References of "Demart, Sarah"
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See detailArts en diaspora Congolese en Belgique: imaginaires et relations postcoloniales
Demart, Sarah ULg; Baumerder, Joelle; Gilsoul, Sarah

Book published by Africulture (2015)

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See detailMigration, race and citizenship: the postcolonial malus of the Belgo-Congolese in Belgium
Demart, Sarah ULg

Scientific conference (2014, November 27)

In this paper I look at the particular situation of Congolese and Belgian-Congolese citizens in Belgium, the former colonial metropole. From research conducted over ten years within Congolese circles I ... [more ▼]

In this paper I look at the particular situation of Congolese and Belgian-Congolese citizens in Belgium, the former colonial metropole. From research conducted over ten years within Congolese circles I argue that postcolonial immigrants/citizens have for the last three decades been experiencing a significant social malus. Not only does daily racial discrimination inform and supply it but so also does treatment by the state itself through its various institutions. Looking at some data collected from political, associative and artistic spheres I argue that the Congolese in Belgium have to deal with a postcolonial malus. My research is grounded on a comprehensive anthropology which privileges the actors’ own perspective. I thereby explore the elements, trends or configurations of the post-migratory situation which may be considered inherited from colonialism. Finally, I discuss the reason why despite three decades of “postcolonial activism”, the postcolonial critique is not a live social issue in French-speaking Belgium. [less ▲]

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See detailLa participation politique des chrétiens d’origine congolaise (RDC) à Bruxelles
Demart, Sarah ULg

in Mazzochetti, Jacinthe (Ed.) Présences subsahariennes en Belgique : un état des lieux (2014)

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See detailRemarques au sujet de la perméabilité dénominationnelle des Eglises congolaises (RDC) en migration
Demart, Sarah ULg

in Plaideau, Charlotte; Servais, Olivier; Hermesse, Julie (Eds.) Dynamiques contemporaines de la mouvance pentecôtiste". Une analyse croisée Amérique-Afrique-Europe (2014)

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See detailMigrations congolaises (RDC) en Belgique et postcolonialismes
Demart, Sarah ULg

in La lutte contre les discriminations au regard de l’histoire et de la mémoire coloniales : état des lieux (2014, January)

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See detailLumumba n’est pas une figure fédératrice ! L’impensé d’une présence africaine en périphérie impériale
Demart, Sarah ULg

Scientific conference (2014)

Malgré des histoires et configurations coloniales hautement contrastées, des modèles sociétaux irréductibles, la situation belge s’inscrit à n’en pas douter dans les rails de l’« hiver impérial français » ... [more ▼]

Malgré des histoires et configurations coloniales hautement contrastées, des modèles sociétaux irréductibles, la situation belge s’inscrit à n’en pas douter dans les rails de l’« hiver impérial français » (Mbembe, 2010). La forte racialisation des personnes issues des ex-colonies afro-subsahariennes, le color-blindness étatique ou la marginalisation académique de la critique postcoloniale en sont les indicateurs majeurs. Pour autant, en Belgique, le modèle républicain, et ses prétentions universalistes, ne peut expliquer les dynamiques identitaires ni les imaginaires autochtones dont procède l’impensé de la race. Comme nous le verrons, la logique séparatiste d’une métropole en mal de légitimité impériale - qui dissocia avec force colonie et métropole et refusa de penser non seulement l’installation des Congolais en Belgique mais leur mobilité sociale - offre une lisibilité de la façon dont les frontières raciales informent, à date contemporaine, les anxiétés postcoloniales de l’autochtonie. Nous discuterons alors, à partir de données recueillies depuis une dizaine d’années au sein des milieux congolais, politiques, associatifs, religieux et artistiques, la façon dont la situation belge peut, ou pas, reformuler la particularité française sous l’angle d’une posture impériale francophone. [less ▲]

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See detailThe Belgian Congolese Relation. Reading the postcolonial malus
Demart, Sarah ULg

Conference (2014)

The integration of immigrants and their offspring is one of the major challenges facing Belgian society. Like other societies in the northern hemisphere, Belgian society is now characterised by ‘super ... [more ▼]

The integration of immigrants and their offspring is one of the major challenges facing Belgian society. Like other societies in the northern hemisphere, Belgian society is now characterised by ‘super-diversity’ (Vertovec 2007). In comparison with other OECD countries, Belgium seems to face particular difficulties with regards to the integration of its immigrants and their offspring in the fields of access to employment, private housing and education. Stemed from discriminatory practices (Economic and Social Council 2006) these problems constitute however the blind spot of the academy. In this paper, I would like to consider the “postcolonial bonus” hypothesis (Oostindie, 2011) with regards to the Congolese community in Belgium. Belgian’s colonial migration history presents differences with regards to the British, French or Dutch configurations. Nowadays, three generations of Congolese Belgians make up a community that shows a paradoxical socioeconomic integration pattern, combining on average the highest level of education with the highest level of unemployment in Belgian society (Schoonvaere, X). Despite an intense involvment of Congolese Belgians in the academic, associative, political or artistic spheres, several variables point towards a particular post-colonial racialization process. The absence of a public debate on the colonial history of Belgium suggests a link between the marginalization of this group and the colonial legacy of the society that will be developped from a comprehensive sociology and ten years of immersion within the Congolese circles. [less ▲]

