References of "Denayer, Dorothée"
     in
Bookmark and Share    
See detailLa pédagogie inversée à l'université: comment, pourquoi et pour quoi? Partage d’expérience dans le cadre du Master en Sciences et Gestion de l’environnement
Denayer, Dorothée ULiege; Semal, Nathalie ULiege

Conference (2017, November 22)

Les enseignants du Master en Sciences et Gestion de l'environnement ont à faire face à des enjeux pédagogiques de taille: un domaine complexe et qui traverse les frontières des disciplines, un public ... [more ▼]

Les enseignants du Master en Sciences et Gestion de l'environnement ont à faire face à des enjeux pédagogiques de taille: un domaine complexe et qui traverse les frontières des disciplines, un public diversifié et aux acquis variés et variables, une situation de master orphelin qui inscrit étudiants et enseignants dans des trajectoires hybrides. Tout cela appelle au décloisonnement. Certains enseignants ont cherché à y répondre en expérimentant des formes de décloisonnement et de pédagogie active active. L'exposé s'est concentré sur l'expérience la plus radicale de décloisonnement qui se trouve au coeur du cours "Approche intégrée d'une question d'environnement". Décloisonnement radical car il s'agit de faire entrer à l'université les acteurs concernés par une problématique environnementale - et plus seulement les experts - pour former un collectif d'apprentissage incluant les enseignants, les étudiants et les acteurs. Les rôles de chacun sont remis en cause dans ce dispositif pédagogique : les étudiants mènent une investigation en situation complexe plutôt qu'ils ne s'approprient des connaissances académiques ; les acteurs concernés apportent l'interdisciplinarité et les enjeux en contexte; les enseignants ne sont plus détenteurs et transmetteurs de connaissances, ils apprennent le cas d'étude en même temps que les étudiants et, au coeur de ce processus, les guident dans leur démarche en s'appuyant sur et en partageant leurs savoir-faire de chercheurs. L'enjeu de cette démarche pédagogique est, pour l'étudiant, de lui permettre de développer une capacité à entrer dans une problématique directement par des situations vécues et par les expertises différenciées, partielles mais néanmoins réelles de ces acteurs, et du point de vue de la pédagogie universitaire, de s'inscrire dans une logique situationnelle de la compétence. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (1 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailTravail et subjectivité : la conservation de l’ours brun pour métier.
Denayer, Dorothée ULiege; Collard, Damien

in Travailler : Revue Internationale de Psychopathologie et de Psychodynamique du Travail (2017)

Detailed reference viewed: 18 (4 ULiège)
See detailPrendre soin du sauvage. Le devenir de la nature pour métier.
Denayer, Dorothée ULiege

Conference (2017, February)

Detailed reference viewed: 32 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe castor, porte-parole d'une rivière vivante
Denayer, Dorothée ULiege; Semal, Nathalie ULiege

in Mille Lieux (2017), 4

Detailed reference viewed: 41 (15 ULiège)
See detailTraining agroecology
Denayer, Dorothée ULiege; Semal, Nathalie ULiege; Stassart, Pierre M ULiege

Conference (2017)

The traditional mode of the university is to put strong boundaries between society and scientific dis- ciplines. As such they define for instance food production as something pure and “society free”. This ... [more ▼]

The traditional mode of the university is to put strong boundaries between society and scientific dis- ciplines. As such they define for instance food production as something pure and “society free”. This linear model of the rela- tionship between science and society is also clear in the classroom, where instruction most often involves a linear teaching , Bringing stakeholders into the classroom , Training students in interactive process, building interdisciplinarity on by the field experience are some of the questions that we open to discuss in the workshop ? Based on a 10 years experiences on environmen- tal studies, the seed research team of ULg will facilitate this workshop. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (4 ULiège)
See detailVivre et faire vivre la transdisciplinarité. Retour d'expérience du cours "Approche intégrée d'une question d'environnement"
Denayer, Dorothée ULiege; Melard, François ULiege; Semal, Nathalie ULiege

Conference (2016, May 13)

Cette communication présente la démarche pédagogique qui a mené un collectif d'enseignants, à la recherche d'une approche intégrée des questions d'environnement au développement d’une approche ... [more ▼]

Cette communication présente la démarche pédagogique qui a mené un collectif d'enseignants, à la recherche d'une approche intégrée des questions d'environnement au développement d’une approche d’apprentissage où l'entrée des publics concernés dans le dispositif d'apprentissage (Public-based-learning) permettent de faire vivre plutôt que d'enseigner aux étudiants la transdisciplinarité. Cette communication, centrée sur le collectif enseignant, developpe la dimension fondamentalement expérientielle et pratique de l’interdisciplinarité et son ancrage dans un certain type d’engagement du collectif.] [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (4 ULiège)
Peer Reviewed
See detailLes conseils scientifiques des institutions de conservation de la nature et de développement durable. Une approche par le vécu d’instances entre science et politique.
arpin, isabelle; cosson, arnaud; Denayer, Dorothée ULiege et al

in SCIENCES ET BIODIVERSITÉ. Acteurs, enjeux, temporalités (2016)

