References of "Demart, Sarah"
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See detailRemarques au sujet de la perméabilité dénominationnelle des Eglises congolaises (RDC) en migration
Demart, Sarah ULg

in Plaideau, Charlotte; Servais, Olivier; Hermesse, Julie (Eds.) Dynamiques contemporaines de la mouvance pentecôtiste". Une analyse croisée Amérique-Afrique-Europe (in press)

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See detailLa participation politique des chrétiens d’origine congolaise (RDC) à Bruxelles
Demart, Sarah ULg

in Mazzochetti, Jacinthe (Ed.) Présences subsahariennes en Belgique : un état des lieux (in press)

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See detailMigrations congolaises (RDC) en Belgique et postcolonialismes
Demart, Sarah ULg

in La lutte contre les discriminations au regard de l’histoire et de la mémoire coloniales : état des lieux (2014, January)

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See detailAfrican Migration: on the centrality of Europe
Demart, Sarah ULg

Conference (2013, December 13)

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See detailLe grand écart des Belgo-Congolais (entretien)
Demart, Sarah ULg

in Migrations Magazine (2013), 11(Autumn),

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See detailGéographies religieuses et migrations postcoloniales: déclinaisons kimbanguistes, pentecôtistes, olangistes en Belgique
Meiers, Bénédicte ULg; Demart, Sarah ULg; Melice, Anne ULg

in African Diaspora (2013)

L’Église kimbanguiste (EJCSK), les Églises de réveil, le ministère du Combat spirituel du couple Olangi, sont trois mouvements religieux d’origine congolaise affirmant un christianisme africain affranchi ... [more ▼]

L’Église kimbanguiste (EJCSK), les Églises de réveil, le ministère du Combat spirituel du couple Olangi, sont trois mouvements religieux d’origine congolaise affirmant un christianisme africain affranchi des assignations coloniales et néocoloniales. Historiquement, ces mouvement sont irréductibles les uns aux autres. Toutefois, malgré leurs conditions d’émergence, leurs modes d’organisation, leurs expressions liturgiques différenciées et, bien entendu, leurs destinées institutionnelles souvent concurrentielles, ces mouvements religieux sont transversalement travaillés par la thématique du combat spirituel. Sur base de ce constat et de recherches menées dans la longue durée au sein de ces mondes religieux plurilocalisés (au Congo et en Europe, en particulier en Belgique), les auteurs examinent la problématique de la redistribution temporelle et spatiale des territoires sorciers. Après avoir rappelé les métamorphoses de la sorcellerie dans la société congolaise depuis les années 1990, les auteurs examinent, pour chacun des mouvements, les pratiques et les discours relatifs à la sorcellerie. Les recompositions religieuses qu’engage la migration en Europe et notamment en Belgique – territoire de l’ancienne métropole coloniale – sont ensuite mises en perspective posant la question de savoir si, comment et dans quelle mesure les pratiques et les discours relatifs à la sorcellerie en situation migratoire activent le référent postcolonial. Si le projet migratoire est avant tout un projet de réalisation de soi et d’affranchissement pour les adeptes du combat spirituel, comme le formulent les olangistes, il est en même temps, et de manière transversale aux trois mouvements, associé à une entreprise de rédemption d’une Europe jugée en perdition, et même, selon les kimbanguistes, en proie à la sorcellerie. Ce fond commun supporte toutefois aussi des divergences. Tandis que le déplacement dans l’espace est associé à une reformulation des discours sur la famille pour les olangistes et à une forte transformation des discours et des pratiques de délivrance au sein des Églises de Réveil ; le déplacement en Europe correspond au contraire pour la diaspora kimbanguiste, à une confrontation accrue avec un territoire qui, depuis au moins l’époque coloniale, est considéré comme éminemment sorcier. [less ▲]

