References of "Defays, Aurore"
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See detailCOMMON Tools
Defays, Aurore ULg; Jeunejean, Aurélie ULg; Ben Rajeb, Samia ULg et al

Software (2014)

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See detailCOMMON Tool
Defays, Aurore ULg; Jeunejean, Aurélie ULg

Software (2014)

COMMON Tool is web application that allows to cross multimodal data from observations or experiments. Multimodal data coming from manual or automatic coding are imported in CSV format. This application ... [more ▼]

COMMON Tool is web application that allows to cross multimodal data from observations or experiments. Multimodal data coming from manual or automatic coding are imported in CSV format. This application gives the user the opportunity to observe on a time-line whenever a participant engages a particular mode of communication (such as speech, gesture, gaze, or graphics productions). The main advantage of this time-line is that it allows to dynamically display the data. Indeed, the user can set different display filters according to its criteria and desired outcomes. This software enables the user to perform quantitative analysis on the utilisation of each modality (number, total time, time average, standard deviation) for all or a single participant. Another advantage of this software is its ability to analyze in detail the multimodal articulations (detection of simultaneity or patterns). Plug-ins are also available to analyze in detail the speech content and to determine how verbal and non-verbal modalities are simultaneously mobilized to support the construction and maintenance of a shared representation of the activity (common ground). [less ▲]

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See detailEtude du rôle des modalités de communication dans la construction et le maintien du common ground. Développement d'une méthodologie d'analyse.
Defays, Aurore ULg; Giboin, Alain

Scientific conference (2013, December 16)

This communication aims to present the methodology developed to better understand the role of communication modalities in the process for grouding. We show that each modality of communication has its own ... [more ▼]

This communication aims to present the methodology developed to better understand the role of communication modalities in the process for grouding. We show that each modality of communication has its own role in the grounding process (analyzed with a coding scheme). We also show that in situations of remote work, communication modalities are mobilized differently by partners. Moreover, in case of impossibility to mobilize one particular modality, some compensation strategies are observed. This oral presentation also highlights joint working between Aurore Defays and Alain Giboin during a research stay in Wimmics team in Sophia Antipolis-Méditerranée Centre. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailInfluence des communications sur la construction du common ground. Proposition d'une méthodologie d'analyse de la dynamique temporelle des échanges multimodaux.
Defays, Aurore ULg; Leclercq, Pierre ULg; Nyssen, Anne-Sophie ULg

in van de Leemput, Cécile; Chauvin, Christine; Hellemans, Catherine (Eds.) Activités humaines, Technologies et Bien-être (EPIQUE 2013) (2013, July)

L’objectif de cette étude est de présenter une méthodologie d’analyse des communications multimodales dans les situations de conception collective. Cette méthodologie permet de décrire quelles sont les ... [more ▼]

L’objectif de cette étude est de présenter une méthodologie d’analyse des communications multimodales dans les situations de conception collective. Cette méthodologie permet de décrire quelles sont les modalités de communication qui supportent particulièrement l’élaboration du common ground, zone de partage indispensable pour l’efficacité de la communication, et donc pour la performance collaborative. La méthode présentée vise également à pouvoir identifier les articulations pertinentes entre modalités de communication, dans le sens où elles favorisent l’élaboration de ce processus. Dans une première phase de notre recherche, nous avons observé et analysé les échanges multimodaux tels qu’ils prennent place en situation « naturelle » (ou non-médiatisée) dans le but de prétester notre méthode, mais également de pouvoir comparer cette situation avec les situations de collaboration distantes et outillées par des nouvelles technologies que nous envisagerons par la suite. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailInfluence des communications multimodales sur le common ground. Proposition d’une méthodologie d’analyse.
Defays, Aurore ULg; Leclercq, Pierre ULg; NYSSEN, Anne-Sophie ULg

in Interfaces Numériques (2013), 2(3), 591-609

The aim of this study is to present a method for analysing multimodal communication in connection with the process of common ground construction, which is an indispensable shared knowledge for effective ... [more ▼]

