References of "Cerfontaine, Gaëtan"
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See detailKnowledge work: organising mental health care networks in Belgium
Thunus, Sophie ULg; Cerfontaine, Gaëtan ULg; Schoenaers, Frédéric ULg

in Freeman, Richard; Sturdy, Steven (Eds.) Knowledge in policy - Embodied-Inscribed-Enacted (2014)

This chapter analyses the production of knowledge in mental health care networks during a policy process that took place in Belgium between 2007 and 2010.By drawing on a case study of the horizontal pilot ... [more ▼]

This chapter analyses the production of knowledge in mental health care networks during a policy process that took place in Belgium between 2007 and 2010.By drawing on a case study of the horizontal pilot ‘Adults: General Psychiatry’ (AGP) – the discussion of different local pilots in adult general psychiatry – this chapter sets out to investigate empirically: how practitioners embodied knowledge of the new practices; how they came to enact that knowledge in the course of cross-project discussions; and how they coped with its inscription in a proposal for structural reform. At the same time, by also drawing on Actor-Network Theory (ANT) and the sociology of translation (Callon, 1999; Latour, 2007; Freeman, 2009), the discussion shows how ANT and the phenomenology of embodied, inscribed and enacted knowledge complement each another. [less ▲]

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See detailLa Santé mentale à l'épreuve de la qualité
Cerfontaine, Gaëtan ULg

in Observatoire : Revue d'Action Sociale & Médico-Sociale (2012), 72

L’amélioration de la qualité des soins est aujourd’hui une évidence. Objectif partagé de tous et légitime, nul ne semble s’y opposer. Pourtant son application aux soins de santé mentale est moins évidente ... [more ▼]

L’amélioration de la qualité des soins est aujourd’hui une évidence. Objectif partagé de tous et légitime, nul ne semble s’y opposer. Pourtant son application aux soins de santé mentale est moins évidente. Après avoir exposé dans une première partie ce que nous entendons par qualité des soins et ce que ça implique de manière générale, nous exposerons les enjeux particuliers qu’elle soulève en santé mentale. [less ▲]

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See detailEvolution du champ de la Santé mentale en Belgique: de l’asile vers les réseaux et circuits de soins
Thunus, Sophie ULg; Cerfontaine, Gaëtan ULg; Schoenaers, Frédéric ULg

in Observatoire : Revue d'Action Sociale & Médico-Sociale (2012), 72

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See detailLa santé mentale en Belgique: l'hôpital renégocié
Schoenaers, Frédéric ULg; Cerfontaine, Gaëtan ULg; Thunus, Sophie ULg

in Sociologie Santé (2011), 34

Véritable nébuleuse où s’entrecroisent une multitude d’acteurs institutionnels, de professions, de projets et de niveaux de pouvoir politique, le champ de la santé mentale en Belgique est en chantier ... [more ▼]

Véritable nébuleuse où s’entrecroisent une multitude d’acteurs institutionnels, de professions, de projets et de niveaux de pouvoir politique, le champ de la santé mentale en Belgique est en chantier depuis le début des années 1980. Le développement progressif d’un nouveau « paradigme » de soins cristallise de nouveaux enjeux, parfois contradictoires, pour ces différents acteurs. Au centre de ceux-ci, le secteur de la psychiatrie hospitalière doit répondre à de nouvelles demandes, parfois en tension avec de plus anciennes, afin de pouvoir remplir les conditions de sa légitimité et, partant, de sa survie. Dans cette optique, le secteur hospitalier s’est positionné comme acteur incontournable des nouvelles réformes et participe à la création d’un modèle original de soins de santé mentale. Cet article se propose de reconstituer le long processus d’émergence d’une nouvelle vision des soins de santé mentale en Belgique et les nombreux enjeux que celle-ci représente pour les principaux acteurs du champ. En filigrane, et au-travers de l’exemple concret des projets thérapeutiques (PT) en santé mentale, c’est un modèle hybride de gestion politique du changement que nous découvrirons. [less ▲]

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See detailLa santé mentale en mutation. Une poltique du savoir en formation
Cerfontaine, Gaëtan ULg; Thunus, Sophie ULg

in DEGARVRE, FLORENCE; DESMETTE, DONATIENNE; MANGEZ, ERIC (Eds.) et al Transformations et innovations économiques et sociales en Europe: quelles sorties de crise? Regards interdisciplinaires. (2010, September)