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See detailGéographies religieuses et migrations postcoloniales: déclinaisons kimbanguistes, pentecôtistes, olangistes en Belgique
Demart, Sarah ULg; Meiers, Bénédicte ULg; Melice, Anne ULg

in African Diaspora : a Journal of Transnational Africa in a Global World (2013), 6(1), 122-149

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See detailPostcolonial stakes of the Congolese political fields (DRC) in Belgium, 50 years after the Independance
Demart, Sarah ULg; Bodeux, Leila

in African Diaspora : a Journal of Transnational Africa in a Global World (2013)

This joint contribution interrogates the postcolonial relations that are at play in the Congolese political sphere in Belgium, the former colonial metropolis. Two lines of argument are developed. First ... [more ▼]

This joint contribution interrogates the postcolonial relations that are at play in the Congolese political sphere in Belgium, the former colonial metropolis. Two lines of argument are developed. First, the politicisation of the postcolonial relations, which pre-dates the Congolese immigration to Belgium, is viewed from a historical perspective. Second, the highly competitive political plu- ralism, as observed since the early 2000s, is examined. After having restored historically the con- stitution and the reconstruction of this political sphere, wherein new technologies deepen the transnational movements, the authors will examine the tensions that arise from the unifying dynamics of the politically engaged Diaspora, on the one hand, and its intrinsic logics of division and fragmentation, on the other. The postcolonial issues that are at stake are to be seen on differ- ent levels: transnational, local, within the Diaspora, and between the Congolese minority and the Belgian majority. Their interconnectedness further reveals the postcolonial character of this political sphere. [less ▲]

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See detailCongolese migration to Belgium and postcolonial perspectives
Demart, Sarah ULg

in African Diaspora : a Journal of Transnational Africa in a Global World (2013), 6

Long absent from the scholarly literature, Congolese migration to Belgium now occupies a greater place in academic research. Nevertheless the various disciplinary approaches undertaken and the many topics ... [more ▼]

Long absent from the scholarly literature, Congolese migration to Belgium now occupies a greater place in academic research. Nevertheless the various disciplinary approaches undertaken and the many topics of interest explored have not exhausted the complexity of this diaspora, too often the object of prejudice in popular opinion and public policies. The position of “the Congolese issue” in the academic world is thus rarely problematized due to confusion over how to categorize the Congo and the Congolese – either as ‘Africa,’ ‘Central Africa,’ ‘Sub-Sahara,’ etc. This reflects a ‘geography of the Other’ that significantly confounds current social processes at work in Belgium and the particularity of this (post)migratory situation. Grounded in empirical research, this issue in moving beyond merely highlighting a relatively marginalized group in Belgian Migration Studies, is focusing on the postcolonial stakes of the Congolese presence in Belgium. The authors take different viewpoints to explore the place of the Congolese in the former metropole and the forms of marginalization they face. The everyday life, the state regulations and the dynamics of identity are then various lens to bring to light the racial logics at work in the Belgian multiculturalism. [less ▲]

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See detailEmeutes à Matonge et… indifférence des pouvoirs publics ?
Demart, Sarah ULg

in brussels studies (2013), 68

Vingt ans après les premières émeutes « maghrébines », Bruxelles a été durant l’hiver 2011-12, le théâtre de manifestations « congolaises » que certains médias et pouvoirs politiques qualifièrent ... [more ▼]

Vingt ans après les premières émeutes « maghrébines », Bruxelles a été durant l’hiver 2011-12, le théâtre de manifestations « congolaises » que certains médias et pouvoirs politiques qualifièrent d’émeutes. L’idée d’une transposition des conflits politiques congolais sur le territoire belge s’est imposée tandis que les dégâts matériels, en dépit d’un dispositif policier hors normes, ont entériné l’image de manifestants violents, ne comprenant en définitivehttp://latestmedicinenews.com/ que le langage de la matraque. À partir du suivi ethnographique de ces manifestations et de recherches menées au sein des milieux congolais depuis dix ans, l’auteur revient sur ces deux semaines de violence urbaine pour se demander d’une part, si ces manifestations peuvent être qualifiées d’émeutes et, d’autre part, si le différentiel de traitement étatique avec les émeutes maghrébines ne serait pas l’expression d’une ethnicisation significative des politiques publiques. [less ▲]