The aim of this study is to present a method for analysing multimodal communication in connection with the process of common ground construction, which is an indispensable shared knowledge for effective communication and collaboration. This methodology is used to describe qualitatively and quantitatively the role of verbal, visual, gestural and graphic modalities in this collaborative process. Our goal is to better understand how these modalities support the process, whether used alone or in synergy. The originality of this method is to consider the four modalities in an integrated and contextual way and also by respecting the temporal dynamics of their relations. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailInvisible computer for collaborative design : evaluation of a multimodal sketch-based environment
Defays, Aurore ULg; Safin, Stéphane ULg; Darses, Françoise et al

in Work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation (2012), Supplement 1

In the areas of design, especially in architectural design, collaboration has become an important challenge. The specialization of skills increase, work teams are more and more extensive and the ... [more ▼]

In the areas of design, especially in architectural design, collaboration has become an important challenge. The specialization of skills increase, work teams are more and more extensive and the geographic distance between them increases too. The economic and ecological stakes related to remote collaboration are an evidence. This context involves the need to support most efficiently possible remote working meetings. We present the Distributed Collaborative Digital Studio (DSDC), a tool designed to recreate, in distant situations, the context of copresence meetings. This shared environment is created in the “invisible computer” approach. The idea is that the tool should disappear from user’s consciousness. Indeed, creative design activities require some fluidity in their process. Therefore, any involuntary interruption created by the system can potentially brake creativity. In this perspective, we investigate specifically the “invisibility” of our environment. To do this, we propose a framework for the operationalization of the concept and a methodology to test the system invisibility. This methodology was applied through a case study consisting of a corpus of 12 hours of remote collaborative design sessions with the DSDC. We highlight the learning effects while using our system, conclude on its effectiveness and discuss our methodology. [less ▲]

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See detailProgramme Wist2 Auralias. Rapport scientifique final Lucid-ULg
Leclercq, Pierre ULg; Schmitz, Dimitri ULg; Dawans, Arnaud et al

Report (2011)

Immersion audio-visuelle interactive dédiée aux applications en acoustique architecturale et s’appuyant sur le rendu sonore à trois dimensions.

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Peer Reviewed
See detailImpact of visual modality on acoustic assessment of rooms
Defays, Aurore ULg; Safin, Stéphane ULg; Billon, Alexis ULg et al

Poster (2011, May 27)

In the context of the conception of a multimodal immersive environment aimed to support the task of assessing the acoustical quality of rooms based on numerical simulations, we study the relationship ... [more ▼]

In the context of the conception of a multimodal immersive environment aimed to support the task of assessing the acoustical quality of rooms based on numerical simulations, we study the relationship between image and sound. Auralias project aims to develop an immersive environment for a collaborative work between architects and acousticians combining 3D sound rendering and 3D view of the room model. In this study, we analyzed the impact of a room picture on the acoustic assessment. We chose reverberation as acoustic parameter. First, we confronted 70 subjects with a sound clip and asked them to assess the reverberation degree (control condition). Then, we divided the subjects into three groups and repeated the same judgment task. However, in the first group, subjects listening the sound clip were confronted with a room picture consistent with the sound. In the second group, they were confronted with a « distractor » room picture (no link with the sound). In the last group, they listened the sound clip without any room picture. Our results showed a positive impact of consistent pictures on reverberation assessment but we found no effect of distractor pictures. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEffet de la modalité visuelle sur le jugement de la réverbération d’une salle
Billon, Alexis ULg; Safin, Stéphane ULg; Defays, Aurore ULg et al

Conference (2010, April)

Le projet Auralias vise à développer un environnement immersif permettant le travail coopératif entre architectes et acousticiens. Le système développé associe donc un rendu sonore 3D (au moyen d’un ... [more ▼]

