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See detailVrai, faux, non-fictif : l’essai comme saisie des mondes contemporains
Claisse, Frédéric ULg

Conference (2017, May 04)

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See detailLe patriotisme économique : nationalisme banal et communauté imaginée
Claisse, Frédéric ULg

Conference (2017, April 03)

Revenant sur les appels à la « fierté collective », au « patriotisme économique » et au « nationalisme d’ouverture » réitérés par les derniers Ministres-Présidents à la tête de la Wallonie, la ... [more ▼]

Revenant sur les appels à la « fierté collective », au « patriotisme économique » et au « nationalisme d’ouverture » réitérés par les derniers Ministres-Présidents à la tête de la Wallonie, la communication s’attache à montrer comment ces tentatives de revitalisation d’un sentiment d’attachement identitaire, tout en relevant des manifestations du « nationalisme banal » (M. Billig), entretiennent le déficit d’imaginaire régional, réduit au développement de la « marque Wallonie » et de sa promotion auprès de ses habitants et des investisseurs. L’insistance sur la seule valeur économique et instrumentale de la communauté, visant à améliorer la compétitivité de la région sur son marché global et intérieur, fait d’autant mieux ressortir, par contraste, la dimension narrative sous-jacente à l’imagination nationaliste, particulièrement mise en évidence dans la nouvelle économie de l’enrichissement (L. Boltanski et A. Esquerre), fondée sur la patrimonialisation et l’exploitation du passé comme gisement de valeur. Du croisement des deux axes ainsi dégagés (nationalisme de faible ou forte intensité ; recours plus ou moins appuyé au storytelling), émerge une conception élargie du nationalisme, qui en fait apparaître de nouvelles modalités et permet d’ouvrir à une autre compréhension de doctrines comme le national-libéralisme ou le projet post-national. Dans la continuité des observations de M. Billig, notre cadre d'analyse structurale tend à faire des mouvements nationalistes (au sens le plus courant du terme dans l’analyse politique) un simple cas particulier parmi d’autres modes de participation plus ordinaires, infra-conscientes et naturalisées, à la communauté nationale. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailZones de défection temporaire. Refigurations de Bartleby et de des Esseintes dans quelques romans contemporains
Claisse, Frédéric ULg; Huppe, Justine ULg

in TRANS : Revue de Littérature Générale et Comparée (2016), 20

Concerned by the exploitation of narrative and fiction for commercial or strategic purposes, many writers and observers wonder what power literature still has today, when the logic of capitalism took over ... [more ▼]

Concerned by the exploitation of narrative and fiction for commercial or strategic purposes, many writers and observers wonder what power literature still has today, when the logic of capitalism took over its tools and seems always one step ahead of its critical potentialities. To use Albert Hirschman’s terminology, if the possibilities of voice seem exhausted, can the same be said of the exit strategy, in a networked world precisely fortified by the constant injunction to freedom and autonomy? Moving the issue to the field of the novel, our contribution focuses on some contemporary characters’ wish to withdraw (geeks, secluded artists, autonomous activists, hermits of the virtual age, etc.), compared to emblematic literary figures of exit in the XIXth century (des Esseintes, Bartleby, Oblomov, Emma Bovary), so as to measure the changes that affected the very space of possibilities of exit, and their consequences for forms of resistance in literature. [less ▲]

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See detail« Comment le réel a déjoué mes plans » : de quelques romans contemporains sur l’emprise par le récit
Claisse, Frédéric ULg; Huppe, Justine ULg

Conference (2016, June 23)

L’un des mérites paradoxaux des pratiques de storytelling, que C. Salmon a contribué à faire connaître au public francophone, réside dans le crédit dont bénéficie aujourd’hui l’idée de pouvoir du récit ... [more ▼]