Cette contribution propose une analyse du rôle des savoirs dans la réforme du champ de la santé mentale en Belgique. Celle-ci est appréhendée en tant que processus de changement au cours duquel l’action ... [more ▼]

Cette contribution propose une analyse du rôle des savoirs dans la réforme du champ de la santé mentale en Belgique. Celle-ci est appréhendée en tant que processus de changement au cours duquel l’action publique en santé mentale est influencée par des institutions internationales, à l’image de l’OMS ou de l’Union Européenne. Le compte-rendu de ce processus donne à voir comment la construction d’une « nouvelle » prise en charge en psychiatrie, au carrefour d’enjeux politiques, sociaux et économiques, a été performée par les savoirs issus de la branche santé mentale de l’OMS. Par ailleurs, les transformations du champ de la santé mentale en Belgique nous invitent à considérer l’autorité qu’acquièrent ces savoirs internationaux, au gré d’un processus dans lequel ils sont constamment mobilisés, pour penser l’innovation et pour la légitimer. Finalement, l’action en santé mentale témoigne d’un travail herméneutique, qui confère à ces savoirs une rationalité autonome. [less ▲]

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See detailTranslating WHO’s recommendations into policies: a looping process of normative framing
Cerfontaine, Gaëtan ULg

Conference (2010, June 25)

This presentation proposal rests on empirical data collected through a European program named « Know and Pol ». The aim of our paper is to understand the process through which the recommendations emitted ... [more ▼]

This presentation proposal rests on empirical data collected through a European program named « Know and Pol ». The aim of our paper is to understand the process through which the recommendations emitted by the World Health Organization are translated in on-the-ground policy and practices in the Belgian mental health sector. As for many countries, these recommendations and the care model they promote contrast on several points with the practices and the structure of the Belgian mental health sector. One element advocated by the WHO has in particular raised controversies and oppositions: the necessity to replace the traditional hospital-centered model by community cares within small ambulatory structures. Therein lies the principal criticism addressed to the Belgian mental health cares policy. Through a focus on the reception of these recommendations and on a particular policy – “the therapeutic projects in mental health”, which can be seen as the last tentative to reform the organization of the sector –, we will analyze a process through which “big ideas” are translated in concrete policies. Indeed, in spite of the lack of legal constraint, these recommendations have proved to have some kind of normative capacity. Nowadays in Belgium, every text or policy discourse (held by politicians, civil servants or representatives of the field actors) concerning the mental health policy acknowledges the WHO’s recommendations and this, despite the fact that they could be seen as antagonist to some actors’ interests. In order to understand this evolution, we shall refer to the Michel Callon’s concept of “point of obligatory passage” which underlines the creative activity of the actors who do not just receive passively these norms but, on the contrary, who reinterpret and translate these ideas in new policy. Our presentation will underline (1) that in spite of the antagonism between those ideas and some actors’ constituted interests, notably the representatives of the hospital organizations, these actors may reinterpret WHO norms strategically so as to fit with their own interests and the organizational context they are involved in. (2) We assume that such an interpretive work is possible because these recommendations do not provide a clear way to act but, can be used in order to imagine “new possible worlds”. (3) By doing so, these actors are legitimizing WHO’s recommendations and are reinforcing the possibility for other actors to use them in order to elaborate and legitimize new policies. In conclusion, we’ll see that the process of reform and the influence of these norms are far from being direct and linear but, on the contrary, are long, iterative and constituted of “reinforcing loops”. At the methodological level, we’ll discuss the possibility to observe the multi-level process of elaboration of a policy through the materials (texts, declarations, evaluations…) produced and mobilized by the different actors. Indeed, with the interviews and observations, these materials constitute one of the major parts of our data collection. [less ▲]

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See detailTherapeutic projects in Belgium : a post-bureaucratic way
Schoenaers, Frédéric ULg; Cerfontaine, Gaëtan ULg

Conference (2009, July 07)

Since the end of the 1980s, a new vision of mental health has been developed under the influence of the Belgian "Psychiatry" permanent work group of the National Council of Hospital Facilities. This new ... [more ▼]

