References of "Constantinidis, Christina"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailHow do women entrepreneurs use the virtual network Facebook? The impact of gender
Constantinidis, Christina ULg

in International Journal of Entrepreneurship & Innovation (2011), 12(4), 257-269

This paper examines the views and attitudes of a sample of 228 female entrepreneurs towards the virtual social network Facebook. It identifies the main trends and uses statistical analysis to evaluate the ... [more ▼]

This paper examines the views and attitudes of a sample of 228 female entrepreneurs towards the virtual social network Facebook. It identifies the main trends and uses statistical analysis to evaluate the impact of their gendered sector of activity and of their self-perception on their view of this network as a response to gender-related difficulties and their use of it in relation to their activities and objectives. The study further investigates how Facebook may encourage and support women’s networks as well as benefit women-owned businesses. It highlights certain implications for public and private initiatives and underlines the potential of this and other virtual social networking sites for women’s entrepreneurship. [less ▲]

Detailed reference viewed: 93 (5 ULg)
See detailGender and culture in father-daughter succession within the family business: A case study in Canada
Begin, Lucie; Constantinidis, Christina ULg; Halkias, Daphne et al

in Halkias, Daphne; Swiercz; Smith, C. (Eds.) et al Father-daughter succession in family business: A cross-cultural perspective (2011)

Detailed reference viewed: 36 (5 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEntreprise familiale et genre: Les enjeux de la succession pour les filles
Constantinidis, Christina ULg

in Revue Française de Gestion (2010), 36(200), 143-159

L'article explore le processus de succession dans l'entreprise familiale, tel que perçu et vécu par les filles de la famille. Il met en exergue la question du genre, en discutant de son rôle transversal ... [more ▼]

L'article explore le processus de succession dans l'entreprise familiale, tel que perçu et vécu par les filles de la famille. Il met en exergue la question du genre, en discutant de son rôle transversal dans la stratégie de reprise-transmission et dans la façon dont les objectifs et prises de décision sont influencés. Une attention particulière est portée sur les dynamiques de genre liées à la composition de la fratrie et sur leurs conséquences pour la position des filles. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (19 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailReprésentations sur le genre et réseaux d’affaires chez les femmes entrepreneures
Constantinidis, Christina ULg

in Revue Française de Gestion (2010), 36(202), 127-143

The paper explores the issue of business networks among female entrepreneurs in terms of gender. The aim is to explore these womens perceptions and behaviours and to understand related difficulties. Our ... [more ▼]

The paper explores the issue of business networks among female entrepreneurs in terms of gender. The aim is to explore these womens perceptions and behaviours and to understand related difficulties. Our contribution is double. We identify factors contributing to network construction with a focus on individual perceptions and offer an explanation for the difficulties women face. [less ▲]

Detailed reference viewed: 65 (8 ULg)
Peer Reviewed
See detailLe rôle des réseaux sociaux pour les femmes entrepreneures: Une lecture en termes de genre
Constantinidis, Christina ULg

Conference (2009, November 06)

Cet article explore la problématique des réseaux d’affaires chez les femmes entrepreneures sous l’angle du genre. Le but est d’appréhender leurs représentations et comportements et de comprendre les ... [more ▼]

Cet article explore la problématique des réseaux d’affaires chez les femmes entrepreneures sous l’angle du genre. Le but est d’appréhender leurs représentations et comportements et de comprendre les difficultés pouvant y être liées. Notre contribution est double. Nous identifions des facteurs participant à la construction des réseaux, avec un focus sur les représentations individuelles et contribuons à une explication par les réseaux des difficultés vécues. [less ▲]

Detailed reference viewed: 70 (11 ULg)
See detailThe daughters of family business: Developing a global research agenda
Nelson, Teresa; Constantinidis, Christina ULg

Conference (2009, June 18)

Detailed reference viewed: 13 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailIntegrating Succession and Gender Issues from the Perspective of the Daughter of Family Enterprise across the U.S. and EU
Constantinidis, Christina ULg; Nelson, Teresa

in Management International = International Management = Gestión Internacional (2009), 14(1), 43-54

We engage a gender analysis, including consideration of the social phenomena of separation and hierarchy, to consider the role, condition and aspirations of daughters of family enterprise as they consider ... [more ▼]