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See detailReligious activism, subaltern groups and ethic of distinction. The case of Congolese immigrants in Belgium.
Demart, Sarah ULg

Scientific conference (2014)

This paper proposes to shed a new light on Belgian categorisation process of subaltern groups from the discourses on “integration” developed within Congolese religious circles during the last three ... [more ▼]

This paper proposes to shed a new light on Belgian categorisation process of subaltern groups from the discourses on “integration” developed within Congolese religious circles during the last three decades. In spite of important diasporic dispute regarding the legitimacy of their evangelical moral code, revival churches indoubtedly constitue major institutions for the Congolese community. The fight of integration, the virtuous citizenship and more generally the right to think oneself beyond the logics of reduction to otherness are part of this religious affirmation in Europe. In Belgium, the former colonial metropole of Congolese, we will see how the ethic of morality, excellence and distinction developed by churches intend to break with racial and postcolonial stigma that enclosed postcolonial imigrants. Religious, associative and political spheres will be considered. [less ▲]

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See detailMigrations religieuses et frontières raciales- Des églises évangéliques africaines en Europe
Demart, Sarah ULg

Scientific conference (2014)

Depuis maintenant plusieurs années, on assiste en France à un foisonnement d’études sur les migrations postcoloniales dont les apports empiriques et critiques, malgré d’importantes polémiques et ... [more ▼]

Depuis maintenant plusieurs années, on assiste en France à un foisonnement d’études sur les migrations postcoloniales dont les apports empiriques et critiques, malgré d’importantes polémiques et résistances, constituent à n’en pas douter un tournant scientifique majeur. Parallèlement se développe depuis une quinzaine d’années, de manière relativement périphérique bien qu’en pleine effervescence, un champ d’étude sur les Églises africaines en Europe. Au-delà de la diversité des configurations religieuses observées, de grandes tendances se dégagent au point de constituer un champ d’études à part entière, défini par l’origine nationale des acteurs (Africains subsahariens) et par leurs pratiques religieuses (référant à un christianisme évangélique, charismatique et/ou pentecôtiste). Cependant, à y regarder de plus près, il semble que ces débats prennent une tournure particulière dans le contexte français, au regard de la permanence de catégories qui tendent à racialiser, pour ne pas dire pathologiser, l’attachement aux origines, en défendant l’hypothèse d’une racialisation des identités religieuses. Une thèse qui, on le verra, procède d’une ethnicisation des dynamiques socio-religieuses, à la faveur d’une décontextualisation de l’avènement de ces formes religieuses d’une part et de l’évacuation de toute réflexivité postcoloniale relative à la racialisation de la société globale, d’autre part. [less ▲]

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See detailThe political participation of Congolese born again in Brussels (Belgium)
Demart, Sarah ULg

Conference (2014)

While the political participation of African born again christian has been leading to important research, few interest has been provided to the political participation of African evangelical immigrants ... [more ▼]

While the political participation of African born again christian has been leading to important research, few interest has been provided to the political participation of African evangelical immigrants. The ethos churches are calling to suggests however the existence of political expressions. Exemplarity (Lorentzen et Rosalina, 2005), « usefull immigration » (Mossière, 2006), combativity and social mobility (Demart, 2008), « virtuous citizenship » (Fumanti, 2010), etc. is the religious empowerment (Ter Haar, 1998 ; Harris, 2006 ; Adogame, 2007) translatable to political discourse, activity or alliance ? From research lead for ten years within Congolese circles in Belgium, I bring to light this issue looking at the political participation of Congolese born again from religious, associative and political lens. [less ▲]

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See detailThe territories of deliverance: sociotemporal reconfigurations of the Congolese revival
Demart, Sarah ULg

Conference (2014)

From research led for years within pentecostal Congolese circles (France, Belgium, Canada, Kinshasa) this paper explores the religious transformations of diasporic churches. The migratory reorientation ... [more ▼]

From research led for years within pentecostal Congolese circles (France, Belgium, Canada, Kinshasa) this paper explores the religious transformations of diasporic churches. The migratory reorientation, from RDC to Europe and from Europe to Canada, shows a reformulation of “deliverance”, leitmotiv of churches discourses, that informs the historical depth of the religious formation. Considering the continuity of this theology of Salvation with the prophecies of precolonial and colonial periods and the globalization in which Congolese revival is inserted, I look at how spatial mobility influence the colonial memory of theses diasporic groups. [less ▲]