L’un des mérites paradoxaux des pratiques de storytelling, que C. Salmon a contribué à faire connaître au public francophone, réside dans le crédit dont bénéficie aujourd’hui l’idée de pouvoir du récit. Cette idée place les producteurs littéraires dans une position ambivalente : perçu, d’un côté, comme une menace à leur autonomie et une atteinte au capital fictionnel dont ils sont les dépositaires légitimes, cet « art de raconter des histoires » est aussi une arme à détourner dans une entreprise de guérilla contre-narrative, voire un moyen pour la littérature de reconquérir ses pouvoirs premiers. Dans cette logique d’affrontement, on s’est cependant peu soucié, au fond, de ce que les fictions littéraires elles-mêmes avaient à dire sur le sujet : s’il est vrai que le récit est une prise sur le monde et un moyen d’emprise sur autrui, comment prennent-elles en charge ces situations ? La diffusion tant des pratiques de storytelling que de leur dénonciation ne pouvait rester sans effet sur la production littéraire. Or, le pouvoir du récit est aujourd’hui un thème régulièrement frayé par les romanciers, dans une série de textes qui présentent des convergences remarquables du point de vue des situations qu’ils décrivent. Dans Un Roman russe (2007), Emmanuel Carrère voit sa vie bouleversée pour avoir publié un récit érotique adressé à la femme qu’il aimait, décrivant les réactions de celle-ci à la lecture de son texte lors d’un voyage en train programmé par le narrateur. La même tentation démiurgique de (re)construction de la réalité par le récit habite le héros du triptyque d’Antoine Bello (Les Falsificateurs 2007 ; Les Éclaireurs 2009 ; Les Producteurs 2015), recruté par une organisation secrète, le Consortium de Falsification de la Réalité, pour laquelle il récrit littéralement l’histoire en falsifiant des archives sur la base de scénarios qui finiront par échapper à leurs créateurs, déclenchant une crise de conscience lorsque le héros découvre qu’Al-Qaïda est en réalité le produit d’une saga scénaristique qui a mal tourné. Dans La Revanche de Kevin (2015), Iegor Gran fait preuve de la même cruauté à l’égard de son protagoniste : pour dénoncer les faux-semblants du monde littéraire, Kevin H. fait lui-même œuvre d'imposture, et finit piégé par ses propres mystifications. Karoo de Steve Tesich (1998), devenu depuis sa traduction française en 2012 un véritable phénomène littéraire, participe des mêmes ressorts narratifs : écrivain raté, incapable de s’enivrer comme de montrer son affection à son fils, Saul « Doc » Karoo parachève sa propre destruction en appliquant à son existence les mêmes recettes qu’il inflige aux mauvais scénarios que Hollywood lui demande de récrire. Dans chacun de ces textes, le protagoniste peut faire siens les mots de Carrère au sujet de son récit censé « faire effraction dans le réel »: « le réel a déjoué mes plans ». Avec leurs personnages-scénaristes, mauvais démiurges châtiés par un réel plus résistant que leurs tentatives de le scripter, ces romans (d)énoncent cette modalité narrative du pouvoir que Citton appelle scénarisation, ou capacité d’agencer le comportement d’autrui à travers l’acte de narration. Mais il s’agit d’un savoir immanent à ces romans, une connaissance de la fiction sur elle-même, relevant de sa fonction cognitive. Récits conscients de l’emprise du récit, ils engagent une autre forme de réflexivité que celle des romans que la critique anglo-saxonne qualifie de « postmodernes », qui mettaient en scène leur propre fonctionnement romanesque : assumant pleinement leur statut fictionnel, ils ne jouent de la frontière entre réalité et fiction que pour mieux conforter l’idée que la réalité, bien que médiée et construite par les récits, « déborde » sans cesse. S'ils ne s'opposent pas frontalement au « Nouvel Ordre narratif », ces romans thématisent les effets perlocutoires des récits, mais surtout leur insuffisance face à la force de rappel du réel. Notre communication analysera ces dispositifs fictionnels d’un point de vue formel et socio-pragmatique. [less ▲]

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See detailLa bêtise au front de taureau: du bullshit considéré comme un des beaux-arts
Claisse, Frédéric ULg

Article for general public (2016)

Nul n'échappe à la bêtise, surtout pas le monde savant qui fait preuve, en la matière, d'une inventivité inépuisable. Parmi les variétés les plus retorses, l'espèce que les anglo-saxons ... [more ▼]