We engage a gender analysis, including consideration of the social phenomena of separation and hierarchy, to consider the role, condition and aspirations of daughters of family enterprise as they consider the option of family entrepreneurship. From this perspective we examine the extant literature and present findings from two exploratory empirical research efforts, one in Belgium and one in the U.S., to better understand internationally how daughters perceive their leadership paths in the family business. We take into consideration growing social acceptance of women’s leadership, and women’s own career-mindedness, which influence traditional views of the opportunities for daughters inside and outside of the family business. Research avenues and practical recommendations to support successful succession of daughters are discussed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 45 (13 ULg)
Full Text
See detailIntegrating Succession and Gender Issues from the Perspective of the Daughter of Family Enterprise across the U.S. and EU
Constantinidis, Christina ULg; Nelson, Teresa

Conference (2008, November 04)

We engage a gender analysis, including consideration of the social phenomena of separation and hierarchy, to consider the role, condition and aspirations of daughters of family enterprise. From this ... [more ▼]

We engage a gender analysis, including consideration of the social phenomena of separation and hierarchy, to consider the role, condition and aspirations of daughters of family enterprise. From this perspective we examine the extant literature and present findings from two exploratory empirical research efforts, one in the EU and one in the U.S., to better understand how daughters perceive their leadership paths in the family business internationally. We take into consideration growing social acceptance of women’s leadership, and women’s own career-mindedness, which influence traditional views of the opportunities for daughters inside and outside of the family business. Research avenues and practical recommendations to support successful succession of daughters are discussed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 76 (8 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFemmes entrepreneures et formation à distance : Quel impact sur leur sentiment d’efficacité personnelle? Etude du cas ELFE
Constantinidis, Christina ULg

Conference (2008, August 20)

Cette communication s’inscrit dans le cadre du projet Elfe et vise à évaluer l’impact d’une formation à distance pour femmes créatrices et chefs d’entreprise sur leur sentiment d’efficacité personnelle ... [more ▼]

Cette communication s’inscrit dans le cadre du projet Elfe et vise à évaluer l’impact d’une formation à distance pour femmes créatrices et chefs d’entreprise sur leur sentiment d’efficacité personnelle, tel que défini par Bandura (1997). Nous situons notre intervention par rapport aux premier et deuxième niveaux d’évaluation d’une formation selon Kirkpatrick (1983), se rapportant respectivement à la satisfaction des apprenants et à leurs acquis, avec une attention particulière au sentiment d’efficacité personnelle. Notre méthodologie de recherche qualitative est basée sur dix études de cas approfondies auprès de femmes futures créatrices et chefs d’entreprise. Les résultats en termes de satisfaction des apprenantes sont nuancés et mettent en évidence différents éléments de contexte. Par contre, l’étude révèle qu’au terme de la formation à distance, les femmes entrepreneures de notre échantillon ont vu leur sentiment d’efficacité personnelle augmenter. Nous identifions différents facteurs explicatifs. Enfin, l’analyse met en évidence certains éléments relatifs au troisième niveau de Kirkpatrick, le transfert sur le terrain, ouvrant ainsi la route à de nouvelles pistes de recherche. Les implications managériales sont importantes. En effet, il nous semble crucial que notre formation s’inscrive dans une vision à long terme et, au-delà de développer les connaissances et compétences, contribue aussi et surtout à renforcer le sentiment d’efficacité personnelle des apprenantes par rapport à leurs capacités entrepreneuriales, facteur déterminant pour la performance présente et future de leurs entreprises. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (15 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa reprise d’entreprise familiale par les filles d’entrepreneur: Une lecture en termes de genre
Constantinidis, Christina ULg; Santin, Sarah

Conference (2008, May 15)

Notre communication présente les résultats d’une recherche consacrée à la problématique de la reprise d’entreprise familiale par les filles d’entrepreneur. L’analyse de onze études de cas nous a permis ... [more ▼]