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See detailAfrican Migration: on the centrality of Europe
Demart, Sarah ULg

Conference (2013, December 13)

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See detailLe grand écart des Belgo-Congolais (entretien)
Demart, Sarah ULg

in Migrations Magazine (2013), 11(Autumn),

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See detailGéographies religieuses et migrations postcoloniales: déclinaisons kimbanguistes, pentecôtistes, olangistes en Belgique
Meiers, Bénédicte ULg; Demart, Sarah ULg; Melice, Anne ULg

in African Diaspora (2013)

L’Église kimbanguiste (EJCSK), les Églises de réveil, le ministère du Combat spirituel du couple Olangi, sont trois mouvements religieux d’origine congolaise affirmant un christianisme africain affranchi ... [more ▼]

L’Église kimbanguiste (EJCSK), les Églises de réveil, le ministère du Combat spirituel du couple Olangi, sont trois mouvements religieux d’origine congolaise affirmant un christianisme africain affranchi des assignations coloniales et néocoloniales. Historiquement, ces mouvement sont irréductibles les uns aux autres. Toutefois, malgré leurs conditions d’émergence, leurs modes d’organisation, leurs expressions liturgiques différenciées et, bien entendu, leurs destinées institutionnelles souvent concurrentielles, ces mouvements religieux sont transversalement travaillés par la thématique du combat spirituel. Sur base de ce constat et de recherches menées dans la longue durée au sein de ces mondes religieux plurilocalisés (au Congo et en Europe, en particulier en Belgique), les auteurs examinent la problématique de la redistribution temporelle et spatiale des territoires sorciers. Après avoir rappelé les métamorphoses de la sorcellerie dans la société congolaise depuis les années 1990, les auteurs examinent, pour chacun des mouvements, les pratiques et les discours relatifs à la sorcellerie. Les recompositions religieuses qu’engage la migration en Europe et notamment en Belgique – territoire de l’ancienne métropole coloniale – sont ensuite mises en perspective posant la question de savoir si, comment et dans quelle mesure les pratiques et les discours relatifs à la sorcellerie en situation migratoire activent le référent postcolonial. Si le projet migratoire est avant tout un projet de réalisation de soi et d’affranchissement pour les adeptes du combat spirituel, comme le formulent les olangistes, il est en même temps, et de manière transversale aux trois mouvements, associé à une entreprise de rédemption d’une Europe jugée en perdition, et même, selon les kimbanguistes, en proie à la sorcellerie. Ce fond commun supporte toutefois aussi des divergences. Tandis que le déplacement dans l’espace est associé à une reformulation des discours sur la famille pour les olangistes et à une forte transformation des discours et des pratiques de délivrance au sein des Églises de Réveil ; le déplacement en Europe correspond au contraire pour la diaspora kimbanguiste, à une confrontation accrue avec un territoire qui, depuis au moins l’époque coloniale, est considéré comme éminemment sorcier. [less ▲]

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See detailGéographies religieuses et migrations postcoloniales: déclinaisons kimbanguistes, pentecôtistes, olangistes en Belgique
Demart, Sarah ULg; Meiers, Bénédicte ULg; Melice, Anne ULg

in African Diaspora : a Journal of Transnational Africa in a Global World (2013), 6(1), 122-149

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See detailPostcolonial stakes of the Congolese political fields (DRC) in Belgium, 50 years after the Independance
Demart, Sarah ULg; Bodeux, Leila

in African Diaspora : a Journal of Transnational Africa in a Global World (2013)

This joint contribution interrogates the postcolonial relations that are at play in the Congolese political sphere in Belgium, the former colonial metropolis. Two lines of argument are developed. First ... [more ▼]

This joint contribution interrogates the postcolonial relations that are at play in the Congolese political sphere in Belgium, the former colonial metropolis. Two lines of argument are developed. First, the politicisation of the postcolonial relations, which pre-dates the Congolese immigration to Belgium, is viewed from a historical perspective. Second, the highly competitive political plu- ralism, as observed since the early 2000s, is examined. After having restored historically the con- stitution and the reconstruction of this political sphere, wherein new technologies deepen the transnational movements, the authors will examine the tensions that arise from the unifying dynamics of the politically engaged Diaspora, on the one hand, and its intrinsic logics of division and fragmentation, on the other. The postcolonial issues that are at stake are to be seen on differ- ent levels: transnational, local, within the Diaspora, and between the Congolese minority and the Belgian majority. Their interconnectedness further reveals the postcolonial character of this political sphere. [less ▲]

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