Le projet Auralias vise à développer un environnement immersif permettant le travail coopératif entre architectes et acousticiens. Le système développé associe donc un rendu sonore 3D (au moyen d’un dispositif VBAP) et une vue du modèle 3D de la salle considérée. Dans ce cadre, nous nous intéressons à l’impact de l’image projetée sur le jugement subjectif de l’acoustique de la salle. Ici, le critère objectif étudié est le temps de réverbération. Pour cela, des réponses impulsionnelles synthétiques possédant la même partie précoce (jusqu’à 80 ms) et différentes parties tardives ont été obtenues puis convoluées avec des rythmes de percussions pour obtenir différents échantillons sonores. Après un prétest permettant de définir une série d’images de salles évoquant des réverbérations différentes, un test subjectif en deux parties a été mené sur deux populations différentes. La tâche demandée est à chaque fois un classement des échantillons sonores dans l’ordre de réverbération croissante. Après une situation de contrôle (test réalisé sans l’appui des images), le sujet est soumis à un des trois scénarios suivants : images incitatrices (l’échantillon possédant le plus de réverbération est associé à l’image évoquant le plus long temps de réverbération), images distractrices (l’image soutenant l’échantillon sonore est tirée aléatoirement) et de sans image (testant ainsi l’effet d’apprentissage). Les résultats de cette expérience sont détaillés et permettent des premières prescriptions quant aux images à afficher dans l'environnement immersif pour soutenir la tâche de jugement acoustique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 45 (14 ULg)
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Peer Reviewed
See detailInfluence de la modalité visuelle sur l'évaluation acoustique de salles
Defays, Aurore ULg; Safin, Stéphane ULg; Billon, Alexis ULg et al

in Actes du 45ème congrès de la Société d'ergonomie de langue française. (2010)

Le projet AURALIAS vise à développer un environnement immersif permettant le travail coopératif entre architectes et acousticiens. Ce système associe donc un rendu sonore 3D et une vue du modèle 3D de la ... [more ▼]

Le projet AURALIAS vise à développer un environnement immersif permettant le travail coopératif entre architectes et acousticiens. Ce système associe donc un rendu sonore 3D et une vue du modèle 3D de la salle considérée. Dans ce cadre, nous nous intéressons à l’impact de l’image projetée sur le jugement subjectif de l’acoustique de la salle. 70 sujets ont été confrontés à une tâche de jugement du degré de réverbération d’un extrait sonore dans une situation contrôle (sans image) puis dans une situation expérimentale avec, pour la première partie des sujets, une image visant à soutenir le jugement (cohérente avec le son), pour la deuxième partie, une image « distractrice », et pour la troisième partie, sans image (groupe témoin). Nos résultats montrent une influence positive des images évocatrices et pas d’effet des images distractrices. [less ▲]

Detailed reference viewed: 73 (15 ULg)
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Peer Reviewed
See detailInfluence d’images évocatrices et distractrices sur une tâche de jugement en acoustique des salles
Defays, Aurore ULg; Safin, Stéphane ULg; Billon, Alexis ULg et al

in Proceedings IHM'09 (2009, October)

Dans le cadre de la conception d’un espace immersif multimodal visant à soutenir la tâche d’évaluation de la qualité acoustique de salles sur base de simulations numériques, nous nous intéressons aux ... [more ▼]

Dans le cadre de la conception d’un espace immersif multimodal visant à soutenir la tâche d’évaluation de la qualité acoustique de salles sur base de simulations numériques, nous nous intéressons aux liens entre l’image et le son. 54 sujets ont été confrontés à une tâche de jugement du degré de réverbération d’un extrait sonore dans une situation contrôle (sans image) puis dans une situation expérimentale avec, pour la moitié des sujets, une image visant à soutenir le jugement (cohérente avec le son) et, pour l’autre moitié, une image « distractrice ». Nos résultats montrent une influence positive des images évocatrices et pas d’effet des images distractrice. [less ▲]

Detailed reference viewed: 136 (13 ULg)