Notre communication présente les résultats d’une recherche consacrée à la problématique de la reprise d’entreprise familiale par les filles d’entrepreneur. L’analyse de onze études de cas nous a permis d’analyser le processus de succession tel que vécu et perçu par les filles d’entrepreneur qui reprennent l’entreprise familiale, en identifiant les acteurs clés de l’environnement interne et externe. Nous effectuons une lecture des trajectoires en termes de genre, en examinant les phénomènes de séparation et de hiérarchisation. Nous portons une attention particulière à la configuration familiale (composition de la fratrie mixte ou féminine) et au secteur d’activité (à prédominance masculine ou féminine). Nos résultats mettent en évidence des effets de genre importants, notamment en ce qui concerne le choix du cédant en matière de successeur, ce qui amène des conséquences en termes de positionnement et de motivations des filles d’entrepreneur (reprise par choix ou par nécessité). Par ailleurs, le positionnement des filles en tant que successeurs « par défaut » nous permet de souligner des phénomènes de hiérarchisation. Enfin, nos résultats montrent de quelle manière les filles d’entrepreneur, une fois identifiées comme successeurs, se font accepter et construisent leur crédibilité et leur légitimité vis-à-vis de la famille et des parties prenantes. [less ▲]

Detailed reference viewed: 111 (11 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDaughters Taking Over the Family Business : A Gender Analysis
Constantinidis, Christina ULg; Cornet, Annie ULg

in Dunsby, Brian L. (Ed.) 31st Institute for Small Business and Entrepreneurship Conference : International Entrepreneurship - Promoting Excellence in Education, Research and Practice, Conference CD, 5th-7th November 2008, Belfast, N. Ireland (2008)

This paper investigates the succession process as perceived and lived by daughters taking over the family business, with a gender perspective. Despite the rich literature on the succession process in ... [more ▼]

This paper investigates the succession process as perceived and lived by daughters taking over the family business, with a gender perspective. Despite the rich literature on the succession process in family firms, few studies use a gender approach, though an increasing number of ventures are launched, taken over and managed by women, largely contributing to the economic development. In line with Dumas (1998), Barbot et al. (2005) and Vera & Dean (2005), our research aims at analyzing the succession process when daughters take over the family business. Our contribution is a gender analysis of the process, including the social phenomena of separation and hierarchy, with a focus on family composition. Using the model of Cadieux et al. (2000), we identify at each stage of the succession process, the key actors of the environment, we analyze their interactions and see how they open opportunities or rise difficulties in terms of legitimacy for daughters. The qualitative thematic analysis of eleven detailed case studies reveals a strong influence of the presence or absence of a son on the motivations and positioning of daughters, as well as on the construction of their legitimacy towards family and stakeholders. This study leads to several implications for public and private initiatives. [less ▲]

Detailed reference viewed: 109 (12 ULg)
See detailL’entrepreneuriat féminin: Des trajectoires de mobilité
Constantinidis, Christina ULg

in Gavray, Claire (Ed.) Femmes et Mobilités (2007)

Detailed reference viewed: 38 (9 ULg)
See detailChapitre 6. Entreprendre au féminin: Une réalité multiple et des attentes différenciées
Cornet, Annie ULg; Constantinidis, Christina ULg

in Zghal, Riadh (Ed.) L’entrepreneuriat. Théories, Acteurs, Pratiques (2007)

Les femmes optent de plus en plus souvent pour le statut d'indépendante et, trop rarement encore, pour le statut de "chef d'entreprise". Cet article cherche à identifier les caractéristiques de ... [more ▼]

Les femmes optent de plus en plus souvent pour le statut d'indépendante et, trop rarement encore, pour le statut de "chef d'entreprise". Cet article cherche à identifier les caractéristiques de l’entrepreneuriat féminin : caractéristiques des femmes entrepreneures, caractéristiques liées au type d’activité entrepreneuriale qu’elles vont choisir et stratégies mises en oeuvre pour réussir leur projet (financement, formation et réseaux). Cet article est fondé sur une recherche quantitative et qualitative, réalisée à partir d’un échantillon de femmes entrepreneures wallonnes (Belgique). Celle-ci permet de montrer que le projet entrepreneurial des femmes a certes des similarités avec celui des hommes mais que certains choix et stratégies restent marqués par des rapports sociaux de genre. Ceci plaide pour une approche de l’entrepreneuriat qui intègre ces réalités de genre. [less ▲]

Detailed reference viewed: 186 (15 ULg)