References of "Dupriez, Vincent"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe succès des 'héritières' : un effet conjugué du genre et du niveau d'études des parents sur la réussite en 1re année de l'Université
Lafontaine, Dominique ULg; Dupriez, Vincent; Van Campenhoudt, M. et al

in Revue Française de Pédagogie (2012), 179

This study aims at investigating influencing factors of achievement in higher education (1st year of University). The analyses of empirical data collected in French-speaking Belgium show that on average ... [more ▼]

This study aims at investigating influencing factors of achievement in higher education (1st year of University). The analyses of empirical data collected in French-speaking Belgium show that on average girls outperform boys; the gender gap is not explained by students’ previous career. Besides, interaction effects between gender and parents’ level of education are observed. Gender achievement gaps are larger when parents’ level of education is higher. Moreover, when the father’s level of education is kept under control, the mother’s level of education is not related to boys’ achievement, but is related to girls’ achievement. [less ▲]

Detailed reference viewed: 127 (46 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSocial Inequalities of Post-secondary Educational Aspirations : influence of social background, school composition and institutional context
DUPRIEZ, Vincent; Monseur, Christian ULg; VAN CAMPENHOUDT, Maud et al

in European Educational Research Journal (2012), 11(4), 504-519

The first goal of this article is to assess, for each country belonging to the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), the influence of pupils’ sociocultural background on ... [more ▼]

The first goal of this article is to assess, for each country belonging to the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), the influence of pupils’ sociocultural background on educational aspirations. The second goal is to explore whether, after controlling for educational achievement, the residual influence of sociocultural background is still significant. In addition, the author estimates whether the sociocultural and academic characteristics of school composition have an additional impact on educational aspirations in this group of countries. Finally, they shows that the structural characteristics of school systems moderate the influence of individual characteristics and school composition on educational aspirations. [less ▲]

Detailed reference viewed: 99 (8 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe poids de l'origine socio-culturelle des élèves et leur environnement scolaire sur leurs aspirations d'études supérieures : les bases d'une comparaison internationale
Dupriez, Vincent; Monseur, Christian ULg; Van Campenhoud, Maud

in Orientation Scolaire et Professionnelle (L') [=OSP] (2012), 41(1), 29-56

Detailed reference viewed: 51 (11 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailProfil des étudiants entamant des études universitaires et analyse des choix d'études
Lafontaine, Dominique ULg; Vermandele, Catherine; Plaigin, Charles et al

in Les Cahiers de recherche en éducation et formation (2010), 78

cet article développe à partir d'une base d'une base de données inédite, une analyse du profil sociologique des étudiants s'inscrivant pour la première fois à l'université en Communauté française de ... [more ▼]

cet article développe à partir d'une base d'une base de données inédite, une analyse du profil sociologique des étudiants s'inscrivant pour la première fois à l'université en Communauté française de Belgique? [less ▲]

Detailed reference viewed: 90 (16 ULg)
Peer Reviewed
See detailEtudier à l'université : le poids des pairs et du capital culturel face aux aspirations d'étude
Dupriez, Vincent; Van Campenhoudt, Maud; Monseur, Christian ULg et al

Conference (2010)

Detailed reference viewed: 3 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEtudier à l'université : le poids des pairs et du capital culturel face aux aspirations d'étude.
Dupriez, Vincent; Monseur, Christian ULg; Van Campenhoudt, Maud

in Cahiers de Recherche en Éducation et Formation (2009), 75

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPolitiques éducatives et approche par les capacités
Verhoeven, Marie; Dupriez, Vincent; Orianne, Jean-François ULg

in Ethique publique (2009), 11

Detailed reference viewed: 59 (11 ULg)
See detailDe l'école au marché du travail : l'égalité des chances en question
Dupriez, Vincent; Orianne, Jean-François ULg; Verhoeven, Marie

Book published by Peter Lang (2008)

Detailed reference viewed: 42 (9 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailVers des politiques d’éducation « capacitantes » ? Une analyse critique de l’action publique en matière d’éducation
Verhoeven, Marie; Orianne, Jean-François ULg; Dupriez, Vincent

in Formation Emploi : Revue Française de Sciences Sociales (2007), 98

Detailed reference viewed: 24 (1 ULg)
See detailVers des politiques d'éducation "capacitantes" ? Quelques jalons en vue del'opérationnalisation de l'AC dans le champ éducatif
Verhoeven, Marie; Dupriez, Vincent; Orianne, Jean-François ULg

in Frenay, Mariane; Dumay, Xavier (Eds.) Un enseignement démocratique de masse. Une réalité qui reste à inventer (2007)

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)
Full Text
See detailBassins scolaires : synthèse de l'étude inter-universitaire.
Delvaux, Bernard; Demeuse, Marc; Dupriez, Vincent et al

E-print/Working paper (2006)

Detailed reference viewed: 56 (11 ULg)
Peer Reviewed
See detailTowards 'capabilitating' education policies? A critical analysis of public action in education
Verhoeven, Marie; Dupriez, Vincent; Orianne, Jean-François ULg

Conference (2005, September 12)

Detailed reference viewed: 10 (0 ULg)