Detailed reference viewed: 27 (5 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailConservation of the brown bear: a multifaceted task. Bridging the analytical gap between theory and fieldwork in conservation.
Denayer, Dorothée ULiege; Mougenot, Catherine ULiege; Collard, Damien

in Natures Sciences Sociétés (2016), 24(1), 15-23

Detailed reference viewed: 64 (27 ULiège)
Peer Reviewed
See detailLe socio-écosystème : dynamiques institutionnelles et interdisciplinarité.
Denayer, Dorothée ULiege; Couvet, Denis

in Hubert, Bernard; Mathieu, Nicole (Eds.) Interdisciplinarités entre Natures et Sociétés. Colloque de Cerisy. (2016)

Detailed reference viewed: 35 (7 ULiège)
Peer Reviewed
See detailLes animaux comme révélateurs et passeurs de frontières.
Roué, Marie; Manceron, Vanessa; Denayer, Dorothée ULiege et al

in Hubert, Bernard; Mathieu, Nicole (Eds.) Interdisciplinarités entre Natures et Sociétés. Colloque de Cerisy. (2016)

Detailed reference viewed: 47 (10 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detail“Public-based-Learning”: The Place of Publics in Exploring Environmental Controversies for Pedagogical Purposes
Melard, François ULiege; Denayer, Dorothée ULiege; Semal, Nathalie ULiege

in International Journal of Environmental and Science Education (2015), 10(6), 905-920

This article examines a 15 year-old master level seminar dedicated to the exploration of local and complex environmental issues marked by scientific or technological uncertainties. Following a pragmatic ... [more ▼]

This article examines a 15 year-old master level seminar dedicated to the exploration of local and complex environmental issues marked by scientific or technological uncertainties. Following a pragmatic learning approach, we focus our discussion on a triadic relationship between supervisors, students and various concerned publics. A local flood management controversy in Belgium will help to illustrate our approach and point to some learning outcomes. On the basis of this pedagogical experience, we propose to shift from Problem-based-learning towards Public-based-learning that rests on the comparison of the various ways a problem is defined by publics. This comparative approach allows us to deduce a plurality of modes of involvement mobilized in the management of the environmental problems. [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (19 ULiège)
Peer Reviewed
See detailArticuler connaissance et gestion de la nature : le travail de médiation dans les conseils scientifiques.
Ronsin, Gaelle; Arpin, Isabelle; Denayer, Dorothée ULiege et al

Conference (2015)

Detailed reference viewed: 21 (1 ULiège)
See detailLes Conseils scientifiques des espaces protégés des Alpes du Nord. Une étude inter- et transdisciplinaire
Arpin, Isabelle; Cosson, Arnaud; Denayer, Dorothée ULiege et al

Report (2015)

Detailed reference viewed: 17 (0 ULiège)
Peer Reviewed
See detailWildlife Conservation Practitioners' skills : between official goals and real practices
Denayer, Dorothée ULiege

Conference (2014, December 13)

Detailed reference viewed: 8 (1 ULiège)
See detailThe exploration of environmental controversies for pedagogical purposes : How to learn again to slow down and hesitate ?
Melard, François ULiege; Semal, Nathalie ULiege; Denayer, Dorothée ULiege

Scientific conference (2014, May 20)

The purpose the conference is double : First, To share with you the interest to work on those complex situations with students : How to turn scientific and technical uncertainties, complexity and the ... [more ▼]

The purpose the conference is double : First, To share with you the interest to work on those complex situations with students : How to turn scientific and technical uncertainties, complexity and the confrontation of contradictory points of view, into pedagogical resources ? How to learn from those apparent messy, intricate, convoluted and sometimes confused situations in order to shed lights on typical or new environmental dynamics. Second, To share with you our – now - 15 years of experience in conducting a seminar called « Integrated Exercices » that take place in our 1st year of Master in Environmental Sciences and Management. The Case study of the recurring Tubize floodings (Belgium) is used through out the conference in order to illustrate both points. [less ▲]

Detailed reference viewed: 69 (8 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailToward redesigning the relationship between farming systems and biodiversity conservation
Brédart, David ULiege; Denayer, Dorothée ULiege; Mormont, Marc ULiege

in Proceedings of the 11th European IFSA Symposium. Farming systems facing global challenges: capacities and strategies. (2014)

Detailed reference viewed: 67 (25 ULiège)