Nul n'échappe à la bêtise, surtout pas le monde savant qui fait preuve, en la matière, d'une inventivité inépuisable. Parmi les variétés les plus retorses, l'espèce que les anglo-saxons qualifient de bullshit occupe une place de choix. Mais s'il est une chose qui peut faire reculer l'énorme animal au front de taureau, c'est le rire du satiriste... [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAs above, so below? Narrative Salience and Side Effects of National Innovation Systems
Claisse, Frédéric ULg; Delvenne, Pierre ULg

in Critical Policy Studies (2016)

This article furthers previous attempts at integrating narratology in policy analysis. Embracing an open-ended definition of narrative, it stresses the importance of maintaining distinct narrative levels ... [more ▼]

This article furthers previous attempts at integrating narratology in policy analysis. Embracing an open-ended definition of narrative, it stresses the importance of maintaining distinct narrative levels and, more generally, of taking into account the pragmatic dimension of narration as an activity, including the often-implicit role and focalization of the policy analyst. Developing a conceptual analogy between storytelling and the exercise of power, it argues for a critical use of practical imagination in ‘cold’ situations of ‘narrative salience’, characterized by the absence of controversy or uncertainty, an uneven distribution of the power of scenarization. These propositions for a ‘revisited’ approach to policy narratives, equidistant from the positivist and post-positivist dichotomy, are tested on the case of ‘narrative salience’ where a particular storyline, national innovation systems, is so dominant that there appears to be no ‘counter-story’. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe Bullshit Abstract: From Critique to Reflexive Practice
Van Oudheusden, Michiel ULg; Charlier, Nathan ULg; Claisse, Frédéric ULg

Conference (2016, March 17)

Academics use the abstract to summarize and communicate a research paper’s focus, methods, findings, and conclusions. However, not all abstracts are convincing. Many are bland, uninspired, or outright ... [more ▼]

Academics use the abstract to summarize and communicate a research paper’s focus, methods, findings, and conclusions. However, not all abstracts are convincing. Many are bland, uninspired, or outright stupid, as authors do not always know what they want to say or how to communicate complex research in the space of a few hundred words. They hence often convey the kind of “intelligent stupidity,” which Robert Musil (1937) said could hardly be “distinguished from talent, progress, hope or improvement.” By implication, abstracts are prone to contain and perpetuate “academic bullshit” (Frankfurt 2005), broadly understood as forms of academic expression that meet the stylistic academic standards but generate content that is deceptive, doubtful, or irrelevant. Taking this inherent disposition towards bullshit in the academic abstract as its entry point, this paper presents ten self-authored “bullshit abstracts,” which draw inspiration from various academic fields. Far from denouncing bullshit outright, it acknowledges the inevitable character of bullshit in academic writing (Eubanks and Schaeffer 2008). It urges academics to reflexively consider, and perform, their roles as researchers and writers in view of the challenges they face today, such as reputation management and the pressure in academia to publish or perish; and their complete lack of sensitivity to the odorous aspects of writing. [less ▲]

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See detailSéminaire "Storytelling": note d'intention
Claisse, Frédéric ULg; Huppe, Justine ULg

E-print/Working paper (2016)

A l'origine, cette note constitue un document de travail à destination des étudiant-e-s de Masters en langues et lettres françaises romanes, à finalité approfondie, qui ont choisi le module « Storytelling ... [more ▼]

A l'origine, cette note constitue un document de travail à destination des étudiant-e-s de Masters en langues et lettres françaises romanes, à finalité approfondie, qui ont choisi le module « Storytelling » dans le cadre du séminaire de littérature (XIXe-XXIe) : Histoire, société, institutions, discours (2e quadrimestre, année 2015-2016). Elle reprend les hypothèses et grandes lignes du projet de recherche (FRS-FNRS) "Storyfic", qui vise à évaluer l'impact du storytelling sur l'écriture de fiction contemporaine. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detail'En fonction du futur': la fonction publique régionale wallonne sous contrainte d'innovation
Claisse, Frédéric ULg; Guyot, Jean-Luc

in Prospective et Stratégie (2016), 1(7), 39-58

Building on a forward-looking reflexion initiated at the Walloon Institute for Evaluation, Foresight and Statistics (IWEPS), the paper considers the issues at stake for the transformation of the regional ... [more ▼]

