References of "Burlet, Géraldine"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailDévelopper l’apprentissage, la coopération et l’identité organisationnelle en milieu hospitalier Evaluation de l’impact d’un Dispositif d’Immersion Structure
Faulx, Daniel ULg; Burlet, Géraldine; Bianca, Vincenzo ULg

in Psychologie du Travail et des Organisations (2011), 17(1), 5-25

In this article we analyse the effects of an innovative approach adopted in a hospital institution. Using a specific framework, this approach consists of placing staff into a department other than their ... [more ▼]

In this article we analyse the effects of an innovative approach adopted in a hospital institution. Using a specific framework, this approach consists of placing staff into a department other than their own. The objectives of this approach relate to cognition, identity and organisational behaviour. Based on thematic and structural analysis of 25 interviews, this evaluation shows that the effects of the intervention are consistent with the anticipated objectives on several levels: (1) learning about ways of functioning and working in the host department, (2) growth of co-operation between departments, (3) the development of a feeling of organisational belonging. [less ▲]

Detailed reference viewed: 109 (17 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailUne intervention de formation examinée et développée à l’aide d’un cadre conceptuel issu du croisement des approches ergonomiques et psychosociologiques
Burlet, Géraldine; Faulx, Daniel ULg

Conference (2010, July 06)

La contribution étudie les effets d’une intervention de formation fondée sur l’articulation des cadres conceptuels de la psychologie sociale et du socio-constructivisme, en l’occurrence un « dispositif ... [more ▼]

La contribution étudie les effets d’une intervention de formation fondée sur l’articulation des cadres conceptuels de la psychologie sociale et du socio-constructivisme, en l’occurrence un « dispositif d’immersion structuré » (DIS). L’analyse de l’impact de cette intervention, qui poursuit à la fois des objectifs cognitifs, identitaires et comportementaux, est fondée sur l’analyse thématique et structurale de contenu de 25 entretiens, et montre que le DIS a eu des effets conformes aux objectifs poursuivis par l’intervention, et cela aux trois niveaux : (1) des apprentissages sur les manières de fonctionner et de travailler d’autres services, (2) l’accroissement des comportements de coopération entre services, (3) le développement du sentiment d’appartenance organisationnelle. [less ▲]

Detailed reference viewed: 158 (12 ULg)