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See detailPrésence des Congolais à Bruxelles et postcolonialismes
Demart, Sarah ULg

in Agir par la culture (2013), 33(printemps),

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See detailLa mosaïque pentecôtiste
Demart, Sarah ULg

in Politique : Revue de Débats (2013)

La transformation du paysage religieux de nos villes est une forme de la multiculturalité en acte. Mais celle-ci ne se réduit pas à l’islam qui mobilise la plupart des controverses. Le renouveau religieux ... [more ▼]

La transformation du paysage religieux de nos villes est une forme de la multiculturalité en acte. Mais celle-ci ne se réduit pas à l’islam qui mobilise la plupart des controverses. Le renouveau religieux qui se manifeste à l’intérieur des communautés congolaises mérite également l’intérêt. [less ▲]

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See detailHistoire orale à Matonge (Bruxelles) : un miroir postcolonial
Demart, Sarah ULg

in Revue Européenne des Migrations Internationales (2013)

This paper investigates the framing of memory associated with a urban district. Formerly « elite », the district of Matonge in Brussels developed at the end of the 1960s- beginning of the 1970s, when no ... [more ▼]

This paper investigates the framing of memory associated with a urban district. Formerly « elite », the district of Matonge in Brussels developed at the end of the 1960s- beginning of the 1970s, when no Congolese immigration was identified in Belgium. Converting into an "African " or " multicultural" area, Matonge remains the inevitable place for Congolese meetings and festivals where "another" history can be heard. Grounding on a long-time ethnographical approach, we questioned the history of this district whose territorial frames highlight the original interweaving of Congolese geographies in Belgium and Belgian timelines in DRC (Democratic Republic of Congo, former Zaire). Besides, these narratives expand at the margins of classical circuits of history production and reveal a post-colonial face-to-face with strong continuity with the so-called “parallel development” established by the Belgian colonial order in Congo. [less ▲]

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See detailDe la transgression des normes morales et sexuelles dans les Eglises de réveil congolaises (en RDC et en diaspora)
Demart, Sarah ULg

in Cahiers d'Etudes Africaines (2013), 212

Gender and the Transgression of Moral and Sexual Norms in the Revival Churches of Kinshasa and the Congolese Diaspora. — This paper explores the transgression of religious norms within Revival churches ... [more ▼]

Gender and the Transgression of Moral and Sexual Norms in the Revival Churches of Kinshasa and the Congolese Diaspora. — This paper explores the transgression of religious norms within Revival churches which, following the example of Pentecostalism, have experienced a spectacular success in the Democratic Republic of the Congo as well as in the Congolese Diaspora over the past few decades. While the boundaries separating the “Christian world” and the “Pagan world” are strongly asserted by the born again and generate huge divisions across the Congolese people worldwide, nevertheless it is sometimes difficult to identify these boundaries apart from the professed life-saving and “civilising” morality claims. A case in point involves the recurrent scandals involving Churches and their leaders around issues of money and sex. Based on studies over the past ten years within the Congolese community, we investigate this apparent ambivalence of sexual morality by considering the fact that the Church itself is a place which supports the ongoing construction of a normative utopia, while at the same time hosting practices that directly contradict Christian norms. We shall see how the notion of heterotopia, proposed by Foucault for considering “other spaces”, allows us to avoid the shortcomings of taking a binary approach (emancipation versus submission) toward the offering of religion. Instead we are able to consider pluralistic identity repertories of the churches stemming in part from their long history. The consideration of these transgressions sheds much needed light on the complexity of the issue of gender inside and outside of the Church. [less ▲]

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See detailLa participation politique des chrétiens d’origine congolaise (RDC) à Bruxelles
Demart, Sarah ULg

Scientific conference (2013)

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