Building on a forward-looking reflexion initiated at the Walloon Institute for Evaluation, Foresight and Statistics (IWEPS), the paper considers the issues at stake for the transformation of the regional Walloon public administration, taken as a changing environment under strong pressures – institutional, budgetary, demographic, economic and ideological –. In another perspective, these multiple constraints can also be seen as opportunities to innovate and to think about the public administration identity, modes of organisation and ways of performing its missions : how is the profession of civil servant going to be redefined, at a time when the proportion of contract employees vs. public servants has never been so high? What management practices can the administration draw inspiration from, as New Public Management (NPM) principles are showing some signs of exhaustion? What changes can be observed in the users’ expectations towards the administration? What role will instruments of digital governance play in this new configuration? How will the public administration react to the competition of new providers of services to the public? [less ▲]

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See detailGouverner pour quantifier: le chiffre comme représentation et comme performance
Claisse, Frédéric ULg; Fallon, Catherine ULg; Piron, Damien

Scientific conference (2015, November 20)

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See detailComment décrire la musique expérimentale ? Le cas de Vital Weekly
Claisse, Frédéric ULg

Conference (2015, October 01)

Publiée de manière interrompue sous forme de courrier hebdomadaire depuis 1995, le magazine Vital Weekly est un observateur privilégié de vingt ans d’évolution dans le domaine des musiques expérimentales ... [more ▼]

Publiée de manière interrompue sous forme de courrier hebdomadaire depuis 1995, le magazine Vital Weekly est un observateur privilégié de vingt ans d’évolution dans le domaine des musiques expérimentales. La communication revient sur ce corpus de 1001 numéros, qui voit les chroniqueurs progressivement inventer une forme de critique musicale radicale, gratuite et libre d’accès, sans prétention stylistique ou journalistique, visant l’informativité avant tout, à destination d’une communauté de lecteurs dont beaucoup sont eux-mêmes producteurs ou musiciens. Le magazine illustre la situation hybride des musiques expérimentales, appellation commode et fourre-tout pour des pratiques musicales extrêmement diversifiées, qui doivent autant aux traditions « savantes » du XXe siècle (field recordings, musique concrète, musiques électro-acoustiques, poésie sonore, …) qu’à l’esprit Do-It-Yourself et à l’esthétique industrielle de la cassette culture ayant émergé au tournant des années 1970-1980. D’inspiration pragmatique, l’analyse sociologique présentée ici prend au sérieux l’épreuve perceptive que représente pour le chroniqueur la rencontre avec un matériau sonore qui défie le jugement esthétique. Exemples à l’appui, il s’agit d’expliciter les « prises » de la critique sous contrainte de descriptivité : quels sont les repères conventionnels sur lesquels s’appuyer pour situer l’objet musical dans un espace structuré (paratexte, épitexte, descripteurs de genre, références intertextuelles) ? quels sont les registres (étrangeté, malaise, onirisme, puissance, intimité, présence à soi, matérialité et textures) qui permettent de transmettre au lecteur l’expérience sensible d’un face-à-face avec un objet sonore bouleversant ? [less ▲]

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See detailLa fonction publique régionale wallonne: Réflexions et balises pour un projet de recherche prospective
Claisse, Frédéric ULg; Guyot, Jean-Luc

Scientific conference (2015, September 03)

Évolution du cadre institutionnel, contraintes budgétaires, transferts de compétences, instauration de nouveaux modes de gestion, vieillissement du personnel, recomposition du métier de fonctionnaire ... [more ▼]

Évolution du cadre institutionnel, contraintes budgétaires, transferts de compétences, instauration de nouveaux modes de gestion, vieillissement du personnel, recomposition du métier de fonctionnaire : tels sont quelques-uns des défis, tendances lourdes ou incertitudes auxquels la fonction publique régionale sera confrontée à plus ou moins brève échéance. Pour répondre à ce questionnement, l’IWEPS a décidé de développer une réflexion prospective sur le(s) futur(s) du SPW et des OIP à l’horizon 2030-2040. La présentation se centrera sur la méthodologie du projet, les variables et composantes de l’analyse systémique et de la base prospective. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailBuilding the future of European sustainability governance: a critical self-reflexive approach to a participatory Technology Assessment exercise
Claisse, Frédéric ULg; Delvenne, Pierre ULg; Macq, Hadrien ULg et al