Since the end of the 1980s, a new vision of mental health has been developed under the influence of the Belgian "Psychiatry" permanent work group of the National Council of Hospital Facilities. This new vision adopts a holistic perspective which takes into account the diversity of factors at stake and aims to give a central place to the patient and his or her needs. The principles on which this innovative vision lies fall within an international trend (among other developed in the WHO declaration of Helsinki) which aims to put the patient at the centre of the system but also in field actor practices. This vision is made concrete in a restructuring of mental health care sector in terms of care circuits and networks, which necessitates an "interinstitutional" and interdisciplinary cooperation. With this approach the old bureaucratic model of organising a sector would be replaced by a post-bureaucratic one marked by notions such as networking or negotiation. The "Therapeutic projects", organised by a Royal Decree in 2006 after a long term decision making process, constitute the experimental phase of this new mental health care concept. It is a wide ranging pilot project which aims to achieve, by the end of the three-year experimental phase, the definition of guidelines and the implementation of norms as regards mental health care circuits and networks. The purpose of this contribution is to (1) give a presentation of the mechanisms which have lead to the creation and implementation of the therapeutic project. Using a case study method, we will also (2) analyse the functioning of a therapeutic project, showing at the one hand the tensions between the philosophy of the project (network functioning and flexibility) and the technocratic temptation developed by the administration which funds them, and, at the other hand, we will also examine how the "traditional" psychiatric rationality is able to maintain its central position in a context where other fields and actors should emerge. Finally, (3) as the data that we present have been collected during a FP6 integrated research project which aims to analyse the links between (new forms of) knowledge and policy making, we will develop a methodological discussion about the way sociology (of law) can trace the place and role of knowledge in policy making." [less ▲]

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See detailLe droit procéduralisé comme intermédiaire : méthode et approche diachronique
Cerfontaine, Gaëtan ULg

Conference (2009, July 07)

Cette communication est basée sur une recherche empirique menée pendant près d'un an sur un programme européen de développement durable de l'économie rurale appelé LEADER (Liaison Entre Actions de ... [more ▼]

Cette communication est basée sur une recherche empirique menée pendant près d'un an sur un programme européen de développement durable de l'économie rurale appelé LEADER (Liaison Entre Actions de Développement de l'Economie Rurale). Ce dernier s'inscrit dans un mouvement, abondamment commenté par la littérature sociologique, de territorialisation et de procéduralisation de l'action publique (Duran, Thoenig, 1996), conférant aux acteurs locaux un pouvoir inédit de définition des enjeux. La majorité de ces travaux souligne les relations d'interdépendance et les modalités de coordination entre les différents acteurs (Le Galès, 1995) et met également en évidence un système articulant les différentes logiques d'action (Crozier, Friedberg, 1977 ; Musselin, 2005). Toutefois, les interactions et les jeux de pouvoir, qui figurent au cour de la sociologie de l'action organisée, ne rendent compte, à eux seuls, que de certaines formes relativement stables de la vie des organisations (Friedberg, 1993). Basée sur une méthodologie fondée sur les entretiens face à face (Friedberg, 1988), cette approche analytique semble mieux se prêter à l'analyse de la permanence que des processus qui sous-tendent l'innovation. L'apparition depuis quelques années d'analyses symétriques conférant un pouvoir d'actantialité aux objets (Callon, 1986) a contribué au développement d'approches par les instruments (Le Galès, Lascoumes, 2005) pouvant intégrer les questions classiques que posent la science politique et la sociologie de l'action publique (Lascoumes, 1996). Considérer les politiques procédurales comme des objets intermédiaires (Mélard, 2008) permet ainsi de rendre compte de leur capacité de médiation (Latour, 2006) et de donner un compte rendu de l'action plus dynamique. Comme ce fut le cas pour notre travail, l'entrée dans l'analyse par les controverses comme le suggère ce courant théorique n'est cependant pas toujours possible. L'entrée par les nombreux documents produits tels que les programmes de développement stratégique, les présentations de projets ou les évaluations, constitue ainsi, non pas une solution du moindre mal, mais au contraire, comme l'a montré Florian Charvolin (2003), une méthode permettant de déployer toute la capacité médiatrice de ces instruments procéduralisés [less ▲]

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