé sur la plate-forme FUN encadrée par le ministère de l’Enseignement supérieur et de la Recherche du ministère français (https://www.fun-mooc.fr/courses/ulg/108001/session01/about). Ce MOOC s’adresse à un public large : aux étudiants ou futurs étudiants dans le domaine médical, paramédical ou scientifique, aux enseignants, chercheurs, professionnels dans le secteur de la santé, décideurs dans le domaine de l’éducation ou de la santé ou simplement aux curieux désireux de comprendre à partir de quoi le corps humain est construit. Deux parcours pédagogiques permettant d’approfondir différemment la matière sont proposés pour correspondre au mieux aux objectifs ou motivations de chacun. Au travers de vidéos explicatives contenant des dessins réalisés sous vos yeux et des liens avec l’anatomie suivie d’activités interactives telles que la manipulation d’un microscope virtuel, de nombreux quiz et d’activités réalisées avec les pairs, les participants seront capables de reconnaître les différents types de cellules et tous les éléments qui les entourent afin de comprendre comment ils s’organisent entre eux pour former des tissus aux fonctions spécifiques. Une recherche est actuellement en cours sur l’étude des traces d’activités des participants au MOOC en fonction du parcours pédagogique choisi afin d’évaluer notamment l’impact des différentes composantes de l’expérience d’apprentissage. [less ▲]

Detailed reference viewed: 87 (16 ULg)
See detailTravaux pratiques en Histologie Humaine, Quadrimestre 3
Defaweux, Valérie ULg; Mélot, France ULg; Florquin, Sandra ULg et al

Learning material (2010)

Detailed reference viewed: 89 (13 ULg)
See detailTravaux pratiques en Histologie Humaine, Quadrimestre 4, 5 et 6
Defaweux, Valérie ULg; Mélot, France ULg; Florquin, Sandra ULg et al

Learning material (2010)

Detailed reference viewed: 90 (15 ULg)
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Peer Reviewed
See detailMechanisms controlling the oxygen consumption in experimentally induced hypochloremic alkalosis in calves
Cambier, Carole ULg; Clerbaux, Thierry; Amory, Hélène ULg et al

in Veterinary Research (2002), 33

The study was carried out on healthy Friesian calves (n = 10) aged between 10 and 30 days. Hypochloremia and alkalosis were induced by intravenous administration of furosemide and isotonic sodium ... [more ▼]

The study was carried out on healthy Friesian calves (n = 10) aged between 10 and 30 days. Hypochloremia and alkalosis were induced by intravenous administration of furosemide and isotonic sodium bicarbonate. The venous and arterial blood samples were collected repeatedly. 2,3-diphosphoglycerate (2,3-DPG), hemoglobin and plasmatic chloride concentrations were determined. The red blood cell chloride concentration was also calculated. pH, PCO2 and PO2 were measured in arterial and mixed venous blood. The oxygen equilibrium curve (OEC) was measured in standard conditions. The correspondence of the OEC to the arterial and mixed venous compartments was calculated, taking blood temperature, pH and PCO2 values into account. The oxygen exchange fraction (OEF%), corresponding to the degree of blood desaturation between the arterial and mixed venous compartments and the amount of oxygen released at the tissue level by 100 mL of blood (OEF Vol%) were calculated from the arterial and mixed venous OEC, combined with PO2 and hemoglobin concentration. Oxygen delivery (DO2) was calculated using the arterial oxygen content, the cardiac output measured by thermodilution, and the body weight of the animal. The oxygen consumption (VO2) was derived from the cardiac output, OEF Vol% and body weight values. Despite the plasma hypochloremia, the erythrocyte chloride concentration was not influenced by furosemide and sodium bicarbonate infusion. Due to the alkalosis-induced increase in the 2,3-DPG, the standard OEC was shifted to the right, allowing oxygen to dissociate from hemoglobin more rapidly. These changes opposed the increased affinity of hemoglobin for oxygen induced by alkalosis. Moreover, respiratory acidosis, hemoconcentration, and the slight decrease in the partial oxygen pressure in mixed venous blood (Pvo(2)) tended to improve the OEF Vol% and maintain the oxygen consumption in a physiological range while the cardiac output, and the oxygen delivery were significantly decreased. It may be concluded that, despite reduced oxygen delivery, oxygen consumption is maintained during experimentally induced hypochloremic alkalosis in healthy 10-30 day old calves [less ▲]

Detailed reference viewed: 93 (16 ULg)
Peer Reviewed
See detailInteractions between cytochrome P-450 activities and ozone-induced modulatory effects on endothelial permeability in rabbit lungs: influence of gender.
Delaunois, Annie ULg; Florquin, Sandra ULg; Segura, P. et al

in Inhalation Toxicology (1999), 11(11), 999-1014

The effects of rabbit exposure to ozone (O(3)) (0.4 ppm for 4 h) on two different cytochrome P-450 (CYP450)-dependent activities were investigated. In turn, the role of CYP450 in the inhibitory effect of ... [more ▼]

The effects of rabbit exposure to ozone (O(3)) (0.4 ppm for 4 h) on two different cytochrome P-450 (CYP450)-dependent activities were investigated. In turn, the role of CYP450 in the inhibitory effect of O(3) on acetylcholine (ACh)-evoked increase in endothelial permeability was also assessed. Immediately after the period of exposure, rabbits of both sexes were sacrificed and their lungs were extracted. Some lungs were used for preparation of microsomes and measurement of 7-ethoxyresorufin O-deethylase (EROD) and parathion oxidase activities. Other rabbit lungs were isolated and recirculatingly blood-free perfused. Arterial, venous pressures, and lung weight were continuously recorded. Capillary pressure was measured by applying the double occlusion method. Capillary filtration coefficient (K(f,c)) was evaluated by measuring the amount of fluid filtering through the endothelium when vascular pressures were suddenly increased. Dose-response curves to ACh were constructed in air- or O(3)-exposed rabbits. Some animals were pretreated with piperonyl butoxide (PBO), a well-known inhibitor of CYP450. O(3) significantly reduced both EROD and parathion oxidase lung microsomal activities in females, while it had no effect in males. Exposure to O(3) strongly inhibited the ACh-induced increase in K(f,c). Pretreatment with PBO reversed the modulatory effect of O(3) on endothelial permeability in male rabbits, but not in females. It was concluded (1) that inhibition of 2 different CYP450-dependent activities after exposure to 0.4 ppm O(3) for 4 h appears to be a gender-dependent phenomenon, and (2) that CYP450 is probably involved in the O(3)-evoked inhibitory mechanism against ACh-induced increase in endothelial permeability, but only in males. [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (2 ULg)