Conference (2015, June 12)

Europe Wide Views (EWV) on Sustainable Consumption is a cross-European citizen consultation providing unique insights into the views of ordinary citizens across Europe on sustainable consumption and ... [more ▼]

Europe Wide Views (EWV) on Sustainable Consumption is a cross-European citizen consultation providing unique insights into the views of ordinary citizens across Europe on sustainable consumption and policies connected to this complex issue. The consultation took place simultaneously in 11 EU member states on October 25th 2014 and involved 1035 European citizens. Throughout the day, the participating citizens deliberated with fellow citizens and voted on issues relating to future policy-making on sustainable consumption. Overall, EWV was framed as a participatory Technology Assessment (pTA) exercise. Following the hypothesis that TA practitioners do not enough question the design of their projects’ and their own normative assumptions, we suggest to put the consultation we organised in Wallonia (Belgium) to the test. The aggregated results of the consultations point to the fact that “citizens are [now, after the EWV] strongly in favour of policy-makers taking ambitious steps in order to foster a more sustainable consumption in society, and want to personally take action in this process”. Relying on our previous work on dystopia as empowerment, we suggest a self-reflexive experiment to inquire into how much the design of the consultation (including the materials that were circulated) and the messages that we conveyed pictured a threatening present that would lead to an apocalyptic future ‘if nothing was done’, thereby potentially biasing the results that will are to be translated into political recommendations. Our analysis will benefit from cross-breeding future studies and science and technology studies to think afresh invisible normativities induced by pTA of sustainable governance. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailBuilding on anticipation: dystopia as empowerment
Claisse, Frédéric ULg; Delvenne, Pierre ULg

in Current Sociology (2015), 63(2),

A dystopia can be defined as the depiction of a dark future building on the systematic amplification of current trends and features. It relates to a complex narrative posture that relies on the critical ... [more ▼]

A dystopia can be defined as the depiction of a dark future building on the systematic amplification of current trends and features. It relates to a complex narrative posture that relies on the critical observation of a threatening present that would lead to an apocalyptic future “if nothing was done.” Yet, however inescapable this future may be described, the very existence of such a narrative presupposes that the political community it tries to reach is actually able to do something to thwart it. Oddly enough, a successful dystopia aims at making itself obsolete: once the world it depicts is identified as a possible (or even unavoidable) future, it seems to empower its readers again, restoring what Musil called a ‘sense of possibilities’ that eventually make alternative pathways thinkable. In our contribution, we propose to broaden the range of commonly accepted dystopists (usually fiction writers and novelists like e.g. George Orwell’s 1984) to sociologists like Ulrich Beck. Building on his Risk Society (1986), Beck’s strong diagnosis about the breakdown of First Modernity and the coming of Second Modernity contains a noticeable prophetic and evangelical overtone that aims at “reinventing politics.” We defend the notion that the dystopian posture can be used to characterize both fiction and nonfiction writers such as Orwell and Beck: a common ability, based on the same set of inextricably cognitive and normative patterns, to anticipate the future and eventually empower political communities to engage in further action. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailFormal Incident Reporting System: Putting Solidarity on Trial
Rossignol, Nicolas ULg; Claisse, Frédéric ULg

Conference (2014, September)

The practice of “incident reporting” is commonly recognized as an effective mean to reduce the vulnerability of “at risk” socio-technical systems (e.g. nuclear plants, large industrial facilities or ... [more ▼]

The practice of “incident reporting” is commonly recognized as an effective mean to reduce the vulnerability of “at risk” socio-technical systems (e.g. nuclear plants, large industrial facilities or hospitals), as it allow the concerned community to learn from past incidents. Indeed, it is assumed that collective resilience will be upgraded via the use of institutionalized Incident Reporting System (IRS), enabling the organization to improve the quality of the actions and reactions in case of deviation from normality, or to prevent such deviation. Yet, inductive analysis of what happens with those IRS in practice are not numerous. In this paper, we address this gap and display the results of semi-structured interviews conducted in a nuclear facility. During those interviews, participants were also requested to produce a mind map of the IRS they are concerned with. As a result, we show that safety is a matter of solidarities that are situated in specific contexts. To that regard, incident reporting is a practice of decomposition and recomposition of trusts and thus of solidarities. Reporting incidents consists in putting solidarity on trial, as the collective safety was threatened. We show that such open trial is often avoided because questioning solidarities is not always desirable in order to allow the group to continue functioning. Overall, we argue that informal reporting behaviors can also contribute to upgrade collective resilience without putting solidarities on trial. [less ▲]

