References of "Dieu, Véronique"
     in
Bookmark and Share    
See detailVan het klassieke China naar het moderne Amsterdam: oosterse invloeden in de poëzie van Hans Faverey
Dieu, Véronique ULg

Conference (2014, March 27)

That a modern Dutch poet should have found inspiration in Classical Chinese poetry and philosophy may seem rather unlikely. Yet, the contents of his personal library and a number of statements made in ... [more ▼]

That a modern Dutch poet should have found inspiration in Classical Chinese poetry and philosophy may seem rather unlikely. Yet, the contents of his personal library and a number of statements made in interviews reveal how Hans Faverey (1933-1990) had a great interest in oriental literature, art and thought (especially Taoism and Buddhism). Although many articles have been devoted to the use and function of intertext in Faverey’s poetry, scant attention has been paid to the possible influence of Chinese philosophers and poets on his work. I will argue that Faverey’s obsession with themes like emptiness, stillness and silence may be interpreted as an attempt to integrate some fundamental Taoist and Buddhist ideas into his writing. Taking Faverey’s oriental library as my starting point, and contextualizing it with reference to Tang dynasty poets such as Wang Wei and Li Shang-Yin, and quotations from Kung Sun Lung and the School of Names, I aim to shed a clearer light on those possible connections. The first part of my paper will focus on a number of general concepts from Chinese literature and philosophy, and discuss how Faverey assimilated these concepts into his own poems. The second part of my presentation will be devoted to a comparison between the Tao as text and a selection of Faverey’s work in order to highlight possible parallels in their use of symbols and imagery. Since Faverey, as a poet, was constantly working with and thinking about the written word, he may have been struck not only by Chinese philosophy itself but also by the way in which these thoughts had found their expression in language. The structure of the Chinese language and its penchant for paradoxical turns of phrase may have held an additional appeal for the Amsterdam poet, renowned for his pithy, hermetic writing style that abounds in paradoxes and uncommon allusions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (2 ULg)
See detailAnimal circus: de dierenwereld in de poëzie van Hans Faverey
Dieu, Véronique ULg

Poster (2012, August)

Detailed reference viewed: 10 (2 ULg)
See detailIntertekstualiteit in de gedichten van Hans Faverey
Dieu, Véronique ULg

Conference (2011, November 19)

Intertekstualiteit in de gedichten van de Nederlandse dichter Hans Faverey (1933-1990) kan niet los worden gezien van de thema’s en motieven die in zijn hele œuvre voorkomen: de spanning tussen beweging ... [more ▼]

Intertekstualiteit in de gedichten van de Nederlandse dichter Hans Faverey (1933-1990) kan niet los worden gezien van de thema’s en motieven die in zijn hele œuvre voorkomen: de spanning tussen beweging en stilstand, tussen het organische en het minerale en tussen leven en dood. Intertekstuele verwijzingen nemen in zijn gedichten diverse vormen aan (citaat, allusie, vertaling, motto, opdracht,…) en ze dragen ertoe bij de algemene thematiek van de gedichten te belichten. In de acht bundels die hij publiceerde, verwijst Faverey vaak naar figuren uit de Griekse mythologie of naar Griekse filosofen (vooral de pre-Socratici). Toch beperkte hij zich niet tot de klassieke Oudheid: hij inspireerde zich ook op moderne Nederlandse of buitenlandse auteurs. Ook durfde hij de grenzen van de literaire westerse cultuur te overschrijden door de orale traditie in het verre Suriname te vermelden. Daarnaast zijn andere (niet-literaire) kunstvormen ook een belangrijke inspiratiebron voor Faverey. Herhaaldelijk gebruikte hij het werk van schilders of componisten als uitgangspunt bij het schrijven van zijn gedichten. Aan de hand van een paar gedichten wil ik laten zien hoe vorm en inhoud in de gedichten van Hans Faverey in elkaar samenvloeien, met intertekstualiteit als één mogelijk snijpunt. [less ▲]

Detailed reference viewed: 16 (2 ULg)
Full Text
See detailProgrammes de recherches en didactique des langues germaniques à l'ULg ces dix dernières années : présentation et évaluation
Simons, Germain ULg; Van Hoof, Florence ULg; Dieu, Véronique ULg

Scientific conference (2008, May 21)

Cette communication fait le bilan de dix années de recherches collaboratives menées par le service de didactique spéciale des langues modernes de l'ULg en collaboration avec le service de didactique ... [more ▼]

Cette communication fait le bilan de dix années de recherches collaboratives menées par le service de didactique spéciale des langues modernes de l'ULg en collaboration avec le service de didactique professionnelle et formation des enseignants (J. Beckers). Les caractéristiques de ces recherches sont isolées et situées par rapport au courant du "nouvel éclectisme" de l'ère post-communicative. Le modèle d'implantation des innovations pédagogiques de T.R. Guskey (1986) est présenté et commenté. Enfin, une brève évaluation de l'ensemble de ces recherches est proposée. Les annexes comportent, entre autres, une synthèse des quatre recherches ménées entre 1997 et 2006. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (2 ULg)