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See detailTicks of the trade: technical analysis self-justified
Claisse, Frédéric ULg

Conference (2013, October)

As opposed to fundamental analysis, financial chartism (or technical analysis) is based on the assumption that future movements of a traded asset can be inferred from past regularities. In spite, or maybe ... [more ▼]

As opposed to fundamental analysis, financial chartism (or technical analysis) is based on the assumption that future movements of a traded asset can be inferred from past regularities. In spite, or maybe by virtue of its lack of scientific grounds, it enjoys an ever-growing popularity among amateur traders, as countless websites provide free, simple and powerful tools for making professional-looking charts and even automate the detection of trends. Though technical analysts account for the validity of chart patterns in terms of market psychology, constructivist explanations also abound among trading communities: it is all as if economic agents reflexively used technical analysis as a means of coordination on the market. Markers like moving averages and trend lines serve as self-referent indicators whose efficacy only gets reinforced as more agents use it as pivotal points. Performativity is the technical analyst’s most natural language: explicit mentions to mechanisms such as the self-fulfilling prophecy or the Keynesian beauty contest are the only justifications s/he needs. Some chartists even claim their discipline does not contradict the efficient-market hypothesis: if prices already reflect all past publicly available information, one may skip the hassle of dissecting balance sheets or mastering pricing models, focusing instead on candlestick or diagram patterns which, by conjecture, contain all the necessary information to explain price movements. Drawing on the comparative analysis of nonprofessional trading blogs, our paper examines how these major epistemic modes of justification of technical analysis have come to support each other, in a context of proliferation of charting tools. [less ▲]

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See detailIdentité et nation : un tabou francophone ?
Charlier, Nathan ULg; Van Oudheusden, Michiel ULg; Claisse, Frédéric ULg

Article for general public (2013)

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See detailEurabian Nights: From Narrative Identities to Imagined Communities
Claisse, Frédéric ULg

Conference (2013, September)

Though the themes of ‘counter-jihad’ and ‘islamofascism’ contributed to somehow renew the far right discourse, it is arguable that the core structure of the underlying political narrative remained ... [more ▼]

Though the themes of ‘counter-jihad’ and ‘islamofascism’ contributed to somehow renew the far right discourse, it is arguable that the core structure of the underlying political narrative remained unchanged – ‘Muslims’ merely taking the place of Jews in the role of ‘enemies from within’, while Islam superseded communism as the major totalitarian threat to the Western world. Taken as a globalised narrative, counter-jihad discourse displays striking differences between its North American and European versions, the former emphasizing Islam as a rather external, terrorist threat, whereas the latter denounces it as a cultural peril, resulting from an alleged failure of multiculturalism both as a policy and as an ideology. The ‘Eurabia’ conspiracy theory often serves as the bedrock of these narratives: a deliberate, albeit covert policy framework set by European and Arab leaders in order to gradually establish a Muslim majority in Europe. Still, the question remains whether these new discursive entities function as pure ‘identity markers’ or reveal original, unprecedented forms of ‘imagined communities’ (B. Anderson). In this respect, the Eurabian scenario contrasts sharply with the traditional far right rhetoric of decline: as it sets a seemingly inescapable, dystopian horizon, it paradoxically presupposes the existence of an organized political community actually able to do something to prevent that dark future from happening. Through ‘heuristics of fear’ (H. Jonas), Eurabia aims at creating a community of politically aware individuals and empowering them for current and future struggles. In our paper, we propose to analyse such ‘imaginary institution’ of a counter-jihad society. Using controversy mapping tools to show the relation between actors of the movement, we will particularly focus on the blogging community and its notably prominent role in the spreading and structuring of the Eurabian dystopia. [less ▲]

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